Ipar
Az ipari automatizálás legújabb megoldásai
Összefoglaló az SPS 2022 konferenciáról.
A TIA Portal új verziójától kezdve a fenntarthatóságot növelő mesterséges intelligencián át a felhőalapú vezérlőrendszerig, gyártási és informatikai technológiák együttműködését könnyebbé és hatékonyabbá tevő megoldásokat mutatott be a Siemens az SPS 2022 kiállításon.
Az okos és digitális automatizálás teljes spektrumát felvonultató SPS konferencia a COVID miatt kihagyott tavalyi év után idén visszatért Nürnbergbe, ahol november 8-10. között 999 kiállító legújabb megoldásait felvonultatva több mint 43 ezer szakmai látogatót fogadott.
– Egy egész kiállító csarnokot megtöltő standján a Siemens gyakorlati példákon mutatta be innovatív megoldásait, amelyek az informatikai (IT) és a gyártási (OT) technológiákat integrálják. A szenzoroktól a „edge computing”-t magába foglaló IoT megoldásokat minimalizált kódírást követelő fejlesztéssel és használatra kész alkalmazásokkal ötvözik – mondta Barabás Zsolt, a Siemens Zrt. értékesítési mérnöke, akit a kiállítás után a friss bejelentésekről kérdeztünk. – Az automatizálás és digitalizáció révén ezek a megoldások nyíltabbá, rugalmasabbá és fenntarthatóbbá teszik a gyártás és a tervezés folyamatait.
Itt a TIA Portal V18 – immár Visual Studio támogatással
A kiállításon debütáló megoldások a Siemens Xcelerator új – partner ökoszisztémát és online piacteret is tartalmazó – digitális üzleti platformjának részét alkotják, amely könnyebb, gyorsabb és méretezhető transzformációhoz segíti a vállalatokat, méretüktől és digitális érettségüktől függetlenül.
Kiemelkedik közülük a TIA Portal integrált fejlesztőkörnyezet V18-as verziója, amely többfelhasználós eléréssel támogatja a mérnök- és fejlesztőcsapatok együttműködését, az automatizációs könyvtárak közös létrehozását, menedzselését és vállalati szintű bevezetését.
– A TIA Portal egyik újdonsága az IT-központú megközelítést alkalmazó SIMATIC AX – mondta Barabás Zsolt. – Bár a TIA Portal alapvetően automatizálási és hajtástechnológiai megoldásokat alkalmaz, a SIMATIC AX kiegészítéssel az IT-szakemberek is mérnöki funkciókat fejleszthetnek benne az általuk ismert Visual Studio eszközeivel, a verziókezeléshez és a teszteléshez pedig a GitLab nyílt forráskódú DevOps szoftvercsomagját használhatják. Az általuk létrehozott könyvtárakat zökkenőmentesen integrálhatják a TIA Portálba, amelyben a szabványosított kódkészletekkel mindkét oldal együtt dolgozhat. Minthogy a SIMATIC AX is felhőalapú, a vállalatok bárhonnét, bármikor könnyen letölthetik és frissíthetik.
Programozható logikai vezérlők (PLC) fejlesztésében a Siemens több mint hatvan éve élenjár és több, iparági szabvány is a köthető a cég nevéhez, az idei SPS konferencián is újabb PLC-innovációkat vonultatott fel. Az S7 1500-s PLC vezérlőit nagyobb memóriakapacitással és ipari kommunikációs teljesítménnyel vértezte fel, ami gyorsabb és hatékonyabb adattovábbítással segíti az IT-OT integrációt és automatizálást. A redundáns S7 1500 H rendszereknél megjelent az R1-es redundancia, amely már lehetővé teszi a duplikált kommunikációs hálózat kiépítését Profinet hálózatokon így növelve a megbízhatóságot.
A TIA Portal V18-as verziója fejlett (5D/6D) kinematikai, mozgásvezérlési funkciókkal egészült ki, illetve nagy hangsúlyt kapott a mesterséges intelligencia és az ipari robotok integrációja is.
Kisebb a kontroller, de erősebb – energiahatékony SIMATIC vezérlők
Újabb mérföldkőhöz érkezett 4.0-s verziójával a Simatic PCS neo DCS folyamatirányító rendszer, amely 64 ezer folyamatobjektum és 56 vezérlő kezeléséig méretezhető, így tetszőleges ipari folyamat automatizálásra alkalmazható.
A SIMATIC S7-4100 új vezérlővel bővült a PCS neo folyamatirányító rendszer. A kontrollerek jelenlegi generációjához képest – amely hosszú távon elérhető marad – az új vezérlő 30 százalékkal kisebb, így a szekrénybe szerelve kevesebb helyet foglal. A Simatic S7-4100 akár hat darab Profinet vagy Profibus interfészével a kommunikáció terén is nagyobb választási lehetőséget kínál, és a Siemens legújabb lapkakészleteinek köszönhetően akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt.
Friss funkcióval bővítette a Siemens Analyze MyDrives Edge alkalmazását is, amely a teljes meghajtórendszer energiafogyasztására ad nagyobb rálátást. Mesterséges intelligenciájával az új app a meglévő szenzorokról és mérőeszközökről érkező adatokból nemcsak a meghajtó energiafogyasztását és működési hatékonyságát számítja ki, hanem azt is megmutatja, hogy üzemeltetése milyen költséggel jár és mekkora szénlábnyomot hagy – ezáltal elősegíti a további optimalizálást.
– Standján a Siemens számos példán szemléltette, hogy a SIMATIC Energy Manager Pro és a hozzá kapcsolódó mérőeszközök segítségével a vállalatok miként növelhetik energiahatékonyságukat, és a fenntarthatóságot fokozó megoldásokat hogyan építhetik be installációikba, akár zöldmezős, akár barnamezős beruházást valósítanak meg – mondta Barabás Zsolt. – Mind a SIMATIC Energy Manager Pro szoftver, mind a mérőeszközök palettája elérhető a hazai piacon, itthoni ügyfeleink már több területen is bevezették és eredménnyel alkalmazzák őket.
Ipar
Újra indul a verseny a Magyar Innovációs Nagydíjért
A Magyar Innovációs Szövetség 34. alkalommal hirdeti meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat és további 9 ágazatai innovációs díjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2025. évben mérhető üzleti, illetve társadalmi hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
A szervezésben közreműködő partnerek közé idén csatlakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is annak érdekében, hogy még több hazai vállalat mutathassa meg innovációs eredményeit, és adhassa át a legjobb innovációs gyakorlatokat a hazai gazdaság e téren még kevésbé járatos szereplőinek. Újdonság, hogy idén az egyéni pályázatok mellett jelöléssel is bekerülhetnek cégek a versenybe. Pályázni 2026. február 9-ig a Magyar Innovációs Szövetség weboldalán lehet.
A Magyar Innovációs Szövetség a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal főtámogatásával, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával és a Nemzeti Innovációs Ügynökséggel együttműködésben hirdeti meg a pályázatot, amelynek fő üzenete, hogy az innováció tanulható, és a legjobb gyakorlatokat érdemes a hazánkban már bizonyítottan eredményes innovációs gyakorlattal rendelkező vállalatoktól átvenni. Ennek jegyében a pályázat célja az, hogy megtalálja és elismerésben részesítse a hazai innováció legkiemelkedőbb eredményeit, és megmutassa a legjobb gyakorlatokat a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontoknak is megfelelő, innovatív termékek és technológiák létrehozása terén.
A korábbi években már megszokott pályázási folyamat mellett idén újdonság, hogy a hazai innovációra rálátással rendelkező szervezetek ajánlásával is bekerülhetnek cégek a pályázók körébe. E szervezetek a pályázatban támogatóként, illetve társszervezőként közreműködő partnerek, valamint hozzájuk csatlakozott az Entrepreneurship Club of Corvinus, a Hungarian Business Angel Network, a Magyar Nemzeti Bank, a Startup Hungary és az STRT Holding. A jelölő szervezetek november 30-ig nominálhatnak kiemelkedő innovációs eredményt elért hazai vállalkozásokat.
Az innovációs teljesítmények még szélesebb körű elismerése érdekében az idei évben társszervezőként csatlakozó Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy új díjjal is hozzájárul a hazai cégek teljesítményének elismeréséhez a KKV innovációs Díj létrehozásával.
A 2025. év legkiemelkedőbb teljesítményét elismerő Magyar Innovációs Nagydíj mellett összesen kilenc ágazati díj talál majd gazdára:
- a 2025. évi Ipari Innovációs Díj,
- a 2025. évi Informatikai Innovációs Díj,
- a 2025. évi KKV Innovációs Díj,
- a 2025. évi Agrár Innovációs Díj,
- a 2025. évi Energiaügyi Innovációs Díj,
- a 2025. évi Környezetvédelmi Innovációs Díj,
- a 2025. évi SZTNH Iparjogvédelmi Innovációs Díj,
- a 2025. évi Deep Tech „Alapkutatástól az Innovációig” Díj, és a
- a „2025. év legjobb startup vállalkozása” Díj.
Az elmúlt harminchárom évben, az évente kiírt Magyar Innovációs Nagydíj pályázati felhívásra összesen több mint 1500 pályamű érkezett be, ezekből 255 kapott különböző innovációs díjat. Ezek a díjazottak alkotják a hazai innováció „elitjét”, a Magyar Innovációs Klubot, amely a most meghirdetett nyertesek előtt is nyitva áll.
A Magyar Innovációs Nagydíj, és az ezzel együtt kiosztott további Innovációs Díjak kiemelkedő marketing értéket képviselnek és jelentős publicitást biztosítanak a díjazottak számára, növelve a termékeik, szolgáltatásaik iránti bizalmat, innovatív megoldásaik szakmai rangját. A rangos díj szakmai színvonalát a Magyar Innovációs Alapítvány Kuratóriuma által felkért tudósokból, vezető gazdasági szakemberekből álló bírálóbizottság biztosítja, amelynek elnöke Dr. Hankó Balázs, kultúráért és innovációért felelős miniszter.
Dr. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke beszédében hangsúlyozta: „A közgazdasági Nobel-díj nyertesei szerint ahol nincs innováció, ott nincsen gazdasági növekedés!”
Bőthe Csaba, a MISZ ügyvezetője, a szervezőbizottság elnöke kiemelte:
„Az 1992-ben útjára indított Magyar Innovációs Nagydíj pályázat az elmúlt évtizedekben nagy rangot szerzett azzal, hogy a kiemelkedő innovációs teljesítményeket megtalálta és példaként mutatta be. Maga a pályázat is egy „legjobb gyakorlatnak” tekinthető tehát. Az idén mégis jelentősen megújított formában kerül kiírásra a pályázat, mivel még a legjobb megoldásokat is folyamatosan fejleszteni kell. Bízunk abban, hogy pályázat mögött felsorakozó széles körű együttműködés és az új megoldások révén még több kiváló innovációs eredményt megvalósító céget ismerhetünk meg, illetve díjazhatunk.”
A vállalatok minél szélesebb körének elérése érdekében az idei évben az Indamédia Csoport média támogatóként csatlakozott a díj meghirdetéséhez és népszerűsítéséhez.
A Magyar Innovációs Nagydíjra, illetve a további 9 innovációs díjra pályázni 2026. február 9-ig lehet a www.innovacio.hu/innonagydij weboldalon, a pályázati kiírás részletei pedig megtalálhatók itt: https://innovacio.hu/magyar-innovacios-nagydij/#nagydijaktualis.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Az újgenerációs adatközpontok igényeire optimalizálva fejleszt a Schneider Electric
A megawattos teljesítményű rackek támogatására fejleszt új, átfogó megoldást a Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve.
A 800 VDC-re történő átállást segítő berendezés egyszerre kínál áramátalakítást, fokozott biztonságot és energiatárolási képességet.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat megerősítette elkötelezettségét az adatközponti szektor 800 VDC-s architektúrákra való átállásának támogatása iránt, ami elengedhetetlen a következő generációs adatközpontokban alkalmazott, új, nagy sűrűségű rack rendszerek használatához.
„A 800 VDC-re való átállás a számítási sűrűség növekedésével járó természetes fejlődés. A Schneider Electric célja, hogy segítse ügyfeleit a biztonságos és megbízható átállásban. Szakértelmünk a teljes energiaellátási ökoszisztéma megértésében rejlik, a hálózattól a szerverig, és olyan megoldásokat tervezünk, amelyek zökkenőmentesen integrálhatók, kiszámítható teljesítményt nyújtanak és biztonságosan működnek”
– mondta el Jim Simonelli, a Schneider Electric adatközpontokért felelős technológiai igazgatója.
Rendszerszintű megközelítés
A mai adatközpontokban használt hagyományos 54 voltos energiaelosztást kilowatt-méretű rackekhez tervezték, ami nem képes támogatni a modern mesterségesintelligencia-gyárakban (MI) hamarosan megjelenő, megawatt-méretű rackeket. Emiatt skálázható, integrált energiatárolóval rendelkező 800 VDC-s elosztórendszerek bevezetése szükséges. A Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve olyan 800 VDC-s úgynevezett „sidecar”-t fejleszt, amely akár 1,2 MW teljesítményű rackeket is képes táplálni, támogatva ezzel a következő generációs NVIDIA GPU-kat és az NVIDIA gyorsított számítási infrastruktúrájának jövőbeli verzióit.
A „sidecar” az adatközpontba bejövő váltakozó áramot 800 VDC-re alakítja át, lehetővé téve a hatékony és biztonságos megawatt-nagyságrendű rack-teljesítményt, mindezt minimális anyag- és infrastruktúra-költségekkel. Az új megoldás rendelkezik moduláris áramalakító polcokkal, moduláris energiatároló egységgel a rövid idejű áramkimaradások áthidalására, illetve Live Swap képességgel a fokozott biztonság érdekében.
A „sidecar” fejlesztése során is érvényesül a Schneider Electric innovációs stratégiája, ami a rendszerszintű megközelítésre épül az áramellátás kapcsán is. Ahelyett, hogy kizárólag az egyes komponensekre koncentrálna, a Schneider Electric holisztikus szemléletet alkalmaz az energiainfrastruktúra vonatkozásában. Ez az átfogó megközelítés központi szerepet játszik a nagy sűrűségű rack-telepítések támogatásában, amelyek szigorúbb ellenőrzést igényelnek az áramellátás és a megbízhatóság kapcsán.
„A skálázható energiaellátási architektúrák képezik az alapját a következő generációs MI-infrastruktúrának, amely a teljesítményt és a hatékonyságot egyaránt maximalizálja. Az NVIDIA és a Schneider Electric hosszú távú partnerségre építve fejleszti és szállítja a 800 VDC rendszerekhez szükséges fejlett energiaellátási architektúrákat, amelyek a mesterséges intelligencia alkalmazásokat futtatják majd, és meghatározó szerepet játszanak az MI-forradalomban”
– jelezte Dion Harris, az „NVIDIA HPC, Cloud, and AI Infrastructure Solutions GTM” részlegének vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
A Continental növeli az újrahasznosított PET, acél és COKOON arányát abroncsaiban
A Continental tovább növeli az abroncsok gyártásához felhasznált megújuló és újrahasznosított anyagok arányát.
A körforgásos gazdaság elveit szem előtt tartva a vállalat partnereit is arra ösztönzi, hogy fenntarthatóbb alapanyagokat fejlesszenek és szállítsanak. A Continental abroncsainak gyártásában 2024-ben átlagosan 26 százalék volt a megújuló és újrahasznosított anyagok aránya, ezt az értéket a következő öt évben legalább 40 százalékra kívánják növelni.
A cél olyan fenntartható alternatívák azonosítása és alkalmazása, amelyek hosszú távon is biztosítják az abroncsok forma- és mérettartását, valamint teljesítményét a teljes élettartamuk során. Ezeket az erősítő anyagokat – mint az acél és a textil – a személyautó-abroncsok anyagtartalmának mintegy 18 százaléka teszi ki, míg a haszonjárművek vagy speciális gumiabroncsok esetében ez az arány még magasabb lehet. A Continental egyre nagyobb arányban alkalmaz újrahasznosított acélt, valamint PET-palackokból előállított poliészter szálakat. A fenntarthatóságot szolgáló új gyártási eljárások, mint például a COKOON tapadási technológia is megjelentek az abroncsgyártásban. Ezen túlmenően a Continental az alapanyagok más csoportjaiban is innovatív megoldásokat alkalmaz: többek között használt sütőolajból előállított szintetikus gumit, bioalapú hulladékokból készült gyantákat, vagy rizshéj hamujából kinyert szilikátot.
„Nem a kereket találjuk fel újra, hanem az abroncsot – fenntarthatóbb anyagokkal és környezettudatosabb gyártással”
– hangsúlyozta Dr. Matthias Haufe, a Continental Tires anyagfejlesztési és iparosítási vezetője. Majd hozzátette:
„Nemcsak a gumikeverékről van szó: olyan anyagokat is használunk, amelyek a guminak formát adnak, miközben a stabilitást és biztonságot is elősegítik. Az újrahasznosított acél és a PET-palackokból származó poliészterszálak kulcsszerepet játszanak a fenntartható abroncsgyártásban. Célunk, hogy öt éven belül legalább 40 százalékban megújuló és újrahasznosított anyagokat alkalmazzunk – minden egyes fenntartható alternatíva közelebb visz ennek a megvalósításához.”
Újrahasznosított erősítőanyagok: fenntarthatóbb acél és poliészter szálak a biztonságosabb abroncsokért
Az acél és a poliészter az abroncsok teljesítménye és biztonsága szempontjából kiemelten fontos. Az acél több abroncskomponensben is megtalálható: például a haszonjárművek és speciális gumiabroncsok vázát nagy szilárdságú acélhuzalok erősítik, amelyek kiváló tartósságot, nagy teherbírást és újrafutózhatóságot biztosítanak. Az acélból készült erősítő huzalok a peremmagban is megtalálhatók, és gondoskodnak a gumiabroncs stabil illeszkedéséről a keréktárcsán. Az acélhuzalok az övrétegben is fontos szerepet játszanak: fokozzák a defekttel szembeni ellenállást, javítják a futófelület stabilitását és a vezetési kényelmet, miközben csökkentik a zajszintet és növelik az üzemanyag-hatékonyságot – legyen szó hagyományos vagy elektromos járművekről. A Continental fokozatosan növeli az újrahasznosított acél arányát, miközben változatlanul garantálja a biztonságot és teljesítményt.
A vállalat a textilalapú poliészter esetében is kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra. Az újrahasznosított PET-palackokból készült poliészterfonalat a személyautó-abroncsok vázának megerősítésére és a gumiperem stabilitásának javítására használják. Egyetlen abroncs akár 15 PET-palack újrahasznosításával is készülhet. A poliészter szálakból rendkívül tartós textilszálat készítenek, amely nagy nyomás és hőmérséklet mellett is megtartja formáját.
A Continental és az OTIZ textilipari vállalat együttműködésében fejlesztett ContiRe.Tex technológia révén a PET-palackokat nagy teljesítményű poliészter fonallá alakítják, amelyet a gumiabroncsok vázának erősítésére használnak. Az SGS, a világ egyik vezető minősítő szervezete által tanúsított eljárás mintegy 28 százalékkal csökkenti a CO₂-kibocsátást a hagyományos, fosszilis alapú PET-szövetekhez képest. A technológia már elérhető a Continental UltraContact NXT személyautó-abroncsokban. A vállalat a PET-palackokat kizárólag olyan régiókból szerzi be, ahol nem működik zárt körforgású újrahasznosítási rendszer, így biztosítva, hogy az anyagok valóban új életet kapjanak.
COKOON: környezetbarát tapadástechnológia
„A fenntarthatóság nemcsak arról szól, hogy milyen anyagokat választunk, hanem arról is, hogy mit hagyunk el”
– emelte ki Haufe. A Continental és a Kordsa – a textilerősítő anyagok globális beszállítója – közösen dolgozta ki a COKOON nevű, környezetbarát tapadási technológiát, amely lehetővé teszi a textil és a gumianyag tapadását rezorcin és formaldehid használata nélkül.
A Continental és a Kordsa minden abroncsgyártó és beszállító számára díjmentesen, nyílt forráskódú megoldásként tette elérhetővé a COKOON technológiát, hogy elősegítse a fenntarthatóságot az iparág egészében. Az érdeklődő vállalatok mintaanyagot is igényelhetnek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Egyéb kategória2 hét ago
Európa legtehetségesebb diákjai versenyeznek a Google x Bitget hackathonján
-
Zöld2 hét ago
Zöldebbé válhat a rajongás digitális ajándéktárgyakkal
-
Ipar2 hét ago
IT OPEX stabilizáció: Stratégiák és lehetőségek a kiadások optimalizálására
-
Tippek2 hét ago
Extra tippek a legújabb netes csalások felismerésére
-
Mozgásban2 hét ago
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
-
Tippek2 hét ago
A csendes gyilkos nem alszik télen sem: minden, amit a szén-monoxid-érzékelőről tudni kell
-
Szórakozás2 hét ago
Utazás a zsebedben: így intézhetsz el mindent telefonnal
-
Okoseszközök1 hét ago
Olimpikonokkal tesztelték a Xiaomi 15T Pro okostelefonok fotós képességeit




