Mozgásban

Magyar tagja is van az ISS új missziójának

ISS
Az Ax-1 legénységének tagjai (balról jobbra): Larry Connor, Michael López-Alegríia, Mark Pathy és Eytan Stibbe

A magyarok mindenhol ott vannak vagy voltak, ezt tudhatjuk a történelemkönyvekből, és rövidesen egy újabb történelmi pillanatnál lesz ott magyar származású szereplő, Mark Pathy révén ugyanis magyar felmenőkkel rendelkező tagja is lesz az Axiom Space történelmi első küldetésének – az Ax-1 kódnevet viselő Axiom Mission 1 lesz az első teljesen privát út a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), 8 napig tart majd, és a SpaceX által gyártott Crew Dragon űrhajó viszi majd a legénységet az ISS-re. Minderre várhatóan 2022. február 28-án kerül sor.

A NASA által is jóváhagyott négyfős legénységet Michael López-Alegría, Larry Connor, Mark Pathy és Eytan Stibbe alkotják majd. Négyük közül López-Alegría komoly űrhajós tapasztalattal bír, húszéves pályafutása alatt összesen tíz űrsétát hajtott végre, és 215 napot töltött a világűrben, ahol 2007-ben járt utoljára, ő lesz a küldetés parancsnoka.

Mivel López-Alegría az Axiom alkalmazásában áll, ő nem fizet a történelmi űrutazásért, a küldetés pilótájának kinevezett Larry Connor viszont igen. Ő egy, az ingatlanszektorban, illetve fintech és non-profit területen tevékenykedő befektető. Mellettük két küldetés specialista segédkezik majd, egyikük az a kanadai befektető és filantróp Mark Pathy, aki egyrészt Kanada 11. űrhajósa lesz, másfelől magyar felmenőkkel rendelkezik. A családi szállítmányozó cégüket alapító nagyapja és annak testvére, Ladislav és Ernest Pathy Magyarországról vándoroltak ki.

A legénység negyedik tagja Eytan Stibbe üzletember lesz, aki korábban az izraeli légierő pilótája volt. A küldetés tagjai összesen 25 kísérletet végeznek majd el az ISS fedélzetén.

A texasi Axiom Space várhatóan még 2022 végén, vagy 2023 elején indíthatja majd el a második privát küldetését. A távolabbi terveik között szerepel a Nemzetközi Űrállomás leváltása egy privát űrállomással, de az Axiom neve onnan is ismerős lehet, hogy Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter korábbi bejelentése alapján ezzel a céggel juthat majd 2024-ben, vagy 2025-ben magyar űrhajós az űrbe.

Eredetileg egyébként Tom Cruise színész is az Ax-1 küldetés tagja lett volna, hogy filmet forgasson az űrben, ám ezt a tervet végül halasztani kellett, így az orosz filmipar be tudta előzni Hollywoodot a világ első űrbéli játékfilmforgatásával. Cruise és rendezőpartnere, Doug Liman várhatóan a már említett Ax-2 küldetéssel juthat fel az űrbe.

Forrás: Telex

Mozgásban

Barometrikus nyomásérzékelő intelligens eszközökhöz a TE-től

TE Connectivity

A TE Connectivity bemutatta az MS5840-02BA géllel töltött nyomás- és hőmérséklet érzékelőt, amely meglepően kompakt méreteinek köszönhetően tökéletes intelligens elektronikához és kisméretű mobil eszközökhöz. (SOS electronic)

Az MS5840-02BA21 nyomás- és hőmérséklet érzékelő fő jellemzői:

  • kompakt kialakítás (3,3 x 3,3 x 1,7 mm),
  • 24-bites ΔΣ ADC,
  • MEMS érzékelő elemet tartalmaz,
  • a szilikongél vízállóságot és fényvédelmet biztosít,
  • gyárilag kalibrált.

A nagy teljesítményű és precíziós érzékelő alkatrészek iránti igény a rendkívül parányi vagy korlátozott hellyel rendelkező alkalmazásokban folyamatosan növekszik, ezért a TE Connectivity (TE) megtervezte az MS5840-02BA érzékelő modult, amely az egyik legalacsonyabb profillal (3,3 x 3,3 x 1,7 mm) rendelkezik a piacon. Ez a vízálló nyomás- és hőmérséklet szenzor így lehetővé teszi a különböző mobileszközökbe történő beépítést.

Egyedi gyári kalibráció és soros I2C interfész

Az érzékelő egy rendkívül alacsony teljesítményű 24 bites ΔΣ ADC-t és egy nagy linearitású MEMS nyomásérzékelő elemet tartalmaz. Az érzékelők mindegyike egyedileg és gyárilag kalibrált két hőmérsékletre és két nyomásra.

„A TE Connectivity légköri nyomásérzékelője különböző üzemmódokat támogat, amelyek lehetővé teszik a felhasználó számára az átalakítási sebesség és az áramfelvétel optimalizálását. A nagy felbontású hőmérséklet-kimenet lehetővé teszi a magasságmérő/hőmérő funkció megvalósítását minden további érzékelő nélkül,“

– árulta el Miroslav Piskor, az SOS electronic termékszakértője.

Az MS5840 érzékelő I2C buszon keresztül szolgáltatja a mért értékeket. A kommunikációs protokoll egyszerű, belső regiszterek programozása nélkül. A fejlesztés felgyorsítása érdekében kezdhet egy szabadon elérhető Arduino könyvtárral. Parányi méretei révén alkalmas mobileszközökbe való integrációra.

Az MS5840-02BA21 belső szerkezete

Az alábbi ábra alapján:

  1. Légköri nyomás
  2. Rozsdamentes acél fedél
  3. A védőgél továbbítja az erőt a MEMS érzékelőnek
  4. A nem átlátszó szilikongél biztosítja a vízzáróságot, védi az érzékelőt a fénytől és sérülésektől
  5. MEMS érzékelő az alkalmazott erővel arányos elektromos jelet generál
  6. A jel feldolgozása és digitalizálása az ASIC-ben történik
  7. DPN alumínium-oxid hordozón. Az I2C busz , VDD és GND forrasztófelületek a PCB alján helyezkednek el.

Alkalmazási területek

  • Drónok
  • Fitnesz karkötők
  • gvkhgvKerékpáros számítógépek
  • Mobil magasságmérők
  • Személyes navigációs eszközök
  • Multisport okosórák

Az MS5840-02BA21 tulajdonságai

  • Kerámia és fém tok: 3,3 x 3,3 x 1,7 mm
  • Nagy felbontás: 13 cm
  • Gyors átalakítás: 0,5 ms
  • Tápfeszültség: 1,5 – 3,6 V
  • I2C interfész
  • Alacsony áramfelvétel, 0,6 μA (készenléti üzemmód ≤ 0,1 μA 25 °C mellett)
  • 24-es ΔΣ ADC
  • Működési tartomány: 300 – 1200 mbar, -20 és +85 °C között
  • Külső alkatrészek nélkül (belső oszcillátor)
  • Klórálló változat: MS5840-02BA36 (20000982-00)

További TE Connectivity termékekkel kapcsolatos kérdéseire szakmai válaszokat kaphat az SOS electronic csapatától az info@soselectronic.hu címen.

TE Connectivity termékekkel kapcsolatos további tájékoztatásért, keresse fel az SOS electronic honlapját.

Aktuális információkat találhat az új termékekről Facebook vagy Twitter oldalunkon is. Szeretne belelátni az SOS electronic életéről? Kövessen minket itt is:  LinkedIn, Instagram, YouTube

Tovább

Mozgásban

A Spotify nem az autókban látja a jövőt

spotify

5 hónappal a megjelenése után vége a Spotify Car Thingnek, ami 31 millió eurós bukás a cégnek.

Csak 5 hónapja jelent meg az USA-ban a Car Thing, a Spotify azonban leállította a gyártását, és gyakorlatilag kukázta a terméket. A 90 dolláros eszköz megmaradt készleteit 50 dollárért söprik ki.

A termék eredetileg egy olcsó ajánlat lett volna az autók infotainment rendszerének felokosítására. A termék azonban lehangoló teljesítményt nyújtott, és a Spotify legutóbbi üzleti jelentéséből is kiderült, hogy nem töltik már fel a készleteket. A Car Thing összességében 31 millió eurós bukás lett a cégnek.

Ez egy ekkora kaliberű cégnél nem sok, de a termék 5 hónapos pályafutását figyelembe véve annál rosszabb eredmény. A meglévő eszközök egyébként tovább működnek, de nem tudni, hogy meddig.

Forrás: ORIGO

Tovább

Mozgásban

Budapestre hozza legújabb, hatodik generációs elektromos rollerjeit a TIER

tier

Az új “TIER 6” járművek használatával az eddiginél is biztonságosabbá válik a rollermegosztó szolgáltatás használata.

A nyári rollerszezon csúcsára időzítve a legújabb, hatodik generációs elektromos rollerekre cseréli budapesti járműflottáját a világ vezető mikromobilitási szolgáltatója, a TIER Mobility. Berlin után Budapest egyike azoknak a városoknak, ahol a szolgáltató elsőként teszi elérhetővé a legújabb e-roller modelleket a felhasználók számára.

A TIER folyamatosan fejleszti járműveit és azok funkcióit a felhasználói visszajelzések alapján. A gyakori városi használatra tervezett új modell még a korábbi típusoknál is stabilabb, és a legmagasabb szintű iparági követelményeknek is megfelel. Az új TIER elektromos rollerek minden korábbinál biztonságosabbak és megbízhatóbbak:

  • A jármű a kijelzőn és hangüzeneteken keresztül ad közvetlen visszajelzést a felhasználóknak a városi zónák korlátozásairól (mint például lassítás, parkolási zóna, tilos a behajtás). Ezáltal a turisták vagy a területet nem ismerő, első alkalommal rollerező felhasználók számára is egyértelműek a közlekedési szabályok.
  • Az új mobiltelefon-tartó segítségével az optimális szemmagasságban lévő GPS használata is könnyebbé válik az utazás során.
  • Az új modell a továbbfejlesztett hidraulikus felfüggesztésnek és a szélesebb fellépőnek köszönhetően maximális stabilitást és lengéscsillapitást biztosít. A csúcskategóriás motor segít az akadályok megkerülésében vagy a emelkedőkön való felhajtásban, az optimalizált hajtásrendszer pedig a kategória legjobb gyorsulását teszi lehetővé, amely különösen praktikus az elsősorban a budai városrészekre jellemző dombos területeken.
  • Az új e-rollerek erősebb jelzőfényekkel rendelkeznek, így minden irányból jól láthatóak a közlekedés többi résztvevője számára is.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy az új TIER elektromos roller modellnek köszönhetően a budapestiek biztonságosan és kényelmesen kezdhetik meg a nyári szezont. A stabil és tartós modell jelentős előrelépés mind a felhasználói élmény, mind a városi közlekedés szempontjábólmondta Lendvai Tímea, a TIER City Managere. – Új mércét szeretnénk felállítani a mikromobilitásban azzal, hogy a TIER 6 bevezetésével az iparág legbiztonságosabb, legtartósabb és legfenntarthatóbb járművét tesszük elérhetővé a fővárosban közlekedők számára. A hatékony és fenntartható működésre tervezett, hatodik generációs e-roller modellünk tartósabb, több cserélhető alkatrészből áll, és hosszabb élettartamú, mint az átlagos, közösségi használatú e-rollerek.”

A legfrissebb modell 2022. július 30-tól kezdve, több lépésben jelenik meg a magyar utakon és a különböző zónákban egyedi sorrendben, fokozatosan váltja majd le a korábbi járműveket. Az új funkciók révén a berlini székhelyű TIER tovább erősíti pozícióját a világ vezető mikromobilitási szolgáltatójaként, valamint az iparág legfenntarthatóbb és legbiztonságosabb üzemeltetőjeként. A felhasználóknak az új modell használata során is be kell tartani a közösségi rollerekre érvényes új parkolási szabályokat. Az utazás befejeztével a fővárosban létesített 300 Mobi-pont bármelyikén le tudják parkolni a TIER e-rollereket, megelőzve ezzel, hogy akadályt képezzenek a gyalogosforgalom számára. Az új e-rollert a TIER budapesti fejlesztőcsapata optimalizálta a hazai és nemzetközi utakra és a magyar mérnökök feleltek a beépített parkolási megoldásokért is.

„A feladatunk része, hogy folyamatosan bővítsük a TIER alkalmazását, az ilyen jelentős új fejlesztések bemutatásakor pedig természetesen mi felelünk azért, hogy a jármű megfelelően kezelhető legyen az alkalmazás felületén, a bérlés zökkenőmentesen elinduljon és biztonságosan le lehessen zárnimondta el Novák Gábor, a TIER Tech Hub Head of Engineering vezetője. – Az új e-rollerhez frissítettük az alkalmazásba integrált térképet és a forgalmi szabályokra figyelmeztető jelzéseken is sokat dolgoztunk, hogy garantálhassuk a felhasználók biztonságát.”

A TIER legfrissebb tavaszi adataiból látszik, hogy a jó időben, a nyári hónapokban egyre többen pattantak e-rollerre Budapesten és a júniusi indulás óta Siófokon is. A budapesti felhasználók eddig összesen több mint 2 millió percet utaztak a TIER elektromos rollerjeivel, az átlagos használati idő pedig 11,5 perc. Továbbra is rendkívül népszerűek a TIER e-rollerek a belvárosi kerületekben, a legforgalmasabb útvonal pedig a Hősök tere és Astoria közötti szakasz volt.

A TIER tavaly szeptemberben indította el e-rollerszolgáltatását Budapesten, azóta pedig már a Balaton partján, Siófokon is elérhetők a fenntartható e-rollerek.

Tovább
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss