Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális Formula Student-versenyautójának fejlesztésekor az Arrabona Racing Team.
A győri Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata az elmúlt években fokozatosan közelítette technológiában a világelitet, ami tavaly nyáron az eredményekben is tükröződött: Európa három legrangosabb versenyén a dobogón végzett, idén pedig ott folytatná, ahol tavaly abbahagyta. Az ART_X megújult hűtési rendszerrel, áttervezett karosszériával és továbbfejlesztett SZEngine-motorral célozza meg az első helyet.
Nagy utat járt be tíz év alatt az Arrabona Racing Team (ART) – a szó szoros és átvitt értelmében is. A nulláról megépíteni egy Formula Student-versenyautót egyáltalán nem magától értetődő: kell hozzá egy létező szakmai tudásbázis, bejáratott tervezési és kivitelezési folyamatok, valamint egy rutinos, együttműködő csapat. Az ART 2014 óta látványos fejlődést ért el, és egy évtized elég volt ahhoz, hogy mind technológiában, mind eredményekben utolérje a világelitet. A tavalyi szezon mérföldkő volt ebben e tekintetben: a magyar versenyen harmadik, az osztrák és a német versenyen pedig második helyezést ért el a csapat.
A tervezési technikák és a felhasznált innovatív megoldások is egyre professzionálisabb megközelítésről tanúskodnak: a generatív tervezés, a karbon-kompozit önhordó monocoque karosszéria vagy a valós idejű méréseket biztosító telemetria-rendszer már olyan színvonalat képvisel, amely a szakma élvonalához tartozik. Összességében elmondható, hogy az Arrabona Racing Team és a SZEngine motorfejlesztő csapat együttműködéseként a SZEnergy Team mellett olyan hallgatói tehetségközpont jött létre a Széchenyi István Egyetemen, amely piacképes tudást ad a csapattagoknak.
„Mindig az a kérdés számunkra, vajon mit fogunk itt látni. Mindig izgatottan várjuk az új autó terveit, hiszen számunkra is meglepetés, milyen innovatív megoldásokkal állnak elő a hallgatók”
– jelezte köszöntőjében dr. Feszty Dániel, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztési Tanszékének vezetője a csapat sorban tizedik, ART_X névre keresztelt járművének design freeze bemutatóján, majd hosszasan érzékeltette a csapat szakmai fejlődésének stációit.
„Sok évvel ezelőtt azt gondoltuk, nekünk, oktatóknak aktívan részt kell vennünk a csapat tudásmenedzselésében. Ez heti-kétheti, rendszeres konzultációt jelentett. Mára ez teljesen eltűnt, az eredmények viszont nem tűntek el, sőt egyre csak javulnak. Úgy néz ki, kialakult egy olyan belső kultúra nálatok, ami már nem igényel tőlünk egyéb közreműködést. Olyan tudás birtokában vagytok, amit mi az egyetemen nem is tanítunk, ezt a know-how-t ti hoztátok létre, anélkül, hogy mi kezdeményeztük vagy beavatkoztunk volna” – méltatta a hallgatókat dr. Feszty Dániel, hozzátéve azt is, hogy jelenleg az Audi Hungaria járműfejlesztési részlegének durván ötöde olyan fiatal munkatárs, aki valamilyen módon az ART kötelékéből érkezett a vállalathoz. „Ma az iparban az egyik legjobb belépő, ha valaki a Formula Studentből jön”
– összegzett a tanszékvezető.
A design freeze minden járművet építő hallgatói versenycsapat életében a tervezési fázis lezárását jelenti, amikor a csapattagok a kivitelezés megkezdése előtt, a nyári versenyek közti időszak félidejében bemutatják aktuális fejlesztéseiket a szponzoroknak, a partnereknek és a sajtó képviselőinek. Az ART esetében a tavalyi sikerek után különösen érdekesnek tűnt, hogy a rendkívüli teljesítményt produkáló ART_09-es autó után milyen irányba indul el a csapat.
„Idén is megyünk Spielbergbe, az osztrák versenyre és a Hungaroringre, a Formula Student Eastre. A szezont a szokásoktól eltérően Horvátországban, az FS Alpe Adria versennyel zárjuk”
– tájékoztatott Hege Kristóf csapatvezető, aki megerősítette: a dobogós helyek láttán megjött az étvágyuk, ezért tizedik autójukkal az első helyet célozzák meg.
Az ART_X névre keresztelt járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. A modellre pillantva a látványos változások rögtön észrevehetők: az autó széles oldalsó „dobozokkal” gazdagodott, az orra tompább lett.
„Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. Ezzel ugyan plusz tömeget kell vinnünk az autóra, amelynek karcsúsága is csorbát szenved, de hosszú távon ez meg fog térülni a megbízhatóságban. Mindamellett a látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt, azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk”
– hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.
A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. Ugyanakkor az elmúlt években megszokott bullhorn (ami a hátsó szárnyakra terelte a levegőt) eltűnt az autó orráról, mivel az új szárnykialakítás és az oldalcsatorna miatt nem volt rá szükség.
„Még egy nagy módosítást vezettünk be idén, amivel a szimulációk alapján sokat fejlődhet az autó: ez a futómű teljes áttervezése volt. Eddig egy vonórudas futóművet használtunk, aminek pontos beállításával néha meggyűlt a bajunk, ezért áttértünk a nyomórudas felfüggesztésre” – folytatta Tóth Imre. „A tapasztalat az, hogy a kivitelezés során némileg módosul az autó a szimulációhoz képest, de az eredményeink ígéretesek”
– szögezte le a konstrukciós vezető.
Az autó szívét jelentő SZEngine-motorról Boros Máté, a Széchenyi István Egyetem SZEngine motorfejlesztő csapatának vezetője beszélt. Mint elmondta, céljuk – ahogy mindig – a hibák kiküszöbölése és a teljesítmény további növelése volt. Az átalakított KTM 690 gyári alkatrészeiből egyre kevesebb maradt, ezúttal a fojtószelepet szabták át a csapat igényeinek megfelelően, ami kevesebb áramot fogyaszt, és dinamikusabban tud kapcsolni. Az egyedi főtengely és a fedelek is optimalizáltak, ami fontos a súlycsökkentés szempontjából. A motor hűtésének problémáját a SZEngine is felismerte, és az olajkör javításával próbálnak több hőt elvezetni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ezek a motorok főként léghűtésre tervezettek, így az autó kialakítása dönti el, miként tudják a megfelelő hőmérsékletet biztosítani.
„Az új SZEngine 2023 motor mellett hibrid erőforrást is fejlesztünk. Összeszereltünk egy prototípust, amely nagy teljesítményű akkumulátorokat tartalmaz. Szignifikáns előrelépést értünk el ezen a területen”
– árulta el a csapatvezető.
Kiemelendő még az ART_X telemetria-rendszere, melynek segítségével a pilóta és a csapattagok lényegében azonnal képet kapnak az autó menettulajdonságairól. Szenzorok sokaságával mérik a jármű paramétereit, többek között a gumihőt és a futóműerőt is; ezeket 4G-s kapcsolaton juttatják el a boxba, ami nagyon gyors kommunikációt jelent.
„Teljesen újratanított neurális hálót használunk az útvonal felismerésére, amit mintegy háromezer adatrekord segítségével programoztunk újra, ezáltal pontosabb lett az algoritmusunk. Ez egy Jetson TX2-es chip számításain alapszik”
– tért rá az önvezető fejlesztésekre Tóth Imre.
„A kameránk sok lehetőséget rejt magában. A Zed2-es eszközzel pontosan meg tudjuk határozni az autó helyzetét a környezeti tárgyakhoz képest”
– jegyezte meg a konstrukciós vezető, aki elmagyarázta, hogy az önvezető megoldásokat a csapat egyik korábbi járművén tesztelik majd, így hamarosan egy mozgó járművet tudnak majd prezentálni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rangos munkáltatói elismerésekkel díjazták a Lufthansa Systems Hungáriát
A Lufthansa Systems Hungária 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségét támogató, családbarát intézkedéseket megvalósító munkahelyek részére ítél oda minden évben.
A vállalat emellett „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban megkapta a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgáló beneFit Prize pályázat különdíjait is.
A munka és a magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír a Lufthansa Systems Hungária vállalati kultúrájában, ezért az IT-cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető leghatékonyabban, támogató légkörben, hibrid munkarendben végezhessék mindennapi feladataikat. Szemléletmódjának köszönhetően a cég 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, mely pályázat fókuszában idén a munka-magánélet egyensúly újraértelmezése és a legjobb családbarát gyakorlatok elismerése állt.
A Lufthansa Systems Hungária budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 800 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató, légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó vállalat, amely kiemelt figyelmet fordít munkavállalói jóllétére. A cég nagy hangsúlyt helyez a gondoskodó és befogadó szervezeti kultúrára és a dolgozói wellbeing támogatására, ennek elősegítésére pedig számos jólléti intézkedést, juttatást kínál – köztük vállalati egészségbiztosítási csomagot, irodai masszázst, privát pszichológiai konzultációs lehetőséget, valamint sporteseményeken való céges részvételt, emellett egészségnapokat is szervez munkavállalói számára.
A beneFit Prize az első olyan átfogó pályázat Magyarországon, amely a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgálja, figyelembe véve a környezeti és szociális hatásokat is. A pályázaton a Lufthansa Systems Hungária két különdíjat is elnyert „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban.
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkakörnyezetet biztosítsunk kollégáink számára, éppen ezért vagyunk nagyon büszkék az újabb munkáltatói elismerésekre. Legyen szó szakmai fejlődésről, a vezetői kultúránkról, a rugalmas, családbarát hibrid munkarendről, a széles körű juttatási csomagról, vagy a csapatépítést, szakmai fejlődést, illetve egészségmegőrzést szolgáló rendezvényekről, nagy hangsúlyt fektetünk a munka-magánélet egyensúlyra, illetve kollégáink jóllétére”
– hívta fel a figyelmet Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.
A Lufthansa Systems Hungária a fentiek mellett idén tavasszal további két rangos employer branding elismerést is elnyert: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó 2024/26” díját, illetve a Randstad Hungary 2024-es Employer Brand kutatásán a „Legvonzóbb Munkaadó – IT kategória” címet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!