Connect with us

Mozgásban

A Michelin holdjárókerekének prototípusa bemutatkozik a 2024-es Le Mans 24h versenyen

A NASA Artemis-programjának célja a Hold déli pólusának feltárása – ahol ember még soha nem járt –, tudományos adatok gyűjtése, emellett a tudósok remélik, hogy jég formájában vizet is találnak.

A Michelin jelenleg egy levegő nélküli kerék fejlesztésén dolgozik a projekt holdjárójához, amelynek egy évtizedig kell működnie a Holdon, miközben két űrhajóst szállít, távoli területeket fedez fel és mintákat gyűjt.

Az emberek vezetésével végzett küldetések között a jármű várhatóan önállóan működik, és jut majd el különböző célpontokra, ami hatalmas ugrás a NASA 1961 és 1972 között, az Apollo-programban végzett munkájához képest.

„1995 és 2007 között, 135 küldetés során a NASA a Michelint bízta meg azzal, hogy gumiabroncsokat tervezzen és gyártson az űrsiklóira” – emeli ki Christophe Moriceau, a Michelin kutatási igazgatója. „Azóta folyamatosan végzünk kutatásokat különböző holdjárókkal kapcsolatban, és 2021-ben új együttműködésbe kezdtünk az Intuitive Machines tervezőcsapatával és partnereivel, közöttük a Northrop Grumman, a Boeing és az AVL vállalatokkal, hogy az Artemis holdjáróhoz kerekeket fejlesszünk. Így kerültünk a programba, miután jelentkeztünk a NASA tenderére.”

A keréknek a Holdon extrém körülmények között kell majd helytállnia:

  • Tapadás: A földi gravitációnak mindössze egyhatodával a Hold felszínének bejárása egyedi kihívást jelent a jármű méretétől vagy tömegétől függetlenül. A Földön is nehéz megmászni a homokos lejtőket, de ez még bonyolultabb feladat a Holdon, ahol a jármű akár 20 fokos, laza és szűz talajjal borított emelkedőkkel néz szembe. Ehhez speciális, tartós kerekekre lesz szükség, amelyek tapadást biztosítanak a legkülönbözőbb felületeken. Ebben segít a lehető legnagyobb érintkezési felület, hasonlóan ahhoz, ahogyan mi kevésbé hajlékony hótaposót hordunk, hogy nagyobb felületen osszuk el súlyunkat havon járás közben.
  • Az atmoszféra hiánya: A Hold felszínét nem védi atmoszféra, így az UV-sugárzás szintje jóval erősebb, az anyagok pedig lényegesen gyorsabban öregszenek. A holdjáró kerekei folyamatosan kapcsolatban lesznek a talajjal, és ki lesznek téve a Nap és az UV-sugárzás támadásainak. Emellett ellenállónak kell lenniük az elektromágneses sugárzással szemben is. Ezek a jelenségek egyértelműen hatással lesznek a járműre és kerekeire, így létfontosságú figyelembe venni őket az anyagok tribológiai (súrlódási) tulajdonságainak fejlesztése során, és megérteni, mire van szükség a helytálláshoz egy ilyen ellenséges környezetben.
  • Alacsony gördülési ellenállás: A holdjáró a legtöbb időt árnyékban fogja tölteni, így nem tudja majd gyakran feltölteni akkumulátorát a napelemei segítségével. Ezért a Michelinnek úgy kell megválasztania az anyagokat és kialakítania a formatervet, hogy az energiaigény a lehető legkisebb legyen, és a jármű megőrizhesse autonómiáját. Minél kisebb ellenállást kell leküzdenie előrehaladáskor – a kerek által okozott közvetlen ellenállást is beleértve –, annál kevesebb energiára lesz szüksége a mozgáshoz.
  • Kopásállóság: A Hold déli sarkán található homok igen csekély eróziónak van kitéve, ami azt jelenti, hogy nagyon agresszíven koptatja a vele kapcsolatba kerülő felületeket. Ahhoz, hogy 10 év alatt több mint 10 000 kilométert tudjon megtenni, és helytálljon minden terepen, beleértve a homokot, a sziklákat és krátereket, a holdjáró kerekeit különösen ellenálló anyagból kell készíteni, amely a környezeti viszonyoktól függetlenül megőrzi tulajdonságait.
  • Klíma: A tudósok remélik, hogy jég formájában vizet találnak majd olyan helyeken, ahol a hőmérséklet mínusz 250 fokra is zuhanhat, de más területeken, ahol a jármű áthalad, akár plusz 100 fokra is felmehet. Ilyen viszonyok nem léteznek a Földön, és – összetételüknek és deformálódási képességüknek köszönhetően – csak kivételes anyagok élhetik túl a megpróbáltatásokat.

A Francia-középhegység vulkánjai helyettesítik a Holdat

Bár a korábbi küldetések eredményeként elérhetőek holdkőzetminták, a Michelin szakértői elsősorban tudományos publikációkból tájékozódnak. Ezek tanulmányozása során jöttek rá, hogy Franciaország vulkanikus Auvergne régiója – nem messze a cég clermont-ferrand-i központjából a Francia-középhegységben – mutat bizonyos hasonlóságokat a Hold talajával, így ideális tesztelési célokra.

A Michelin innovációs képessége bemutatkozik a közutakon, a Le Mans-i 24 órás versenyen… és a Holdon

Lehet, hogy kevés a közös a FIA Endurance World Championship Hypercars versenyben részt vevő MICHELIN Pilot Sport Endurance gumiabroncsokban és a levegő nélküli kerekekben, amelyek 10 évet fognak a Holdon tölteni, de mindkettőben megmutatkozik a Michelin egyedi innovációs képessége abban, hogy optimális teljesítményt nyújtson a lehető legtöbb időn keresztül.

Mindkét termék a Michelin clermont-ferrand-i (Franciaország) kutatási létesítményének gyümölcse, és mindkettő annak köszönheti kivételesen hosszú élettartamát, hogy olyan fejlett anyagokat használnak gyártásuk során, amelyek kidolgozását a vállalat kutatási és fejlesztési központjaiban dolgozó, több mint 6 ezer szakértő tudása és ismerete teszi lehetővé.

Az autóversenyzés világában a Michelin egyedülálló szakértelme az anyagok területén lehetővé teszi, hogy partnereinek tartós teljesítményt nyújtson. A Michelint az a hit vezérli, hogy a gumiabroncsok legfőbb környezeti minősége a tartósság, és a vállalat már régen az élettartam maximalizálásának irányába fordította innovációs képességeit.

Az évek során ez a hosszú élettartammal kapcsolatos rekordok hosszú listáját eredményezte a világ versenypályáin. 2011 óta például a Le Mans-i 24 órás versenyen a Michelin gumiabroncsai több mint 700 kilométert futnak, mialatt közel konzisztens köridőket tesznek lehetővé. Ez kettőnél több Forma–1-es nagydíj távolsága. Ennek megfelelően a 2000-es évek elejéhez képest a Michelin felére csökkentette a versenyen elkoptatott gumiabroncsok számát.

Tavaly áprilisban, az olaszországi, imolai 6 órás versenyen a Ferrari egyik prototípusa 129 kört, azaz 632 km-t tett meg egyetlen garnitúrával.

A Michelin állóképességi versenyekre kifejlesztett termékkínálata lehetővé teszi hosszú távok megtételét nagyon nagy átlagsebességgel, annak ellenére, hogy az abroncsokra rendkívüli terhelés hárul és rendkívül nagy hossz- és oldalirányú erők hatnak rájuk a mai kifinomult hiperautókon.

Amellett, hogy lehetővé teszi a mobilitás új formáinak felderítését és azok alkalmazását egy szebb jövő érdekében, a Michelin egyedülálló szakértelme biztosítja a vállalat helyét nemcsak a motorsportban és a közutakon, de – miért is ne? – az űrben is!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Szoboszlai Futammal bővül az idei Vivicittá

300 induló próbálhatja ki az idei Telekom Vivicittán, mekkora teljesítmény lefutni annyit, amennyit Szoboszlai Dominik fut egy átlagos* mérkőzésen.

A 10,5 km-es hosszúságú exkluzív futam a futóverseny második napján, április 13-án 13 órakor indul. A távon rajthoz álló versenyzők limitált, egyedi technikai pólót kapnak, nevezési díjukból 2000 Ft-tal pedig a SUHANJ! Alapítványt támogatják. A szám nevezése március 15-én 9 órakor indul a Telekom Vivicittá honlapján.

Március 15-én szombaton 9 órától lehet nevezni a Budapest Sport Iroda (BSI) és a Magyar Telekom közös szervezésű futóversenyének, a Telekom Vivicittának új kihívására, a Szoboszlai Futamra. A jubileumi 40. esemény részeként elrajtoló Szoboszlai Futam hosszúsága 10,5 km, annyi, amennyit Szoboszlai Dominik hazai színekben játszott meccsein átlagosan futott tavaly. A Szoboszlai Futam résztvevői limitált, egyedi technikai futópólót kapnak, a nevezési díjból pedig a szervezők 2000 Ft-ot a SUHANJ! Alapítvány integrált edzőtermének támogatására fordítanak. A futók így nemcsak egy különleges élménnyel gazdagodhatnak, hanem egy jó ügyért is futhatnak. A Szoboszlai Futam a verseny második napján, április 13-án, vasárnap 13 órakor a 10 km-es futókkal együtt, de önálló távként rajtol.

A Szoboszlai Futam arra hívja fel a figyelmet, hogy mindenki a saját céljai elérésével válhat igazi győztessé. Legyen szó az első teljesített versenyről vagy egy újabb lépésről az egészségesebb élet felé, a legfontosabb, hogy mozgásban maradjunk és élvezzük a sport örömét. A 10,5 km-es táv egy olyan kihívás, ahol nem a csúcsteljesítmény számít, hanem a mozgás szeretete. A Szoboszlai Futam egyben egy jelképes közös célba érkezés Szoboszlai Dominikkal, aki mérkőzésein a pályán bajnokként játszik, sikereivel sokak számára példakép és igazi motiváció a rendszeres mozgásra.

„Fontos számomra, hogy egy kicsit viszonozhassam az embereknek azt a támogatást, amit a mérkőzések során kapok tőlük. Örülök, ha a teljesítményem inspirálóan hat másokra, ahogy annak is, hogy most a Telekommal közösen arra motiválhatom az embereket, hogy sportoljanak, ezáltal tegyenek az egészségükért

– tette hozzá Szoboszlai Dominik.

Az exkluzív futamra a nevezések száma korlátozott, 300 elhivatott indulót várnak a szervezők. További információ a nevezéssel kapcsolatban elérhető az alábbi oldalon: https://www.telekomvivicitta.hu/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

DACHSER: szárazföldi szállítás Írországból Európába

Az új szolgáltatás az Egyesült Királyságot „szárazföldi hídként” használva gyorsítja fel az ír exportot Európába

Vámügyintézési szakértelmére és vezető európai gyűjtőszállítmányozási hálózatára alapozva „Smart Landbridge Connect” néven új szolgáltatást vezetett be a Dachser: akárcsak a Brexit előtt, a logisztikai szolgáltató járatai Írországból ismét a brit szárazföldön keresztül jutnak el a kontinentális Európába. A kompokhoz képest ez az útvonal nagyobb rugalmasságot, rövidebb szállítási időt és sűrűbb járatindulásokat tesz lehetővé. Ezzel a Dachser az első olyan nagy logisztikai vállalat, amely újraélesztette ezt a Brexit előtti megoldást.

A Smart Border Connect vámszolgáltatás tavalyi elindítása után, amely a brit exportőrök számára biztosít gördülékenyebb hozzáférést az európai piachoz, a Dachser még egy módot talált arra, hogy felgyorsítsa az áruk áramlását a Brit-szigetekről a kontinentális Európa felé. A logisztikai szolgáltató bevezeti az új Smart Landbridge Connect szolgáltatást, amelynek keretében Írországból az Egyesült Királyságon keresztül szállítja az árukat Európa szárazföldi részére és vissza, akár napi 40 járatot indítva 35 ország célállomásaira.

Az ír kikötők és a kontinentális Európa közötti közvetlen kompjáratok kapacitása korlátozott, ezért a járatindulások száma limitált. Ráadásul a zord időjárás is gyakran okoz fennakadásokat, az ír exportőrök ezért nehezebben érik el a kontinentális európai piacokat. A Dachser új szolgáltatása erre a helyzetre jelent megoldást és kínál gördülékeny áruszállítást.

„A gyors és hatékony szárazföldi szállítási opció révén a Dachser versenyelőnyt teremt az ír exportőrök számára”

– mondta el John Van Den Berg, a DACHSER Ireland ügyvezető igazgatója.

„Az egyszerű T2-vámeljárás használatával az Írországból induló áruk zökkenőmentesen haladnak át az Egyesült Királyságon, majd a Csatorna-alagúton keresztül érkeznek a kontinensre, lehetővé téve az ír kereskedők számára, hogy termékeik gyorsabban és hatékonyabban érjék el az európai célállomásokat”

– tette hozzá.

Kiváló minőségű hálózat

Az ír ügyfelek is profitálhatnak a Dachser kiváló minőségű gyűjtőszállítmányozási hálózatából, amely évente több mint 77 millió küldeményt kezel a logisztikai szolgáltató 220 saját telephelyén keresztül Európában. A DACHSER házon belüli informatikai rendszerei és eLogistics-platformja megbízható, átlátható és biztonságos alapot jelent a szolgáltatás során.

„Végső soron az Írországban, az Egyesült Királyságban és a kontinentális Európában működő saját hálózatunk révén tudjuk a legmagasabb szintű minőséget és biztonságot nyújtani – ami kiemelten fontos ügyfeleink számára”

– összegzi Van Den Berg.

További információ a Smart Landbridge Connect-ről az alábbi videóban: https://www.dachser.ie/en/smart-landbridge-connect


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A női autóvezetők több mint negyede napi szinten él át negatív megkülönböztetést az utakon

A magyarok döntő többsége találkozott már olyan közlekedési helyzettel, ahol egy sofőrt a neme miatt negatívan ítéltek meg – derül ki a drivingcamp Hungary megbízásából készített reprezentatív kutatásból.

A női vezetők 28 százaléka napi rendszerességgel él át megkülönböztetést, ugyanakkor a fővárosi sofőrök egyharmada is mindennapos jelenségnek tartja ezt. A lakosság 17 százaléka rosszabb sofőrnek tartja a női vezetőket. Egy, a női vezetőket sújtó előítéletek elleni kampányt a magyarok több mint fele hasznosnak tartana.

A női autóvezetőkkel szembeni megkülönböztetésről készített felmérést a drivingcamp vezetéstechnikai központ. A kutatási eredmények rámutatnak, hogy szinte minden ötödik magyar (17 százalék) rosszabb sofőrnek tartja a női vezetőket a férfiaknál, a megkérdezettek több mint fele azonban nem ért egyet ezzel az állítással, 29 százalékuk pedig semleges választ adott erre. Érthető okokból a nők döntő többsége elutasítja ezt a sztereotípiát, 60 százalékuk megalapozatlannak tartja a kijelentést.

A lakosság 86 százaléka már tapasztalt olyat, hogy egy sofőrt a neme miatt negatívan ítéltek meg, a válaszadók csupán 14 százalékának volt ismeretlen ez az élethelyzet. A megkérdezettek közel kétharmada ritka jelenségnek tartja ezt, azonban a nők 28 százaléka jelezte, hogy napi szinten él át ilyen jellegű megkülönböztetést. A fővárosban autózók egyharmada is rendszeresnek érzi a nemi alapú ítélkezést, amely összefüggésben állhat a magas stresszfaktorú helyi közlekedéssel.

A személyes tapasztalatok is erősen formálják a női vezetőkkel szembeni előítéleteket

A nőkkel kapcsolatos vezetői sztereotípiákat a legtöbben (45%) a kulturális és társadalmi hagyományoknak tudják be, ezt a választ a 60-69 évesek és a diplomások magasabb arányban jelölték meg. A magyarok ötöde szerint személyes tapasztalatok befolyásolják ezt, míg a média és a közösségi oldalak hatását 16 százalék jelölte meg kiváltó tényezőként. A megkérdezettek 13 százaléka úgy véli, statisztikai adatok és tények támasztják alá a nők gyengébb vezetői képességeit. Eközben a családon belüli mintáknak mindössze 7 százalék tulajdonít megkülönböztetett jelentőséget.

Sokan jó ötletnek tartják a szemléletformáló kampányt

A magyarok többsége (58 százalék) hasznosnak tartana egy, a női vezetőket sújtó előítéletek elleni kampányt. Ezt az ötletet a nők 60 százaléka támogatta a férfiak 56 százalékával szemben.  Érdekesség, hogy a 60-69 éves korosztály mutatta a legmagasabb elkötelezettséget egy ilyen típusú potenciális kampány kapcsán, ők 68 százalékban voksoltak erre az opcióra. A lakosság közel negyede szerint azonban nincs szükség ilyen megmozdulásra, 18 százalék pedig nem tudta megítélni ennek létjogosultságát.

A nők kiváló vezetők, de a társadalmi sztereotípiák miatt gyakran hátrányból indulnak. Ők a biztonságot helyezik előtérbe, kevésbé kockáztatnak, és alaposabban átgondolják a helyzeteket. Ezért is fontos, hogy a megfelelő tréningekkel növeljük az önbizalmukat és megmutassuk nekik, hogy a vezetési készségek fejleszthetők, így a tréningek végére magabiztosabban ülnek vissza az autóba. A cél nem az, hogy versenyzőket neveljünk, hanem hogy mindenki, legyen férfi vagy nő, biztonságosabban
és tudatosabban vezessen az utakon

– mondta Csörgő László, a drivingcamp vezető trénere.

Nem attól lesz valaki jó vezető, hogy több évtizedes rutinnal rendelkezik

A vezetéstechnikai központ továbbá felmérte azt is, hogy mely vezetői készségeket tartják a legfontosabbnak az emberek. A válaszokból kiderül, hogy a magyarok közel fele (48 százaléka) a jó vezetést elsősorban azzal azonosítja, ha valaki mindig a forgalmi helyzetnek, az időjárási és az útviszonyoknak megfelelő sebességgel és stílusban vezet. Ezt a lehetőséget a férfiak magasabb arányban (52 százalék) jelölték meg, mint a nők (45 százalék). A megkérdezettek a második leghasznosabb készségnek a gyors reflexet tartották, amellyel helyesen lehet reagálni a váratlan közlekedési helyzetekre. Erre a nők magasabb arányban szavaztak, mint a férfiak. A harmadik legfontosabb tényezőnek pedig a közlekedési szabályok pontos betartása bizonyult. Csupán 9 százalék volt azok aránya, akik úgy gondolják, a több évtizedes rutin tesz valakit jó vezetővé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss