Zöld
Cél az aludobozok 100 százalékos újrahasznosítása
Otthon nagyobb kedvvel gyűjtünk szelektíven, mint a munkahelyen.
Az európaiak és köztük a magyarok számára fontos a környezet védelme, egyre tudatosabbak a fogyasztók, bár az alumíniumdoboz újrahasznosítás terén sokszor még mindig inkább a gyártóktól és az állami intézményektől, semmint önmaguktól várják a megoldásokat – többek között ez derült ki az Every Can Counts hazai piacot is lefedő új kutatásából.
Második éve tér vissza az Every Can Counts „On The Go” újrahasznosítási kampánya, amely idén már Brazíliát és Kolumbiát is bevonta az alumíniumdobozok újrahasznosítását népszerűsítő programjába. Június 4. és 6. között több mint 100 újrahasznosítási nagykövet (recycling ambassador) járta be az európai parkokat, városokat és strandokat Európa-szerte, így Magyarországon is. Az Every Can Counts hazai kezdeményezése, a Minden Doboz Visszajár program szervezői június 5-én az International Recycling Tour 2022 budapesti rendezvényén arra ösztönözték az Erzsébet téren a járókelőket, hogy tartsák tisztán a nyilvános kültéri tereket, és bárhol is vannak, gyűjtsék szelektíven és hasznosítsák újra az alumínium italos dobozokat.
„A kampány fő üzenete, hogy az italos dobozok örökké újrahasznosíthatók. Közösségünk a szemlélet megváltoztatására ösztönöz és segít elérni a 100%-os aludoboz-újrahasznosítást Európában és azon túl. Ezt az ambiciózus célt azonban csak akkor lehet elérni, ha a fogyasztók, a márkák, a rendezvényszervezők és a helyi közösségek is összefognak annak érdekében, hogy minden italos dobozt újrahasznosítsanak és együtt építsünk egy fenntarthatóbb bolygót”
– mondta David Van Heuverswyn, az Every Can Counts Europe igazgatója.
Az európaiak és honfitársaink túlnyomó többsége szerint még mindig nem teszünk eleget a jelenlegi környezeti kihívások kezelése érdekében – ez derült ki a LUCID közvélemény-kutató ügynökség által a 2022-es Környezetvédelmi világnap alkalmából 14 európai országban – köztük hazánkban is – az Every Can Counts együttműködésével és közreműködésével végzett felmérésből. Az európai polgárok 91%-a többet szeretne tenni a környezetvédelem érdekében, ám az egyéni felelősségvállaláson túl elsősorban inkább a vállatoktól várnak erre megoldást. A megkérdezettek 87%-a (Magyarországon 91%-a) szerint a gazdasági társaságoknak csak végtelenül újrahasznosítható csomagolást kellene használniuk. Közel kétharmaduk egyetértett azzal, hogy a környezet védelme érdekében elsősorban a hulladék mennyiségének csökkentésével, a szelektív gyűjtésével és az egyéni újrahasznosítás ösztönzésével tehetünk a legtöbbet. Ugyanakkor a válaszadók szükségesnek tartják az olyan állami szabályozást, amely visszatartja a vállalatokat a környezetkárosító anyagok, valamint a nehezen vagy egyáltalán nem újrahasznosítható termékek előállításától.
A megkérdezett magyarok közel fele tisztában van azzal, hogy mi is történik a szelektíven gyűjtött hulladékkal, hova kerül, továbbá azzal a ténnyel, hogy az újrahasznosított anyagnak pénzügyi értéke van. A kutatás eredményei szerint honfitársaink 41%-a gyűjti külön az italos dobozokat rendszeresen, ha otthon tartózkodik, csak 26% helyezi az italos dobozokat szelektív kukába a munkahelyén és 22%-a akkor, ha útközben van. Részben ezért is szeretnének a válaszadók jobb újrahasznosítási infrastruktúrát: a megkérdezettek szerint több szelektív hulladékgyűjtő lenne szükség a közterületeken, valamint a többség támogatja a betétdíjas visszaváltási rendszerek bevezetését, és azt is, hogy országuk csak 100%-ban újrahasznosítható csomagolást használjon.
Ezeket az eredményeket kiegészíti a fenntartható csomagolásról alkotott kép is, ugyanis a megkérdezett fogyasztók többsége – mintegy 60%-a – számára a fenntartható csomagolás 100%-ban újrahasznosított anyagokból készült termékeket jelent.
„Az alumínium italos dobozok örökké újrahasznosíthatók. Ezt az üzenetet szeretnénk eljuttatni a fogyasztókhoz a fenti kezdeményezéssel is”
– fogalmazott Vida Péter, a Minden Doboz Visszajár magyarországi képviselője, a Returpack Kft. operatív vezetője.
Szavai szerint Magyarországon évente több mint egymilliárd darab alumíniumdobozt bocsátanak ki, és az a cél, hogy a környezet megóvása érdekében ennek a hatalmas mennyiségnek minél nagyobb részét visszagyűjtsék. A Returpack Kft. 2006-ban alakult, a Magyar Sörgyártók Szövetségével 2009-től dolgozik együtt, az első italdobozos automatát még 2010-ben helyezték ki. Cégük évente közel 70 millió darab, azaz több mint 1000 tonnányi alumínium italdoboz visszagyűjtésével és újrahasznosításával végzi környezetvédelmi tevékenységét. Egyedülálló szabadalmuk hazai innováció: automatáik felismerik és elfogadják az összegyűrt vagy összelapított aludobozokat is. Nem csupán begyűjtik ezeket, hanem pár forintot fizetnek is érte, tovább ösztönözve a környezettudatosan gondolkodó embereket arra, hogy használják automatákat.
„A kutatás egy fontos kérdésre adott választ. Honfitársaink 85%-a részben vagy teljesen egyetértett azzal az állítással, hogy szívesebben gyűjtenék szelektíven és váltanák vissza az aludobozokat, ha tudnák, hogy az azért kapott pénzt jótékony célra is fordíthatják”
– hangsúlyozta Vida Péter. Hozzátette:
„erre már lehetőség is van, hiszen idén március 31-től a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal és SPAR Magyarországgal való együttműködésnek köszönhetően egyes automaták az összeg jótékonysági célokra való felajánlást is lehetővé teszik.”
Zöld
Rangos díjakkal ismerték el a SPAR kevesebb műanyagot igénylő, innovatív csomagolási megoldását
Két rangos díjjal tüntették ki a SPAR Magyarország innovatív csomagolástechnológiáját. A vállalat Regnum húsüzemének flow-pack gépe segítségével 70%-kal kevesebb műanyag felhasználásával csomagolják a húsüzem legnépszerűbb termékét. Emellett az üzletlánc karbontudatos eseményei is elismerésben részesültek.
„A SPAR Magyarország számára a környezeti fenntarthatóság kérdésköre stratégiai jelentőséggel bír. Céljaink elérése érdekében az új és megújuló üzleteinket már ennek figyelembevételével fejlesztjük. Büszkék vagyunk arra, hogy az elmúlt időszakban több kezdeményezésünket is rangos díjakkal ismerték el, ami megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk”
– ismertette Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője.
Az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díj célja, hogy elismerje és minél szélesebb körben megismertesse a cégek által alkalmazott hatékony környezeti, társadalmi és irányítási megoldásokat, ezzel is elősegítve a vállalatok ESG-fókuszú szemléletének fejlődését. Zöld egyensúly kategóriában, hulladékcsökkentési területen a SPAR Magyarország „S-BUDGET darálthús flow-pack csomagolásváltás” elnevezésű programját díjazták. Az új termékcsomagolás biztonságos, megőrzi a hústermék frissességét, miközben 70%-kal kevesebb műanyag felhasználásával készül. A fejlesztésnek köszönhetően a vállalat a 2023-as bevezetés óta már 22 tonnával csökkentette a műanyagfelhasználását.
A SPAR innovatív csomagolástechnológiája a Joint Venture Szövetség (JVSZ) Companies for the Future Award Best ESG program kategóriájának győztese lett. Emellett a vállalat példaértékű karbontudatos rendezvényeit is elismerte a JVSZ: a SPAR 2024-ben már két rendezvényét is ennek szellemiségében szervezte meg. Az események miatt keletkezett szén-dioxid-kibocsátást pedig összesen 418 őshonos gyümölcsfa telepítésével kompenzálta a cég.
A Nébih Szupermenta programja nemrégiben országszerte 30 kereskedelmi egységet, elsősorban azok tejtermékrészlegét vette górcső alá. A felmérés során a Budapest, 3. kerület, Csobánka tér 3. szám alatt található SPAR szupermarket kiválóan megfelelt minősítést kapott, így jogosulttá vált a Szupermenta embléma használatára.
A közleményhez csatolt képeket gyors regisztráció után nagyobb felbontásban is elérheti a SPAR Médiatárban, a https://mediatar.spar.hu/ oldalon. A felületen lehetősége nyílik a SPAR további publikus képeit is letölteni. A képek felhasználásakor kérjük, hogy a spar.hu fotókreditet használja.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Siemens: fenntarthatósági mérföldkövek 2024-ben
A vállalat megoldásai több károsanyag kibocsátást előznek meg, mint az életciklusuk során keletkezik.
Megjelent a Siemens fenntarthatósági jelentése. A globális technológiai vállalat évente számol be eredményeiről az ún. DEGREE keretrendszerében. Ez mérhető célokat és mutatókat rögzít a dekarbonizáció, az etika, a vállalati kormányzás, az erőforrás-hatékonyság, az egyenlőség, a foglalkoztathatóság terén.
A 2024-es eredmények közé tartozik, hogy a vállalat termékei és megoldásai először kerültek el több károsanyag-kibocsátást, mint amennyit a Siemens teljes értéklánca generált.
A friss fenntarthatósági jelentésből kiderül, hogy
- a 2024-ben értékesített megoldások életciklusuk során 144 millió tonna üvegházhatású gáz kibocsátását előzik meg, szemben a Siemens teljes értékláncának 121 millió tonnás kibocsátásával.
- A vállalat üzleti tevékenységének több mint 90 százaléka pozitív fenntarthatósági hatást eredményez. A maradék az olyan ágazatokban folytatott üzleti tevékenységből származik, mint az olaj- és gázipar, a szénbányászat vagy a széntüzelésű energiatermelés. A Siemens célja ezen arány csökkentése.
- A cég 2019-es bázisévhez képest 60 százalékkal csökkentette a saját működéséből származó CO2-kibocsátást, és célja, hogy 2030-ra karbonmentessé váljon.
- A Siemens támogatja és ösztönzi beszállítóit fenntarthatósági gyakorlatuk fejlesztésében.
- A vállalat saját fenntarthatósági jelölése, az EcoTech címke már több mint 25 ezer terméken megtalálható. Ezek a fenntartható anyaghasználat, az optimális alkalmazás és a körforgásosság terén kiemelkedőnek számítanak.
- A vállat 327 ezer alkalmazottja, egyenként átlagosan 27 órát töltött digitális tanulással, meghaladva a 2025-re kitűzött, személyenkénti 25 órás célt. A munkatársak számára közel 200 ezer digitális tananyag érhető el világszerte.
- A Siemens felsővezetői között 32 százalékban képviseltetik magukat a nők, ami növekedés a 2020-as 23 százalékhoz képest.
- A fenntarthatóság 2020 óta a vezetői javadalmazás részét képezi.
Technológia a fenntarthatóság szolgálatában
A Siemens nagy figyelmet fordít arra, hogy technológiai fejlesztései is a fenntarthatósági célokat szolgálják, különösképpen a következő három területen: a dekarbonizáció és az energiahatékonyság, az erőforráshatékonyság és a körforgásos gazdaság, valamint az emberközpontúság és a társadalmi hatások terén. Néhány példa ezen fejlesztések közül:
- Fejlett gyártás és körforgásosság
Az automatizált akkumulátor-újrahasznosítás lehetőségeinek feltárása megvédi a személyzetet a manuális szétszerelés veszélyeitől, és akár 75 százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást, az akkumulátoranyagok körforgásosságának biztosításával. - Kapcsolódás és peremhálózatok (Edge)
A szenzoradatokkal működő automatizált minőségellenőrzés a friss élelmiszer-előállításban erőteljes peremhálózati számítástechnikát igényel, és javítja az élelmiszer-biztonságot, csökkenti az élelmiszer-pazarlást. - Automatizálás jövője
A fizikai helyett digitális tesztek alkalmazása csökkenti a prototípusok számát, így hatékonyabbá és környezetbarátabbá teszi az új termékek vagy akár városrészek fejlesztését. - Szoftver rendszerek és folyamatok
Skálázható és adaptálható megoldások a villamosenergia-hálózatok monitorozására és áramkimaradások kezelésére, amelyek növelik a meglévő hálózatok kapacitását, és segítik az energiaátmenet felgyorsítását. - Fenntartható energia és infrastruktúra
A bécsi Seestadt Aspern egyik energiahatékonysági projektjében az energia- és épülettechnológiák kombinálása 70 százalékkal csökkenti a lakások szén-dioxid-kibocsátását.
Az etikai normák és a felelős üzleti magatartás az MI-alapú termékek fejlesztése és használata során is jelen vannak, hogy felelős mesterséges intelligenciát biztosítson a vállalat.
A Siemens fenntarthatósági jelentése teljes terjedelmében erre a linkre kattintva érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Hogyan hasznosíthatjuk a Nap energiáját a fűtési idény előtt?
Az őszi-téli időszakban érdemes elmerengeni azon, hogy a napfény mekkora jelentőséggel bír a passzívházak lakóinak életében, különösen akkor, amikor a nap sugarai fűtik otthonainkat egészen a késő ősz beköszöntéig.
Igen, jól hallottad. Miközben már mindenkinél a kályhák és radiátorok biztosítják a komfortos hőérzetet, az Aktív Passzív Stúdió által tervezett passzívházak tulajdonosainak még nem is kellett bekapcsolnia a fűtést. Milyen technológia teszi mindezt lehetővé?
A Nap, mint természetes energiaszolgáltató
Olykor el is feledkezünk arról, mennyire karnyújtásnyira van tőlünk a legősibb energiaforrásunk, a Nap. Egy gondosan megtervezett, környezetorientált ház esetében nemcsak elméletben, hanem a valóságban is megtapasztalhatjuk ezt.
Egy ilyen épület ugyanis nemcsak szigetel, hanem lényegében „gyűjti” és tárolja a napenergiát, mint egy hatalmas akkumulátor. A jó szigetelés és tájolás révén a késő őszi napokon fűtés nélkül is kellemes hőmérsékletet biztosít beltérben.
Ez persze nemcsak modern technológia, hanem az emberi igényekhez való alkalmazkodás is egyben, ahol a lakók saját bőrükön tapasztalhatják meg ezt a kényelmet és hatékonyságot.
Az energiatakarékosság új szintjei
Ebben a korszakban, amikor a technológia nagyobb szerepet játszik az életünk minden területén, éppúgy fontosak az energiatakarékossági megoldások is. Gondoljunk csak bele, milyen érzés lehet huzamosabb ideig úgy élni egy házban, hogy a fűtésszámlánkon még szinte csak minimális összegek szerepelnek.
Az őszi hidegebb napok ellenére sem szükséges aggódni, hiszen ezek a passzívházak kiváló szigeteléssel rendelkeznek, így a napenergiát hosszú időn keresztül képesek megőrizni. Az északi ablakok hőszigetelése, a déli homlokzat és a nagy üvegfelületek pedig aktívan dolgoznak azon, hogy minimalizálják a hőveszteséget.
Habár a tervezés során a leendő lakók még csupán elméleti lehetőségként ismerik meg ezen konstrukciók előnyeit, később a saját bőrükön tapasztalhatják meg ennek az épülettípusnak minden előnyét.
A tapasztalatok ereje
Még akár a legnagyobb szkeptikusokat is meglepheti a passzívházak hatékonysága – ami elsőre talán csak papíron megvalósítható álom, az a valóságban nagyon is találkozik a lakók vágyaival.
Egy passzívház nemcsak hogy fenntartható és energiahatékony, de rendkívüli élhetőséget is biztosít. A lakók rendre arról számolnak be, hogy élvezik a helyiségek kényelmét, és hogy számukra hihetetlen, mennyi ideig tarthat ki a napenergiából származó hő. Az ilyen jellegű személyes élmények képesek inspirálni másokat is, akik hasonló megoldásokat keresnek otthonuk tervezésénél.
A jövőben egyre fontosabbá válik, hogy valódi komforttal kényezztessük magunkat anélkül, hogy túlterhelnénk bolygónk erőforrásait. Mindez nem csak egy elmélet, hanem maga a valóság, amire egy passzívház valóban alkalmas.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Magas digitalizáltságú logisztikai és disztribúciós központot adott át Miskolcon a Bosch
-
Gazdaság2 hét ago
Folytatódik a növekedés, megtalálta a vásárlók szívéhez vezető utat a MediaMarkt
-
Mozgásban2 hét ago
Dróntechnológia mesterfokon
-
Ipar2 hét ago
XVII. Gépészeti Szakterületek Nemzetközi Hallgatói Konferenciája
-
Ipar2 hét ago
Átadták Az Év Leginspirálóbb Vezetője Díjat
-
Gazdaság2 hét ago
Záporoznak a banki díjemelések a vállalkozók felé
-
Okoseszközök2 hét ago
Az SAP és a Databricks bemutatja az SAP Business Data Cloudot
-
Tippek2 hét ago
NEXT Fesztivál a Trafóban – Fiatal alkotók és kísérleti formák ünnepe Budapesten