Tippek
10+1 tipp, hogyan takarékoskodjunk vezetés közben az üzemanyaggal
Július 30. óta a céges autók már nem tankolhatnak kedvezményesen, ami források szerint mintegy 800 ezer autót érinthet.
Ezek közé tartoznak a lízingelt vagy flottakezelt személygépjárművek is, melyekből mintegy 70 ezer–100 ezer van forgalomban. Emellett a készletek korlátozott elérhetősége miatt a legtöbb töltőállomáson maximalizálják az egyszerre vagy egy napon belül tankolható üzemanyag mennyiségét. A benzinkútüzemeltetőkkel összhangban ezért a LeasePlan szakemberei is azt javasolják, hogy az autósok lehetőségeikhez mérten igyekezzenek spórolni az üzemanyaggal. Az ehhez kapcsolódó hasznos tanácsaik az alábbiakban olvashatóak.
A fogyasztás a legtöbb esetben nem csupán az autón múlik, a sofőr vezetési stílusa is sokat nyom a latban. Minél inkább odafigyelünk tehát arra, hogy hogyan vezetünk, annál kevesebb üzemanyagra van szükség egy adott útszakaszon. A jó hír, hogy a takarékos vezetés tanulható, melynek fortélyait az alábbiakban mutatják be a LeasePlan szakemberei.
1. Válasszunk optimális útvonalat
Az időben rövidebb út kevesebb üzemanyag-felhasználást jelent. Ennek megtervezésében rengeteget segíthetnek az útvonaltervezők, a járműbe beépített navigáció vagy az olyan okostelefonos alkalmazások, mint például a Waze, amely többek között a dugók elkerülésére is ad javaslatokat.
2. Figyeljünk oda a sebességre
Lakott településen belül nem járunk jobban, ha a megengedettnél lassabban megyünk. Országúton és autópályán azonban a légellenállás elveszi a teljesítmény egy jó részét, így 100 km/óra felett nagy átlagban minden plusz 10 km/órás sebesség esetében 10 százalékkal nő az átlagfogyasztás.
3. Ésszel gyorsítsunk, és használjuk ki a lendületet
A fölösleges padlógáz, gyorsítások és fékezések helyett próbáljunk minél egyenletesebb tempóban haladni, és a mozgásban lévő autóval minél messzebbre gurulni. A fogyasztást ugyanis a rendszeres gyorsítás jelentősen növeli, mivel sok energiát igényel, míg fékezés során – a hibrid, illetve elektromos autók kivételével – a mozgási energia elvész.
A kis gázzal, hosszan történő gyorsítást is kerüljük. Sokkal takarékosabb, ha legalább fél, de inkább kétharmad gázzal, dinamikusan érjük el a kívánt tempót, majd azt tartjuk. Mindig hagyjunk elegendő távolságot az előttünk haladó járműtől, illetve figyeljük az előttünk lévő forgalmi helyzetet. Így könnyen észrevehetjük, ha picit távolabb egy autó lassít, a busz kihajt a megállóból, pirosra vált a lámpa vagy dugó kezd kialakulni. Erre reagálva pedig azonnal levehetjük a lábunkat a gázpedálról, hogy megspóroljuk a későbbi fékezést.
4. Csípjük el a zöld lámpákat
A zöld lámpák elérése ugyanakkor megérhet egy-egy erőteljesebb gázlöketet, hiszen ezzel egy időre elkerülhetjük, a fékezést. Ha gyakran járunk egy útvonalon, figyeljük meg a lámpaváltásokat, hogy tudjuk, hol érdemes sietni a zöldhullám érdekében, és hol nem.
5. Állítsuk le a motort, amikor kell
A lámpaváltások kiismerése azért is hasznos, mert 20 másodpercnél hosszabb várakozás esetén érdemes leállítani a motort. Vasúti átjáró tiltó jelzésénél biztosra vehetjük, hogy ez a helyzet.
6. Tartsuk alacsonyan a fordulatszámot
Minden autónál könnyen kitapasztalható az a legalacsonyabb fordulatszám, amelynél még a motor erőlködése nélkül válthatunk feljebb. Egyre több benzinmotor képes már akár kétezres fordulaton a magasabb sebességet bevenni. Ha a fordulatszámmérőnk váltásjelzőt is tartalmaz, bátran használjuk a műszer által javasolt fokozatot.
7. Hegyvidéken is bánjuk csínján a gázzal
Hegynek fel nem szükséges mindenáron tartanunk a tempót. Ha nem tartunk fel senkit, azonos gázpedálállás mellett nyugodtan veszíthetünk a sebességünkből, hiszen a lejtőn úgyis visszanyerjük. Ha pedig az emelkedő tetején már látjuk, hogy lent lassítani vagy megállni kell, guruljunk le motorfékkel.
8. Hanyagoljuk a motormelegítést
Álló helyzetben nem érdemes járatni a motort, és még a legkeményebb hidegben se melegítsük túráztatással, alapjáraton ugyanis lassabban melegszik, mint magasabb fordulaton, és a fogyasztása is nagyobb. Ha az autó hóval, jéggel borított, inkább kényelmi szempontból érdemes beindítani a motort, hogy az ablak fűtőszála segítsen a jégmentesítésben. Minimális melegítésre persze szükség van, de ez nem több, mint fél perc, amennyi idő alatt bekötjük biztonsági övünket és kényelmesen elhelyezkedünk az autóban.
9. Limitáljuk a légkondit
A légkondicionáló használata akár 20 százalékkal is megnövelheti a fogyasztást. Ezért rövid utak során vagy amikor nincs hőség, inkább a szellőzőket kapcsoljuk be, vagy városon belül – ahol a levegő minősége ezt megengedi – húzzuk le az ablakot. A parkolás során felmelegedett autót először lehúzott ablakokkal szellőztessük át, csak ezután kapcsoljuk be a légkondicionálót, így annak már kevésbé meleg levegőt kell lehűtenie. Ugyanígy az ülés-, illetve az ablakfűtés használatát is gondoljuk át.
10. Óvatosan bánjunk a súlyokkal
Minden, ami növeli az autó légellenállását, illetve tömegét, az a fogyasztást is megdobja. Nagyobb sebesség esetén tehát mellőzzük a letekert ablakokat vagy kinyitott napfénytetőt, és pakoljunk ki minden éppen fölösleges dolgot a járműből (beleértve a gyereküléseket vagy a csomagtartóban kallódó tárgyakat is), illetve szereljük le a tetőcsomagtartót és a kerékpártartót, ha nincs rá szükség. Hasonlóképp ne töltsük túl a tankot – még akkor sem, ha lehetőségünk van rá –, csak a töltőpisztoly első vagy második kattanásáig. Az extra mennyiség egyébként sem termel energiát a motorban.
+1 Gondoskodjunk a megfelelő műszaki állapotról
Tartsuk jó állapotban az autót, és ne hanyagoljuk el a szervizelését. A gumiabroncsokat mindig az ideális nyomásértéken használjuk, mivel alacsony nyomásúakkal több energiát pazarolhatunk el, mint amennyit a legjobb minősítésűekkel megtakaríthatunk. A gumiabroncs mérete legalább ugyanilyen fontos. A széles gumik sportos és stabil érzést keltenek, de a nagy gördülési és légellenállás miatt megnövelik a fogyasztást. Sose felejtsük el továbbá idejében lecserélni az előző évszaknak megfelelő gumit, nyáron ugyanis a téli gumi túlfogyasztást okoz.
Tippek
Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot
Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.
Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.
„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”
– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.
A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.
A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.
„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”
– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.
„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”
– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.
A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb
A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.
A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.
A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel
A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+ – 15,5 nap, és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.
„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”
– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.
Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.
A benzinesek a legkapósabbak
Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.
Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.
Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így figyeljünk gyermekünk digitális egészségére a suliidő alatt is
Dübörög az új tanév, a diákok ismét jóval több időt töltenek képernyők előtt.
Az online házi feladatok, digitális tananyagok és tanulási platformok ma már a mindennapi oktatás részét képezik, ám a túl sok monitoridő komoly terhet róhat a szemre, a gerincre és az alvásminőségre is negatív hatást gyakorolhat. Megfelelő eszközök kiválasztásával, ergonomikus környezet kialakításával és néhány egyszerű szokás bevezetésével azonban sokat tehetünk gyermekeink egészségének védelméért. Az LG szakértői ehhez adnak most gyakorlati tanácsokat, hogy a digitális tanulás problémamentesen támogassa a fejlődést.
A képernyővel szemben ülve eltöltött hosszú órák többféle problémát is okozhatnak. A káros kékfény irritálhatja a szemet, koncentrációs problémákat, fáradékonyságot és fejfájást okozhat, ráadásul csökkenti az alvás-ébrenlét szabályozásáért felelős melatonin hormon szintjét, ami az alvásminőség romlásához vezethet. A nem megfelelő testtartás ugyancsak nem várt problémákat okozhat: a számítógépek előtti görnyedéssel beszűkül a mellkas, elégtelen lesz a légzés, és a belső szerveink is összenyomódhatnak.
Ergonomikus tanulási környezet kialakítása
A legideálisabb eset az, amikor külön monitor és billentyűzet van az asztalon, hiszen a gerincnek a szemmagasságban elhelyezett képernyő sokkal kímélőbb, mint a laptop fölé hajolás. A monitor legyen legalább kartávolságra elhelyezve, és lehetőleg ne tükröződjön vissza a napfény az eszközről. Ha nincs lehetőség külön monitor beszerzésére, azzal is sokat tehetünk, ha egérrel és billentyűzettel egészítjük ki a tanulósarkot, hogy a laptop képernyőjét szemmagasságig emelhessük.
Fontos a megfelelő szék kiválasztása is: olyan modellt válasszunk, amin állítható a magasság, a háttámla dőlésszöge, valamint a karfa pozíciója is. Ideális üléspozícióban a felkarok párhuzamosak a gerinccel, a billentyűzet pedig kényelmesen elérhető úgy, hogy az alkar 90 fokos szöget zár be a felsőtesttel.
Sokat tehetünk a gyerekek szeméért is
Az sem mindegy, hogy milyen kijelzőn tanulnak a gyerekek. A kékfény a látható fény spektrumának rövid hullámhosszú tartománya, amely különösen erős hatással van a szemre és az agy működésére. Hosszú távon előidézhet szemszárazságot, irritációt, a látás elhomályosodását, valamint megzavarhatja a biológiai órát, ami alvászavarhoz vezethet. A gyermekek szeme ráadásul érzékenyebb a felnőttekénél, mert a szemlencséjük még kevésbé képes kiszűrni a kékfényt. Ezen segíthetnek az ún. „szemkímélő kijelzők”: ilyenek például az LG OLED monitorjai, amelyek bizonyítottan kíméletesek a szemmel, hiszen kékfény-kibocsátásuk mindössze 34 százalék, ami jelentősen kisebb az 50 százalékos egészségügyi határértéknél.
Gyakorlati tanácsok a mindennapokhoz
Félóránként-óránként érdemes felkelni a gép elől és mozogni, elvégezni néhány tornagyakorlatot és a szemet is egy kicsit megtornáztatni. Azokat, akik hajlamosak erről megfeledkezni, a mobiltelefonon beállított emlékeztető figyelmeztetheti a rendszeres mozgásra és a folyadékpótlásra. Szintén hasznos lehet, ha maga a tanulóállomás is rugalmas: az ún. Ergo állvánnyal felszerelt monitorok például speciális állvánnyal vannak ellátva, így magasságuk és dőlésszögük könnyedén állítható, ezáltal folyamatosan mozgásban maradhat a diák, és kényelmesen változtathat az ülőhelyzetén. A Swing okosmonitorok pedig bárhová elhelyezhetőek a lakásban, mozgatható állványukkal így akár a kanapén, vagy akár a szőnyegen ülve is hasznos kiegészítői lehetnek a játékos tanulásnak.
A pihentető alvás érdekében 1-2 órával lefekvés előtt már javasolt eltenni az okostelefont és a tabletet, vagy legalább beállítani a kékfényszűrés-funkciót. Érdemes technológiamentes időszakokat kijelölni a nap során, például a közös főétkezések vagy a lefekvés előtti órák alatt. A képernyők előtt töltött idő csak akkor lesz káros, ha elveszi az időt az egészséges mennyiségű alvástól, a nyugodt étkezéstől, a mozgástól és a közösségi tevékenységektől. Fontos, hogy a családok pontosan meghatározzák a kütyühasználat határait, de rugalmasan kezeljék azokat, hogy ne váljanak konfliktusok forrásaivá.
A digitális eszközök nagyban hozzájárulhatnak a kényelmes, szórakoztató tanuláshoz – ha tudatosan és felelősen használjuk őket. Ha odafigyelünk a környezetre, az egészséges szokásokra és a képernyőidő megfelelő egyensúlyára, a technológia valódi segítséget jelenthet gyermekeink fejlődésében, és megkönnyítheti a tanulással töltött mindennapokat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkezett a Nothing Ear (3) fülhallgató
-
Ipar2 hét ago
Védelmi innovációk és kritikus infrastruktúrák: egyedülálló tanszéket alapított a Széchenyi István Egyetem
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei-újdonságok Párizsból: számos új okoseszköz debütált a vállalat termékbemutatóján, köztük a WATCH GT 6 sorozat
-
Gazdaság2 hét ago
Jön a teljes bértranszparencia az Unióban: itt vannak a legfontosabb tudnivalók
-
Gazdaság2 hét ago
Az egészségpénztáraknak is nagyon jól jöhet az Otthon Start hitel
-
Zöld1 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Ipar2 hét ago
Még egyszerűbb lesz a fejlett MI-infrastruktúrák telepítése
-
Ipar2 hét ago
Magyar víztisztító projekt Egyiptomban