Mozgásban

5 tipikus kihívás a kkv-knál, amire jó megoldás az operatív lízing

kkv

Ha autólízingről van szó, a nagy cégekhez képest a kis- és közepes vállalkozásoknak méretükből és működésükből adódóan eltérő igényeik vannak a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatban.

A változatos profilú, gyakran mindössze alig egy tucat alkalmazottat foglalkoztató kkv-k anyagi lehetőségei és erőforrásai sok esetben korlátozottak, az üzlet zavartalan működéséhez ugyanakkor elengedhetetlen számukra a cég mobilitását minden körülmények között biztosító vállalati flotta. Az ALD | LeasePlan csokorba szedte a kkv-knál jelentkező leggyakoribb kihívásokat, illetve elvárásokat az autólízinggel kapcsolatban, melyekre az operatív lízing – más néven tartós bérlet – egyszerű megoldást kínál.

1. Korlátozott költségkeret

A kkv-k rendszerint jóval kisebb költségvetéssel gazdálkodnak, mint a nagyvállalatok, ennélfogva likvid eszközeik is limitáltak. A szűkös anyagi források miatt kiemelten fontos, hogy ezek a kis cégek olyan költséghatékony, hosszú távú megoldást találjanak az autólízingre, amely támogatja az üzleti működésüket, ugyanakkor megszorítások nélkül kigazdálkodható.

Operatív lízing esetén a cégek induló költségek nélkül vagy csekély önerővel vehetik használatba a járműveket. Azzal pedig, hogy elkerülik az autók megvásárlásával járó nagyobb beruházást, anyagi forrásokat szabadíthatnak fel, amelyek kamatozhatnak, illetve beforgathatók az alaptevékenységbe. Ezenfelül az autó beszerzési árának és a kapcsolódó szolgáltatásoknak az ÁFA-ját is megtakaríthatják, a bérleti díj után járó forgalmi adót pedig az üzleti használat arányában – minimum 50 százalékban – visszaigényelhetik.

2. Nehézkesen tervezhető flottaköltségek

A gépjárműfenntartással járó tényleges költségek (TCO) becslése szintén nehézséget jelenthet. Sok esetben csak néhány autóról van szó, mégsem mindegy, hogy az induló befizetés, a havi díj, a szervizek, a biztosítások és az egyéb esetlegesen felmerülő kiadások együttesen mekkora összegre rúgnak.
Ezért is előnyös az operatív lízing, amely a ráfordításokat a teljes élettartamra vetítve mutatja meg. A tartós bérlet során csak a tényleges használatra eső finanszírozási és üzemeltetési költségeket kell megfizetni, annak lejárta után a vállalatnak nem kell a későbbi kiadásokkal és a használt autó eladásából származó kockázatokkal törődnie, hiszen a maradványérték is garantált. Mindent összevetve tehát hosszú távon is több maradhat a cég kasszájában.

Az operatív lízing ezenkívül a legtöbb esetben kiszámítható havi díjat is jelent a teljes futamidőre, amely minden fontos tételt, többek között az adókat, a karbantartási költségeket és a biztosítást is fedezi, míg az üzemeltetés és a karbantartás kockázatát a flottakezelő viseli. Így jól tervezhető minden kiadás a teljes futamidő alatt.

3. Limitált erőforrások

A kisebb cégeknél rendszerint egy alkalmazott több különböző olyan tevékenységért is felelős, amelyre a nagyvállalatoknál külön dedikált munkatársak vannak. A minél kisebb időráfordítás ezért kulcsfontosságú, ami érvényes a flottaautókkal kapcsolatos összes teendőre is. A kkv-k többnyire kevés szaktudással rendelkeznek például a flottamenedzsment terén vagy a lízinghez kapcsolódó tételek pénzügyi nyilvántartásában, így mindenképpen hasznos számukra, ha a flottakezelő minél több terhet levesz a vállukról.

Az operatív lízing során a bérbeadó gondoskodik mindenről az adók és illetékek befizetésétől kezdve a gumiabroncs-cserén és egyéb szervizügyintézésen át a biztosítások kezeléséig vagy éppen a kárügyintézést érintő csereautó biztosításáig. A vállalkozásnak tehát nem kell a felesleges feladatok intézésével foglalkoznia, hanem a fő tevékenységére koncentrálhat, ráadásul a több helyről érkező számlák helyett csak egy könyvelési tétel jelentkezik a lízingelőnél, ezáltal a kiadások is jól átláthatók és elemezhetők.

4. Gyorsan változó igények

Egy kkv-t már az enyhébb piaci változások, ingadozások is érzékenyen érinthetnek, melyekre gyorsan kell reagálni akár az üzleti tevékenység átalakításával, gondoljunk csak például a koronavírus-járvány okozta hirtelen keresletfelfutásokra vagy -visszaesésekre. Ezt a fajta agilis vagy épp a működés természetes részét képező szezonális működést gyakran a céges autóflottának is le kell követnie rugalmas skálázhatósággal.

Régebben a hosszú távú autóbérlés ugyanolyan elköteleződést jelentett, mint a vásárlás, ma már azonban számos új lehetőség áll rendelkezésre, és az általánosan jellemző három- vagy négyéves futamidő mellett már akár egyhónapos időtartamra szóló szerződéseket is lehet kötni. Ez alatt a cégek eldönthetik, hogy megfelel-e az adott jármű az igényeiknek, illetve hosszú távra gondolkodva kipróbálhatnak új technológiai megoldásokat is, például elektromos autókat. Az ALD | LeasePlan FlexiPlan és ALD Flex szolgáltatásaival olyan átmeneti helyzetek is hatékonyan áthidalhatók, mint például egy új kolléga azonnali munkába állása vagy külsős munkatárs érkezése határozott időre.

5. Előnytelen tárgyalási pozíció

A kis- és középvállalatok méretüknél fogva hátrányosabb helyzetben vannak a beszállítóknál vagy az autóipari szolgáltatópartnereknél, mint egy nagy cég, amelynek flottája több ezer autóból áll. Miközben rendszerint éppen a kvv-k költségvetése mozog szűk keretek között, így sok múlik számukra az árazáson, a fizetési feltételeken vagy a díjban foglalt szolgáltatások körén.

Az operatívlízing-szolgáltatók azon túl, hogy kiszámítható konstrukciókat és tervezhető havi díjat kínálnak, amely tartalmaz minden szükséges szolgáltatást, márkafüggetlen flottakezelőként rengeteg partnerrel állnak kapcsolatban, ami azt eredményezi, hogy a lízingelő egy rendkívül széles kínálatból bármely gyártó bármelyik modelljét igénybe veheti. Az ALD | LeasePlan piaci pozíciója és kiterjedt ügyfélköre lehetővé teszi, hogy pénzügyileg előnyös megállapodásokat kössön a kereskedőkkel, valamint a szervizekkel, és a kapott kedvezményeket beépítse ajánlataiba. Emellett a vállalat már az alapoktól segít az igényeknek mindenben megfelelő flotta kialakításában, illetve későbbi esetleges optimalizálásában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Dupla újoncdobogó Molnár Martin második F4-es hétvégéjén

A magyar versenyző mindhárom futamon a top tízben, csapata legjobbjaként végzett Brands Hatch-ben.

Három top 10-es eredménnyel és az újoncok értékelésében két dobogós helyezéssel fejezte be élete második versenyhétvégéjét Molnár Martin a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar pilótája emellett ismét csapata legjobbjának bizonyult.

A Donington Parkban rendezett szezonnyitó után Brands Hatch-ben folytatódott a brit Forma–4-es bajnokság idei szezonja, a mezőnyben egyedüli magyarként Molnár Martinnal. A 15 esztendős versenyző ezúttal az összes versenyt befejezte – az időjárás most nem szólt közbe, így mindhárom futamot meg tudták tartani –, sőt, kétszer az újoncok értékelésének dobogójára is felállhatott, és mindháromszor a top 10-ben végzett. Ezzel az időmérőn és az összes versenyen ő bizonyult a Virtuosi Racing legjobbjának.

A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője az időmérő edzésen a 13. időt autózta, és ha egy kicsit szerencsésebb, és 12 ezredmásodperccel jobb kört ér el, a 12. idővel megszerezte volna a fordított rajtrácsos második futam pole pozícióját.

Az első versenyt a 11. helyről kezdte, mivel itt az időmérőn elért második leggyorsabb körök alapján alakul ki a rajtrács, és végül a 9., azaz pontszerző pozícióban, a harmadik legjobb újoncként fejezte be.

Ezután vasárnap még két verseny várt az ezen a hétvégén a ZalaZone Automotive Proving Ground/Hungary támogatását is élvező sportolóra. Az elsőn ismét sikerült javítania, és újabb top 10-es eredményt ért el, majd a másodikon újfent előre lépett, és végül másodszor is felállhatott az újoncok dobogójának harmadik fokára.

„A vasárnapi első futamon jobban rajtoltam, mint a szombatin, de egy versenyző ismét lefulladt előttem. Ezután a második kanyarban kicsit nekem koccantak, a mögöttem levőnek pedig fékeznie kellett, így őt eltalálták hátulról, ami miatt beküldték a biztonsági autót. Akárcsak az első versenyen, most is elég sok időt töltöttünk mögötte, de az újraindítás ezúttal jobban sikerült.”

„A folytatásban végig nagyon közel haladtam az előttem levőhöz, de mint kiderült, ezen a pályán nagyon nehéz előzni, és a turbulens levegő is nagyban ront a hátul haladó tapadásán, így az egyetlen, amit tehettem, hogy hiba nélkül végigmegyek, és behozom az autót a 10. helyen”

– értékelt Martin.

A hétvége zárófutamán a magyar versenyző minden addiginál jobb rajtot vett, végül pedig újfent a 10. helyen ért be, ismét a harmadik legjobb újoncként.

„Már Doningtonban is benne volt az újoncdobogó, és érződött, hogy ott a helyünk, most pedig kétszer is összejött. Az egész hétvégén a harmadik futamon rajtoltam a legjobban, nem pörögtek ki a kerekeim, nagyon jól kaptam el az indulást. Később sajnos eléggé elfékeztem az egyik gumit, ezután pedig több alkalommal is blokkolt az a kerekem, így többnyire a védekezésre figyeltem. Az eredmények szempontjából jó hétvégét zártunk.”

„Pozitívum, hogy mind a rajtokban, mind a gumimelegítésben, mind a versenyszituációk kezelésében fejlődtünk. Elsőre sem volt baj velük, de a tapasztalattal minden egyre zökkenőmentesebbé válik, a következő futamokon pedig még jobb lesz.”

Martin a hétvégi eredményeinek köszönhetően az összetett 13. helyére kapaszkodott fel, az újoncok értékelésében pedig az ötödik helyen áll. A brit Forma–4 mezőnye legközelebb május 25-én és 26-án, Snettertonban versenyez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Termeléslogisztika automatizálása SOTO robotokkal

soto robotok

Az anyagellátás automatizálása az MAN nürnbergi motorgyárában

A Jungheinrichhez tartozó müncheni székhelyű Magazino robotikai vállalat az MAN nürnbergi telephelyén SOTO robotok egész flottáját üzemelteti. A SOTO mobil robot automatizálja az anyagellátást a raktár és a szerelősor között, és teljesen önállóan szállítja a kisméretű rakományhordozókat (KLT). Az egyéves kísérleti projektet követően ősszel tizenkét SOTO-robottal automatizálják a motor összeszerelésének és a jövőbeli akkumulátorgyártásnak a teljes KLT ellátási folyamatát.

A Magazino és az MAN 2019 óta szorosan együttműködik a lehetséges alkalmazásokról a logisztikai automatizálás területén, és a két vállalat már a SOTO robotok fejlesztési szakaszában egyesítették speciális szakértelmüket. A robotok működését egyéves kísérleti fázis során éles üzemben széleskörűen tesztelték és optimalizálták. A pozitív tapasztalatok és a tesztelés alapján az MAN nürnbergi telephelye úgy döntött, hogy a kisalkatrész-logisztika teljes automatizálása érdekében egy tizenkét SOTO-robotból álló flottát telepít.

Simon Becker, az MAN projektvezetője szerint: „A SOTO bevezetése újabb lépést jelent a jövő logisztikája felé a nürnbergi üzemünk legújabb fejlesztésében. A SOTO-nak köszönhetően mostantól a kis alkatrészládák ellátási folyamata is teljesen automatizált. Ezek a robotok példaértékűek az üzemünk logisztikájának folyamatos digitalizálása és automatizálása szempontjából, és így hozzájárulnak átfogó stratégiánkhoz. Lenyűgöző látni, hogy az emberek és a robotok milyen hatékonyan és harmonikusan tudnak együtt dolgozni. A SOTO robotok bevezetéséről szóló döntés a Magazino céggel való sokéves, bizalomteljes együttműködés eredménye, amely tükrözi a technológiai kiválóság és a folyamatos fejlesztés iránti elkötelezettségünket.”

Markus Ruder, a Magazino és az MAN közös projektjének vezetője a következőképpen írja le a célfolyamatot: „A SOTO robotok önállóan veszik fel a tárolóládákat az automatizált kisalkatrész-raktárban (AKL). Minden robot egyszerre legfeljebb 18 konténert visz az egyes szerelősorokhoz. Ugyanabban a környezetben dolgoznak, mint az emberek és más mobil robotok. A szerelősoron a SOTO robotok közvetlenül a polcokra helyezik a jelenleg 12 kilogramm tömegű konténereket. A dolgozók ezután kényelmesen hozzáférhetnek az egyes alkatrészekhez, hogy a polcok túloldalán összeszereljék azokat. A SOTO robotok képesek az üres ládákat önállóan is felvenni és a központi gyűjtőhelyre szállítani. „

A nürnbergi üzem a VDA-szabványnak megfelelő standard tárolóládákat használ. A robot adaptív megfogója automatikusan alkalmazkodik a megfelelő mérethez, és az emberekhez hasonlóan rugalmasan közelíti meg az átrakó állványok különböző magasságait is. A polcokon található, géppel olvasható kódokat és a tárolóládákon elhelyezett címkéket a robot az azonosításhoz használja, a szállítási megbízásokat pedig közvetlenül a raktárkezelő rendszerből kapja.

Míg a gyártóiparban a szerelősorok ma már nagymértékben automatizáltak, a raktárak túlnyomó többségében az utánpótlás, a sorok kiszolgálása még mindig kézzel történik. A korábbi megoldások, mint például a vontató szerelvények vagy az egyszerű önvezető járművek (AGV-k) nem automatizálják teljesen a folyamatot, mivel a be- és kirakodáshoz kézi munkaerőre van szükség. Az MAN nürnbergi telephelyén a kisméretű rakományhordozókat a kiszállítás után már automatikusan depalettázzák és az automata darabáru raktárban tárolják. A SOTO segítségével az MAN most a tárolóláda-ellátási folyamat „utolsó mérföldjét” automatizálja azzal a céllal, hogy a folyamat első emberi beavatkozást igénylő művelete az az átrakodás legyen, amikor a szerelőmunkások az üres tárolóládákat telire cserélik, ahonnan a robot ismét összegyűjti azokat.

A SOTO robot ezeket az elemi logisztikai folyamatlépéseket egyetlen, teljesen autonóm megoldásban egyesíti: különböző méretű KLT-k felvétele a raktárból, több KLT autonóm szállítása a forrástól a lehelyezési pontig és a sorhoz közeli, különböző magasságú, átfolyó rendszerű görgős állványokon történő szállítás. A göngyöleg összegyűjtése és a ládák forgatása is a képességek közé tartozik. A meglévő környezetben a robot biztonságosan dolgozik az emberekkel azonos területen. Ezek a képességek egyértelműen megkülönböztetik a SOTO robotot a piaci környezettől, és először teszik lehetővé a kis rakományhordozókkal történő anyagellátás valódi végponttól végpontig tartó automatizálását.

https://www.jungheinrich.hu/logisztikai-rendszerek/mobil-robotok/soto-1549388


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Üzembe állt a Siemens e-kamion töltője

siemens

Ultraerős, nyilvános gyorstöltő várja az e-kamionokat Ausztriában

A világon elsőként a felső-ausztriai Laakirchenben, az autópálya melletti OMV-töltőállómáson helyezték mindennapos üzembe a Siemens e-kamionok tankolására is alkalmas új csúcstöltőjét.

A nehéz tehergépjárművek igényeire szabott, folyadékhűtéses töltőkábelekkel felszerelt, 400 kW teljesítményt biztosító ultraerős készüléket a töltést egyszerűsítő AutoCharge funkcióval szerelték fel: a töltőkábel csatlakoztatásakor azonnal elindul a töltési folyamat, a beállított tarifa szerint. Azaz nincs szükség az alkalmazáson vagy töltőkártyán keresztüli hitelesítésre, hanem a járműveket egyedi azonosítójuk (MAC-címük) alapján ismeri fel a rendszer. A töltés végeztével a sofőrnek csak le kell választania a töltőkábelt, és már folytathatja a vezetést, mivel a fizetés is automatikusan történik.

Az új töltőállomásokat négy DC (egyenáramú) töltőkarral látták el, ennek köszönhetően a töltőkhöz egyidejűleg több jármű, és nem csak e-kamionok, hanem személygépkocsik is csatlakozhatóak. A rendelkezésre álló teljesítményt az eszközt kezelő szoftver dinamikusan osztja meg a járművek között, azok optimális töltési idejét, akkumulátortechnológiáját, valamint aktuális töltöttségi állapotát figyelembe véve.

A hazánkban is elérhető SICHARGE portfolió új tagja akár 40 Celsius fokos hőségben is stabil teljesítmény leadására képes.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss