Tippek

Forró a helyzet – de hogyan tartsuk hűvösen a lakást?

Már a magyarok is a mediterrán országokban bevált komplex rendszerekre vágynak.

Az előrejelzések szerint újabb hőmérsékleti csúcsok dőlhetnek meg 2024 nyarán, a forróság pedig nem csak kellemetlen, hanem akár emberéleteket is követelhet – elsősorban a 65 év felettiek körében.  Az egyre melegebb nyarakon hűtésre is többet költünk, pedig átgondolt építkezéssel és felújítással, illetve a zöldfelületek okos pozicionálásával energiahatékony módon tarthatnánk hűvösen az otthonunkat. A Wavin kutatásából kiderült, hogy a magyarok legszívesebben olyan komplex rendszereket telepítenének, melyekkel a felületfűtő, -hűtő, valamint szellőztetőrendszerek és egyéb okos megoldások használatát minden évszakban össze lehet hangolni. Az épületgépész mérnök szerint az utóbbi években itthon is egyre többen keresik a mediterrán országokban már elterjedt, könnyen kezelhető, energiahatékony rendszereket, amelyek segítségével nyáron is kellemes hőmérséklet érhető el az épületekben.

A Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint a 65 éves vagy annál idősebb emberek körében a hőséggel összefüggő halálozások száma az elmúlt években körülbelül 60%-kal nőtt. Ezzel egy időben a légkondicionáló berendezések száma megháromszorozódott, ráadásul az épületek egyre hatékonyabb szigetelése nyáron még éjjel is bent tartja a meleget. Nem csak több eszközzel, hanem az energiaárak növekedésének köszönhetően drágábban is hűtünk, így nem nehéz belátni, hogy energiahatékony alternatív megoldások után kell néznünk.  Balogh Péter épületgépész mérnök, a Wavin Beltéri Klímamegoldások Termékmenedzsere segítségével bemutatjuk a leghatékonyabb eljárásokat.

A problémát a gyökerénél…

… ragadjuk meg – konkrét és átvitt értelemben is. Hiszen a fákat és zöld felületeket nélkülöző betondzsungel nyaranta ontja magából a meleget, forró városban pedig értelemszerűen a lakásokat is nehezebb lehűteni. Az épület elé ültetett fa megvédi a falakat a felforrósodástól, de segíthetnek az olyan nagy árnyékot adó és egyben dekoratív futónövények is, mint a lilaakác, vagy a vadszőlő. A városi fák túlélése érdekében nem szabad megfeledkeznünk a növények vízellátásáról sem, ebben segít például a Wavin innovációja, a betonfelület alá telepíthető, gyökereket tápláló víztározó, a TreeTank.

Kék is, zöld is – mi lehet az?

Búcsúzzunk el a Nap melegét magába szívó és visszasugárzó, sötét színű tetőktől. Nagy előrelépés, ha zöld tetőt telepítünk, de egy még kevésbé elterjedt megoldás ennél is tovább megy: a kék-zöld tető, azaz a Wavin „PolderRoof” projektje segítségével a tetőből okos víztározó válik. A „zöld”, füvesített vagy beültetett tetőszint alatt, attól egy szűrőréteggel elválasztva ugyanis egy „kék” víztározó réteg kap helyet, amit vízzáró réteg választ el a tetőszerkezettől. Így az esővízet öntözésre, az épület hűtésére, vagy akár az épület mosdóiban is újrahasznosíthatjuk. A rendszer okos megoldásokkal válik maximálisan hatékonnyá, több fokkal csökkenti az épületekben a hőmérsékletet, és akár 10 decibellel képes csökkenteni az utcáról beszűrődő zajt.

Hűvös lakás – huzat nélkül

Akár szellőztetéssel, akár légkondicionálóval próbáljuk lehűteni a lakást, a légörvények, illetve a befúvok okozta zaj nem csak az erre érzékenyeket zavarja hosszú távon. Minél egyenletesebb a légmozgás, annál hosszabb ideig érzünk egy helyiséget komfortosnak. A legkellemesebb – és egyben energiatakarékos – megoldás, ha felülethűtéssel, azaz a mennyezetben, illetve a falakban elhelyezett, hideg vizet áramoltató csőrendszer segítségével hűtjük a lakást. Így nem betegszünk meg az egy pontra fújt hideg levegőtől, és a légkondicionálók rendszeres tisztításával sem kell bajlódnunk. A rendszer ráadásul ugyanazon elemekkel – esetleg padlófűtéssel kiegészítve – fűtésre is használható, így minden évszakban a legmegfelelőbb hőmérsékletet biztosítja. Ha még ennél is tovább szeretnénk menni, akkor a családi házakba, egyedi lakásokba utólag is telepíthető vezérelt gépi szellőztetőrendszerek jelentik a megoldást, melyekkel a kintről beáramló friss levegő mindig megfelelő hőmérsékletű.

A magyarok komplex megoldásokra vágynak – egész évben

A Wavin kutatása szerint a magyarok olyan komplex rendszereket telepítenének legszívesebben az otthonukba, melyekkel a felületfűtő, -hűtő, valamint szellőztetőrendszerek és egyéb okos megoldások használatát minden évszakban össze lehet hangolni. Balogh Péter, a Wavin Beltéri Klímamegoldások Termékmenedzsere szerint az építkezést, felújítást tervezők jellemzően éppen a magas energiaárakat szem előtt tartva választják ezeket a komplex rendszereket, hiszen egyértelmű, hogy hosszútávon az energiahatékony megoldásokban érdemes gondolkodni.

A mediterrán országok lakói jól tudják, hogy nyáron csak valamennyi eszköz és technológia, így a hűtés, a szellőztetés és az árnyékolás összehangolásával tarthatják kellemes hőmérsékleten az épületeiket. A klímaváltozás és az egyre forróbb nyarak miatt eljött az idő, hogy mi is komplex, energiahatékonyan üzemeltetett rendszerként tekintsünk az otthonunkra

– tette hozzá a szakértő.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Aki importált autót vesz Magyarországon, nagyobb valószínűséggel kap hamis futásteljesítményű járművet

Magyarországon a használt autók jelentős részének manipulálták a kilométeróra-állását, vagyis a jármű kevesebbet ér, mint amennyit kérnek érte.

Még nagyobb azonban az esélye, hogy a futásteljesítményt módosították, ha külföldről hozzuk be az autót. A határokon átnyúló tranzakciókat nehéz nyomon követni, ezért a csalók kihasználják ezt a helyzetet és elkerülik, hogy elkapják.

A carVertical autóipari adatszolgáltató cég a közelmúltban 15 európai országban végzett kutatást, melyből kiderül, hogy a Magyarországra importált autók kilométeróra-állását nagyobb eséllyel manipulálták, mint a helyben vásárolt járművekét.

A túlzott bizalom futásteljesítmény-csaláshoz vezethet

A magyar utakon közlekedő és a carVertical által ellenőrzött autók 7.4%-ának módosították a futásteljesítményét. Bár hazánkban még nem olyan rossz a helyzet, mint néhány kelet-európai országban, például Lettországban, ahol a manipulált járművek aránya meghaladja a 15%-ot, a csalás kockázata továbbra is magas.

Magyarországon az importált autók 8,1%-ának hamis a kilométeróra-állása, ami meghaladja a határainkon belül eladott hamis futásteljesítményű autók arányát (6,5%).

Sokan megbízhatóbbnak tartják a bizonyos országokból, mint például Németországból importált autókat, ezért a vevők ilyenkor kevésbé elővigyázatosak, és megbíznak a használt járművek eladóiban.

„Nagyon nehéz nemzetközi szinten ellenőrizni a használt autók minőségét, mivel az egyes országokban eltérő jogszabályok vonatkoznak a kilométeróra-csalásra. Tekintve, hogy az országok közötti információáramlás az autókról nem kielégítő, exportálás után a járművek tiszta lappal indulhatnak, és jellemzően ilyenkor állítják át a futásteljesítményüket. Ezzel növekszik annak a kockázata, hogy a helyben vásárolt autókhoz képest nagyobb valószínűséggel kapjuk meg az autót manipulált kilométeróra-állással”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A magyarok előnyben részesítik a külföldről érkező használt autókat

A kutatás szerint a helyben vásárolt és külföldről behozott autók aránya eltérő. A carVertical által Magyarországon ellenőrzött gépjárművek 44,6%-a a teljes idejét az országban töltötte, míg 55,4%-a külföldről importált.

A legtöbb vizsgált országban, így Litvániában, Lengyelországban, Romániában vagy Szerbiában a külföldről behozott autók aránya 70-90% között mozog, ami azt jelenti, hogy Magyarországon alacsonyabb a használtautó-import. Ez azonban nem vezet az autókkal kapcsolatos csalások számának csökkenéséhez.

Egy meghamisított kilométer-számlálójú jármű pénzügyi katasztrófát jelenthet

A hamis futásteljesítményű autó beszerzése sok gondot okozhat az új tulajdonosnak, mivel nehéz megtervezni a karbantartását. A vezérműláncszíjat például 100-150 ezer kilométerenként kell cserélni. Ha azonban a jármű futásteljesítménye hamis, valószínűleg nem kerül sor időben erre a műveletre, így az ékszíj elszakadhat, ami a szelepekkel való érintkezés következtében a dugattyúk sérülését eredményezheti.

A nagyobb futásteljesítményű autók lényegesen rosszabb állapotban lehetnek, ami útközben váratlan meghibásodásokhoz vezethet. Nem is beszélve a sofőr biztonságát veszélyeztető kockázatokról.

Matas szerint a módosított futásteljesítményű autókat jóval drágábban adják el, mint a valós futásteljesítményűeket, vagyis a vásárlók többet fizetnek a járművekért, mint amennyit érnek. Az autóipari szakértő felhívja a figyelmet arra, hogy a carVertical által végzett kutatásból egyértelműen látszik, hogy a járművek, amelyeknek a kilométeróra-állását visszatekerték, akár 25%-kal is drágábbak lehetnek, mint az eredeti futásteljesítményű autók. A nagy futásteljesítményű jármű ráadásul sokkal gyorsabban veszít az értékéből és sokszor nehezebb rá vevőt találni.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Ön tudta, melyik keverési technológia a leghatékonyabb egy csésze tea esetén?

Szimulációs szoftverrel válaszolták meg a kérdést.

A tea első látásra az egyik legegyszerűbben elkészíthető ital: kell hozzá forró víz, tealevél, esetleg cukor, méz, tej vagy citrom, mindezt kicsit meg kell kevergetni, és kész is. De hogyan célszerű keverni? Körkörösen vagy oda-vissza kanálmozgatással?

Erre a kérdésre keresték a választ egy szimulációs szoftver segítségével. Modellezték a legtöbbünk által ismert körkörös kevergetési technikát, valamint az előre-hátra lapátoló mozdulatsort, amit állítólag az angol királyi körökben is előnyben részesítenek. Mindkét szimuláció egy átlagos csésze angol teát vett alapul, amikor az ital tetején zavartalanul megül egy egyenletes tejréteg.

A tesztekből kiderült, hogy a körkörös keverőmozgás gyorsabb eredményt, azaz keveredést biztosít, mint a lapátolás, tehát ha kevés időnk van, akkor ez a célravezetőbb opció. Ha azonban figyelmesen megnézzük, észrevehetjük, hogy a kanál 57%-kal messzebbre jut körkörös mozgásnál, mint amikor lapátoló mozgást végzünk vele. Azaz azonos keverési távolság vagy azonos keverési energia esetén a lapátoló mozgás bizonyult a hatékonyabb teakeverési technikának, ezzel minimalizálhatjuk a mozdulatsor közben kifejtett erőfeszítéseinket.

A lapátolással egyúttal kisebb az esély arra, hogy kifröccsen az ital, leforrázva ezzel az ujjainkat, valamint jobban feloldódik a cukor is, nem reked meg a csésze alján. Mindemellett az sem elhanyagoltható érv, hogy a lapátoló technika jóval csendesebb módszer, mint a heves kavargatás, azaz sokkal inkább megfelel a kifinomult teázási etikettnek.

Hasonló, Siemens-szoftveres szimuláció segítségével derült ki az is, hogy melyik a leghatékonyabb ventilátor-hack, ami a mostani kánikulában hasznos információ lehet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

A Vodafone Magyarország ügyfelei számára már 84 országban elérhető az 5G roaming szolgáltatás

A Vodafone Magyarország 2024-ben 6 kontinensen, további 24 új országban, köztük Argentínában, Kenyában és Szingapúrban teszi elérhetővé 5G roaming szolgáltatását ügyfelei számára, így immár 84 országban, 128 hálózaton biztosítva az 5G hálózat előnyeit külföldön.

A Vodafone Magyarország 2019-ben a hazai szolgáltatók közül elsőként indította el a mindenki számára elérhető 5G szolgáltatását Budapesten, majd az ország több nagyvárosában. A folyamatos bővítéseknek és fejlesztéseknek köszönhetően az 5G lefedettség egyre nagyobb az országon belül. Fontos mérföldkő volt a szolgáltató és ügyfelei számára az 5G roaming szolgáltatás elindítása, amelynek köszönhetően az ügyfelek külföldön is élhetnek az 5G hálózat nyújtotta előnyökkel.

A Vodafone Magyarország 2024-ben további nemzetközi partneri együttműködéseket indított el, annak érdekében, hogy az utazni vágyó ügyfelei számára újabb 24 országban biztosíthassa az ötödik generációs hálózat előnyeit, mint a megnövekedett letöltési sebességet, valamint a minimális késleltetési időt. Az európai terjeszkedést követően a Vodafone Magyarország 5G roaming szolgáltatása már 6 kontinensen elérhető, így azok az ügyfelek is élvezhetik a hálózat nyújtotta lehetőségeket, akik utazásaik során az Európán kívül utaznak.

A bővítésnek köszönhetően a Vodafone Magyarország az 5G roaming szolgáltatást, már összesen 84 országban, 128 külföldi partnerhálózaton kínálja.

„Számunkra kulcsfontosságú, hogy az ügyfeleink a világon bárhol hozzáférhessenek a legmodernebb technológiákhoz, legyen szó akár nyaralásról, akár üzleti útról, és ezért a Vodafone Magyarország folyamatosan új országokkal köt stratégiai megállapodásokat, hogy a felhasználók 5G-képes készülékeikkel, díjcsomagjaikkal külön díjfizetés nélkül élvezhessék az ötödik generációs hálózat előnyeit külföldön is”

– mondta a bejelentés kapcsán Bányai Tamás, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.

A korábbi országok mellett mostantól az alábbi országokban is elérhető az 5G roaming szolgáltatás a Vodafone Magyarország ügyfelei számára:

Európa:

  • Monaco
  • Észak-MacedóniaOroszország

Közép-Ázsia:

  • Kazahsztán
  • Üzbegisztán

Dél-Amerika:

  • Argentína
  • Peru

Észak- és Közép-Amerika

  • Mexikó
  • Puerto Rico

Afrika:

  • Kenya
  • Nigéria
  • Dél-Afrika
  • Tanzánia
  • Etiópia
  • Mauritius

Óceánia:

  • Guam

Ázsia:

  • Jordánia
  • Georgia
  • Azerbajdzsán
  • Laosz
  • Malajzia
  • Szingapúr
  • Sri Lanka
  • Maldív-szigetek

A Vodafone Magyarország korábban bejelentette, hogy szakaszosan, legkésőbb 2024.07.03. napjától 60 napig díjmentesen biztosítja az 5G szolgáltatást a lakossági és kisvállalati előfizetéses ügyfeleinek a nyári szezonban, így több mint egymillió ügyfelük tapasztalhatja meg az ötödik generációs mobilhálózat élményét belföldön.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss