Okoseszközök
PC vagy konzol, melyik a jobb?
Bár Magyarország nem szerepel a világ vezető játékpiacai között, a videojátékok hazánkban is egyre népszerűbbek: 2021-ben közel 90 millió eurós árbevételt ért el a piac.
Egy játékosok körében végzett felmérés szerint a magyarok 79 százaléka PC-n szeret játszani, 23 százalékuk okostelefonon, míg a megkérdezettek további 21 százaléka játékkonzolon. Ugyanakkor a „PC vagy konzol?” kérdés meglehetősen megosztó a gamerek körében, mindkét tábor vehemensen ragaszkodik a maga igazához. A választáshoz érdemes megvizsgálni a költségeken túl többek között a teljesítményt, a grafikát, a bővíthetőséget, a beállítás egyszerűségét és az exkluzív játékok hozzáférhetőségét. A Kingston bemutatja a két eszköz mellett szóló érveket.
A PC előnyei
- Korszerű grafika: Az NVIDIA és AMD grafikus kártyákból évente új verziók jelennek meg, igazodva az új/frissített PC-processzorokhoz, ami évről évre biztosítja a grafikus teljesítmény folyamatos fejlődését. Egy konzollal ezzel szemben addig játszunk, amíg meg nem jelenik belőle a frissített verzió, ami akár hét év is lehet.
- Egyszerűbb frissítés: A Kingston szakértői szerint frissíthetőség szempontjából a PC-k dinamikusak, a konzolok pedig statikusak, ami azt jelenti, hogy a grafikus kártyák (GPU-k), a RAM és az SSD-k is könnyebben telepíthetők PC-n. Márpedig frissítésre szükség van, hiszen a GPU-k folyamatos fejlődésével a legújabb felső kategóriás játékok RAM-memóriaigénye is növekszik. A játékok túlnyomó többségének 4 vagy 8 GB RAM-memóriára van szüksége, de az újabb játékoknál már 16 vagy 32 GB kell a kimagasló élményhez. A PC-knél a HDD vagy a kisebb méretű SSD nagyobb kapacitású SSD-re cserélhető, ami növeli a sebességet és a tartósságot, kisebb energiafelhasználás mellett. Érdemes NVMe SSD-re váltani, mivel ez a technológia képes kezelni a legtöbb helyet foglaló és legújabb játékok magasabb képváltási frekvenciáját is.
- Modding: A modding lehetővé teszi, hogy a gamerek „módosítsák” a játékokat: további tartalmakat hozzáadva új kihívásokkal alakítsák/frissítsék a régebbi játékokat. A moddingot a felhasználók saját maguk is végrehajthatják, de mások modjait is letölthetik. A modding lehetőségét azonban a játékfejlesztőknek be kell építeniük a programba, ami a PC-s játékoknál általában magától értetődő. Néha a konzolos játékok is támogatják a moddingot, ám ez esetenként nehéz, fárasztó művelet, sőt, a konzolgyártó is rossz szemmel nézi (értsd: illegális).
- Olcsóbb játékok: A PC-s játékok könnyen elérhetők magán a PC-n. Számos webhely árulja/kölcsönzi őket. A letöltés gyors, a választék bőséges, a webhelyek elterjedtek, az árverseny miatt pedig kedvező áron lehet hozzájutni a játékokhoz.
- Visszamenőleges kompatibilitás: Bár az újabb konzolok az elődeiknél jobban támogatják a visszamenőleges kompatibilitást, még mindig vannak korlátok. Egyetlen konzolon sem lehet lejátszani a szállító teljes korábbi katalógusát. A PC-ken azonban – megfelelő eszközök és meghajtóprogramok telepítésével – szinte minden, valaha PC-re kiadott játék lejátszható.
A konzol előnyei
- Egyszerű beállítás és használat: A konzol a dobozból kivéve néhány perc alatt beállítható, és már indulhat is a játék. Nincs szükség hozzá speciális készségekre vagy tudásra. Semmit nem kell összeszerelni vagy csatlakoztatni, és nem kell aggódni az inkompatibilis komponensek miatt.
- Bővíthetőség: A konzolok gyári tárhelye gyakran nem elegendő, és a jelenlegi AAA-játékok közül csak néhánynak biztosítanak kellő kapacitást. Jó hír azonban, hogy a PC-hez hasonlóan a konzol tárhelye is bővíthető: a Kingston FURY Renegade PCIe Gen 4.0 M.2 NVMe és a hozzá hasonló, nagy teljesítményű SSD-k extra tárhelyet és sebességet kínálnak a PS5-tulajdonosok számára. A Nintendo Switch esetében pedig olyan microSDXC vagy microSDHC memóriakártyák illeszthetők a hibrid konzol kártyanyílásába, mint például a Kingston Canvas Go! Plus. Fontos észben tartani, hogy a legtöbb Switch játékkártya nem igényel további telepítést, így attól függően, hogy az ember elsősorban digitális játékokat tölt le, vagy fizikai példányokat vásárol, eltérő lehet a tárhelyigény.
- Vezeték nélküli vezérlők: A PC-játékoknál a felhasználó meglehetősen helyhez kötött. A konzolegységek közül soknál használható vezeték nélküli vezérlő, amellyel a játékosok szabadon mozoghatnak, és úgy érezhetik, hogy jobban bevonódnak a játékba.
- Megfizethető ár: Bár ez gyakran vitatott kérdés a két tábor lelkes felhasználói között, a Kingston szerint a konzol a megfizethetőbb választás, mind vásárláskor, mind az idő múlásával. Ne felejtsük el, hogy az Xboxhoz és a PlayStationhöz hasonló konzolok tették tömegek számára elérhetővé a játékokat, és ezek a kényelem mellett az alacsonyabb költségnek köszönhették népszerűségüket.
- Akadálytalan játék: Ha az ember megvásárol egy játékot a PlayStation vagy Xbox konzoljára, biztos lehet benne, hogy az adott játékkal anélkül is tud játszani, hogy új grafikus kártyát vagy több RAM-ot kellene beszereznie. Bár az elmúlt két generációnál változott a konzolok tárolókapacitása, ez csak felületesen befolyásolja a konzol játéklejátszási képességét.
Exkluzív játékok – melyiken elérhető?
Mindkét eszköztípusnál vannak exkluzív játékok. A first-party fejlesztők (pl. a Sony és a Nintendo) kifejezetten a saját konzolmárkájukhoz tervezett játékokat kínálnak. A Mario és a Nintendo természetesen elválaszthatatlanul összefonódott, de kevesen tudják, hogy a Nathan Drake, a Kratos, a Crash Bandicoot és a Spyro the Dragon mind kizárólag PlayStationre elérhetők. Számos fejlesztő viszont egyedül PC-alapú használatra készít játékokat, ilyenek például a rendkívül népszerű MMO-k és MOBA-k.
Mindként eszköznek megvannak tehát a maga előnyei, így a választás elsősorban az egyéni preferenciáktól függ. Bármelyiket is válaszd gamerként, az a legfontosabb, hogy élvezd a játékot, ez pedig mind konzollal, mind PC-vel tökéletesen megvalósítható.
További információért látogass el a kingston.com oldalra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
Június 28-tól új funkció, az RTT, azaz a Real-Time Text (valós idejű szöveg) jelenhet meg készüléktől függően mobiltelefonunkon a hívások közben.
A Real-Time Text (valós idejű szöveg) egy kommunikációs technológia, mely lehetővé teszi, hogy telefonhívás közben a gépelt szöveg azonnal megjelenjen a hívásban résztvevők kijelzőjén anélkül, hogy külön alkalmazást használnának, vagy a chat funkcióknál megszokott küldés gombra kellene kattintani a gépelést követően. A technológia készüléken történő megjelenítése mobilgyártónként eltérő, és a megoldás egyelőre a Telekomos hívószámok között használható.
Real-Time Text, azaz valós idejű szöveg funkciót indít június 28-án a Magyar Telekom ügyfelei számára. A mobilhívások közben aktív technológia lényege, hogy a hívó és a hívott fél között valós idejű szövegátvitel történhet – vagyis a szöveges üzenet, amit az egyik fél begépel mobilkészülékén, a másik félnél azonnal megjelenik anélkül, hogy chatre kellene váltani, és az ott megszokott küldés gombra kellene kattintani. Az RTT használatához nem kell külön alkalmazást letölteni, és internet előfizetés nélkül is működik. Ez a megoldás nagy segítség lehet speciális élethelyzetekben, illetve az akadálymentesség megteremtésében – ha például egy időpontfoglalásra csak telefonszám elérhető, de valaki beszédében akadályozott vagy hallássérüléssel éli mindennapjait.
A Real-Time Text funkciónál a hang és a gépelés egyszerre lehet jelen, ráadásul valós időben. A szolgáltatást extra költségek nélkül vehetik igénybe a Magyar Telekom ügyfelei és egyelőre csak a Telekomos hívószámok között elérhető. A Real-Time Text (RTT) funkció különböző mobilkészülékeken eltérő módokon jelenik meg: mindig látható lesz az RTT gomb Apple és TPhone telefonok esetében; hívás közben látható a Honor mobiloknál; és alapértelmezetten kikapcsolt állapotban van, de bekapcsolható a Samsung készülékek esetében. Xiaomi, TCL, Pixel és Lenovo mobiloknál a funkció egyelőre nem látható.
A Real-Time Text Android és iOS operációs rendszerek estében különböző módokon használható.
Egyes készülékeken automatikusan megjelenik majd a készülék szoftverének frissítését követően, máshol először be kell kapcsolni a funkciót. A használatra is több lehetőség van: RTT-n keresztül is lehet hívást kezdeményezni, vagy hanghívás közben is át lehet váltani erre a funkcióra, illetve vissza is lehet váltani hanghívásra. A megoldás a digitális akadálymentesítési szabályozás eleme, mely egyelőre a Telekom hálózatán, a vállalat ügyfelei között elérhető, amíg a többi szolgáltató el nem indul ugyanezen szolgáltatással. A technológia alkalmazásához arra van szükség, hogy a hívó és a hívott fél készüléke is alkalmas legyen az RTT használatára, aktiválva legyen a funkció, és mindkét félnél rendelkezésre álljon minimum 4G lefedettség vagy Wifi hálózat. Az RTT aktiválásának pontos módját az alábbi linken érik el az ügyfelek: https://www.telekom.hu/lakossagi/ugyintezes/keszulekbeallitasok/valos-ideju-szoveg-rtt
A Telekom törekszik az olyan megoldások kidolgozására és megvalósítására, amelyekkel fogyatékossággal élő ügyfelek számára is teljeskörű hozzáférhetőséget biztosíthat szolgáltatási szegmenseiben. Az inkluzivitás jegyében 2023 szeptembere óta a vállalat kijelölt üzleteiben és telefonos ügyfélszolgálatán jelnyelvi tolmácsszolgáltatás vehető igénybe a siket és hallássárült ügyfelek számára, a televíziós és online reklámjait pedig minden alkalommal felirattal látja el. Emellett idén nyárra speciális matricákkal jelöli meg országszerte több mint 80 üzletének kirakatát, megkülönböztetve az üvegfelületeket, az ajtókat, valamint fix felületeket, hogy a vak és gyengénlátó ügyfelek számára is biztonságosan és könnyen megközelíthetőek legyenek az üzletek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Mit tud manapság egy érintőceruza?
Olyan korban élünk, ahol rohamléptekben fejlődik minden. Különösen a digitális világban, új szoftverek, hardverek, új technológiák. Okoskütyük tömkelege, amelyek segítségével kialakíthatjuk úgy a lakóterünket, hogy már hazafelé útközben az ottlétünk nélkül kellemes klímát teremtsen a légkondi, behúzódjanak a függönyök, elinduljon egy mosás, és akár lefőjön a kávénk is. Távolról dolgozunk, tabletről, telefonról. Ha valamilyen eszközről dolgozunk egy táblázatban, lehet bármily kecses is az ujjunk, rémálom lehet apróbb rubrikákba tapogatni, ha meg kinagyítjuk megfelelő méretűre, akkor nem látjuk át.
Bár sok esetben az érintőképernyők ujjbeggyel is könnyen vezérelhetők, az érintőceruza precíziót, gyorsaságot és természetesebb kezelést tesz lehetővé. Az olyan tevékenységek során, ahol fontos a részletgazdag irányítás (például rajzolás, jegyzetelés vagy képszerkesztés), az érintőceruza elengedhetetlen eszközzé válik. Ezt persze csak akkor tudjuk meg, ha kipróbáljuk, viszont onnantól kezdve felkészülhetünk a „függőségre”, az ujjlenyomatoktól hemzsegő kijelzőt pedig gyorsan elfelejthetjük!
Történeti visszatekintés
Az első érintőceruzák már a ’90-es évek PDA eszközeinél is megjelentek, de akkor még csupán egyszerű műanyag vagy gumivégű pálcák voltak. Ezek az eszközök nem rendelkeztek semmilyen érzékenységgel vagy elektronikával. Az igazi áttörés a 2010-es években történt az Apple Pencil, a Microsoft Surface Pen és a Wacom fejlett érintőceruzáinak megjelenésével. Ezek az újgenerációs eszközök már támogatják a nyomásérzékenységet, döntésérzékelést, sőt egyes modellek beépített gombokat, Bluetooth kapcsolatot és akár vezeték nélküli töltést is kínálnak.
Az érintőceruzák típusai
– Passzív (kapacitív) ceruzák: Nem tartalmaznak elektronikát. Egyszerű gumivégű pálcák, amelyek az ujjunk elektromos vezetőképességét utánozzák. Pontatlanabbak, de olcsóbbak, és nem igényelnek töltést.
– Aktív ceruzák: Ezek rendelkeznek belső elektronikával, kommunikálnak az eszközzel. Támogatják a nyomásérzékenységet, a gesztusokat és a programozható gombokat.
– Bluetooth stylusok: Képesek adatokat küldeni az eszköznek (például gombnyomás, színválasztás), valamint egyesek akár radírként is működnek a ceruza másik végén.
Főbb használati területei
Professzionális munkaeszköz
A digitális grafikusok, építészek, formatervezők és mérnökök számára az érintőceruza nélkülözhetetlen. A nyomásérzékenységnek és döntésszög-felismerésnek köszönhetően valósághű vonásokat lehet húzni, árnyékolni, színezni, mintha papíron dolgoznánk.
Oktatás és jegyzetelés
A diákok és tanárok egyaránt hasznát veszik digitális jegyzeteléshez. Az érintőceruza gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a jegyzetelést, különösen matematikai képletek vagy rajzok esetén, ahol az ujjbegy nem elég pontos.
Kreatív munkák és hobbik
Digitális festészet, képregény készítés, kalligráfia, zeneszerkesztés – az érintőceruza új dimenziókat nyit meg. Egyes modellek még haptikus visszajelzést is adnak, ami imitálja a papíron való írás vagy rajzolás érzetét.
Dokumentumkezelés, irodai jellegű munkák
Az üzleti világban is egyre gyakoribb az érintőceruza használata: dokumentumok aláírására, PDF-ek annotálására, prezentációk vázlatának elkészítésére ideális eszköz.
Egy modern érintőceruza (típusától függően) számos extrával van már felvértezve, igazi kis varázspálca. Vásárlás előtt mindenképpen fogalmazzuk meg magunkban, hogy milyen célra szeretnénk használni, és milyen funkciókra van szükségünk. Az alábbi felsorolásban éppen ezért tételesen összeszedtük a főbb funkciókat, amelyek kényelmesebbé, gyorsabbá, precízebbé tehetik a munkavégzést (és persze, a hobbizást).
Nyomásérzékenység (Pressure Sensitivity): A modern stylusok több ezer szintű nyomásérzékenységet támogatnak (például 2048, 4096 vagy akár 8192 szint). Lehetővé teszi, hogy különböző erősségű vonalakat húzzunk – hasonlóan a ceruza vagy ecset használatához.
Döntésszög-érzékelés (Tilt Detection): Érzékeli, ha ferdén tartjuk a ceruzát. Hasznos árnyékoláskor, ecsetvonásoknál vagy kalligráfiánál.
Palm Rejection (tenyér-érintés kizárása): A ceruza együttműködik a digitális eszközzel, hogy figyelmen kívül hagyja a tenyerünket, amikor az képernyőre helyezzük. Kényelmes írást és rajzolást tesz lehetővé, mintha papíron dolgoznánk.
Programozható gomb(ok): Egy vagy több gomb a ceruzán, amelyet testreszabhatunk: például radírozás, eszközváltás, visszavonás, jobb klikk. Különösen hasznos grafikus szoftverekben (Photoshop, Procreate, OneNote).
Radír funkció: Egyes érintőceruzák másik vége radírként is funkcionál (például Surface Pen). Egyszerűen átfordítjuk, és radírozhatunk vele – pont, mint egy hagyományos ceruzánál.
Bluetooth kapcsolat: Lehetővé teszi az extra funkciókat: például gombnyomásra képernyőkép készítése, alkalmazásváltás, szinkronizálás.
Haptikus visszajelzés: Finom rezgést ad vissza rajzolás vagy írás közben, ezzel szimulálva a valódi papír-ceruza érzetet.
Vezeték nélküli töltés/mágneses rögzítés: Az újabb ceruzák mágnesesen csatlakoztathatók a táblagép oldalához (például iPad és Apple Pencil 2), ahol automatikusan töltődnek.
Cserélhető hegyek: Különféle hegyvariációk különféle célokra.
Állapotjelző LED: Megjelenítheti a töltöttségi szintet, a további eszközökkel való kapcsolatot.
Választáskor célszerű egy picit az igényeink „fölé” rakni a lécet, ugyanis az elsőre feleslegesnek tűnő extrákról nagyon gyorsan kiderül, hogy mennyire praktikusak és szükségesek!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
A Sony LinkBuds Fit mostantól rózsaszínben is kapható
A Sony bejelentette, hogy a LinkBuds Fit mostantól stílusos, új, márványmintás rózsaszín változatban is kapható – ez a színárnyalat tökéletes azok számára, akik a lágy és természetes tónusú rózsaszínt vegyítve, kifinomultan szeretnének kitűnni egyedi stílusukkal.
A rózsaszín árnyalatú és elegáns alaptónusú LinkBuds Fit Pink új módját kínálja a stílusod kiegészítésének és kiemelésének, így a rózsaszín LinkBuds Fit a hangzásjavító divat alapdarabjává válik! Ráadásul nemcsak a töltőtok fedelén, hanem a fülhallgatókon is egyedi márványmintával rendelkezik.
Az egyediség és a fenntarthatóság jegyében készült márványminta újrahasznosított PET (polietilén-tereftalát) műanyag palackokból készült. Ez az első alkalom, hogy a Sony Truly Wireless vezeték nélküli fülhallgatói újrahasznosított PET palackból származó műanyagot tartalmaznak: az összes felhasznált műanyag mintegy 20%-a újrahasznosított anyag.
A LinkBuds Fit fülhallgató 2024 októberében került piacra, kiváló minőségű Ambient Sound módot és zajszűrést biztosít, így a fülhallgató automatikusan alkalmazkodik a környezethez, csökkentve a felesleges zajokat, akár edzőtermi edzésen, akár a napi ingázás során. Emellett a LinkBuds Fit fülhallgatóhoz választható Air Fitting Supporters (illeszkedést segítő elemek) és többféle színben kapható tok révén még inkább személyre szabhatod stílusod.
A termékcsalád 2025 júniusától bővül a rózsaszín LinkBuds Fittel, a fekete, fehér, zöld és lila modellek mellett.
További információkért a következő weboldalra: https://www.sony.hu/headphones/products/linkbuds-fit
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás4 nap ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar3 nap ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Okoseszközök2 hét ago
Lezárult a 2025-ös okoszebra-szavazás
-
Ipar2 hét ago
Ipari automatizációval erősít a Delta Technologies
-
Tippek2 hét ago
Ezek szabotálják leggyakrabban a családi utazásokat
-
Egyéb kategória2 hét ago
Tizedik alkalommal választották Európa legjobb légitársaságának a Turkish Airlines-t
-
Gazdaság1 hét ago
Bitget – Ez lesz az új Revolut?
-
Tippek1 hét ago
Fókuszban a pénzügyi biztonság: így védi ügyfeleit a K&H a digitális térben