Mozgásban

A Continental UltraContact NXT innovációs díjat nyert

A Német Formatervezési Tanács zsűrije az UltraContact NXT-nek ítélte a „B2C Kiválóság: Közlekedés” kategória díját. Az akár 65 százalékos arányban megújuló, újrahasznosított, valamint bio-, biokörforgásos anyagokból készült UltraContact NXT a Continental eddigi legfenntarthatóbb abroncsa.

„Büszkék vagyunk arra, hogy a Német Formatervezési Tanács innovációs díjjal ismerte el a fenntarthatóság és az innováció érdekében tett erőfeszítéseinket” – mondta el Maria Hanczuch, a személygépjármű-abroncsok programmenedzsmentjének vezetője. „Ha fenntartható innovációkról van szó, a legprogresszívebb gumiabroncsgyártóként tekintünk magunkra. Az UltraContact NXT az első sorozatgyártású személygépjármű-abroncs, amely ilyen magas arányban tartalmaz fenntartható anyagokat. Ez egy fontos lépés a Continental számára a környezettudatosság terén kitűzött ambiciózus céljaink eléréséhez”.

A Continental fáradhatatlanul dolgozik az innovatív technológiák, valamint a fenntartható termékek és szolgáltatások fejlesztésén a teljes értékláncában, a környezetkímélő anyagok beszerzésétől az abroncsok újrahasznosításáig. A prémium gumiabroncsgyártó 2030-ra több mint 40 százalékban megújuló és újrahasznosított anyagokat kíván felhasználni az összes újonnan gyártott termékében.

Fókuszban a fenntarthatóság, a biztonság és a maximális teljesítmény

Az UltraContact NXT a megújuló és újrahasznosított anyagok magas százalékát ötvözi a maximális biztonsággal és teljesítménnyel. A nyári gumiabroncs akár 32 százalékban megújuló nyersanyagokat tartalmaz. Ezek közé tartoznak a papír- és faipari hulladékból származó gyanták és a rizshéj hamuból származó szilícium-dioxid is.

Az UltraContact NXT körülbelül öt százaléka olyan újrahasznosított anyagokból készül, mint a mechanikusan feldolgozott hulladék abroncsokból származó gumi és acél. A váza poliészter szálakból készül: ezeket a Continental a ContiRe.Tex technológiájával PET-palackokból nyeri ki, amelyek egyébként gyakran hulladékégetőkbe vagy lerakókba kerülnének.

Az UltraContact NXT esetében a Continental akár 28 százalékban ISCC PLUS tanúsítvánnyal rendelkező, újrahasznosításra alkalmas anyagokat használ. Az ISCC PLUS tanúsítvány biztosítja az átláthatóságot és a nyomonkövethetőséget az ellátási lánc teljes egészében azáltal, hogy leköveti a nyersanyagok eredetét és jellemzőit. Emellett ellenőrzi a fenntartható kritériumoknak való megfelelést, valamint tanúsítja a kész termékeket. Az UltraContact NXT minden elérhető méretben az EU gumiabroncs-címkék lehető legmagasabb („A”) minősítését érdemelte ki a gördülési ellenállás, a vizes fékezés és a külső zaj tekintetében is.

A Német Formatervezési Tanács 1953 óta működik a világ egyik vezető szakértői kommunikációs és tudástranszfer központjaként a design, a márkaépítés és az innováció területén. A Tanács rendezvényeken, kongresszusokon, díjakon, zsűriüléseken és szakértői bizottságokon keresztül hozza össze tagjait és számos más nemzetközi design- és márkaépítési szakembert. Ez nem csak elősegíti a párbeszédet, de jelentős ösztönzést is nyújt a globális gazdaság számára. Jelenleg több mint 330 vállalkozás tartozik a tagok közé. A German Innovation Award új, innovatív termékeket, technológiákat és szolgáltatásokat díjaz, illetve olyan megoldásokat kínálnak, amelyek a felhasználók és a környezet számára hozzáadott értékükkel tűnnek ki. Emellett olyan teljesítményeket is elismer, amelyek új utat nyitnak és hozzáadott értéküknek köszönhetően megoldásokat kínálnak: ezek lehetnek termékek és szolgáltatások is, illetve származhatnak különböző iparágakból, de a hangsúly mindig a felhasználói élményen van – olyan projekteken, amelyek átformálják életünket és hozzájárulnak egy jobb jövőhöz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Mi a közös a zöld, az ezüst és a fekete járművekben?

zöld

Bár a használt járművek piacát a monokromatikus színek – a fehér, a szürke és a fekete – uralják, nem feltétlenül ezekkel az autókkal tesszük meg a hosszabb utakat.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég 15 európai országban, köztük Magyarországon végzett legújabb kutatása rávilágít néhány összefüggésre az autók színe és futásteljesítménye között.

A legtöbb kilométert a zöld autók teszik meg

A magyarországi carVertical portálon ellenőrzött járművek közül átlagosan a zöld autók futásteljesítménye volt a legmagasabb (198 873 km), ezt követi az ezüstszínű autók (187 516 km), valamint a fekete autók (169 127 km) által átlagosan megtett távolság.

A zöld szín azoknál a prémium vagy felső kategóriás autóknál gyakori, amelyek alkalmasak a hosszabb, főleg városon kívüli rendszeres utazásokra. Az egyik legnépszerűbb autószín az ezüst – ennek árnyalatait az A vagy B kategóriás modellektől a drága luxusjárművekig valamennyi autónál megtaláljuk. Az ezüstszínű autókat széles körben a legelőnyösebbként tartják számon, és a legkülönbözőbb éghajlatú országokban használják. Jelentős a piacon a fekete autók aránya is, melyek bár színüket tekintve nem olyan praktikusak, a járművezetők kifejezetten kedvelik.

„A legtöbb kilométert egyértelműen a dízelautók teszik meg. Kutatásunk eredménye alapján azt a következtetést is levonhatjuk, hogy a járművek színe az általuk megtett távolságra is hatással van”

– árulja el Matas Buzelis autóipari szakértő, a carVertical kommunikációs vezetője.

A piros és a fehér autók futásteljesítménye a legalacsonyabb

A kutatás szerint a piros autók átlagos futásteljesítménye a legalacsonyabb – 136 108 km. A fehér (136 928 km) és a barna (151 990 km) járművek szintén az átlagosnál kevesebb kilométert futnak.

A parkolókban viszonylag ritka a piros jármű – ilyen színűre ugyanis többnyire az autórajongóknak szánt járműveket festik. Népszerű színválasztás például kabrióknál, sportkocsiknál és kupéknál, ám ezek a típusú autók ritkán futnak olyan nagy távolságokat, mint a kombik vagy a terepjárók. A fehér szín különösen népszerű a dél-európai országokban, ahol a járművezetők kimondottan értékelik, ha az autó karosszériája visszaveri a napfényt. Az egyes barna luxusmodelleket viszont lényegesen kevesebbet vezetik, mint a hagyományos autókat.

„A használtautó-vásárlók kevésbé válogatósak a jármű színét illetően, mint azok, akik márkakereskedésben vesznek új autót. Egyesek azonban hajlamosak túlságosan is egy jármű színére összpontosítani, miközben a kelleténél kevesebb figyelmet szentelnek az állapotának. Ez a megközelítés azért nem szerencsés, mert egy rosszul karbantartott autó is nézhet ki jól, miközben a fenntartása és a karbantartása meglehetősen költséges lehet. Fontos lenne, hogy a vásárlók döntése során nagyobb hangsúlyt kapjon az autó állapota és a múltja, mint a színe vagy a kinézete”

– magyarázza Buzelis.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

A Michelin holdjárókerekének prototípusa bemutatkozik a 2024-es Le Mans 24h versenyen

A NASA Artemis-programjának célja a Hold déli pólusának feltárása – ahol ember még soha nem járt –, tudományos adatok gyűjtése, emellett a tudósok remélik, hogy jég formájában vizet is találnak.

A Michelin jelenleg egy levegő nélküli kerék fejlesztésén dolgozik a projekt holdjárójához, amelynek egy évtizedig kell működnie a Holdon, miközben két űrhajóst szállít, távoli területeket fedez fel és mintákat gyűjt.

Az emberek vezetésével végzett küldetések között a jármű várhatóan önállóan működik, és jut majd el különböző célpontokra, ami hatalmas ugrás a NASA 1961 és 1972 között, az Apollo-programban végzett munkájához képest.

„1995 és 2007 között, 135 küldetés során a NASA a Michelint bízta meg azzal, hogy gumiabroncsokat tervezzen és gyártson az űrsiklóira” – emeli ki Christophe Moriceau, a Michelin kutatási igazgatója. „Azóta folyamatosan végzünk kutatásokat különböző holdjárókkal kapcsolatban, és 2021-ben új együttműködésbe kezdtünk az Intuitive Machines tervezőcsapatával és partnereivel, közöttük a Northrop Grumman, a Boeing és az AVL vállalatokkal, hogy az Artemis holdjáróhoz kerekeket fejlesszünk. Így kerültünk a programba, miután jelentkeztünk a NASA tenderére.”

A keréknek a Holdon extrém körülmények között kell majd helytállnia:

  • Tapadás: A földi gravitációnak mindössze egyhatodával a Hold felszínének bejárása egyedi kihívást jelent a jármű méretétől vagy tömegétől függetlenül. A Földön is nehéz megmászni a homokos lejtőket, de ez még bonyolultabb feladat a Holdon, ahol a jármű akár 20 fokos, laza és szűz talajjal borított emelkedőkkel néz szembe. Ehhez speciális, tartós kerekekre lesz szükség, amelyek tapadást biztosítanak a legkülönbözőbb felületeken. Ebben segít a lehető legnagyobb érintkezési felület, hasonlóan ahhoz, ahogyan mi kevésbé hajlékony hótaposót hordunk, hogy nagyobb felületen osszuk el súlyunkat havon járás közben.
  • Az atmoszféra hiánya: A Hold felszínét nem védi atmoszféra, így az UV-sugárzás szintje jóval erősebb, az anyagok pedig lényegesen gyorsabban öregszenek. A holdjáró kerekei folyamatosan kapcsolatban lesznek a talajjal, és ki lesznek téve a Nap és az UV-sugárzás támadásainak. Emellett ellenállónak kell lenniük az elektromágneses sugárzással szemben is. Ezek a jelenségek egyértelműen hatással lesznek a járműre és kerekeire, így létfontosságú figyelembe venni őket az anyagok tribológiai (súrlódási) tulajdonságainak fejlesztése során, és megérteni, mire van szükség a helytálláshoz egy ilyen ellenséges környezetben.
  • Alacsony gördülési ellenállás: A holdjáró a legtöbb időt árnyékban fogja tölteni, így nem tudja majd gyakran feltölteni akkumulátorát a napelemei segítségével. Ezért a Michelinnek úgy kell megválasztania az anyagokat és kialakítania a formatervet, hogy az energiaigény a lehető legkisebb legyen, és a jármű megőrizhesse autonómiáját. Minél kisebb ellenállást kell leküzdenie előrehaladáskor – a kerek által okozott közvetlen ellenállást is beleértve –, annál kevesebb energiára lesz szüksége a mozgáshoz.
  • Kopásállóság: A Hold déli sarkán található homok igen csekély eróziónak van kitéve, ami azt jelenti, hogy nagyon agresszíven koptatja a vele kapcsolatba kerülő felületeket. Ahhoz, hogy 10 év alatt több mint 10 000 kilométert tudjon megtenni, és helytálljon minden terepen, beleértve a homokot, a sziklákat és krátereket, a holdjáró kerekeit különösen ellenálló anyagból kell készíteni, amely a környezeti viszonyoktól függetlenül megőrzi tulajdonságait.
  • Klíma: A tudósok remélik, hogy jég formájában vizet találnak majd olyan helyeken, ahol a hőmérséklet mínusz 250 fokra is zuhanhat, de más területeken, ahol a jármű áthalad, akár plusz 100 fokra is felmehet. Ilyen viszonyok nem léteznek a Földön, és – összetételüknek és deformálódási képességüknek köszönhetően – csak kivételes anyagok élhetik túl a megpróbáltatásokat.

A Francia-középhegység vulkánjai helyettesítik a Holdat

Bár a korábbi küldetések eredményeként elérhetőek holdkőzetminták, a Michelin szakértői elsősorban tudományos publikációkból tájékozódnak. Ezek tanulmányozása során jöttek rá, hogy Franciaország vulkanikus Auvergne régiója – nem messze a cég clermont-ferrand-i központjából a Francia-középhegységben – mutat bizonyos hasonlóságokat a Hold talajával, így ideális tesztelési célokra.

A Michelin innovációs képessége bemutatkozik a közutakon, a Le Mans-i 24 órás versenyen… és a Holdon

Lehet, hogy kevés a közös a FIA Endurance World Championship Hypercars versenyben részt vevő MICHELIN Pilot Sport Endurance gumiabroncsokban és a levegő nélküli kerekekben, amelyek 10 évet fognak a Holdon tölteni, de mindkettőben megmutatkozik a Michelin egyedi innovációs képessége abban, hogy optimális teljesítményt nyújtson a lehető legtöbb időn keresztül.

Mindkét termék a Michelin clermont-ferrand-i (Franciaország) kutatási létesítményének gyümölcse, és mindkettő annak köszönheti kivételesen hosszú élettartamát, hogy olyan fejlett anyagokat használnak gyártásuk során, amelyek kidolgozását a vállalat kutatási és fejlesztési központjaiban dolgozó, több mint 6 ezer szakértő tudása és ismerete teszi lehetővé.

Az autóversenyzés világában a Michelin egyedülálló szakértelme az anyagok területén lehetővé teszi, hogy partnereinek tartós teljesítményt nyújtson. A Michelint az a hit vezérli, hogy a gumiabroncsok legfőbb környezeti minősége a tartósság, és a vállalat már régen az élettartam maximalizálásának irányába fordította innovációs képességeit.

Az évek során ez a hosszú élettartammal kapcsolatos rekordok hosszú listáját eredményezte a világ versenypályáin. 2011 óta például a Le Mans-i 24 órás versenyen a Michelin gumiabroncsai több mint 700 kilométert futnak, mialatt közel konzisztens köridőket tesznek lehetővé. Ez kettőnél több Forma–1-es nagydíj távolsága. Ennek megfelelően a 2000-es évek elejéhez képest a Michelin felére csökkentette a versenyen elkoptatott gumiabroncsok számát.

Tavaly áprilisban, az olaszországi, imolai 6 órás versenyen a Ferrari egyik prototípusa 129 kört, azaz 632 km-t tett meg egyetlen garnitúrával.

A Michelin állóképességi versenyekre kifejlesztett termékkínálata lehetővé teszi hosszú távok megtételét nagyon nagy átlagsebességgel, annak ellenére, hogy az abroncsokra rendkívüli terhelés hárul és rendkívül nagy hossz- és oldalirányú erők hatnak rájuk a mai kifinomult hiperautókon.

Amellett, hogy lehetővé teszi a mobilitás új formáinak felderítését és azok alkalmazását egy szebb jövő érdekében, a Michelin egyedülálló szakértelme biztosítja a vállalat helyét nemcsak a motorsportban és a közutakon, de – miért is ne? – az űrben is!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Toyota bZ4X: egy lépéssel közelebb az elektromos jövő

A Toyota új korszakot nyitott a tisztán elektromos hajtású járművek világában a bZ4X bemutatásával, amely az új „Beyond Zero” (bZ) család első képviselője, ám a közeljövőben egy sor dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modell követi majd a környezettudatos japán autómárka kínálatában.

Ez a nagyméretű SUV nem csupán egy újabb elektromos autó, hanem egy innovációkkal teli modell, amely az eTNGA platform alapjaira épül, integrálva az akkumulátort a jármű szerkezetébe a jobb menetdinamikáért és merevségért. A bZ4X kiemelkedő hatótávolságot és kategóriaelső terepképességeket kínál, mind az első-, mind az összkerékhajtású változatokban. A Toyota több mint 25 éves tapasztalatával az elektrifikált járműtechnológia terén és a Subaruval való együttműködés révén a bZ4X nem csak a Toyota, hanem az egész elektromos járműpiac számára jelent mérföldkövet.

A jármű nemcsak a zéró károsanyag-kibocsátás elérésére törekszik, hanem túl is mutat ezen, a „Beyond Zero” filozófia jegyében, amely az emberek mobilitását, biztonságát és életminőségét helyezi előtérbe. Az új bZ4X modellt az európai piacra is bevezetik, demonstrálva a Toyota elkötelezettségét a karbonsemlegesség és a fenntartható mobilitás iránt, miközben a Toyota Environmental Challenge 2050 célkitűzései felé vezető úton halad. Az új modell bevezetése a Toyota azon ambícióját erősíti meg, hogy 2025-re évente 55 millió elektrifikált modellt értékesítsen világszerte, jelentősen hozzájárulva a globális karbonlábnyom csökkentéséhez.

A bZ4X a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett járműve. Ez a modell új utat nyit a vállalat bZ, azaz „Beyond Zero” almárkája révén a zéró károsanyag-kibocsátású modellek bevezetésével, és azzal, hogy először biztosít valódi terepképességeket az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) piacán. Bevezetése felgyorsítja a Toyota többtechnológiás stratégiáját a karbonsemlegesség felé vezető úton. A bZ4X minőségét és teljesítményét a Toyota világelső, több mint negyedszázados tapasztalatai alapozzák meg az elektrifikált járműtechnológia terén. A vállalat a Subaruval is együtt dolgozott a bZ4X fejlesztő partnereként, ezzel olyan területeken sikerült elismert szakértelmet bevonni a tervezésbe, mint például az összkerékhajtás-technika. A bZ4X nem egy meglévő modell átalakítása, hanem egy teljesen új típus, amely az első a különböző bZ járművek sorozatából, amelyeket a Toyota új, kifejezetten a BEV-ek számára kifejlesztett platformjára építenek. Az eTNGA az akkumulátoregységet az alvázba integrálja, teljes egészében a jármű padlója alá.

Az eredmény egy erős és rendkívül merev vázszerkezet és alacsony súlypont, ami meghatározó tényezője a bZ4X stabil és élvezetes vezethetőségének. A moduláris felépítés lehetővé teszi, hogy könnyen alkalmazható legyen különböző járműtípusok széles skálájához, a kis és a nagyobb szegmenseket is lefedve. A bZ4X első- és összkerékhajtású változatban is elérhető. Az FWD modell egy 150 kW-os, az első tengelyen helyet kapó eAxle egységgel rendelkezik, amely 204 lóerős teljesítményt és 265 Nm maximális forgatónyomatékot produkál. Az AWD modell, elöl és hátul egy-egy 80 kW-os eAxle egységet használ, amelyek együttes teljesítménye 218 lóerős és 337 Nm nyomaték. A kategóriaelső terepképességeket az AWD rendszer teszi lehetővé az X-MODE rendszerrel karöltve, amely biztonságos és stabil teljesítményt nyújt sárban és hóban egyaránt. A lítium-ion akkumulátoregység 71,4 kWh kapacitású, és 96 cellából áll, amelyek vízhűtésesek, és folyamatosan, egyesével ellenőrzi ezeket a rendszer bármilyen rendellenesség vagy probléma után kutatva.

A Toyota az akkumulátor minőségébe vetett bizalmát tükrözi a garancia, amely szerint az akkumulátor kapacitásának legalább 70 százalékát megőrzi 10 évig, és amelyre az eredeti EV gyártói garancia 8 évig vagy 160.000 kilométerig érvvényes. Emellett a kiegészítő akkumulátor garancia 10 évig vagy 1 millió kilométerig fedezi a vásárlókat, amennyiben minden évben elviszik az autót egy éves EC állapotfelmérésre (az ÁSZF érvényes).

A bZ4X hivatalos hatótávolsága (WLTP szabvány szerint) az FWD változat esetében 516 km, az AWD modell esetében pedig 470 km. A gyorstöltés 80 százalékos töltöttségre körülbelül 30 perc alatt elvégezhető, normál hőmérsékleti körülmények között. A modell a bemutatásakor kizárólag 6,6 kW-os fedélzeti töltővel volt elérhető, immáron azonban a gyorsabb töltési teljesítmény érdekében 11 kW-os egységgel is megrendelhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss