Tippek

A magyarok már a COVID-19 előtt is magányosak voltak

A magyarok 52%-a magányosnak érezte magát a társadalmi távolságtartásra vonatkozó szabályok bevezetése előtt is

Új kutatások eredményei szerint a magyarok már jóval a COVID-19 világjárvány által okozott lezárási intézkedések hatályba lépése előtt is szenvedtek a magánytól. A Kaspersky megbízásából készült tanulmányból kiderül, hogy a magyarok több mint fele (52%), akik a világjárvány során magányosnak érezték magukat, valójában kevésbé magányosnak, vagy éppen ugyanúgy érezték magukat, mint a járvány előtt. A kutatásból az is kiderült, hogy a társadalmi távolságtartás idején a magyarok a technológia segítségével maradtak kapcsolatban a szeretteikkel, ezáltal pedig kevésbé érezték magukat magányosnak ebben a nehéz időszakban.

Ahogy az emberek egyre inkább arra kényszerültek, hogy otthon töltsék idejük jelentős részét a társadalmi távolságtartás jegyében, úgy növekedett meg a technológiától való függőségük. A magyarok közel háromnegyede (68%) állította, hogy a technológiának köszönhetően tudott kapcsolatban maradni a távol élő barátaival és családtagjaival.

A magyar válaszadók 58%-a, akik arról számoltak, állandóan magányosnak érzik magukat, szeretnék jobban ismerni és használni a technológiát, ugyanakkor a megkérdezettek 29%-a egyetért azzal, hogy sokkal egyszerűbben boldogul a technológia területén, mint a koronavírus-járvány előtt.

Kathleen Saxton, pszichoterapeuta, a Psyched alapítója úgy véli, hogy bár a technológia segíti az embereket a világjárvány idején, mégis a magány a legnagyobb járvány, amely sokáig fennmarad a jelenlegi válság után is.

„Noha az utóbbi néhány évben néha elvakított minket a rengeteg lehetőség, amelyet a technológia kínál, azt biztosan állíthatjuk, hogy az elmúlt hónapokban különösen hálásak voltunk ezekért a lehetőségekért. Annak ellenére, hogy a technológia soha nem helyettesítheti az emberi kapcsolatokat, valamilyen módon segített megküzdeni azzal a magánnyal, amellyel mindenkinek szembe kellett néznie ezekben a viharos időkben. Lehet, hogy jönnek a robotok – de talán pozitív ajándékokat hordoznak.”

A COVID-19 okozta izoláció tovább befolyásolta az emberek mentális egészségét, még nagyobb súlyt helyezve a társadalom minden területére. A kutatásból kiderült, hogy a magyarok 52%-a magányosnak érezte magát a társadalmi távolságtartásra vonatkozó szabályok bevezetése előtt is.

Talán meglepő az is, hogy a korcsoportok között a Z és Y generáció bizonyult a leginkább magányosnak. Az eredmények azt mutatták, hogy ezeknek a fiataloknak a 64%-a legalább egyszer magányosnak érezte magát 2020 áprilisában vagy májusában, szemben a baby boomer generációval, akikre ez csak 38%-ban volt jellemző

Bár a technológia egyértelműen hasznosnak bizonyul, nem mindenki rendelkezik olyan technológiai hozzáértéssel, mint szeretne. A magyarok több mint fele (58%), akik azt állítják, hogy mindig magányosak, vágynak arra, hogy magabiztosabban használják a technológiát, mivel ez segítené őket a magánnyal való megküzdésben.

„Nem hiszem, hogy láttunk volna példát arra, hogy ilyen rövid alatt tömegesen kezdjenek el az emberek technológiát használni. A technológia általában fokozatosan szövődik be az életünkbe, de a jelenlegi helyzet arra kényszerítette az embereket, akik korábban féltek a technológiától, hogy használják azt. Néhány szolgáltatás, például a videohívás vagy az online bevásárlás, amelyet alkalmanként használtak, most elengedhetetlenné vált. Bár nagyszerű hír, hogy azok, akik korábban féltek bizonyos technológiáktól és elutasították azokat, most már részesülnek az előnyökben, de fontos szem előtt tartani, hogy az emberek tudatossága és hozzáállása az online kockázatokhoz jóval elmarad a technológiák használatának megértésétől. Gondoskodnunk kell arról, hogy kapcsolatban maradjunk egymással, de arról is, hogy ezt minden esetben biztonságosan tegyük. Biztonságos használata esetén a rendelkezésünkre álló online és digitális eszközök nagyszerű megoldást kínálhatnak a magánnyal való megküzdésben”

– nyilatkozta David Emm, a Kaspersky biztonsági kutatója.

„Szerencsések vagyunk, hogy ebben az időszakban kapcsolatban tudunk maradni online, és valószínűleg továbbra is fennmaradnak ezek a szokások, még ha a fennmaradó társadalmi távolságtartásra vonatkozó intézkedések meg is szűnnek. Fontos, hogy a kezdetektől kezdve biztonságos online szokásokat hozzunk létre, hogy és megbizonyosodjunk arról, hogy nem esünk a kiberbűnözés áldozatává, amikor ilyen mértékben függünk a technológia használatától.”

A Kaspersky legfrissebb kutatásainak további eredményei megtalálhatók a teljes Find Your Tribe jelentésben online.

Mivel a technológia olyan fontos hatással van a magányos emberek segítségére, Kaspersky lépéseket tesz annak érdekében, hogy az emberek biztonságban maradjanak az interneten – különösen a folyamatban lévő világjárvány idején. Az információk, ideértve az okostelefonok védelmével és a digitális élet biztonságával kapcsolatos útmutatásokat, a vállalat blogján keresztül érhetők el.

Tippek

Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk – tippek ahhoz, hogy óvjuk adatainkat

Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk.

Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.

Használjunk összetett jelszavakat, valamint biometrikus azonosítást – Kényelmes lehet ugyan mindenhol egy jól megszokott jelszót alkalmazni, azonban ezzel komoly támadási felületet hagyhatunk: elvégre elég egy kódot megfejteni, és mások beléphetnek bárhova. Célszerű ezért mindenhova más és más jelszavakat alkalmazni, és ne feledkezzünk meg a biometrikus azonosítási lehetőségekről sem: ujjlenyomatunkat vagy arcunkat sokkal nehezebb imitálni, mint egy betű- és/vagy számsort.

Tartsuk naprakészen szoftvereinket – Az alkalmazások és az operációs rendszerek mind folyamatosan frissülnek. Ennek egyrészt a funkcionalitásra van hatása – tehát modernebbek, jobbak lesznek –, másrészt azonban a biztonsági hézagokat is „betömik” ilyenkor a fejlesztők. A HONOR MagicOS operációs rendszerénél is folyamatosan dolgoznak azért, hogy a legjobb minőségű védelmet nyújtsa. Ehhez azonban el kell fogadnunk a frissítéseket, és telepítenünk kell azokat.

Ügyeljünk arra, hol és hogyan fizetünk – Okostelefonon keresztül, online fizetni kifejezetten kényelmes és egyszerű. Ilyenkor azonban megadjuk személyes adatainkat, esetleges jelszavainkat, amikkel akár vissza is élhetnek. Fontos, hogy megbízható oldalakon vásároljunk, de a biztonság kedvéért készíthetünk ideiglenes, virtuális bankkártyákat is, amikre csak szükség esetén töltünk fel pénzt. Sőt, célszerű lehet kijelentkezni azokról a honlapokról, ahol fizettünk, hogy még véletlenül se élhessenek vissza személyes adatainkkal.

Feleslegesen ne legyünk csatlakoztatva – A folyamatos Wi-Fi-elérés, az 5G nyújtotta mobiladatok, valamint a Bluetooth-kapcsolatok adta lehetőségek kényelmessé teszik hétköznapjainkat, de potenciálisan kiskapukat biztosíthatnak a támadóknak. A nyilvános Wi-Fi-hálózatok például hírhedten ideálisak az illetéktelen behatolásokra, és hasonló a helyzet a Bluetooth esetében is. Ha nem használunk egy-egy csatlakozást, kapcsolatot, akkor kapcsoljuk ki – és ügyeljünk arra, hogy észben tartsuk ennek ellenőrzését is.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

5 beavatkozás, amihez nem elég a fogorvos

szájsebész fogorvos
Képek forrása: Freepik

Ugyan a fogorvos és a szájsebész is a szájüreg egészégének megőrzésért és visszanyerésért dolgoznak, kezelési módszereik azonban eltérőek. De vajon mikor melyik orvos tud enyhíteni a panaszaidon? Cikkünkben bemutatjuk a két szakterület közötti legfontosabb különbségeket és felsoroljuk azokat a gyakori eseteket, amikor a fogorvos már nem tud segíteni.

Mi a különbség a szájsebész és a fogorvos között?

A szájsebészet a fogászat alterülete, amely a fogorvosi végzettségen túl, speciális szakvizsgát igényel. Olyan fogazatot és állcsontot érintő kezeléseket végeznek a szájsebészek, amelyek műtéti beavatkozást igényelnek. Az operációk egy részét helyi érzéstelenítéssel végzik (ilyen lehet például a bölcsességfog-eltávolítás vagy a műtéti fogeltávolítás), míg más esetekben altatás szükséges (például arckoponya törés kezelése, nyálmirigyek sebészete). Ezzel szemben a fogorvos nem végez műtéti beavatkozásokat a fogazat és íny kezelése során. A fogászati kezelések túlnyomó többsége helyi érzéstelenítéssel történik, az altatás kizárólag igen ritka és indokolt esetekben szükséges. Hogy honnan tudhatod, melyik orvosra van szükséged? A következőkben ezt válaszoljuk meg!

Beavatkozások, ahol szájsebészre lesz szükség

Hüvelykujj szabályként kijelenthető, hogy azoknál a fogászati kezeléseknél, ahol operáció szükséges, szájsebész, míg a kevésbé komplex esetekben fogorvos látja el a pácienst. Segítene pár szemléletes példa? Következzenek a leggyakoribb szájsebészeti beavatkozások!

Gyökércsúcs-rezekció

Gyökércsúcs-rezekcióra általában akkor kerül sor, amikor a gyökérkezelés több alkalommal sikertelennek minősült. Ahhoz, hogy az érintett fog megmenthető legyen, a szájsebész műtéti úton eltávolítja a gyökércsúcsot és a gyulladt ínyszöveteket. A legtöbb esetben kezeletlen fogszuvasodás miatt kerül sor a beavatkozásra, hiszen a sérülés idővel elérheti a pulpakamrát, vagyis a fogazat belső üregrendszerét.

Bölcsességfog-eltávolítás

A bölcsességfogak a 20-as évek elején panaszok és kellemetlenségek nélkül előbújnak az emberek több mint 80%-ánál. Azonban az emberek körülbelül egyötöde nem ilyen szerencsés. Bölcsességfog-eltávolításra két esetben szokott sor kerülni olyankor, amikor:

  • képtelen átszakítani az ínyréteget és,
  • amikor torlódásához vezethet a bölcsességfog növekedése.

Bár sokaknak riasztóan hangzik a bölcsességfog-eltávolítás, egy tapasztalt szájsebész minimális fájdalommal képes elvégezni a beavatkozást. Általában helyi érzéstelenítést alkalmaznak és a műtétet követően pár napig kerülendő a kemény állagú, szilárd ételek fogyasztása.

Csontpótló műtét

Az arcban és állkapocsban jelentkező ​​csontdefektusnak számtalan oka lehet, ilyen lehet például az időskor, foghúzás, tályog, parodontózis, daganatos megbetegedés vagy akár egy baleset is. Ilyenkor kizárólag a szájsebészeti csontpótló műtét segíthet a további csontvesztés megakadályozásában.

Implantáció

Számtalan fogpótlási megoldás érhető el, azonban az egyik legmodernebb és legsokoldalúbb megoldást az implantátumok jelentik. Használhatóak egy-egy fog pótlására, vagy akár a teljes fogazat helyettesítésére is. Segítségükkel majdnem az eredeti fogakkal identikus megjelenésű és funkciójú pótlás érhető el.

Műtéti fogeltávolítás

A foghúzást általában fogorvosok végzik, bizonyos esetekben a biztonságos és szövődménymentes fogeltávolításhoz nélkülözhetetlen a szájsebész segítsége. Szabálytalan helyre nőtt fog, szem feletti extra fog, eltört foggyökér vagy az ínyréteg alatt ragadt fogak eltávolítása általában szájsebészeti eljárást igényel.

fogorvos szájsebész

Dr. Németh Bálint: fogorvos és szájsebész több mint 20 év tapasztalattal

Dr. Németh Bálint több mint 20 éves gyakorlattal rendelkezik a szájsebészet, fogászat és szépészeti beavatkozások területén. Profi csapatával kiemelt hangsúlyt fektetnek a fájdalommentes, páciens centrikus és egyedi igényekre szabott fogászati ellátásra. Amennyiben egy felszerelt és könnyen megközelíthető budai fogászat és szájsebészet után kutakodsz, válaszd Dr. Németh Bálint és professzionális csapatának privát rendelőjét!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Indul a K&H STEM pályázat: az IT hallgatók innovatív megoldásait várják

stem

Technológiai pályázatot hirdet a K&H a hazai IT képzést nyújtó felsőoktatási intézmények hallgatói számára, hogy elismerje azon fiatal szakembereket, akik kiemelkedő szakmai, tudományos dolgozataikkal hozzájárulnak az új, innovatív megoldások kitalálásához és inspirációként szolgálnak mások számára.

A közel 2 millió forint anyagi támogatást és szakmai projektmunkában való részvételi lehetőséget biztosító pályázatra alap- és mesterképzés kategóriákban, összesen 8 témakörben – köztük AI, fintech és felhőtechnológiában – lehet jelentkezni itt.

Első alkalommal jelentkezhetnek a hazai informatikai képzésben részt vevő hallgatók a K&H STEM pályázatra, ahol a fiatal IT tehetségek tudományos dolgozatukon keresztül lehetőséget kapnak arra, hogy bemutassák innovatív megoldásaikat, akár új, szokatlan, kreatív ötleteiket. „Az innováció és a szakmai fejlődés kulcsfontosságúak a jövő generációjának felkészítésében. Mi, a K&H-nál az innováció élvonalába tartozó megoldásokra, a technológiai fejlesztésekre és a jövőálló tudásra, fejlődésre fókuszálunk. A K&H STEM díjjal pedig most szeretnénk elismerni és lehetőséget adni azon fiatal tehetségeknek, akik az IT területén ugyanezt a folyamatos fejlődést és innovációt képviselik, hogy megcsillogtathassák egyedi, innovatív gondolkodásmódjukat, és akik ily módon is példaként állhatnak a többiek előtt” – tájékoztatott Ozorai Dénes, a K&H IT vezetője. A nyertes pályázók összesen közel 2 millió forint díjazásban részesülnek és akár részt is vehetnek valódi, értékteremtő piaci megoldások fejlesztésében, a K&H hazai és nemzetközi IT csapatának innovatív, technológiai projektjein keresztül.

„Az erős technológiai háttér ma már mindenhol jelen van – legyen szó akár az ügyfelekkel való biztonságos kommunikációról, a kontinensek között századmásodpercek alatt átfutó pénzügyi tranzakciókról vagy a biometrikus azonosítással indított vállalati banki megbízásokról. Annak érdekében, hogy mindezekhez könnyen használható, innovatív digitális megoldásokat tudjunk nyújtani, ma már a K&H nemcsak pénzügyi szervezetként, hanem egy IT szervezetként is működik, inspiráló feladatokkal és tapasztalt szakemberekkel”

– tette hozzá a szakember.

„Tulajdonképpen egy nagyvállalati IT műhelyről van szó, ahol az első ránézésre akár különösnek is tűnhető ötletekből olyan újítások születhetnek végül, mint Kate, az ország egyetlen hangalapú pénzügyi asszisztense vagy a szintén piacon egyedüli K&H digitális SZÉP kártya. Így arra bíztatom a hallgatókat, hogy nyugodtan gondolkodjanak szokatlan megoldásokban – akár a pénzügy világától elsőre távolinak tűnő IT területeken is – mutassák meg, miben igazán jók, mi érdekli őket a legjobban, hiszen egy kreatív, újító, nehezen megvalósítható ötlet kidolgozása során megszerzett tapasztalat által lehet valaki igazán egyedi és inspiráló szakember”

– hangsúlyozta Ozorai Dénes a pályázat kapcsán.

A pályázatra ezért nagyon széles témakörben, összesen nyolc szakterülethez kapcsolódóan jelentkezhetnek a hallgatók, az AI és fintech technológiától a felhőalapú megoldásokon át az adatelemzésig. A pályázatokat két, alap- és mesterképzés kategóriában lehet benyújtani 2024. október 31-ig. Bővebb információ ezen a linken található.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss