Mozgásban

Autóval is közlekedhetünk környezettudatosan

környezettudatos közlekedés autóval

Az elmúlt években a környezettudatosság rendkívül nagy hangsúlyt kapott, ezt az életünk szinte minden területén tapasztalhatjuk, például a közlekedésben is. De nemcsak akkor közlekedhetünk tudatosan, ha rollerre vagy biciklire váltunk, esetleg sétálunk, hanem autóval közlekedve is.

Ez persze elsőre megoldhatatlannak tűnik, hiszen a benzin és dízelautók káros anyagkibocsájtása még mindig nagy probléma. Odafigyeléssel azonban ezt csökkenteni tudjuk, de ma már arra is van lehetőség, hogy teljesen környezetbarát módon autózzuk, természetesen a megfelelő autóval.

Környezetbarát autózási szokások

Amennyiben benzin vagy dízel meghajtású autónk van, akkor is lehetünk tudatosak, és odafigyelhetünk a környezetünkre. Ezeknél az autótípusoknál az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkenésére kell odafigyelnünk, melyet a megfelelő vezetési szokásokkal tehetünk meg. Ha kicsit odafigyelünk, akkor nemcsak a káros anyagkibocsájtásunk fog csökkenni, de az üzemanyag-fogyasztást is hozzávetőleg 10-25%-kal, de a nyugodtabb, megfontoltabb közlekedéssel még a balesetek kockázata is csökkenni fog.

Tippek a környezettudatos vezetéshez:

  • Ha tehetjük, hamar váltsunk magasabb fokozatba, hogy a fordulatszám 2 000 és 2 500 között legyen.
  • Próbáljunk meg egyenletes sebességet tartani, és a megengedett legmagasabb sebességen és alacsony fordulatszámon közlekedjük.
  • Érdemes előre gondolkodni, és elkerülni a nagy forgalmat.
  • A sebesség csökkentése történjen lassan, a lehető leggyakrabban használjunk motorféket.
  • Havonta legalább egyszer ellenőrizzük a guminyomást.

Hogyan lehet környezettudatos maga az autó is?

Ma már nemcsak benzin és dízel meghajtású autót választhatunk. Az elmúlt években egyre nagyobb teret hódítottak a hibrid és elektromos meghajtású járművek, és ha hinni lehet Globális S&P motorgyártási előrejelzés tavaly októberi adatainak, akkor 2029-re az európai új autók 97 %-a lesz legalább részben elektromos meghajtású.

Gyakran hallani manapság, hogy az elektromos autóké a jövő, és nagyon úgy tűnik, hogy így is van. Az elektromos autók rendkívül környezetbarátok, ugyanis villamos energiával működnek, tehát nincs szó káros anyagkibocsájtásról.

Egyre többen választják a napelemek telepítését is pusztán azért, hogy az elektromos járművöket a lehető legkörnyezettudatosabban és leggazdaságosabban tudják üzemeltetni.

Már gumiabroncsból is vásárolhatunk környezetbarát fajtát!

ÉS ha már környezettudatos autózás, akkor szót kell ejteni a gumiabroncsról is. Bár a gumiabroncsok újrahasznosítására is egyre több gyár épül, az elmúlt években az abroncsgyártók a környezetbarát abroncsok kifejlesztésére is tettek lépéseket. Ma már ilyen gumi is felkerülhet az autónkra, ugyanis a Michelin és a Pirelli nyári gumi kínálatában találhatunk is ilyen mintázatokat.

A környezetbarát gumiabroncsok amellett, hogy megfelelnek az elektromos autókra, magas százalékban bioalapú és újrahasznosított anyagokat is tartalmaznak. Ilyen nyári gumiabroncs például a Pirelli P Zero E, amely több mint 50 %-ban tartalmaz bioalapú és újrahasznosított anyagokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Akadálymentesített strandolás mozgáskorlátozott emberek számára is

SEATRAC rendszer révén a mozgáskorlátozott emberek is külső segítség nélkül élvezhetik a tengerpart élményét. A TOBEA startup által fejlesztett megoldást eddig 250 strandon telepítették világszerte.

A SEATRAC jelentősen növeli az esélyegyenlőséget a tengerparton. A görög TOBEA és a Siemens együttműködésével kifejlesztett eszköz speciális, sínrendszerre szerelt széke egy távirányító segítségével teszi lehetővé, hogy a mozgáskorlátozott emberek önállóan, külső segítség nélkül juthassanak be a vízbe, majd vissza a partra. A technológia révén így azok is élvezhetik a tenger nyújtotta élményeket, akik korábban a megfelelő infrastruktúra hiánya miatt ezt nem, vagy csak korlátozottan tehették meg.

A Siemens vezérlés- és irányítástechnológiája felel a SEATRAC zökkenőmentes és megbízható működésért a tengerparti környezetben. A technológiai biztosítja a távoli vezérlést és a gyors hibajavítást, hiszen bármilyen hiba estén a rendszer azonnal értesíti az üzemeltetőt az intelligens diagnosztikai és kommunikációs alkalmazások révén. A beépített biztonsági funkciók pedig segítenek megakadályozni az eszköz jogosulatlan használatát.

A SEATRAC jelentősen hozzájárul a strandok akadálymentesítéséhez. Az innovatív eszköz már több mint 250 strandon elérhető világszerte, többek között Görögország, Törökország, Dél-Olaszország és Horvátország népszerű partszakaszain. A felhasználók térképes információk alapján tájékozódhatnak a rendszer aktuális elérhetőségéről és állapotáról, sőt, akár saját távirányítót is igényelhetnek, amit maguknál tartva bármikor igénybe vehetik az eszközöket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Egyre népszerűbbek Európa-szerte a kínai elektromos járművek

Bár a kínai autók ma még sokak számára meglehetősen idegennek tűnnek, jó néhány európai országban már kifejezetten elterjedtek.

A közvélemény azonban egyelőre nem sokat tud a kínai gyártókról, ráadásul ezekről a járművekről különféle mítoszok is keringenek.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője szerint a kínai elektromos járművek felfutása a használt autók piacát is érinteni fogja. Vajon vevőre találnak-e majd a használt kínai elektromos autók?

A kínai autók térnyerése hatással lehet az elektromos járművek árára

Tekintve, hogy az elektromos autók drágábbak, mint a dízel- és benzinüzemű járművek, a kínai elektromos járművek gyártói megfizethetőbb alternatívákat kínálnak az európaiaknak. A Financial Times szerint 2023-ban az elektromos járművek piacán a kínai márkák piaci részesedése 8%-ra nőtt. A szakértők azonban azt jósolják, hogy 2027-re a kínai elektromos járművek az EU elektromosjármű-piacának már egyötödét teszik majd ki.

Jelenleg nem az ár riasztja el elsősorban a vezetőket az elektromos járművek vásárlásától. Az európai országokban a töltési infrastruktúra kiépítése még folyamatban van, ezért sok vásárló ítéli meg úgy, hogy az elektromos autók használata túl sok kényelmetlenséggel jár.

Buzelis szerint az új, kínai elektromos autók csak addig lesznek olcsóbbak más gyártók elektromos járműveinél, amíg jelentős piaci részesedést nem szereznek. Az európai autógyártók már vizsgálják, hogyan versenyezhetnek a kínai vállalatokkal, akár a rivális cégek közötti együttműködés megfontolásával.

Létrejöhet a verseny, de csakis azonos szabályok és előírások mellett

Az Európai Bizottság azon döntése, hogy magasabb behozatali vámot vet ki a kínai járművekre, megnehezíti a kínai elektromos autógyártók helyzetét.

Tekintettel arra, hogy az európaiak védeni szeretnék a saját gyártóikat vagy azokat, akik tisztességesen használják az emberi erőforrásokat és az alapanyagokat, az EU a vám 10%-ról 38.1%-ra emelését fontolgatja, ami jelentősen befolyásolná ezeknek az autóknak a megfizethetőségét. Az Egyesült Államok ezzel szemben 100%-os behozatali vámmal adóztatja a kínai autókat.

„Néhány kínai cég már beruházott európai gyártóüzemek építésébe, és a kontinensen összeszerelt autók mentesülnek a magasabb adókulcsok alól. De éppen ez az, amit már az elején meg kellett volna tenni – a helyes lépés az, ha egyenlő versenyfeltételeket teremtünk. Ha a kínai járműgyártó márkák átláthatóvá válnak, minden adott lesz, hogy versenyezhessenek”

– véli Matas Buzelis, a carVertical munkatársa.

A használt elektromos járművek ára idővel csökkenhet

Az elektromos járművek piacán tapasztalható erősödő verseny hosszú távon a vásárlók érdekeit szolgálja, mivel az elektromos járművek ára csökkenhet. Azok a sofőrök is választhatnak majd megfizethetőbb elektromos járműveket, akik korábban a magas ár miatt vetették el ezt az opciót.

„A költséghatékonyabb kínai elektromos autók térnyerésével Európa-szerte veszélybe kerülhet a használt elektromos autók iránti kereslet. Ez akár árcsökkenést is eredményezhet”

– magyarázza Buzelis.

Az elektromos járművek népszerűsége, az infrastruktúra, valamint a vásárlóerő azonban az egyes európai országokban különböző, ezért a piacok eltérően reagálhatnak a kínai járművek beáramlására.

Megkérdőjelezhető maradványérték és megbízhatóság

Kínai elektromos járművek vásárlása előtt fontos figyelembe venni a gyors amortizációs rátákat. Ezekre az autókra kisebb kereslet mutatkozhat a használt járművek piacán, ami jelentősen csökkenti az árukat.

„A járművek értékének gyors csökkenése jelentősen befolyásolja a havi lízingdíjat, amely nagyban függ a lízing lejártakor becsült maradványértéktől. Az emberek többsége nem ismeri elég jól a fejlődő országokból, például Kínából származó járműveket, amelyeknek a megbízhatósága is vitatható. Úgy tűnik, hogy a vásárlók a viszonylag keveset használt európai alternatívák helyett a vadonatúj kínai elektromos járművek vásárlását fontolgatják. A használt kínai elektromos autók azonban nagy valószínűséggel nehezen találnak majd új gazdára”

– állítja Buzelis.

Az autósok számára az is gondot jelenthet, hogy a ritkának számító járművekhez egyelőre az alkatrészkínálat is korlátozott. A helyzet megoldása érdekében a kínai autógyártók már megkezdték az európai gyártóüzemek építését, ez azonban azt vetíti előre, hogy a kínai elektromos járművek hosszú távon drágulni fognak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Az ABB öt új, hibrid-elektromos komphajó hajtóművének szállítására nyert kizárólagos szállítói megbízást a Washington State Ferries-től

A Washington State Ferries (WSF) az ABB-t bízta meg, hogy az új, innovatív, 160 autó szállítására méretezett hibrid-elektromos komphajók hajtásrendszerének kizárólagos beszállítójaként (propulsion single source vendor/PSSV) vegyen részt az új kompflotta kialakításban.

A projekt jelentős mérföldkövet jelent a fenntartható tengeri szállítás fejlődésében az Egyesült Államokban és azon túl is, az ABB pedig kulcsszerepet játszik az öt új építésű hajó kialakításában és szállításában.

Az ABB PSSV minőségében hibrid-elektromos hajtásrendszereket fog szállítani: a szállítási terjedelem magában foglalja az Onboard DC Grid™ fedélzeti energiaelosztási megoldást, az energiatárolást, a fejlett energiagazdálkodást és az integrált hajóautomatizálást. Az innovatív meghajtási csomagot úgy tervezték, hogy növelje az üzemeltetési hatékonyságot, segítsen csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, és biztosítsa az új hajók megbízható teljesítményét. Az ABB széles körű tervezési és mérnöki támogatást is nyújt, szorosan együttműködve a WSF-fel, hogy biztosítsa a hibrid-elektromos technológia zökkenőmentes integrációját az új komphajókba. Az ilyen együttműködésen alapuló megközelítés jól példázza az ABB elkötelezettségét a partnerei egyedi igényeinek megfelelő, testre szabott megoldások szállítása iránt.

„Megtiszteltetés számunkra, hogy a Washington State Ferries minket választott az új, 160 autó szállítására képes hibrid-elektromos komphajók hajtásrendszere kizárólagos beszállítójának”

– mondta Drew Orvieto, az ABB Marine & Ports részlegéhez tartozó Marine Systems, US értékesítési vezetője.

„Ez a partnerség kiválóan mutatja a fenntarthatósággal kapcsolatos közös elképzeléseinket és az elkötelezettségünket az iparágat előrevivő, fejlett, innovatív technológiák fejlesztése és alkalmazása iránt. Nagyon várjuk, hogy a projekt keretében hatékonyan segítsük a WSF-et abban a küldetésében, hogy tisztább és hatékonyabb kompjáratokat biztosítson az általa kiszolgált közösségek számára.”

A WSF irányítja az Egyesült Államok legnagyobb kompflottáját, 21 személy- és autószállító kompot üzemeltet 10 útvonalon, amelyek 19 terminált szolgálnak ki. Az öt új hibrid-elektromos komphajó lesz az első a WSF 3,98 milliárd dolláros kompflotta-elektrifikációs programja keretében átadásra kerülő 16 új hajó közül. Az új kompok döntő szerepet játszanak majd a WSF stratégiájában, amelynek célja a flotta modernizálása és a környezeti lábnyom csökkentése. Az ABB meghajtási rendszereinek integrálásával a WSF célja, hogy az üzemanyag-fogyasztásnak és az üvegházhatású gázok kibocsátásának jelentős csökkentését érje el, és 2050-re – az állam tágabb környezetvédelmi céljaival összhangban – nulla károsanyag-kibocsátású kompflottát alakítson ki.

„Nagy vonalakban azt mondhatom, hogy ez az ABB-vel kötött szerződés a flottánk újjáépítéséről és az ügyfeleink megbízható kiszolgálásáról szól”

– nyilatkozta Matt von Ruden, a WSF rendszer-villamosítási programjának vezetője.

„Az ABB speciális tudása és szakértelme segít csökkenteni a kockázatot és biztosítani a teljesítményt az első öt új, hibrid-elektromos komphajónk tervezése, építése és szállítása során”.   


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss