Az ünnepi időszakra látványos átalakuláson megy át a TIER app felülete.
A világ vezető mikromobilitási szolgáltatójának mobilalkalmazásában karácsonyi üdvözlőképernyő, ikonok és üzenetek jelennek meg, hogy az alkalomhoz illően segítsék a felhasználókat a biztonságos közlekedésben. Az applikáció feldíszítéséért ezúttal is magyar csapat felel, a TIER budapesti Tech Hubja emellett folyamatosan felügyeli a rendszer működését.
A TIER az év végéhez közeledve sem lassít. A vállalat legújabb, hatodik generációs e-rollerjei a főváros után hamarosan Siófokon is elérhetők lesznek, a szolgáltatás hamarosan a budapesti agglomerációba is eljut, az alkalmazást fejlesztő magyar csapat pedig különleges, ünnepi meglepetéssel készül a felhasználóknak. A TIER Tech Hub fejlesztői és alkalmazástervezői a karácsonyi ünnepekhez igazítják az app felhasználói felületét, amely így világszerte ünnepi díszben jelenik meg.
Az egyedi alkalmazásverzió nem az első, amelyet a budapesti Tech Hub készít. A felhasználók október végétől már találkozhattak rémisztő halloweeni részletekkel, amelyeket szintén a magyar fejlesztők rejtettek el. Ez az akció nem riasztotta el az embereket, hiszen naponta átlagosan 3500-nál is több utazást indítottak a budapestiek novemberben, az összes utazási idő pedig az egy évvel ezelőtti közel háromszorosa, összesen 928.474 perc volt. A növekvő népszerűséget jelzi, hogy 2021 novemberéhez képest közel duplázódott a felhasználók száma, a teljes távolság pedig meghaladta a 170.000 kilométert, ami több mint ötszöröse a hazai közúthálózat hosszának.
„Az elmúlt több mint másfél évben folyamatosan fejlesztettük a TIER alkalmazást, amely ma jelentősen hatékonyabban működik, és így lehetőségünk nyílik ilyen izgalmas, alkalmi projektekre is”
– mondta el Zsédely Balázs, a TIER Tech Hubok igazgatója.
„Az ilyen átalakítások még barátságosabbá teszik az alkalmazást és új élményt adnak a felhasználóknak. Mi ezek mellett arra is kiemelt figyelmet fordítottunk, hogy a használat ugyanolyan egyszerű maradjon és az új üzenetek és látványelemek ne legyenek zavaróak.”
A TIER Tech Hub tervezői és fejlesztői egy egyszerűen kivitelezhető megoldást választottak, az illusztrációkat és az animációkat cserélték le. Természetesen gondoltak azokra, akik először veszik kezükbe az alkalmazást, éppen ezért a regisztrációs folyamat például teljes egészében frissült. Látványos animáció jelenik meg, ha valaki elindítja az appot, ha befejezi a bérlést, vagy ha esetleg szabálytalanul parkolna. A fejlesztők még egy ötletes minijátékot is beépítettek, amellyel a felhasználók kedvezményre jogosító ajándékot nyerhettek. Ezek ara is ösztönözték őket, hogy az élményt megosszák barátaikkal vagy például meghívjanak ismerősöket a TIER használatára.
A módosításban a budapesti iroda több csapata, összesen 10 fejlesztője és designere is közreműködött. A halloweeni tapasztalatok alapján úgy alkották meg az ünnepi kiegészítést, hogy az automatikusan megjelenítse az új grafikai elemeket és kikapcsolja azokat, ha vége az ünnepnek. Ezzel a megoldással a TIER egész évben frissen tartja majd az appot, a felhasználók folyamatosan számíthatnak aktuális tartalmakra.
„Az alkalmazásunk lényege, hogy a felhasználók könnyen, kényelmesen utazhassanak városi környezetben. Az ehhez szükséges alapfunkciók, mint például a térkép, a feloldási és parkolási megoldások, vagy például a bérletvásárlás továbbra is ugyanolyan könnyedén elérhetők– mondta el Kovács Ákos, a budapesti Tech Hub senior designere. – A változtatások ezzel együtt is jelentősek, hiszen 22 ország különböző piaci viszonyaira és közlekedési rendelkezéseire adaptáljuk az ünnepi díszítést. Számomra maga a kreatív tervezés és a rajzolás okozta a legnagyobb örömet. A munkám során ritkán foglalkozom illusztrációkészítéssel, ezért ez egy teljesen új terület volt számomra.”
A TIER különleges ünnepi alkalmazásfelülete várhatóan decemberben mutatkozik be és egészen az új évig várja a felhasználókat. A TIER Tech Hub, a világ vezető mikromobilitási vállalatának innovációs központja, 2021 tavasza óta működik Budapesten, és azóta is folyamatosan növekszik. A csapat termékfejlesztő, szoftvermérnök és designer szerepkörökre is keres új kollégákat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems
Aki elektromos kerékpár vásárlása mellett dönt, a lehető leghatékonyabban szeretné megvédeni járművét lopás ellen.
Annak érdekében, hogy még jobban megnehezítse a tolvajok dolgát, a Bosch eBike Systems az akkumulátorokra is kiterjeszti a digitális lopásvédelmet. A Bosch a CES 2025 szakkiállításon mutatta be akkumulátorzár (Battery Lock) megoldását. Ez a piacon egyedülálló funkció gondoskodik arról, hogy lopás esetén az elektromos kerékpár akkumulátora használhatatlanná, így a tolvajok számára értéktelenné váljon. Az új megoldás kiegészíti az eBike Lock és az eBike Alarm funkciók köré épülő intelligens rendszer digitális lopásvédelmi portfólióját.
„Az akkumulátor az eBike egyik legértékesebb alkatrésze. Az akkumulátorzárral az elektromos kerékpárok tulajdonosai egy olyan intelligens biztonsági funkcióhoz juthatnak, amellyel járművüket még hatékonyabban védhetik a lopástól”
– ismertette Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális részlegének vezetője.
„Digitális lopásvédelmi portfóliónk bővítésével nagy lépést tehetünk víziónk felé, amely szerint a jövőben már egyetlen Bosch-rendszerrel szerelt elektromos kerékpárt sem lophatnak el.”
Akkumulátorzár: az eBike akkumulátor kiegészítő digitális védelme
A kivehető akkumulátorokat – mint például a PowerTube és a PowerPack – mechanikus zár biztosítja, az új akkumulátorzár (Battery Lock) digitálisan egészíti ki ezt a védelmet. Amint az eBike Flow alkalmazásban aktiválják az akkumulátorzár funkciót, az akkumulátor az eBike leállításakor automatikusan lezárul. Ha ezt egy másik, szintén intelligens rendszerrel felszerelt elektromos kerékpárba helyezik, a rendszer automatikusan megszakítja a motor energiaellátását, ezzel a teljes kerékpárt használhatatlanná teszi a felhasználó számára. Így a lopott akkumulátor értékesítése is értelmetlenné válik, ami tovább csökkenti a lopás kockázatát.
Teljes rugalmasság: az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátorkombinációval kompatibilis
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióhoz több digitális kulcs, így az eBike Flow alkalmazással rendelkező okostelefon, valamint a Kiox 300 vagy a Kiox 500 kijelző is használható egyidejűleg. Az eBike Flow alkalmazással ezek a digitális kulcsok rugalmasan kezelhetők, így az akkumulátorzár akár ki is kapcsolható, ha a tulajdonos például barátaival vagy családtagjaival szeretné megosztani az akkumulátort. Az akkumulátorzár emellett az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátor-kombinációval kompatibilis, illetve a DualBatteries technikával és a PowerMore 250 hatótávnövelővel (Range Extender) is működik.
Optimális kiegészítő lopásvédelem
Új akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióval a Bosch eBike Systems tovább bővíti digitális biztonsági portfólióját, még hatékonyabb lopásvédelmet kínál az elektromos kerékpárok tulajdonosai számára. A már elérhető eBike Lock funkció esetében az okostelefon, valamint a Kiox 300 és Kiox 500 kijelzők szolgálnak digitális kulcsként a motor energiaellátásának aktiválásához. Az eBike Alarm funkció a kerékpár pontos helyéről tájékoztatja a felhasználókat, és gyanús mozgás esetén riasztást ad. Az eBike eltulajdonításakor a felhasználó push-értesítést kap okostelefonjára, és elindul a helymeghatározás. Eltulajdonítás esetén a lopási jelentés foglalja össze az elektromos kerékpár azonosítóit és a bűncselekménnyel kapcsolatos összes fontos adatot, amely azután az élő nyomkövetés linkjével együtt továbbítható a rendőrség felé. Az eBike Pass egyfajta digitális járműnyilvántartási okmányként szolgál, amely az eBike-tulajdonosok a kerékpár összes fontos adatát könnyen és egyszerűen áttekinthetik.
2025 nyarától elérhető
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkció az eBike Flow alkalmazáson keresztül táveléréssel (Over the Air) telepíthető az intelligens rendszerrel rendelkező Bosch eBike modellekre. A Flow+ előfizetés részeként 2025 nyarától jelenik meg a kínálatban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyetemi fejlesztés a biztonságosabb közlekedésért
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi torlódások elkerülését is segítheti az a digitális iker keretrendszer, melynek fejlesztésén a floridai és a szöuli egyetemmel együttműködésben a Debreceni Egyetem Informatikai Karának szakemberei dolgoznak.
A Fraternity fantázianévre keresztelt tudományos projektet a HU-rizont program négyszáz millió forinttal támogatja.
November közepén Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Debreceni Egyetemen jelentette be, hogy a modellváltó felsőoktatási intézmények nemzetközi léptékű kutatásaihoz kapcsolódó HU-rizont programban 12 milliárd forintból harminc pályázat valósul meg. Ennek egyik eleme a Fraternity cooperatív környezet kialakítása az autonóm járművek tesztelésére elnevezésű projekt, melynek fejlesztését a Debreceni Egyetem Informatikai Kara (DE IK) végzi.
Hajdu András, a fejlesztés szakmai vezetője, a DE IK dékánja a hirek.unideb.hu-nak elmondta, hogy az intelligens közlekedési rendszerekben (ITS) mért valós idejű információk és megfelelő vezetést támogató üzenetek járművekhez való továbbítása jelentős mértékben javíthatja a biztonságos és a dinamikus közlekedést.
– Ez a projekt azért tekinthető hiánypótlónak, mert jelenleg nincsenek olyan platformok, amelyekkel az automatizált járművekkel kapcsolatos, kollektív együttműködésen alapuló ITS-megoldásokat, az intelligens közlekedési rendszereket tesztelni lehetne. Gyakorlatilag egy digitális keretrendszert szeretnénk kidolgozni, amely lehetővé tenné, hogy az autóhasználók és az intelligens közlekedési megoldások számára skálázható tesztkörnyezet jöhessen létre. Ebben bármilyen új forgalmi helyzet modellezhető lesz, az eredmények alapján pedig továbbfejleszthetőek azok az autonóm járműveket kiszolgáló algoritmusok, amelyek révén megbízhatóbban működhetnek majd az intelligens rendszerek – mondta a kari vezető.
Hajdu András megjegyezte: a városi és a gyorsforgalmi közlekedésre lefordítva egyaránt lehetne alkalmazni ezt a keretrendszert, melyben olyan megoldások tesztelése végezhető el, amelyekkel időben elkerülhető a nagyobb torlódások kialakulása, nagyobb figyelmet kaphatnak a gyalogosok, rolleresek, kerékpárosok. Nem csupán tesztkörnyezetet kínál az ITS-szenzoroknak a kar, hanem adatokat és az IK rendelkezésére álló autonóm jármű révén lidar adatokon alapuló saját teszteredményeket is képes lehet majd produkálni, így a keretrendszer helyben is használható lesz.
– Van egy adott jármű, ami sok mindenre képes, ennek a szoftverét az autógyártó frissíti. A keretrendszer azoknak érdekes, akik az autonóm járművezetéshez szükséges fejlesztéseket végzik és a hatékony szoftverfrissítések, azaz a biztonságosabb közlekedés érdekében minél többféle forgalmi helyzetet szeretnének lemodellezni, ezáltal még okosabb járművet létrehozni. A platformunkban eleinte egy általános, formális programozási nyelvet használunk, de később minden leírható lesz benne, amire szükség van, tehát bármilyen közlekedési forgatókönyv letesztelhető lesz – magyarázta a dékán.
A projekt másik vezető szakembere, Do Van Tien, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar tudományos tanácsadója szerint hamarosan lehetőség lehet arra, hogy az intelligens szoftvereket gyártó cégek az IK keretrendszerében végezzék el a szükséges teszteket.
– Sok iparvállalat dolgozik az intelligens közlekedés támogatását célzó innovatív megoldásokon, a gyártók pedig ezeket a szoftvereket integrálják az autonóm járművekbe. Ezek minden esetben olyan komplett eszközök, amelyeket nagy hatékonysággal és biztonsággal lehet használni. A projektünk egyik célja a költségcsökkentés, ami a fejlesztő cégeket együttműködésre sarkallja. Nem arra törekszünk, hogy feltaláljuk a spanyolviaszt, sokkal inkább lehetőségeket szeretnénk kínálni arra, hogy a meglévő információt feldolgozó szoftvereket még pontosabban és biztonságosabban lehessen használni. Ezzel a közlekedésben résztvevők járnának a legjobban – hangsúlyozta a szakember.
A projektben két külföldi partner dolgozik együtt az Informatikai Karral. Az egyik a Floridai Egyetem, melyet a legjobb öt állami egyetem között tartanak számon és fő profiljuk a mesterséges intelligencia, az algoritmusfejlesztés, a megerősítéses tanulás, valamint a nagy nyelvi modellek alkalmazása. A kar másik partnere a Szöuli Egyetem, melynek nagy tapasztalata van az intelligens közlekedési szoftverek fejlesztésében, az új technológiák koordinálásában, valamint szoros kapcsolatban állnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Drágulás és növekvő kereslet a használt autók piacán
A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót.
„Bár az autóvásárlásra fordítandó büdzsé a háztartások részéről csökkent, az autók átlagára az euróárfolyam alakulása miatt minimálisan emelkedett. Ennek egyik elsődleges oka, hogy több használtautó-kereskedő is külföldről tölti fel készleteit, így a forint gyengülésével drágábban tudják beszerezni az árut”
– emelte kiLőcsei Dániel, a Használtautó.hu brand managere.
A 2023-as évre vonatkoztatott, 4 318 000 Ft-os átlagár így 2024-ben 4 523 000Ft-ra emelkedett a portálon megtalálható teljes járműállományra nézve.
Mindeközben azonban a Használtautó.hu felhasználóinak száma növekedést mutat: a tavalyi csúcshónapok 2023-hoz képest április (+6,7%), február (+5,5%) és március (+4%) voltak, az éves átlag 4,2 millió aktív felhasználó/hónap pedig 1,3%-os ugrást jelent éves tekintetben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!