Egyéb kategória

A logisztika digitalizációja a fejlett adatkezelésen alapul

liferay
Kép: Wall Street Journal

Az online vásárlási lavina hatására a csomagküldő szolgáltatások egy hirtelen megugró, majd viszonylag állandósuló csúcsidőszakkal szembesültek a tavalyi év elején.

A Liferay Hungary tudásmegosztó, különböző iparágak digitalizációs trendjeit bemutató videó sorozatának legújabb adásában a logisztika terület pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismerteti a német DPD Group csomagküldő szolgálat példáján keresztül.

A kiugró ciklusokat a korábban bevett gyakorlat ellenére is csak megfelelően fejlett informatikai infrastruktúrával lehetett ellátni. A Liferay Hungary által kínált felhőmegoldások, az automatizáció, a micro-zoning eljárás, illetve a track-and-trace felületek segítettek abban, hogy a megnövekedett vásárlói igények ellenére kevesebb reklamáció és telefonos megkeresés érkezzen az ügyfélszolgálatra.

Duplázódó megrendelések, állandósuló csúcsidőszak

A világjárvány hatására mintegy megkétszereződtek a rendelési volumenek, emiatt a logisztikai folyamatoknak hirtelen és tartósan kellett helytállniuk a kiscsomag-szállításban. Ez azt jelentette, hogy általában már a hét minden napján csúcsidő szerinti teljesítést vártak el a csomagszállító cégtől. Komoly kihívást jelentett az is, hogy a COVID-19-hez kapcsolódó korlátozások miatt a korábban 3-5 éves távlatra időzített digitális terveket pár hét leforgása alatt kellett megvalósítaniuk. Az iparág szerencséjének tudható be, hogy kapacitásban már felkészültek voltak a bizonyos szezonális időszakokra, mint például a Black Friday vagy a karácsony.

Ha egy ilyen jellegű krízishelyzet – azaz a megnövekedett és állandóan magas rendelésszám időszaka – minden évben megjelenik egy vállalat gyakorlatában, logisztikai szervezetben, akkor sokkal rugalmasabban tud reagálni egy megváltozott helyzetre, mint akkor, ha először szembesül a megugró igényekkel.

Felhő- és automatizált megoldások a hatékony adatkezeléshez

A B2B megrendelések mellett erőteljesen megnövekedett a B2C rendelések száma a Liferay Hungary-nál. Úgy tűnhet, hogy a logisztikai szektor ezen ága a csomagok szállításáról szól, pedig igazából a precíz adatkezelésről. Az igazi kihívást mindig a stabil informatikai háttérrendszer jelenti, hiszen akkora mennyiségű adatot kell kezelni biztonságosan és természetesen ügyfélbarát módon, amelynek az ugrásszerű növekedését komoly infrastrukturális háttér nélkül nem lehetne megvalósítani.

A költséges, decentralizált, fizikai informatikai infrastruktúra helyett jelenleg alkalmasabb módszert jelentenek a felhő megoldások. A felhő technológiának köszönhetően – optimális költségek mellett  – felgyorsulhat a vállalat működése, sokkal biztonságosabbá válhat a rendelkezésre állás, illetve elérhetővé válnak a földrajzilag is georedundáns backup funkciók is, amelyek a biztonságos üzletmenetért felelősek.

A modernizált adatkezelés mellett továbbá az automatizálásnak is főszerep jutott. Ugyanis a transzport vállalatok régiók és irányítószámok alapján rendszerezik a csomagokat és küldeményeket. Magyarország irányítószám-rendszere – más országokéhoz hasonlóan – azonban nem eléggé szofisztikált ahhoz, hogy az irányítószámok alapján az elosztó-rendszerek automatikusan elkészítsék az útitervet és túratervezést.

Az ilyen jellegű nehézségek elhárítására a Liferay egy olyan digitális módszer nyújtott megoldást, amelyet ún. “micro-zoning” folyamatnak hívnak. A megoldás egy háttéradatbázist jelent, amely kifinomult pontossággal kezeli az utca-házszámra lebontott régiókat, illetve képes a GPS koordináták szerinti útvonaltervezést automatizáltan elvégezni.

Az ügyfélélmény kritikus pontja az ügyfélszolgálat

A lezárásoknak köszönhetően rengeteg új ügyfél fordult az online szolgáltatások felé, akik egyre bátrabb vásárlói szokásokat alakítottak ki. Ez abból is látszik, hogy gyakrabban használják a track-and-trace online nyomkövetési felületeket, amelyek abban segítenek, hogy az ügyfél tisztában legyen vele, hol tartózkodik éppen a csomagja.

Egy csomagküldő vállalat szempontjából a rendelkezésre állás biztosítása is kiemelten fontos tényezővé vált. Ez részben technikai, részben pedig a megfelelő humánerőforrás létszám kérdése. Egy logisztikai területen tevékenykedő szervezetnek olyan biztos kapacitás-háttérrel kell rendelkeznie, hogy ne okozzon gondot például, ha egyszerre 2-3 ezer ügyfél hívja fel az ügyfélszolgálatot. A call centereknek is tehát olyan informatikai kiszolgáló háttérrel kell rendelkezniük, amelyek biztosítják, többek között az automatizált hívás-megoldásokat vagy a regisztrációt, illetve az ügyfél visszahívásának lehetőségét is.

„Minden szolgáltatónál előfordulhatnak hibák. Mi sem szoktunk 100%-ot ígérni, mert a logisztikai piacon ez nem lenne hiteles, hiszen annyira sok paraméter befolyásolja a szállítási minőség alakulását. Arra fókuszálunk inkább, ha esetleg valamit egyszer nem jól csinálunk, akkor a problémáról és a megoldásról az ügyfélnek elegendő információja legyen. Szerintem, ebben rejlik a valós idejű ügyfélélmény ereje, és ez magyarázza azt is, hogy az adatkezelés miért a legfontosabb területe a logisztikának”

– foglalja össze Czifrik Szabolcs, a DPD ügyvezető igazgatója.

Egyéb kategória

Arcfelismerő rendszert telepítenek a menzákra

arcfelismerő

Financial Times számolt be róla, hogy hétfőtől kísérleti jelleggel a skóciai North Ayrshire kilenc iskolájában arcfelismerő rendszerrel szerelik fel a menzákat, hogy gyorsabbá váljon a fizetés az ebédért. Az ötlet eredetileg még a járvány miatt merült fel, hiszen így csökkenteni lehet az érintkezések számát, de azóta az ebédeltetés felgyorsítását remélik tőle.

Mint az EnGadget írja, mind az iskolák, mind a rendszert szállító CRB Cunningham azt ígéri, hogy figyelni fognak a privacy- és biztonsági szempontokra, és hogy a rendszer nem fogja élőben pásztázni a tömeget az arcok után, hanem csak az előre betáplált arcmintákat fogja összevetni az előálló diákokéval. Az iskolákban ujjlenyomat-olvasó rendszereket már eddig is használtak, így ez csak egy újabb lépés a teljesebb biometrikus megfigyelés irányába. A körzeti tanács tájékoztatása szerint az érintett szülők 97 százaléka jóváhagyta a rendszer működését.

Ugyanakkor nem örülnek az arcfelismerő tervnek azok a brit szervezetek, melyek a túlzott megfigyeléstől és a biometrikus adatokkal való visszaéléstől félik az állampolgárokat. Az egyik komoly aggodalmuk, hogy az arcfelismerés iskolai bevezetése csak megszokottá, elfogadottá teszi a dolgot, azaz akik már gyerekként azt szokják meg, hogy a napi ügymenet része az arcuk folyamatos leolvasása, később se fognak ez ellen szót emelni.

Forrás: 444

Tovább

Egyéb kategória

A matematika világába is kalauzolna a Duolingo

duolingo

A Duolingo fejlesztői a matematika erejével szaggatnák le a gyerekeket a népszerű közösségi oldalak alkalmazásairól és csökkentenék az emberek közötti egyenlőtlenséget – írja a BBC. Luis von Ahn, az alkalmazás mögött álló cég vezetője azt mondta a brit médiumnak, hogy épp egy, a Duolingohoz hasonló matektanítós alkalmazáson dolgoznak, amit főleg általános iskolás gyerekeknek szánnak.

„Bár a Duolingot a nyelvtanulás miatt ismerik a célunk valójában sokkal általánosabb volt: oktatni szeretnénk. Milliárdokba kerülne iskolákat építeni világszerte, az okostelefonokkal viszont elérjük az emberiség kétharmadát”

– mondta Von Ahn.

Viszont pont emiatt tartja két élű kardnak a technológiát: szerinte a telefonok tele vannak felesleges zavaró tényezőkkel, mint például a TikTok. Azt mondta, hogy sok szülő hasznos képernyős időtöltésként gondol a Duolingóra, aminek ma már havi 40 millió aktív felhasználója van.

Azért kezdtek a nyelvtanítással, mert úgy látták, hogy az embereknek óriási szükségük van arra, hogy megtanuljanak angolul, de mindig is úgy tervezték, hogy más is akarnak tanítani. Még nem döntöttek arról, hogy csak iskoláknak akarják eladni az alkalmazást, vagy egy szélesebb közönségnek, de abban biztosak, hogy ingyenes lesz.

Von Ahn azt mondta, hogy több befektető és alkalmazott is nehezményezi ezt a rendszert, de egyrészt szerinte emiatt terjedt el olyan gyorsan az alkalmazás, másrészt ezt tartja morálisan helyesnek.

„Egy szegény országból, Guatemalából származom, ahol láttam a különbséget azok között, akik hozzáfértek a minőségi oktatáshoz, és akik nem tudtak írni és olvasni, ezért valami olyat akartam csinálni, ami minőségi oktatást nyújt az embereknek”

– mondta.

Forrás: Telex

Tovább

Egyéb kategória

Most már biztosan jön a remasterelt GTA-trilógia

gta

A megjelenésére készülve a jövő héttől eltűnnek az eredeti verzióik a digitális boltokból.

Beismerte a történetének egyik legrosszabbul őrzött titkát a Rockstar Games, leleplezte a rögtön dupla alcímet kapott Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Editiont. A csomag a GTA 3, a GTA Vice City, továbbá a GTA San Andreas felújított változatait tartalmazza, a szűkszavú tájékoztatás szerint grafikai és játékmenetbeli újításokat kaptak a klasszikus címek, de összességében megtartják a jellegzetes kinézetüket és hangulatukat. Képernyőképek és videók nem érkeztek a remasterekből, részletekkel kapcsolatos tájékoztatást a következő hetekben nyújt majd a vállalat.

Ezen túlmenően annyit lehet tudni a csomagról, hogy nagyon hamarosan PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series, Nintendo Switch, továbbá exkluzívan a Rockstar Launcheren keresztül PC platformokra válik elérhetővé, majd 2022 első felében Android és iOS rendszerekre is megjelenik. A Rockstar szerint a Grand Theft Auto 3 huszadik születésnapját kívánja ünnepelni a pakkal, az 2001. október 22-én jelent meg, de a felújított játékok tervezett megjelenési idejét nem tisztázta a vállalat.

Viszont rossz hír, hogy a játékok eredeti változatait a Rockstar már a jövő héttől fogva eltünteti majd a különféle digitális piacterekről, így aki szeretne a többé-kevésbé eredeti változataikra lecsapni, annak kevés ideje maradt megvenni azokat. Természetesen akik már beszerezték a termékek jelenlegi digitális kiadásait, azok a jövőben is tudnak majd játszani velük.

Forrás: ORIGO

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss