Mozgásban
Ez a 8 technológiai trend határozza meg a közlekedés jövőjét
Napjainkban számos olyan autóipari technológiai fejlesztés van folyamatban, amelyek alapjaiban formálhatják át a jelenlegi közlekedési szokásokat.
Az ágazat így a következő évtizedben gyorsabb és nagyobb változáson fog keresztülmenni, mint az elmúlt száz évben. A LeasePlan összegyűjtötte azt a nyolc technológiai trendet, amely a piacvezető flottakezelő szerint a legnagyobb hatással lesz az autóipar fejlődésére.
- Villanyautók
Környezetünk védelme az utóbbi pár évben vitathatatlanul felértékelődött, a 2015-ös dízelbotrány pedig szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási korlátozásokat eredményezett, amelyek következtében felgyorsult a járművek villamosítása. Az elektromos autók és az egyéb környezetbarát meghajtású járművek ma már egyre inkább megfizethető alternatívái a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező társaiknak, amihez az állami támogatások is nagyban hozzájárulnak.
- Szilárdtest-akkumulátorok
A szilárdtest-akkumulátorok olyan „szuper akkumulátorok”, amelyek akár 2,5-szer nagyobb energia- és sokkal gyorsabb töltési kapacitással rendelkeznek, mint a mai elektromos autókban található áramforrások. A szakemberek ezért azon dolgoznak, hogy a szilárdtest akkumulátorok megfizethető árszintet érjenek el. Ha pedig ez megvalósul, akkor búcsút inthetünk a rövid hatótávnak, a hosszú töltési időnek és az elektromos járművek magas beszerzési árának.
- Vezeték nélküli töltés
Az indukciós vagy vezeték nélküli töltés a sofőrök számára kényelmes, kábel nélküli töltési megoldás. A technológia kialakítása még fejlesztés alatt áll, a szakemberek pedig azon dolgoznak, hogy megoldást találjanak a most még előforduló „energiaszivárgásokra”, mivel emiatt lassabb a töltési folyamat a hagyományos kábel-alapú módszernél. Ennek ellenére néhány vezető autógyártónál, köztük a BMW-nél, a Mercedes-Benznél és a Kiánál már elérhetők kezdetleges verziójú indukciós töltők.
- Önvezető autók
Számos jelentős előrelépés történt az önjáró autókkal kapcsolatban az elmúlt években. A fejlesztések ugyanakkor rámutattak, hogy a felhőalapú kapcsolat önmagában nem biztosít elég stabil számítási teljesítményt az önvezető autók számára ahhoz, hogy megfelelően elemezhessék a forgalmi adatokat és biztonságosan reagáljanak ezekre. Ennek megvalósításához nagy teljesítményű fedélzeti számítógépre van szükség. Emellett egyéb kihívások is felmerültek, így például több érzékelőre, folyamatos 360 fokos látószögre, mesterséges intelligencia használatára, műholdas navigációra és megfelelő jogi szabályozásra, illetve globális szabványokra van szükség ahhoz, hogy az autonóm járművek működőképes valósággá váljanak. Ez pedig várhatóan még több évbe telik majd.
- V2V és V2I technológia
Az önvezető autók működéséhez szükséges adatok túlmutatnak a kamerák, a radar és a lézer alapú távérzékelés (LiDAR) által rögzített képadatokon. A járműveknek valós időben kell tudniuk kommunikálni a szerverrel és egymással is, hogy előre jelezhessék, illetve elkerülhessék a potenciális veszélyeket, például a forgalmi torlódásokat és a baleseteket. Ez a jármű-jármű (V2V) és jármű-infrastruktúra (V2I) közötti technológia kulcsfontosságú az autonóm járművek kényelmes és biztonságos használata szempontjából.
- Mesterséges intelligencia
Ha a mesterséges intelligenciát (AI) összekapcsoljuk a gépi tanulással, az önvezető autók által nyújtott élmény már nem csak a biztonságos közlekedésről fog szólni. Az AI-alapú alkalmazások és digitális személyi asszisztensek által támogatott kényelmi és szórakozási funkciók szintén fontosak lesznek. Bár a mesterséges intelligencia használata az autóiparban egyelőre még gyerekcipőben jár, a londoni IHS Markit kutatócég szerint 2025-re várhatóan közel 11 milliárd dollárt ér majd ez a piac, az AI-alapú rendszerek új autókba történő telepítési aránya pedig 109 százalékkal fog növekedni.
- Mobilitás mint szolgáltatás (MaaS)
A mobilitás mint szolgáltatás gyors növekedéséhez elengedhetetlen a közösségi gazdaság térnyerése. A fiatalabb generációk felhasználói szokásai egyértelműen abba az irányba tolódnak, hogy bizonyos termékeket és eszközöket közös használatba adjanak, illetve igénybe vegyenek. Ez a trend figyelhető meg a közlekedésben is, ahol az Y-generáció tagjai számára például már nem fontos, hogy saját tulajdonú járművel közlekedjenek. Így egyre elterjedtebbé válnak az olyan mobilitási megoldások, mint az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások, amelyek egy egyszerű applikációval használhatók.
- Hidrogén
A hidrogén szén-dioxid-mentes üzemanyag-alternatívát jelenthet a jövőben mindenféle közlekedési eszköz számára, a személyautóktól a teherautókon át a hajókig. Bár a legnagyobb akadályt jelenleg a töltési infrastruktúra hiányosságai jelentik, a hidrogénhajtású autók népszerűsége gyorsan növekszik, és Európában várhatóan több hidrogénüzemanyag-töltőállomás is épül majd a közeljövőben.
Tekintse meg a LeasePlan mobilitási trendeket összefoglaló videóját.
Mozgásban
A Hankook a motorsportban aktív édesanyák előtt is tiszteleg
Anyák napja alkalmából a Hankook Tire elismerését fejezi ki minden édesanya iránt.
A vállalat most két olyan édesanyát mutat be, akik sikeresek a családi élet és a karrier egyensúlyának megteremtésében. Ráadásul mindkét hölgy egy alapvetően férfiak által uralt iparágban, a motorsportban ért el kiemelkedő eredményt.
Egy úton anya és lánya
A kenyai származású Tinashe Gatimu, a Formula E utánpótlásprogramjának (FIA Girls on Track) egyik legígéretesebb fiatal tehetsége, már kisgyerekként kapcsolatba került a motorsporttal édesanyja, Caroline Gatimu révén, aki mérnökként, csapatmenedzserként és vezetőként is dolgozott több autósport-csapatnál. Caroline Gatimu nemcsak szakmai tudásával, hanem példamutató kitartásával is támogatta lánya karrierjét: Caroline a műszaki háttérterületeken szerzett tapasztalatát arra használta, hogy Tinashét nemcsak versenyzőként, hanem tudatos, a sportág műszaki oldalát is ismerő sportolóvá nevelje. Tinashe első nemzetközi sikereit édesanyja támogatásával érte el, így számára a motorsport nem csupán hivatás, hanem családi örökség is. Jelenleg egy csapatban versenyeznek, és a Safari Rally történetében ők lettek az első női páros, akik teljesítették az extrém pályát, míg Tinashe a legfiatalabb női versenyző lett a kenyai rallyverseny történetében.
Pályáról a vezetői székbe
A skót származású Susie Wolff hosszú versenyzői pályafutást tudhat maga mögött, amely során a DTM (német túraautó-bajnokság) mezőnyében, majd később a Williams Formula–1-es csapatának tesztpilótájaként is bizonyított. Miután édesanya lett, nem vonult vissza a motorsport világából, hanem új szerepben folytatta: alapítója és vezetője lett a ’Dare to Be Different’ (Merj más lenni!) kezdeményezésnek, amely a fiatal lányok és nők autósportban való részvételét támogatja.
Jelenleg a F1 Academy ügyvezető igazgatójaként dolgozik azon, hogy fiatal női tehetségek számára nyisson utat a motorsport legmagasabb szintjei felé. Susie személyes tapasztalatai révén jól ismeri az anyaság és a versenysport követelményei közötti egyensúly megteremtésének nehézségeit, és aktívan dolgozik azon, hogy a motorsport környezete támogatóbb legyen a női versenyzők és szakemberek számára.
A Hankook technológiai partnerként működik közre a Formula E világbajnokságban, továbbá a WRC (World Rally Championship) hivatalos abroncsbeszállítójaként látja el gumiabroncsokkal a sportág legnagyobb kihívást jelentő terepversenyeit. Anyák napja alkalmából a vállalat nemcsak néhány kiemelkedő példaképet, hanem minden olyan édesanya előtt fejet hajt, akik kitartásukkal, szakmai elhivatottságukkal és családi szerepvállalásukkal hozzájárulnak a motorsportok, különösen pedig a Formula E és a WRC fejlődéséhez.
Boldog anyák napját kíván a Hankook!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
Elindította a VIP-jegyek értékesítését a MotoGP és a World Superbike hazai futamaira a magyar promóter HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.
Ezzel egy időben leterítették a záró aszfaltréteget a mezőnyöket fogadó balatonfőkajári Balaton Park Circuit versenypálya új nyomvonalán.
A végéhez közeledik a Balaton Park Circuit átépítése, amire azért van szükség, hogy Magyarország legújabb versenypályája megkapja a FIM, azaz a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség legmagasabb, Grade A licencét, és így vendégül lássa 2025 nyarán a MotoGP és a World Superbike gyorsaságimotoros világbajnoki sorozatok magyar futamait. Április közepén leterítették a kivitelezők a záró aszfaltréteget abban a három kanyarban, amelyekben a nyomvonal kiegészítésére volt szükség, miközben a megnövelt bukóterek kialakítása, a kavicságy elterítése gyakorlatilag befejeződött.
A módosításokra azért van szükség, hogy a MotoGP és a Superbike futamain esetenként 300 km/h-nál is gyorsabban száguldó motorosok biztonságosan versenyezhessenek a Balaton Park Circuiten. Ennek érdekében a bukóterek területe az eddigi háromszorosára nőtt, új helyre került az úgynevezett első védelmi vonal, azaz a háromszintes szalagkorlát- és alkatrészfogó kerítésrendszer, három kanyarban pedig új, kiegészítő nyomvonal készül.
A munkálatokat rendszeresen ellenőrzi a nemzetközi versenysorozatokat sportszakmai és biztonsági szempontból felügyelő FIM, amelynek képviselői legutóbb áprilisban jártak a Balaton Park Circuiten. Akkor Bartolome Alfonso Ezpeleta, az FIM MotoGP-ért felelős biztonsági ellenőre elmondta, hogy elégedettek a munkavégzés minőségével.
A Balaton Park Circuit, a HUMDA, a Magyar Motorsport Szövetség, valamint a nemzetközi kereskedelmi jogokat birtokló Dorna közben közösen dolgozik a versenyek sportszakmai és biztonságtechnikai előkészítésén.
Közben megkezdődik a VIP-jegyek értékesítése a két versenyre. A MotoGP és a Superbike hétvégékre is kétféle VIP-jegyet lehet kapni a motogpofhungary.com és a superbikeofhungary.com oldalakon. A MotoGP esetében a VIP 360 jegy körpanorámás teraszos kilátást biztosít a pályára, a célegyenes és számos kanyar is jól látható innen, így a nézők az akciók középpontjába kerülhetnek. Itt a vendégek street food-élményt kapnak finom ételekkel és open bar szolgáltatással. A sátrak és a fedett területek gondoskodnak arról, hogy a naptól és az esőtől is védve legyenek a vendégek. A HUMDA Lounge jegyek vásárlói a boxutca épületéből felülről nézhetik a célegyenest és a csapatok munkáját. Az open bar szolgáltatás mellett az élő közvetítést időmérő képernyők egészítik ki. A World Superbike Pit Lounge a paddock szívében található, az első sorból lehet nézni a futamot kivételes kiszolgálással, valamint a kényelem, a stílus és az élő motorsport hangulatának tökéletes keverékével. Az SBK Executive Lounge pedig személyre szabott vállalati vendéglátási csomagokkal tökéletesen illeszkednek az egyes cégek üzleti céljaihoz és vendégei érdeklődéséhez, hatásos hálózatépítést és emlékezetes beszélgetéseket biztosít. Mindegyik csomag magas szintű gasztronómiai csomagot és tökéletes VIP-élményeket tartalmaz azok számára, akik értékelik a luxust és a kényelmet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Egyre több SPAR-üzletnél tölthetőek az elektromos autók, a vállalat interaktív térképen mutatja be a töltőpontokat
Az eddigi 138 töltőpont mellett további 60 új elektromos autó töltőpont várja az autósokat a SPAR és az OMV Hungária együttműködése révén.
Mindezekkel együtt már csaknem kétszáz töltőpont kínál töltési lehetőséget a SPAR szupermarketeknél, az INTERSPAR hipermarketeknél és az OMV-SPAR express üzleteknél.
„Az elmúlt öt évben jelentősen emelkedett Magyarországon az elektromos és a plug-in hibrid autók száma. A SPAR Magyarország elkötelezett a környezetbarát technológiák alkalmazása iránt, ezért 2019-ben elkezdtük a töltőpontok kiépítését a SPAR-üzleteknél. Az eltelt hat évben vállalatunk számos, az autós vásárlói forgalom szempontjából frekventált új vagy modernizált szupermarkethez és hipermarkethez telepített elektromos töltőállomásokat. Az elmúlt évben újabb fontos állomásához érkezett a programunk: az OMV Hungáriával elindult együttműködésünk keretében mintegy 12 városban összesen 60 új töltőpont létesült OMV-SPAR express, illetve INTERSPAR üzletek parkolójában. Mindezekkel együtt már 52 üzletnél 198 töltőpontot vehetnek igénybe országszerte az elektromos autóval érkező vásárlóink”
– ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
A SPAR és az OMV Hungária együttműködésének eredményeként telepített 60 új töltőpontot nyolc budapesti, és egy-egy dunaharaszti, balatonlellei, szentendrei, szigetszentmiklósi, makói, debreceni, tatai, érdi, pécsi, tatabányai és békéscsabai OMV-SPAR express és INTERSPAR hipermarket parkolójában használhatják az elektromos autók tulajdonosai. Az ultragyors, prémium töltők 150-300 kW-os töltési lehetőséget kínálnak az autósoknak, amellyel az erre alkalmas elektromos járműveiket akár mindössze 20 perc alatt 10%-ról 80%-ra tölthetik fel.
Az érdeklődők számára a SPAR a honlapján egy interaktív térképet is készített, amelyre az összes magyarországi töltőpont felkerült: https://www.sparafenntarthatojovoert.hu/e-autotolto
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Az AI hardver- és energiaigénye nem ismer határokat
-
Gazdaság2 hét ago
Több mint 10 ezer mérnök kellene a magyar gazdaságba
-
Okoseszközök6 nap ago
Megérkezett a felhőalapú Xbox játékélmény az LG okostévékre
-
Ipar2 hét ago
A Schneider Electric megoldása hatékonyabbá teszi a kritikus infrastruktúrák védelmét
-
Ipar2 hét ago
Már az adatközpontok energetikai kihívásaira is megoldást kínál a magyar HeatVentors fejlesztése
-
Mozgásban6 nap ago
Egyre több SPAR-üzletnél tölthetőek az elektromos autók, a vállalat interaktív térképen mutatja be a töltőpontokat
-
Okoseszközök2 nap ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Egészség2 hét ago
Itt a tavasz – megújulás kívül-belül zöldségekkel, vadnövényekkel és kirándulással