Connect with us
Hirdetés

Egészség

Az EIT Health kapcsolatteremtő felületet indított a koronavírus leküzdésének érdekében

Európa vezető egészségügyi innovációs hálózata egy olyan „együttműködési platformot” indított, amely lehetőséget biztosít a feltalálóknak, kutatóknak, egészségügyi szakértőknek és szervezeteknek, hogy nemzetközi kapcsolatokat létesítsenek a koronavírus elleni harc során. Az EIT Health „kéréseket” és „ajánlatokat” vár a platformon többek között Magyarországról is.

Az EIT Health jelentős, 150 európai partnerének kutatási, akadémiai és üzleti munkáját, valamint egészségügyi – köztük a legnagyobb európai kórházak – szolgáltatásait magába foglaló kapcsolati tőkéjét felhasználva küzd a jelenlegi világjárvány ellen. Az EIT Health weboldalán elérhető “együttműködési platform” lehetővé teszi az egészségügyi szektor koronavírussal foglalkozó szakemberei számára, hogy egy „ajánlatot” vagy egy „kérést” tegyenek közzé az oldalon, és a szervezet segít megtalálni ezek európai párjait. Az első pár nap alatt több mint 100 felajánlás érkezett, ezek között voltak nyílt forráskódú lélegeztetőgépek, kórházaknak szánt ingyenes biológiaiszennyeződés-szűrő eszközök, valamint olyan applikációk is, amelyek a vírus terjedésének ellenőrzésében segíthetnek.

A platform célja, hogy első kézből, szakértőktől kapjunk információt arról, hogy milyen erőforrásokra van szükségük, illetve, hogy milyen erőforrásokat tudnak megosztani az Európai Unión belül. Az EIT Health kapcsolatteremtő szerepe – aminek célja a vírus elleni küzdelem hatékonyságának növelése – a különböző régiók közötti együttműködés elősegítésében rejlik. Az ajánlatok között magyar példaként találhatjuk a HandInScan, az EIT Health-hez kötődő, az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések megelőzésére összpontosító start-up felajánlását, a Semmelweis szkennert. Mivel a kórokozók terjedésének csökkentésének a leghatékonyabb eszköze a kézhigiénia, a szkenner megvizsgálja, hogy a kéz rendszeres fertőtlenítése során mely felületeit érintettük, majd kiértékeli és nyilvántartja az egyes felhasználókra vonatkozó adatokat, ezekből pedig statisztikát és jelentéseket készít. Emellett szintén az ajánlatok között szerepelt az Oxipit start-up radiológus-hiányban szenvedő kórházak számára felajánlott mellkasröntgen elemző AI modellje, valamint a Delox egészségügyi használatra felkínált  erős biológiai szennyeződéseket szűrő eszköze. Olaszországban a PatchAl ajánlott fel egy applikációt, amit a vírus megelőzésére, illetve a lakosság nyomon követesére lehet használni, egy másik, a SoftMining által felkínált alkalmazást pedig a kórházak tudják hasznosítani a vírus-átadás kockázatainak megítélésére.

A kérések között olyan projektek szerepeltek, mint a DEX Innovation Centre, a cseh EIT Health hub projektje, akik egy 3D-s nyomtatóból összeállítható lélegeztetőgépen dolgoznak. Emellett az EIT Health 2019-es European Health Catapult verseny győztese is egy kérést fogalmazott meg: az olasz Takis start-up négy Covid-19 fehérjetüskén alapú oltóanyagot szeretne tesztelni az első fázisban állati, majd egészséges, önként jelentkező emberi alanyokon.

„Az EIT Health ezt a hatékony hálózatot használja fel, hogy határokon átívelő megoldásokat és megfelelő eszközöket találjon a világjárvány leküzdésére. Helyi csoportok minden »kérést« és »ajánlatot« figyelembe véve próbálnak megfelelő kapcsolatokat találni az Európai Unión belül. Emellett a közép-, kelet- és dél-európai régiókban kiegészítő mentorálást vagy pénzügyi támogatást is felajánlunk a kiválasztott kezdeményezéseknek”

– mondta Fürjes Balázs, az EIT Health InnoStars ügyvezető igazgatója.

Az EIT Health a közösség jelentőségét is kiemeli az aktuális világjárvány leküzdésében: az EIT Health közreműködése tette lehetővé például a Delft Műszaki Egyetem mester szakos hallgatói számára, hogy egyszerű és viszonylag olcsón előállítható lélegeztetőgépeken kezdjenek el dolgozni, mivel ezek hiányával küzdenek többek között Hollandiában is, emellett pedig újrahasznosítható sebészeti maszkokon is dolgozhatnak. Lengyelországban a Celon Pharma kezdeményezett egy COVID-19-re specializálódott terápiás programot, ahol az első fázisban már létező és engedélyezett kezeléseket és azok kombinációit fogják tesztelni. A lengyel SensDX pedig lépéseket tett, hogy kifejlesszen egy ultragyors diagnosztikai tesztet a COVID-19-re. Portugáliában a Pedro Nunes Institute startup-ja, a Mindflow egy koronavírusról szóló, oktató videójátékot mutatott be, hogy ellenőrzött és hiteles információt szolgáltasson a járványról és csökkentse a túlzott pánikot.

„Az egészségügyi fejlesztésekben jelentős potenciál rejlik, hogy leküzdhessük a mostani kihívásokat. A közösségünkben rengeteg termék és szolgáltatás elérhető például a távorvoslás területén, amelyek széleskörű használata csökkentheti az egészségügyi dolgozókra nehezedő nyomást. Hisszük, hogy nemcsak Közép- és Kelet-Európa, de Olaszország, Portugália és Görögország is kiemelt szerepet kaphat most: az elmúlt évek bebizonyították, hogy több áttörő, azóta már piacra dobott újítás is ezekről a területekről indult. Most azt kell megtanulnunk, hogy hogyan tudjuk megerősíteni az egészségügyi rendszerünket úgy, hogy hatékonyan segítsen leküzdeni a krízist”

– tette hozzá Fürjes Balázs.

A platform bevezetése mellett az EIT Health a Headstart verseny jelentkezési határidejét is meghosszabbította április 14-ig, hogy ezzel is motiválja azokat az egészségügyi start-upokat, amelyek rendelkeznek a koronavírus elleni küzdelemben hasznos megoldásokkal – a következő 6 hónapban megvalósítható, 8-as technológiai érettségi szintű (TRL8) termékekkel vagy szolgáltatásokkal. A legsikeresebb csapatokat 50 000 euróval díjazzák majd.

Az EIT Health közössége folyamatosan olyan termékek és szolgáltatások kifejlesztésén dolgozik, amelyek hozzájárulhatnak társadalmunk hatékonyabb védelméhez egy következő egészségügyi krízis során. Ezek között olyan megoldások szerepelnek, mint a mesterséges intelligencia, amely hozzájárulhat az egészségügyi szakemberek munkaidejének 20-80 százalékát kitevő adminisztratív munka egyszerűsítéséhez vagy teljes megszüntetéséhez, vagy mint az olyan digitális megoldások, amelyek lehetővé teszik, hogy az egészségügyi dolgozók otthonaikban monitorozzák betegeiket. Az EIT Health célja, hogy döntő szerepet játszhasson az olyan innovatív megoldások létrehozásában, amelyek úgy tudják megerősíteni az egészségügyi rendszereket, hogy azok képesek legyenek megküzdeni a mostani európai kihívásokkal.

Egészség

Országos program indult: Az ÉletPlusz gyakorlati útmutatással segíti a magyarokat az aktív és tudatos öregedéshez

A Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány és a Haleon együttműködésében elindult ÉletPlusz program célja, hogy új korszakot nyisson Magyarországon a tudatos öregedés és az öngondoskodás témájában.

A kezdeményezés válasz a társadalmi és demográfiai változásokra: a KSH adatai szerint mintegy 4 millió 40 és 69 év közötti magyar tartozik az úgynevezett szendvicsgenerációhoz – azokhoz, akik egyszerre gondoskodnak gyermekeikről és idős szüleikről, miközben maguk is egészséges, aktív és teljes életre törekednek.

Az ÉletPlusz program célja, hogy hosszú távon változást indítson el a társadalom időskorral és önmagunkról való gondoskodással kapcsolatos hozzáállásában, amelyből nemcsak az idősebbek, hanem minden generáció profitálhat. A program országos képzéseken, workshopokon és partnerségi együttműködéseken keresztül támogatja az önkormányzatokat, egészségügyi és szociális intézményeket, civil szervezeteket és szakembereket abban, hogy helyi szinten is működőképes, tudatos öregedést segítő rendszereket alakítsanak ki. A cél, hogy az öngondoskodás ne csupán egyéni, hanem közösségi ügy legyen.

„Az ÉletPlusz program egy közös gondolkodás kezdete. A tudatos öregedés nem csupán az idősek, hanem mindannyiunk ügye, hiszen az életút minden szakaszában felelősek vagyunk magunkért és egymásért”

– hangsúlyozta Milánkovics Kinga a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója.

„A célunk, hogy a szektorok közötti együttműködés révén tartós és látható társadalmi változás induljon el az (ön)gondoskodás terén.”

Hosszú távú kezdeményezés

A program elindítását egy országos attitűdkutatás is megelőzte, amely 2025 elején készült a Haleon „ A kor nem határ” kampányának részeként. A felmérés rámutatott, hogy a negatív sztereotípiák és a saját magunkra szabott korlátok jelentősen rontják az életminőséget.

„A Haleon számára az egészség és az öngondoskodás támogatása mindig is kiemelt érték volt”

– mondta Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere.

„Az ÉletPlusz program célja, hogy ne csak szemléletet formáljon, hanem gyakorlati tudást, eszközöket és kapcsolatokat adjon mindazoknak, akik aktívan szeretnének részt venni a változásban.”

A program következő szakasza már vidéki területekre is kiterjed, így egyre több ember számára válik elérhetővé a tudásbázis.

Az októberi konferenciától a decemberi indulásig: a program új szakaszba lép

A program első szakmai és sajtónyilvános eseményét októberben, az Idősek Világnapjához kapcsolódva tartották Budapesten, az Eötvös10 Művelődési Házban. A rendezvényen szakértők, döntéshozók, civil és akadémiai szereplők, valamint az üzleti szféra képviselői gyűltek össze, hogy közösen rajzolják fel a tudatos öregedés és az (ön)gondoskodás jövőbeli együttműködéseinek térképét. A szakértői panelbeszélgetésen részt vett Eszes Béla, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere, Zentai Violetta, a CEU professzora, Bócsi Rita, a Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára, valamint Kis Jenni, a Haleon Magyarország senior brand menedzsere. A rendezvény házigazdája Milánkovics Kinga, a Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány társalapítója volt.

Milánkovics Kinga (Hekate Tudatos Öregedés Alapítvány, társalapító), Kis Jenni (Haleon Magyarország, senior brand manager), Eszes Béla (Magyar Önkormányzatok Szövetségének társelnöke, Jánoshida polgármestere), Zentai Violetta (CEU professzor), Bócsi Rita (Munkáltatók Esélyegyenlőségi Fórumának titkára).

 

A program decemberben lép új szakaszba: Sóly községben szervezik meg az első helyi workshopot, amely gyakorlati eszközöket ad a tudatos öregedés támogatásához, és elérhetővé teszi a program tudásanyagát vidéki közösségek számára is.

Bővebb információ az eseményekről és magáról a programról az eletplusz.hu oldalon található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Videójáték-karakterek, akiknek mindenük fáj – díjazták a népszerű fájdalomcsillapító rendhagyó reklámkampányát.

Az Opella büszke rá, hogy Algoflex márkájával bronz díjban részesült a 2025-ös Effie Awards Hungary Big Marketing Idea kategóriájában.

 A fájdalom a videojátékok világában mindennapos jelenség: a nem játszható karakterek (NPC-k) újra és újra elszenvedik a játékosok döntéseinek következményeit, legyen szó csatában összekaszabolt orkokról, a lábuknál fogva a prérin végigvonszolt cowboyokról esetleg az autójukból kirángatott sofőrökről. Ez a humoros megfigyelés adta az alapját az Algoflex legutóbbi marketingkampányának, amely a fiatalok számára releváns kulturális közegben, a gaming világán keresztül beszélt a fájdalomról, annak megelőzéséről és az egészségügyi öngondoskodásról. A kampány célja a tájékozottabb, tudatosabb gyógyszerhasználat erősítése volt.

A 18–24 éves korosztály számára a fájdalom mindennapi tapasztalat – elsősorban a stressz, a kialvatlanság, a képernyő előtt töltött hosszú órák és a rossz testtartás következményeként. Az Opella felismerte, hogy hitelesen és hatékonyan csak akkor tudja ösztönözni a tudatosabb gyógyszerhasználatot, ha olyan terepen is megszólal, ahol ez a generáció tömegesen jelen van. A kampány Twitch-aktivációkkal, YouTube-megjelenésekkel, gaming podcastokkal és a legnagyobb hazai gamer portál bevonásával jutott el a fiatalokhoz.

Monika Banaś-Jankowska, CEE Brand & Innovation Head at Opella:

“A kampány sikere annak köszönhető, hogy nem kioktató módon beszéltünk a fiatalokhoz, hanem az ő kulturális közegükben, az ő nyelvükön szólaltunk meg. A gaming ma közösség és kultúra, ahol a túlterheltség, a feszültség és a fájdalom is része a mindennapi élménynek. Fontos volt számunkra, hogy ebben a világban hitelesen jelenjünk meg, humorral és önreflexióval beszéljünk a fájdalom megelőzéséről és csillapításáról. Az Effie-díj azt jelzi számunkra, hogy a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók telített kategóriájában is lehet új, érthető és releváns hangot találni.”

Az Opella már korábbi versenyeken is elismerést szerzett a Publicis Groupe Hungary által megvalósított kampánnyal: az Arany Penge versenyen négy díjat vihetett haza, a Hipnózis reklámfesztiválon pedig Grand Prix-t és három további díjat nyert.

Majosi Judy, Chief Business Officer, Publicis Groupe Hungary:

“Ez a kampány az Opella nyitottsága nélkül nem születhetett volna meg. Egy olyan kampányt szerettünk volna létrehozni, ami ki tud törni a kategória által megszokott kommunikációs sémákból, ez pedig még nagyobb szabadságott adott nekünk. Ez az Effie is bizonyítja, mekkora ereje van a bátor ügyfeleknek és az igazi partnerségnek, és hálásak vagyunk, hogy mindezt az Opellával együtt építhettük fel.”

Az Effie idei mezőnyében az Opella két másik kampánnyal is jelen volt. A No-Spa „Nők egymásért” programja a menstruációs görcsök megértését és a női közösség erejére épülő edukációt állította középpontba, és szintén döntős lett a vény nélküli gyógyszerek kategóriájában. Az Algoflex megelőzésre épülő, többcsatornás „Felelősségteljes Fájdalomcsillapítás platformja” pedig szintén a finalisták közé került.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Egészség

Erre a tartozékra fokozott figyelmet fordíts porszívózásnál

Az otthoni porszívók vásárlásánál célszerű figyelmet fordítani arra, hogy olyan fejlett szűrőrendszerrel legyenek felszerelve, amelyek megakadályozzák a leapróbb pollenek, baktériumok, vagy vírusok visszajutását a kitakarított helyiség levegőjébe.

Fontos azonban, hogy ne feledkezzünk meg a szűrő rendszeres takarításáról és cseréjéről sem!

A porszívóknál – kialakítástól függetlenül – a készülékből kiáramló levegő szűrésére van szükség. A Sencor SVC 1080TI esetében például a Multi Cyclone rendszer és a Clean Air HEPA H13-as szűrő biztosítja, hogy legapróbb porszemcsék, valamint allergizáló hatással bíró pollenek se jussanak vissza a helyiség levegőjébe.

Kevéssé ismert tény, de a HEPA H13-as szűrő 99,95%-os hatékonysággal távolítja el a PM10 méretű részecskéket a kibocsátott levegőből (a mérési pontnál – MPPS).  Ezek közé tartoznak a poratkamaradványok, a fékpor, vagy a homokszemek. A PM 2,5 méretű szemcséket is képes megszűrni, amelyek gyakran korom- és koromrészecske, vagy különféle aeroszolok formájában vannak jelen a levegőben. A 2,5 nano mikrométernél kisebb szemcsék már le tudnak jutni a tüdő léghólyagocskáiba és onnan közvetlenül a véráramba is bekerülhetnek, növelve ezáltal bizonyos érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

„Egy nappaliban, vagy hálószobában számtalan olyan apró részecske fedezhető fel, ami az emberi szem számára vagy láthatatlan, vagy nehezen észrevehető. Ilyen a por, a pollen, a penészspóra, a házi kedvencek szőrszálai, az esetlegesen előforduló bőrpikkelyek, vagy baktériumok”

– figyelmeztetett Lucza András, a Sencor SDA Divíziójának termékmenedzsere.

„Ahhoz, hogy a HEPA H13-as szűrő megőrizze a hatékonyságát, nem szabad megfeledkezni a rendszeres tisztításról. Amennyiben csak kis mértékben szennyezett, akkor elég, ha a szabad ég alatt kirázzuk belőle a port. Erősebb szennyezés esetén azonban érdemes a szűrőt gyenge vízárammal és langyos vízzel kiöblíteni úgy, hogy a hajlatokból a víz ki tudja mosni a szennyeződéseket. Ezt azonban csak akkor tegyük, ha a gyártó javasolja a szűrő vízzel történő öblítését a használati utasításban”

– hangsúlyozta a szakember. Ezt követően elegendő, ha hagyjuk szobahőmérsékleten megszáradni, majd miután ez megtörtént a szűrő visszahelyezhető a gépbe.

Fontos, hogy a HEPA H13-as tartozékra rendszeres használat esetén javasolt félévente cserélni. Az eltömődött szűrő miatt a készüléknek többet kell dolgoznia a kívánt légáramlás fenntartásához, ami hangosabb működést és nagyobb energiafelhasználást eredményezhet. Az elhanyagolt szűrőn idővel felhalmozódnak a por- és pollen szemek, a korom és egyéb részecskék, ami csökkentheti a szűrés hatékonyságát.

Mindezekre ügyelve biztosítható, hogy otthonunk levegője mindig friss és egészséges maradjon, hiszen „jobb félni, mint megijedni”, ha egészségünkről van szó.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss