Szórakozás
Neumann 120 kiállítás a Deák17 Galériában
A Deák17 Galériában mutatja be a Neumann Társaság a jelenkor kérdéseivel foglalkozó diákkiállítását
Mit tenne Neumann János, ha egy időgép segítségével ma visszatérhetne a Földre? Mit gondolna a jelen kihívásairól? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a Neumann Társaság diákalkotói pályázatára érkezett művekből rendezett kiállítás a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában. A Neumann 120 kiállítás 2023. december 5-16. között díjmentesen látogatható.
2023. decemberben ünnepeljük a világhírű magyar tudós, Neumann János születésének 120. évfordulóját. Azonban a #neumann120 emlékév nem korlátozódik csupán a professzionális informatika művelőire, hanem a mindennapok és az alkalmazott művészetek terén is kutatja a Neumann-nyomokat. A számítógép atyjának is tartott matematikus tiszteletére a Neumann Társaság a Deák17 galériával szoros együttműködésben diákalkotói pályázatot írt ki.
A társaság felhívásában a gyerekek képzeletére bízta, hogy saját eszközeikkel fejezzék ki, mit tenne Neumann János, ha egy időgép segítségével ma visszatérhetne a Földre. Hogyan viszonyulna a bennünket foglalkoztató témákhoz, úgymint: mesterséges intelligencia, virtuális valóság, kiterjesztett valóság, deep fake, social media algoritmusok, személyre szabott feedek, humanoid robotok, nanorobotok?
A beküldött pályázatok közül a több mint negyven kiemelkedő alkotást egy sokoldalú zsűri válogatta ki: Dénes Gábor operatőr és filmrendező, Hajdó Ákos, a Fasori Evangélikus Gimnázium igazgatója, Sztojánovits Andrea fényművész és Talyigás Judit oktatási szakértő. A zsűri által legjobbnak ítélt pályaműveket – grafikákat, videókat és maketteket – egy évzáró kiállítás keretében mutatja be a Neumann Társaság a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galériában.
A Neumann 120 diákpályázatra beküldött legkiemelkedőbb alkotásokból összeállított tárlatot december 2-án, szombaton 11 órakor nyitja meg Szalay Imre, a Neumann Társaság ügyvezető igazgatója. A kiállítás december 16-ig ingyenesen látogatható. A 6 és 19 év közötti diákok két generáció távlatából szemléltetik azt, hogy milyen fontossággal bír Neumann János a digitális bennszülöttek számára. Az alkotások tükrözik a több tudományágban sikeres és népszerű tudós életművét, magyar gyökereit, valamint napjainkra gyakorolt hatását. A kiállítás célja, hogy a pályaművek életszerűen és frissen mutassák be, emberközelibbé hozzák örök kortársunkat, Neumann Jánost a jelenkornak.
A kiállításon számos olyan grafikai alkotás tekinthető meg, amely kifejezetten a digitális gyerekkorra reflektál, betekintést nyújtva Neumann János matematikus, fizikus, informatikus és mérnök rendkívül színes és sokszínű tudásába. A tárlat visszatérő elemei a bináris számsorok, a végtelenül változatos informatikai világ. A modern világot modern képek segítségével lehet a legjobban bemutatni, melyek akár egy modern otthon díszei is lehetnek. A művekben visszaköszön Neumann János Túlélhetjük a technológiát? című esszéje, és nem csak a múltra tekinthetünk vissza, hanem a mesterséges intelligencia szemén keresztül betekintést nyerhetünk abba is, hogy milyen lenne Neumann János, ha 120 év múlva visszatérne a Földre. A kiállítás látogatói kreatív animált videók segítségével és életrajzi dokumentumfilmek révén ismerkedhetnek meg a kiemelkedő tudóssal. Emellett lenyűgöző 3D makettek is megtekinthetők a kiállításon, például a nyolcvanas évek magyar fejlesztésű népszámítógépe, a Primo 3D-nyomtatóval elkészített mása.
A Neumann Társaság kiemelkedő fontosságúnak tartja a szoros kapcsolatot a fiatalabb generációkkal, és elkötelezett afelé, hogy átadja Neumann János emlékét a következő nemzedékeknek. Ennek jegyében a társaság aktív szerepet vállal az informatikai tehetséggondozás területén, részt vesz hazai IT-versenyek szervezésében, és nemzetközi diákolimpián is képviselteti magát. Külön említésre méltó a Neumann Társaság által támogatott integráló e-Hód verseny, mely Magyarország legnépszerűbb informatikai megmérettetése, több mint 35 ezer résztvevővel.
A Neumann 120 diákpályázatra beérkezett legjobb pályaműveket a Deák17 galériában (Budapest, Deák Ferenc u. 17, 1052) ingyenesen lehet megtekinteni 2023. december 5-16. között. A galéria keddtől péntekig 10 és 18 óra között, szombaton 9 és 13 óra között tart nyitva, vasárnap és hétfőn pedig zárva van.
A Neumann Társaságról
A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság a legnagyobb múltra visszatekintő hazai informatikai szervezet. 1968-as megalapítása óta kiemelkedő szerepet vállal a digitális esélyegyenlőség megteremtésében. Tevékenységei között kiemelt az informatikai tehetséggondozás, melynek jegyében évtizedek óta főszervezője a Nemes Tihamér Versenyeknek és az Országos Grafikus Programozási Versenynek, illetve felkészítője a diákolimpiákra utazó csapatoknak (IOI, CEOI, EGOI, eJOI, IIOT). A nemzetközi bizonyítványt nyújtó ECDL/ICDL vizsgarendszer meghonosítója és működtetője. A szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában található Informatika Történeti Múzeum alapítója és fenntartója. A társaság célja, hogy a digitális világ GPS-eként segítse a tájékozódást az információs társadalom világában.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
November 6-án indul a magyar mozikban a Bölöni-film
A Bölöni – Az erdélyi legenda címmel a BEK győztes, 102-szeres válogatott labdarúgó, Cristiano Ronaldót, Axel Witset-et, Raphael Varane-t, Ricardo Quaresmát és Petr Cech-et is felfedező edző, Bölöni László életét bemutató dokumentumfilm a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült. Megérkezett az előzetes.
Bölöni Lászlót méltán nevezik az erdélyi labdarúgás legnagyobb alakjának, a román és a magyar sporttörténet legendájának, hiszen, Puskás Ferenc mellett, az egyetlen magyar labdarúgóként emelhette magasba a Bajnokcsapatok Európa-kupáját, mindezt ráadásul a román kirakatcsapat a Steaua Bukarest játékosaként. Nemcsak játékosként, edzőként is maradandót alkotott. A futballtörténelem mai legendái közül játékosa volt: Cristiano Ronaldo, Axel Witsel, Raphael Varane, Ricardo Quaresma vagy Petr Cech.
A dokumentumfilm egy varázslatos utazás történelmi korszakokon és Európán keresztül, miközben világsztárok, román és magyar labdarúgólegendák és történelmi személyek idéznek meg egy határokat és lehetetlent nem ismerő futballegyéniséget: Bölöni Lászlót.
Bölöni László nemcsak sportolóként, de emberként is példaértékű, aktív labdarúgóként elvégezte az orvosi egyetemet és fogorvosként is dolgozott, miközben úgy vált Románia egyik legnagyobb sportikonjává, hogy közben mindvégig megmaradt magyarnak. Személye és életútja mindmáig egy olyan kapocs, amely összeköti a két nemzetet, „Bölöni Lacit” ugyanis a határ mindkét oldalán nemzeti hősként tisztelik, magyarok, románok, szászok és cigányok egyaránt.
A film Bölöni László még nem publikált önéletrajzára, európai, magyarországi és romániai archív anyagokra támaszkodik, emellett sok világhírű személyt felsorakoztat, mint a médiában három évtizede nem nyilatkozó Valentin Ceaușescu, a néhai román kommunista diktátor fia, a Steaua Bukarest egykori patrónusa, vagy Mircea Dinescu a 1989-es román forradalom ikonikus alakja. A román legendák, mint Helmuth Duckadam vagy Georghe Hagi mellett Magyarországról a Ferencváros legendája Nyilasi Tibor vagy a Honvéd csatárikonja Kovács Kálmán is megszólal.
Dr. Kollarik Tamás rendező: „A románok és a magyarok sorsközösségben élnek a Kárpátok mentén, célunk volt ezzel a filmmel, hogy megmutassuk, hogy a nagyon nehéz és összetett történelmi örökség mellett is lehet közös értékeket és célokat találni. Bölöni László személye és pályafutása összeköti Romániát és Magyarországot, ráadásul szorgalma és emberi tisztessége okán példaképül lehet állítani a felnövekvő generációk elé. A Bölöni-film több, mint egy sportfilm, egy kisebbségi sorban élő, szegény magyar-székely fiú büszke története, aki kitartásának köszönhetően, sok nehézség és áldozat árán a kommunista diktatúrából a szabad Nyugat-Európába, és az európai futballvilág csúcsára jutott, miközben nem vesztette el sem hitét, sem pedig gyökereit.”
Szabó Attila a film erdélyi társrendezője: „Romániai, erdélyi magyarként elfogult vagyok, kitüntetés nekem ez a film, köszönöm Kollarik Tamásnak, hogy behívott ebbe a munkába. Bölöni László a sportemberi kitartás szimbóluma, gyerekkorom óta rajongok érte. Nemcsak sportolóként, de emberként is példaértékű, hiszen aktív labdarúgóként elvégezte az orvosi egyetemet és fogorvosként is dolgozott. A film a kortársak számára nosztalgia és memento, az utókornak pedig hiteles, eredeti felvételekkel kísért dokumentáció.”
A Bölöni – Az erdélyi legenda című film szereplői: Bölöni László, Bölöni István, Bölöni Klára, Valentin Ceaușescu, Petr Čech, Dr. Radu Deac, Mircea Dinescu, Luciano D’onofrio, Pierre Dreossi, Helmuth Duckadam, Elekes Botond, Florea Ispir, Gheorghe Hagi, Vanessa Alves, Ion Bărbulescu, Pedro Barbosa, Gavril Balint, Miodrag Belodedici, Miguel Bernardo Bianquetti, Becze Zoltán, Bölöni Eszter, Bölöni Ilona, Jenei Imre, Rui Jorge, Kim Källstrom, Kincses Előd, Kovács Kálmán, Marius Lăcătuș, László Zsolt, Silviu Lung, Mircea Lucescu, Madaras Éva, Florentin Marinescu, Víctor Muñoz Martinez, Martos Győző, Nyilasi Tibor, Papp Éva, João Pinto, Ricardo Quaresma, Ribeiro Telles, Elma Aveiro Ronaldo, Tudorel Stoica, Seress Magdolna, Sikó József, Szöllősi György, Raphaël Varane, Vajda György, Hugo Viana, Axel Witsel.
A dokumentumfilm Dr. Kollarik Tamás rendező, egyetemi tanár, tucatnyi könyv szerzője (Élő történelem-Domonkos Miksa, Ocskay László százados, az elfelejtett hős, Magyarok Hollywoodban sorozat…) ötlete alapján készült, társrendezője Szabó Attila sokszorosan elismert erdélyi alkotó (Úton-útfélen, Méregzöld mesék, Egy Isten, két nemzet), producere dr. Novák Tamás (Ritmusgyakorlatok-In memoriam Honti Ilona, Hősnők, 101. magyar népmese), szakértőként közreműködött Szöllősi György sportújságíró, szakíró.
Operatőr-vágó: Antal-Demes Szabolcs (101. magyar népmese, Traumáinkon innen és túl), zeneszerző: Pacsay Attila (Semmelweis, Zárójelentés, Post Mortem, Apró mesék)
A Bölöni – Az erdélyi legenda című dokumentumfilm a Nemzeti Filmintézet és a Bethlen Gábor Alapkezelő támogatásával készült, forgalmazója az Uránia Film.
A film exkluzív, közönségtalálkozóval egybekötött bemutatóját Bölöni László születési helyén Marosvásárhelyen október 20-án, a Kultúrpalotában délután 15 és 19 órakor tartják.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Flipperláz Budapesten: októberben a Ráday utcára figyel Európa
Idén októberben egy hétig a fővárosi Ráday utca lesz a flippervilág központja – az itt található Game Galaxy ad majd ugyanis otthont a Hungarian Pinball Opennek /HPO/, ahol körülbelül 200 európai versenyző, köztük nemzetközi szinten kiemelt játékosok mérik össze tudásukat.
Az idei versenysorozat egyik különlegessége a női mezőny erőpróbája lesz. A nevezési helyek rövid idő alatt beteltek, az eseményeket az érdeklődők azonban online is követhetik.
Bár a versenysorozat már két évtizedes múltra tekint vissza itthon, a mostani, 2025. október 23–27. között megrendezésre kerülő Hungarian Pinball Open (HPO) egyedülálló mezőnyt vonultat majd fel: 18 országból, többek között Angliából, Lengyelországból, Svédországból, Szlovéniából, Németországból, Ausztriából, Norvégiából, Olaszországból, Hollandiából és Romániából érkeznek a versenyzők a Ráday utcai rendezvényhelyszínre, a Game Galaxy-ba. Az indulók között az utóbbi világbajnokságok dobogós helyein végző finn és svéd játékosok is szerepelnek.
A többnapos versenyen csütörtökön 48, pénteken pedig két időpontban további 72–72 játékos játszik selejtezőt és küzd a továbbjutásért. A versengés izgalma és hangulata az érdeklődők számára online is átélhető lesz: a HPO-t idén is élőben közvetítik egy Twitch csatornán.
A magyar flipperes közösség különösen nagy várakozással tekint az eseményre, hiszen a nemzeti csapatunk idén júniusban Európa-bajnoki címet szerzett Ausztriában. A történelmi győzelmet Solymosi Gábor, Pálfi Erik, Scholtz Bálint és Csaplovits Ferenc hozta el – hogy hazai pályán is újra bizonyíthassanak, természetesen mind a négyen ott lesznek a HPO-n. /Érdekesség, hogy Solymosi Gábor már a 2011-es spanyolországi Európa győztes csapatnak is tagja volt./
A HPO egyik különlegessége a IFPA által jegyzett női verseny, amely október 25-én, szombaton 19 órakor rajtol. A „Pace Matchplay” formátumú megmérettetésre nemcsak a HPO női indulói, hanem bárki – akár teljesen új érdeklődő – is nevezhetett.
A versenyt a Game Galaxy “anyaintézménye”, a világszerte elismert budapesti Flippermúzeum szervezi, amely idén ismét megkapta a világ vezető utazási website-ja, a TripAdvisor „Traveler’s Choice 2025” elismerését, amely az oldalon szereplő helyek legfeljebb 10%-ának adható. A Flippermúzeum továbbra is Magyarország egyik legnépszerűbb tematikus múzeuma, a főváros 1090 látnivalója közül hosszú évek óta az első 10-ben szerepel az oldalon.
A múzeum nemcsak a HPO szervezésében aktív: idén elindította a legnagyobb flippergyártóval, az amerikai Stern Pinball-lal közösen futó „Stern Army Tuesday” eseménysorozatát is, ahol versenyekkel egybekötve rendszeresen bemutatják a cég legújabb flippergépeit. Így került sor nemrégiben a „King Kong”, valamint a “Dungeons and Dragons” flipper magyarországi premierjére is a múzeumban. A szervezők egyik célja, hogy a flipper közösség nyitott és inspiráló maradjon mindenki számára, akit megszólít a játékos versengés öröme.
A Game Galaxy a verseny idején, október 23–27. között kizárólag a HPO-nak ad otthont, ezért ebben az időszakban a céges és magánrendezvények számára nem lesz bérelhető a helyszín. A Flippermúzeum rendezvényközpontja az elmúlt 1 évben számos céges és magánrendezvénynek biztosított helyszínt, de forgatták itt nagyköltségvetésű magyar filmes produkció jeleneteit, és Budapesten készülő hollywoodi nagyjátékfilm munkálatainak záró rendezvényét is tartották már a Galaxy-ban.
Szeptember 2-án – az eddigiekhez hasonlóan – a Flippermúzeumban került sor a Stern Army Tuesday következő állomására is, ahol a világ vezető gyártója, a Stern legújabb gépe, a King Kong flipper először volt kipróbálható hazánkban. A képen a győztesek.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Szórakozás
Hollywoodi díszletek között derül ki, ki a legjobb a csapatban
A filmek világában tárulnak fel a valós munkahelyi kompetenciák
A modern vállalati környezet egyik legnagyobb kihívása az olyan nehezen mérhető, mégis kulcsfontosságú kompetenciák objektív azonosítása, mint a stressztűrés, a vezetői potenciál vagy az együttműködési készség. A hagyományos kiválasztási és értékelési módszerek, mint az interjúk vagy a tesztek általában nem adnak képet arról, hogyan teljesíthet egy munkatárs valós környezetben, nyomás alatt. Erre a problémára kínál tudományos alapokon nyugvó megoldást egy szeptember 1-jén Budapesten megnyílt központ, amely az olyan készségeket teszi próbára, mint a kommunikáció, a döntéshozatal, a kreativitás, a rugalmasság.
A koncepció alapja az a kognitív tudományok által is igazolt tény, hogy nyomás alatt, egy konkrét cél érdekében végzett közös problémamegoldás során az egyének és a csapatok rejtett dinamikái felerősödnek.
Pszichológia a játék mögött
„A nálunk alkalmazott módszer szakít a hagyományos csapatépítők felszínes megoldásaival. Olyan játékalapú szimulációkat alkalmazunk, amelyeket nem egyszerűen szórakoztatásra, hanem konkrét oktatási, fejlesztési vagy diagnosztikai célokra terveztek” – magyarázta Gattyán Zoltán, a Game Over Experience Hub tulajdonosa.
A központban 15, filmes tematikájú szabadulószobában a résztvevők olyan komplex, időre teljesítendő küldetéseket kapnak, amelyek azonnali és ösztönös reakciókat váltanak ki belőlük.
„Ez nem csupán egy szabadulószoba, hanem egy játékelmélettel és pszichológiai alapokkal megfűszerezett környezet, ahol a munkatársak rejtett képességei és valós viselkedési mintázatai válnak láthatóvá. A hollywoodi filmeket idéző díszletek – mint a Gyilkosság az Orient expresszen, a Nemo kapitány Nautilusa, vagy a Feláldozhatók világa, segítenek elérni, hogy a résztvevők levetkőzzék a tanult, céges viselkedési sémákat, és előtérbe kerülnek az autentikus személyiségjegyeik” – fogalmazott Gattyán Zoltán.
Soft skillek objektív mérése
Egy CV vagy egy interjú önmagában már nem elegendő egy működő, agilis csapat felépítéséhez. Ahhoz, hogy egy cég igazán hatékony legyen, a vezetőknek és a munkatársaknak, váratlan, komplex helyzetekben is helyt kell állniuk. A Dubaj és London után Budapesten is elérhető módszer olyan tudományos kutatásokon alapszik, amelyek szerint az agynak szüksége van a komplex, kihívást jelentő rejtvényekre a fejlődéshez.
„A küldetések során a csapatoknak nemcsak logikai feladatokat kell megoldaniuk, hanem bizonyítaniuk kell együttműködési készségüket, kommunikációjuk hatékonyságát és stressztűrő képességüket is. A játékban egyértelműen kirajzolódik, ki az, aki természetes vezetőként képes irányítani a többieket, ki a kreatív problémamegoldó, vagy kinek a monotóniatűrése kiemelkedő. A tapasztalatok így kézzelfogható segítséget nyújtanak a csapatösszeállításnál, a tehetséggondozásban és a vezetői utánpótlás tervezésében” – tette hozzá a Game Over Experience Hub tulajdonosa.
A játékszobák és a minden technikai igénnyel felszerelt rendezvénytér akár 150 fős eseményeknek is otthont adhat. Az újlipótvárosi helyszín lehetővé teszi, hogy a cégek a csapatépítő programot követően helyben tartsák meg a kiértékelő megbeszéléseket, tréningeket vagy akár egy teljes céges eseményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
A tudatos AI-használat a túlélőképesség záloga
-
Szórakozás2 hét ago
HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért
-
Ipar2 hét ago
Magyar siker: Dunavecsén készül az adatközpontok szíveként emlegetett kapcsolóberendezés
-
Gazdaság2 hét ago
Fontos változás az OTP Banknál: októbertől kombinálható lesz az Otthon Start és a falusi CSOK
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok
-
Okoseszközök2 hét ago
GDPR-Barát kamerarendszer – Biztonság bírságok nélkül
-
Tippek2 hét ago
Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb
-
Tippek2 hét ago
Így figyeljünk gyermekünk digitális egészségére a suliidő alatt is