Okoseszközök
Gamer nyálcsorgatás indul: Megérkeztek a legújabb Dell Alienware cuccok
Az Alienware bemutatta a merész „Legend” dizájnnal rendelkező új Area-51m gépet, a világ legerősebb bővíthető gamerlaptopját, amely valaha készült1
Az idei Consumer Electronics Show (CES) kiállításon a Dell és az Alienware egy sor innovációt jelentett be. Csúcsminőségű, vékony, könnyű és megfizethető gépeket az amatőr és a profi játékosok számára – a növekvő PC-s gamerpiac igényeinek kielégítése, valamint a személyre szabottabb és elérhetőbb játékélmény érdekében.
„Az idei CES-en büszkén mutattuk be igazán úttörő termékeinket, következő generációs szoftvereinket és stratégiai partnereinket, így még tovább bővíthetjük a PC játékosok táborát és hozzájárulhatunk az iparág fejlődéséhez. A Legend dizájn a válasz a játékosok közösségéből érkező, „többet és jobbat” követelő kérésekre, az új G sorozatú laptopokkal pedig a számítógépes játékok hozzáférhetőbbé válnak mindazon játékosok számára, akik nagy teljesítményt keresnek, megfizethető áron”
– mondta Frank Azor, az Alienware, a G Series és az XPS alelnöke és ügyvezető igazgatója.
Az új kaland: Alienware Legend
A teljesen új dizájnvonal, az Alienware Legend bemutatásával a CES 2019 kiállítás mérföldkőnek számít az Alienware számára. Az új koncepció merészen eltér a jelenlegi formavilágától és az iparágra jellemző egysíkúságtól, így új etalont jelent a játékosoknak a teljesítmény és a funkcionalitás tekintetében egyaránt.
Az Alienware Legend hű a márka fő tervezési irányelveihez, a sci-fi-kultúrából induló gyökereiből és korai indusztriális dizájnjából táplálkozik, így kiemelkedik a versenytársak tömegéből. A Legend dizájn elhozza a legmodernebb hőelvezetési és hűtési technológiákat a hosszú távú túlhajtás (overclock) érdekében, valamint továbbfejlesztett AlienFX-világítással és ultravékony képernyőszegélyekkel rendelkezik. Az új „háromcsuklós pántos” kialakítás csökkenti a méretet és egy tartósabb struktúrát eredményez, így tökéletes játékélményt biztosít. A Legend két válaszható – a Lunar Light (Holdfény) és a Dark Side of the Moon (A Hold sötét oldala) – színben érhető el, így a játékosok még jobban kitűnhetnek a versenytársak tömegéből.
A világ legerősebb gamerlaptopja: Alienware Area-51m
Az Alienware Area-51m a világ legerősebb gamerlaptopja, és az első, amely az új Legend arculattal rendelkezik. Majdnem húsz évvel azután, hogy az Alienware bemutatta első játékoslaptopját bővíthető grafikus kapacitással – amely teljesítményével a kritikusok elismerését és több díjat is bezsebelt –, a vállalat büszkén mutatja be a cserélhető videókártyával és processzorral rendelkező második zászlóshajóját.
Az újraalkotott Area-51m a legerősebb bővíthető gamerlaptop, amely valaha is készült. Ez az első és egyetlen laptop 9. generációs, 8 magos asztali processzorral, 64 GB memóriával, 2,5 Gbps sebességű Ethernet-technológiával, cserélhető grafikus kártyával és asztali processzorral, valamint 17 colos, keskeny szegélyű, 144 Hz-es Alienware-kijelzővel. Az Area-51m a legmodernebb hőelvezetési és hűtési technológiákkal rendelkezik, a teljesítménye elődjénél 50 százalékkal nagyobb, térfogata pedig 32 százalékkal kisebb.
Az Alienware legújabb mobil játékélményt kínáló gépe, az új Area-51m a játékhoz szükséges kellékek egész tárházát biztosítja, például a Tobii szemkövető technológiát és a legújabb Alienware Command Centert.
Hordozhatóság a fókuszban: Alienware m15 és m17
Az Alienware nemrégiben mutatta be legvékonyabb és legkönnyebb 17 colos játékoslaptopját, az új Alienware m17-et, amely a szintén közelmúltban bejelentett Alienware m15-tel együtt az olyan játékosok számára készült, akik az alacsony tömegű, vékony gépeket részesítik előnyben a hordozhatóság miatt. Elég nagy teljesítményű, hogy elboldoguljon a magas grafikai igényű játékokkal is, mégis elég mobilis, és könnyen hordozható – az m15 tömege 2,16 kg-tól3, az m17 tömege pedig mindössze 2,63 kg-tól indul.
A teljesítményt a 8. generációs Intel Core i5 vagy i7 processzor és a dinamikus processzortúlhajtás biztosítja, amelyet a Cryo Tech Cooling technológia tesz lehetővé. Ezek a piacon elérhető legjobb processzorok, amelyek mellé az NVIDIA GeForce RTX™ 20-as sorozatú videokártyái kerülnek. Ez a széria olyan fejlett játékfunkciókat biztosít, mint a valós idejű Ray Tracing, a mesterséges intelligencia és a programozható árnyékolás.
Frissülő G-széria
Azoknak, akik megfizethető, mégis nagy teljesítményű gamerlaptopot keresnek, vagy még csak most szerzik be első gépüket a játékhoz, nem kell tovább keresgélniük, mert megérkezett az új G sorozat. Az újratervezett G5 15 és G7 17 nagyobb teljesítményt és csúcsfunkciókat biztosít, egy vékonyabb változatban.
A G5 és a G7 az eddigi legvékonyabb, keskeny szegélyű G sorozatú gépek 8. generációs Intel CFL-H négy- és hatmagos processzorokkal és a legújabb NVIDIA-videokártyákkal. Nagyigényű, csúcsminőségű játékok futtatására, valamint mindennapi használatra egyaránt tökéletesen alkalmasak. Az opcionálisan választható, fluid játékélményt nyújtó 144Hz frekvenciájú és a G-SYNC kijelzőpanelek mellett a G5 és a G7 gépeken az Alienware Command Center is elérhető, valamint most először egy négyzónás RGB billentyűzet is, testre szabható háttérvilágítással.
A gamer közösség kívánsága: Alienware Command Center és Arena alkalmazás
Az Alienware-t az innováció, és az azért lelkesedők iránti elköteleződés különbözteti meg másoktól. A közösségtől kapott visszajelzésekre válaszul az Alienware több mint 30 ponton frissítette saját fejlesztésű központi kezelőfelületét, az Alienware Command Centert. Ezentúl a játékosok minden területen testre szabhatják a játékélményt: a rendszer és a perifériaeszközök világításától az energiagazdálkodáson, a hővezérlésen, a túlhajtáson és a hangzáson keresztül a tartalomrendezésig.
Az Alienware fejlesztésében elsőként az Alienware Command Center mostantól a videokártya túlhajtását (és alulhajtását) is lehetővé teszi. A beállítások rendszerszinten valósulnak meg, és együttműködnek a processzor és a RAM túlhajtásával és a hővezérléssel. A felhasználói felület fejlesztéseivel mostantól egyszerűbben használható az Alienware Command Center.
A CES kiállításon bemutatott Alienware Arena alkalmazás elérhető iOS és Android rendszerekre, és teljes PC játékok exkluzív kódjait is tartalmazza. Ezzel a játékosok értesítéseken keresztül juthatnak hozzá bárhonnan játékkódokhoz, bétaverziók kódjaihoz és DLC-khez.
Bővül az Alienware és a Team Liquid együttműködés
A tavalyi CES-en az Alienware és a Team Liquid bejelentette együttműködését és az első Alienware e-sport edzőtermet. A Los Angelesben található, 900 négyzetmétert meghaladó területű edző- és stúdiólétesítmény szolgál az e-sport szervezet amerikai főhadiszállásaként. A világszínvonalú technológiai felszereltség, a kényelmi szolgáltatások és a támogatószemélyzet mellett a professzionális légkör, valamint a munka és a magánélet terén megteremtett egyensúly is nagy mértékben hozzájárult a Team Liquid sportolóinak fejlődéséhez.
A létesítmény 2018. márciusi átadása óta a Team Liquid League of Legends-csapata egymás után nyeri a helyi LCS-bajnokságokat, a Counter Strike-csapat pedig már több mint 10 döntőbe jutott be, így továbbra is a Team Liquid az egyik legdominánsabb, legnagyobb bevétellel rendelkező e-sport-szervezet a világon. Az Alienware és a Team Liquid közötti partnerkapcsolat nagy mértékben hozzájárult a profi sportolók fejlődéséhez és sikereihez a szezon során.
2019-ben az Alienware és a Team Liquid még magasabbra emeli a lécet a második Alienware Training Facility létrehozásával, a hollandiai Utrechtben. Ez a korszerű létesítmény a Team Liquid jövőbeni európai főhadiszállásaként és további edzőteremként szolgál majd a csapat nemzetközi versenyeken részt vevő sportolói számára.
Emellett az Alienware és a Team Liquid az e-sportok világának eddigi legátfogóbb hardverszállítói együttműködését írja alá. A Liquid sportolói mostantól az Alienware asztali számítógépeiből, laptopjaiból, prémium kategóriás kijelzőiből, gamerfejhallgatóiból és -perifériaeszközeiből álló teljes termékkínálatát lefedő eszközök használatával edzenek, versenyeznek és folytatnak élő közvetítéseket, valamint a termékek fejlesztésében is segédkeznek. Ez a teljes körű hardveres együttműködés mindkét szervezet számára tökéletes megoldásnak bizonyul majd, amelynek segítségével még tovább fejleszthetők és finomíthatók az elit gamergépek és -perifériaeszközök új verziói.
Alienware – Riot Games – League of Legends együttműködés
Az e-sportok több milliárd dolláros iparágában az innováció egy újabb forrásaként az Alienware egy új, többéves partneri megállapodást kötött a Riot Gamesszel, a világ legnagyobb e-sport-játékának tulajdonosával és üzemeltetőjével. Az egy évig tartó tárgyalások eredményeképp megkötött új együttműködés célja, hogy segítsen a játékosoknak e-sportolókká, a profi e-sportolóknak pedig még jobbá válni.
A rajongók számára az Alienware egy speciális VIP-páholyt biztosít majd a LoL-bajnokságok mérkőzésein és döntőin, ahol egyes rajongóknak lehetőségük nyílik majd, hogy szurkolás közben maguk is játsszanak. Az Alienware a bajnokságokon egy VIP-partneri streamelőszobát is biztosít, ahol a kiválasztott LoL-partnereknek lehetőséget kínál arra, hogy a rendezvények látogatójaként streameljék és közvetítsék az eseményeket.
Az Alienware lesz a League of Legends Esports kizárólagos PC-s hardverszállító partnere a North American League Championship Series (NA LCS), a League of Legends European Championship (LEC), valamint a három, évente megrendezett globális bajnokságon: a World Championship, a Mid-Season Invitational és az All-Star eseményeken.
Továbbá az Alienware biztosítja majd és tartja karban az NA LCS és a LEC egyes szakaszai során használt Alienware Aurora asztali gépek és AW2518H játékosmonitorok hatalmas flottáját, valamint a liga legrangosabb nemzetközi e-sport-bajnokságaihoz az év során öt kontinensre leszállított több száz asztali számítógépet számláló flottát.
A teljesítmény és megbízhatóság folyamatos javítása érdekében a League of Legends Esports-flottába tartozó minden Alienware PC-n a Dell Diagnostic Support fut majd, amely folyamatosan teszteli a rendszert, hogy a profi LoL-os e-sportolók mindig a lehető legmagasabb versenyteljesítményt nyújthassák.
Az Alienware és a Dell Gaming innovációs díjakkal indította a CES kiállítást
A Dell az eseményen kilenc CES 2019 innovációs díjat nyert, az Alienware, G Series, Precision, XPS és Latitude termékcsaládba, illetve játékkiegészítők és monitorok közé tartozó termékeiért.
A Dell továbbra is biztosítja csúcskategóriás támogatási megoldását, a Premium Support Plus szolgáltatást. A SupportAssist technológián üzemelő program az első és egyetlen olyan kiskereskedelmi szolgáltatás, amely proaktívan keresi a hibákat, előre jelzi a problémákat, automatikusan eltávolítja a vírusokat és optimalizálja a személyi számítógépek teljesítményét. A Premium Support Plus minden Dell XPS, Inspiron és Alienware rendszeren elérhető.
További információ
- A Dell CES 2019 oldalán találhatóak részletesebb termékinformációk, képek és közlemények
- Blogbejegyzés az Alienware m17-ről: https://dell.to/2seaKPK
- Nézze meg a 2019-es CES-en tartott Dell konferenciát az alábbi linken
- Dell a közösségi médiában: Twitter, Facebook, YouTube és LinkedIn
- Kövesse az Alienwaret Twitteren, Facebookon, és YouTube-on is
Okoseszközök
Még letisztultabb felhasználói élményt hoz a One UI 8.5 bétaverziója
A Samsung bemutatja a One UI 8.5 bétaverzióját, amely megkönnyíti a kreatív tartalmak létrehozását és a biztonságos kapcsolattartást a vállalat okoseszközein.
A One UI 8.5 lehetővé teszi, hogy a felhasználók kevesebb erőfeszítéssel, hatékonyabban tudjanak dolgozni, és olyan frissítéseket hoz magával, amelyek tovább növelhetik a teljesítményt, megkönnyíthetik az eszközkezelést és fokozott biztonságot nyújthatnak.
One UI 8.5: Mit jelent a tartalomgyártásban?
A One UI 8.5 a tartalmak létrehozását és megosztását is jelentősen megkönnyítheti. A frissített Fotósegéddel[i] a felhasználók megszakítás nélkül generálhatnak új képeket. A funkciói lehetővé teszi, hogy folyamatosan szerkesszék a fényképeket, anélkül, hogy minden egyes változatot külön el kellene menteniük. Miután végeztek a módosításokkal, az összes változatot áttekinthetik a szerkesztési előzményekben és egyszerűen kiválaszthatják a kedvenceiket.
A megosztás is gördülékenyebb a Quick Share[ii] fejlesztéseinek köszönhetően, amely képes lehet felismerni a fotókon szereplő személyeket és felajánlja a közvetlen küldés lehetőségét a képekhez tartozó kontaktoknak.
Hogyan segíti a One UI 8.5 az eszközök közötti csatlakoztathatóságot?
Az új, eszközök közötti csatlakozást támogató funkciók megkönnyítik azok kezelését, legyen szó fájkezelésről, a hálózatmegosztásáról vagy a közeli eszközökkel való kommunikációról. A Hangközvetítés[iii] az Auracast segítségével egyszerű kommunikációt tesz lehetővé a közeli LE Audio technológiát támogató eszközökkel. A különböző médiaforrásokból származó hangok mellett a felhasználók mostantól a saját hangjukat is közvetíthetik Galaxy okostelefonjuk beépített mikrofonjával. Ez a megoldás kiválóan használható például túrákon vagy rendezvényeken.
A Tárhelymegosztás[iv] még gördülékenyebb felhasználói élményt biztosít a Galaxy ökoszisztémában azáltal, hogy más Galaxy eszközökön, például táblagépeken és PC-ken tárolt fájlokat közvetlenül a Saját fájlok alkalmazásban is elérhetővé tesz. Emellett lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy más Samsung eszközökről, például a tévéjükről is hozzáférjenek az okostelefonjukon lévő fájlokhoz.
Hogyan maradnak védettek a Galaxy eszközök?
A One UI 8.5 tovább erősíti az eszközök védelmét, és könnyen áttekinthetővé teszi a biztonsági beállításokat. A Lopásvédelem biztosítja az okostelefonok és a rajtuk tárolt adatok biztonságát elvesztés vagy lopás esetén is. A rendszer automatikusan zárolja a képernyőt, ha egymás után túl sok sikertelen kísérlet történik a személyazonosság ujjlenyomatos, PIN-kódos vagy jelszó alapú ellenőrzésre. A Személyazonosság-ellenőrzés a korábbinál is több beállítást véd, így egy extra biztonsági szintet biztosít kritikus helyzetekben.
Elérhetőség
A One UI 8.5 bétaverziója december 8-tól válik elérhetővé a programban részt vevő országokban[v], elsőként a Galaxy S25 sorozat készülékein. A felhasználók a Samsung Members alkalmazáson keresztül jelentkezhetnek a programba.
[i] A Fotósegéd Generatív szerkesztés funkciójának használatához hálózati kapcsolat és Samsung-fiókba való bejelentkezés szükséges. A Generatív szerkesztéssel a fénykép mérete módosulhat, legfeljebb 12 MP-ig. A kép mentésekor látható vízjel kerül a képre, jelezve, hogy a kép mesterséges intelligencia használatával készült. A generált kép pontossága és hitelessége nem garantált. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[ii] Elérhető a One UI 2.1 vagy újabb és az Android Q vagy újabb operációs rendszerrel működő eszközökön. A Quick Share használatához Bluetooth Low Energy és WiFi kapcsolat is szükséges. A tényleges sebesség a készülékektől, a hálózat állapotától és a felhasználói környezettől függően eltérő lehet. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iii] Kizárólag a Galaxy S25 sorozat eszközein érhető el, beleértve a Galaxy S25, S25+ és S25 Ultra modelleket. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[iv] A funkció használatához minden eszköznek ugyanazon Samsung-fiókba kell bejelentkeznie, illetve Wi-Fi és Bluetooth kapcsolat szükséges. A Tárhelymegosztás a One UI 7 vagy újabb verzióval és 5.15 vagy újabb kernel verzióval rendelkező Galaxy okostelefonokon és tableteken, valamint Galaxy Book2 vagy újabb (Intel) és Galaxy Book4 vagy újabb (Arm) modellekkel, valamint a 2025 után kiadott U8000 és újabb Samsung Smart TV modelleken érhető el. A funkciók elérhetősége régiótól és modelltől függően változhat. A képernyőkép illusztráció, a tényleges felhasználói élmény és a felhasználói felület eltérő lehet.
[v] A bétaprogram Magyarországon nem lesz elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Több mint 5 ezer diák és pedagógus vallott: nem várt hatásai lettek az 1 éve bevezetett iskolai mobiltilalomnak
A 2024 szeptemberében bevezetett mobiltilalomtól sokan tartottak: számos diák csalódott volt és félt attól, hogy szükség esetén nem éri el szüleit.
Kiderült: a diákok véleménye azóta sokat változott, a szakképző intézményekben jelentősen javult a fegyelem, miközben a tantestületekben látványos generációs törésvonal rajzolódott ki. A Jójegy összesen több mint 5 ezer diák és pedagógus véleményét vizsgálta az intézkedés eredményeiről.
A Jójegy 2025 őszén készített felmérésben összesen 4 890 diák és 188 pedagógus vett részt, így Magyarország talán legnagyobb, független vizsgálatává vált az iskolai mobilhasználatról. A válaszadó diákok intézménytípus szerinti megoszlása jól tükrözi az iskolai oktatás sokszínűségét: 30,1% gimnáziumban, 31,3% technikumban, 22,5% szakképző iskolában és 16,1% általános iskolában tanul. Ez a minta lehetővé tette az intézménytípusok közötti különbségek, például a jegyekben és figyelemben tapasztalható változások pontos feltérképezését. A válaszadó pedagógusok közül a legtöbben (34%) gimnáziumokból érkeztek. A technikumi tanárok aránya 27,1%-ot, a szakképzők tanárai 12,8%-ot, az általános iskolák tanárai 20,2%-ot, egyéb intézmények (pl. zeneiskola) oktatói pedig 5,9%-ot tett ki. Így a felmérés nemcsak a diákok, hanem a tantestületek tapasztalatait is kiegyensúlyozottan mutatja, ráadásul lehetőséget ad a generációs és pedagógiai különbségek vizsgálatára egyaránt.

A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform (KRPR.hu)
Érzelmi hullámvasútra kerültek a diákok: nagyon kevesen örültek a mobiltilalomnak
A mobiltilalomhoz kapcsolódó rendelet bejelentését követően a diákok 32%-a reagált negatívan: 16% szomorú vagy csalódott, 8% dühös volt, 6%-uk pedig szorongott. Mindössze 6% örült a változásnak, viszont a legtöbb diákot semlegesen érintett a szabályozás híre.
„Felmérésünkből kiderült az is, hogy a sokakban megjelent kezdeti düh nem öncélú volt. A legtöbb diák az órarendje miatt a Krétához és a szülői elérhetőséghez fűződő félelmét élte meg”
– mondta Mester Márk, a kutatást végző Jójegy társalapítója.
A tanév során azonban a diákok közel felénél változott az érzelmi állapot: tízből nyolc diák a dühös elutasítástól a beletörődés vagy a pozitív felismerés felé mozdult el. Kiemelkedő volt a szociális felismerés a diákoknál: 47,5%-a többet beszélgetett a szünetekben.
„Látványos eredmény, hogy a szünetekben visszatért a diákok közötti offline kommunikáció”
– emelte ki Mester Márk, aki hozzátette, hogy a digitális eszközöknek és lehetőségeknek is megvan ugyanakkor a megfelelő helye és szerepe, ráadásul az otthoni tanulásban is sokat segíthetnek.
Jelentős különbségek a tanulmányi eredményekben: a diákok negyede javított
A jegyek tekintetében szintén kimutatható volt a pozitív hatás, azonban intézménytípusonként érdemben eltérő eredmények születtek. A gimnáziumban tanulóknak csak 15-18%-a tapasztalt javulást, viszont technikumi és szakképző iskolákban tanulók esetén ez a szám nagyjából a duplája. Összességében a diákok 23,5%-a, azaz közel negyede érezte, hogy a tiltás pozitív irányba mozdított a tanulmányi eredményén. Ezzel szemben mindössze 5,8%-a tapasztalt romlást. A figyelem és aktivitás tekintetében a hatás kevésbé markáns, de itt is jelentős. A diákok harmada, egész pontosan 36,4%-a figyelt jobban, de csak 20,6% lett aktívabb szóban az órákon.
„A telefon elvétele nem fog varázsszóra eredményt hozni: a figyelem nő, de a motivációt a pedagógusnak kell támogatnia. A passzivitás tehát akár más okokra is visszavezethető”
– tette hozzá a Jójegy társalapítója.
Nem a közösségimédia-felületek hiányoznak leginkább a diákoknak
A diákok több mint fele (54%-a) visszaengedné a mobiltelefont az iskolákba, de a válaszok mögött nem a közösségimédia-felületek vagy a játékok iránti vágy húzódott. A leggyakoribb indokok 17%-kal a „biztonsági lánc” (pl. szülők elérhetősége), 15%-kal a „digitális svájci bicska” (pl. Kréta, órarend, buszmenetrend), valamint 8%-kal a szünetekben történő zenehallgatás voltak.
„Volt, aki azt nyilatkozta: »Nem lógni akarok, csak tudni, hogy elérhető vagyok, ha baj van«”
– hangsúlyozta Mester Márk.

A Jójegy alapítói – bal oldalt Nyiri Donát és jobb oldalt Mester Márk (KRPR.hu)
A tanárok háromnegyede bevonná a diákokat is a szabályok kialakításába
A pedagógusok is elmondták véleményüket a mobiltilalomról. Közülük 79,3%-uk jogosnak tartotta a telefonhasználat korlátozását, ami erős szakmai konszenzust jelez a rendelet mellett. A tanárok 47,9%-a szerint a telefonok elvétele erősebb órai figyelmet hozott a diákoknál, 34%-uk tapasztalt növekedést az órai aktivitásban, sőt a fegyelmezési esetek száma is csökkent 46,8%-uk szerint. A tanárok szerint is látványos a közösségi élet újjáéledése: a pedagógusok 82,2%-a szerint a diákok többet beszélgetnek, a folyosók visszakapták régi látképüket, ismét nem a telefonokat bújó fiatalok látványa fogadja őket. A kutatás azonban rámutatott egy látványos generációs törésvonalra is.
„A több mint 10 éve tanító pedagógusok inkább a szigorú, mobiltelefont leadós módszert támogatják. Ezzel szemben a fiatalabb, 2-5 éve tanítók közül sokan nyitottak lennének a rugalmasabb megoldásokra. Sokan kifejtették az órai mobiltelefon-használat előnyeit, amikor az a tanítás szerves részévé válik, mint például a Kahoot vagy AI-eszközök használatakor. Ez a megoszlás a tantestületekben élesen kirajzolódott, de egyértelmű volt, hogy a diákok bevonása a szabályok kialakításába 75%-uk szerint előnyös lenne”
– mondta a Jójegy társalapítója.
A mobiltelefonok és a megfelelő digitális eszközök az iskolán kívül érdemben segíthetnek
A kutatást végző Jójegy egy magyar fejlesztésű online oktatási platform, amely a megújult érettségi követelményekhez és a központi felvételihez igazodó digitális tananyagokat, animált videókat, gyakorlófeladatokat és vizsgaszimulációt kínál. Alapítói a népszerű, közel félmillió feliratkozóval rendelkező Tízes Lista YouTube-csatorna létrehozói is. A startup rövid idő alatt az egyik leggyorsabban növekvő hazai edukációs márkává vált. Mivel kínálatukban a középiskolai felvételire és az érettségire felkészítő modulok egyaránt megtalálhatóak, így a Jójegy több éven át komplex tananyagokkal támogathatja a diákok tanulmányait, középiskolai felvételire készüléstől, egészen az érettségi letételéig.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Az AI kilépett a képernyőről: Magyarországon elsőként szólította meg egy virtuális ember a közönséget
A mesterséges intelligencia eddig főként digitális környezetben működött: chatfelületeken, hangasszisztensekben vagy ügyfélszolgálati rendszerekben.
Az E.ON az INTREN digitális ügynökséggel közösen kiléptette az AI-t a virtuális térből a fizikai világba és megszületett Anna, az E.ON digitális márkanagykövete. A projekt egy teljesen új korszak kezdetét is jelenti: a „digital human” ugyanis képes személyesen megszólítani a közönséget, reagálni a kérdésekre, és valós idejű interakciót biztosítani.
„Ez a megoldás nem csupán technológiai innováció, hanem kulturális áttörés is. Bemutatja, miként válhat az AI egy márka arcává, és hogyan képes a fizikai térben is márkaélményt teremteni”
– hívja fel a figyelmet Váczi Dániel, az INTREN cégcsoport AI szakértője.
A technikai kihívások – hogyan születik meg egy „digital human”
Egy digitális ember létrehozása összetett feladat, amelyben több technológiai terület találkozik.
- Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) integrálása: Anna mögött egy fejlett AI nyelvi modell áll, amely képes természetes nyelven kommunikálni, és a márka specifikus tudásával kiegészítve releváns válaszokat adni.
- Vizualizáció és 3D megjelenítés: Anna nem csupán egy kétdimenziós avatár, hanem egy 3D-s hatást keltő megjelenés, amely valóságosabbá teszi az interakciót.
- Lip sync technológia: a beszéd és a szájmozgás összehangolása kritikus, hiszen a legkisebb eltérés is rontja az élményt.
- Latency optimalizálás: az AI válaszidejének minimalizálása kulcsfontosságú, hogy a beszélgetés természetesnek hasson.
- Hardver integráció: kamera, mikrofon, depth-szenzor és GPU-alapú számítógép biztosította, hogy Anna képes legyen érzékelni a környezetét, fókuszálni a beszélőre, és valós idejű interakciót nyújtani.
„A legnagyobb kihívást a LipSync és a Latency optimalizálás jelentette. Az emberek azonnal észreveszik, ha a szájmozgás nincs szinkronban a hanggal, vagy ha az AI késlekedik a válaszban. Ezért millisekundumokban mértük a reakcióidőt, és folyamatosan finomhangoltuk a rendszert. Büszke vagyok rá, hogy olyan megoldást hoztunk létre, amely valóban természetes élményt nyújt, és közelebb hozza az AI-t az emberekhez”
– hangsúlyozza Váczi Dániel.
Az AI kilépése a fizikai térbe – mérföldkő Magyarországon
Anna konferenciáról konferenciára fejlődve bizonyította: az AI nem csupán egy képernyőn megjelenő chatbot, hanem egy valódi, interaktív élményt nyújtó személyiség, amely képes kapcsolatot teremteni az emberekkel. Először egy nagyszabású belsős konferencián Anna egyszerűbb kérdésekre válaszolt, miközben a közönség megismerkedett a technológia alapjaival. Ezt követően a második rendezvényen Anna már képes volt szakmai kérdésekre is reagálni, és analitikát biztosítani a közönség aktivitásáról. Végül pedig már mozdulatokkal is megszólította a közönséget, intett, hívta az embereket, és fejlettebb szenzorokkal érzékelte a környezetét. Így vált tehát Anna már nem csupán egy AI-alapú válaszadóvá, hanem egy valódi márkanagykövetté, aki képes volt személyes kontaktust teremteni a közönséggel.
A jövő: minden márkának lesz AI digitális nagykövete
Az E.ON projektje nem csupán egy technológiai bemutató volt, hanem előrejelzés is a jövőre nézve.
„A közeljövőben minden márkának lesz egy digitális személyisége, amely AI formában jelenik meg”
– véli a szakértő. Kiemeli: az AI brand ambassador képes lesz a márka értékeit közvetíteni, és személyes kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Emellett a digitális ember a fizikai térben – például üzletekben, bankfiókokban vagy bevásárlóközpontokban – képes lesz termékeket bemutatni, kérdésekre válaszolni, és vásárlásra ösztönözni. Mindezt úgy, hogy feltérképezi beszélgetőtársát (pl. nem, kor stb.) és specifikus kérdésekkel szinte azonnal „leveszi a lábáról”. A digitális nagykövet továbbá képes lesz egyszerű ügyintézési feladatokat ellátni, sorszámot adni, vagy akár QR-kódon keresztül átirányítani a beszélgetést egy valódi kollégához.
https://www.youtube.com/watch?v=4AzBaevEVSk
Anna nem csupán egy technológiai kísérlet volt, hanem egy Hungary First pillanat.
„Magyarországon az elsők között mutattuk meg, hogy az AI képes kilépni a fizikai térbe, és valódi interakciót teremteni. Ez a marketing szakma és az érdeklődők számára is jelzi, hogy a mesterséges intelligencia mára a mindennapi életünk részévé válik, izgalmas újdonság, hasznos eszköz és örülünk, hogy ebben az E.ON márka élen járhat.”
– összegez Károlyi Zsuzsanna, az E.ON Márka és Marketing vezetője.
https://www.youtube.com/shorts/6cjuzuFC8hc
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás2 hét ago
Ezek a Black Friday sztárjai Magyarországon
-
Gazdaság2 hét ago
Kulcsszerepet játszanak a szoftverek az újgenerációs adatközpontok létrehozásában
-
Gazdaság2 hét ago
A Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetemmel írt alá együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Mozgásban2 hét ago
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
-
Gazdaság2 hét ago
A vásárlók 160 000 forint felett is hajlandóak költeni a Black Friday alatt, a kedvezmény mértéke a fő motivátor
-
Tippek2 hét ago
Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon










