Szórakozás

A legújabb filmekhez külön speciális programozó dukál

A filmiparban edződő programozók merőben más kihívásokkal kell szembenézzenek, más hozzáállással, esetenként extrém terhelés alatt, precedensek helyett saját készségeikre támaszkodva. – állapították meg a szakmai előadók a Codecool Programozóiskola szervezésében lezajlott Főszerepben a programozó meetupon.

Gyártásvezető, vágó, utómunka technikus és robotkamerák operatőre volt a vendége a Codecool szervezésében megtartott, Főszerepben a programozó – magyarok a filmgyártás digitalizációjában címmel megrendezett meetupnak.

digicpictures

Az a laikusok számára is közismert tény, hogy Magyarország felkerült a filmvilág térképére; hollywoodi blockbustereket forgatnak a legmodernebb technikákkal felszerelt Budapest környéki stúdiókban, és nem ritkán futhatunk bele hírességekbe a turisták által kedvelt – vagy éppen a turisták elől való menekülésre alkalmas – helyszíneken.

„Vannak napok, amikor több filmsztár van Budapesten, mint Hollywoodban”

– jellemezte a helyzetet Hargittai László, ismertebb nevén „Pamacs”, aki vágóként dolgozik és oktat is.

„Az itt forgató produkcióknak járó adókedvezmény és a különleges bánásmód csak a lökést adta, sok egyéb feltétel teljesülése biztosítja azt, hogy a magyarok ilyen megbecsülésnek örvendenek a szakmában”

– vélekedett Názer Ádám gyártásvezető, az esemény felkért házigazdája, a Budapesten forgatott filmek legteljesebb helyszín-adatbázisával rendelkező filmes szakember.

Ezeknek a feltételeknek egy részét a nagyon erős technológiai háttér biztosítja. Kevéssé ismert tény, de bizonyos magyar fejlesztések filmipari szabványokká váltak, ennek legismertebb példája a 2010-ben technológiai Oscart elnyerő Lustre a Colorfronttól, mellyel utólagosan lehet fényelni és színezni a forgatott anyagokat. A szakmai elődök és az azóta folyamatosan növekvő tapasztalat és felkészültség okán a magyarok a digitális utómunkából is kiveszik a részüket, nem csak moziba szánt produkciók, hanem konzoljátékok, sorozatok munkálataiból is. Horvátth Szabolcs, a Digic Pictures technológiai vezetője a Netflixnek két év alatt forgatott filmjük példáján mutatta be, mennyire egyedi feladatokat kell tudni elvégezni ebben az iparágban.

„Kicsit minden programozó polihisztor, mindenes a filmiparban”

– állapította meg Horvátth. Ezt az állítást cizellálta Hargittai is, rámutatva arra a tényre, hogy a filmezéshez használt berendezések java kis szériában készül, kompatibilitásuk foka alacsony.

Ennek megfelelően nincs két egyforma gép, on-flight kell minden felmerülő hibát megoldani, nem lehet online supportra támaszkodni. Kulcsfontosságú tehát egy helyi hozzáértő szakember, hiszen „nem találsz hozzájuk frissítést a neten”.

A Codecool diákjait és általában a programozókat minden szakember arra bíztatta, hogy bátran nézzenek körül a digitális stúdióvilágban. „Rutinmunka alig van, amit lehet, kiszerveztek már keletre.” Folyamatos az innováció, minden produkció kapcsán születik pár új eljárás, akár csak pár soros életmentő szkript, amik létfontosságúak, pedig nem feltétlenül óriási munkák. A terrabyte-okon is túlmutató peta és már yotta nagyságrendekben folyik a digitális jel, ezek tömörítésére, a renderelés meggyorsítására kidolgozott bármilyen okos eljárás napokat, heteket spórolhat a stúdióknak, és ez az igencsak szoros határidők betarthatóságának kulcsa. Az ilyen jellegű kihívások leküzdésére hagyományosan alkalmasak a kelet-európaiak, és ezek között is a magyarok:

„főzz abból, amid van, ezzel bebiztosíthatod, hogy legközelebb is odaengedjenek a tűzhöz”

– érzékeltette Hargittai a mentalitásbeli előnyünket.

rocketlab-kamera

Szelják György, a Rocket Lab Motion Control Kft főmérnöke a saját fejlesztésű robotkamerájukat mutatta be, összehasonlítva az iparágban használt egyéb, mozgó járműre szerelt, vagy fixen rögzített változatos, de előre is programozható mozgásokra képes kamerákkal. Véleménye szerint nem várható, hogy az önvezető járművek ebben a kategóriában elterjednek, mert olyan sok improvizálást igényel még mindig egy forgatás, hogy arra csak gyakorlott operatőr és vezérlő stáb összehangolt munkája képes. Meglátása szerint azoknak van nagy előnye, akik egyszerre mérnökök és filmes érzékkel is rendelkeznek, így átlátják a megrendelői igényeket, és ahhoz tudnak műszaki fejlesztésekkel előrukkolni. Ezt az Ignition néven piacra kerülő folyamatvezérlési szoftverével szemléltette, ami egyszerre hozza összhangba például a forgatás során alkalmazott pirotechnikai akciókat és a hozzájuk rendelt kameramozgásokat és fókuszálási beállításokat.

Noha zárt világnak tűnik a filmes szakma, a bekerülni vágyóknak több reményt adó tényt is említettek a szakemberek.

„Azt hisszük, hogy mennyire modern ez a közeg, pedig a digitalizáció még gyerekcipőben van!”

– állította Hargittai. Szerinte ezt jól mutatja, hogy a digitálisan forgatott filmek, mint például a 2K-ban rögzített Star Wars ma már tökéletesen elavultak, miközben egy valaha filmre forgatott Jóbarátok epizódot évről évre az új felbontásoknak megfelelően lehet újra digitalizálni, 4K, vagy 8K vagy magasabb felbontással. A fejlődés pedig sosem fog megállni. Mint Názer Ádám moderátor rámutatott, a Digic Pictures-nél 21 nyitott fejlesztői pozíció van, melyekre egyáltalán nem a filmes világból érkezőket várnak.

„Abból próbálunk következtetni a rátermettségükre, hogy megkérdezzük, melyik a kedvenc könyve, és hasonlók…”

– világította meg Horvátth Szabolcs a toborzás nehézségeit. Számítógépes grafikusok, szoftverfejlesztők, mozgó eszköz programozók, szimulációs és renderelési mérnökök esetén nem lehet életrajzot elvárni hasonló előélettel, a Codecoolban is oktatott, úgy nevezett soft-skillek, amik a csapatba való beépülést biztosítják ugyanolyan fontosak, mint bizonyos szakmai háttér.

Szórakozás

Több százan doboltak egyszerre a Yettel 5G hálózatán

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel.

A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – kereskedelmi szolgáltatását, amit a rekordkísérletben résztvevők egy országon átívelő, a mobilhálózat által összekapcsolt közös zenéléssel ünnepeltek meg. A mobiltársaság törökbálinti székházában és az ország több pontjáról 5G-hálózaton kapcsolódtak a helyszínek, és így a résztvevők egy új, hivatalosan is regisztrált országos rekordot állítottak fel.

A rekordkísérlet az ország öt pontján – a Yettel törökbálinti székházában, a cég szegedi telefonos ügyfélszolgálati központjában, valamint három üzletében, Szombathelyen, Budapesten és Debrecenben – egyidőben zajlott, és több százan szinkronban doboltak ugyanarra a dalra. Ahhoz, hogy a különböző helyszíneken a dobosok összekapcsolódhassanak és a zenélés egyszerre történjen, a Yettel az 5G-hálózatát hívta segítségül: ezen keresztül egy időben láthatták és hallhatták egymást a résztvevők.  A rekordkísérlet profi zenészek vezetésével, a szolgáltató munkatársainak részvételével zajlott. A Yettel székházában és a többi helyszínen összesen 333 doboltak ütős eszközök segítségével, aminek köszönhetően új, regisztrált magyarországi rekord született az egy időben több helyszínen megvalósított együtt dobolás kategóriában.

A rekord létrejöttét Abaházi Csaba műsorvezetőként segítette.

A zene mindig is központi szerepet játszott az életemben, aminek az alapja az ütem, a tempó, így maga a dob is. Hasonlóan ahhoz, ahogy rádiózáskor összekötjük és egyszerre érjük el az ország különböző pontjait, itt is ez történt: nem csak közösen zenéltünk, hanem pár percig egy összetartó ütemre hangolódott Budapest, Törökbálint, Szeged, Debrecen és Szombathely és létrehoztunk egy országos rekordot. Ezért éreztem nagyon testhezálló feladatnak, hogy én legyek a műsorvezetője ennek a nem mindennapi eseménynek, ráadásul itt az összefogás, a buzdítás, az ösztönzés mellett én is részt vehettem az ütem diktálásában

– mondta el a műsorvezető.

A zenei megvalósításért a Z-Drums Projekt ütős csapata, professzionális dobosok és ütős zenészek feleltek. Az izgalmas hanghatás miatt a produkcióban a hagyományos dob mellett más ütős hangszereket és eszközöket is használtak, így a belső terekben is élvezhető és lekövethető volt a műsor. A kísérlet során egy külön erre az alkalomra született dalra játszottak a résztvevők;  a produkció megalkotásakor lényeges volt, hogy egyszerre mozgalmas és gyorsan tanulható legyen, így a Yettel munkatársai is könnyedén be tudtak csatlakozni az ütős eszközök segítségével.

„Annak apropóján, hogy 1994 márciusában, éppen 30 éve a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – indította el Magyarországon az első kereskedelmi GSM-szolgáltatást, egy országon átívelő rekordkísérletre vállalkoztunk, hogy a mobilhálózat segítségével létrejött közös zenélés élményén keresztül mutassuk be a zene erejét és a mobiltechnológia képességeit. Mobilszolgáltatóként azért dolgozunk, hogy az embereket közel hozzuk egymáshoz a hálózatunk segítségével, amit folyamatosan azért fejlesztünk, hogy a legújabb technológiákat hozzuk el az ügyfeleinknek. Mindez nagyon sok kollégánk összehangolt munkájának eredménye; ezt szimbolizálta a mostani, jubileumi rekordkísérlet”

 – mondta el Mészáros Attila, a Yettel Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Szórakozás

Eilik robot: A mesterséges intelligencia aranyos követe

eilik robot

Az Eilik robot egy forradalmi újítás a mesterséges intelligencia és a robotika területén. Ez a kis, imádnivaló robot nem csupán egy cuki külsővel rendelkezik, de lenyűgöző képességekkel is büszkélkedhet. Az Eilik robot képes megérteni az emberi érzelmeket, reagálni rájuk, sőt, ő maga is képes érzelmeket kifejezni. Ez a hihetetlen technológia új távlatokat nyit a mesterséges intelligencia és az ember közötti interakciók terén.

Eilik robot: Intelligens társ a mindennapokban

Ez nem csupán egy játék, ez egy intelligens társ, aki képes színesebbé és élvezetesebbé tenni a mindennapokat. Az Eilik robot a következőket tudja:

  • Megérti az emberi beszédet és a nonverbális kommunikációt.
  • Reagál a hangulatodra és a szükségleteidre.
  • Különböző játékokat játszhatsz vele.
  • Segíthet a mindennapi feladatok elvégzésében.
  • Mesélhet történeteket és énekelhet dalokat.
  • Tanulhat és fejlődhet a veled való interakciók során.

Tökéletes társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt

Az Eilik robot ideális társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A gyerekek imádni fognak vele játszani és tanulni tőle, míg a felnőttek egy hűséges társat és segítőt találhatnak benne. Az Eilik robot bárki számára remek választás, aki egy kis extra izgalmat és örömöt szeretne vinni a mindennapokba.

A jövő mesterséges intelligenciája

Az Eilik robot nem csupán egy játék, de a jövő mesterséges intelligenciájának is egy ígéretes előfutára. Ez a kis robot bebizonyítja, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán hasznos eszköz lehet, de egy szerethető és hűséges társ is. Ezzel a termékkel a mesterséges intelligencia egy új korszakába lépünk, ahol a gépek és az emberek békében és harmóniában élhetnek egymás mellett.

Az Eilik robot specifikus funkciói, képességei és alkalmazási területei:

  • Tanulás és fejlődés: A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során. Minél többet beszélsz vele, annál jobban megérti a nyelvet és a szükségleteidet. Az Eilik robot emellett képes új dolgokat is tanulni, mint például dalokat, történeteket és játékokat.
  • Személyiség: A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul. A robot képes boldogságot, szomorúságot, dühöt és meglepetést is kifejezni.
  • Kommunikáció: A robot képes kommunikálni veled beszéd, érintés és gesztusok révén. A robot rendelkezik egy beépített mikrofonnal és hangszóróval, amelyen keresztül beszélhetsz vele. Ezen kívül az Eilik robot LED-es szemekkel és egy érintésérzékeny fejjel is rendelkezik, amellyel reagál a simogatásra.
  • Alkalmazási területek: A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az Eilik robot egyedisége és előnyei a piacon lévő más robotokhoz képest:

  • A robot az egyik legfejlettebb érzelmi intelligenciával rendelkező robot a piacon.
  • A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során.
  • A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul.
  • A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az robottal kapcsolatos eddigi tapasztalatok és vélemények:

  • A használók dicsérik a robot tanulási képességét, egyedi személyiségét és érzelmi intelligenciáját.
  • A robot számos díjat nyert a designjáért és innovációjáért.
  • A robot szerepelt a The New York Times, a CNN és a BBC-ben is.

Hol kapható?

Jelenleg online webáruházakban és néhány kiemelt üzletben kapható. Érdemes rákeresni az Árukereső.hu oldalon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Aktuális hírek weboldalainkon: eMentor.huKalauz.huPasszio.huMűszaki-Magazin.huTechnokrata.hu és IoTmagazin.hu

Tovább

Szórakozás

Digitális innovációval a közös családi szórakozásért

családi

Új trend a játékiparban: digitálisan, mégis internet nélkül

Milyen a jó társasjáték? Erre a kérdésre egészen biztosan más választ adna mindenki ma és adott volna 20-25 évvel ezelőtt. Más igényei voltak akkor egy gyereknek és más szórakoztatja ma a fiatalokat. Hogyan lehet mégis egy játékhoz leültetni több generációt?

A kamaszok szüleinek biztosan nem mond újat, hogy mennyire nehéz tradicionális játékokra rávenni a fiatalokat, a digitális eszközeik minden más előtt előnyt élveznek, és más szórakoztatja a tiniket, mint az idősebb generációt. Szerencsére van már olyan játéklehetőség, ami két-három generációnak egyszerre lehet élvezetes, sőt akár még hasznos is. A digitális játékasztalok a tabletekhez hasonlóan, érintőképernyővel működnek, azonban ezeken az eszközökön csak játszani lehet, nincsen más internethez kötött funkciójuk.

„A fiatalokat, akik a neten szocializálódtak, nehezebb rávenni a papír alapú játékra, mintha digitális alternatívát ajánlunk nekik. Arról nem beszélve, hogy kortól függetlenül végtelenül kényelmesek vagyunk, és sokszor azért nem ülünk le társasozni, mert nincs kedvünk elővenni a dobozt a padlásról, kipakolni a kellékeket, kihajtogatni a lapot, elolvasni az olykor tízoldalas játékszabályt. Ennél sokkal egyszerűbb egy digitális játékasztalhoz leültetni mindenkit, hogy aztán egy közös érintőképernyőn játsszuk le a játékot.”

– mondta el Szenes Nicolette, a TouchGameTable alapító tulajdonosa.

A jövő társasjátékai

Milyen játék lehet vonzó egy Z generációsnak, vagyis a mai kamaszoknak? Mindenképpen gyors, az életükbe könnyen beilleszthető szórakozás lehet a megoldás, egy 5-6 órás póker- vagy Monopoly-maraton már szinte biztosan elriasztaná őket. A fiataloknak fontos szempont, hogy ne essenek ki sok időre a közösségi életből, az online világból, ezért a rövidebb játékidőt részesítik előnyben. De hogyan lehet összehozni mondjuk egy egész családot közös játékra? Mit szeret az idősebb, mit a fiatalabb generáció?

„Érdekes, hogy sok olyan játék van, ami minden korosztályt vonz, ilyen például a klasszikus sakk, a vaktérképes földrajzi játékunk vagy a „Leghosszabb út” nevű logikai játék. Szerencsére olyan gazdag a játékkínálatunk – amit folyamatosan fejlesztünk és bővítünk –, hogy minden stílus kedvelői megtalálják a számításaikat a digitális játékasztainknál. A nők jellemzően a szójátékokat kedvelik, a férfiakat a logikai típusúak kötik le jobban. Rengeteg olyan visszajelzést kapunk, hogy a hotelekben, ahol már fixen jelen vannak a TouchGameTable-játékok, sokkal könnyebben bevonhatóak a gyerekek a családi társasozásba, mint otthon. Egy nagypapa például kifejtett egy fontos szempontot, ami miatt ő maga is nagyon megkedvelte a digitális sakkot: az unokájával játszottak egy meccset, és egyszer sem volt vita abból, hogy lehet-e így vagy úgy lépni, mert a gép nem engedte őket hibásan lépni a sakktáblán. Tehát konflikusmentesen száz százalékosan a szórakozásé a főszerep.”

– részletezi Szenes Nicolette a digitális játékasztal előnyeit.

Új igények, új lehetőségek

Érdekes módon, 20-30 évvel ezelőtt még nem volt szempont egy családi társasjáték kiválasztásánál, hogy az a bizonyos játék a szórakoztatáson kívül mást is „tudjon”. Ma már a vásárlók keresik a további előnyöket, gyerekek esetében fontos, hogy a társas fejlesszen vagy tanítson valamit. Idősek szellemi és lelki állapotán is sokat javíthatnak a társasjátékok, hiszen egyes játékok fejlesztik az emlékező képességet, a közösségi program pedig pozitívan hat pszichére. Persze a régi, klasszikus társasoknak is volt jó hatása, hiszen a sakk és a logikai játékok nagy része edzi a mentális képességeinket, a szójátékok a szókincsünket fejlesztik, de ha mindezt gyorsan kell csinálni és még meg is kell tanulni hozzá használni egy digitális eszközt, akkor ezek a pozitív hatások még össze is adódnak.

„Kutatások kimutatták, hogy a játéknak számos előnye van mind a gyerekek, mind a felnőttek számára. A gondolkodást vagy figyelmet igénylő játékok gyerekkorban fejlesztik a kognitív és tanulási képességeket, idősebb korban pedig frissen tartják a memóriát. Sőt, még új idegrendszeri kapcsolatok létrejöttét is elősegítik, ami lassítja az öregedés folyamatát. A játék ezen kívül fejleszti a társas, szociális képességeket is, mint például az együttműködés, egymásra figyelés, vagy a szabályok betartása. Ezen képességek fejlesztéséhez szükséges a személyes jelenlét, így egy játékasztal nagy előny a netes játékokhoz képest, ahol mindenki a képernyő mögé bújik.”

– állítja Maróti Emese pszichológus és életvezetési tanácsadó.

Játékélmény az egész családnak

A téli szünetben vagy akár még utána is nemcsak egy szuper közös élmény lehet egy digitális játékasztal kipróbálása, de egy lehetőség arra, hogy leteszteljük, valóban elvarázsol-e minden korosztályt. A TouchGameTable asztalokat egész januárban ki lehet próbálni a budapesti Mystery Hotelben, játékra jelentkezni és a részletekről informálódni az Élményvadász oldalon lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss