Mozgásban

Magyar srácok kezében a zeneipar jövője?

zeneipar

A Musiverse NFT az egyik legizgalmasabb startup, ami az elmúlt években a látókörünkbe került.

A projekt a zeneipar és a web3 találkozásán alapul, ráadásul az alapötlet két tehetséges magyar fiataltól származik. Már megszokhattuk, hogy  a magyarok rendszeresen a világ élvonalában szerepelnek tudományos és kreatív területeken, de talán meglepő lehet, hogy a web3 következő nagy dobásának, a Musiverse NFT kitalálói is innen indultak. Sára Barnabás és Ványi Márió még a nagyatádi óvodában ismerkedett meg egymással, majd 2022-ben olyan közös vállalkozást alapítottak, ami egyedülálló világszerte.

„A zene jövője, a jövő zenéje”

A két srác lételeme a zene, így nem volt kétség, hogy közös startupjuk is ötvözni fogja az érdeklődési területeiket, tehát a web3 és a zene világát. Céljuk az, hogy hidat képezzenek a két terület között, és a valóságban is kézzelfoghatóvá tegyék az NFT-k hasznát. A Musiverse-zel egy Web3–zeneipari ökoszisztémát építenek, amelynek küldetése, hogy a zeneipart felkészítsék a Web3 megoldások adaptációjára, és ezzel egy hatékonyabb, automatizáltabb, fenntarthatóbb és demokratikusabb zenei szcénát tudjanak nyújtani a nemzetközi zeneiparnak.

 „2022 januárban jött az ötlet, hogy összekössem azt a 3 szakmai vonalat és érdeklődési kört, amiben 24 évem alatt szereztem némi tapasztalatot. Ez a 3 irány volt a zeneipar, mivel producerként dolgoztam amerikai énekesekkel, a kriptópiac, mert kereskedőként kerültem bele 2020-ban a bull-market elején, és a start-up világ, mert startupmenedzsment módszertanokból írtam a szakdolgozatom a Corvinuson. Ekkor jött a felismerés, hogy a zenei NFT-k nagyban meghatározhatják a jövő zeneiparát, ahogyan elkezdtem beleásni magam a lehetőségekbe”

– meséli Sára Barnabás, hogyan is jött az ötlet. 

„2022 nyarán ismerkedtünk meg egy 18 éves kora óta New Yorkban élő magyar producerrel, Mátéval, akivel a történetei és az első találkozás alapján egyből tudtuk, hogy gyümölcsöző együttműködés elé nézünk – veszi át a szót Ványi Márió. – Nekiálltunk egy közös NFT kollekciónak, amiben a Housematic tehetséges zenészeinek exkluzív kiadásaihoz tud majd hozzáférni az NFT birtokosa. Így jutottunk oda, hogy ezt a utilityt is bevezetjük a kollekcióba, így 2023 elején startoló NFT albumhoz kizárólagos hozzáférése lesz majd a holdereinknek. Ha pedig már party-NFT, akkor kell buli is – fogalmazódott meg bennünk a gondolat.”

Így alakult ki a Musiverse NFT végső küldetése, miszerint fenntartható, decentralizált és közös érdekeken alapuló ökoszisztémát építsen ki a Web3 piacok és a zeneipar között. Sok más induló projekttel ellentétben ők a való életben is használható úgynevezett utilityt nyújtanak (ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy milyen hasznot nyújt a felhasználónak), tehát nemcsak virtuálisan lesz használható az általuk kibocsátott NFT-kollekció: tulajdonosaiknak ugyanis életreszóló VIP-belépést biztosít mindenkori zenei és Web3 rendezvények sorozatára világszerte. Ezek lehetnek egyetemi bulik, világraszóló party-k, fesztiválok, de akár komolyabb szakmai konferenciák is, így mindenki megtalálja a neki tetszőt.

A nagyszabású terveknek pedig itt nincs vége: a 2023-ban startoló zenei NFT Marketplace és DAO Token lehetőséget ad majd zenészek, zeneszeretők és befektetők számára, hogy együtt profitáljanak egy közös érdekeket támogató, decentralizált rendszer keretein belül. 

De mi az az NFT, hogy működik egy marketplace és hogy képzeljük el a DAO-t?

Az NFT, ami többek között a Musiverse egyik alapját is képezi, az angol non-fungible token kifejezés rövidítése, tükörfordításban nem-helyettesíthető tokenek. Az NFT-k tulajdonképpen digitális vagyontárgyak, egyedülállóságuk a blokklánc-technológián alapul. A projekt egy ‘Keys to the Universe” néven futó, 500 darabos Genesis NFT-kollekcióval indul Ethereum hálózaton, és ahogy a neve is mutatja, tényleg valódi kulcsot nyújt a tulajdonosoknak a zene birodalmához.

A készülő Musiverse marketplace úgy látható át leginkább, ha elképzelünk egy olyan skálát, amelynek az egyik véglete teljesen nyitott, Opensea-típusú, ahova bárki feltölthet bármit, viszont nincs minőséggarancia, így nagyobb a csalás lehetősége is. A skála másik végén pedig az erősen kurált marketplace-platformok állnak, ahol a minőséggarancia garantált, azonban nem jelenhet mindenki meg. Márió és Barnabás ezt a két modellt szeretnék ötvözni úgy, hogy decentralizált és közösség által kurált platform legyen, amihez a token nyújtja az egyik eszközt. 

A DAO röviden decentralizált autonóm szervezetet jelent. A Musiverse esetében úgy épülne fel, hogy adott egy közösség által irányított, decentralizált zenei NFT marketplace, a utility tokennel együtt megvalósul a self-governance, azaz önigazgatás, a kettő együtt pedig DAO-ként funkcionál. A fiúk jövőre tervezik a $MSV Token bevezetését, mint hivatalos fizetőeszközt, ami egyben a marketplace valutája is lesz, melynek nem titkolt célja, hogy a nemzetközi zeneipar DAO valutáját képezhesse. 

Mikor válik mindez valósággá?

Nagyon hamar: az NFT kulcsok ugyanis napokon belül, 2022. December 14-től lesznek elérhetőek 0,05 ETH árfolyamon. Az NFT kollekció megjelenését pedig stílszerűen egy nagyszabású rendezvénnyel ünneplik meg december 28-án, melyen ingyenesen részt vehet minden NFT tulajdonos. A kulcs azonban nem csupán egy esemény látogatására biztosítja be a tulajdonosok helyét; a megvásárolt NFT-vel életreszóló jegyet váltanak a Musiverse zenei és Web3 rendezvények sorozatára világszerte. 

így az érdeklődők azonnal olyan helyszínekhez kapják meg a „kulcsot”, mint London, Párizs, Amsterdam, Madrid, Ibiza, Prága és Berlin. Európán kívül pedig New York a fő bázis, illetve Miami, de Márió és Barni idővel szeretne keletre valamint egzotikus vidékek felé is nyitni, így Fülöp-szigetek, Cayman-szigetek, Izrael, Új-Zéland, Dubai és Szingapúr is célkeresztbe került, Magyarországon pedig folyamatosan folytatódnak a partyk, konferenciák és meetupok. 

„A bulik mellett pedig elkezdjük felépíteni a Musiverse DAO-t és ökoszisztémát, melynek célja, hogy széles körű elterjedést tegyen lehetővé a zenei NFT és a zeneipari tokenizáció területén – veszi át a szót Sára Barnabás, aki szerint minderre már 2023 elején sor kerül. Emellett fontos számunkra az edukáció, így nekiállunk a Web3-as Zenei Ügynökség kialakításának, melyben tapasztalt zeneipari szakértelmet, karriermenedzsment szolgáltatásokat és teljes körű Web3 edukációt nyújtunk majd olyan zenészeknek, akik rálépnének a Web3 karrierépítés útjára. A többi a jövő zenéje, illetve a zene jövője.

Az NFT nyitóbuli részletei ide kattintva érhetőek el.

Kredit: Csákvári Péter

Forrás: Santos Productions


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Ikonikus alpesi hütte és drótkötélpálya kapott Siemens-technológiát

Főszerepben a megbízhatóság és a fenntarthatóság.

Az Alpok egyik legmagasabb és legismertebb, 4478 méteres Matterhorn-hegyéről híres Zermatt városa Svájc egyik legnépszerűbb turisztikai célpontja, 2023-ban mintegy 2,5 millió vendégéjszakát regisztráltak itt. A térségben összesen 38 olyan hegycsúcs található, ami 4 ezer méternél is magasabb, ráadásul a város távoli fekvése és zord terepviszonyai miatt sajátos kihívásokkal néznek szembe a helyiek. Ezek közé tartoznak a szélsőséges időjárási körülmények, a lavinák, a nagy magasságkülönbségek, az oxigénhiányos levegő és a meredek terep is, ami mind megnehezíti egy megbízható és fenntartható infrastruktúra kiépítését, valamint különösen fontossá teszi az innovatív megoldások alkalmazását.

Monte Rosa Hütte

A 2883 méteren található, modern, high-tech kinézetű Monte Rosa Hütte Svájc egyik legikonikusabb menedékháza, ami 2010-ben nyitott újra, és nagyrészt autonóm módon működik, energiaigényét tekintve főként önellátó. Ehhez korábban 8,6 tonna ólomakkumulátort használtak, amelyek energiaáramlását online figyelték, és ez alapján 2021-ben a csere mellett döntöttek: azóta 2,7 tonna lítiumakkumulátor látja el ezt a funkciót.

Az újranyitáskor a hüttét Siemens épületautomatizációs megoldásokkal is felszerelték. A Desigo CC átfogó épületfelügyeleti platform segítségével az összes rendszer, – például a hűtési-, fűtési-, és szellőztetési- (HVAC), az árnyékoló-, a világítási-, az áramellátási-, a tűzvédelmi-, illetve a biztonsági rendszerek – egyszerre kezelhető. Az üzemeltető így gyorsan áttekintheti a legfontosabb berendezések értékeit, ellenőrizheti a kulcsfontosságú helyiségeket, és elháríthatja az esetleges problémákat.

2024-ben pedig ez a rendszer is megújult; a legújabb platformot, a Siemens Building X-et alkalmazták. Ezzel a skálázható megoldással digitalizálhatóvá vált az épület üzemeltetése, irányítása és optimalizálása, ami nagyobb teljesítményt és hatékonyabb energiafelhasználást, azaz fenntarthatóbb működést biztosít a hüttének.

Drótkötélpályás felvonó a gleccserparadicsomban

Európa legmagasabban fekvő drótkötélpályás felvonó állomása is a Matterhorn szikláin, 3883 méteren található. Ez is része az összesen 54 felvonó szakaszból és 360 kilométeres drótkötél-pályából álló rendszernek, ami lenyűgöző a kilátást biztosít az egész évben havas csúcsokra, az alacsonyabb részeken pedig nyáron 400 kilométernyi kalandos kerékpár- és túraútvonal várja a látogatókat.

A hegyvidéki terep azonban erős követelményeket támaszt az infrastruktúra kialakításához. A felvonókat üzemeltető Zermatt Bergbahnen AG partnereként a Siemens biztosítja a kisfeszültségű áramellátás zökkenőmentességét, valamint a korszerű vezérlési megoldásokat. Ezek segítségével a rendszer transzparens módon nyomon követhető, és az egész infrastruktúra energiagazdálkodása áttekinthető, közvetlenül a vezérlőegységeknél, egy kijelző (HMI) vagy SCADA-megjelenítő használatával. A szabvány interfészeknek köszönhetően pedig számos gyártó alrendszerei és berendezései integrálhatóak a vezérlés alá, ezzel is megkönnyítve az üzemeltetők munkáját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Kékszalag: nyomkövető rendszert fejlesztett a Széchenyi István Egyetem a vitorlásszövetséggel és a Telekommal partnerségben

kékszalag

Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj vitorlásversenyen idén először minden hajót nyomkövető eszközzel látnak el, amelyet a hozzá tartozó online alkalmazással együtt a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Magyar Telekommal közösen, a Magyar Vitorlásszövetséggel együttműködésben fejlesztett.

Az újítás segítségével folyamatosan figyelhető a versenyzők haladása, emellett a rendszer háttértámogatást nyújt a szervezőknek.

Július 18-án rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelyet 1934 óta rendeznek meg. A Balaton-kerülő versenyre idén több mint 500 hajót vár a Magyar Vitorlásszövetség. Az előző év újításaként a Magyar Telekom online élőben közvetítette az eseményt, amit idén a Széchenyi István Egyetem partnersége még magasabb szintre emel majd. Az intézmény Digitális Fejlesztési Központja a Telekommal közösen olyan rendszert fejlesztett, amellyel minden induló hajó haladása pontosan figyelhető. Ezt egy tenyérnyi méretű eszköz teszi lehetővé, ami rendszeres időközönként műholdas nyomkövető technológiát alkalmazva kiszámolja pozícióját, majd az adatokat mobilkommunikációs technológia segítségével továbbítja a webes alkalmazás oldalára.

„Maga az eszköz három fő részből áll: tokból, akkumulátorból és nyomtatott áramkörből. Utóbbi tartalmazza a GPS- és a kommunikációs modulokat, amelyek segítségével a műholdas jelekből kinyert pozícióadatokat a Telekom hálózatán keresztül beküldi az online rendszerünkbe. Így tudjuk megállapítani, hogy az adott hajó éppen hol tartózkodik, és milyen sebességgel megy”

– foglalta össze Lukács Balázs, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának infokommunikációs technológiai (IKT) fejlesztési vezetője.

A központ munkatársai online elérhető alkalmazást készítettek, amelynek segítségével az érdeklődők élőben láthatják a verseny állását, visszanézhetik a részidőket, sőt akár kedvenc csapatot is beállíthatnak maguknak. A nyomkövető rendszer azonban nemcsak a szurkolóknak, hanem a Kékszalag lebonyolítóinak is hatalmas segítség, hiszen a versenyirányítás megbízható adatokat kap a mintegy félezer induló tartózkodási helyéről és mért idejéről. A GPS-eszköz által begyűjtött adatok az élő közvetítés során is többletinformációt nyújtanak a versenyt figyelőknek.

„A Magyar Vitorlásszövetséggel szoros együttműködésben dolgoztunk, odafigyelve a sportágspecifikus kérésekre és az egyedi igényekre. Stabil rendszert fejlesztettünk a Kékszalag versenyre, amelyhez biztosítjuk az eszközöket és a felhasználóbarát internetes felületet”

– részletezte a projektet vezető Lukács Balázs. Hozzátette: elsődleges céljuk a nézői élmény fokozása és a versenyben előforduló, nehezen eldönthető helyzetek esetén döntéstámogatás biztosítása a szervezőknek.  

„A főpróba a július 13-i Fehér Szalag versenyen jól sikerült, és bízunk abban, hogy a Kékszalagon is tökéletesen működik majd a rendszer – mondta Lukács Balázs. – A nagydíjat követően értékeljük majd a tapasztalatokat, és ha szükséges, tovább optimalizáljuk a fejlesztést. A célunk az, hogy a jövőben is szoros kapcsolatot ápoljunk a Magyar Vitorlásszövetséggel és a Telekommal, és később akár nemzetközi versenyeken is mi biztosítsuk a nyomkövetést.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Belső égésű, hibrid vagy elektromos?

Amire a céges autók vásárlásakor érdemes figyelni.

Új autó vásárlásánál egyre hangsúlyosabb kérdésként jelenik meg a meghajtás típusa mind vállalatok, mind magánszemélyek részéről. Bár 25,8% piaci részesedéssel a benzines autók még vezetnek, a hagyományos dízel és benzines motorok együttes aránya 83%-ról 50%-ra esett vissza 3 év alatt. Második helyen 25%-kal a hibrid-elektromos, harmadik helyen 14,6%-kal az elektromos autók állnak. Ezek az adatok a teljes autópiacra vonatkoznak, de érdekes megvizsgálni, mi történik a vállalati autóbeszerzésekkel, ott milyen alapelvek érvényesülnek, kik és mi alapján döntenek, a költséghatékonyság vagy a fenntarthatósági szempontok erősebbek, illetve egyáltalán kell-e választani a kettő között. A témáról Bacsó Ádámmal, az AVON európai indirekt beszerzési vezetőjével beszélgettünk.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetség) publikált statisztikái alapján 2023 teljes évet nézve a benzines motorok 35,3%-kal megtartották vezető pozíciójukat, a második helyre a full-hibrid technológia kúszott fel 25,8%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók a harmadik legnépszerűbb választási lehetőségnek bizonyultak 14,6%-al, megelőzve a dízel motorok részarányát. Ugyanezt a periódust vizsgálva Magyarországon a full-hibrid technológia első helyezett, második a benzin, harmadik helyen a dízel motorok álltak.

A fenti rangsorban feltehetően nagy szerepet játszik az is, hogy egyre több vállalat vizsgálja át autóflottáját, és tér át környezetbarátabb technológia használatára. Ez egyrészt megfelel a nagyvállalatok ESG vállalásainak is, másrészt az óriási mennyiségű piaci és gyártói információ elemzése után olyan megoldást is találnak, amely költségek szempontjából hosszú távon kedvezőbbek lehetnek.

„Emögött a tendencia mögött két tényező állhat: van-e alternatíva a környezetbarátabb technológia irányába és az milyen teljes költségmutatóval érhető el. Az elmozdulás nagyvállalatok részéről nem is alapvetően a szándék, hiszen az már jó ideje megvan, hanem az említett két paraméter együttállásának köszönhető”

– mondta el Bacsó Ádám, majd hozzátette:

„Az AVON két évvel ezelőtt készített egy globális  autópiaci elemzést. Megvizsgáltuk többek között a piaci tendenciákat, tárgyalásokat folytattunk importőrökkel és flottakezelőkkel, figyelembe vettük ajánlásaikat. Mindemellett átnéztük az autóflottánk károsanyag kibocsátását, a használati szokásokat, a kapcsolódó költségeket, valamint a megújuló energia kapcsán annak elérhetőségét és árát is.  Annak ellenére, hogy vállalatunk relatíve nem nagy autóflottával rendelkezik – Európában kb. 700, Magyarországon mintegy 60 autót használunk – készült el egy ajánlás és új globális belső szabályzat. Célunk, hogy 2025-re 30%-kal, 2030-ra 50%-kal csökkentsük CO2 kibocsátásunkat autóflottánk terén. A rendelkezésre álló adatok áttekintése, a globális és lokális piacfelmérés után, mi a full hibrid technológia mellett tettük le a voksunkat, és elkészítettünk egy javaslatot a lízing konstrukciókra is.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat nem egy márka vagy ár szerinti limit mellett dönt, hanem a full-hibrid meghajtású modelleken belül határoz meg szegmensenkénti konkrét modell és motorajánlásokat, melyekből választhat az adott országban a céges autókért felelős kolléga, illetve végfelhasználó.

A szakember szerint talán itt van a legnagyobb különbség a magánszemély és vállalati autóvásárlás között. A magánemberek vagy kisebb cégek vezetői sok esetben vételi ár, akciók alapján választanak, vagy emocionálisabb alapon döntenek, sok esetben lojálisak egy márkához.  Ha a vállalatnál van olyan beszerző munkatárs, aki időt, energiát fektet a lehetőségek elemzésébe, a javaslat megalkotásába, akkor a választás optimalizálható egy racionális szempontrendszer mentén, ahol a fenntarthatósági elvek éppúgy érvényesülnek, mint az autó teljes élettartamára – vagy legalábbis a céges használat idejére – vonatkozó költséghatékonyság. Természetesen ismerni kell a saját adottságokat és felhasználói szokásokat is: hiába szeretne például egy cég elektromos autóflottát, ha a vállalati parkolóban nincs kiépítve a töltésére alkalmas hálózat, vagy a dolgozók otthon nem tudják tölteni az autókat, illetve elszámolni annak költségét.

„Az autópiac hihetetlen gyorsasággal fejlődik, így ezeket a javaslatokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. Érdemes minden év januárjában frissíteni a szegmensenkénti modellajánlásokat, 4-5 évente pedig akár komplex kutatást elvégezni. Egyetértek azokkal a szakemberekkel, akik szerint a következő nagy ugrás akkor lesz, amikor az elektromos autók hatótávja meghaladja a benzines autókét”

– mondta el a beszerzési szakember, majd hozzáfűzte:

„Nyilván akkor az AVON-nál is újabb komoly átvilágítás következik mind kínálat mind pedig a munkavállalói igények szempontjából keresve a leghatékonyabb motorválasztási mixet. Azt valószínűsítem, hogy ekkorra valósul meg a költséghatékonyság és fenntarthatóság újabb szintje, ahol még jobban tudunk majd az egyéni felhasználói szokásokhoz alkalmazkodni.”

A szakember szerint a vállalati szektornak nagy szerepe van a lakosság edukációjában is. A vállalati jó gyakorlatot szívesen viszi haza a munkatárs, ha cégen belül fontos a fenntarthatóság, akkor otthon is jobban odafigyel rá. Ha a dolgozó megtapasztalja egy-egy új technológia előnyeit és tudatában van, hogy ezzel a környezetet is kevésbé terheli, akkor később saját autó vásárlásakor ez is fontos szemponttá válik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss