Egészség

Orális egészség a munkahelyeken

mindentment

A magyar lakosság fogazatának siralmas állapota hűen tükrözi a száj- és fogápolás kultúráját. A lakosság 60 százalékának hiányos a fogazata. Nem véletlen, hogy a „fáj a fogam” vagy a „fogorvoshoz kell mennem” az egyik nagyon gyakori hiányzási ok a munkahelyeken. Mivel a fog- és szájüregi problémák további betegségek kialakulásához vezethetnek, a rossz orális egészség gazdasági következménye tetemes. Mit tehet egy vállalat?

A probléma nagyságát jól érzékelteti, hogy a KSH adatai szerint egy évben a 16 éves vagy annál idősebb lakosság 26%-ának van fogorvosi ellátásra szüksége, és ez a szám évről évre nő. Míg a különböző orvosi ellátást igénylők aránya nem változott jelentős mértékben 2009 és 2019 között, a fogorvosi ellátást igénybe vevők aránya egy évtized alatt 8,2%-kal nőtt.

A probléma orvoslására egyedülálló vállalati programot dolgozott ki a budapesti MindentMent fogászat. A MindentMent Corporate program keretében a munkáltatók fogászati diagnosztikával támogatott konzultációt, vizsgálatot, valamint kedvezményes fogászati beavatkozásokat biztosíthatnak a munkavállalóik részére.

„A betegség miatti hiányzások költségeinek csökkentésére a legjobb befektetés a munkavállalók egészségére fordított összeg. Az egészséges munkavállaló – fizikailag és mentálisan – általában több időt tölt a munkahelyen. A fogászati programunk lehetővé teszi a fogászati problémák korai kiszűrését és a munkatársak dentális edukációját, ezáltal a megelőzést. A szájhigiénés kérdések tudatosításának növelése mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak nagy hasznára válik”

– vélekedik Aranyi Rita a MindentMent rendelőhálózat igazgatója.

A program keretében a csatlakozó vállalatok munkavállalóinak évente két alkalommal díjmentes fogászati vizsgálat, állapotfelmérés, panorámaröntgen és konzultáció vehető igénybe. Emellett jelentős kedvezménnyel vehetők igénybe dentálhigiéniai kezelések és egyes csomagok részeként fogászati beavatkozások.

A program különlegessége, hogy a munkavállalók családtagjai részére is elérhetők a kedvezmények. A programban részt vevő vállalatok munkavállalói és családtagjaik külön a cég számára biztosított online felületen tudnak bejelentkezni az egyes szolgáltatásokra. A bejelentkezők a rendelőhálózat nyolc budapesti rendelője közül választhatják ki a legközelebbit.

„A fogászati juttatások nagyon keresettek és értékesek a munkavállalók körében. Amellett, hogy segít a munkavállalóknak megőrizni a jó szájhigiéniát, ami elengedhetetlen a jó általános egészségi állapot fenntartásához és a jó közérzethez, csökkenti a fogászati problémák miatti hiányzásokat. Ezenfelül közvetetten hozzájárul a munkáltatói márka erősítéséhez, segíthet vonzani és megtartani a munkavállalókat”

– érvel Aranyi Rita.

A program részletei ITT nézhetők meg.

Egészség

Egy amerikai szemész iPhone kamerát használ ellenőrzésre

iphone

Egy LinkedIn-bejegyzésben osztotta meg egy amerikai szemész, hogyan használta iPhone 13 Pro Max okostelefonjának kameráját egyik páciense szemének ellenőrzésére. Az idei legfejlettebb iPhone-modell kamerája egy új makró módot kapott, amellyel nagyon közeli fotók és videók készíthetők.

Azt azért nem árt tudni, hogy az Apple nem adott új kamerát a makrofelvételek készítéséhez, ehelyett az iPhone 13 Pro és iPhone 13 Pro Max egy továbbfejlesztett, rendkívül széles lencsét kapott, f/1.8 rekesznyílással és 120 fokos látómezővel, ami akár két centi távolságból képes éles makrofotókat készíteni.

A makrofotózás lehetőségét a legtöbb felhasználó a természet apró részleteinek megörökítésére használja, azonban a már említett szemész, dr. Tommy Korn inkább a szemről készít vele apró részletességű fotókat. Egyik betegének esetét osztotta meg, aki szaruhártya-transzplantáción esett át, és folyamatosan ellenőrizni kell a gyógyulását. Az orvos szerint egyébként ez az iPhone-os módszer nemcsak a diagnosztikában, hanem a telemedicinában is segíthet, leküzdve a képalkotási korlátokat.

Persze mint minden ilyen „úttörő” esetben, ezúttal is vannak, akik inkább kétkedésüknek adnak hangot, mondván, hogy még nem érkezett el az idő arra, hogy egy okostelefon – egyébként vitathatatlanul jó – kameráját valóban megbízható orvosi eszközként használják.

Forrás: HVG

Tovább

Egészség

Hiába a karantén kilók, a magyarok nem akarnak diétázni

karantén

A diéták, a fogyókúrás ételek és táplálékkiegészítők iránt jellemzően tavasszal és nyár elején szokott megugrani az érdeklődés, majd ez a trend egészen a nyári szezon végéig kitart.

A tavalyi évben a karantén alatt ez érzékelhetően elmaradt a meglehetősen váratlan, a megszokottnál sokkal kevesebb utazást és közösségi programot hozó nyár hatására. 2021-ben növekedni kezdett ez a trend, viszont még messze volt a két évvel ezelőtti adatoktól.

A magyarok nem akarnak szabadulni a plusz kilóktól

A korábbi évekkel ellentétben 2020 márciusától a karantén alatt nagyon visszaesett a diétához kapcsolódó tartalmak keresése, és bár az 2021 hozott némi fellendülést, még mindig messze elmaradt a korábbi trendektől.

Minden tavasszal meg szokott nőni a diétás termékek és a táplálékkiegészítők iránti kereslet, ugyanis az emberek általában ilyenkor kapnak észbe, hogy szeretnék magukat formába hozni a nyári szezonra. 2020-ban viszont ez a tendencia látványosan visszaesett

– mondta el Jánvári András, a Multi-vitamin.hu ügyvezetője

Ennek elsősorban a koronavírus-járvány és a következtében kialakult karantén helyzet, a korlátozott utazási lehetőségek, és az egész tavalyi tavaszi és nyári időszakot körül lengő bizonytalanság lehetett az oka”.

2021-ben növekedni kezdett a trend, többen keresték a diétás és fogyást elősegítő termékeket, mint a tavalyi évben, azonban még mindig elmarad a két évvel ezelőtti adatoktól.

Amikor diétákról van szó, akkor megkülönböztethetjük az impulzív és a tudatos vásárlókat. Előbbiek egy hirdetés, celeb vagy influenszer hatására hirtelen döntenek úgy, hogy megpróbálkoznak valamilyen lehetőséggel, a tudatos vásárlók viszont, akik valóban életmódot akarnak váltani, utána olvasnak, hogyan építsék fel a táplálkozásukat, milyen étrendet kövessenek

– mutatott rá Jánvári András.

Utóbbiak keresik a különböző táplálékkiegészítőket, vitaminokat és tudják, hogy emellett elengedhetetlen a változatos táplálkozás és a rendszeres testmozgás is. Az elmúlt bő másfél év keresési és vásárlási szokásait figyelembe véve úgy tűnik, hogy mindkét csoport tagjai kevesebben lettek.  Nem szabad elfelejteni, hogy a gyors, ám kevésbé tartós sikert ígérő diéták helyett érdemes lehet inkább az életmódváltást választani, áttérni az egészséges táplálkozásra és a rendszeres testmozgásra. Ha valaki azonban mégsem tesz így, akkor nagy segítséget jelenthet a szervezetnek a rendszeres vitaminfogyasztás.

Ebben az esetben arra érdemes leginkább figyelni, hogy a vitaminok jó minőségűek legyenek. Ha valakinek nem bízik a komplex készítményekben, akkor mindenképpen érdemes szedni C vitamint, K2 és D3 vitamint, magnéziumot, szelént, kollagént és halolajat

– tette hozzá Jánvári András.

Egyre többen nyitnak a növényi eredetű termékek felé

Egyre több és több vegán, illetve vegetáriánus étterem nyílik, emellett az áruházakban is egyre gyakrabban találkozhatunk növényi alapú élelmiszerekkel. A vásárlók három részre oszthatók, ugyanis van azok csoportja, akik divatból kezdenek el a növényi alapú étrendet követni, vannak, akik az állatvédelmi és fenntarthatósági okokból, illetve mások állatok iránti tiszteletből és vannak, akik valamilyen érzékenység (pl.: laktózérzékenység) miatt.

Ez a trend abból is jól látszik, hogy például egyre több vásárlónk keres növényi alapú fehérjét, illetve egyéb táplálékkiegészítőket. Bármilyen okból is kezd valaki növényi étrendbe, érdemes szakembereket vagy szakeladókat keresni, mert nehogy bizonyos tápanyagok ne kerüljenek az adott ember szervezetébe

– hangsúlyozta a Multi-vitamin.hu ügyvezető igazgatója. Hozzátette, hogy 2020-ra 30%-kal több növényi alapú fehérjét értékesítettek, mint egy évvel korábban, idén pedig már 70%-kal nőttek ezek az adatok a 2019-eshez képest.

Egyre tudatosabb a vitaminfogyasztás

Ha valaki valóban odafigyel arra, hogy egészségesen, tudatosan éljen, ahhoz elengedhetetlen a rendszeres vitaminfogyasztás. A járványhelyzet miatt sokan szereztek be nagy tételben a tavalyi évben jellemzően C és D vitamint, ráadásul ez a trend 2021-ben is csak minimálisan csökkent, az őszi és téli hónapokban növekedésre lehet számítani. Az őszi szezonban emellett leginkább a cink és szelén iránt szokott megnőni a kereslet, ugyanis régóta ismert szélesebb körben is a vírusok elleni pozitív hatásuk. Az idei év egyik slágere továbbá a B vitamin, ami jó hatással van az idegrendszerre, így a háziorvosok gyakran javasolják a Covid-19 fertőzésen átesett betegeknek.

Tovább

Egészség

Leginkább a nőket és a fiatal felnőtteket érintette a pandémia

pandémia

A fiatalok, a nők és az irodai dolgozók mentális és fizikai állapotára volt a legnagyobb hatással a pandémia és a korlátozások – derült ki a Huawei Technologies és az IPSOS által végzett online felmérésből.

Majd minden második nő tapasztalt a pandémia során magán szorongásos tüneteket, az irodai dolgozók közel fele levertségről, fáradékonyságról számolt be. A 18 és 24 év közöttiek 49 százaléka pedig egyre kevésbé lelte örömét a mindennapi dolgokban. Ugyanakkor ez az a korcsoport, akik leginkább érzik a változtatás szükségét, ebben pedig a sport és fitnesztevékenységet támogató okosórák és okoskarkötők alkalmazásait hívnák segítségül.

A Huawei Technologies és az IPSOS tíz európai országban, köztük Magyarországon végzett, reprezentatív online felmérésében arra kereste a választ, hogy az elmúlt egy év, különösen a koronavírus-járvány és az azzal járó korlátozások milyen egészségügyi, mentális és szociális hatással volt az emberekre. Arról is kérdezték a felhasználókat, mit és hogyan terveznek tenni és változtatni fizikai és mentális egészségük javítása érdekében.

A nők és a fiatal felnőttek érintettek

Nem csak fizikálisan, de mentálisan is megterhelő volt az elmúlt egy év a magyarok számára. A válaszadók szerint a járvány időszaka negatív hatással volt életük különböző aspektusaira – nem csak fizikálisan, hanem mentálisan is. Az emberek 39 százaléka nem elégedett a stressz szintjével, 37 százalékuk küzd alvászavarral és 30 százalékuk azt állítja, hogy a járvány negatív hatással volt testalkatukra az elmúlt évben. A pandémia és a lezárások legrosszabbul a nőket és bizonyos mértékig a legfiatalabbakat érintették. Előbbiek életének különböző aspektusai rosszabbodtak, ráadásul egészségügyi problémákat is tapasztaltak magukon. Míg a legfiatalabbak több, mentális egészséget érintő kérdésben kimagaslóan negatív válaszokat adtak.

Minden harmadik nő érzete, hogy a lezárások a mentális egészségükre, testalkatukra és alvásminőségükre volt a legnagyobb hatással. Mintegy 31 százalékuk gondolja úgy, összességében romlott az életminősége a karantén-időszak alatt. Ugyanakkor beszámoltak arról is, hogy szignifikánsan romlott az anyagi helyzetük (41%) és nőtt a stressz-szintjük (44%) is. Az elmúlt év hatásai a fiatal felnőtteket (18-24 év közöttiek) sem kímélték. Minden második válaszadónak csökkent az érdeklődése és egyre kevésbé lelte örömét a hétköznapi tevékenységek iránt. 46 százalékuk számolt be csökkenő koncentrációkészségről és figyelemzavarról, 39 százalékuknak pedig csökkent az önbizalma és romlott az önértékelése.

Hisznek az okoseszközökben

A 25-34 évesek és az irodai dolgozók közel kétharmada (64% és 62%) érzi leginkább szükségét annak, hogy változtasson mentális és fizikai egészségén. Míg a fiatalabb korosztály ezt új hobbik keresésével érné el, addig az irodai dolgozók leginkább környezetváltozásra vágynak: ők utazással, kirándulással, és családi, baráti találkozókkal töltődnének. Egy valamiben azonban egyetértenek: úgy gondolják, hogy az okosórák és egyéb viselhető okoseszközök segíthetnek terveik megvalósításában. Sok magyar szerint a viselhető okoseszközök és az új egészségtámogató és fitneszalkalmazások segíthetnek különböző körülmények között. Minden második honfitársunk egyetért azzal, hogy összességében javíthatja az egészségi állapotát egy ilyen készülék, sőt, 51 százalék úgy véli, hatásos a stressz elleni küzdelemben is.

Különösen a 25-34 éves korosztály az, akik leginkább hisznek az alkalmazásokban és azok lehetséges pozitív hatásaiban. Ami a viselhető okoseszközök funkcióit illeti, a legfiatalabbak azok, akik ezeket nagyra értékelik: az akkumulátor élettartama és a vízállóság a két legfontosabb szempont a vásárlásnál. Ha összességében vizsgáljuk, a lépésszámláló, a pulzusmérő, az alvásfigyelő alkalmazások, valamint a vérnyomás- és stressz-szintmérők mellett a véroxigén-szint mérő és a vérnyomásmérő funkció is meglehetősen népszerűek az okosóra-felhasználók körében.

Ezek a funkciók azonban nem csak hétköznapi helyzetekben segítik a felhasználókat, hanem akár extrém, nem mindennapi körülmények között is (mint például egy pandémia). A Huawei Technologies idén nyáron két népszerű vloggert arra kért, hogy utazzák körbe Európát és ellenőrizzék, a HUAWEI Watch 3 Pro akkumulátora bírja-e rendkívül hosszú ideig egyetlen feltöltéssel. Kiderült, hogy igen. A 21 napos út végén az akkumulátorban még 3,5 óra volt tartalékban.

„Azért készítettük ezt a felmérést, hogy képet adjunk arról, milyen komoly hatást gyakorolt életünkre a járvány. Örömmel látjuk, hogy egyre többen ismerik fel az okoseszközökben – többek között okosórákban és okoskarkötőkben – rejlő lehetőségeket és számítanak rájuk hasznos eszközként, hogy saját fizikai és mentális egészségüket fejlesszék. Ebben nagy segítségükre lehet a Huawei új zászlóshajó okosóra-családja, a Watch 3, melyek profi fitnesz- és egészségfunkciói akár százféle edzésmódot támogatnak és legújabb funkcióként már a testhőmérsékletet is mérik”

– mondta Nagy Ivett, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának marketing igazgatója.

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss