Connect with us

Gazdaság

Visszafogott év után erős az ünnepi szezon

Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek és 6 személyt ajándékoznak meg.

A PwC karácsonyi vásárlás kutatásából az is kiderül, hogy a TEMU és más külföldi online platformok előretörése ellenére a vásárlók többsége még mindig a hazai kereskedőknél költi el a karácsonyi ajándékra szánt összeg túlnyomó részét.

„A konjunktúra időszaka több mint két éve véget ért, és a fogyasztók átgondoltabban és visszafogottabban költenek – ennek ellenére az idei év utolsó időszakában a kereskedők ismét élénkülő keresletre és jó forgalomra számíthatnak”

– mutatott rá Cserjés-Kopándi Ildikó, a PwC Magyarország Digital Commerce and Research csapatának vezető menedzsere, a kutatás vezetője.

Black Friday: bár nincs egy „igazi”, a hosszabb akciós időszak jól bevált

A legfrissebb piaci adatok szerint a vásárlók újra megnyitották pénztárcáikat, különösen a Black Friday akciók és a karácsonyi szezon során. A megkérdezettek 58%-a élt vagy tervez élni a kedvezményekkel, bár előzetesen csak 11% jelezte ezt a szándékát. A vásárlók többsége (55%) saját célra szerzett be olyan termékeket, amelyeket egyébként is megvett volna, de ilyenkor olcsóbb. A karácsonyi ajándékok beszerzése is jelentős volt (41%), és 14% olyan terméket választott, amelyet normál esetben nem vett volna meg, de a kedvező akciók miatt mégis megtette. A termékek árát a nők 52%-a nagymértékben figyelembe vette vásárláskor (szemben a férfiak 34%-ával), és ők azok, akik az akciókra is fogékonyabbak (39%, míg a férfiaknál ez az arány csak 24%). A fenntarthatósági szempontok is a nőknél számítanak jobban.

A fogyasztók 75%-a hazai webáruházakból rendelt online, 34% külföldi webáruházakat választott, míg 28% hagyományos üzletekben és plázákban élvezte a Black Friday kedvező árainak előnyeit. A vásárlók jónak ítélték a webáruházak-üzletek szolgáltatását (4,0), kissé kevésbé jónak az akcióban szereplő termékeket (3,89), és még kevésbé az árakat (3,73) de kifejezetten elégedettek voltak a Black Friday során a kiszállító futárszolgálatokkal (5-ből 4,1-es értékelés).

261 milliárd forintos karácsonyi költés várható

Idén a fogyasztók összesen 261 milliárd forintot terveznek karácsonyi ajándékokra fordítani. Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek, és 6 személyt ajándékoznak meg. A legnagyobb összeget, 115,9 milliárd forintot hazai online áruházakban tervezik elkölteni, míg a bevásárlóközpontokban és plázákban 56,6 milliárd forintot, hagyományos boltokban és szaküzletekben pedig 48,7 milliárd forintot. Külföldi internetes áruházakban a vásárlók saját bevallásuk szerint 29 milliárd forintot fognak otthagyni. 3,1 millió fő vásárol karácsonyi ajándékot, ami költés szempontjából a belföldi negyedik negyedéves online forgalom 20%-át jelenti.

A TEMU egy év alatt letarolta a piacot és a karácsonyi költésekből sem maradhat ki

Az online vásárlók körében a TEMU rendkívüli népszerűségnek örvend. Az internetezők 43%-a, ami körülbelül 1,8 millió főt takar, idén már rendelt a TEMU-n keresztül átlagosan 4,3 alkalommal és vásárlásonként 11 ezer forint értékben. A TEMU-t használók általánosságban elégedettek a szolgáltatással és a termékekkel; egyetlen szempont (ár, szállítás gyorsasága, ügyfélszolgálat, minőség, visszáru) sem kapott 3,5 alatti értékelést.
A külföldről vásárlók körében legnépszerűbb 3 áruház a TEMU, a Shein és az Aliexpress. A TEMU-n 66% vásárolt, ebből 10% nem tervezi újra, 56% viszont igen, és 11% eddig nem vásárolt itt, de tervezi.

A recesszió ellenére idén sem marad el a karácsony

A válaszadók 74%-a tervez ajándékokat beszerezni karácsonyra, átlagosan 6 személynek. A vásárlások időzítése változatos: 31% már szeptemberben és októberben megkezdte a beszerzést, 38% a Black Friday akciókat használta ki, míg 40% decemberben, az utolsó hetekben intézi az ajándékvásárlást.

A gazdasági helyzet hatása érzékelhető a vásárlási szokásokban. A válaszadók 42%-a kisebb értékű ajándékokat választ, 27% jobban meggondolja, hol költ, 25% jobban utánajár az áraknak, mint korábban, és 24% számára fontosabbak lettek az akciók és leárazások. Csak 9% állítja, hogy a gazdasági helyzet nincs hatással karácsonyi költésére.

A 30 év alattiak több mint fele (51%) online keresőmotorok segítségével tájékozódik az ünnepi akciókról – a 60 év felettieknél ez az arány csak 27% -, kézzel készített ajándékokat is a fiatalok adnak a legszívesebben (29%), és jellemzően ők hagyják a legutolsó pillanatra az ajándékbeszerzést (65%).

Ajándékválasztáskor a minőség (4,48) és a megajándékozottak igényei (4,46) a legfontosabb szempontok, de az ár-érték arány (4,37) és az ár (4,16) is jelentős szerepet játszanak, különösen a fiataloknál, ahol 70% ezt nagymértékben figyelembe veszi. A fenntarthatósági szempontok kevésbé hangsúlyosak, 3,57-es átlagos értékelést kaptak, de ez a legfiatalabbaknál kapta a legalacsonyabb értéket (5-ből 3,26-ot).

A legnépszerűbb ajándékok között a játékok (45%), ruházati cikkek (42%), könyvek (41%) és szépségápolási termékek (33%) szerepelnek. Minden ötödik vásárló tervez szórakoztató elektronikai eszközt (21%) vagy lakásfelszerelési és barkács terméket (21%) ajándékozni. A fiataloknál az utalványok és élményajándékok (23%) a nyerők.

Az online vásárlók is üzletekbe járnak karácsonyi ajándékokért

Karácsonykor még mindig a hagyományos üzletek dominálnak: a fogyasztók 44%-a főként itt szerzi be az ajándékokat. Ugyanakkor 37% mind a hagyományos, mind az online csatornákat használja. Csak online beszerzést 13% preferál, míg kizárólag üzletben 7% intézi a vásárlást.

A hazai webáruházak népszerűsége töretlen, az online vásárlók 93%-a innen rendel. A bevásárlóközpontok és plázák is népszerűek (65%), ahogy a hagyományos boltok, szaküzletek és szupermarketek is (61%). Külföldi internetes áruházakból 35% rendel, míg interneten, magánszemélytől 10% szerzi be a termékeket.

„Az online vásárlás térnyerése ellenére a hagyományos üzletek továbbra is fontos szerepet játszanak a karácsonyi szezonban, hiszen a fogyasztók 44%-a még mindig itt szerzi be az ajándékokat. Ugyanakkor az online és hagyományos vásárlási csatornák kombinációja egyre gyakoribb, miközben a külföldi platformok, mint a TEMU, látványos növekedést mutatnak. A vásárlók azonban a karácsonyi költéseik túlnyomó részét továbbra is hazai kereskedőknél hagyják, ami biztató jel a helyi gazdaság számára”

– foglalta össze a kutatás eredményeit Timár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Gazdaság

A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot

A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak, és csak 1,8%-uk nyitott külső hirdetők felé is.

Ez az arány – különösen a nemzetközi trendek tükrében – nagyon alacsony, ami a szektorban rejlő jelentős növekedési potenciált jelzi. A PwC Magyarország az IAB Hungary szakmai közreműködésével csaknem 800 webáruház körében végzett kutatást a retail média jelenlegi helyzetéről.

Az e-kereskedelem világában robbanásszerűen növekvő új hirdetési forma, a retail média lényege, hogy a kereskedők a saját online platformjaikon keresztül hirdetési lehetőségeket kínálnak a márkák számára. A hirdetési forma leghíresebb képviselője az Amazon, mely a retail média megoldásai révén már a Google és a Meta mögött a harmadik legnagyobb hirdetői platformnak minősül.

A médiaformátum különlegessége abban rejlik, hogy általa a márkák közvetlenül a vásárlási élmény részeként – a termékek aktív keresése közben – érik el a fogyasztókat a kereskedők felületein. Mivel a hirdetések közvetlenül a vásárlás helyén jelennek meg, a fogyasztók nagyobb valószínűséggel veszik meg azt, amiről éppen látnak egy hirdetést, szemben a hagyományos online hirdetésekkel, amelyek a vásárlási folyamat elején vagy azon kívül találhatók. Ráadásul az e-kereskedelmi platformok rengeteg adatot gyűjtenek a vásárlói szokásokról, preferenciákról és a vásárlási előzményekről, amelyeket fel lehet használni személyre szabott hirdetések létrehozására.

Új bevételi forrásért áhítoznak a kereskedők

A retail, azaz kiskereskedelmi média iránti érdeklődés növekedése mögött a gazdasági kihívások és az e-kereskedők bevételnövelési szándéka áll. A kutatás alapján a magyar webáruházak jelentős része (89%) még mindig a trade marketing keretében kezeli a retail médiát, vagyis a digitális reklámok önálló szolgáltatásként való definiálása gyerekcipőben jár. Ennek ellenére egyre több vállalat vizsgálja az új monetizációs lehetőségeket, és 2025-re várhatóan további 14,2%-uk tervezi a retail média megoldások bevezetését.

A PwC 2024 novemberében készült kutatása szerint a magyar e-kereskedők számára a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre nehezebb növekedést elérni, ezért már sokan nyitottak a saját kereskedelmi felületeik monetizálására.

„Ezzel a célzott megközelítéssel a retail média lehetőséget teremt a kiskereskedők számára, hogy az értékesítésen felül még hirdetési bevételeket is generáljanak, ami különösen fontos a jelenlegi árverseny hajtotta és globalizálódó e-kereskedelmi környezetben”

– mutatott rá Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelmi csapatát vezető menedzsere.

„Ez a promóciós bevétel új forrást jelenthet a webáruházaknak, de a hirdetői piac is felpezsdülhet, hiszen a retail média révén az aktív magyar webáruházak 19 ezres sokasága válhat potenciális hirdetési felületté”

– tette hozzá a szakember.

Az e-kereskedők körében leggyakrabban kínált retail média megoldások közé tartozik a hírlevélben történő hirdetés (85,5%), a képes-szöveges vagy animált banner hirdetés (46%), a szponzorált termékmegjelenítés (42,1%), valamint a találati listákon való termékkiemelés (39,8%). Az applikációs hirdetések, valamint a videóalapú tartalmak viszont alig jelennek meg a magyar piacon, ami a technológiai fejlesztések és a hirdetési formák diverzifikálásának szükségességére hívja fel a figyelmet.

Forradalmasíthatja a médiapiacot, de Magyarországon még gyerekcipőben jár

A retail média rohamos térnyerése jól mutatja, hogy a digitális kereskedelem egyre fontosabb szerepet kap a média- és hirdetési piacon belül, mivel a tartalmi relevancia és a vásárlási szándék találkozása ennél a szegmensnél minden más csatornánál erősebb.

A kutatás regionális összehasonlításban is elhelyezi Magyarországot: hazánk a szlovák piachoz hasonló szinten áll, míg Lengyelország jelentősen előrébb jár mindenkinél a régióban az egy főre eső retail média bevételek tekintetében. A verseny intenzív, és a magyar szereplők számára kulcsfontosságú a nemzetközi trendek követése, hogy lépést tartsanak a piaci változásokkal.

„Világviszonylatban a retail média az e-kereskedelmi ökoszisztémán belül már most is kiemelt szerepet tölt be, de Magyarországon egyelőre még várat magára az áttörés, ezért is tartjuk fontosnak, hogy felhívjuk mind a kereskedők, mind a márkák figyelmét erre az új területre”

– összegzi a kutatás célját Madar Norbert.

Itthon a retail media még a trade marketing része

A felmérés szerint a magyar e-kereskedők 24%-a kínál valamilyen trade marketing megoldást beszállítóinak, partnereinek, leginkább az FMCG (57%), műszaki (31%) és DIY (29%) szektorokban, azonban digitális retail média megoldásokat  mindössze 13,5%-uk nyújt. A legnagyobb lefedettséget a műszaki és FMCG szektorokban találjuk. A retail média hazai éretlenségét jelzi az is, hogy a szolgáltatást kínáló e-kereskedők közel 90%-a jelenleg még a trade marketing ajánlatai részeként definiálja a retail médiát is, nem pedig külön szolgáltatásként.

„A retail média elterjedése a márkák számára is nagy változást jelentene, mert jelenleg a legtöbb hirdető a trade marketing keretein belül népszerűsíti a termékeit a kereskedők felületein, mely ezáltal sokkal inkább kereskedelmi, beszerzői feladatok körébe eső tevékenység, semmint marketing vagy médiavásárlás. Azonban a retail média megoldások révén ezek a határok egyre inkább elmosódnak”

– világít rá a jelenlegi gyakorlatra Szabó Ákos, az IAB Hungary retail média munkacsoportjának vezetője.

Nyitottság már van, de szükség van az edukációra

Bár a szektor növekedési lehetőségei biztatóak, több akadállyal is szembe kell néznie. A megkérdezett e-kereskedők 39,7%-a a megfelelő szakmai háttér és erőforrások hiányát említette a fejlesztések gátjaként, míg 24,9% nem érti pontosan, hogyan működik a retail média. Emellett a webáruházak közül sokan úgy érzik, hogy túl sok teendőjük van még ahhoz más fronton, hogy ilyen – nem főtevékenységbe eső – szolgáltatásokat is bevezessenek. Ezek az adatok azt jelzik, hogy a technológiai edukáció és a kompetenciafejlesztés elengedhetetlen a szektor előrelépéséhez.

Figyelemre méltó azonban, hogy a megkérdezett kereskedők 14%-a tervez nyitni a retail média irányába a következő 12 hónap során, így bár ezek az új generációs hirdetési megoldások jelenleg hazánkban még nem elterjedtek, a jövőben egyre nagyobb szerepet kaphatnak a magyar e-kereskedelemben is.

„A retail média terjedéséhez a kereskedők számára fontos lesz a megfelelő szakmai háttér és a minél könnyebben automatizálható rendszerek biztosítása, ezért a hirdetési piacban aktív szerepet vállaló márkáknak, média ügynökségeknek és sales house-oknak érdemes még több energiát fektetniük az edukációba és a kereskedők igényeinek feltérképezésébe. Ez a kutatás rávilágított arra, hogy még bőven van teendőnk,és csak most kezdődik ennek az új hirdetési piacnak a felfutása”

– összegzi a felmérés tanulságait Novák Péter, az IAB Adex munkacsoportjának vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Nem élünk olyan jól, mint ahogy az MNB adatai mutatják

Soha még ilyen jelentős pénzügyi vagyonnal nem bírtak a háztartások, mint manapság. Ám Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint érdemes kritikával szemlélni a jegybank friss kimutatásait.

Papíron egyre gazdagabbak vagyunk

Csúcsra jutott a háztartások nettó pénzügyi vagyona: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2024 III. negyedévének végén a háztartások hiteleit és a velük szemben fennálló követeléseket is leszámítva már több, mint 90 000 milliárd forint pénzügyi vagyonnal bírt a lakosság. 

Természetesen a háztartások pénzügyi eszközei is csúcsra jutottak: meghaladták a 106 ezer milliárd forintot – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. 

Ami rendkívül szembetűnő: a kimutatás szerint a háztartások nettó pénzügyi vagyona 2021-hez képest közel 50 százalékkal emelkedett, de éves összevetésben is 14 százalékos volt a növekedés – ez pedig kétszámjegyű nettó vagyonbővülést jelent, hiszen az infláció ebben az időszakban mindössze 3 százalék volt éves szinten.

Egy háztartásra 26 milliónyi vagyon jut

Gergely Péter szerint ugyanakkor több szempontból is érdemes kritikus szemmel nézni az adatokat – nem szabad a számokat látva kijelenteni, hogy egy hazai háztartás átlagosan 26 millió forintot meghaladó vagyonnal bír.

Egyrészt azért, mert hihetetlen mértékű vagyonkoncentráció jellemzi a világot és így Magyarországot is. Gergely Péter a jegybank elemzésére emlékeztet, amely szerint Magyarországon a lakossági pénzügyi vagyon kétharmada a felső 10 százalék kezében van. 

Gergely Péter szerint a másik komoly tételt az a módszertani különbség okozza, hogy a pénzügyi vagyonba az MNB nem számítja bele az ingatlanok értékét, ugyanakkor a vállalkozásokban meglévő tulajdonrészt igen – noha egy-egy vállalkozás értékesíthetősége általában messze rosszabb kondíciókkal bír és időigényesebb, mint egy házeladás. 

A nem pénzügyi vállalatokban lévő háztartási részesedések a háztartások pénzügyi vagyonának immár stabilan 30 százalékot meghaladó részét képezik. Ha az MNB vagyonkoncentrációra vonatkozó kitételeit és a fenti torzítást kivesszük a rendszerből, akkor azt láthatjuk, hogy a háztartások 90 százaléka 24 251 ezer milliárd forint megtakarítás jellegű vagyonnal bír csak – hívja fel a figyelmet BiztosDöntés.hu szakértője. Gergely Péter szerint még ez is 6,6 milliós átlagos vagyont jelent – de a koncentráció természetesen a 90 százalékon belül is jelentős. 

Sokaknak semmilyen vagyonuk nincs

Az OTP Öngondoskodási Index tavaly őszi felmérésében a válaszadók 21 százaléka mondta azt, hogy semmilyen megtakarítása nincs, 23 százalékának pedig a mindennapi kiadások menedzselése is nehézséget okoz. 

A CIB Bank felmérésében a válaszolók 41 százaléka úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nem rendelkezik megtakarítással, 23 százalékuk pedig 1 millió forint alatti megtakarítással bír. Az MBH Bank felmérésében válaszolók 25 százaléka a megtakarításának hiányát azzal indokolta, hogy minden pénzre szüksége van a megélhetéshez, míg 26 százalékuk arról beszélt, hogy hiteltörlesztése akadályozza meg abban, hogy félretegyen – emlékeztet a BiztosDöntés.hu szakértője.

A fentiek fényében tehát korai még győzelmi fanfárokat fújni a lakosság jobb anyagi helyzete kapcsán. Ám Gergely Péter szerint egyéb adatok – például a lakosság felfutó hiteligénye – már azért azt jelzi, hogy az inflációs idők elmúltával már biztosabb lábon állnak a családok. 

Egyre többen mernek elmaradt, de szükséges beruházásba kezdeni, és a megtakarítási kedv a jegybanki statisztikákból azért visszaköszönő erősödését is fontos értékelni.

A megtakarítási képesség erősödését jelzi vissza az Erste Bank felmérése is, amely szerint a megtakarítani tudó magyarok 2024-ben átlagosan 46 135 forintot tettek félre havonta, ami több mint a duplája a 2019-es szintnek, amikor még csak 21 970 forintot tudtak átlagosan megtakarítani az emberek – jelezte a pénzügyi szakértő. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A vezetékes- és a mobilinternet forgalom is emelkedett a Telekomnál az ünnepi időszakban az elmúlt évhez képest

A Magenta Moments kedvezményprogram felületén keresztül decemberben elérhető nyereményjátékok, ünnepi ajánlatok és kedvezmények, valamint az adventi időszakban ingyenesen, illetve féláron igénybe vehető filmkínálat mellett a Telekom ügyfelei által december 2. és 31. között öt napra bármikor bekapcsolható, korlátlan adatforgalom is hozzájárulhatott az ünnepeket alatti mobiladat használat növekedéséhez, amely nagyságrendileg 15%-kal emelkedett az előző év ugyanezen időszakában mérthez képest.

A Telekom ügyfelek mobil adatforgalma továbbra is növekszik, 2023-hoz viszonyítva 2024. év közben kb. 20 %-os forgalomnövekedés volt tapasztalható. A tavalyi év mobil adatforgalmi szempontból kiemelkedő eseménye a vállalatnál a 2024-es Párizsi Olimpia volt, a csúcsot pedig a 100 méteres pillangóúszás döntője alatt mérték, ahol Milák Kristóf aranyérmet szerzett.

2024-ben az ünnepek alatt a Telekom vezetékes internetszolgáltatásának adatforgalma a mobiladatforgalommal megegyező mértékben, 15%-kal volt magasabb 2023 ugyanezen időszakához képest. Szilveszterkor a korábbiakhoz hasonlóan alacsonyabb, az előző napok csúcsértékeihez képest pedig 17%-kal kevesebb forgalmat mértek a Telekom szakértői. Az ünnepi időszakban megfigyelhető volt a streamingszolgáltatások forgalmának megugrása, köszönhetően annak is, hogy a Telekom ügyfelei otthoni Tv-szolgáltatásaik mellett a Max, a Netflix, a Selekt és a Sky Showtime streaming-szolgáltatásait is elérhetik. A korábbi évek tendenciáinak megfelelően a szilveszteri ünneplést az emberek idén január elsején is a képernyők előtt pihenték ki.

2024-ben a vezetékes internetszolgáltatás adatforgalmában ismételten ideiglenes csúcsokat okoztak a játék letöltések. Forgalmi növekedés volt tapasztalható az OTT TV forgalmaknál a magyar érintettségű sporteseményeknél, futball mérkőzéseknél is, a Labdarúgó Európabajnokság magyar-német mérkőzését pedig 16000 Telekom előfizető nézte Telekom TVGO-n keresztül.

December 24. és 27. között a hangforgalomban nem történt jelentős változás és az ünnepek alatt a mobil- és vezetékes hangforgalom a hétvégéken megszokott szintre mérséklődött. Az új év első fél órájában a mobil hangforgalom elérte egy átlagos munkanap forgalmi csúcsértékét. A vezetékes hangforgalomban az újévi köszöntések miatt január 1-én a hétköznapinak megfelelő forgalmi értékeket mértek a hálózatban.

A Telekom előfizetői által küldött SMS darabszámában nem látszott jelentős növekmény szilveszter éjszakáján 2023-hoz képest.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss