Connect with us

Okoseszközök

Sziget Fesztivál: érdekes mobilhasználati szokásokra derült fény

Befejeződött Európa egyik legnagyobb könnyűzenei és kulturális eseménye, a Sziget Fesztivál.

A látogatók a nap 24 órájában intenzíven használták a mobilhálózatot: kétszázszor annyi időt telefonáltak, és 1200-szor annyi mobiladat-forgalmat bonyolítottak le a Yettel mobilhálózatán, mint az óbudai Hajógyári-sziget egy átlagos napján – derül ki a fesztivál hivatalos telekommunikációs partnerének riportjából. De melyik külföldi országból érkeztek legtöbben?

Hívogatós hétfő, videózós vasárnap

A Sziget Fesztivál hat napjának adatforgalma mintegy 35 darab átlagos budapesti bázisállomás forgalmát bonyolítja, az egyes állomások pedig összesen körülbelül 25-ször akkora adatforgalmat kezelnek, mint egy átlagos budapesti hétköznapon. Az Óbudai-sziget egy átlagos nyári időszakban (idén július 3-8. között) mért adataihoz képest a fesztivál hat napján a Yettel hálózatán összesen mintegy kétszázszor többet telefonáltak és 1200-szor több adatot használtak fel a fesztivállátogatók a helyszínen.

A hanghívások szempontjából a legsűrűbb nap az utolsó, hétfői nap volt (augusztus 12.), amikor a fesztivál napi átlagforgalmánál mintegy 15 százalékkal többet telefonáltak a Szigetlakók. Adatforgalom tekintetében két erősebb napot is mutat a mobilszolgáltató riportja: a szombati és vasárnapi adatforgalom körülbelül 14-15 százalékkal, míg a zárónap ennél kevesebbel, mintegy 11 százalékkal haladta meg az átlag Sziget-napot.

Külföldi látogatók és felhasználók

A Sziget Fesztivál minden évben nagy számú külföldi látogatót is megmozgat. A Yettel nemzetközi partnereinek köszönhetően az idelátogató vendégek is élvezhetik a megnövelt kapacitást: az immár 80 országban – és ennyi országból hozzánk látogató külföldi előfizetőknek – elérhető VoLTE roaming, azaz a nagykapacitású 4G-re terelt hangforgalom, aminek köszönhetően lényegesen több egyidejű telefonhívást képes kezelni a hálózat.

A látogatók legnagyobb csoportja általában Hollandiából, illetve az Egyesült Királyságból érkezik, és mindezt a mobilforgalmi adatok is tükrözik. A külföldi Sziget-látogatók közül idén az Egyesült Királyságból csatlakoztak legtöbben a Yettel hálózatára – azaz indítottak hívást vagy használták a mobilnetet –, és náluk minimálisan, 2-3 százalékkal kevesebb felhasználó érkezett Hollandiából. A harmadik helyen Ausztria áll.

A több százezer látogatóra a fesztivál hivatalos telekommunikációs partnere, a Yettel egy kisváros méretének megfelelő hálózati kapacitáserősítéssel készült. A közel egyhetes teszten jól vizsgázott az extra hat bázisállomás telepítésével és az 5G-vel megerősített mobilhálózat, amely így képes volt kiszolgálni a hirtelen megnövekedett forgalmat, és biztosítani, hogy viszonylag kis területen, egyidőben akár több tízezer fesztiválozó is problémamentesen tudjon telefonálni és netezni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Okoseszközök

Veszélyben a férfiak: másfél év alatt duplájára nőtt az átvertek száma!

A Médiaunió Alapítvány és az Ipsos Zrt. felmérése szerint a megkérdezettek közel 36%-át károsították már meg csalók, és a növekedés a férfiak esetében szembetűnő különösen: a másfél évvel ezelőtti adatokhoz képest megduplázódott!

Pozitív változás ugyanakkor, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként végre csökkent a kibercsalások kárösszege.

A Médiaunió Alapítvány két éve indította el a Magyar Bankszövetséggel és a KiberPajzs Programmal közös „A kulcs te vagy!” kampányát, amely a kibertér veszélyeire és az online tudatosságra hívja fel a figyelmet. Most ismét az Ipsos Zrt.-vel közös, ezer fő bevonásával végzett felmérésben vizsgálták az internetezők tudatosságát, s noha az elmúlt időszakban érezhetően megnövekedett a veszélyekre figyelmeztető felhívások és cikkek száma, az eredmények ismételten rávilágítottak arra, hogy a digitális fenyegetések még mindig komoly problémát jelentenek.

Hamis magabiztosság

Pedig a válaszadók többsége kifejezetten magabiztos: a nőknek több mint 80, a férfiaknak pedig közel 90%-a gondolja magát közepesen vagy nagyon tájékozottnak a kiberbiztonsági kockázatokkal kapcsolatban. S bár bizakodásra adhat okot, hogy a megkérdezettek csaknem 90%-a tényleg ismeri az árulkodó jeleket – mint például túl kedvező ajánlatok, bizalmas információk vagy bankszámla adatok iránti érdeklődés, magyartalan szövegezés, sürgetés –, a további eredmények sajnos rácáfolnak minderre: a férfiak 39, a nők 32%-a vált csalás áldozatává (másfél éve 20, illetve 23% volt az arány)! Az egyik legnagyobb biztonsági kockázatot jelentő tényezőt, a jelszókezelési szokásokat illetően pedig gyakorlatilag semmi sem változott az elmúlt két évben: a felhasználók 57%-a még mindig több platformon használja ugyanazt a jelszót – ez alig 1,5%-os csökkenés a korábbi eredményekhez képest.

Mitől félünk a legjobban?

A kutatás szerint a legtöbben – a válaszadók 71%-a – a bankkártyaadataik biztonságát féltik legjobban, ami érthető is, hiszen ezek kiszivárgása azonnali és fájdalmas következményekkel járhat. Érdekes módon sokkal kevésbé aggódnak más személyes adataik miatt: mindössze 30%-uk tart attól, hogy jelszavaik, online profiljaik vagy fényképeik illetéktelen kezekbe kerülhetnek.

„Ez a hozzáállás azért veszélyes, mert a személyes információk megszerzése gyakran az első lépés a komolyabb visszaélések, például a zsarolás felé. A csalók egyre kifinomultabb módszerekkel támadnak, sokszor lopott profilokról és AI-eszközök segítségével, a technológia fejlődésével pedig csak rosszabb lesz a helyzet. Hiába a biztonsági rendszerek, ha a csalók kezébe adjuk a mindent nyitó kulcsot, magunkat sodorjuk veszélybe” 

– mondta Kardos Ferenc, a Médiaunió Alapítvány ügyvezetője, „A kulcs te vagy!” kampány vezetője.

Ki a felelős…?

Az online biztonság fenntartásáért a válaszadók az egyén mellett egyenlő arányban tartják felelősnek az állami szerveket és a technológiai cégeket is. Izgalmas eredmény ugyanakkor, hogy az egyéni felelősségtudat aránya a kor előrehaladtával látványosan növekszik: míg a 18-29 éveseknek csak 33%-a, a 30-39 éves korosztály 39%-a, a 40-49 évesek 48%-a, a 60 évnél idősebbeknek közel 60%-a érzi magát felelősnek személyes online biztonsága fenntartásáért.

„Fontos hangsúlyozni, hogy a pénzügyi és adatvédelem közös felelősségünk. A bankok folyamatosan fejlesztik biztonsági rendszereiket, de az ügyfeleknek is proaktívan kell védeniük saját adataikat. Ha önként, óvatlanságból vagy hiszékenységből osztanak meg érzékeny információkat illetéktelenekkel, hiába minden intézményszintű óvintézkedés”

– hívta fel a figyelmet Sütő Ágnes, a Magyar Bankszövetség főtitkárhelyettese, a KiberPajzs Program társ-projektgazdája.

Van jó hír is!

Az Ipsos Zrt. kutatása rávilágít, hogy az online fenyegetések továbbra is komoly problémát jelentenek, sokan még mindig nincsenek tisztában a digitális világ veszélyeivel vagy nem ismerik fel őket időben. Ugyanakkor van két kifejezetten pozitív, reményt adó tendencia is! Az egyik, hogy a felhasználók 60%-a aktívan jelenti a közösségi médiában a félrevezető vagy csaló tartalmakat, ami azt mutatja, hogy a csalások magas száma ellenére is egyre többen ismerik fel a digitális térben rejlő veszélyeket. A másik pozitív változás, hogy a kiberbiztonsági tájékoztató kampányok és az egyre komolyabb banki technológiai védelem eredményeként – a növekedési trendet megtörve – 2024 harmadik negyedévében éves alapon végre csökkent a kibercsalások kárösszege.

A fiatalok vannak leginkább veszélyben

A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy a digitális bennszülötteknek tartott fiatalabb generáció tagjai – annak ellenére, hogy rutinos internethasználók – nagyobb arányban válnak online csalás áldozatává! A felmérés szerint a 18-29 évesek körében jóval magasabb az érintettek száma az idősebb korosztályhoz képest: közel 44%-ukat károsították már meg valamilyen formában. Ennek egyik fő oka, hogy intenzívebben használják az internetet, több digitális szolgáltatáshoz férnek hozzá és gyakrabban osztanak meg személyes adatokat.

„Ez az eredmény megerősít bennünket abban, hogy a kiberbiztonsági kockázatok csökkentéséhez a digitális tudatosság fejlesztése és az edukáció a jövőben is elengedhetetlen – mondta Sütő Ágnes. – Ennek kapcsán idén is megrendezzük a Pénz7 tematikus hetet, melynek fő célja, hogy a pénzügyi és vállalkozói ismeretek mellett a diákok elsajátítsák az online tér biztonságos és tudatos használatának alapjait is, külön az idei évtől bevezetett kiberbiztonsági tananyag keretében.”

Március 3. és 7. között az iskolák önkéntes szakembereket, valamint banki és vállalkozási tapasztalattal rendelkező előadókat fogadhatnak, akik segítenek megérteni a pénzügyi döntések és az online biztonság fontosságát. Újdonság, hogy a program keretében március 4-én mutatják be Solymos Ákos adat- és kiberbiztonsági szakértő „Frici, Fülöp és a hackerek” című könyvét, amely egy fiataloknak szóló, digitális biztonsággal foglalkozó kalandgyűjtemény. A Pénz7 kísérőprogramjaként ismét elérhető a Digitális Szimat Kihívás nevű játékos kvíz, amely segítségével bárki letesztelheti, hogy kifogna-e rajta egy kiberbűnöző. Ennek kapcsán érdemes ellátogatni a Kiberpajzs.hu oldalra, amely számos aktuális információval segíti a felhasználókat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

Hiába segítenek spórolni, túl drágának tartjuk az okosotthon technológiákat

A fogyasztók több mint fele úgy érzi, túlságosan drágák az okosotthon technológiák, pedig az ezekkel felszerelt háztartások energiafogyasztása akár ötödével is csökkenhet – derül ki a Schneider Electric nemzetközi kutatásából. 

A felmérés további fontos megállapítása, hogy igen hiányosak az ismereteink még a hagyományos technológiákkal kapcsolatban is, illetve sokan tartanak a mesterséges intelligencia otthoni alkalmazásától.

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat már harmadik alkalommal végezte el fogyasztói felmérését, melynek keretében 11 országból 13 ezer ember bevonásával vizsgálták a háztartások energiahatékonysággal és az intelligens otthoni technológiákkal kapcsolatos álláspontját. Az „Evolving home energy consumption: Intentions, actions and hurdles to greater home energy efficiency” című Fehér Könyvben megjelent kutatás egyik tanulságos megállapítása, hogy meglepően sokan azt sem tudják, hogy hol található az elektromos elosztószekrény az otthonukban, és igen magas azok aránya is, akik, ha otthoni feladatokról van szó, nem bíznak a mesterséges intelligenciában (MI).

A felmérés első alkalommal vizsgálta a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatos attitűdöket. Annak ellenére, hogy az előrejelzések szerint az MI és az automatizálás a globális üvegházhatású gázkibocsátást akár tizedével is mérsékelheti, a válaszadók 44 százaléka nyilatkozta azt, hogy soha nem támaszkodna a mesterséges intelligenciára a háztartási feladatok ellátásában, 35 százalék nem érti teljesen, 41 százalék pedig aktívan el akarja kerülni. Emellett a megkérdezettek valamivel több mint fele úgy véli, hogy az okosotthoni technológiák túl drágák, pedig az ezekkel ellátott otthonok akár 22 százalékos energiamegtakarítást is elérhetnek.

Hiányos ismeretek

A felmérés rámutatott arra is, hogy igen hiányosak az ismereteink még a hagyományosabb otthoni technológiákkal kapcsolatban is. A válaszadók közel harmada például nem tudja, hogy mit csinál az elektromos elosztószekrény, 16 százalékuk pedig azt sem tudja, hogy hol található. Pedig az elektromos elosztószekrény az otthoni energiarendszer központi eleme, és az elektromos eszközök és készülékek biztonságát garantáló kapuőrként működik, ezért az ezzel kapcsolatos ismeretek hiánya komoly biztonsági kockázatot jelent.

A Schneider Electric „Home & Distribution 2024 Consumer Survey Report” fogyasztói felméréséről szóló teljes jelentés innen tölthető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Okoseszközök

A HONOR hamarosan bemutatja nemzetközi kereskedelmi használatra tervezett exkluzív AI asszisztensét

A HONOR AI-központú „HONOR ALPHA PLAN” részeként a HONOR a barcelonai MWC 2025 rendezvényen bejelenti exkluzív AI asszisztens megoldását, amit nemzetközi szinten is kereskedelmi forgalomba hoz majd.

Az eseményre március 2-án, magyar idő szerint 16:30-kor kerül sor.

A digitalis vagy fizikai AI asszisztensek és a különböző képességekkel rendelekező AI megoldások a közeljövőben jelentősen átalakítják majd munkánkat és mindennapi életünket is. Ebbe belefoglalva az autonóm döntéshozatalt, az összetett feladatok kezelését és a különböző, egymás közötti interaktív együttműködést. A HONOR élen jár az ezen asszisztensek fejlesztésében. Tavaly a HONOR az IFA-n mutatta be a nyílt ökoszisztéma számára készült, készüléken elhelyezett AI asszisztensét. Ezúttal a HONOR egy úttörő és előremutató megoldást fog bemutatni egy részletes, exkluzív technikai menetrenddel a nemzetközi bevezetéshez, amely kulcsfontosságú pillanatot jelent majd a mobilos AI fejlődésében.

Az alábbi linken megtekinthetsz egy ígéretes jövőképet bemutató videót, amely egy valóban összekapcsolt AI-ökoszisztémát szemléltet, ahol a különböző AI asszisztensek zökkenőmentesen lépnek kapcsolatba és kommunikálnak egymással:

Az AI asszisztens teasing poszterünket csatolva találod. Az MWC 2025 előtti összes közelgő bejelentésért és frissítésért látogass el a HONOR MWC 2025-ös oldalára:

https://www.honor.com/global/events/honor-mwc/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss