Mozgásban
A Continental bemutatta a mobilitás jövőjét
A Continental innovatív termékeket és szolgáltatásokat mutatott be a szerveralapú járműarchitektúrától és az automatizált vezetési képességektől kezdve egészen a fenntartható gumiabroncs-koncepcióig.
A Continental technológiai vállalat törekvéseinek középpontjában a jövő mobilitása áll, amely biztonságosabb, magasabb szinten hálózatba kapcsolt és kényelmesebb. Az elmúlt több mint 150 évben a Continental forradalmasította azt, ahogyan közlekedünk, és most a CES 2022 kiállításon (Las Vegas, 2022. január 5.-8.) a vállalat a manapság felmerülő mobilitási igényekre kifejlesztett megoldások bemutatásával nyújtott bepillantást a jövőbe.
„A jövő mobilitása egy biztonságosabb, magasabb szinten hálózatba kapcsolt és inkluzívabb közlekedési rendszert jelent. A CES kiállításon bemutattuk a Vision Zero célkitűzésünk megvalósításában és a kényelemközpontú optimalizálásban rejlő lehetőségeket, melyek mindenki számára lehetővé teszik a mobilitáshoz való könnyed hozzáférést”
– mondta Gilles Mabire, a Continental Automotiove technológiai igazgatója. „A Continental által bemutatott innovatív megoldások nemcsak a vezetési élményt alakítják át, hanem egyben újragondolják a mobilitás definícióját is.”
Hogyan válnak az autókból négykerekű számítógépek
A járműtechnológia egy mélyreható átalakuláson megy keresztül a teljes mértékben hálózatba kapcsolt, automatizált és szoftvereken alapuló járművek felé haladva. A Continental ennek a fejlődésnek már most az élén áll azáltal, hogy átfogó megoldásokat kínál a szerver alapú architektúrákhoz, valamint elmondhatja, hogy a beszállítók közül elsőként dobott piacra nagyteljesítményű számítógépet (HPC), a Volkswagen elektromos ID sorozatához.
A járművek vezetőhelyei, az adatkezelés és járművek egymással való hálózatba kapcsolása, a vezetésbiztonság és -dinamika, valamint az automata vezetés számára létrehozott egységközpontú HPC platformok mellett a Continental mostantól moduláris platformmegoldásokat is kínál a jármű különböző egységeiből származó feladatokat elvégző HPC-k számára. A Continental első egységeken átívelő HPC-je, amely a karosszéria és a jármű vezérléséért felelős egységek funkcióit és jellemzőit is tartalmazza, egy nagy kínai járműgyártó jövőbeli elektromos járműveinek részét fogja képezni.
A Continental architektúra- és hálózati portfóliója továbbá skálázható zónavezérlő megoldások kínálatával bővült, melyek egyre több és különböző területeken átívelő képességekkel rendelkeznek. A zónavezérlő egységek (ZCU) az érzékelők és aktuátorok közelében lévő fizikai zónákban helyezkednek el, és kommunikációs átjáróként működnek, valamint intelligens energiaelosztást biztosítanak, és a jármű funkcióinak megbízható végrehajtásáért felelnek. A Continental moduláris platformmegoldásaival a járműgyártók kiválaszthatják a jövőbeli járműarchitektúrájukhoz leginkább megfelelő lehetőséget.
A Continental azt is bemutatta, hogy a Continental Automotive Edge platformra épülő szoftverek, és a hatékony IT-infrastruktúra hogyan tesz lehetővé új funkciókat, valamint hogyan alakítja át a mobilitást. Ez a moduláris hardver- és szoftverplatform összekapcsolja a járművet a felhővel, és számos lehetőséget kínál szoftverintenzív rendszerfunkciók kifejlesztésére, beszállítására és karbantartására. Ez lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy a kívánt funkciókat a járművük teljes élettartama alatt gyors és kényelmes szoftverfrissítések letöltésén keresztül integrálják.
A felhasználói élmény fejlesztése a tervezés segítségével
A Continental folyamatosan a zökkenőmentes és innovatív mobilitási élményre törekszik. Ennek az élménynek a részeként a Continental csúcstechnológiás megoldásokat demonstrál a dizájn, innováció és funkcionalitás tekintetében, mint amilyen például a díjnyertes ShyTech kijelző, amely anélkül testesíti meg az egyszerűséget és növeli a biztonságot, hogy engednie kelljen a fejlett funkcióiból.
A rejtett gombokból, fényekből és kapcsolókból álló vezérlőfelületek egy vadonatúj módszerrel kerültek integrálásra a kijelzőben. Mivel a vezérlőlehetőségek folyamatosan jelen vannak, csak az éppen releváns tartalom látható. Ahelyett, hogy egy „üres” fekete kijelző felületet, vagy gombok sokaságát jelenítené meg, a Continental ShyTech kijelzője egy attraktívabb vezető helyet hoz létre, egy elegáns felületet, amely rendelkezhet akár faerezetre, szénszálra, vagy éppen bőrre emlékeztető külsővel. A kijelző oszloptól oszlopig is kiterjedhet, kihasználva az irányítópult teljes szélességét, de teljesen új interaktív területek létrehozására is alkalmas a sofőr, vagy az utasok számára, ahol korábban nem volt gyakorlat kijelzőket használni.
A kijelzők méretének növekedése az egyik legfontosabb trend a járművek beltere kapcsán, azonban mindez dezorientált élményhez is vezethet a sofőrök szempontjából. A Continental a CES kiállításon mutatta be először a díjnyertes kapcsolható Switchable Privacy Display-t, amelynek célja az, hogy úgy szórakoztassa az elöl ülő utast, hogy közben ne terelje el a sofőr figyelmét. Ezzel a technológiával az utasok által igénybe vett multimédiás tartalmak – videók, vagy az infotainment rendszer – nem kerülnek be az autóvezető látómezőjébe.
Privát módban az erősen irányított háttérvilágítás csak az utas látószögéből teszi teljes mértékben láthatóvá a tartalmat. Szükség esetén, és ha a forgalmi helyzet megengedi, a kijelző nyilvános módba kapcsolható, így a vezető és az utas egyaránt élvezheti a kiválasztott tartalmat. Ahogy a szórakoztatási lehetőségek egyre elterjedtebbé válnak a járművekben, az olyan technológiák, mint a Switchable Privacy Display, elengedhetetlenek a vezető figyelmét megzavaró tényezők csökkentésére.
A Vision Zero támogatása
A rossz irányba haladó autósok okozta balesetek a legkatasztrofálisabbak közé tartoznak, az Egyesült Államokban csaknem 400 ember hal meg így évente. A Continental a „rossz irányba haladó sofőr” (Wrong Way Driver) rendszerét is bemutatja, amely azzal segíti elő a biztonságot, hogy figyelmezteti a veszélyeztetett járművezetőket amennyiben rossz irányba haladó járművet észlel.
A rossz irányba haladó autó pozíciójával, sebességével és haladási irányával kapcsolatos korai figyelmeztetések lehetővé teszik a többi járművezető számára, hogy proaktív biztonsági intézkedésekhez folyamodjanak. A technológia a Continental érzékelőinek és hálózatba kapcsolt járműrendszereinek, valamint egy hőtérképezési algoritmus ötvözésével jön létre. Ez egy öntanuló rendszer, amely az út menti infrastruktúra segítségével határozza meg a sávot és a haladási irányt. A teljes átélést nyújtó demonstráció a felhasználót egy jármű volánja mögé ülteti egy olyan helyzetben, amikor a sofőr egy rossz irányba haladó autóssal találja szembe magát. A résztvevők a helyzetet egy vezetési szimuláció során a Continental technológiájával, valamint anélkül is megtapasztalhatják.
Partnerével, az AEye-al együtt a Continental első alkalommal mutatta be a HRL131 elnevezésű nagy hatótávolságú LiDAR-ját. Ez a precíziós érzékelő technológia komoly jelentőséggel bír az autonóm mobilitás jövőjének megvalósítása kapcsán. A HRL131 egy mikroelektromechanikai rendszer alapú (MEMS) adaptív LiDAR a 3. és 4. szintű támogatott és automatizált vezetési megoldásokhoz. Ez a nagyteljesítményű LiDAR technológia a magas szinten dinamikus térbeli felbontás és a nagy hatótávolságú érzékelés kombinálásával kulcsfontosságú funkciókat tesz lehetővé személy- és haszongépjárművek számára.
A szoftver által definiált szkennelési minták teljes mértékben testre szabhatók, hogy alkalmazkodhassanak az ügyfelek igényeihez. Ennek köszönhetően az érzékelőt úgy lehet beállítani, hogy az az autonóm vezetés során előforduló legnehezebb, dinamikus környezetet is kezelni tudja – a nagysebességű autópályáktól a zsúfolt városi utakig. A tervek szerint a HRL131 gyártása 2024-ben kezdődik meg, és ez lesz a világon az első nagyfelbontású, szilárdtest alapú, nagy hatótávolságú LiDAR érzékelő, amely autóipari sorozatgyártásra kerül, hasonlóan a Continental autóipari minőségű, rövid hatótávolságú LiDAR-jához, a HFL 110-hez, amely jelenleg is sorozatgyártás alatt áll.
A Continental WWD és LiDAR technológiái a vállalat Vision Zero elképzelését támogatják, amely egy balesetek, halálozások és sérülések nélküli jövőképet vázol fel.
A fókusz továbbra is a fenntarthatóságon van
A CES kiállításon a Continental fenntartható gumiabroncs-koncepcióját, a Conti GreenConcept-et is bemutatta. A prémium gumiabroncsgyártó ezen koncepcionális tanulmánya jelenlegi és még kialakulóban lévő technológiai megközelítéseket egyaránt felhasznál a személygépkocsik fenntartható gumiabroncsainak tervezése során, ami újabb példával szolgál a Continental fenntarthatóságra törekvő széleskörű tevékenységeire. A Continental integratív és fenntartható koncepciójának célja az erőforrás-felhasználás minimalizálása az abroncs értékláncának minden szakasza során. Ennek eredményeként a tanulmány valamennyi témára kitér, a gyártás különböző szakaszaiban alkalmazott nyersanyagok kiválasztásától és beszerzésétől az abroncs élettartamának meghosszabbítását megcélzó módszerekig. A fejlesztőmérnökök és anyagszakértők nagy lelkesedéssel vágtak bele a projektbe, és új megoldásokat azonosítottak ezen kihívások mindegyikére. A végeredmény egy olyan gumiabroncs lett, amely különösen nagy százalékban nyomon követhető, megújuló és újrahasznosított anyagokat tartalmaz, innovatív, könnyűsúlyú kialakítása értékes erőforrásokat takarít meg, és a megújuló futófelületnek köszönhetően megnövelt élettartammal rendelkezik.
A Continental azt a nagyratörő célt tűzte ki maga elé, hogy 2030-ra a legprogresszívabb gumiabroncsgyártó vállalat legyen az ökológiai és társadalmi felelősségvállalás tekintetében. A Continental legkésőbb 2050-re száz százalékban fenntartható módon előállított anyagok felhasználásával kívánja gyártani gumiabroncstermékeit, miközben teljes klímasemlegességet ér el valamennyi ellátási láncán keresztül.
Mozgásban
Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja
Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.
Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése
Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.
A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.
Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.
Okos parkolás a városokban
Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.
Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.
A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.
Navigáció mesterséges intelligenciával
A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.
Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.
A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.
Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?
Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.
A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.
Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.
Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.
Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.
A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.
A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.
A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.
„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”
– tekintett előre Martin.
A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.
„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”
Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.
„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”
A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam
Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Nem beszélünk róla, pedig egyszer minden pár hálószobájába beköltözik
-
Ipar1 hét ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Zöld2 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Okoseszközök2 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Gazdaság2 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Okoseszközök1 hét ago
Magyarországra is megérkezik a Samsung Odyssey OLED G6
-
Tippek2 hét ago
A budapesti Startup Világbajnoksággal indul az őszi szezon
-
Mozgásban1 hét ago
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin