Okoseszközök

A nappalikban már dúl a 8K forradalom

Áttörést érhet el 2021-ben a televíziós piacon a 8K technológia. Ma még egy ilyen készülék meglehetősen drága, kevés hozzá a tartalom, ráadásul a képminőség javulása szabad szemmel alig érzékelhető, ám a fejlődés megállíthatatlan.

A vevők nagy többsége ugyanis státuszszimbólumként tekint a televízióra, ezért sok pénzt hajlandó költeni rá – derül ki a Deloitte tanácsadócég legfrissebb előrejelzéséből.

 Státuszszimbólumnak számít világszerte, hogy kinek mekkora képernyőjű és milyen „tudású” televíziója van. Az Egyesült Államokban például 2004 és 2019 között 25,4 inchről (64,5 cm) 47 inchre (119 cm) nőtt az átlagos képernyőméret. Ezzel párhuzamosan a vevők ráadásul az egyre nagyobb felbontású tévéket keresik még akkor is, ha szabad szemmel nem is érzékelik a kép minőségében megmutatkozó különbséget a régi és az új modellek között.

„Mivel státuszszimbólumról van szó, a fogyasztók vásárláskor hajlandók mélyen a zsebükbe nyúlni. Ez a hozzáállás újabb és újabb fejlesztésekre sarkallja a gyártókat, akik a 4K felbontás után most a 8K felbontással igyekeznek meghódítani a vevőket. A számok pedig azt mutatják, hogy sikeresen teszik ezt.”

mondja Laczka Sándor, a Deloitte Magyarország TMT iparági csoportjának igazgatója.

Bővülő piac, csökkenő árak

Csak 8K televíziókból idén a várakozások szerint 3,3 milliárd dollár értékben adnak majd el világszerte. A piac mérete a hasonló teljesítményre képes monitorokkal és kamerákkal együtt 5 milliárd dolláros lehet. Komoly növekedésről van szó, hiszen két évvel ezelőtt a 8K kijelzők forgalma nem érte el az egymilliárd dollárt sem. Hasonló fejlődésre volt már példa a 4K televízióknál, amikor a termék piaci bevezetése és a százmilliomodik készülék eladása között csak 7 év telt el. Ma még az eladások bővülését fékezi, hogy a 8K televízió nem olcsó befektetés. Ám itt is iránymutatást jelenthet a 4K kapcsán szerzett piaci tapasztalat, miszerint ahogy terjed a technológia, úgy mennek le az árak. Egy 8K tévé 2017-ben átlagosan 8 ezer dollárba (csaknem 2,5 millió forintba) került, ma már az átlagár 3,3 ezer dollár (több mint egymillió forint) körül alakul.

Megéri?

 De vajon megéri-e ilyen drága televíziót vásárolni? Ez a kérdés sokakban fel sem merül, pedig nem árt tisztában lenni azzal, hogy megtérülő befektetésről van szó. Minél többet tévézik valaki, annál inkább. Az Egyesült Államokban kiszámolták: egy 3,3 ezer dollárba kerülő 8K tévé várható élettartama 7 év. Ha valaki átlagosan 3-5 órát tévézik naponta, akkor az óránként 25 centjébe kerül, ráadásul ezen a költségen a háztartás minden tagja osztozik. Ezzel szemben egy átlagosan 380 dollárért megvásárolható okostelefon élettartama mindössze 2,7 év, így a tévé 7 éves működése alatt egy háromfős család összesen 7,8 ezer dollárt költ telefonra.

„Felmerülhet kérdésként, hogy a gyártóknak megéri-e csökkenő áron is a 8K technológiával foglalkozni? A válasz egyértelműen igen, hiszen azzal is számolni kell, hogy nem csak az eladásból származhatnak bevételek. Mivel okostelevíziókról van szó, a felhasználók tévézési szokásairól rengeteg adat keletkezik, amelyek értékesíthetők a hirdetők és a tartalomgyártók számára”

– hívja fel a figyelmet Major Dóra, a Deloitte TMT iparágának szakértője.

És ha már tartalom – van-e elég néznivaló?

„A modern technológia persze mit sem ér, ha a tartalom felbontása jóval elmarad a készülék tudásától. Márpedig a felmérések szerint 2021-ben a videós tartalmaknak mindössze 0,1 százaléka 8K felbontású. Bár ez első pillantásra kevésnek tűnik, ám mégsem az. Ha 8K tévénk van, akkor a 0,1 százaléknyi tartalomból az év minden egyes napjának, minden órájában új néznivalót választhatunk magunknak ismétlés nélkül. Másrészt a következő években több irányból is a 8K-s tartalmak ugrásszerű bővülésére lehet számítani”

– állítja Laczka Sándor.

És hogy honnan is érkezhetnek a tartalmak:

  • Upgrade: Mesterséges intelligencia segítségével a már meglévő 4K vagy akár HD felbontású tartalmakat könnyedén lehet 8K minőségre javítani.
  • Analóg felvételek digitalizációja: a 70 mm-es filmre vett filmek (2001: Űr Odüsszeia, My Fair Lady,stb.) vagy az iMax mozifilmek felbontása megegyezik a 8K digitális felvételekével, így könnyű remasterelni (Remaster: a régi alkotások hozzáigazítása a kor igényeihez és áthelyezése a modern adathordozókra) a régi alkotásokat.
  • 8K gyártás: A technológia megjelenésével a filmstúdiók egyre több filmet vesznek fel eleve 8K-ban.
  • Felhasználói tartalmak: Az okostelefonok kameráinak felbontása egyre javul. Egy 12 megapixeles kamera képe például teljes szépségében 8K felbontásban játszható le a legjobban.
  • Influenszerek: A közösségi médiában szereplő tartalomgyártók egyre jobb eszközöket használnak, hiszen számukra is fontos a minél jobb minőség. Ezt a törekvést a különböző médiafelületek is támogatják, hiszen a YouTube-on például 2015 óta van lehetőség 8K feltöltésre, a Vimeo-n pedig már most is több ezer 8K felvétel érhető el.
  • Játékkonzolok: 2021-ben már kaphatóak a 8K felbontásra képes eszközök.

Okoseszközök

Új nevet kaphat az „Apple ID”

apple ID

Újramárkázza az Apple az egyik legrégebb óta használt technológiáját.

Elsőként a MacRumors számolt be arról, hogy az Apple már az idén átnevezheti az eddig „Apple ID” –ként ismert azonosítót, ami a jövőben „Apple Account” elnevezés alatt fog futni az icloud.com-on és a cég szoftveres platformjain. Az új brandet 2024 során kezdheti el bevezetni a cég az iOS 18 és a watchOS 11 rendszerek kiadásával – erősítette meg a híresztelést Mark Gurman is, a Bloomberg bennfentes forrásokkal rendelkező elemzője.

A változás tehát lényegében annyi lesz, hogy az Apple eszközökre és szolgáltatásokba való bejelentkezéskor már nem Apple ID, hanem Apple Account elnevezéssel kéri be a hitelesítési adatokat a rendszer. Ezzel együtt az Apple ID-hoz rendelt pénzeszközök a későbbiekben Apple-fiókegyenleg, vagy hasonló elnevezéssel fognak láthatóvá válni. A rebranding folyamattal az Apple ID kifejezés teljesen eltűnik majd, több mint két évtizeddel a bevezetése után.

Az Apple nem osztotta meg a döntés okát, de az valóban nem vitatható, hogy az Apple-fiók egy kézenfekvőbb márkaépítést tesz lehetővé. A további részletekről jó eséllyel a júniusi WWDC fejlesztői konferencián lehet majd hallani.

Forrás: HWSW


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Lézeres távolságmérő szenzor is van a Dyson új hajszárítójában

dyson

Nem kőműveseknek készült, hanem a hőhatást állítja így be attól függően, milyen messze van az ember fejétől.

A Dyson a dél-koreai Szöulban tartott globális esemény keretében bemutatta a Supersonic Nural hajszárítóját, amely a márka eddigi legintelligensebb hajszárítója.

A Dyson legújabb hajformázó eszköze fejbőrkímélő üzemmóddal rendelkezik, amely érzékelők egész hálózatát használja, és automatikusan csökkenti a hőt, ahogy a hajszárító a közelít a fejhez, megóvva a fejbőrt a károsodástól. Emellett a készüléken lévő LED a színének változásával jelzi a kifújt levegő hőmérsékletét.

A LED-fény színe automatikusan váltakozik a sárga (alacsony hőfok), a narancssárga (közepes hőfok) és a piros (magas hőfok) között, attól függően, hogy a gép milyen távolságra van a fejtől.

A hajszárító felismeri azt is, hogy a felhasználó melyiket szereli fel a készülékhez fejlesztett tartozékok közül. Ez a funkció jelentősen leegyszerűsíti a hajformázást, mivel a készülék emlékszik a felhasználó által preferált beállításokra a különböző tartozékok használata mellett. A hajszárító megjegyzi az egyes tartozékokhoz alkalmazott hő- és légáramlási beállításokat, és automatikusan előhívja azokat, amikor legközelebb azt adott tartozékot csatolja fel a felhasználó.

Új tartozékok – még több lehetőség

Az új Wave+Curl diffúzort hullámos, göndör és sodort hajfürtökhöz tervezték. Ez két üzemmódban segít kialakítani és formálni a természetes hajmintákat. Dome üzemmódban a tartozék kupolaformája eltereli a légáramlást a fejbőrtől, így simább, hosszúkásabb hullámok alakíthatók ki, lekerekített végekkel. Diffuse módban a tüskés betét mélyen a hajtövekbe juttatja a levegőt a határozott, nagy térfogatú hajfürtök érdekében.

Az új érzékelők mellé különleges vizuális megjelenés társul: egy átlátszó zárókupak, amely betekintést enged a beépített technológiába, valamint merész új színek: kerámia patina és topáz vagy Vinca kék és topáz. A Supersonic Nural hajszárító Magyarországon 2024 nyarától lesz elérhető, az áráról sajnos még nem tudunk semmit, de az elődje közel 200 000 forintos árát valószínűleg ez a modell is könnyedén meglépi.

ORIGO


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Hasznos alkalmazások (nem csak) a jó időhöz

honor

Végre megérkezett a tavasz, ami meleget, szép időt és persze több lehetőséget jelent! Ezek kihasználásához pedig a HONOR most pár hasznos alkalmazást ajánl, amik segítenek a maximumot kihozni most, hogy végre ki lehet mozdulni otthonról – de akkor is, ha maradnánk.

🏞️Bejárni a világot…vagy a környéket – Most végre lehet túrázni, biciklizni, kocogni vagy épp csak sétálni egyet a környéken. A Komoot egy remek app, ami nemcsak segít megtervezni útvonalakat, hanem a közösség által létrehozott opciókat is kínál. Akár egy hosszabb menetre vágyunk, akár rövidebb útra, valamit biztos fogunk találni, bárhol is járunk épp.

🌱A természet lágy ölén… vagy otthon – Ha már kimozdultunk, akkor jól jön a Seek, egy kiváló, magyarul is elérhető, ingyenes alkalmazás, ami segít beazonosítani növényeket vagy állatokat a telefonunk kamerája segítségével. Ha esetleg lecsúsztunk volna a hóvirágzásról, akkor is számos érdekes és izgalmas élőlénnyel találkozhatunk a magyarországi arborétumokban – meg persze szerte a világon. Persze otthon is jól jöhet, ha elfelejtettük, hogy milyen szobanövényekkel rendelkezünk vagy mit kaptunk ajándékba. A vadonatúj, csúcskategóriás HONOR Magic6 Pro fantasztikus kamerája pedig segít abban, hogy éles, tiszta képet küldjünk a rendszernek, ami meghatározza, hogy pontosan mivel is van dolgunk – hogy utána még többet tudhassunk meg róla.

🍷Meginni egy jó bort…vagy kettőt – Előfordulhat, hogy épp egy jó borvidéken kirándulunk, vagy csak koccintanánk egyet a végre nem jéghideg estéken. A Vivino-val nem kell se somelier-nek, se borásznak lenni ahhoz, hogy tudjunk egy jó bort választani, ami akkor is kifejezetten jól jön, ha ajándékot keresünk. Széles az adatbázisa, tele van hasznos tippekkel és visszajelzésekkel, és folyton frissül, hogy mi magunk is idővel kiművelhessük magunkat a borok világában.

🧠Ha csak kevés időnk van tanulni…vagy épp több – A szép idő a fáradtabb, szürke téli napokat is elkergeti, ilyenkor pedig nagy eséllyel motiváltabbak vagyunk a tanulás tekintetében is. A Kinnu remek opció arra, hogy belekóstolgassunk témák széles választékába: röviden, de épp annyira, hogy utána el tudjunk bennük merülni, ha jobban érdekelnek. A tudományokon át az irodalmon keresztül a földrajzig számos témával stimulálhatjuk agyunkat, a HONOR Magic6 Pro fantasztikus akkumulátorának köszönhetően pedig nem kell aggódnunk, hogy lemerülne a készülékünk. Bárhol is vagyunk, nyugodtan elmélyedhetünk pár percre egy-egy témában!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss