Gazdaság

Megoldás a roncsolásmentes vizsgálatokra

A Carl Zeiss Ipari Méréstechnika piacvezető a CNC számítógép-vezérlésű koordináta-mérőgépek, valamint a mérőszobában és a gyártásban alkalmazott többdimenziós méréstechnikai megoldások területén. A kínálathoz tartozik a hagyományos portálmérőgépek, a vízszintes-karos és a gyártósorba integrálható mérőgépek széles skálája. Valamennyi idetartozó egység úgy, mint a vezérlők, a szoftverek, a mérőrendszerek és szenzorok is házon belül kerülnek fejlesztésre és gyártásra. A közelmúlt új fejlesztései, megoldásai közé tartoznak az ipari minőségbiztosításhoz használt komputertomográf- és röntgen rendszerek.

Komputertomográfia (CT) és az Ipar 4.0

Az ipar 4.0 az ipari gyártásmód azon alapvető változására utal, amikor jelentősen több adat gyűjtése, összekötése és kielemzése együttesen történik. Ennek a fejlődésnek egyik vezető motorja a komputertomográfia.

Ezzel a technológiával nyert adatok hatalmas mennyiségű információt szolgáltatnak. A ZEISS CT gépei rekordidő alatt adnak ki háromdimenziós adatmodellt a teljes alkatrészről. Ez számos kiértékelésre használható, amely egyéb esetben csak összetett és hosszas mérési vizsgálat után lenne megoldható. A CT-s adatok más minőségi és gyártási adattal történő összekötése az egész folyamatláncot tekintve további fejlesztési lehetőségeket kínál.

A ZEISS ipari komputertomográf-rendszereivel az alkatrész számos jellemzője vizsgálhatóvá válik akár egyetlen szkennelés után. A precíz tervezés, a szabványos megfelelőségi vizsgálat és az összetett kalibrálási folyamat biztosítja a rendszer visszavezethetőségét.

A működési elv

A ZEISS ipari komputertomográf megoldásai közül a budaörsi telephelyen egy ZEISS METROTOM áll rendelkezésre. „A mérőgépben található egy sugárforrás, a röntgen cső.” – mutatja be a rendszer működését annak hazai szakértője, Huszár Levente senior alkalmazástechnikai mérnök. „A sugárzás áthalad a vizsgálandó tárgyon, miközben annak egy része a tárgyban elnyelődik. A kilépő sugárzást egy felfogó ernyővel tudjuk regisztrálni, így lényegében egy 2D-s képet kapunk. A vizsgált tárgy mérés közben megforgatható egy körasztalon és az így kapott körülbelül. 2000 darab 2D-s képből mérőgépünk egy 3D pontfelhőt készít. A végeredmény egy több milliárd voxelt (volume + pixel) tartalmazó pontfelhő, amelyen tudunk mérni geometriát, falvastagságot, névleges-aktuális színtérképet, aktuális-aktuális színtérképet, valamint porozitás vizsgálatot, tehát roncsolás mentes anyagvizsgálat is lehetséges. De olyan alkatrészeket is meg tudunk így vizsgálni, amelyeket a hagyományos tapintásos eljárással nem tudnánk, mert deformálódna az alkatrész, vagy éppen parányi elemeket kellene rajta mérni.”

A ZEISS METROTOM főként műanyag alkatrészek vizsgálatára használható, de alumínium és acél alkatrészek mérése is lehetséges. Fémek esetében korlátozó tényező lehet az átvilágítandó falvastagság, ezért ilyenkor a vizsgálatra egyedi elbírálás után kerül sor. A fentieken túl lehetőség van összetett, vagyis több, különféle sűrűségű anyagot tartalmazó alkatrészek mérésére is.

Felhasználási területek

A komputertomográfia számos iparágnak jelenthet megoldást. Alkalmas többek között orvostechnikai eszközök, műanyagipari termékek mérésére, de kiválóan alkalmazható a könnyűfém öntésben és megmunkálásban, az autóiparban, illetve az élelmiszeripar egyes területein is. „Ugyanakkor több olyan felhasználási terület létezik, amelyekről még mi sem tudunk és meglepetésként ér minket, amikor beérkezik egy-egy ilyen megkeresés.” számol be tapasztalatairól Huszár Levente. „Idén januárban például az ELTE kutatói számára egy hazánkban ritka rágcsáló, a csíkos szöcskeegér preparált koponyáit mértem. Az így kapott pontfelhőn a kutatók számára lehetőség nyílt, hogy roncsolás mentesen vizsgálják annak geometriáját, fogait. Emellett Ausztriában az egyik vevőnk kávékapszulák ellenőrzésére használja ezt a technológiát.”

Előnyök

A ZEISS METROTOM legfőbb előnye, hogy egyszerre több termék is mérhető, akár különböző típusok is, a lényeg, hogy sűrűségük hasonló legyen. Sok esetben a taktilis mérésekhez szükséges idő töredéke alatt elvégezhetők a vizsgálatok. Míg a hagyományos méréstechnológiával a rejtett részleteket csak az alkatrész időigényes roncsolása után lehet ellenőrizni, a komputertomográfiával roncsolásmentes vizsgálatot lehet elvégezni.

A készülék szoftvere egyszerűen, intuitív módon kezelhető. A ZEISS METROTOM OS szoftveréről szóló rövid tréning elvégzését követően az operátor el tudja végezni az alkatrészek tomográfiai vizsgálatát. A GOM CT vagy a ZEISS CALYPSO szoftverek segítségével kiértékelheti a CT adatait, a ZEISS PiWeb szoftver pedig gyorsan összefűzi azokat egy mérési jegyzőkönyvbe.

CT vagy röntgen?

A CT mellett a röntgentechnológia terén a ZEISS 2018 óta tovább szélesítette palettáját, azzal, hogy a Bosello High Technology olasz ipari röntgen megoldásokat gyártó cégben többségi tulajdont szerzett. A CT-s mérés során eredményünk egy pontfelhő lesz, amelyen mérhetünk, vagyis számértéket kapunk. Az ipari röntgen esetében egy darab 2D-s kép lesz az eredmény, ezt egy referencia képpel tudjuk összevetni. Itt nincs számérték, azaz például egy átmérő valós értékét nem tudjuk megmondani, viszont jól látható, ha az anyagban légzárvány vagy repedés van. A röntgen technológia egyik nagy előnye a rövid mérési idő, így akár néhány másodperces ciklusidővel vizsgálhatjuk alkatrészeinket. Lehetőség van a röntgen berendezések gyártósorba történő integrálására is, melynek eredményeképpen a gyártásból származó hibák gyorsan kiszűrhetővé válnak.

Komputertomográfiás és röntgen mérési lehetőségek

Budaörsön a Carl Zeiss Industrielle Messtechnik Austria GmbH Magyarországi Fióktelepénél lehetőség van komputertomográfiával és röntgennel végzett bérmérésre egyaránt, melyek ideális megoldást nyújtanak az alkatrészek vizsgálatára és mérésére. A cég e szolgáltatás terén hosszú múltra tekint vissza, így nagy tapasztalattal rendelkezik az adatgyűjtésben és -elemzésben is. Komputertomográf és röntgen rendszereik mindig a legkorszerűbbek, hardver és szoftver esetén egyaránt.

A technológiáról bővebben az alábbi linken kaphat információt.

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss