Connect with us

Gazdaság

A köztéri parkolás drágulása magával húzta a parkolóházak árát is

parkolási

A tavaly szeptemberben kialakított négy fővárosi közterületi parkolózóna több milliárdos éves bevételnövekedést jelent a 12 érintett önkormányzatnak. A parkolóházak a közteres változtatás nyomán szintén emelték áraikat.

2022 szeptemberéig több parkolózóna működött Budapesten, mint ahány kerület van a fővárosban. Huszonhárom kerületre huszonhétféle árszabás jutott. A Fővárosi Önkormányzat tavaly szeptemberben négy hatalmas, egységes régióra osztotta Budapestet, és megemelte az árakat. A köztéri parkolási szabályok, tarifák átalakulása természetesen alaposan átszabta a magáncégek stratégiáját is: a fedett és nyitott parkolóüzemeltetők a fővárosi önkormányzathoz hasonlóan módosították az árakat.

„A fizetős övezetek kiterjesztése inkább azoknak a parkolóházas vállalatoknak az életét befolyásolta, amelyek a külső kerületekben működnek. Mivel a főváros folyamatosan emelte a köztéri parkolási díjat, mi is ehhez igazodva módosítottuk a tarifáinkat”

– magyarázza Ferreiro Vanda, a Care Park értékesítési és marketing menedzsere.

Sokan féltik a kocsijukat, nem akarják az utcán hagyni, ők rendszeresen a parkolóházakat választják. A Care Park Ausztráliában, Új-Zélandon, Malajziában, Angliában is üzemeltet parkolóházakat, Budapesten pedig piacvezető az üzemeltetést, és a saját tulajdonú parkolókat nézve is. Tizenegy parkolót működtetnek a fővárosban, emellett ingatlanüzemeltetéssel is foglalkoznak.

A cég projektvezetője, Slezák Balázs hozzátette, a parkolóházaikban minimális forgalomemelkedést mértek tavaly szeptember óta. Ennek tükrében dinamikusan, a piaci változásokra rögtön reagálva növelték a díjaikat. Érdekesség, hogy az egyes parkolóik az árakat tekintve nincsenek összekapcsolva, vagyis az Akácfa Parkolóházban eltérő mértékű emelést vezettek be, mint a Gozsdu vagy az Opera Parkolóházban.

Lépcsőzetesen növelték a díjakat: tavaly októberben 700-800 forintos átlagról emeltek 1000-1200 forintra. Idén februárban pedig a legalacsonyabb, 800 forintos tarifa 1000 forintra ugrott, az 1200 forintos 1500-ra, az 1500 forintos pedig 1900-ra. Vagyis első körben 35-40 százalékkal, majd a másodikban 25-30 százalékkal növelték az óránkénti parkolás árát.

Mi várható nyáron?

A parkolóházak nem hivatalosan kétféle parkolási időszakot tartanak számon: a színházi szezont, és a turista szezont. Az április-májustól induló időszakban rengeteg turista keresi fel Budapestet, ők is leteszik a parkolóházakban a kocsijukat, míg novembertől márciusig a belvárosi színházakba látogatók töltik meg a parkolóhelyeket. Egy-egy kiemelt rendezvény, mint a pápalátogatás vagy a Forma-1 megdobja a forgalmat.

„A két időszak forgalma nagyjából kiegészíti egymást. Amikor a színházba járók eltűnnek, elkezdenek nagyobb számban érkezni a turisták”

– jelzi Ferreiro Vanda.

Slezák Balázs szerint a köztéri parkolási szférában a díjakat tekintve még várható változás, náluk azonban a közeljövőben nem terveznek további emelést.

Így változtatott a főváros

A sokéves tapasztalatra építve kívülről befelé, a külső kerületekből a belváros felé haladva nő a tarifa. Dél-Budán foltokban, például Lágymányoson 200 forintért is letehetjük az autónkat, míg a belső kerületekben, Vízivárosban, Erzsébetvárosban, Terézvárosban 600 forintba kerül egy óra utcai parkolás. A D és a C zónákban reggel 8-től este 6-ig, a B-ben 8-20 óráig, az A-ban 8 és 22 óra között lehet parkolni – legfeljebb három órán keresztül (a D zóna kivétel, nincs ilyen megkötés.)

A város bizonyos területein eltérhet az árszabás az egységes tarifáktól, és természetesen a lakossági parkolási engedélyre más szabály érvényes. A 4 zóna díjai a következő, 3500 kilogramm alatti járművekre vonatkoznak: személygépkocsi, három- vagy négykerekű motorkerékpár, három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpár és személygépkocsival vontatott pót- vagy lakókocsi. A köztéri parkolásért január 1. és december 24. között, hétköznapokon kell fizetni.

Egyes kerületek időközben kiterjesztették a fizetős parkolási övezetek határát is, így újabb bevételhez jutottak. A fővárosban működik a kizárólagos lakossági parkolók rendszere is, több kerültben este hat és másnap reggel 7 között csak az ottlakók tehetik le az autójukat. A II. és a XII. kerület azért kezdett harcolni, hogy a főváros a hét minden napjának 24 órájában nyilvánítson kizárólagos lakossági parkolóvá kijelölt parkolóhelyeket, hogy a helyieket ne túrják ki az ingázók.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

Sikerrel zárult Shanghai magyarországi bemutatkozása

Október 30-31-én zajlott a Hungexpo területén a világ egyik legnagyobb, Kínai állami támogatással megvalósuló kiállítássorozata, a Shanghai Fair Trade Show budapesti állomása.

A többezer látogatót vonzó eseményen mintegy 130 kínai high-tech vállalkozás képviseltette magát a legkülönbözőbb szegmensekből. Az eseményen mások mellett előadást tartott Bihari Katalin, a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdaság fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára, a HEPA vezérigazgatója, és Sun Jianping, a Shanghai Services Federation elnöke is.

Az eseményt elsősorban magyar vállalkozások képviselői látogatták, akiknek ez a koncentrált jelenlét kiváló alkalmat kínált, hogy akár több közvetlen kapcsolatot is kialakítsanak kínai gyártókkal és szolgáltatókkal. A minél intenzívebb kapcsolatfelvételt előre egyeztetett személyes találkozók is segítették a kínai és magyar cégek képviselői között ‒ mondta el Szabó Mónika, a rendezvény szervezését és kommunikációját magyar részről támogató a Gold Communications Kft. ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál

A K&H Bank új szintre emelte a mesterséges intelligencia belső alkalmazását. 

Elindult az ügyfelek által már jól ismert, Kate nevű, teljes egészében házon belül fejlesztett HR-asszisztens, amely már most több ezer munkavállalónak nyújt azonnali, pontos válaszokat szabadság, juttatások, képzések és adminisztrációs témákban. A rendszer nem egy dobozos megoldás, hanem nulláról felépített, skálázható AI-platform, amely a jövőben más területekre – például pénzügy, beszerzés vagy IT-támogatás – is tovább vihető lesz.

A fejlesztési folyamatban több bankon belüli csapat együttműködésével hozták létre a rendszer szabályozási és technológiai kereteit. Az AI nem kulcsszavak alapján keres, hanem természetes nyelven megfogalmazott kérdéseket értelmez, és validált belső tartalmakra építve ad választ. Fontos szempont volt az AI-hallucinációk minimalizálása, ezért a tudásbázis kizárólag jóváhagyott információkból épül fel. A rendszer használata már a bevezetés első szakaszában intenzív. Eddig minden hetedik kolléga kipróbálta a digitális asszisztenst. A fejlesztők ek visszajelző funkciót is beépítettek, amely valós időben segíti a működés finomhangolását.

A projekt megvalósítása nemcsak technológiai, hanem szervezeti kultúraváltást is jelentett. A hagyományos fejlesztési modell helyett agilis, gyors interakciókra építő működés valósult meg, amelyben több terület dolgozott összehangoltan. A K&H ezzel a fejlesztéssel hosszú távra fektette le egy vállalati AI-tudásmenedzsment rendszer alapjait, amelyre a következő bővítések is épülnek majd.

„A Kate-fejlesztés nemcsak egy sikeres AI-projekt, hanem fontos üzenet a technológiai szakembereknek is. A K&H-nál valódi innováción dolgozhatnak egy stabil, nagyvállalati környezetben, ahol a fenntartható megoldások, a szakmai fejlődés és a jövőálló tudás megszerzése nem ígéret, hanem működési alapelv. Az, hogy ezt a rendszert házon belül építettük fel, jól mutatja, milyen ereje van az agilis gondolkodásnak és a nyitott, együttműködő csapatmunkának. Büszkék vagyunk arra is, hogy nálunk a szakmai átjárhatóság, az emberi oldal ugyanúgy érték, mint a technológiai teljesítmény – ez az, ami hosszú távon is vonzóvá teszi a K&H-t az IT-szakemberek számára”

– mondta Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Mínuszban az e-kereskedelmi mérleg: ezek a cégek javíthatják az egyensúlyt

Erősen negatív Magyarország digitális külkereskedelmi mérlege: a hazai vásárlók egyre nagyobb arányban költenek külföldi webáruházakban, miközben a magyar e-kereskedők exportja csak lassan bővül.

HungarEcomm Stars díj azokat a legvilágpiacképesebb e-kereskedelmi vállalatokat ismeri el, amelyek teljesítményükkel képesek enyhíteni a digitális kereskedelmi egyensúlyhiányt.

Az e-kereskedelem jelentősége messze túlmutat önmagán: a 2025-ben díjazott 40 vállalat a hazai webáruházak alig egy ezrelékét képviseli, mégis 2024-ben 258 milliárd forintos online forgalmat értek el, ami a teljes magyar e-kereskedelmi piac 20 százalékát adja. A több országba exportáló cégek négyszer gyorsabban növekedtek, mint a kizárólag belföldön működő szereplők, a PwC mezőnyelemzése szerint.

„Az e-kereskedelem a digitális gazdaság egyik legfontosabb innovációs inkubátora. Technológiai újító erejével, adatvezérelt működésével, gyors alkalmazkodóképességével és folyamatos fejlesztésre épülő kultúrájával közvetlenül erősíti a hazai digitális ökoszisztémát”

– hívta fel a figyelmet Szabó László, a díjat alapító Growww Digital alapító partnere.

Magyar világmárka 100 országban

Három kategóriában összesen 15 vállalat kapott elismerést, idén először a Magyarországon leányvállalattal rendelkező nemzetközi omnichannel cégek is nevezhettek.

  • Digital Star kategória: 1. Pepita Group Zrt. (pepita.hu); 2. Suller-Táp Kft. (kutyakajás.hu); 3. Webshop Global Kft. (pelenka.hu); 4. Leziter Kft. (homelux.hu); 5. iPon Computer Kft. (ipon.hu)
  • Local Omnistar kategória: 1. Euronics, 2. Praktiker, 3. Zákány Szerszámház, 4. Dockyard, 5. Reflexshop
  • Global Omnistar kategória: 1. IKEA, 2. MediaMarkt, 3. Rossmann, 4. dm, 5. iStyle
  • Exportkülöndíj: BioTechUSA

„A BioTechUSA sztori jól példázza, hogyan válhat egy magyar alapokra épülő vállalat globális sikertörténetté az e-kereskedelemben. A cég a hazai gyártásra, tudásra és szakemberbázisra építve tudott olyan nemzetközi növekedést elérni, amely ma több mint 100 országban biztosít jelenlétet. Fejlődése azt mutatja, hogy a magyar vállalatok is képesek világpiaci szinten versenyezni, ha tudatosan építenek exportpiacokra. Sikere inspiráló példa minden hazai e-kereskedő számára”

– indokolta a döntést Szabó László.

Már a 40-es listára kerülés is komoly nemzetközi mérce szerint mérhető eredmény: a vállalatoknak szigorú szakmai és pénzügyi feltételeknek kellett megfelelniük, és át kellett esniük a PwC, az Oander és a Growww Digital többszempontúértékelésén.

A legvilágpiacképesebb magyarországi omnichannel és e-kereskedők – 2025 (ABC sorrendben)

Alinda; Auchan; BestByte; BHP Gumi; BioTechUSA; Bortársaság; Brendon; Cosori; dm; Dockyard; Euronics; Forex; Fressnapf; Gammo; Heavy Tools; Homelux; IKEA; iPon; iSTYLE; JátékNet; Kutyakajás.hu; Kütyübazár; Libri; Libri-Bookline; Lumenet; MediaMarkt; Nutriversum; online Márkaboltok; Pelenka.hu; Pepita.hu; Petissimo; Praktiker; Reflexshop; REGIO JÁTÉK; Rossmann; SportSarok; Újház Bodrogi; Vágyaim.hu; Warnex; Zákány Szerszámház


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss