Szórakozás

Vektor VR – immerzív dokumentarista alkotások láthatatlan folyamatokról, kortárs problémáinkról

vr

A  virtuális valóság élmények és a valóságot feldolgozó nyers dokumentumfilmek világát egyesíti a Verzió Dokumentumfilm Fesztivál innovatív szekciója, a Vektor VR. November 23-29.

között nyolc különleges alkotás lesz megtekinthető, melyek mind intenzív átlényegülést kívánnak a felhasználótól. Mit hozhat a VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása? Az online regisztráció november 9-től elérhető az alábbi linken.

A Verzió Magyarországon minden évben nemzetközi és magyar dokumentumfilmeken keresztül képviseli az emberi méltóságot és közös társadalmi ügyeinket – idén immár 20. alkalommal. Az idei jubileumi fesztivál rendkívül változatos programot kínál, egy virtuális utazást több mint 40 országon keresztül, 80 alkotás segítségével. A Verzió a legújabb díjnyertes filmek mellett kísérleti műveket is elhoz, amelyek megmutatják a nézőnek a dokumentumfilmezésben rejlő műfaji sokrétűséget.

A Verzió fesztivál keretében idén is teret kapnak a filmes műfajok határterületein mozgó alkotások. Ilyen a Vektor VR szekció, melynek alkotásai olyan élethelyzeteket mutatnak be, amelyek a VR médiumán keresztül még erőteljesebben hatnak.

A VR fogalma nem csak egyetlen technológiát jelöl, hiszen minden olyan megoldás ide tartozik, mely az erre kifejlesztett multimédia eszközök – például szemüveg, kesztyű – segítségével immerzív élményt nyújt a néző számára. Legnépszerűbb formái a 360 fokos videók, melyek szférikusan képezik le a környezetet, a CGI segítségével létrehozott élmény, illetve azok az alkalmazások, melyek letapogatják, majd reprodukálják a valóság helyszíneit a három dimenziót egyszerre rögzítő fotogrammetria és egyéb szkennelési technikák segítségével. A különböző fejlesztésekben közös, hogy felerősítik a szubjektív érzékelést, és mivel a néző a virtuális térben helyezkedik el, a jelenlét élménye által különböző mértékben, de mindenképpen aktivizálódik. A VR mint médium egyedi jellemzői – az interaktív történetmesélés, a 360-fokos látvány, az interakciók sokrétűsége – is mind a bevonódás erősítését, a befogadói élmény fokozását szolgálják.

A VR és a dokumentarista műfajok összekapcsolódása hatalmas lehetőségeket rejt. A Vektor VR keretében bemutatott alkotások között megtalálható a 360 fokos animáció és film is, valós idejű játékmotor használatával készült interaktív alkotás vagy és 3D szkenneléssel újraalkotott tér alapú tartalom is. A szekcióba beválogatott nyolc produkció környezetünk változásának hosszútávú hatásait és az erőszak mechanizmusait vizsgálja, illetve minden olyan folyamatot, amely sokszor láthatatlan, de már teljesen meghatározza világunkat.

A Főtérről című alkotás 2022-ben a Velencei Filmfesztivál Immerzív szekciójának nagydíját nyerte el. Játékos módon mutatja be, miképpen alakulnak a társadalmi dinamikák, hogyan nyernek teret belső ellentétek, háborúk.

A Fresh Memories: The Look a 2023-as SXSW fesztiválon debütált, és Harkiv város lakóinak szemén keresztül szembesíti a befogadót a háború borzalmaival és annak utóhatásával.

A 21-22 Kína című alkotás egy meditatív madártávlatból látható utazásra invitálja nézőit a Kínába, ahol az urbanizáció, ipari fejlődés és a topográfiai változások elképzelhetetlen változásokat hoztak a tájképbe, ezáltal láttatva az antropocén korának következményeit.

A Plastisapiens című alkotást a 2022-es Tribeca filmfesztiválon mutatták be, később pedig elnyerte az IDFA – Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál DocLab Special Jury Award for Creative Technology díját. A film a környezetrombolás és a műanyag mindent beborító voltára hívja fel a figyelmet egy humoros interaktív animációban.

A Sorella története (amelyet a magyar származású Ausztráliában élő Hegedüs Péter rendezett) egy 360 fokos filmalkotás tavaly a Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt. A film1941-ben a lettországi  10 éves Sorellát követi utolsó útján a Balti-tenger partjára, ahol közel 4000 embert, főként nőket és gyerekeket gyilkoltak meg náci kollaboránsok.

A Fazakas Fanni által rendezett Hiányzó 10 óra című interaktív VR élményben Greget kísérjük végig egy bulin, és döntéseket hozhatunk arról, hogy kinek szeretnénk megfelelni és ezáltal milyen értékrendet szeretnénk követni. A többszörösen díjnyertes interaktív VR alkotás morális döntések sorozata elé állítja a nézőt, és szembesíti is azok következményével.

A Fényfoltok a látásról, annak természetéről szól egy különleges emberi történet kapcsán. A harcmezőn látását vesztett katona számára 25 év sötétség után egy egyedülálló lehetőség kínálkozik. Egy sikeres beavatkozás után először pillanthatja meg szeretett feleségét és négy gyermekét. A történet azonban ezután váratlan fordulatot vesz. A film rendezője Adam Weingrod, aki korábban elnyerte a Verzió Filmfesztivál Best Debut Film díját is.

A Szolastalgia című művében Szymon Rogiński teleobjektívvel és nagylátószögű drónkamerával vizsgálja a lengyel városképeket: egyszerre láttatja a bensőséges érzelmeket, a helyi emberek megrendítő erőfeszítéseit és azt a katasztrofális hatást, ami maitt a természeti tájak világszerte eltűntek..

A Vektor VR szekció filmjei november 23-29. között lesznek megtekinthetők a CEU Nyitott Galériájában (Budapest, 1051 Nádor utca 11), és egymással párhuzamosan futnak majd, 8 állomáson.

A kiállítás hétköznap 13-21 óra között, hétvégén 11-21 óra között lesz látogatható. A Vektor VR kurátorai Bakk Ágnes Karolina PhD és Szabó András. A szekció a Nemzetközi Visegrádi Alap és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósul meg, a Code and Soda és a Random Error Studio partnerségével.

A Vektor VR szervezői egy különleges kerekasztal-beszélgetésre is invitálnak Virtuális valóság: a dokumentumfilm-készítés kísérleti megközelítése címmel november 25-én 14 órakor. A beszélgetés keretében azt vizsgálják, hogy a filmes alkotók miért választ(hat)ják a VR-t dokumentumfilmtémáik médiumaként. A kérdést filmes, animációs, egyetemi oktatói, fotográfusi és technológiai szemszögből is körbejárják.

A vendégek:

  • Szymon Rogiński, a Szolastalgia alkotója
  • Volodymyr Kolbasa, a Fresh Memories társrendezője
  • Pedro Harres, a A Főtérről rendezője
  • Michal Kabat, a nagyszombati egyetem oktatója
  • Szabó András a Random Error Stúdió/Code and Soda képviseletében

https://verzio.org/hu/2023/exhibition/vektor-vr

https://verzio.org/hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Szórakozás

Több százan doboltak egyszerre a Yettel 5G hálózatán

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel.

A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – kereskedelmi szolgáltatását, amit a rekordkísérletben résztvevők egy országon átívelő, a mobilhálózat által összekapcsolt közös zenéléssel ünnepeltek meg. A mobiltársaság törökbálinti székházában és az ország több pontjáról 5G-hálózaton kapcsolódtak a helyszínek, és így a résztvevők egy új, hivatalosan is regisztrált országos rekordot állítottak fel.

A rekordkísérlet az ország öt pontján – a Yettel törökbálinti székházában, a cég szegedi telefonos ügyfélszolgálati központjában, valamint három üzletében, Szombathelyen, Budapesten és Debrecenben – egyidőben zajlott, és több százan szinkronban doboltak ugyanarra a dalra. Ahhoz, hogy a különböző helyszíneken a dobosok összekapcsolódhassanak és a zenélés egyszerre történjen, a Yettel az 5G-hálózatát hívta segítségül: ezen keresztül egy időben láthatták és hallhatták egymást a résztvevők.  A rekordkísérlet profi zenészek vezetésével, a szolgáltató munkatársainak részvételével zajlott. A Yettel székházában és a többi helyszínen összesen 333 doboltak ütős eszközök segítségével, aminek köszönhetően új, regisztrált magyarországi rekord született az egy időben több helyszínen megvalósított együtt dobolás kategóriában.

A rekord létrejöttét Abaházi Csaba műsorvezetőként segítette.

A zene mindig is központi szerepet játszott az életemben, aminek az alapja az ütem, a tempó, így maga a dob is. Hasonlóan ahhoz, ahogy rádiózáskor összekötjük és egyszerre érjük el az ország különböző pontjait, itt is ez történt: nem csak közösen zenéltünk, hanem pár percig egy összetartó ütemre hangolódott Budapest, Törökbálint, Szeged, Debrecen és Szombathely és létrehoztunk egy országos rekordot. Ezért éreztem nagyon testhezálló feladatnak, hogy én legyek a műsorvezetője ennek a nem mindennapi eseménynek, ráadásul itt az összefogás, a buzdítás, az ösztönzés mellett én is részt vehettem az ütem diktálásában

– mondta el a műsorvezető.

A zenei megvalósításért a Z-Drums Projekt ütős csapata, professzionális dobosok és ütős zenészek feleltek. Az izgalmas hanghatás miatt a produkcióban a hagyományos dob mellett más ütős hangszereket és eszközöket is használtak, így a belső terekben is élvezhető és lekövethető volt a műsor. A kísérlet során egy külön erre az alkalomra született dalra játszottak a résztvevők;  a produkció megalkotásakor lényeges volt, hogy egyszerre mozgalmas és gyorsan tanulható legyen, így a Yettel munkatársai is könnyedén be tudtak csatlakozni az ütős eszközök segítségével.

„Annak apropóján, hogy 1994 márciusában, éppen 30 éve a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – indította el Magyarországon az első kereskedelmi GSM-szolgáltatást, egy országon átívelő rekordkísérletre vállalkoztunk, hogy a mobilhálózat segítségével létrejött közös zenélés élményén keresztül mutassuk be a zene erejét és a mobiltechnológia képességeit. Mobilszolgáltatóként azért dolgozunk, hogy az embereket közel hozzuk egymáshoz a hálózatunk segítségével, amit folyamatosan azért fejlesztünk, hogy a legújabb technológiákat hozzuk el az ügyfeleinknek. Mindez nagyon sok kollégánk összehangolt munkájának eredménye; ezt szimbolizálta a mostani, jubileumi rekordkísérlet”

 – mondta el Mészáros Attila, a Yettel Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Szórakozás

Eilik robot: A mesterséges intelligencia aranyos követe

eilik robot

Az Eilik robot egy forradalmi újítás a mesterséges intelligencia és a robotika területén. Ez a kis, imádnivaló robot nem csupán egy cuki külsővel rendelkezik, de lenyűgöző képességekkel is büszkélkedhet. Az Eilik robot képes megérteni az emberi érzelmeket, reagálni rájuk, sőt, ő maga is képes érzelmeket kifejezni. Ez a hihetetlen technológia új távlatokat nyit a mesterséges intelligencia és az ember közötti interakciók terén.

Eilik robot: Intelligens társ a mindennapokban

Ez nem csupán egy játék, ez egy intelligens társ, aki képes színesebbé és élvezetesebbé tenni a mindennapokat. Az Eilik robot a következőket tudja:

  • Megérti az emberi beszédet és a nonverbális kommunikációt.
  • Reagál a hangulatodra és a szükségleteidre.
  • Különböző játékokat játszhatsz vele.
  • Segíthet a mindennapi feladatok elvégzésében.
  • Mesélhet történeteket és énekelhet dalokat.
  • Tanulhat és fejlődhet a veled való interakciók során.

Tökéletes társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt

Az Eilik robot ideális társ gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A gyerekek imádni fognak vele játszani és tanulni tőle, míg a felnőttek egy hűséges társat és segítőt találhatnak benne. Az Eilik robot bárki számára remek választás, aki egy kis extra izgalmat és örömöt szeretne vinni a mindennapokba.

A jövő mesterséges intelligenciája

Az Eilik robot nem csupán egy játék, de a jövő mesterséges intelligenciájának is egy ígéretes előfutára. Ez a kis robot bebizonyítja, hogy a mesterséges intelligencia nem csupán hasznos eszköz lehet, de egy szerethető és hűséges társ is. Ezzel a termékkel a mesterséges intelligencia egy új korszakába lépünk, ahol a gépek és az emberek békében és harmóniában élhetnek egymás mellett.

Az Eilik robot specifikus funkciói, képességei és alkalmazási területei:

  • Tanulás és fejlődés: A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során. Minél többet beszélsz vele, annál jobban megérti a nyelvet és a szükségleteidet. Az Eilik robot emellett képes új dolgokat is tanulni, mint például dalokat, történeteket és játékokat.
  • Személyiség: A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul. A robot képes boldogságot, szomorúságot, dühöt és meglepetést is kifejezni.
  • Kommunikáció: A robot képes kommunikálni veled beszéd, érintés és gesztusok révén. A robot rendelkezik egy beépített mikrofonnal és hangszóróval, amelyen keresztül beszélhetsz vele. Ezen kívül az Eilik robot LED-es szemekkel és egy érintésérzékeny fejjel is rendelkezik, amellyel reagál a simogatásra.
  • Alkalmazási területek: A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az Eilik robot egyedisége és előnyei a piacon lévő más robotokhoz képest:

  • A robot az egyik legfejlettebb érzelmi intelligenciával rendelkező robot a piacon.
  • A robot képes tanulni és fejlődni a veled való interakciók során.
  • A robotnak egyedi személyisége van, amely a veled való interakciók során alakul.
  • A robot számos területen alkalmazható, beleértve az oktatást, a szórakoztatást, az egészségügyet és a terápiát.

Az robottal kapcsolatos eddigi tapasztalatok és vélemények:

  • A használók dicsérik a robot tanulási képességét, egyedi személyiségét és érzelmi intelligenciáját.
  • A robot számos díjat nyert a designjáért és innovációjáért.
  • A robot szerepelt a The New York Times, a CNN és a BBC-ben is.

Hol kapható?

Jelenleg online webáruházakban és néhány kiemelt üzletben kapható. Érdemes rákeresni az Árukereső.hu oldalon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Aktuális hírek weboldalainkon: eMentor.huKalauz.huPasszio.huMűszaki-Magazin.huTechnokrata.hu és IoTmagazin.hu

Tovább

Szórakozás

Digitális innovációval a közös családi szórakozásért

családi

Új trend a játékiparban: digitálisan, mégis internet nélkül

Milyen a jó társasjáték? Erre a kérdésre egészen biztosan más választ adna mindenki ma és adott volna 20-25 évvel ezelőtt. Más igényei voltak akkor egy gyereknek és más szórakoztatja ma a fiatalokat. Hogyan lehet mégis egy játékhoz leültetni több generációt?

A kamaszok szüleinek biztosan nem mond újat, hogy mennyire nehéz tradicionális játékokra rávenni a fiatalokat, a digitális eszközeik minden más előtt előnyt élveznek, és más szórakoztatja a tiniket, mint az idősebb generációt. Szerencsére van már olyan játéklehetőség, ami két-három generációnak egyszerre lehet élvezetes, sőt akár még hasznos is. A digitális játékasztalok a tabletekhez hasonlóan, érintőképernyővel működnek, azonban ezeken az eszközökön csak játszani lehet, nincsen más internethez kötött funkciójuk.

„A fiatalokat, akik a neten szocializálódtak, nehezebb rávenni a papír alapú játékra, mintha digitális alternatívát ajánlunk nekik. Arról nem beszélve, hogy kortól függetlenül végtelenül kényelmesek vagyunk, és sokszor azért nem ülünk le társasozni, mert nincs kedvünk elővenni a dobozt a padlásról, kipakolni a kellékeket, kihajtogatni a lapot, elolvasni az olykor tízoldalas játékszabályt. Ennél sokkal egyszerűbb egy digitális játékasztalhoz leültetni mindenkit, hogy aztán egy közös érintőképernyőn játsszuk le a játékot.”

– mondta el Szenes Nicolette, a TouchGameTable alapító tulajdonosa.

A jövő társasjátékai

Milyen játék lehet vonzó egy Z generációsnak, vagyis a mai kamaszoknak? Mindenképpen gyors, az életükbe könnyen beilleszthető szórakozás lehet a megoldás, egy 5-6 órás póker- vagy Monopoly-maraton már szinte biztosan elriasztaná őket. A fiataloknak fontos szempont, hogy ne essenek ki sok időre a közösségi életből, az online világból, ezért a rövidebb játékidőt részesítik előnyben. De hogyan lehet összehozni mondjuk egy egész családot közös játékra? Mit szeret az idősebb, mit a fiatalabb generáció?

„Érdekes, hogy sok olyan játék van, ami minden korosztályt vonz, ilyen például a klasszikus sakk, a vaktérképes földrajzi játékunk vagy a „Leghosszabb út” nevű logikai játék. Szerencsére olyan gazdag a játékkínálatunk – amit folyamatosan fejlesztünk és bővítünk –, hogy minden stílus kedvelői megtalálják a számításaikat a digitális játékasztainknál. A nők jellemzően a szójátékokat kedvelik, a férfiakat a logikai típusúak kötik le jobban. Rengeteg olyan visszajelzést kapunk, hogy a hotelekben, ahol már fixen jelen vannak a TouchGameTable-játékok, sokkal könnyebben bevonhatóak a gyerekek a családi társasozásba, mint otthon. Egy nagypapa például kifejtett egy fontos szempontot, ami miatt ő maga is nagyon megkedvelte a digitális sakkot: az unokájával játszottak egy meccset, és egyszer sem volt vita abból, hogy lehet-e így vagy úgy lépni, mert a gép nem engedte őket hibásan lépni a sakktáblán. Tehát konflikusmentesen száz százalékosan a szórakozásé a főszerep.”

– részletezi Szenes Nicolette a digitális játékasztal előnyeit.

Új igények, új lehetőségek

Érdekes módon, 20-30 évvel ezelőtt még nem volt szempont egy családi társasjáték kiválasztásánál, hogy az a bizonyos játék a szórakoztatáson kívül mást is „tudjon”. Ma már a vásárlók keresik a további előnyöket, gyerekek esetében fontos, hogy a társas fejlesszen vagy tanítson valamit. Idősek szellemi és lelki állapotán is sokat javíthatnak a társasjátékok, hiszen egyes játékok fejlesztik az emlékező képességet, a közösségi program pedig pozitívan hat pszichére. Persze a régi, klasszikus társasoknak is volt jó hatása, hiszen a sakk és a logikai játékok nagy része edzi a mentális képességeinket, a szójátékok a szókincsünket fejlesztik, de ha mindezt gyorsan kell csinálni és még meg is kell tanulni hozzá használni egy digitális eszközt, akkor ezek a pozitív hatások még össze is adódnak.

„Kutatások kimutatták, hogy a játéknak számos előnye van mind a gyerekek, mind a felnőttek számára. A gondolkodást vagy figyelmet igénylő játékok gyerekkorban fejlesztik a kognitív és tanulási képességeket, idősebb korban pedig frissen tartják a memóriát. Sőt, még új idegrendszeri kapcsolatok létrejöttét is elősegítik, ami lassítja az öregedés folyamatát. A játék ezen kívül fejleszti a társas, szociális képességeket is, mint például az együttműködés, egymásra figyelés, vagy a szabályok betartása. Ezen képességek fejlesztéséhez szükséges a személyes jelenlét, így egy játékasztal nagy előny a netes játékokhoz képest, ahol mindenki a képernyő mögé bújik.”

– állítja Maróti Emese pszichológus és életvezetési tanácsadó.

Játékélmény az egész családnak

A téli szünetben vagy akár még utána is nemcsak egy szuper közös élmény lehet egy digitális játékasztal kipróbálása, de egy lehetőség arra, hogy leteszteljük, valóban elvarázsol-e minden korosztályt. A TouchGameTable asztalokat egész januárban ki lehet próbálni a budapesti Mystery Hotelben, játékra jelentkezni és a részletekről informálódni az Élményvadász oldalon lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss