Connect with us
Booking.com

Mozgásban

A Michelin holdjárókerekének prototípusa bemutatkozik a 2024-es Le Mans 24h versenyen

A NASA Artemis-programjának célja a Hold déli pólusának feltárása – ahol ember még soha nem járt –, tudományos adatok gyűjtése, emellett a tudósok remélik, hogy jég formájában vizet is találnak.

A Michelin jelenleg egy levegő nélküli kerék fejlesztésén dolgozik a projekt holdjárójához, amelynek egy évtizedig kell működnie a Holdon, miközben két űrhajóst szállít, távoli területeket fedez fel és mintákat gyűjt.

Az emberek vezetésével végzett küldetések között a jármű várhatóan önállóan működik, és jut majd el különböző célpontokra, ami hatalmas ugrás a NASA 1961 és 1972 között, az Apollo-programban végzett munkájához képest.

„1995 és 2007 között, 135 küldetés során a NASA a Michelint bízta meg azzal, hogy gumiabroncsokat tervezzen és gyártson az űrsiklóira” – emeli ki Christophe Moriceau, a Michelin kutatási igazgatója. „Azóta folyamatosan végzünk kutatásokat különböző holdjárókkal kapcsolatban, és 2021-ben új együttműködésbe kezdtünk az Intuitive Machines tervezőcsapatával és partnereivel, közöttük a Northrop Grumman, a Boeing és az AVL vállalatokkal, hogy az Artemis holdjáróhoz kerekeket fejlesszünk. Így kerültünk a programba, miután jelentkeztünk a NASA tenderére.”

A keréknek a Holdon extrém körülmények között kell majd helytállnia:

  • Tapadás: A földi gravitációnak mindössze egyhatodával a Hold felszínének bejárása egyedi kihívást jelent a jármű méretétől vagy tömegétől függetlenül. A Földön is nehéz megmászni a homokos lejtőket, de ez még bonyolultabb feladat a Holdon, ahol a jármű akár 20 fokos, laza és szűz talajjal borított emelkedőkkel néz szembe. Ehhez speciális, tartós kerekekre lesz szükség, amelyek tapadást biztosítanak a legkülönbözőbb felületeken. Ebben segít a lehető legnagyobb érintkezési felület, hasonlóan ahhoz, ahogyan mi kevésbé hajlékony hótaposót hordunk, hogy nagyobb felületen osszuk el súlyunkat havon járás közben.
  • Az atmoszféra hiánya: A Hold felszínét nem védi atmoszféra, így az UV-sugárzás szintje jóval erősebb, az anyagok pedig lényegesen gyorsabban öregszenek. A holdjáró kerekei folyamatosan kapcsolatban lesznek a talajjal, és ki lesznek téve a Nap és az UV-sugárzás támadásainak. Emellett ellenállónak kell lenniük az elektromágneses sugárzással szemben is. Ezek a jelenségek egyértelműen hatással lesznek a járműre és kerekeire, így létfontosságú figyelembe venni őket az anyagok tribológiai (súrlódási) tulajdonságainak fejlesztése során, és megérteni, mire van szükség a helytálláshoz egy ilyen ellenséges környezetben.
  • Alacsony gördülési ellenállás: A holdjáró a legtöbb időt árnyékban fogja tölteni, így nem tudja majd gyakran feltölteni akkumulátorát a napelemei segítségével. Ezért a Michelinnek úgy kell megválasztania az anyagokat és kialakítania a formatervet, hogy az energiaigény a lehető legkisebb legyen, és a jármű megőrizhesse autonómiáját. Minél kisebb ellenállást kell leküzdenie előrehaladáskor – a kerek által okozott közvetlen ellenállást is beleértve –, annál kevesebb energiára lesz szüksége a mozgáshoz.
  • Kopásállóság: A Hold déli sarkán található homok igen csekély eróziónak van kitéve, ami azt jelenti, hogy nagyon agresszíven koptatja a vele kapcsolatba kerülő felületeket. Ahhoz, hogy 10 év alatt több mint 10 000 kilométert tudjon megtenni, és helytálljon minden terepen, beleértve a homokot, a sziklákat és krátereket, a holdjáró kerekeit különösen ellenálló anyagból kell készíteni, amely a környezeti viszonyoktól függetlenül megőrzi tulajdonságait.
  • Klíma: A tudósok remélik, hogy jég formájában vizet találnak majd olyan helyeken, ahol a hőmérséklet mínusz 250 fokra is zuhanhat, de más területeken, ahol a jármű áthalad, akár plusz 100 fokra is felmehet. Ilyen viszonyok nem léteznek a Földön, és – összetételüknek és deformálódási képességüknek köszönhetően – csak kivételes anyagok élhetik túl a megpróbáltatásokat.

A Francia-középhegység vulkánjai helyettesítik a Holdat

Bár a korábbi küldetések eredményeként elérhetőek holdkőzetminták, a Michelin szakértői elsősorban tudományos publikációkból tájékozódnak. Ezek tanulmányozása során jöttek rá, hogy Franciaország vulkanikus Auvergne régiója – nem messze a cég clermont-ferrand-i központjából a Francia-középhegységben – mutat bizonyos hasonlóságokat a Hold talajával, így ideális tesztelési célokra.

A Michelin innovációs képessége bemutatkozik a közutakon, a Le Mans-i 24 órás versenyen… és a Holdon

Lehet, hogy kevés a közös a FIA Endurance World Championship Hypercars versenyben részt vevő MICHELIN Pilot Sport Endurance gumiabroncsokban és a levegő nélküli kerekekben, amelyek 10 évet fognak a Holdon tölteni, de mindkettőben megmutatkozik a Michelin egyedi innovációs képessége abban, hogy optimális teljesítményt nyújtson a lehető legtöbb időn keresztül.

Mindkét termék a Michelin clermont-ferrand-i (Franciaország) kutatási létesítményének gyümölcse, és mindkettő annak köszönheti kivételesen hosszú élettartamát, hogy olyan fejlett anyagokat használnak gyártásuk során, amelyek kidolgozását a vállalat kutatási és fejlesztési központjaiban dolgozó, több mint 6 ezer szakértő tudása és ismerete teszi lehetővé.

Az autóversenyzés világában a Michelin egyedülálló szakértelme az anyagok területén lehetővé teszi, hogy partnereinek tartós teljesítményt nyújtson. A Michelint az a hit vezérli, hogy a gumiabroncsok legfőbb környezeti minősége a tartósság, és a vállalat már régen az élettartam maximalizálásának irányába fordította innovációs képességeit.

Az évek során ez a hosszú élettartammal kapcsolatos rekordok hosszú listáját eredményezte a világ versenypályáin. 2011 óta például a Le Mans-i 24 órás versenyen a Michelin gumiabroncsai több mint 700 kilométert futnak, mialatt közel konzisztens köridőket tesznek lehetővé. Ez kettőnél több Forma–1-es nagydíj távolsága. Ennek megfelelően a 2000-es évek elejéhez képest a Michelin felére csökkentette a versenyen elkoptatott gumiabroncsok számát.

Tavaly áprilisban, az olaszországi, imolai 6 órás versenyen a Ferrari egyik prototípusa 129 kört, azaz 632 km-t tett meg egyetlen garnitúrával.

A Michelin állóképességi versenyekre kifejlesztett termékkínálata lehetővé teszi hosszú távok megtételét nagyon nagy átlagsebességgel, annak ellenére, hogy az abroncsokra rendkívüli terhelés hárul és rendkívül nagy hossz- és oldalirányú erők hatnak rájuk a mai kifinomult hiperautókon.

Amellett, hogy lehetővé teszi a mobilitás új formáinak felderítését és azok alkalmazását egy szebb jövő érdekében, a Michelin egyedülálló szakértelme biztosítja a vállalat helyét nemcsak a motorsportban és a közutakon, de – miért is ne? – az űrben is!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Mozgásban

Mozogj, és keress vele! Fitnesz újtítás forradalmasítja a Web3 világát

A Bitget stratégiai partnerséget kötött a SWEAT-tel a Web3 mozgásgazdaság fellendítése érdekében

A vezető kriptotőzsde és Web3 vállalat, a Bitget bejelentette stratégiai partnerségét a SWEAT-tel, a mozgásgazdaság úttörő ökoszisztémájával. A partnerség célja, hogy csökkentse a belépési korlátokat a Web2 közönség számára, miközben zökkenőmentesen kapcsolja őket a Web3 világához. Az együttműködést a 2025-ös Dubai Esports Festivalon (DEF) jelentették be, ahol a résztvevők első kézből tapasztalhatták meg a jövőt olyan interaktív aktivitások révén, amelyek a fizikai mozgást kriptó jutalommá alakítják.

A Dubai repülőtéren át egészen a Sheikh Zayed Road-ig, a város legismertebb hirdetőtáblái most egy erőteljes üzenetet közvetítenek: Birtokold a mozgásod. Töltsd fel a tárcád.

„A fizikai aktivitást pénzügyi erőforrássá alakítjuk”

– nyilatkozta Oleg Fomenko, a SWEAT társalapítója és vezérigazgatója.

„Ez arról szól, hogy a legtermészetesebb emberi viselkedést, a mozgást digitális tulajdonnal jutalmazzuk.”

A Bitget operatív igazgatója, Vugar Usi Zade, hozzátette:

„Küldetésünk mindig is az volt, hogy hidat képezzünk a Web2 és Web3 között – és mi lehetne univerzálisabb, mint a mozgás? Ez a partnerség emberközeli módon teszi elérhetővé a kriptót – a mindennapi mozgásunk révén”

– tette hozzá.

A partnerség új innovációkat mutat be, többek között a SWEAT mesterséges intelligenciával működő mozgásedzőjét, Miát, valamint a többláncú tárcafunkciók bővítését. A Bitget számára ez az együttműködés újabb stratégiai lépést jelent azon vízió felé, hogy zökkenőmentesen kapcsolja össze a hagyományos és decentralizált digitális gazdaságokat.

„Hidakat építünk, nem falakat”

– hangsúlyozta Vugar.

„Azáltal, hogy ott találkozunk a felhasználókkal, ahol már most is jelen vannak – jelen esetben a napi mozgásuk során –, a Web3 felé vezető leghitelesebb belépési pontokat teremtjük meg. Legyél akár fitneszrajongó, akár a kripto világa iránt érdeklődő, ez a partnerség megkönnyíti és jutalmazza az átmenetet.”

Ez nem csupán egy újabb iparági partnerség – ez egy fitnesz és pénzügy találkozásából születő mozgalom, amely újradefiniálja, hogyan lépünk kapcsolatba a digitális eszközökkel. A SWEAT és a Bitget a hétköznapi mozgást pénzügyi lehetőséggé alakítva írja a kriptovaluták mainstream elfogadásának következő fejezetét. Ahogy Dubai égboltját egyre több SWEAT x Bitget óriásplakát világítja meg, egy dolog biztos: a Web3 jövője nem csupán a képernyő előtti elemzésről szól – néha meg is kell mozdulni, hogy bizonyítsd.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Molnár Martin dupla dobogóval és leggyorsabb körrel zárt Silverstone-ban

A Virtuosi Racing magyar pilótája az autósport bölcsőjében versenyzett a hétvégén.

Újabb sikeres hétvégét teljesített Molnár Martin a brit Forma–4-ben. A Virtuosi Racing magyar versenyzője két dobogós helyezést ért el Silverstone-ban, a hétvége utolsó futamán pedig az övé lett a leggyorsabb kör.

Egy héttel a szezonnyitó doningtoni forduló után már az idei brit Forma–4-es bajnokság második versenyhétvégéjét rendezték, méghozzá Silverstone-ban, a Forma–1-es mezőny által is használt Grand Prix-pályán. Mint utólag kiderült, Molnár Martin kettő helyett egy dobogós helyezéssel vágott neki a második fordulónak, utólagos óvások miatt ugyanis többek doningtoni büntetését is törölték, a Virtuosi Racing pilótája így az első hétvége utolsó futamán nem 3., hanem 5. lett.

Ez azonban mit sem számított már Silverstone-ban, ahol Martin sokkal jobban kezdett, mint Doningtonban, hiszen az időmérőn a 3. leggyorsabb kört futotta, a második leggyorsabb körök rangsorában pedig 2. lett. A hétvége első futamát így a 2. rajtkockából kezdhette, a rajtja azonban nem sikerült, ami miatt bukott egy pozíciót. Miután kétszer is be kellett küldeni a biztonsági autót, a mezőny végül mindössze 9 kört tett meg az 5891 méter hosszú pályán, Martint pedig a 3. pozícióban intették le.

„Az időmérőben volt még benne, úgyhogy meglehetett volna a pole, de nem vagyok elégedetlen a második és harmadik helyezéssel sem. Nagyon hosszú ez a pálya, úgyhogy nehéz jó kört összerakni, könnyű hibázni a tempós kanyarokban. Ami az első versenyt illeti, nem ez volt életem rajtja, kicsit beragadtam és veszítettem egy pozíciót. Ez egy nagyon tempós pálya, tele gyors kanyarral, ezért a turbulens levegőben nem könnyű követni az elöl haladót, így sajnos nem tudtam támadni a második helyért. Nem volt könnyű verseny, de a rajtnál történt pozícióvesztés után ez volt maximum”

– értékelte a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője a kvalifikációt és az első futamot, összegzésével pedig Mark Salmon, a Virtuosi Racing csapatvezetője is egyetértett.

„Martin nagyon jó munkát végzett, az időmérő második szakaszában ugyanakkor maradt benne. Az első szektorban sokat javított és a harmadikban is előrelépett, de a másodikban nem jött össze az a kis javulás, és hibázott is egyet. Amikor ilyen szoros a mezőny és századokért küzdesz, akkor könnyű benne hagyni egy kicsit. Összességében örültem az eredménynek, de benne volt a pole megszerzése. Ezután a rajtja nem sikerült jól, és sajnos ebben a lebonyolítási rendszerben általában azon a helyen fejezed be a futamot, amelyiken befordulsz az első kanyarba. Még egy ilyen széles és hosszú pályán is nehéz előzni. Ugyanakkor a harmadik helyért jó sok pont jár, és a bajnokság szempontjából erre van szükség.”

Mivel vasárnap a fordított rajtrácsos második futamot Martin a 10. helyről kezdte, a pontszerzés ezen a versenyen is abszolút elérhető közelségben volt, de csak az első kör feléig, ekkor ugyanis az egyik riválisa leterelte a pályáról a magyar pilótát, aki így visszaesett a 17. helyre. Innen több előzést bemutatva ezután visszakapaszkodott 10.-nek, pontot így nem szerzett.

„Jól rajtoltam, a kör első fele jól sikerült, megvolt a tempónk, így csak előre kellett figyelnem, de végül bebújtak mellém és kitereltek a pályáról a fűre. A fordított rajtrácsos futamokban benne van, hogy kisebb káosz alakul ki, hiszen az általában hátrébb levő versenyzőknek ez az esélye arra, hogy jó eredményt érjenek el – összegzett Martin. – Rengeteg pozíciót buktam, de igyekeztem a lehető legtöbbet visszaszerezni. Jó néhányat előztem is, mert a mezőny hátsó részéhez képest volt akkora tempóelőnyöm, hogy lendületből el tudtam menni több versenytársam mellett.”

A hétvégét lezáró harmadik futamon aztán már ismét az élmezőnyben csatázhatott a 16 esztendős magyar versenyző, hiszen a 3. rajtkockából kezdett, ahonnan remek rajttal már az első kanyarba másodikként fordult. Ezután a teljes, 25 perces futam során az éllovas James Piszcyket szorongatta, és talán kicsit gyorsabb is volt az ausztrálnál, ilyen kis tempókülönbség mellett azonban Silverstone-ban nem lehet előzni, így Martinnak be kellett érnie a második hellyel, ami mellé az utolsó körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét.

„Nagyon jól kaptam el a rajtot, aminek köszönhetően rögtön javítottam egy helyet. Próbálkoztam utolérni az első helyezettet és támadási pozícióba kerülni, de ezen a pályán sajnos nagyon nehéz követni az elöl haladót. A biztonsági autós fázis még felcsillantotta a reményt arra, hogy lesz lehetőségem, az újraindítás jól is sikerült, de ezután sem tudtam támadni. A csapat nagyon keményen dolgozott egész hétvégén, az autó végig gyors volt, ami biztató a folytatásra nézve. Az már most látszik, hogy nagyon szoros lesz a csata a bajnoki címért, de kicsit korai még a tabellát nézni. Nekem csak arra kell koncentrálnom, hogy minél következetesebb teljesítményt nyújtsak és a lehető legtöbb pontot szerezzem”

– értékelt Martin.

„A második versenyen nagyon jó rajtolt, három helyet javított az első körben, de sajnos, amikor ennyire elöl végzel az időmérőn, akkor hátulról kezdesz a fordított rajtrácsos versenyen a kevésbé tapasztalt pilótákkal. Most az egyik ilyen riválisa miatt pozíciókat veszített. Nem az ő hibája volt, egyáltalán nem hibáztattuk, az ilyesmi egyszerűen benne van. Végül nem szerzett pontot, de így is jó versenyt futott. A harmadik futamon ismét jó rajtot produkált, rögtön előrelépett, utána pedig végig jól versenyzett. A biztonsági autós újraindítást is jól kapta el, majd a leggyorsabb kör is az övé lett, úgyhogy összességében nagyon jó hétvégét teljesített és sok pontot szerzett”

– összegzett Mark Salmon.

„Az, hogy az első két forduló során három dobogós helyezést szereztünk és több pontot gyűjtöttünk, mint tavaly öt forduló alatt, az hatalmas előrelépés. És tavaly Martin nem kedvelte ezt a pályát, ezért ilyen hétvégén letenni az asztalra a tíz helyszín közül az egyik gyengébb pályáján, az mindenképp ígéretes”

– tekintett előre a folytatásra a Virtuosi csapatvezetője.

A brit F4 idei harmadik versenyhétvégéjét május 24-én és 25-én rendezik Snettertonban, Molnár Martin pedig 66 pontjával az összetett 4. helyéről várhatja a folytatást a 79 pontos Piszcyk, a 71 pontos Mclaughlin és a 68 pontos Raber mögött.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A Hankook a motorsportban aktív édesanyák előtt is tiszteleg

Anyák napja alkalmából a Hankook Tire elismerését fejezi ki minden édesanya iránt.

A vállalat most két olyan édesanyát mutat be, akik sikeresek a családi élet és a karrier egyensúlyának megteremtésében. Ráadásul mindkét hölgy egy alapvetően férfiak által uralt iparágban, a motorsportban ért el kiemelkedő eredményt.

Egy úton anya és lánya

A kenyai származású Tinashe Gatimu, a Formula E utánpótlásprogramjának (FIA Girls on Track) egyik legígéretesebb fiatal tehetsége, már kisgyerekként kapcsolatba került a motorsporttal édesanyja, Caroline Gatimu révén, aki mérnökként, csapatmenedzserként és vezetőként is dolgozott több autósport-csapatnál. Caroline Gatimu nemcsak szakmai tudásával, hanem példamutató kitartásával is támogatta lánya karrierjét: Caroline a műszaki háttérterületeken szerzett tapasztalatát arra használta, hogy Tinashét nemcsak versenyzőként, hanem tudatos, a sportág műszaki oldalát is ismerő sportolóvá nevelje. Tinashe első nemzetközi sikereit édesanyja támogatásával érte el, így számára a motorsport nem csupán hivatás, hanem családi örökség is. Jelenleg egy csapatban versenyeznek, és a Safari Rally történetében ők lettek az első női páros, akik teljesítették az extrém pályát, míg Tinashe a legfiatalabb női versenyző lett a kenyai rallyverseny történetében.

Pályáról a vezetői székbe

A skót származású Susie Wolff hosszú versenyzői pályafutást tudhat maga mögött, amely során a DTM (német túraautó-bajnokság) mezőnyében, majd később a Williams Formula–1-es csapatának tesztpilótájaként is bizonyított. Miután édesanya lett, nem vonult vissza a motorsport világából, hanem új szerepben folytatta: alapítója és vezetője lett a ’Dare to Be Different’ (Merj más lenni!) kezdeményezésnek, amely a fiatal lányok és nők autósportban való részvételét támogatja.

Jelenleg a F1 Academy ügyvezető igazgatójaként dolgozik azon, hogy fiatal női tehetségek számára nyisson utat a motorsport legmagasabb szintjei felé. Susie személyes tapasztalatai révén jól ismeri az anyaság és a versenysport követelményei közötti egyensúly megteremtésének nehézségeit, és aktívan dolgozik azon, hogy a motorsport környezete támogatóbb legyen a női versenyzők és szakemberek számára.

A Hankook technológiai partnerként működik közre a Formula E világbajnokságban, továbbá a WRC (World Rally Championship) hivatalos abroncsbeszállítójaként látja el gumiabroncsokkal a sportág legnagyobb kihívást jelentő terepversenyeit. Anyák napja alkalmából a vállalat nemcsak néhány kiemelkedő példaképet, hanem minden olyan édesanya előtt fejet hajt, akik kitartásukkal, szakmai elhivatottságukkal és családi szerepvállalásukkal hozzájárulnak a motorsportok, különösen pedig a Formula E és a WRC fejlődéséhez.

Boldog anyák napját kíván a Hankook!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss