Egyéb kategória

Ezüstérem és ötödik helyezés a WRO Robotolimpia Világdöntőn

Kiemelkedő sikerekkel zárta a magyar delegáció a 2022. november 17-19. között a németországi Dortmundban megrendezett XIX. World Robot Olympiad robotépítési és -programozási Világdöntőt.

A magyarországi hivatalos nemzeti szervező, az Edutus Egyetem által a nyár elején megrendezett nemzeti döntőből 5 csapat kvalifikálta magát a Világdöntőre, három kategóriában és négy korosztályban.

A kimagasló második helyezést a Hevesi Körzeti Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjaiból álló AREA5 nevű magyar csapat szerezte meg a Világdöntőn RoboMission kategória, Elementary korosztályban, ahol 8-12 év közötti fiatalok mérik össze tudásukat.

Csapatvezető: Simon Zoltán | Tagok: Balassa Dávid, Magyar Zoltán Nimród, Kis Balázs.

Az idei szezonban debütált először a RoboSports kategóriában, ahol a csapatoknak két robotot is meg kellett építeniük, a BODA csapat az ötödik helyezést érte el.

Csapatvezető: Bácsi Sándor és Koren Balázs | Csapattagok: Gonda Benedek, Gonda Botond, Koren Dániel.

A WRO Világdöntő magyar eredményei:

Helyezés/ össz. csapatKategória / KorosztályCsapatnévCsapattagokCsapatvezetőVáros
2. / 81RoboMission / Elementary

(8-12 év)

AREA5Balassa Dávid, Magyar Zoltán Nimród, Kis BalázsSimon ZoltánHeves
16. / 78RoboMission / Junior

(11-15 év)

STORMSMolnár Boglárka, Molnár Veronika, Molnár LeventeMolnár ZsoltSóskút
40. / 71RoboMission / Senior

(14-19 év)

Maros Robo TeamCzoch Levente, Zoller Dávid, Zoller MátéCzoch AndrásNagymaros
5./23RoboSport (11-19 év)BoDaGonda Benedek, Gonda Botond, Koren DánielBácsi Sándor, Koren BalázsBudaörs
18. / 32Future Innovators / Senior (14-19 év)Bánki RobotPrill Gábor, Sisa László, Zsigó DalmaZsigó ZsoltNyíregyháza

A világdöntő összes kategóriájának eredménytáblázata ide kattintva érhető el.

A verseny a csapattagokon és csapatvezetőkön kívül 6 nemzetközi tapasztalattal rendelkező bíró is képviselte Magyarországot.

  • Flieber Ádám (magyarországi főbíró, nemzetközi RoboSport főbíró)
  • Jámbor Kornél (magyarországi főbíró, RoboMission kategória bíró)
  • Bognár Pál (RoboMission kategória bíró)
  • Horváth Ádám (Future Innovators kategória bíró)
  • Koren Balázs (Future Innovators kategória bíró)
  • Szilasi Péter Tamás (Future Innovators kategória bíró)

A 2023-as WRO Világdöntő szervezési jogát Panama nyerte el. Az ország delegációját alkotta a dortmundi világdöntőn Yazmín Colón de Cortizo, Panama First Lady-je, aki a magyar szervezőknek elmondta, a 2019-es győri Világdöntőt látva döntöttek arról, hogy 2023-ban náluk kerüljön megrendezésre ez a prominens rendezvény és megköszönte a magyar szervezőknek a kiváló szervezést és lebonyolítást, továbbá kérte a magyar delegációt tanácsát a szervezés és a Kelet-Közép Európai hálózat kialakítása kapcsán.

A World Robot Olympiad egy nemzetközi oktatási program, amely azzal a céllal jött létre, hogy megkönnyítse a fiatalok hozzáférését a természettudományos tárgyakhoz és motiválja őket mérnöki vagy informatikai szakma választására. A WRO™ versenyek ötvözik egy sportesemény izgalmát a LEGO Mindstorms és Spike robotok tervezésének, építésének és programozásának kihívásával. A WRO nemzetközi szinten 19. éve szervezi meg a tudomány, a technológia és az oktatásnak ezt a seregszemléjét. Ezzel egyesíti és segíti a fiatalokat a világ minden tájáról kreativitásuk és problémamegoldó készségük fejlesztésében a MTMI (műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai) területén.

A versenyszabályt az aktuális év januárjában hirdeti meg a Világdöntőt szervező ország a WRO nemzetközi szervezetével közösen. A 2022-es év magyar nyelvű szabályzatai és versenypályái elérhetők a www.wro.hu oldalon. Az idei szezon témája a “My robot, my friend” volt, ahol a csapatoknak a különböző kategóriákban segítő robotokat kellett megépíteniük, akik az előre összeállított versenyfeladatot hajtják végre vagy egy, a témára épített projektet prezentálnak a zsűrinek. Az egyes korosztályokban különböző altémák vannak.

Az Edutus Egyetem 2014 óta szervezi Magyarországon a WRO versenyeket. A versenyen résztvevő csapatok száma évről-évre növekszik. A pandémia alatt sem állt le a verseny, így idén is több mint 100 csapat regisztrált a hazai versenyekre.

Robotprogramozási versenyeken a jövő mérnökei, informatikai szakemberei mérhetik össze tudásukat. A versenyek tematikusak, a feladatok világszerte azonosak, évente változnak, és olyan témákat ölelnek fel, amelyek a vállalkozások, illetve a társadalom számára nagy jelentőségűek (például környezetvédelem, oktatási innováció stb.). A robotok tervezése, programozása és a folyamatos tesztelések során a diákok megtanulnak csapatként együtt dolgozni, hogy a szórakoztató együttműködésben a tanulás olyan természetességű igény és folyamat legyen, mint a levegővétel.

A versenyeken résztvevő diákok 85%-a műszaki, természettudományos vagy informatikai területen tanul tovább, helyezkedik el. A LEGO Robotok programozási nyelve a PLC programozáshoz hasonló, alapul szolgálhat a későbbi PLC ismeretek könnyebb elsajátításához, alkalmazásához.

Egyéb kategória

BKK a bliccelők ellen: működhet az új plakátkampány?

bkk

 Legfrissebb szabadtéri hirdetési kampányában a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arra ösztönzi az utasokat, hogy a bliccelés helyett válasszák a jegy vagy bérlet megváltását. Wolf Gábor marketing szakértő szerint előremutató a kezdeményezés és az eredmények mérésével, valamint a kampány marketing üzenetének finomításával számottevően csökkenthető a nemfizető utasok száma.

Budapesten a legfrissebb becslések szerint az utasok kilenc százaléka érvényes jegy vagy bérlet nélkül utazik. Hiába érhető el már okostelefonon is a jegyvásárlás, bővültek folyamatosan a kedvezmények és maradt el a közösségi közlekedés áremelkedése messze az inflációtól, még mindig nagyon jelentős a bliccelők aránya.

Wolf Gábor kisvállalati marketing szakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója Facebook videóban hívta fel a figyelmet arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új reklámkampánya nagyon eredményes lehet, ha mérik és az eredmények tükrében javítanak az üzenet hatékonyságán, felhasználva az ismert szociálpszichológiai kutatások eredményeit. Ugyanis egy olyan kérdésben, mint a bliccelés, könnyen előfordulhat, hogy a BKK reklámkampányának hatására rövid távon nemhogy csökken, hanem akár növekedhet is a nemfizetők száma.

A tiltás hatékonyabb lehet hatékonyabb a dorgálásnál

A BKK kampányában megjelenő szereplők kifogásokat mondanak arról, hogy miért lógnak a villamoson, buszon és metrón. Ezek szerint azért lehet bliccelni, mert úgyse jön ellenőr, csak pár megállóról van szó és más is bliccel. A bannereken és plakátokon ez alatt olvasható a „Ne a kifogást keresd, válts jegyet vagy bérletet és utazz lelkiismeret furdalás nélkül” szlogen.

Ahogy arra Wolf Gábor rávilágít nemzetközi példák alapján, amikor mások normaszegő viselkedését helyezik központba, akkor az akár visszájára is elsülhet!

Az emberek fejében ugyanis ez úgy áll össze, ha valamit szabad másoknak, akkor azt ők is megtehetik – még ha ez alapvetően tilos is. Erre számos marketingpszichológiai kísérlet eredménye is rávilágít. Az Egyesült Államokban az arizonai Megkövült Erdő Nemzeti Park azt látta, hogy a látogatók 2,9 százaléka elcsent egy-egy kis darabot a megkövült fákból, amik így előbb-utóbb teljesen el is tűnnének.

Felkérték ezért az egyik legnagyobb hatású pszichológust, a meggyőzés, a befolyásolás és a tárgyalás területeinek nemzetközi hírű szakértőjének számító Robert Chaldinit, hogy segítse rávenni az embereket, hogy kevesebbet lopjanak a természeti kincsekből. Kísérletében először egy olyan táblát helyezett ki ami ez állt: „Sajnos rengeteg látogató távolít el kristályokat a kővé vált erdőből, amivel rongálják a park állapotát”.

Ez a BKK-reklámhoz hasonló üzenet nem csökkentette, hanem növelte a lopások mennyiségét, mégpedig 2,9 százalékról közel háromszorosára, 7,9 százalékra! Amikor azt írtákegy táblára, hogy „Tilos a kővé vált erdőből kristályokat kivinni, mert ezzel rongáljuk a park állapotát”, akkor az egyszerű tiltás hatására 1,7 százalékra csökkent a lopások száma.

Wolf Gábor ugyanakkor hangsúlyozza: mindez csak elmélet, csak a kampány hatásának birtokában lehet biztosan kijelenteni, hogy a kutatás eredményei ebben az esetben is megállják a helyüket.

A szakértő szerint mindenképpen érdemes más üzenetekkel is kísérletezni, mert a számottevő különbségek lehetnek az egyes megközelítések között.

A lelkiismeretére mindenki szívesebben hallgat

A kutatás szerint jobb eredményt lehetett elérni, ha ezt írták: „Nagy pacsi a látogatóknak, mert sikerült fenntartani a park érintetlen állapotát”. Az emberek ugyanis szeretik a dicséretet, és ha már valamiért bezsebelték a kedves szavakat, akkor nagyon nem viszi rá a lelkiismeretük, hogy az ellenkezőjét tegyék.

„Ez az üzenet dicsér és visszaigazolja a helyes viselkedést. Nem leszid, nem letromfol, hanem elismeri a helyes viselkedést. Érdemes lenne ezt tesztelni a kampány folytatásában a BKK-nak is. Például a következő kampányban egy villamosvezető mondhatná, hogy «Köszönjük, hogy jegyet váltott, mert a jegybevételből kapom a fizetésem»

– javasolja Wolf Gábor.

A marketingszakember szerint nagyon előremutató a BKK kezdeményezése és ha alkalmazzák ezt a szociálpszichológiai megközelítést a leghatékonyabb üzenet megtalálására, akár a jelenlegi töredékére csökkenthető a bliccelők száma.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Egyéb kategória

Spinoff Extra: topvezetőktől tanulhatnak a hallgatók a Széchenyi István Egyetemen

A Spinoff Klub a győri Széchenyi István Egyetem nagy sikerű közösségépítő, innovációgazdasági programsorozata, amelyen meghívott előadók panelbeszélgetés keretében tárgyalják meg a legfrissebb technológiai trendek üzleti vonatkozásait.

A mostani félévtől a brand újabb rendezvénnyel bővül: a Spinoff Extra során sikeres topmenedzserekkel ismerkedhetnek meg az érdeklődők – elsőként, március 20-án, szerdán dr. Szászi István, a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója lesz a vendég.

A Széchenyi István Egyetem Spinoff Klub eseménysorozatának célja, hogy összekösse egymással a gazdaság, a vállalkozás, az innováció iránt érdeklődőket, ezáltal olyan kapcsolatok szülessenek, amelyből aztán kutatás-fejlesztési projektek vagy akár startup vállalkozások nőhetnek ki. Az egyes beszélgetések valamilyen népszerű, aktuális, sokakat felcsigázó téma köré szerveződnek. Emlékezetes: idén februárban a mesterséges intelligencia trendjeit vitatták meg a győri vállalkozói szektor képviselői – a közönség elsöprő érdeklődése mellett.

A nagy sikerre tekintettel a brand gazdája, az egyetem Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központjának szervezői csapata úgy döntött, hogy újabb rendezvénnyel bővíti a féléves naptárat: a Spinoff Extra keretében – ahogy az esemény alcíme is hirdeti – az érdeklődők testközelből ismerhetnek meg egy-egy ismert és elismert vezetőt. A vendégek betekintést adnak az általuk képviselt szektor kulisszái mögé, fellebbentik a fátylat a vállalkozásukat érintő legfontosabb kihívásokról, valamint megosztják személyes tapasztalataikat a karrierútjukkal kapcsolatban. A rendezvények nyílt és ingyenes programok, a szervezők minden érdeklődőt szeretettel várnak.

Elsőként március 20-án, szerdán 17:30-tól dr. Szászi István, a Bosch Csoport Magyarországért és Adriai Régióért felelős vezetője, a Robert Bosch Kft. ügyvezető igazgatója lesz a Spinoff Extra vendége az egyetem Győri Innovációs Parkjában, a „Kockában”. A Gábor Dénes-díjjal kitüntetett (eredeti szakmája szerint járműmérnök) szakember menedzseri pozíciója mellett kutatói múlttal is rendelkezik, így ezer szállal kötődik a felsőoktatáshoz. Előadásában szóba kerül az európai (és azon belül a magyar) járműipar helyzete, az elektromobilitás és az önvezetés térnyerése, valamint a magyarországi mérnökképzés jelene és jövője. A rendezvény végeztével informális beszélgetésekre, személyes kapcsolatteremtésre is lehetőség nyílik majd.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Egyéb kategória

Szoboszlai Dominikkel tuningol a Magyar Telekom

szoboszlai

Hosszú távú együttműködést kötött a magyar labdarúgó-válogatott csapatkapitánya, a Liverpool középpályása, Szoboszlai Dominik és a Magyar Telekom.

A megállapodás első lépéseként a válogatott sportoló és a Telekom arra biztatja a magyarokat, hogy a nehéz körülmények ellenére ne adják fel, hanem használják a bennük rejlő képességeket, azaz éljenek a “tuning” lehetőségével.

Az elmúlt évek eseményei hatással voltak az emberek világlátására és gondolkodásmódjára, mely a társadalomban is leképeződött. A tanult tehetetlenség egy olyan mentális állapot, amely megrekedéshez, stagnáláshoz vezethet, ahelyett, hogy a lehetőségek kerülnének előtérbe. A Magyar Telekom arra hívja fel a figyelmet, hogy mindenkiben megvan az a képesség, hogy a saját életének az alakítója legyen. Ehhez pedig apró lépesek is elegendőek, melyek az élet különböző területeit jobbá teszik, azaz tuningolják.

A Telekom kiemelten fontosnak tartja ezt az üzenetet, illetve az ezzel kapcsolatos viselkedésváltozást, ezért egy olyan partnert keresett, aki hitelesen tudja megszólítani az országot és személyiségével, életútjával maga is megtestesíti mindezt. Így esett a választás a magyar labdarúgó válogatott csapatkapitányára, Szoboszlai Dominikre.

„A sportra és a digitalizációra egyaránt igaz, hogy konzisztens lépésekkel fejlődhetünk. Szoboszlai Dominik példája megmutatta az egész világnak, hogy magyarként is el lehet jutni a topligáig, elszántsággal és kitartással minden akadály leküzdhető. Együttműködésünk révén arra szeretnénk inspirálni az embereket, hogy bízzanak magukban, és tegyék meg a céljaik felé vezető első lépéseket, mert képesek rá”

– fogalmazott Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

A Magyar Telekom évek óta a változó világhoz és az ügyfelek igényeihez alakítja a szolgáltatás- és termékkínálatát, üzlettereit és ügyfélkiszolgálását. A vállalat küldetésének tekinti a magyar társadalom digitális fejlesztését és azt, hogy megmutassa, miként lehet a technológiát úgy használni, hogy az az embereket előre vigye és a hétköznapokat segítse. Ez a törekvés maga a tuning, ami a mostani reklámkampány fő motívuma: kis változtatás is elég ahhoz, hogy előre lépjünk, legyen szó az élet bármely területéről.

A kampánnyal a lakosságnak szeretnénk üzenni, hogy ne adják fel, képesek elérni a céljaikat. Hiszünk a kommunikáció erejében és úgy gondoljuk, hogy egy olyan nagy márkának, mint a Magyar Telekomnak társadalmi felelőssége, hogy támogassa, inspirálja az embereket. A hosszú távú célunk az, hogy a digitalizáció segítségével tuningoljuk Magyarországot: támogatást, digitális jóságokat adjunk az ügyfeleknek, melyekkel jobbá tehetik az életüket”

– tette hozzá Pereszlényi Zoltán, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

Szoboszlai Dominik, akinek ez az első reklámfilm szereplése, kiemelten fontosnak tartja, hogy egy olyan ügy mellé áll, amelyben példát és motivációt tud adni az embereknek:

„Nagyon örülök, hogy én lehetek ennek a kampánynak az arca és hogy ezzel indul a több éves együttműködésem a Magyar Telekommal. Ez egy olyan üzenet, amihez nagyon őszintén tudok csatlakozni. Egyben jó lehetőség is számomra, hogy szólhatok a magyar emberekhez, és biztathatom őket arra, hogy vegyék észre a lehetőségeket a saját életükben. Ahogy ők hisznek bennem, úgy én is hiszek bennük, hogy képesek elérni az álmaikat “

– fejtette ki Szoboszlai Dominik.

A reklámfilm 2024. március 15-től kerül a televíziókban adásba.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss