Connect with us

Okoseszközök

PC vagy konzol, melyik a jobb?

Bár Magyarország nem szerepel a világ vezető játékpiacai között, a videojátékok hazánkban is egyre népszerűbbek: 2021-ben közel 90 millió eurós árbevételt ért el a piac.

Egy játékosok körében végzett felmérés szerint a magyarok 79 százaléka PC-n szeret játszani, 23 százalékuk okostelefonon, míg a megkérdezettek további 21 százaléka játékkonzolon. Ugyanakkor a „PC vagy konzol?” kérdés meglehetősen megosztó a gamerek körében, mindkét tábor vehemensen ragaszkodik a maga igazához. A választáshoz érdemes megvizsgálni a költségeken túl többek között a teljesítményt, a grafikát, a bővíthetőséget, a beállítás egyszerűségét és az exkluzív játékok hozzáférhetőségét. A Kingston bemutatja a két eszköz mellett szóló érveket.

A PC előnyei

  • Korszerű grafika: Az NVIDIA és AMD grafikus kártyákból évente új verziók jelennek meg, igazodva az új/frissített PC-processzorokhoz, ami évről évre biztosítja a grafikus teljesítmény folyamatos fejlődését. Egy konzollal ezzel szemben addig játszunk, amíg meg nem jelenik belőle a frissített verzió, ami akár hét év is lehet.
  • Egyszerűbb frissítés: A Kingston szakértői szerint frissíthetőség szempontjából a PC-k dinamikusak, a konzolok pedig statikusak, ami azt jelenti, hogy a grafikus kártyák (GPU-k), a RAM és az SSD-k is könnyebben telepíthetők PC-n. Márpedig frissítésre szükség van, hiszen a GPU-k folyamatos fejlődésével a legújabb felső kategóriás játékok RAM-memóriaigénye is növekszik. A játékok túlnyomó többségének 4 vagy 8 GB RAM-memóriára van szüksége, de az újabb játékoknál már 16 vagy 32 GB kell a kimagasló élményhez. A PC-knél a HDD vagy a kisebb méretű SSD nagyobb kapacitású SSD-re cserélhető, ami növeli a sebességet és a tartósságot, kisebb energiafelhasználás mellett. Érdemes NVMe SSD-re váltani, mivel ez a technológia képes kezelni a legtöbb helyet foglaló és legújabb játékok magasabb képváltási frekvenciáját is.
  • Modding: A modding lehetővé teszi, hogy a gamerek „módosítsák” a játékokat: további tartalmakat hozzáadva új kihívásokkal alakítsák/frissítsék a régebbi játékokat. A moddingot a felhasználók saját maguk is végrehajthatják, de mások modjait is letölthetik. A modding lehetőségét azonban a játékfejlesztőknek be kell építeniük a programba, ami a PC-s játékoknál általában magától értetődő. Néha a konzolos játékok is támogatják a moddingot, ám ez esetenként nehéz, fárasztó művelet, sőt, a konzolgyártó is rossz szemmel nézi (értsd: illegális).
  • Olcsóbb játékok: A PC-s játékok könnyen elérhetők magán a PC-n. Számos webhely árulja/kölcsönzi őket. A letöltés gyors, a választék bőséges, a webhelyek elterjedtek, az árverseny miatt pedig kedvező áron lehet hozzájutni a játékokhoz.
  • Visszamenőleges kompatibilitás: Bár az újabb konzolok az elődeiknél jobban támogatják a visszamenőleges kompatibilitást, még mindig vannak korlátok. Egyetlen konzolon sem lehet lejátszani a szállító teljes korábbi katalógusát. A PC-ken azonban – megfelelő eszközök és meghajtóprogramok telepítésével – szinte minden, valaha PC-re kiadott játék lejátszható.

A konzol előnyei

  • Egyszerű beállítás és használat: A konzol a dobozból kivéve néhány perc alatt beállítható, és már indulhat is a játék. Nincs szükség hozzá speciális készségekre vagy tudásra. Semmit nem kell összeszerelni vagy csatlakoztatni, és nem kell aggódni az inkompatibilis komponensek miatt.
  • Bővíthetőség: A konzolok gyári tárhelye gyakran nem elegendő, és a jelenlegi AAA-játékok közül csak néhánynak biztosítanak kellő kapacitást. Jó hír azonban, hogy a PC-hez hasonlóan a konzol tárhelye is bővíthető: a Kingston FURY Renegade PCIe Gen 4.0 M.2 NVMe és a hozzá hasonló, nagy teljesítményű SSD-k extra tárhelyet és sebességet kínálnak a PS5-tulajdonosok számára. A Nintendo Switch esetében pedig olyan microSDXC vagy microSDHC memóriakártyák illeszthetők a hibrid konzol kártyanyílásába, mint például a Kingston Canvas Go! Plus. Fontos észben tartani, hogy a legtöbb Switch játékkártya nem igényel további telepítést, így attól függően, hogy az ember elsősorban digitális játékokat tölt le, vagy fizikai példányokat vásárol, eltérő lehet a tárhelyigény.
  • Vezeték nélküli vezérlők: A PC-játékoknál a felhasználó meglehetősen helyhez kötött. A konzolegységek közül soknál használható vezeték nélküli vezérlő, amellyel a játékosok szabadon mozoghatnak, és úgy érezhetik, hogy jobban bevonódnak a játékba.
  • Megfizethető ár: Bár ez gyakran vitatott kérdés a két tábor lelkes felhasználói között, a Kingston szerint a konzol a megfizethetőbb választás, mind vásárláskor, mind az idő múlásával. Ne felejtsük el, hogy az Xboxhoz és a PlayStationhöz hasonló konzolok tették tömegek számára elérhetővé a játékokat, és ezek a kényelem mellett az alacsonyabb költségnek köszönhették népszerűségüket.
  • Akadálytalan játék: Ha az ember megvásárol egy játékot a PlayStation vagy Xbox konzoljára, biztos lehet benne, hogy az adott játékkal anélkül is tud játszani, hogy új grafikus kártyát vagy több RAM-ot kellene beszereznie. Bár az elmúlt két generációnál változott a konzolok tárolókapacitása, ez csak felületesen befolyásolja a konzol játéklejátszási képességét.

Exkluzív játékok – melyiken elérhető?

Mindkét eszköztípusnál vannak exkluzív játékok. A first-party fejlesztők (pl. a Sony és a Nintendo) kifejezetten a saját konzolmárkájukhoz tervezett játékokat kínálnak. A Mario és a Nintendo természetesen elválaszthatatlanul összefonódott, de kevesen tudják, hogy a Nathan Drake, a Kratos, a Crash Bandicoot és a Spyro the Dragon mind kizárólag PlayStationre elérhetők. Számos fejlesztő viszont egyedül PC-alapú használatra készít játékokat, ilyenek például a rendkívül népszerű MMO-k és MOBA-k.

Mindként eszköznek megvannak tehát a maga előnyei, így a választás elsősorban az egyéni preferenciáktól függ. Bármelyiket is válaszd gamerként, az a legfontosabb, hogy élvezd a játékot, ez pedig mind konzollal, mind PC-vel tökéletesen megvalósítható.

További információért látogass el a kingston.com oldalra.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Okoseszközök

Mit tud manapság egy érintőceruza?

stylus érintőceruza

Olyan korban élünk, ahol rohamléptekben fejlődik minden. Különösen a digitális világban, új szoftverek, hardverek, új technológiák. Okoskütyük tömkelege, amelyek segítségével kialakíthatjuk úgy a lakóterünket, hogy már hazafelé útközben az ottlétünk nélkül kellemes klímát teremtsen a légkondi, behúzódjanak a függönyök, elinduljon egy mosás, és akár lefőjön a kávénk is. Távolról dolgozunk, tabletről, telefonról. Ha valamilyen eszközről dolgozunk egy táblázatban, lehet bármily kecses is az ujjunk, rémálom lehet apróbb rubrikákba tapogatni, ha meg kinagyítjuk megfelelő méretűre, akkor nem látjuk át.

Bár sok esetben az érintőképernyők ujjbeggyel is könnyen vezérelhetők, az érintőceruza precíziót, gyorsaságot és természetesebb kezelést tesz lehetővé. Az olyan tevékenységek során, ahol fontos a részletgazdag irányítás (például rajzolás, jegyzetelés vagy képszerkesztés), az érintőceruza elengedhetetlen eszközzé válik. Ezt persze csak akkor tudjuk meg, ha kipróbáljuk, viszont onnantól kezdve felkészülhetünk a „függőségre”, az ujjlenyomatoktól hemzsegő kijelzőt pedig gyorsan elfelejthetjük!

Történeti visszatekintés

Az első érintőceruzák már a ’90-es évek PDA eszközeinél is megjelentek, de akkor még csupán egyszerű műanyag vagy gumivégű pálcák voltak. Ezek az eszközök nem rendelkeztek semmilyen érzékenységgel vagy elektronikával. Az igazi áttörés a 2010-es években történt az Apple Pencil, a Microsoft Surface Pen és a Wacom fejlett érintőceruzáinak megjelenésével. Ezek az újgenerációs eszközök már támogatják a nyomásérzékenységet, döntésérzékelést, sőt egyes modellek beépített gombokat, Bluetooth kapcsolatot és akár vezeték nélküli töltést is kínálnak.

Az érintőceruzák típusai

Passzív (kapacitív) ceruzák: Nem tartalmaznak elektronikát. Egyszerű gumivégű pálcák, amelyek az ujjunk elektromos vezetőképességét utánozzák. Pontatlanabbak, de olcsóbbak, és nem igényelnek töltést.

Aktív ceruzák: Ezek rendelkeznek belső elektronikával, kommunikálnak az eszközzel. Támogatják a nyomásérzékenységet, a gesztusokat és a programozható gombokat.

Bluetooth stylusok: Képesek adatokat küldeni az eszköznek (például gombnyomás, színválasztás), valamint egyesek akár radírként is működnek a ceruza másik végén.

Főbb használati területei

Professzionális munkaeszköz

A digitális grafikusok, építészek, formatervezők és mérnökök számára az érintőceruza nélkülözhetetlen. A nyomásérzékenységnek és döntésszög-felismerésnek köszönhetően valósághű vonásokat lehet húzni, árnyékolni, színezni, mintha papíron dolgoznánk.

spigen stylus érintőceruza

Oktatás és jegyzetelés

A diákok és tanárok egyaránt hasznát veszik digitális jegyzeteléshez. Az érintőceruza gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a jegyzetelést, különösen matematikai képletek vagy rajzok esetén, ahol az ujjbegy nem elég pontos.

Kreatív munkák és hobbik

Digitális festészet, képregény készítés, kalligráfia, zeneszerkesztés – az érintőceruza új dimenziókat nyit meg. Egyes modellek még haptikus visszajelzést is adnak, ami imitálja a papíron való írás vagy rajzolás érzetét.

érintőceruza

Dokumentumkezelés, irodai jellegű munkák

Az üzleti világban is egyre gyakoribb az érintőceruza használata: dokumentumok aláírására, PDF-ek annotálására, prezentációk vázlatának elkészítésére ideális eszköz.

Egy modern érintőceruza (típusától függően) számos extrával van már felvértezve, igazi kis varázspálca. Vásárlás előtt mindenképpen fogalmazzuk meg magunkban, hogy milyen célra szeretnénk használni, és milyen funkciókra van szükségünk. Az alábbi felsorolásban éppen ezért tételesen összeszedtük a főbb funkciókat, amelyek kényelmesebbé, gyorsabbá, precízebbé tehetik a munkavégzést (és persze, a hobbizást).

Nyomásérzékenység (Pressure Sensitivity): A modern stylusok több ezer szintű nyomásérzékenységet támogatnak (például 2048, 4096 vagy akár 8192 szint). Lehetővé teszi, hogy különböző erősségű vonalakat húzzunk – hasonlóan a ceruza vagy ecset használatához.

Döntésszög-érzékelés (Tilt Detection): Érzékeli, ha ferdén tartjuk a ceruzát. Hasznos árnyékoláskor, ecsetvonásoknál vagy kalligráfiánál.

Palm Rejection (tenyér-érintés kizárása): A ceruza együttműködik a digitális eszközzel, hogy figyelmen kívül hagyja a tenyerünket, amikor az képernyőre helyezzük. Kényelmes írást és rajzolást tesz lehetővé, mintha papíron dolgoznánk.

Programozható gomb(ok): Egy vagy több gomb a ceruzán, amelyet testreszabhatunk: például radírozás, eszközváltás, visszavonás, jobb klikk. Különösen hasznos grafikus szoftverekben (Photoshop, Procreate, OneNote).

Radír funkció: Egyes érintőceruzák másik vége radírként is funkcionál (például Surface Pen). Egyszerűen átfordítjuk, és radírozhatunk vele – pont, mint egy hagyományos ceruzánál.

Bluetooth kapcsolat: Lehetővé teszi az extra funkciókat: például gombnyomásra képernyőkép készítése, alkalmazásváltás, szinkronizálás.

Haptikus visszajelzés: Finom rezgést ad vissza rajzolás vagy írás közben, ezzel szimulálva a valódi papír-ceruza érzetet.

Vezeték nélküli töltés/mágneses rögzítés: Az újabb ceruzák mágnesesen csatlakoztathatók a táblagép oldalához (például iPad és Apple Pencil 2), ahol automatikusan töltődnek.

Cserélhető hegyek: Különféle hegyvariációk különféle célokra.

Állapotjelző LED: Megjelenítheti a töltöttségi szintet, a további eszközökkel való kapcsolatot.

Választáskor célszerű egy picit az igényeink „fölé” rakni a lécet, ugyanis az elsőre feleslegesnek tűnő extrákról nagyon gyorsan kiderül, hogy mennyire praktikusak és szükségesek!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

A Sony LinkBuds Fit mostantól rózsaszínben is kapható

A Sony bejelentette, hogy a LinkBuds Fit mostantól stílusos, új, márványmintás rózsaszín változatban is kapható – ez a színárnyalat tökéletes azok számára, akik a lágy és természetes tónusú rózsaszínt vegyítve, kifinomultan szeretnének kitűnni egyedi stílusukkal.

A rózsaszín árnyalatú és elegáns alaptónusú LinkBuds Fit Pink új módját kínálja a stílusod kiegészítésének és kiemelésének, így a rózsaszín LinkBuds Fit a hangzásjavító divat alapdarabjává válik! Ráadásul nemcsak a töltőtok fedelén, hanem a fülhallgatókon is egyedi márványmintával rendelkezik.

Az egyediség és a fenntarthatóság jegyében készült márványminta újrahasznosított PET (polietilén-tereftalát) műanyag palackokból készült. Ez az első alkalom, hogy a Sony Truly Wireless vezeték nélküli fülhallgatói újrahasznosított PET palackból származó műanyagot tartalmaznak: az összes felhasznált műanyag mintegy 20%-a újrahasznosított anyag.​

A LinkBuds Fit fülhallgató 2024 októberében került piacra, kiváló minőségű Ambient Sound módot és zajszűrést biztosít, így a fülhallgató automatikusan alkalmazkodik a környezethez, csökkentve a felesleges zajokat, akár edzőtermi edzésen, akár a napi ingázás során. Emellett a LinkBuds Fit fülhallgatóhoz választható Air Fitting Supporters (illeszkedést segítő elemek) és többféle színben kapható tok révén még inkább személyre szabhatod stílusod.

A termékcsalád 2025 júniusától bővül a rózsaszín LinkBuds Fittel, a fekete, fehér, zöld és lila modellek mellett.

További információkért a következő weboldalra: https://www.sony.hu/headphones/products/linkbuds-fit


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Lezárult a 2025-ös okoszebra-szavazás

A szeptemberi iskolakezdésre egy móri gyalogátkelő alakul majd okossá!

A Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén – a tavalyi évekhez hasonlóan – egy szavazás keretei között a hazai lakosság arról dönthetett, melyik városban alakítsanak „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A verseny a napokban lezárult, és már az is kiderült, melyik hazai városban épül ki az Alapítvány támogatásával az innovatív gyalogosvédelmi rendszer még a szeptemberi iskolakezdés előtt.

Az elmúlt évtizedekben a többszörösére nőtt a gépjárművek száma, így nem csoda, hogy míg évtizedekkel ezelőtt a legtöbb gyermek már egészen kis korában egyedül közlekedhetett, mára sokat változott a helyzet. A szülők nehezebben engedik el egyedül például iskolába a gyerekeket: a Generali a Biztonságért Alapítvány tavaly júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön. A válaszokból akkor egyértelműen kiderült, hogy a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor. A kutatásból az is kiderült, hogy átlagosan a 10-11 éves kor az, amikortól a szülők úgy érzik, egyedül is közlekedhet a gyerek.

Okoszebra szavazás 2025

A Generali alapítványa nyár elején indított közönségszavazást: a hazai lakosságnak két héten át lehetősége volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az idei iskolakezdés előtt.

A szavazás lezárult, és a szavazatok számából ezúttal is kiderült, hogy rengeteg embert foglalkoztat a gyermekek biztonságos közlekedése: több mint kétmillió szavazat érkezett a két hét alatt. A győztes város idén Mór lett, őt követi a legtöbb szavazatot kapott városok listáján Szombathely, a bronzérmet pedig Karcag szerezte meg.

Így a móri, Szent István tér és Kossuth Lajos utca kereszteződésénél lévő gyalogátkelő a tervek szerint a 2025-ös szeptemberi iskolakezdésre okossá alakul majd.

Az okoszebráknak mérhetően pozitív hatásai vannak a közlekedésbiztonságra

A Rendőrség 2023-as adataiból kiderül, hogy a gyalogosokat érintő több mint 2100 baleset 38%-a (812 eset) kijelölt gyalogosátkelőhelyen történt, melyből 18 halálos kimenetelű volt. Az összes gyalogos baleset 93%-a (1 989 eset) lakott területen belül-, döntő többségben (65%) nappali, természetes fényviszonyok mellett következett be. Azonban 571 alkalommal éjszaka, működő közvilágítás mellett-, 115 esetben pedig közvilágítás nélküli útszakaszon történt szerencsétlenség, mely bizonyítja, hogy a zebrák láthatóvá tétele kulcsfontosságú mind a gyalogos, mind az autós részére.

2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestek, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan négy éve már okoszebraként működik. A 2022-es szavazást Szentendre nyerte, ahol azóta már okoszebra segíti a biztonságosabb közlekedést. A 2023-as okoszebra szavazás győztese Mohács volt, tavaly pedig Mátészalkára szavaztak a legtöbben, így 2024 szeptemberére el is készült az okoszebra, ami azóta biztonságosabbá teszi az iskolába igyekvők mindennapjait.

Mi az az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.

A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta közel 70 zebrát alakított okossá; és több mint 120 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss