Tippek
10+1 tipp, hogyan takarékoskodjunk vezetés közben az üzemanyaggal
Július 30. óta a céges autók már nem tankolhatnak kedvezményesen, ami források szerint mintegy 800 ezer autót érinthet.
Ezek közé tartoznak a lízingelt vagy flottakezelt személygépjárművek is, melyekből mintegy 70 ezer–100 ezer van forgalomban. Emellett a készletek korlátozott elérhetősége miatt a legtöbb töltőállomáson maximalizálják az egyszerre vagy egy napon belül tankolható üzemanyag mennyiségét. A benzinkútüzemeltetőkkel összhangban ezért a LeasePlan szakemberei is azt javasolják, hogy az autósok lehetőségeikhez mérten igyekezzenek spórolni az üzemanyaggal. Az ehhez kapcsolódó hasznos tanácsaik az alábbiakban olvashatóak.
A fogyasztás a legtöbb esetben nem csupán az autón múlik, a sofőr vezetési stílusa is sokat nyom a latban. Minél inkább odafigyelünk tehát arra, hogy hogyan vezetünk, annál kevesebb üzemanyagra van szükség egy adott útszakaszon. A jó hír, hogy a takarékos vezetés tanulható, melynek fortélyait az alábbiakban mutatják be a LeasePlan szakemberei.
1. Válasszunk optimális útvonalat
Az időben rövidebb út kevesebb üzemanyag-felhasználást jelent. Ennek megtervezésében rengeteget segíthetnek az útvonaltervezők, a járműbe beépített navigáció vagy az olyan okostelefonos alkalmazások, mint például a Waze, amely többek között a dugók elkerülésére is ad javaslatokat.
2. Figyeljünk oda a sebességre
Lakott településen belül nem járunk jobban, ha a megengedettnél lassabban megyünk. Országúton és autópályán azonban a légellenállás elveszi a teljesítmény egy jó részét, így 100 km/óra felett nagy átlagban minden plusz 10 km/órás sebesség esetében 10 százalékkal nő az átlagfogyasztás.
3. Ésszel gyorsítsunk, és használjuk ki a lendületet
A fölösleges padlógáz, gyorsítások és fékezések helyett próbáljunk minél egyenletesebb tempóban haladni, és a mozgásban lévő autóval minél messzebbre gurulni. A fogyasztást ugyanis a rendszeres gyorsítás jelentősen növeli, mivel sok energiát igényel, míg fékezés során – a hibrid, illetve elektromos autók kivételével – a mozgási energia elvész.
A kis gázzal, hosszan történő gyorsítást is kerüljük. Sokkal takarékosabb, ha legalább fél, de inkább kétharmad gázzal, dinamikusan érjük el a kívánt tempót, majd azt tartjuk. Mindig hagyjunk elegendő távolságot az előttünk haladó járműtől, illetve figyeljük az előttünk lévő forgalmi helyzetet. Így könnyen észrevehetjük, ha picit távolabb egy autó lassít, a busz kihajt a megállóból, pirosra vált a lámpa vagy dugó kezd kialakulni. Erre reagálva pedig azonnal levehetjük a lábunkat a gázpedálról, hogy megspóroljuk a későbbi fékezést.
4. Csípjük el a zöld lámpákat
A zöld lámpák elérése ugyanakkor megérhet egy-egy erőteljesebb gázlöketet, hiszen ezzel egy időre elkerülhetjük, a fékezést. Ha gyakran járunk egy útvonalon, figyeljük meg a lámpaváltásokat, hogy tudjuk, hol érdemes sietni a zöldhullám érdekében, és hol nem.
5. Állítsuk le a motort, amikor kell
A lámpaváltások kiismerése azért is hasznos, mert 20 másodpercnél hosszabb várakozás esetén érdemes leállítani a motort. Vasúti átjáró tiltó jelzésénél biztosra vehetjük, hogy ez a helyzet.
6. Tartsuk alacsonyan a fordulatszámot
Minden autónál könnyen kitapasztalható az a legalacsonyabb fordulatszám, amelynél még a motor erőlködése nélkül válthatunk feljebb. Egyre több benzinmotor képes már akár kétezres fordulaton a magasabb sebességet bevenni. Ha a fordulatszámmérőnk váltásjelzőt is tartalmaz, bátran használjuk a műszer által javasolt fokozatot.
7. Hegyvidéken is bánjuk csínján a gázzal
Hegynek fel nem szükséges mindenáron tartanunk a tempót. Ha nem tartunk fel senkit, azonos gázpedálállás mellett nyugodtan veszíthetünk a sebességünkből, hiszen a lejtőn úgyis visszanyerjük. Ha pedig az emelkedő tetején már látjuk, hogy lent lassítani vagy megállni kell, guruljunk le motorfékkel.
8. Hanyagoljuk a motormelegítést
Álló helyzetben nem érdemes járatni a motort, és még a legkeményebb hidegben se melegítsük túráztatással, alapjáraton ugyanis lassabban melegszik, mint magasabb fordulaton, és a fogyasztása is nagyobb. Ha az autó hóval, jéggel borított, inkább kényelmi szempontból érdemes beindítani a motort, hogy az ablak fűtőszála segítsen a jégmentesítésben. Minimális melegítésre persze szükség van, de ez nem több, mint fél perc, amennyi idő alatt bekötjük biztonsági övünket és kényelmesen elhelyezkedünk az autóban.
9. Limitáljuk a légkondit
A légkondicionáló használata akár 20 százalékkal is megnövelheti a fogyasztást. Ezért rövid utak során vagy amikor nincs hőség, inkább a szellőzőket kapcsoljuk be, vagy városon belül – ahol a levegő minősége ezt megengedi – húzzuk le az ablakot. A parkolás során felmelegedett autót először lehúzott ablakokkal szellőztessük át, csak ezután kapcsoljuk be a légkondicionálót, így annak már kevésbé meleg levegőt kell lehűtenie. Ugyanígy az ülés-, illetve az ablakfűtés használatát is gondoljuk át.
10. Óvatosan bánjunk a súlyokkal
Minden, ami növeli az autó légellenállását, illetve tömegét, az a fogyasztást is megdobja. Nagyobb sebesség esetén tehát mellőzzük a letekert ablakokat vagy kinyitott napfénytetőt, és pakoljunk ki minden éppen fölösleges dolgot a járműből (beleértve a gyereküléseket vagy a csomagtartóban kallódó tárgyakat is), illetve szereljük le a tetőcsomagtartót és a kerékpártartót, ha nincs rá szükség. Hasonlóképp ne töltsük túl a tankot – még akkor sem, ha lehetőségünk van rá –, csak a töltőpisztoly első vagy második kattanásáig. Az extra mennyiség egyébként sem termel energiát a motorban.
+1 Gondoskodjunk a megfelelő műszaki állapotról
Tartsuk jó állapotban az autót, és ne hanyagoljuk el a szervizelését. A gumiabroncsokat mindig az ideális nyomásértéken használjuk, mivel alacsony nyomásúakkal több energiát pazarolhatunk el, mint amennyit a legjobb minősítésűekkel megtakaríthatunk. A gumiabroncs mérete legalább ugyanilyen fontos. A széles gumik sportos és stabil érzést keltenek, de a nagy gördülési és légellenállás miatt megnövelik a fogyasztást. Sose felejtsük el továbbá idejében lecserélni az előző évszaknak megfelelő gumit, nyáron ugyanis a téli gumi túlfogyasztást okoz.
Tippek
Folytatódik a ProSuli ingyenes AI képzése: itt lehet jelentkezni
A nagy érdeklődésre való tekintettel június 7-én ismét megrendezik a ProSuli pedagógusoknak szóló AI-képzésének második alkalmát.
A Yettel digitális oktatási programja április elején indította el tanároknak szóló, ingyenes workshop-sorozatát, amelynek célja, hogy segítse a pedagógusokat eligazodni a mesterséges intelligencia világában – legyen szó a hatékony promptírásról vagy hogy miként használhatják az oktatási folyamatokban. A második alkalomra már több mint 200-an regisztráltak és még mindig lehet jelentkezni.
Az első alkalmat Koren Balázs tanár, a ProSuli szakmai vezetője tartotta. A résztvevők megismerkedhettek a mesterséges intelligencia működésének alapjaival, a tanulók AI-használatához kapcsolódó dilemmákkal, és konkrét példákon keresztül kaptak iránymutatást a tanórai alkalmazás lehetőségeiről. A workshop során is érezhető az igény a folytatásra, ráadásul a visszajelzésekből kiderült, hogy a résztvevők rövid időn belül a gyakorlatban is alkalmazni kezdték az ismereteket.
A második workshopon a feladatkészítésé lesz a főszerep
A képzéssorozat második alkalmára már javában készülnek a szervezők, amelyre 2025. június 7-én, szombaton kerül sor. A következő eseményt Koren Balázs és Hámor Dalma, a ProSuli program szakmai tanácsadója tartják. A workshop középpontjában ezúttal a feladatok összeállítása áll majd, amelyben természetesen a mesterséges intelligenciának hatalmas szerepe lesz. Hogyan lehet változatos, mégis izgalmas és a tanultakat ténylegesen mérő dolgozatokat, teszteket összeállítani hatékonyan az AI segítségével? Legyen szó egyszerű- vagy többször választásról, kifejtendő vagy rövid választ igénylő kérdésekről, diagramokról vagy más feladattípusokról, a szakértők segítenek.
Jelentkezni 2025. június 6., péntek 18.00-ig lehet ezen a felületen.
A képzés teljesen ingyenes, és online formában zajlik. További információkért, valamint a legfrissebb lehetőségekért kérjük figyelje a Prosuli.hu weboldalt, illetve közösségi média csatornáinkat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Önkiszolgáló pénztárak, automatizáció: tényleg jönnek a robotok és elveszik a bolti dolgozók munkáját?
Napjaink egyik legmegosztóbb vitatémája a technológiai fejlődéssel, a gépek és robotok térnyerésével kapcsolatos. A tendencia pedig már a kereskedelmi szektort, a boltokat is elérte, ami még inkább olaj volt a tűzre: egyeseknek feláll a szőr a hátukon, ha meglátják például az önkiszolgáló pénztárakat, mások viszont nagyon is örvendenek neki – az biztos, hogy nem vagyunk egyformák. De mit hoz a jövő, és milyen hatással van mindez a bolti dolgozók munkájára? Tényleg elveszítik állásukat? Ettől azért még úgy néz ki, messze vagyunk – de közben azt is el kell fogadni, hogy egy újabb ipari forradalom kezdetén vagyunk, és a világ változik körülöttünk.
Önkiszolgáló kassza vagy bolti eladó? Sokan utóbbit választják!
Sok esetben tapasztalható a gyakorlatban, hogy egyes vásárlók még mindig jobban bíznak az emberben és a bolti eladókban, mint a gépekben – vagy épp egyszerűbb, kényelmesebb számukra a kasszánál így fizetni. Plusz, ha keres valamit az ember, vagy ha kérdésed van egy termékről, vagy elakadsz, mindig számíthatsz rájuk. A kereskedelemben ezért még mindig nagy erőkkel keresik a humán munkaerőt, a vidéki településeken pedig még inkább ragaszkodhatnak hozzájuk az emberek – így van ez a nyíregyházi térségben is. Jó eséllyel található például egy bolti eladó állás Nyíregyháza városában a helyi munkakereső nyiregyhazaallas.hu oldalán.
A jelenlegi trendek alapján a teljes gépesítés és robotizáció a kereskedelemben még messze van
Bár a technológia fejlődése tagadhatatlan, attól még nem kell félni, hogy holnap már csak robotok fogadnak minket az üzletekben. Igaz, hogy egyre több az automata kassza, de ettől még nem kell tartani, hogy egyik napról a másikra eltűnnek az eladók az üzletekből. A vásárlás több annál, mint hogy bedobjuk a kosárba a szükséges termékeket – a személyes kiszolgálás, a segítség és a közvetlen kapcsolat olyan dolgok, amelyeket egy gép nem tud helyettesíteni. Ráadásul az automatizálás nem olcsó, és a legtöbb bolt egyelőre nem is engedheti meg magának, hogy teljesen gépesítsen. A legtöbb helyen ezért egyszerre működnek az önkiszolgáló és a hagyományos kasszák, így mindenki a saját tempójában vásárolhat.
Jobb félni, mint megijedni – de tényleg olyan rossz dolgokról van szó?
Így vagy úgy, de azért el kell fogadni, hogy a világ változik. A technológia pedig nem az ördög, nem biztos, hogy az mindig olyan rossz számunkra. Az ipari forradalomban is rengeteg dolog változott, de az emberek munkája sosem tűnt el, csak átalakult. Ugyanez történik most is: lehet, hogy néhány feladat egyszerűsödik vagy megváltozik, de az embert a képletből azért nem lehet csak leváltani. Persze eljöhet a nap, hogy már a boltokban sem lesznek emberi dolgozók – úgy, ahogy sok más területen szintén. Azt viszont szinte garantálni lehet, hogy lehetőségekből akkor sem lesz hiány.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Mire figyeljünk a kertrendezés során?
A kertben mindig van mit csinálni, ez egy egész éves, állandó feladat. Természetesen ez senkit nem tántorít el, tökéletes kikapcsolódás, kiszakadhatunk kicsit a mindennapok rohanásából, és eltölthetünk néhány órát odakint, és a saját elképzeléseink szerint alakíthatjuk át a területet. Mielőtt azonban nekiesünk a kertnek, jobb néhány tanácsot megfogadni.
Legyen biztonságos a munka és a kert is
Még mielőtt bármit elkezdünk, érdemes leellenőrizni az eszközöket, szerszámokat, amiket használni fogunk, illetve megtervezni a munkafolyamatot. Sajnos a legtöbb baleset otthon történik, így egy megfelelő biztosítás sem árt, aminek a megkötésében a Genertel Biztosító tud segíteni. Ha a kert rendezését talajfeltöltéssel kezdjük, mindig figyeljünk oda az ideális talajmagasság elérésére. Ha túl kevés földet terítünk szét, a talajszint süllyedése miatt a terület idővel gödrössé, hepehupássá válhat.
Ez amellett, hogy esztétikai problémát jelent, még a fűnyírást is megnehezíti, illetve a növények károsodását is okozhatja, sőt, még a ház alapzata is megsérülhet. Hasonló a helyzet akkor is, ha túl magas lesz a talajszint. Van, aki abban bízik, hogy majd a töltőföld lesüllyed, így túl vastag alapot hagy. A helytelen vízelvezetés miatt az esőzések hatásait az otthonunkban fogjuk a leginkább megérezni. Az épület felázhat, a falak nyirkossá válhatnak, és még a penész is megjelenhet, ami egészségügyi gondokat okozhat.
Komposztálni is okosan kell. Ezt még a kertrendezés előtt kell eldönteni, hogy akarunk-e egyáltalán. Persze a szakemberek azt ajánlják, hogy a zöldhulladékot égetés vagy szemetesbe dobás helyett sokkal jobb újrahasznosítani, mivel a kertünk és a környezetünk is meg fogja ezt hálálni. Arra viszont mindenképpen figyelni kell, hogy a komposztálókat hova rakjuk a kertben. A száraz növények, gyümölcs- és zöldségmaradékok vonzzák a rágcsálókat, amelyek akár otthonunkba is bejuthatnak. Legyen minél távolabb a háztól, és időnként ajánlott átmozgatni vasvillával a tartalmát.
Hova ültessünk fákat?
Itt mindenképpen előrelátónak kell lenni, mivel egy fa helyigényét alaposan fel kell mérni. Sokan nem gondolnak bele, mennyire terebélyes és magas lehet az elültetett növény. Ha túl közel van a házhoz, akkor idővel a tetőre nőhet a fa, egy vihar során az ágai még az ablakot is betörhetik, vagy a cserepekben és a tető szerkezetében is kárt tehetnek.
A szomszédokra is gondolni kell, mivel nem lenne szerencsés, ha az ő értékeiket veszélyeztetné idővel a most növekvő fa.
A dús és szép környezethez idő kell
Ezért is kell például komolyan venni az ültetési távolságot. Ha túl közel kerülnek egymáshoz a bokrok, cserjék, akkor egymásra nőhetnek. Pár év elteltével sűrű dzsungelt kapunk, ami elsőre még szépnek is tűnhet, de valódi küzdelem folyik a növények között a túlélésért. Mindenkinek szüksége van a kertben a megfelelő mennyiségű fényre és vízre.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar2 hét ago
Jelentősen csökkenhet a nem tervezett áramszünetek száma a Schneider Electric új megoldásával
-
Ipar2 hét ago
Egységes, fenntartható kapcsolatok Európában
-
Okoseszközök2 hét ago
A Heineken mesterséges intelligenciával oltja szomját az adatkezelésben
-
Ipar2 hét ago
20 éves a Huawei Magyarország
-
Gazdaság2 hét ago
Innováció a banki digitalizációban és blokklánc technológiára épülő hazai fejlesztés a GDE finTECH Galéria évadzáró eseményén
-
Gazdaság1 hét ago
Miért nincsenek Munkáshitel akciók a bankoknál?
-
Mozgásban1 hét ago
Érezd a felfedezés ízét! – Stühmer Pillanat Korfu a világűrben és a Földön is