Ipar

Nagyobb termelékenység prediktív karbantartással

termelékenység

Gyártási adatok – Egyre többen fordulnak hozzánk, hogy adatokat nyerjenek ki termelő gépeikből, eszközeikből.

A rugalmasabb termelés, a nagyobb termelékenység és az új üzleti modellek kialakítása ma már mind lehetségesek a digitális megoldásoknak köszönhetően. – kezdi Kéri Tamás, a Siemens Zrt. Digital Enterprise Services ipari automatizálásért és digitalizációs fejlesztésért felelős operatív vezetője.

Amikor a szervizmérnökeinket egy gépálláshoz, meghibásodáshoz kihívják, a legelső kérdés amire választ adunk a meglévő adatok alapján, hogy: „Mi történt?”. A hibakeresés, diagnosztika segítségével derül ki, hogy miért történt a gépállás. A nem tervezett állásidők jelentősen lerövidíthetőek, ha pontosan meg lehet mondani, hogy mikor fog legközelebb bekövetkezni ez a hiba – ezt hívják prediktív karbantartásnak. Természetesen az ilyen jellegű transzparencia nem csak a karbantartásnak, hanem a menedzsmentnek és a termelésnek is rendkívül hasznos.

MM: Hogyan vágjon bele egy cég gépei adatainak kinyeréséhez?

K.T.: Ahhoz, hogy ügyfeleink számára legmegfelelőbb megoldást tudjuk kínálni, egy előzetes ún. „DigiCheck” felmérést szoktunk végezni. Itt olyan kérdésekre keresünk választ, mint például: Van-e már valamilyen szintű adatgyűjtés? Hány eszköz vonható be az adatgyűjtésbe? Az adott eszközök hálózatba vannak-e kötve? Azt is fontos meghatározni, hogy pontosan milyen adatokra van szükség? Ezek után látjuk azt, hogy az általunk kínált megoldások közül melyik lesz az adott cégre a legalkalmasabb. Ez lehet például a Siemens által fejlesztett ConditionMonitoring.

MM: Milyen lehetőségek vannak az adatok gyűjtésére?

K.T.: Az adatok gyűjtésére szintén sok megoldás létezik, az általunk leggyakrabban használt az ún. Brownfield Connector (BFC). A BFC lehetővé teszi az adatok gyűjtését és integrálását bármilyen forrásból – legyenek ezek érzékelők, aktuátorok, vezérlők, adatbázisok stb. – bármilyen célrendszerbe, mint például Industrial Edge, MindSphere felhő infrastruktúra ipari alkalmazásokhoz, AWS- Amazon Cloud vagy Azure – Microsoft Cloud. Ezzel az eszköztárral szinte bármit bármivel összekapcsolhatunk. Ugyanis BFC-vel nem csak Siemens gyártmányú ipari eszközökhöz tudunk csatlakozni, hanem harmadik fél termékeihez is. Ez óriási előny, hiszen ritka a homogén eszközpark, főleg a régebbi gyáraknál.

Ha a szükséges adatokat gyűjtjük, és rendelkezésre állnak, azokat ki is kell értékelni és értelmezhető formában meg kell jeleníteni. Ahogy a BFC, a ConditionMonitoring is teljesen személyre szabható. Megjeleníthetők a termelési adatok valós időben a gyors beavatkozás érdekében, OEE, ciklusidők, hibaüzenetek, gépállapotok, jelenleg futó munkaprogramok stb. tableten, okosórán vagy telefonon.

MM: Milyen referenciákat említhetünk?

K.T.: A külföldi referenciáink közül egy autóipari céget emelnék ki, ahol 102 öntő és szerszámgépet csatlakoztattak a rendszerükhöz a BFC segítségével. Egy másik hasonlóan autóipari beszállítónál cégnél szintén 74 gépet csatlakoztattak a meglévő MES rendszerbe, és ezt egészítették ki a saját fejlesztésükkel. 

Hazai referenciáink között: a nyugati országrészben lévő partnerünknél működő SIMATECH PRO megoldásunkkal 7 szerszámgép és egy komplett kovácsoló sorról gyűjtjük az adatokat, ahol a régi és az új megmunkáló gépek egységesen csatlakoznak a monitoring rendszerhez. Budapest környékén lévő partnerünknél a SIMATECH PRO energiamérési moduljával 130 szerszámgép mérését végezzük. A BFC rendszerét is sikeresen alkalmazzuk egy balatoni partnerünknél, ahol ennek a megoldásnak a segítségével első körben 30 szerszámgépet kapcsolunk össze a meglévő MES rendszerükkel.

https://www.siemens.com/hu/hu/termekek/industry/simatech-pro.html


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss