Zöld

Az űrszemét felszámolásán dolgozik az Apple társalapítója

apple

Nagyon úgy fest, hogy egy titokzatos céggel az Apple társalapítója, Steve Wozniak is beszállt az űrszemét felszámolásával foglalkozó, egyelőre még csak erősen szárnyait bontogató szektorba. Erre utal a Wozniak által szeptember 12-én megosztott sejtelmes Twitter-üzenet, amiben a Privateer Space nevű cégét jelentette be.

Magáról a cégről egy impozáns, ugyanakkor végtelenül általános promóvideón túl nem sok információt tudni egyelőre. Az egyperces, látványos stockfotókra és -videókra építő videóból megtudjuk, hogy

„Ez nem verseny. Ez nem vetélkedés. Vagy játék. Nem egy ember, nem egy vállalat, nem egy nemzet vagyunk. Egy bolygó vagyunk.”

Ezen felül annyi kézzel fogható információ van még a cégről – az Independentnek köszönhetően –, hogy egy másik korábbi Apple-alkalmazott is tagja a cégnek, ő az az Alex Fielding, aki részt vett az első iMac tervezésében. A Privateer Space fő befektetője alighanem a 100 millió dolláros vagyonnal rendelkező Wozniak lesz.

Komolyabb probléma, mint gondolnánk

Wozniak színre lépése, illetve annak időzítése abból a szempontból érdekes, hogy az űriparban aktívan tevékenykedő milliárdosok, így Elon Musk és Jeff Bezos egyelőre nem hogy az űrszemét felszámolására, hanem minél több dolog űrbe juttatásán fáradozik. Mindketten azon vannak ugyanis, hogy globális, nehezen elérhető helyeken is állandóan elérhető internetet biztosítsanak rengeteg műhold segítségével. Musk cége, a SpaceX már hosszú ideje elkezdte a Starlink-műholdak fellövését, Bezosék pedig egyelőre csak készülnek hasonlóra.

Minél több dolog kering viszont a Föld körül, annál nagyobb a veszélye annak, hogy a különböző műholdak ütközni fognak egymással. Ez alól nem hogy kivétel, hanem inkább fő probléma a Starlink. Augusztusban Hugh Lewis űrszemét-szakértő épp arról számolt be, hogy a veszélyes, nagyon közeli találkozások feléért a SpaceX Starlink-rendszere a felelős a megfigyelések alapján.

A temérdek műhold mellett ráadásul már több mint 27 ezer darab, összesen 6 ezer tonnás súlyt jelentő, követhető pályán mozgó űrszemétről tudni, amik tovább nehezítik az űrbéli biztonságos navigálás lehetőségét. A 20 ezer darabból 1800 ráadásul egyetlen ütközésből származik – 2009 februárjában egy orosz katonai kommunikációs műhold, a Kosmos-2251 apró darabokra porlasztotta szét az Iridium 33 műholdat egy ütközés során.

Ez az ütközés is egy fokkal közelebb hozta a Kessler-szindróma megvalósulását. Ez a NASA egyik kutatója, Donald Kessler nevét viseli, ő vetette fel, hogy egy idő után annyi űrszemét lehet a Föld körül, hogy egy ütközés számtalan más, kontrollálhatatlan ütközést okozhat, ami hatványozottan növelheti az űrszemét mennyiségét.

Úton a megoldás

Az űrbéli szemétszállítás, vagy inkább szemétbefogás annyira kezdetleges, hogy tulajdonképp még gyerekcipőben sem jár, a legtöbb lehetséges megoldás ugyanis csak elméleti síkon létezik. De legalább jó pár van belőlük: egyes cégek lézerrel, mások az űszemétdarabok vontatásával szabadulnának meg a veszélyes törmeléktől.

Az egyik legígéretesebb, már tesztelt próbálkozás az Astroscale nevű japán cégé. Ők augusztus végén sikerrel vetették be ELSA-d nevet viselő műholdjukat, ami egy mágneses dokkolólappal gyűjti majd be a jövőben az űrszemetet. A tesztet többször is megismételték, a mágnes pedig végig terv szerint működött. A dolog hátulütője, hogy csak kompatibilis dokkolópanellel működik, tehát csak azt tudják befogni így, amire már a fellövés előtt felkerült a későbbi befogást lehetővé tevő panel.

Szintén megemlíthető a svájci ClearSpace, amely az Európai Űrügynökséggel (ESA) kötött szerződést. Ennek értelmében várhatóan 2025-től segédkeznek majd egy Vega rakéta után fennmaradó űrszeméttől megszabadulni, ezért pedig 104 millió dollárt kapnak.

Forrás: Telex

Zöld

A Csendes-óceánon 29 tonna műanyag szemetet gyűjtöttek

csendes

A nagy Csendes-óceáni szemétsziget felszámolására kifejlesztett új technológia kipróbálása alatt 29 tonna műanyag hulladékot gyűjtöttek össze a Csendes-óceánból – írja az MTI.

Az Ocean Cleanup elnevezésű misszió több héten át folyt. A projektet vezető Boyan Slat elmondta: a sikeres teszt bizonyítja, hogy a technológia működik, az óceánokat meg lehet tisztítani a szeméttől.

A projekt sikeréről írt Twitter-üzenet hangsúlyozta, hogy a 29 tonnányi szemét begyűjtése azt mutatja: idővel akár a nagy Csendes-óceáni hulladékszigetet is fel lehet számolni.

A System 002 elnevezésű kísérleti rendszert júliusban indították útnak Kanada nyugati partjáról, hogy elkezdje a hulladék begyűjtését a Hawaii és Kalifornia között elterülő nagy Csendes-óceáni szemétszigetből. A tudósok becslése szerint a szemétszigetet több mint 1,8 milliárd műanyagdarabka alkotja, súlya mintegy 80 ezer tonna lehet. A szemétszigetet az óceáni áramlatok sodorták össze.

A System 002 két hajóból áll, amelyek egy 800 méter hosszú, a tengerbe három méterre lenyúló hálót húznak át lassan a műanyagban fuldokló területeken. A hálóban összegyűlt hulladékot időről-időre begyűjtik, szortírozzák és partra szállítják, ahol újrahasznosítják. A Jennynek becézett eszköz a tervek szerint csütörtökön ismét útnak indul. Közben már készül a System 003 is, ami a mostaninál háromszor nagyobb, így növekedhet a műveletek hatékonysága és teljesítménye.

A begyűjtéssel ötévente meg akarják felezni a Csendes-óceánban lévő hulladék mennyiségét.

Forrás: 24.hu

Tovább

Zöld

A Coca-Cola bevállalta, hogy karbonsemlegessé válik 2040-re

coca-cola

A Coca-Cola HBC AG ma vállalást tett arra, hogy 2040-ig a teljes értéklánca karbonsemlegessé válik. A tudományosan megalapozott célkitűzés révén a vállalat 2030-ig 25%-kal, a következő évtizedben pedig további 50%-kal csökkenti az üvegházhatású gázokból keletkező közvetlen és közvetett kibocsátását a teljes értékláncon belül.  Mivel a vállalatcsoport teljes értékláncában a kibocsátások 90%-a harmadik féltől származik, ezért a Coca-Cola HBC kibővíti beszállítóival kötött partnerségi egyezményeit annak érdekében, hogy a vele együttműködő partnerek is a lehető legnagyobb mértékben hozzájárulhassanak a klímacélok eléréséhez.  Ahol a problémát nem lehet teljesen megszüntetni, ott a vállalat más klímavédelmi intézkedéseket célzó beruházással mérsékli azt.

Zoran Bogdanovic, a Coca-Cola HBC AG vezérigazgatója így nyilatkozott a bejelentésről:

Az évekkel ezelőtt megkezdett utunk legfontosabb állomása ez a kötelezettségvállalás. Teljes mértékben összhangban van a közösségeink társadalmi-gazdasági fejlődését támogató és a pozitívabb környezeti hatás kiváltására törekvő filozófiánkkal. Mindkettő a jövőbeli növekedésünk szerves részét képezi. Bár még nincs mindenre válaszunk, a tervünk, az eddigi eredményeink és partnerségi megközelítésünk bizakodással tölt el bennünket, és hisszük azt, hogy képesek leszünk teljesíteni azt, amit a mai napon vállaltunk.”

Egy alapos terv

Célkitűzéseinek elérése érdekében a Coca-Cola HBC AG

  • 2025-ig 250 millió eurót fektet be olyan kezdeményezésekbe, amelyek nyomán jelentősen kevesebb üvegházhatású gázt tud kibocsájtani a vállalat működése során;
  • az energiahatékonyság folyamatos javításával és innovációkkal, a 100%-ban megújuló villamos energiára és alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokra való átállással csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a közvetlen működésében;
  • olyan, a csomagolások körforgását támogató technológiákba fektet be, amelyek jelentősen csökkentik az ezzel járó szén-dioxid kibocsátást. Ez a vállalás például az újrahasznosított PET alapanyag mennyiségének növelése, a csomagolásmentes és újratölthető csomagolás alternatívák bevezetése, valamint a műanyag alapanyag másodlagos csomagolásokból történő eltávolítása nyomán tud megvalósulni;
  • energiatakarékos és környezetbarát hűtőberendezéseket biztosít a vevőpartnerei számára;
  • csökkenti a mezőgazdasági alapanyagokból származó ÜHG-kibocsátást;
  • a „Zöld flotta” program bevezetésével alacsony vagy zéró szén-dioxid-kibocsátású alternatívákra vált.

Mindezeken felül a Coca-Cola HBC a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését továbbra is beépíti a hosszútávú vezetői ösztönző terveibe.

Kiemelkedő eredmények

A Coca-Cola HBC AG volt az egyik első piaci szereplő, amely elkötelezte magát a tudományosan megalapozott célok mellett, és meg is valósította azokat.  Az elmúlt évtizedben a vállalatcsoport a felére csökkentette közvetlen üvegházhatású gázok kibocsátását, és a párizsi klímaegyezmény a melegedést 1,5 Celsius-fokra korlátozó 2030-as irányelvével összhangban álló szén-dioxid-csökkentési tervét támogatta és jóváhagyta a Tudományos alapú célok kezdeményezés (Science Based Target initiative – SBTi). A Coca-Cola HBC AG 2021 márciusában az eddigi legmagasabb pontszámmal került a Dow Jones Fenntarthatósági Index élére, mint a világ legfenntarthatóbb italgyártó vállalata. A vállalat az elmúlt 7 évben összesen 5 alkalommal végzett a lista élén.  A Coca-Cola HBC AG a legjobban teljesítő vállalatok között szerepel az olyan fenntarthatósági értékeléseken is, mint a CDP, az MSCI ESG és az FTSE4Good.

Partnerségek

 „Büszkén dolgozunk együtt ügyfelünkkel, a Coca-Cola HBC-vel azon, hogy az üvegházhatású gázokra vonatkozó, 2030-ig vállalt célkitűzéseink megvalósulhassanak. Egy csapatként azon munkálkodunk, hogy felére csökkentsük az italdobozos termékek szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra”

– Kathleen Pitre, a Ball Corporation kereskedelmi és fenntarthatósági igazgatója

 „A Crown büszke arra, hogy a fenntarthatóság iránt elkötelezett Coca-Cola HBC beszállító partnere lehet. Az ambiciózus, új fenntarthatósági céljaik összhangban vannak saját kezdeményezéseinkkel, beleértve a karbonsemlegességi és tudományos alapú célkitűzéseinket is, és mi teljes mértékben támogatjuk őket ezen az úton”

– dr. John M. Rost, a Crown Holdings fenntarthatósági és szabályozási ügyekért felelős alelnöke

 „Mivel a Tetra Pak is karbonsemlegességi és az SBTi által jóváhagyott, 1,5 fokhoz igazított célokat tűzött ki maga elé, várakozással tekintünk a Coca-Cola HBC-vel való együttműködés elé az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és közös céljaink elérése érdekében”

– Markus Pfanner, a Tetra Pak fenntarthatósági alelnöke

 Az új kötelezettségvállalást a We Mean Business nevű koalíció is támogatja, valamint a Coca-Cola HBC Csoport csatlakozott a Race to Zero nevű kezdeményezést támogató vállalatok listájához is.

Tovább

Zöld

A Google megmondja, hogy lesz-e eső 2 óra múlva

deepmind

A Google 2014-ben vásárolta fel a londoni DeepMind kutatólaboratóriumot, ami azóta is csak hozza az újabb eredményeket. Ezúttal egy olyan rendszerről érkezett hír, ami sokkal gyorsabban képes jelezni, ha változás fog beállni az időjárásban.

A klímaváltozás miatt egyre sürgetőbb az olyan időjárási rendszerek létesítése, amelyek gyorsabban dolgoznak a klasszikus megoldásoknál. Erre azért is van szükség, mert a szélsőséges események alatt nem kizárólag hőhullámok érthetők: a heves csapadék miatt keletkező villámárvizek szintén ide sorolhatók. És napjainkban már ezekkel is egyre sűrűbben találkozni, miközben az életveszély is fokozódik.

Részben ezért kezdett kísérletekbe a DeepMind csapata az Exeteri Egyetemmel és a brit meteorológiai szolgálattal (Met Office). A kutatók egy olyan metódust dolgoztak ki a BBC szerint, ami rövid távon is elég pontosan működik. A hangsúly pedig ezen van: míg ugyanis a jelenleg használt rendszerek csak a hat óra múlva bekövetkező változásokat képesek érzékelni, az új találmány már az elkövetkező két óra eseményeit is látja.

Niall Robinson, a Met Office egyik vezetője szerint egy ilyen rendszer sokat segíthet az emberéletek és a vagyontárgyak megóvásában is, hiszen lehetőséget ad arra, hogy a lakosság felkészülve várja egy akár komolyabb vihar érkezését is. Ami a hatékonyságot illeti: a rendszer 89 százalékos pontossággal képes megjövendölni az időjárásbeli változásokat.

A DeepMind nem sokat közölt arról, hogy a szoftver miként működik, de azt elárulták, hogy 2016 és 2018 között készült radarképekkel okosították. A rendszer ilyenkor elemzi az elé rakott mintákat, az így kinyert információt pedig elraktározza. A kutatók hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a metódus továbbra is kísérleti jellegű, de már ilyen állapotában is rengeteget segít a hús-vér meteorológusoknak: nekik kevesebb adatot kell áttekinteniük, illetve értelmezniük, és több időt tölthetnek az előrejelzések következményeinek kiértékelésével.

A rendszert kidolgozó DeepMind 2014 óta a Google tulajdonában van.

Forrás: HVG

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss