Connect with us

Mozgásban

Ez a 8 technológiai trend határozza meg a közlekedés jövőjét

Napjainkban számos olyan autóipari technológiai fejlesztés van folyamatban, amelyek alapjaiban formálhatják át a jelenlegi közlekedési szokásokat.

Az ágazat így a következő évtizedben gyorsabb és nagyobb változáson fog keresztülmenni, mint az elmúlt száz évben. A LeasePlan összegyűjtötte azt a nyolc technológiai trendet, amely a piacvezető flottakezelő szerint a legnagyobb hatással lesz az autóipar fejlődésére.

  1. Villanyautók

Környezetünk védelme az utóbbi pár évben vitathatatlanul felértékelődött, a 2015-ös dízelbotrány pedig szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási korlátozásokat eredményezett, amelyek következtében felgyorsult a járművek villamosítása. Az elektromos autók és az egyéb környezetbarát meghajtású járművek ma már egyre inkább megfizethető alternatívái a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező társaiknak, amihez az állami támogatások is nagyban hozzájárulnak.

  1. Szilárdtest-akkumulátorok

A szilárdtest-akkumulátorok olyan „szuper akkumulátorok”, amelyek akár 2,5-szer nagyobb energia- és sokkal gyorsabb töltési kapacitással rendelkeznek, mint a mai elektromos autókban található áramforrások. A szakemberek ezért azon dolgoznak, hogy a szilárdtest akkumulátorok megfizethető árszintet érjenek el. Ha pedig ez megvalósul, akkor búcsút inthetünk a rövid hatótávnak, a hosszú töltési időnek és az elektromos járművek magas beszerzési árának.

  1. Vezeték nélküli töltés

Az indukciós vagy vezeték nélküli töltés a sofőrök számára kényelmes, kábel nélküli töltési megoldás. A technológia kialakítása még fejlesztés alatt áll, a szakemberek pedig azon dolgoznak, hogy megoldást találjanak a most még előforduló „energiaszivárgásokra”, mivel emiatt lassabb a töltési folyamat a hagyományos kábel-alapú módszernél. Ennek ellenére néhány vezető autógyártónál, köztük a BMW-nél, a Mercedes-Benznél és a Kiánál már elérhetők kezdetleges verziójú indukciós töltők.

  1. Önvezető autók

Számos jelentős előrelépés történt az önjáró autókkal kapcsolatban az elmúlt években. A fejlesztések ugyanakkor rámutattak, hogy a felhőalapú kapcsolat önmagában nem biztosít elég stabil számítási teljesítményt az önvezető autók számára ahhoz, hogy megfelelően elemezhessék a forgalmi adatokat és biztonságosan reagáljanak ezekre. Ennek megvalósításához nagy teljesítményű fedélzeti számítógépre van szükség. Emellett egyéb kihívások is felmerültek, így például több érzékelőre, folyamatos 360 fokos látószögre, mesterséges intelligencia használatára, műholdas navigációra és megfelelő jogi szabályozásra, illetve globális szabványokra van szükség ahhoz, hogy az autonóm járművek működőképes valósággá váljanak. Ez pedig várhatóan még több évbe telik majd.

  1. V2V és V2I technológia

Az önvezető autók működéséhez szükséges adatok túlmutatnak a kamerák, a radar és a lézer alapú távérzékelés (LiDAR) által rögzített képadatokon. A járműveknek valós időben kell tudniuk kommunikálni a szerverrel és egymással is, hogy előre jelezhessék, illetve elkerülhessék a potenciális veszélyeket, például a forgalmi torlódásokat és a baleseteket. Ez a jármű-jármű (V2V) és jármű-infrastruktúra (V2I) közötti technológia kulcsfontosságú az autonóm járművek kényelmes és biztonságos használata szempontjából.

  1. Mesterséges intelligencia

Ha a mesterséges intelligenciát (AI) összekapcsoljuk a gépi tanulással, az önvezető autók által nyújtott élmény már nem csak a biztonságos közlekedésről fog szólni. Az AI-alapú alkalmazások és digitális személyi asszisztensek által támogatott kényelmi és szórakozási funkciók szintén fontosak lesznek. Bár a mesterséges intelligencia használata az autóiparban egyelőre még gyerekcipőben jár, a londoni IHS Markit kutatócég szerint 2025-re várhatóan közel 11 milliárd dollárt ér majd ez a piac, az AI-alapú rendszerek új autókba történő telepítési aránya pedig 109 százalékkal fog növekedni.

  1. Mobilitás mint szolgáltatás (MaaS)

A mobilitás mint szolgáltatás gyors növekedéséhez elengedhetetlen a közösségi gazdaság térnyerése. A fiatalabb generációk felhasználói szokásai egyértelműen abba az irányba tolódnak, hogy bizonyos termékeket és eszközöket közös használatba adjanak, illetve igénybe vegyenek. Ez a trend figyelhető meg a közlekedésben is, ahol az Y-generáció tagjai számára például már nem fontos, hogy saját tulajdonú járművel közlekedjenek. Így egyre elterjedtebbé válnak az olyan mobilitási megoldások, mint az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások, amelyek egy egyszerű applikációval használhatók.

  1. Hidrogén

A hidrogén szén-dioxid-mentes üzemanyag-alternatívát jelenthet a jövőben mindenféle közlekedési eszköz számára, a személyautóktól a teherautókon át a hajókig. Bár a legnagyobb akadályt jelenleg a töltési infrastruktúra hiányosságai jelentik, a hidrogénhajtású autók népszerűsége gyorsan növekszik, és Európában várhatóan több hidrogénüzemanyag-töltőállomás is épül majd a közeljövőben.

Tekintse meg a LeasePlan mobilitási trendeket összefoglaló videóját.

Mozgásban

Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9

A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.

Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.

A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.

A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.

A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Dróntechnológia mesterfokon

A Gábor Dénes Egyetem első volt a távoktatásban, napjainkban első a digitális oktatásban.

Az egyetem két évvel ezelőtt Magyarországon elsőként alapított mérnökinformatikai és gazdaságinformatikai mesterképzést dróntechnológia specializációval – az első évfolyam végzős hallgatói a napokban tették le sikeresen a záróvizsgájukat.

A 30 milliárd eurós kereskedelmi és gazdasági célú drónpiac mellett a drónok az élet minden szegmensében jelen vannak. Becslések szerint az ágazat fejlődésének évente több mint 10 milliárd euró értékű gazdasági hatása várható a jövőben. Ehhez a növekedéshez egyre több szakemberre van szükség, akik nem csak a fejlesztésben, hanem a drónok célirányos alkalmazásában is részt vesznek. Az Európai Bizottság becslése szerint 2035-re a pilóta nélküli légi járművek ágazata több mint 100 000 embert foglalkoztat majd.

„A Gábor Dénes Egyetem az elmúlt 3 évtizedben mindig az oktatási innováció élvonalába tartozott. Képzéseinkkel nemcsak követjük a megjelenő munkaerőpiaci igényeket, hanem mind szakmai tartalomban, mind pedig módszertanban új trendeket határozunk meg. Ennek hátterét – legyen az dróntechnológia, mesterséges intelligencia vagy fintech – kiváló oktatóink, minőségi képzési anyagaink és piaci partnereink biztosítják”

– mondta el Dr. Dietz Ferenc, a Gábor Dénes Egyetem elnöke.

A Mérnökinformatikus dróntechnológia specializációval mesterképzés során a hallgatók elméleti és gyakorlati felkészítést kapnak a dróntechnológia műszaki alapjairól, a képfeldolgozás elméleti és gyakorlati megoldásairól, valamint ezek mesterséges intelligencia alapú rendszerekbe integrálásáról. A dróntechnológia területének sokszínűségét mi sem igazolja jobban, mint a kilenc végzős hallgató diplomamunka témáinak gazdagsága: Adatbiztonság, Mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei az objektumfelismerésben, Hulladéklerakó vizsgálata, Bányaipari alkalmazás, Drónok tengeri, óceáni alkalmazása, Repülésirányítás, Képfeldolgozó szoftver fejlesztése, Gépi tanulási módszerek vizsgálata, Drónok idősoros felvételeinek mezőgazdasági alkalmazása.

„Büszkék vagyunk arra, hogy az első kilenc végzős hallgatónk nemcsak magas színvonalú diplomamunkával és jeles érdemjeggyel zárta a képzést, hanem kiemelkedő kutatási és fejlesztési eredményeket is elért. Bízunk benne, hogy példájukat és szakmai sikereiket követve egyre többen választják a jövőben a mérnökinformatikus mesterképzés dróntechnológia specializációját, hiszen óriási munkaerőpiaci kereslet van a jól képzett szakemberek iránt”

mondta Dr. Kozma-Bognár Veronika, a Gábor Dénes Egyetem tudományos rektorhelyettese.

A Gábor Dénes Egyetem gyakorlatorientált képzését a jövő szeptemberben megnyíló Drónlabor még magasabb szintre emeli, valamint az intézmény továbbra is aktív szerepet vállal a tudásmegosztásban: tavaly novemberben már második alkalommal rendezte meg a „Dróntechnológia adatfeldolgozási és adatbiztonsági kihívásai” szakmai konferenciáját, amelynek folytatását idén is tervezi.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Bridgestone abroncsokon hasít az új Porsche Macan Electric és Panamera

A Bridgestone-t választotta a Porsche, hogy egyedi gumiabroncsokat fejlesszen az új Macan Electric és Panamera modelljeihez.

Mostantól mindkét jármű egyedi tervezésű Bridgestone Potenza Sport ultranagy teljesítményű gumiabroncsokkal kapható. A Porsche harmadik generációs sportos luxusszedánja, a Panamera személyre szabott Bridgestone Blizzak LM005 abroncsokkal is felszerelhető – ez a Bridgestone első téli gyári első szerelése a neves autómárka számára.

„A Porsche Cayenne-en való együttműködésünk után új utat nyitunk partnerségünkben, hogy olyan prémium gumiabroncsokat kínáljunk, amelyek hozzájárulnak az új Porsche modellek vezetési élményének fokozásához”

– nyilatkozta Steven De Bock, a Bridgestone EMEA régiójának OE alelnöke. „Két „első alkalmat” is ünnepelhetünk – a Panamerához tervezett Bridgestone OE (eredeti gyári felszerelés) abroncsot, valamint az első, kifejezetten elektromos Porsche modell számára fejlesztett abroncsunkat a Macan Electrichez. Izgalmas bemutatni, hogy képesek vagyunk olyan prémium felszerelések széles választékát biztosítani, amelyek segítenek a Porschét vezetőknek abban hogy a legtöbbet hozzák ki ebből a két hihetetlen, ugyanakkor nagyon is különböző autóból.”

Porsche-teljesítmény növelése az első teljesen elektromos SUV-jában

A Porsche Macan Electric egyedi Potenza Sport gumiabroncsa olyan futófelületet és keverékkialakítást alkalmaz, amely fokozza a jármű dinamikus sportos teljesítményét, miközben képes kezelni az elektromos városi szabadidő-terepjáró (SUV) nagy súlyát és nyomatékát. A Bridgestone zászlóshajójának számító, ultranagy teljesítményű gumiabroncsa a Macan Electric egyedi követelményeihez igazítva maximalizálja a kezelhetőséget száraz és nedves úton, valamint nagy sebességnél egyaránt. Mindez a maximalizált fékezési teljesítmény és kényelem, valamint a jármű mintegy 600 km-es hatótávolságának támogatása érdekében optimalizált gördülési ellenállás mellett valósul meg.

A teljesítménybeli előnyöket az ENLITEN technológia teszi lehetővé. Az ENLITEN a Bridgestone következő generációs technológiai platformja, amelyet úgy terveztek, hogy kompromisszumok nélküli teljesítményt nyújtson, a fenntarthatósági jellemzők fokozására összpontosítva. A Macan Electric Európában kifejlesztett és gyártott egyedi abroncsai világszerte hatféle változatban, 20”, 21” és 22” méretben kaphatók.

Egész évben a Porsche Panamera vezetőinek szolgálatában

A Bridgestone két egyedi abroncsmegoldással látta el a Porsche Panamera vezetőit, hogy javítsa járművük teljesítményét az évszakok során. A Porsche Panamera 21”-os Bridgestone Potenza Sport abroncsait az ENLITEN technológiával tervezték, amely fokozza a jármű sportos vezetési tulajdonságait és a vezető kényelmét, miközben alacsony gördülési ellenállást biztosít az energiahatékonyság érdekében. A Panamera testre szabott Potenza Sport ultranagy teljesítményű abroncsai olyan mintázati kialakítást és anyagösszetételt alkalmaznak, amely maximalizálja a száraz és nedves útfelületen nyújtott kezelhetőséget, valamint a nagy sebességnél mutatott teljesítményt.

A Panamera egyedi 20”-os Bridgestone Blizzak LM005 téli felszerelése olyan mintázatot alkalmaz, amely maximalizálja a száraz, nedves és havas kezelhetőséget és fokozza az autó teljesítményét téli körülmények között. Mindezeket az egyedi tervezésű abroncsokat Európában tervezik és gyártják.

Valódi hatás, virtuálisan kifejlesztve

Mindkét projekt fejlesztése során a Bridgestone innovatív virtuális gumiabroncs-fejlesztési technológiáját alkalmazták. A technológia javítja a fejlesztési folyamat hatékonyságát és fenntarthatóságát – a gyári első szerelések fejlesztési szakaszában a nyersanyagfogyasztás és a CO2-kibocsátás akár 60 százalékos csökkenését is eredményezi.

A Bridgestone virtuális abroncsfejlesztése kulcsfontosságú volt a Porsche Macan Electric és a Panamera esetében a Porsche által támasztott követelmények elérésében. A technológiát különösen a testre szabott gumiabroncsok száraz fékezési képességeinek javítására és a járművek fékrendszeréhez való megfelelő illeszkedés biztosítására használták. A virtuális abroncsfejlesztés hozzájárult ahhoz, hogy a Macan Electric dinamikus, sportos viselkedése párosuljon a SUV elektromos jármű nagy tömegével és nyomatékával, és így nagy sebességnél is magas szintű stabilitást biztosítson.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss