Egészség
A munka-magánélet egyensúly megteremtése lesz a versenyképes cégek ütőkártyája 2023-ban
A digitalizáció és a pandémia miatt teljesen összemosódtak a munkaidő és a szabadidő határai.
A hibrid munkavégzés, a home-office, illetve a digitális nomád lét elterjedésével egyre nehezebb feladata van azoknak a munkavállalóknak, akik szeretnék megtartani a munka és a magánélet közti egészséges egyensúlyt. Míg néhány évvel ezelőtt a kérdést meg lehetett oldani azzal, hogy az ember kikapcsolta a számítógépét vagy mobiltelefonját, a folyamatos digitális jelenlét miatt ma már ez nehezen elképzelhető. A laptopok és okostelefonok ott vannak velünk a szabadidő eltöltése közben is, ezekről filmezünk, rendelünk ételt, vásárolunk, játszunk, tartunk kapcsolatot a szeretteinkkel és a munkatársakkal. Egyre több felhasználónak vált kényelmetlenné, hogy munkahelye a digitális eszközein keresztül beszivárog a magánéletébe, vagy éppen fordítva. Erre a problémára jelent kézenfekvő megoldást a legújabb okoseszközökön már elérhető „Fókusz” üzemmód, ami a szakértő szerint az elkövetkező években a gyártók egyik kiemelt fejlesztési területe lesz.
A digitalizáció és a pandémia miatt teljesen összemosódtak a munkaidő és a szabadidő határai
Míg pár éve praktikus megoldásnak tűnt, hogy az ember egy identitást használt a böngészőjében vagy a levelezésében, ma már jellemzően csak bosszúságot okoz az, hogy a céges és privát digitális felületek összemosódnak és egyre nehezebb őket külön kezelni. A Fókusz alapvetően egy olyan funkció, ami segít a felhasználóknak szétválasztani a munkát és magánéletet a készülékeken belül. Ezzel a funkcióval több üzemmódot is létrehozhatunk, melyekben megadhatjuk, mikor és melyik alkalmazástól kapjunk jelzéseket, sőt, azt is meghatározhatjuk, hogy mely telefonkönyvünkben lévő számról fogadunk hívásokat. Az így létrehozott üzemmódokat pedig – a repülő módhoz hasonlóan -, egy gombnyomással állíthatjuk át az eszközeinken aszerint, hogy éppen milyen tevékenységet végzünk.
„A 2020-as évek új kihívása, hogy úrrá kell lennünk azon, hogy mindent online, számítógéppel vagy okostelefonnal végzünk, ezáltal minden keveredik. Ez az egyik legnagyobb stressz-faktor, hiszen folyamatosan egy űzöttség érzés van az emberekben. Nagyon nehéz úgy kikapcsolódni, hogy még este hétkor is jönnek az értesítések a céges email fiókról. Szerencsére az informatika is rájött erre és válaszként megszületett a Fókusz funkció, ami már megtalálható az újabb okostelefonokban és a Chrome böngészőben is.”
– mondta Juhász Viktor, a felhőmegoldásokkal foglalkozó Isolutions ügyvezetője.
Ez nemcsak a szabadidő stresszmentes eltöltésében, de a hatékony munkavégzés támogatásában is jelentős innováció. A Fókusz használatával például elkerülhető a fontos prezentáció közben képernyőre felugró „Merre jársz édes?” üzenet, mellyel párunk a hollétünk iránt érdeklődik, de kiküszöbölhető az is, hogy a közös baráti chatben elszabaduló mém áradat elterelje figyelmünket a határidős projekt befejezéséről.
A munkatársak sok esetben akaratukon kívül is megszegik a vállalatok adatkezelési szerződését
A home-office viszonylag rövid időn belül történő bevezetését kevés hazai vállalat tudta adatbiztonsági szempontból kellő körültekintéssel megoldani. A legtöbb cégnél ez a gyakorlat annyiban merült ki, hogy a munkatársak hazavitték az irodában használt számítógépeiket és otthonról folytatták a munkát. Azonban mivel megszűnt a közös bázis, a kollégák új, virtuális tereket nyitottak a kommunikációra. Sok vállalat külön Facebook vagy Viber csoportokat hozott létre a munkával kapcsolatos ügyek megbeszélésére, ezzel azonban több szempontból is veszélyes terepre tévedtek. Egyrészről a dolgozókat elkezdte frusztrálni az, hogy olyan platformon kapnak munkával kapcsolatos üzeneteket, ami eddig a magánélet színtere volt, másrészt a privát chat fiókokban fokozott veszélynek lettek kitéve az érzékeny vállalati adatok. Nem csoda, hogy az otthoni munka tömeges bevezetésével az elmúlt években eddig nem tapasztalt méreteket öltött a vállalati kibertámadások száma, amik a legnagyobb szervezeteket se kímélték.
„Nagyon rossz irány volt, mikor a home-office bevezetésével a cégek munkatársai elkezdtek Messenger-en és Viber-en üzenni egymásnak, hiszen ezek nem vállalati rendszerek. A bizalmas céges adatokat, fényképeket, jelszavakat a magánrendszerekből a legkönnyebb elhagyni. Ezzel pedig akaratukon kívül is szerződésszegést követhetnek el a munkavállalók. Ha egy szervezet úgy dönt, hogy szeretne egy céges csevegőt, annak nincs akadálya, a vállalati fiókról létrehozott Google Chat például egy nagyon jó és biztonságos megoldás lehet.”
– fejtette ki Juhász Viktor.
A fizetésnél is fontosabb szemponttá válik a munka-magánélet egyensúly kialakítása
A szakértő szerint a vállalatok versenyképességét már az elmúlt két évben is nagyban befolyásolta az, hogy mekkora szabadságot adnak a munkavállalóiknak. A következő évek trendjei pedig egyértelműen afelé mutatnak, hogy ki kell alakulnia a munkáltatók részéről egyfajta rugalmasságnak az időgazdálkodás terén. Ez azt jelenti, hogy a dolgozók produktivitását a munkával eltöltött idő helyett el kell kezdeni a teljesítményükben mérni, függetlenül attól, mennyi időt vett igénybe a feladatuk elvégzése. Ez a szempont sok munkavállaló számára a fizetés előtt álló prioritás, így az új szemléletmód nemcsak a kollégák megtartásában, de az értékes munkaerő bevonzásában is segíthet a vállalatoknak. A képlet pedig fordítva is igaz, ugyanis a cégek szemében is az a munkavállaló fog nagyobb értéket képviselni, aki önállóan is képes hatékonyan beosztani a munkaidejét.
„Azt gondolom, hogy a Fókusz mód megjelenése valami egészen újnak az alapja, ami a későbbiekben pozitív változást hozhat az emberek mentális egészségében is. Ez egy olyan alkalmazás, aminek segítségével készülékeken belül szétválaszthatóvá válik a munka és a magánélet, mert a home-office megjelenésével a legtöbb ember életritmusa nagyon felborult. Nem beszélve arról, hogy a céges adatok privát rendszerekben való megosztása és tárolása mennyire veszélyes a vállalatok adatbiztonsága szempontjából.”
– vélekedett Juhász Viktor a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.
Aki felhőrendszereket használ, annak nem fog problémát okozni a Fókusz mód alkalmazása
A felhő egy olyan infrastruktúra, ami lehetővé teszi a különböző fiókok és identitások egy helyen történő használatát, így a Fókusz mód bevezetését illetően azok vannak előnyben, akik már most is felhőrendszerekben élnek. Mivel ez egy nagyon friss innováció, így a szakértő elsősorban egyéni szinten látja a szélesebb elterjedését, ám fontosnak tartja, hogy a cégek is felkészüljenek a szervezeti szintű bevezetésére. Ebbe azonban semmiképpen nem szabad egyedül belefogniuk a vállalatoknak, hiszen a fiókok és jelszavak szétválasztása szakértelem hiányában sok bonyodalmat okozhat a céges rendszerekben. A legjobb, ha a szervezetek olyan IT szolgáltatót keresnek, akik ebben is a segítségükre lehetnek.
„Ha a vállalatok hatékonyságra szeretnék tanítani a munkavállalóikat, akkor nem úgy vezetik be a Fókuszt, hogy kötelezővé teszik, hanem olyan képzésekre küldik a dolgozóikat, ahol el tudják sajátítani a használatát. A munkavállalók pedig látni fogják, hogy ez egy nagyon jó dolog és anélkül kezdik alkalmazni, hogy kényszerítve lennének rá. Hiszen a Fókusz segítségével jobbá válik az életminőségük.”
– érvelt Juhász Viktor, a felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője, majd folytatta:
„Ez egy olyan innováció, ami most indult és a következő években még rengeteg változáson fog keresztülmenni. Egy azonban biztos: ez a trend egyre komplexebb és mélyebb lesz, amihez a versenyképes cégek alkalmazkodni fognak.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Fogatlan igazság: Európa egyik legrosszabb szájhigiéniája a miénk
A fogmosás sokak számára csupán gyors napi rutinként él a mindennapokban – ennek következményei pedig jól tükröződnek a világszerte tapasztalható súlyos szájüregi problémákban.
Az Oral-B most újraírta ezt a rutint: idén tavasszal bemutatta az iO2 elektromos fogkefét, amely a legújabb technológiával nemcsak hatékonyabb tisztítást kínál, de intelligens funkciói révén visszajelzést ad, oktat és támogat. Az iO2 célja, hogy a napi fogmosást új szintre emelve, valódi eszközzé váljon a szájüregi egészség hosszú távú megőrzésében.
A WHO legutóbbi jelentése szerint a szájegészségügyi válság riasztó méreteket öltött világszerte, így Európában is. A legfrissebb adatok szerint a világ népességének közel fele – mintegy 3,5 milliárd ember – szenved valamilyen szájüregi betegségben, míg Európában ez az arány meghaladja az 50%-ot. A 60–65 év közötti korosztályban ez az arány már 70–85%, ami példa nélküli közegészségügyi kihívást jelent. Különösen aggasztó, hogy a szájüregi daganatok mára a nyolcadik leggyakoribb rákos megbetegedéssé váltak világszerte, és az Európai Unióban a férfiaknál a tizenkettedik leggyakoribb rákos megbetegedésként tartják számon.
Magyarországon a fogszuvasodás előfordulása az egyik legmagasabb Európában. A 12 éves gyermekek átlagosan 2,3 szuvas, hiányzó vagy tömött foggal rendelkeznek (DMFT index), ami ugyan jelentős javulás az 1985-ös 5,0-hoz képest, de még mindig elmarad a WHO célkitűzéseitől. A 65 év feletti magyar lakosság 30%-a, míg a 75 év felettiek 40%-a teljes fogatlanságban szenved. Emellett hazánkban a legmagasabb a szájüregi rák előfordulási aránya az Európai Unióban, évi mintegy 3 000 új esettel és több mint 1 600 halálesettel. Mindez kiemeli a megfelelő szájhigiénia és a megelőző eszközök – például az innovatív technológiával rendelkező elektromos fogkefék – kritikus fontosságát a lakosság egészségi állapotának javításában.
Az Oral-B filozófiája egyszerű: a szájhigiénia nem csupán esztétikai kérdés, hanem az egész test egészségének egyik legfontosabb alappillére. Tudományos kutatások sora igazolja, hogy a rossz szájhigiénia hozzájárulhat szív- és érrendszeri betegségekhez, krónikus gyulladásokhoz, sőt egyes fertőzésekhez is. E felismerés vezette többek közt a világ egyik leginnovatívabb szájápolási márkáját egy új korszak hajnalához – az Oral-B iO™ technológia megalkotásához.
Technológia, amely tanít – és gondoskodik
Az új Oral-B iO2 elektromos fogkefe egy személyre szabott, intelligens társ a napi szájápolási rutinban. Az új iO2 modell:
- 100%-kal több lepedéket távolít el, mint a hagyományos Oral-B kézi fogkefék, még a nehezen elérhető helyeken is,
- a kerek, fogorvosok által ajánlott fej pontosan és precízen körbeöleli a fogakat,
- az új intelligens sörtefej színe teljesen fehérre változik, így egyértelműen jelzi, mikor jött el a csere ideje,
- a beépített kétperces időzítő támogatja a fogorvosok által javasolt tisztítási időt,
- az intelligens nyomásérzékelő piros fénnyel figyelmeztet, ha túl nagy nyomást alkalmazunk – így védve az íny egészségét.
Az iO2 emellett háromféle csendes tisztítási intenzitással rendelkezik, amelyek közül a legalacsonyabb, „szuperkímélő” mód az alapértelmezett – így azoknak is ideális, akiknek érzékeny az ínyük. Mindez egyetlen gombbal vezérelhető.
Hat év kutatás, 250 szabadalom – és a fogyasztó a középpontban
Az Oral-B iO™ fogkefék fejlesztése több mint hat évnyi kutatómunka eredménye, és 250 szabadalom fémjelzi az innováció jelentőségét. A technológia mögött álló csapat a németországi Kronbergben, a P&G Innovációs Központjában dolgozott, szoros együttműködésben fogorvosokkal és valódi fogyasztókkal.
A Procter & Gamble világszerte több mint 800 millió embert szolgál ki termékeivel, és évente közel 2 milliárd dollárt fektet kutatás-fejlesztésbe, hogy olyan megoldásokat alkosson, amelyek tényleg számítanak a mindennapokban. Az új Oral-B iO2 fogkefe ékes példája ennek az elkötelezettségnek.
Nem találgatnak – figyelnek és megfigyelnek
A P&G innovációs szemlélete nem a véletlenre épül. Minden új fejlesztést alapos viselkedéselemzés, fogyasztói kutatás és tesztelés előz meg. A vállalat szakemberei nemcsak kérdeznek, hanem megfigyelnek, interjúkat készítenek, a vásárlókkal tartanak a boltba és bepillantást nyernek az otthoni használatba is. Ennek köszönhető, hogy az Oral-B iO2 valóban a fogyasztói igényekre ad választ: egyszerű, intuitív, mégis csúcstechnológiás eszköz, amely az árképzésének köszönhetően szélesebb kör számára válik elérhetővé, mint valaha.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
8 hónapos volt a legidősebb kórházban ragadt csecsemő
Felgyorsította a kormány a kórházban hagyott babák örökbeadását, egy részük élete megoldódott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egészség
Amit a látásról és a szemről tudnia kell a kontaktlencsét viselőknek
Ha a szemünkről beszélünk, akkor a legtöbb esetben a látásunkra gondolunk. Sokan használják például azt a mondatot, hogy “nekem nem jó a szemem, ezért hordok kontaktlencsét”. Természetesen a gyakorlatban komoly különbség van: a szem egy szerv, a látás pedig egy vizuális ingereket feldolgozó biológiai mechanizmus.
A szem fontos része a látásnak
Ezzel a mondattal valószínűleg nem sok újdonságot mondtunk el, de mégis kevesen tudják, hogy mégis hogyan működik ez a szervünk. Amolyan komplex, fényképezőgépek optikai rendszeréhez hasonlítható, egyfajta közvetítő csatorna, aminek az elemei a szaruhártya, a pupilla, a szemlencse és az üvegtest. Az általuk leképezett információ a szemgolyó hátsó pólusán fut össze. Amire ránézünk, sok-sok kockából áll, ami majd egész képpé áll össze. Ha ez a kép “nem stimmel”, ott kerülhet szóba például a CooperVision myopia kontroll, ami kontaktlencse segítségével történik.
Természetesen a folyamat ott nem áll meg, hogy a különálló mini mozaikkockák egy egész képpé alakulnak. Ahhoz, hogy ez megjelenjen számunkra, tehát lássunk, tovább utazik a kép a látóideg mentén, a tekervényes út végén pedig megjelenik a kép a látókéregben. Röviden és tömören így néz ki a látás folyamata, de egy szakember erről sokkal bővebben is tudna mesélni.
Kontaktlencse-viselőként érdemes tisztában lenni azzal, hogy pontosan hova is kerül a lencse. A szemgolyó három rétegéből a legkülsővel van kapcsolatban. Idetartozik az ínhártya, a szem fehér része és a szaruhártya, ami a legérzékenyebb része a szemnek. Alapvetően a kontaktlencse a könnyfilmben úszkál, de a szaruhártya előtt helyezkedik el, így hatnak egymásra.
Ha nem figyelünk oda a lencse helyes használatára, akkor általában a szaruhátya az elszenvedője a szabályok be nem tartásának. Probléma lehet a nem megfelelő ápolás okozta gyulladás, a nem ideális higiéniai körülmények a kontaktlencse be- és kivétele közben, a gyakori viselési idejű változatok 30 napon túli hordása, illetve az alvásra nem alkalmas kontaktlencsék folyamatos viselése.
Az oxigénáteresztő képesség
Ez egy fontos tényező minden kontaktlencse esetében. A megfelelő típus kiválasztásában szakember tud segítséget nyújtani. Ez azért is elsődleges, mert a kontaktlencse egyfajta gátat képez a levegő és a szaruhártya között.
Érdemes több típust is kipróbálni, mire megtaláljuk az ideálisat, továbbá mindenképpen konzultáljunk szakemberrel mielőtt belevágunk a kontaktlencse viselésébe.
Mindenre van megoldás
Napjainkban a piacon többféle kontaktlencse érhető el. Például vannak kifejezetten gyerekeknek készült változatok is. Előnyük, hogy biztonságos, egyszerű használatot biztosítanak, illetve a rövidlátás súlyosbodását is lehet lassítani a segítségükkel. Kezdőknek érdemes a napi lencsékkel próbálkozni, majd ha elég gyakorlatot szereztek, jöhetnek a havi változatok.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Ipar1 hét ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét
-
Mozgásban2 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre nagyobb jövedelemtől adnak csak személyi hitelt a bankok