A NASA Artemis-programjának célja a Hold déli pólusának feltárása – ahol ember még soha nem járt –, tudományos adatok gyűjtése, emellett a tudósok remélik, hogy jég formájában vizet is találnak.
A Michelin jelenleg egy levegő nélküli kerék fejlesztésén dolgozik a projekt holdjárójához, amelynek egy évtizedig kell működnie a Holdon, miközben két űrhajóst szállít, távoli területeket fedez fel és mintákat gyűjt.
Az emberek vezetésével végzett küldetések között a jármű várhatóan önállóan működik, és jut majd el különböző célpontokra, ami hatalmas ugrás a NASA 1961 és 1972 között, az Apollo-programban végzett munkájához képest.
„1995 és 2007 között, 135 küldetés során a NASA a Michelint bízta meg azzal, hogy gumiabroncsokat tervezzen és gyártson az űrsiklóira” – emeli ki Christophe Moriceau, a Michelin kutatási igazgatója. „Azóta folyamatosan végzünk kutatásokat különböző holdjárókkal kapcsolatban, és 2021-ben új együttműködésbe kezdtünk az Intuitive Machines tervezőcsapatával és partnereivel, közöttük a Northrop Grumman, a Boeing és az AVL vállalatokkal, hogy az Artemis holdjáróhoz kerekeket fejlesszünk. Így kerültünk a programba, miután jelentkeztünk a NASA tenderére.”
A keréknek a Holdon extrém körülmények között kell majd helytállnia:
Tapadás: A földi gravitációnak mindössze egyhatodával a Hold felszínének bejárása egyedi kihívást jelent a jármű méretétől vagy tömegétől függetlenül. A Földön is nehéz megmászni a homokos lejtőket, de ez még bonyolultabb feladat a Holdon, ahol a jármű akár 20 fokos, laza és szűz talajjal borított emelkedőkkel néz szembe. Ehhez speciális, tartós kerekekre lesz szükség, amelyek tapadást biztosítanak a legkülönbözőbb felületeken. Ebben segít a lehető legnagyobb érintkezési felület, hasonlóan ahhoz, ahogyan mi kevésbé hajlékony hótaposót hordunk, hogy nagyobb felületen osszuk el súlyunkat havon járás közben.
Az atmoszféra hiánya: A Hold felszínét nem védi atmoszféra, így az UV-sugárzás szintje jóval erősebb, az anyagok pedig lényegesen gyorsabban öregszenek. A holdjáró kerekei folyamatosan kapcsolatban lesznek a talajjal, és ki lesznek téve a Nap és az UV-sugárzás támadásainak. Emellett ellenállónak kell lenniük az elektromágneses sugárzással szemben is. Ezek a jelenségek egyértelműen hatással lesznek a járműre és kerekeire, így létfontosságú figyelembe venni őket az anyagok tribológiai (súrlódási) tulajdonságainak fejlesztése során, és megérteni, mire van szükség a helytálláshoz egy ilyen ellenséges környezetben.
Alacsony gördülési ellenállás: A holdjáró a legtöbb időt árnyékban fogja tölteni, így nem tudja majd gyakran feltölteni akkumulátorát a napelemei segítségével. Ezért a Michelinnek úgy kell megválasztania az anyagokat és kialakítania a formatervet, hogy az energiaigény a lehető legkisebb legyen, és a jármű megőrizhesse autonómiáját. Minél kisebb ellenállást kell leküzdenie előrehaladáskor – a kerek által okozott közvetlen ellenállást is beleértve –, annál kevesebb energiára lesz szüksége a mozgáshoz.
Kopásállóság: A Hold déli sarkán található homok igen csekély eróziónak van kitéve, ami azt jelenti, hogy nagyon agresszíven koptatja a vele kapcsolatba kerülő felületeket. Ahhoz, hogy 10 év alatt több mint 10 000 kilométert tudjon megtenni, és helytálljon minden terepen, beleértve a homokot, a sziklákat és krátereket, a holdjáró kerekeit különösen ellenálló anyagból kell készíteni, amely a környezeti viszonyoktól függetlenül megőrzi tulajdonságait.
Klíma: A tudósok remélik, hogy jég formájában vizet találnak majd olyan helyeken, ahol a hőmérséklet mínusz 250 fokra is zuhanhat, de más területeken, ahol a jármű áthalad, akár plusz 100 fokra is felmehet. Ilyen viszonyok nem léteznek a Földön, és – összetételüknek és deformálódási képességüknek köszönhetően – csak kivételes anyagok élhetik túl a megpróbáltatásokat.
A Francia-középhegység vulkánjai helyettesítik a Holdat
Bár a korábbi küldetések eredményeként elérhetőek holdkőzetminták, a Michelin szakértői elsősorban tudományos publikációkból tájékozódnak. Ezek tanulmányozása során jöttek rá, hogy Franciaország vulkanikus Auvergne régiója – nem messze a cég clermont-ferrand-i központjából a Francia-középhegységben – mutat bizonyos hasonlóságokat a Hold talajával, így ideális tesztelési célokra.
A Michelin innovációs képessége bemutatkozik a közutakon, a Le Mans-i 24 órás versenyen… és a Holdon
Lehet, hogy kevés a közös a FIA Endurance World Championship Hypercars versenyben részt vevő MICHELIN Pilot Sport Endurance gumiabroncsokban és a levegő nélküli kerekekben, amelyek 10 évet fognak a Holdon tölteni, de mindkettőben megmutatkozik a Michelin egyedi innovációs képessége abban, hogy optimális teljesítményt nyújtson a lehető legtöbb időn keresztül.
Mindkét termék a Michelin clermont-ferrand-i (Franciaország) kutatási létesítményének gyümölcse, és mindkettő annak köszönheti kivételesen hosszú élettartamát, hogy olyan fejlett anyagokat használnak gyártásuk során, amelyek kidolgozását a vállalat kutatási és fejlesztési központjaiban dolgozó, több mint 6 ezer szakértő tudása és ismerete teszi lehetővé.
Az autóversenyzés világában a Michelin egyedülálló szakértelme az anyagok területén lehetővé teszi, hogy partnereinek tartós teljesítményt nyújtson. A Michelint az a hit vezérli, hogy a gumiabroncsok legfőbb környezeti minősége a tartósság, és a vállalat már régen az élettartam maximalizálásának irányába fordította innovációs képességeit.
Az évek során ez a hosszú élettartammal kapcsolatos rekordok hosszú listáját eredményezte a világ versenypályáin. 2011 óta például a Le Mans-i 24 órás versenyen a Michelin gumiabroncsai több mint 700 kilométert futnak, mialatt közel konzisztens köridőket tesznek lehetővé. Ez kettőnél több Forma–1-es nagydíj távolsága. Ennek megfelelően a 2000-es évek elejéhez képest a Michelin felére csökkentette a versenyen elkoptatott gumiabroncsok számát.
Tavaly áprilisban, az olaszországi, imolai 6 órás versenyen a Ferrari egyik prototípusa 129 kört, azaz 632 km-t tett meg egyetlen garnitúrával.
A Michelin állóképességi versenyekre kifejlesztett termékkínálata lehetővé teszi hosszú távok megtételét nagyon nagy átlagsebességgel, annak ellenére, hogy az abroncsokra rendkívüli terhelés hárul és rendkívül nagy hossz- és oldalirányú erők hatnak rájuk a mai kifinomult hiperautókon.
Amellett, hogy lehetővé teszi a mobilitás új formáinak felderítését és azok alkalmazását egy szebb jövő érdekében, a Michelin egyedülálló szakértelme biztosítja a vállalat helyét nemcsak a motorsportban és a közutakon, de – miért is ne? – az űrben is!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rekordszezonra készülnek a futárszolgálatok karácsony előtt
Így készüljünk az ünnepi online-rohamra: Hasznos tippek, hogy minden rendelés időben célba érjen
Az ünnepi szezon közeledtével egyre többen böngészik a webáruházak kínálatát. A korábbi évek tapasztalatai alapján karácsony előtt többszörösére emelkedik a rendelések mennyisége, különösen a Black Friday-t követően. A futárszolgálatok is készülnek az év legforgalmasabb időszakára.
A Sameday futárszolgálat logisztikai menedzsere közölte, hogy a társaság bebiztosította a szezont.
„Megfelelő futárállománnyal, gépjárműflottával rendelkezünk, csomagautomatáink és Pick Pack Pontjaink már országosan elérhetőek.”
Bokodi Árpád a csomagok sikeres célba juttatása érdekében kiemelte a vásárlói tudatosságot, a pontos adatokat, és a csomagok gyors átvételét az automatákból:
Fontos, hogy a vásárlók mindig megbízható oldalról rendeljenek, az online piacterek esetében is fordítsanak kellő figyelmet az eladó személyére. Egyre több Magyarországon is a külföldi eladó, amelyek esetében sokkal hosszabb a szállítási idő, függetlenül a hazai szállítási szolgáltatók pontosságától. Gyakran akár 10-12 napig is eltart, mire megérkezik a csomag Magyarországra. Ha magyar webáruházból rendelnek, az nagyban gyorsíthatja a folyamatot, de ebben az esetben is célszerű időben leadni a rendelést.
A rendeléskor megadott adatok, mint a cím, irányítószám és telefonszám, legyenek pontosak, mert ezek alapvetően befolyásolják a kézbesítés sikerességét!
A Sameday egyik erőssége az országos lefedettségű csomagautomata-hálózat, jelenleg 1100 automata áll rendelkezésre. Fontos, hogy a vásárlók a rendelésüket mielőbb vegyék át az automatákból, ezzel is segítve minél több csomag átadásának a lehetőségét.
A Sameday logisztikai menedzsere beszámolt arról is, hogy lezárult a Sprinter Futárszolgálattal történt fúzió, amely komoly kihívásokat támasztott a szervezettel szemben, de a szezon kezdetére sikerült újból stabilizálódni.
„Egy rendkívül komplex projekten vagyunk túl, már az utolsó fázisnál járunk, kisebb finomítások vannak hátra, elsősorban az IT és a szolgáltatási területeken. A felvásárlási projekten belül számos összefésülni való elem volt, ami egy időigényes folyamat, sok mindent nem lehetett előre modellezni.”
– hangsúlyozta Bokodi Árpád.
„A cél, hogy a szezonra már minden szempontból megfelelő szolgáltatást tudjunk biztosítani a vásárlók és szerződött partnereink számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A felelős gyalogos közlekedésért indított kampányt a HUMDA
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. számos online felületen elindított közlekedésbiztonsági kampányának célja, hogy felhívja a gyalogosok figyelmét a körültekintőbb közlekedés fontosságára, különösen a gyalogátkelőhelyeken. A reklámfilm alkotói egy meghökkentő példán keresztül, kissé sokkoló módon mutatják be, hogy a zenehallgatást miért érdemes szüneteltetni az átkelés idejére egy-egy gyalogátkelőhelyen és kizárólag akkor szabad elindulni, ha zöldre vált a jelzőlámpa a gyalogosok számára.
Magyarországon minden évben csaknem 15 000 személyi sérüléssel járó közúti baleset történik. Gyakoriak azok az esetek, amikor a gyalogosok figyelmetlenül, a tilos jelzés ellenére kelnek át a gyalogátkelő helyeken. A HUMDA újabb kampánya felhívja a gyalogosok figyelmét, hogy miként kerülhetők el a gyalogátkelőhelyeken bekövetkezett balesetek a jövőben. Alapvető, hogy minden esetben be kell tartani a körültekintésre vonatkozó írott és íratlan szabályokat, akkor is, ha van külön közlekedési jelzőlámpa a gyalogosoknak és akkor is, ha nincs.
A videóban biztonságos körülmények között mutatjuk be, hogyan nézhet ki egy kritikus helyzet. A gyalogosok a fülhallgatójukon zenét hallgatnak, sőt néha az okostelefonjukat nézve sétálnak át a gyalogátkelőn. Ekkor egy általuk is hallható kürtszó harsan fel, mintha „dudálna” egy jármű. A felvételeken a kétségbeesett gyalogosok tekintete és ijedt viselkedése ilyenkor mindent elárul arról, hogy miért kell a közlekedés minden résztvevőjének körültekintően, a szabályokat betartva viselkednie.
– A HUMDA már több sikeres, nemzetközi elismeréseket bezsebelő közlekedésbiztonsági kampányt szervezett, az Ügynökség alapvető küldetése a közlekedésbiztonság színvonalának javítása. A szemléletformálási munkánk során már felhívtuk a figyelmet arra, hogy empátiával és együttműködéssel csökkenthető a közúti balesetek száma, sokat tettünk a hazai közlekedésbiztonsági helyzet és a közlekedési kultúra javítása érdekében, sőt kisgyermekeknek is készítettünk animációs kisfilmeket a szabályokról. Tapasztalataink szerint a sokkoló és meghökkentő reklámok rendkívül hatásosak, ezért is választottuk ezúttal is a figyelemfelhívás ezen formáját. A gyalogosok mellett természetesen a közlekedés minden résztvevőjének, az autósoknak, a motorosoknak, de a rollerrel vagy kerékpárral közlekedőknek is oda kell figyelniük minden esetben. Bízunk benne, hogy minél többen gondolkodnak el az üzeneteinken és biztonságosabbá tudjuk tenni hazánk gyalogátkelőhelyeit. Mindannyiunk felelőssége, hogy odafigyeljünk egymásra az utakon, hiszen minden pillanat számít – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. igazgatóságának elnöke.
A HUMDA legújabb szemléletformáló kampányával a különböző közösségimédia-felületeken és videómegosztó oldalakon, YouTube-on, Facebookon, Instagramon és TikTokon lehet találkozni. Így érhető el, hogy minél több médiafogyasztóhoz és szinte minden korosztályhoz elérjenek az üzenetek. Az Ügynökség saját felületein is megtekinthető a videó.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Rangos munkáltatói elismerésekkel díjazták a Lufthansa Systems Hungáriát
A Lufthansa Systems Hungária 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, melyet a Három Királyfi, Három Királylány Alapítvány a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint a munkavállalók fizikai és mentális egészségét támogató, családbarát intézkedéseket megvalósító munkahelyek részére ítél oda minden évben.
A vállalat emellett „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban megkapta a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgáló beneFit Prize pályázat különdíjait is.
A munka és a magánélet egyensúlya kiemelt jelentőséggel bír a Lufthansa Systems Hungária vállalati kultúrájában, ezért az IT-cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkavállalók a lehető leghatékonyabban, támogató légkörben, hibrid munkarendben végezhessék mindennapi feladataikat. Szemléletmódjának köszönhetően a cég 2022 után immár második alkalommal nyerte el a Családbarát Vállalat címet, mely pályázat fókuszában idén a munka-magánélet egyensúly újraértelmezése és a legjobb családbarát gyakorlatok elismerése állt.
A Lufthansa Systems Hungária budapesti és szegedi irodáiban immár több mint 800 magasan képzett IT szakembert foglalkoztató, légiipari szoftverek fejlesztésével és üzemeltetésével foglalkozó vállalat, amely kiemelt figyelmet fordít munkavállalói jóllétére. A cég nagy hangsúlyt helyez a gondoskodó és befogadó szervezeti kultúrára és a dolgozói wellbeing támogatására, ennek elősegítésére pedig számos jólléti intézkedést, juttatást kínál – köztük vállalati egészségbiztosítási csomagot, irodai masszázst, privát pszichológiai konzultációs lehetőséget, valamint sporteseményeken való céges részvételt, emellett egészségnapokat is szervez munkavállalói számára.
A beneFit Prize az első olyan átfogó pályázat Magyarországon, amely a munkavállalói jóllét fizikai-, szellemi- és lelki aspektusait egyaránt vizsgálja, figyelembe véve a környezeti és szociális hatásokat is. A pályázaton a Lufthansa Systems Hungária két különdíjat is elnyert „Kreatív HR megoldások” és „Digitális wellbeing” kategóriákban.
„Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy támogató vállalati kultúrát és inspiráló munkakörnyezetet biztosítsunk kollégáink számára, éppen ezért vagyunk nagyon büszkék az újabb munkáltatói elismerésekre. Legyen szó szakmai fejlődésről, a vezetői kultúránkról, a rugalmas, családbarát hibrid munkarendről, a széles körű juttatási csomagról, vagy a csapatépítést, szakmai fejlődést, illetve egészségmegőrzést szolgáló rendezvényekről, nagy hangsúlyt fektetünk a munka-magánélet egyensúlyra, illetve kollégáink jóllétére”
– hívta fel a figyelmet Turcsikné Gáspár Georgina, a Lufthansa Systems Hungária HR vezetője.
A Lufthansa Systems Hungária a fentiek mellett idén tavasszal további két rangos employer branding elismerést is elnyert: a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) „Megbízható Munkaadó 2024/26” díját, illetve a Randstad Hungary 2024-es Employer Brand kutatásán a „Legvonzóbb Munkaadó – IT kategória” címet.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!