Ipar

Hogyan változtatták meg a villanymotorok az ipari gyártást?

villanymotorok szerepe ipar 4.0
Képek forrása: Pexels, Theissdrive.com

Manapság rendkívül fejlett, gyors és hatékony rendszerekkel működnek az üzemek, nem beszélve arról, hogy mekkora mennyiségű termék előállítására képesek. Ehhez viszont hatalmas fejlődésre volt szükség mind a folyamatokban, mind pedig a motorok terén.

A korai időkben a kezdetlegesebb gépeket gőzerővel hajtották meg, ami méretében és hatékonyságában a nyomába sem ér a mai gyártógépeknek. Akkoriban viszont óriási lépésnek számított ezek feltalálása és alkalmazása, hiszen az emberi erőhöz viszonyítva sokkal hatékonyabbak voltak.

Ahogy az ipar és a műszaki területek fejlődtek, úgy váltak egyre korszerűbbé, kisebbé és effektívebbé nemcsak a gyártóberendezések, de az ezeket meghajtó motorok is. A gőzgépeket követték a belső égésű motoros megoldások, melyeknek a helyét mára már szinte teljes egészében átvették a villamos motorok. Cikkünkben összegyűjtöttük, hogy milyen hatása volt az iparra a villanymotorok fejlődésének!

A villanymotorok hatása az ipari gyártásra

A villamos motorok bevezetése nagy mérföldkőnek számított, hiszen ezzel sokkal gyorsabb indításra, nagyobb indítónyomatékra és szabályozható teljesítmény leadására nyílt lehetőség egy frekvenciaváltó segítségével. Ez pedig lehetővé tette a gyártási folyamatok sokkal effektívebb és nagyobb mértékű automatizálását.

A szabályozhatóság által a berendezések képesek adott pozíciókban megállni, elindulni, valamint beállítható a sebességük és a fordulatszámuk, emellett megváltoztatható a motor forgásiránya. Ezen tényezők összessége, illetve a villanymotorok fejlődésével az automatizálhatóság kialakulása növelte a termelékenységet, így a gyártók bevételeit és modernizálási lehetőségeit is.

A villamos motorok és a hozzájuk tartozó frekvenciaváltók bevezetése hozzájárult a gyártógépek és a logisztikai berendezések pontos vezérléséhez. Ez növeli a gyártási folyamatok pontosságát és ismételhetőségét, valamint lehetővé teszi a precíziós termelés kialakítását, ami növeli a termékek minőségét. Ráadásul a villanymotorok képesek a gyártási folyamatok széles skálájának végrehajtására, beleértve a forgatást, mozgatást, emelést és szállítást, így szinte mindenhol alaklmazhatóak.

A gépek elveszik a munkát az emberektől?

A villanymotorok alkalmazásával nagy mértékben kiváltható az emberi nehéz fizikai munka, valamint az ismétlődő és monoton feladatok. Ez pedig jelentősen felszabadítja a dolgozók leterheltségét mind fizikailag, mind mentálisan, így egészségesebb és könnyebb munkakörülmények között dolgozhatnak.

Attól azonban nem kell félni, hogy a gépek veszik át a dolgozók helyét, hiszen egy egyre növekvő termeléshez sokkal több gyártó és más berendezésre van szükség, ahol még automatizált rendszer esetén is szükség van az emberek által meghozott döntésekre, illetve a gépek felügyeletére. Minél több berendezése van tehát egy gyárnak, annál több emberi erőforrásra lehet szükség.

Az automatizálás okozta gyártási költségek csökkentésével pedig nemcsak a modernizálás és a termelési többlet érhető el. Az ebből következő magasabb bevételek akár magasabb béreket eredményezhetnek a dolgozók számára.

villanymotor

A villanymotorok és az energiahatékonyság

Az elektromos motorok hatékonyabbak, mint a hagyományos belső égésű motorok, mivel kevesebb energiát veszítenek hő formájában. Emellett a villanymotorok képesek hosszú időn keresztül működni anélkül, hogy jelentős karbantartást igényelnének. Szerkezetük sokkal egyszerűbb, illetve kevesebb kopóalkatrészük van, mint a belső égésű motoroknak. Ez pedig tovább növeli a gyártási hatékonyságot. 

A villamos motorok használata és az automatizálási lehetőségek kiaknázása ráadásul lehetővé teszi a termelési folyamatok optimalizálását, ami tovább csökkenti az energiafogyasztást. Így nincs feleslegesen nagy áramfelvétel és csak akkor, ott és olyan mértékben jár a gép, amikor és ahogyan szükséges.

A környezettudatosság kérdése

A villanymotorok és a hozzájuk tartozó frekvenciaváltók sokkal környezetbarátabb működésre képesek, ami az egyre szigorodó szabványoknak és előírásoknak is megfelel. Használatuk ráadásul csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, ami hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez, és így egy tisztább jövő kialakításához.

A villamos motorok mindemellett segítik a zöld technológiák, például az elektromos járművek és az energiatároló rendszerek fejlesztését. Egy belső égésűmotor az alacsonyabb fordulatszámokon nem ad le akkora teljesítményt, ráadásul magasabb a károsanyag-kibocsátása. Ezzel szemben az elektromos járművek esetén a villanymotorok azonnal képesek leadni a kellő nyomatékot, miközben nincs kipufogógáz, ami szennyezné a környezetet.

A villanymotorok szerepe az ipari 4.0-ban

Az ipari automatizálás és robotizálás térnyerésével számos olyan megoldás jött létre, ami optimalizálja a folyamatokat. Ezzel több területen érhető el növekedés, mint például a termékek nagy volumenű gyártásában, a bevételekben, illetve a költségek is csökkenthetőek.

A villanymotorok képesek kommunikálni az IoT eszközökkel, ami lehetővé teszi a termelési folyamatok távoli monitorozását és vezérlését. Így egyszerre akár több berendezés elérhetővé válik akár a másik üzemcsarnokból, ezért akár a géptől távolabb egyaránt be lehet őket állítani.

Az elektromos motorok használata elősegíti a gyártási folyamatok digitalizálását, ami növeli a termelékenységet és csökkenti a hibák számát. A műszerek képesek előre jelezni a várható meghibásodásokat, így ez az információ eljut a karbantartóhoz. Tehát az üzemi leállás tervezhetővé válik, és ezzel rengeteg költséget spórol meg a gyár. Egy termelés közben történő, véletlenszerű leállás ugyanis akár milliókba is kerülhet.

Villanymotorokra lenne szükséged? A Theiss Hajtástechnikai Kft. kínálatában többféle típussal találkozhatsz, melyek kiválasztásához akár szakszerű segítséget is kaphatsz. Keresd fel a honlapot, vagy tedd fel kérdéseidet a weboldalon található elérhetőségek egyikén!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

MITTE

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

A Sunmoney Solar Group több mint egy évtizede működő, dubaji székhelyű globális startup. Két évvel ezelőtt indította útjára a világ első tokenizált naperőmű projektjét, a Smart Digital Business Network-őt (SDBN). Ez a blokklánc alapú innováció lehetővé teszi, hogy bárki biztonságosan és könnyen hozzáférjen a megújuló energia beruházásokhoz. A projekt mögött valós napenergia termelő kapacitás áll, ami tovább növeli a befektetés vonzerejét. A projekt elnyerte az év Web3 vállalkozása díjat a Virtuzone Entrepreneurship Awards versenyén 2023-ban.

A Smart Digital Business Network (SDBN) márka online brandjének gondozását a MITTE vállalta, beleértve az Instagram oldal dinamikus menedzselését is.

A Sunmoney közösség tagjai a Sunmoney 360 app segítségével csatlakozhatnak egymáshoz és jutalompontokat gyűjthetnek. Az applikáció dizájnját ügynökségünk készítette, tovább erősítve a felhasználói élményt és a márka digitális lábnyomát. Az app nem csupán egy közösségi platform, hanem egy innovatív eszköz a megújuló energiaforrások iránt elkötelezett embereknek, hogy aktívan részt vegyenek a zöld energia forradalmában.

A MITTE egy évtizede elkötelezett kommunikációs partnere a hazai startup ökoszisztémának. Márkakommunikációs mentorai voltak a Design Terminál induló inkubációs programjának, a mai napig full service ügynöksége a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának, három évig arculati partnere volt a világ egyik piacvezető navigációs szoftverfejlesztő vállalatának, az NNG-nek, három évig full service ügynöksége volt a mára 52 országban jelen lévő Protect One egészségügyi startupnak, branding és social partnere volt a 10 országban működő nemzetközi szoftverfejlesztőnek a WeCan-nek, illetve harmadik éve kommunikációs és branding partnere a Műszaki Egyetem innovációmenedzsment szervezetének a BME FIEK-nek.

A Sunmoney Solar Group weboldala:  https://sunmoney.com/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss