Az elmúlt hónapokban az IT világban megfigyelhető trendek alapján a 2022-es év elején sokkal nagyobb mértékben kell számolni a munkaerőhiánnyal és beszállítói nehézségekkel, mint az előző években, mely többek között a koronavírus okozta ellátási fennakadásoknak, valamint annak köszönhető, hogy a járvány kezdete óta sokan most látják elérkezettnek a pillanatot a munkahelyváltásra. Ezeket az előjeleket elsősorban azoknak a cégeknek érdemes figyelembe venniük, amelyek az idei évben terveznek informatikai fejlesztést. A megfelelő időben történő felkészüléshez indokolt lehet akár az alapoktól újragondolni az éves gazdasági terveket. De mégis milyen szempontokat kell figyelembe venni egy IT projekt tervezésénél a zökkenőmentes megvalósítás érdekében? Borzák Péter az INSPYRE ügyvezető igazgatójának elemzéséből kiderül.
“Az első üzleti negyedév szokásos nehézségei, többek között a nagy felmondási hullám előjelei már most érzékelhetők, hiszen projekttől függően akár 30-40%-al is drágábbak lehetnek a fejlesztői költségek, mint más időszakokban. Ennek ellenére a legfontosabb projektek biztos megvalósításához érdemes lehet minél előbb elkülöníteni a szükséges erőforrásokat, elindítani a nélkülözhetetlen beszerzéseket, valamint elkezdeni toborozni új dolgozókat vagy megkötni a szerződéseket külsős fejlesztőkkel. A megfelelő tervezéssel a cégek könnyebben bebiztosíthatják magukat az első üzleti negyedévre.”
– emeli ki Borzák Péter, az INSPYRE ügyvezető igazgatója.
Munkaerő tekintetében, akár házon belül, akár házon kívül, a feladat kiszervezésével van betervezve a fejlesztés, ajánlott a gondos és körültekintő utánajárás a szakemberek tapasztalataival és korábbi munkáival kapcsolatban. Nagyon sokat számíthat, nem utolsó sorban pedig pénzt és időt lehet spórolni vele, ha a feljesztő dolgozott már korábban az adott iparágban. Mivel a vállalatok általában abban az esetben rendelnek meg IT fejlesztéseket, ha automatizálni, innoválni, vagy digitalizálni szeretnének a területükön, ezért a fejlesztést végző csapatnak teljes egészében meg kell ismernie az adott iparágat és annak működési sajátosságait, eszköz és erőforrás igényét. Abban az esetben viszont, ha már dolgoztak korábban az adott szektorban, a jártasság hatására könnyebben képesek elkezdeni a fejlesztést, mellyel átlagosan 10-15%-ot is lehet spórolni időben és pénzben egyaránt.
Sokat számít, ha az informatikai fejlesztésre felkért szakemberek megismerik a projekthez kapcsolódó más feladatokat és azok felelőseit, hiszen ezzel is növelhető a hatékonyságuk, és a transzparencia segítségével akár átjárhatóság is teremthető a tevékenységek között.
Végül de nem utolsó sorban, ha egy vállalat már az egyeztetések alatt betekintést enged a saját cégkultúrájába, az jelentősen csökkentheti a későbbiekben az ebből fakadó félreértéseket. Mindenhol mások a keretek, míg bizonyos helyeken (pl. közlekedési vállalatoknál) a rendszerszintű működéshez elvárt hogy a dolgozók állandóan elérhetőek legyenek e-mailben vagy telefonon, és akár hétvégén is válaszoljanak a legfontosabb kérdésekre, addig ezt egyes informatikai csapatoknál a munkavállalói jogok megsértésének foghatják fel. Szintén sok múlik a döntéshozói szerepkörök tisztázásán és azon, hogy adott esetben. milyen szinten álló vezető szava a mérvadó. Ez utóbbi kijelölése különösen az ún. “lapos” hierarchiájú szervezeteknél okozhat gondokat. Mindezek előzetes egyeztetésével lényegesen megkönnyíthető és hatékonyabbá tehető az együttműködés bármilyen fejlesztési projekt ideje alatt.
“Ha egy tervezett projekt tekintetében a legtöbb fenti szempont érvényesül, akkor érdemes lehet az azt megvalósító szakembereknek hosszútávú együttműködési lehetőség felajánlani, hiszen ebből a vállalat és a partner is hosszú távon profitálhat.”
– fejezi be elemzését Borzák Péter.