Gazdaság

Nyomkövetés a termelékenység növelése érdekében

Hogyan növelhető a termelékenység az iparban a belső nyomkövetés segítségével. Három konkrét példán keresztül mutatjuk be ezt: Budweiser, VW és ENEL.

Az ipari folyamatoknak az egyik kritikus tényezője az idő. Az idő emellett összeköttetést teremt a maximális eredményesség és a kifejezetten rossz hatékonyságú folyamatokra elköltött pénz, valamint a dolgozók biztonságát befolyásoló kockázatok között is. Cikkünkben röviden bemutatjuk, hogy a Budweiser, a Volkswagen és az ENEL vállalatok miként küzdötték ezt le egy valós idejű helymeghatározó-rendszer használatával a gyártóüzemeikben. A rendszer bevezetésével kedvezőbb rálátást biztosíthatnak a logisztikai és gyártási folyamataikra, valamint nagymértékben megnövelhetik a termelékenységüket és a munkavállalók biztonságát is.

sewio

Sörgyári tapasztalatok

A Budweiser név minden sörfogyasztó számára garancia a jó minőségre. A cég sörfőző üzemükben 20 000 raklapon tárolnak sört kétféle méretben és mintegy 360 változatban. Összesen 76 országot szolgálnak ki innen és nap, mint nap 50 teherautó hagyja el a gyárat. A Budweiser cégnek a különböző országokból érkező megrendelések teljesítése érdekében új valós idős idejű helymeghatározási rendszer kiépítésére volt szüksége. Ezzel minimalizálhatják az emberi hibákat a különböző termékekkel és változattal végzett munka során, továbbá a karbantartásra fordítandó kiadásokat is sikerült alacsony szinten megtartani.

sewio sewio

A raktár teljes területén (15 000 m2) dolgozó 15 targonca mindegyike ultraszélessávú (UWB) címkét kapott, és emellett telepítésre került 70 vevőegység is. Ezzel a Budweiser most már valós időben képes nyomon követni 30 cm-es pontossággal 20 000 raklap mozgását. Ezzel lehetővé vált az ellenőrzése valamennyi targonca-járművezetőnek. Kontrollálhatják, hogy a megfelelő raklapot gyűjtötték-e be a targoncával és a megfelelő helyen rakták-e le, és ha esetleg hiba történt a folyamatban, át lehet irányítani a járművet. Azután, hogy a korábban használt RFID-rendszert a Sewio UWB-alapú RTLS-ére cserélték, a teljes rendszer üzemideje 99%-ot ért el (24%-kal növekedett), a raktárterület kihasználtsága is növekedett 19%-kal. Ezen felül a logisztikai vezetők minden egyes targonca kihasználtságát bemutató mérőszámok teljes spektrumát megkapják.

Ösztönzők az üzletben

A Volkswagen szlovákiai autógyárában öt autómárkát szerelnek össze. Emiatt kiemelt fontosságú az üzem területén mozgó targoncák éppen aktuális állapotának, pontos tartózkodási helyének és mozgási pályájának meghatározása, hogy a targoncaflottát maximálisan kihasználhassák és hatékonyan mozgassák.

sewio

A Volkswagen Slovakia a Sewio ultraszélessávú valós idejű helymeghatározó-rendszerének (RTLS) a bevezetése során egyrészt teljes körű rálátást kapott a járművek aktuális állapotaira, mozgási útvonaluk előzményeire, a spagetti-diagrammokra és hőtérképekre is, másrészt a targoncák és egyéb járművek mérőszámaival, a gépjárművezetőknek is segíteni tudtak az optimális útvonalak lekövetésében. Ennek segítségével sikerült 10%-kal csökkenteni a targoncák és egyéb járművek által megtett összes távolságot. Mind ezek mellett annak a ténynek az ismerete, hogy az egyes targoncák mikor vannak mozgásban vagy mikor állnak, mikor haladnak rakománnyal és mikor üresjáratban rávilágított a nem optimálisan használt raktárterületekre is. Ennek ismeretében a raktárterületek további optimalizálásával 20%-kal „bővítették” bármilyen építkezés nélkül, csupán a hatékonyabb kihasználtsággal.

Az üzemterület digitalizálása segített a célok elérésében, hogy a gyártási és logisztikai folyamatokat digitális innovációval hatékonyabbá tegyék. Emellett az egész üzemterület virtuális modelljével elérhetővé vált a folyamatok előzetes szimulációja, mellyel elkerülhetővé váltak a jövőbeli esetleges csapdák.

A biztonság az első helyen

A biztonság napjainkban kiemelt szempont minden iparvállalat számára. A 30 országban zöld energiát termelő Enel esetében is így van ez. A vállalat a San giacomói hidroelektromos erőműve esetében is folyamatosan rendelkezniük kell azzal az információval, hogy az adott pillanatban mennyi ember és mennyi jármű van jelen. Mindemellett a 2 km hosszú alagút és a további belső területek legpontosabb ismerete életet menthet. Elkerülhetővé válhatnak a további veszélyek, és megakadályozhatják a hozzáférést a korlátozott területekhez, ha vészhelyzet esetén minél gyorsabban és pontosabban képesek segítséget nyújtani. A sokszor nedves környezet, a méret, valamint a 30 km/h-s átlagsebességgel mozgásban lévő járművek azt jelentette, hogy a területeket és tranzitzónákat mikroterületekre osztották fel. Az UWB RTLS-címkék és RGB-kamerák párosításával az Enel ma már valós időben tudja beazonosítani a helyszíneken jelen lévő járműveket és személyeket. A kamerák segítségével képesek arra is, hogy megszámolhatják a jelen lévő személyeket, még abban az esetben is, ha nincs rajtuk azonosító. Mindennek eredményeként 81%-kal csökkent az illetéktelen hozzáférés az egyes zónákhoz, hibamentesebb és egyszerűbb lett ezzel a jelenlét nyilvántartása, továbbá vészhelyzet esetén gyorsabb lett a hozzáférés a sérült emberekhez is.

Ön oldalán van az idő

A digitalizálás útján elérhetjük azt, hogy valós időben ráláthatunk az épületeinkre, üzemcsarnokainkra, továbbá az ott jelen lévő személyekre, járművekre és eszközökre. A folyamatok központjában a kimagasló pontosságot nyújtó helymeghatározás, leegyszerűsítés és a munkavállalók biztonsága áll. További előnyöket hozhat ezen a technológiai lehetőségek használata, valamint jelentős összegek megtakarítását is kínálja. Most már nem szükséges, hogy az időt ellenségünknek tekintsük; immár lehet a szövetségesünk is. Magyarország területén a Sewio RTLS rendszert a megvalósítást nyújtó partnerek szállítják.

sewio

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss