Connect with us

Gazdaság

Valódi fenyegetések a nyilvános Wi-Fi hálózatokon

A nyilvános Wi-Fi hálózatokhoz való csatlakozás kockázata jelentősen alulértékelt a felhasználók körében. A nyilvános internet-hozzáférési pontokra való kapcsolódás egyre elterjedettebb, sokan és gyakran használják ezt a lehetőséget, mindemellett a digitális biztonsággal kapcsolatos megfelelő oktatás hiánya miatt továbbra is úgy használjuk a nyilvános Wi-Fi-ket, mintha biztonságos eszközöket kínálnának az internethez való hozzáféréshez. Végül is mindenkinek kényelmesebb egy ingyenes hálózat használata, ahelyett, hogy még a külföldi utazás közben fizetnie kellene a drága adathasználatért, főleg az EU-n kívüli utazások során.

Még akkor is, ha nem utazik külföldre, kényelmesen olvasgathatja az e-mailjeit, olvasgathatja a híreket kedvenc weboldalain, miközben egy kávézóban kortyolgat egy finom latte-t. A nyilvános Wi-Fi áldás lehet, de ez nem változtat azon a tényen, hogy többnyire digitális fenyegetések csomópontja is egyben.

Biztonságban vagy?

Egyre aggasztóbb az, hogy az internet elérhetőségével kapcsolatos elvárásaink folyamatosan növekednek, miközben a nyilvános Wi-Fi-vel kapcsolatos veszélyek ismerete a felhasználók körében változatlanul alacsony. Az a mód, ahogyan ma a különböző mobileszközöket és az okos szerkentyűket használjuk, gyakorlatilag folyamatos internet kapcsolatot igényelnének. A sokféle biztonsági fenyegetés miatt, amelyre a hálózatokra kapcsolódás miatt vagyunk kitéve, egyre több felhasználó keresi a legmegfelelőbb módszert, hogy megvédje magát és eszközeit.

A VPN-k jobban garantálják az online biztonságot, mint bármely más széles körben elérhető szoftver, függetlenül a használt operációs rendszertől. Például, ha az Apple telefonjáról vagy laptopjáról böngészi az internetet könnyen arra a megállapításra juthat, hogy a legjobb Mac VPN nagyjából egybeesik a legjobb VPN szolgáltatásokkal.

A nyilvános Wi-Fi leggyakoribb veszélyei

Egyik ilyen veszélyforrás lehet például a Man-in-the-Middle (MitM) támadás, melyet közbeékelődéses vagy középreállásos támadásnak is neveznek, mely során a két fél közötti kommunikációt kompromittálja egy támadó úgy, hogy a kommunikációs csatornát (tipikusan valamilyen számítógépes hálózatot pl. egy Wi-Fi hálózatot) eltérítve mindkét fél számára a másik félnek adja ki magát. Így a két fél azt hiszi, hogy egymással beszélget, miközben valójában mindketten a támadóval vannak csak kapcsolatban. Ilyen módszerrel a hackerek elfoghatják azokat az adatokat, amelyeket a webböngészés közben nyilvános hálózatokon küldünk el. A felhasználók tudta nélkül így harmadik felek is könnyen információkat nyerhetnek az internetes adatforgalomról, ha nincsenek a kapcsolatot védő kölcsönös hitelesítési protokollok.

A csomag-elemzők és a hamis Wi-Fi-hálózatok kb. egy másodperc múlva követik a MitM-eket. A csomagelemzők vagy a csomag-szippantók – mivel már szinkronizáltak – olyan apró szoftverek, amelyek képesek bizonyos adatcsomagok elfogására, valamint információt nyújtanak arról, hogy mit tartalmazhatnak. Noha az internetszolgáltatók nem rosszindulatúan használják ezeket a programokat, hanem csak az érvényben lévő jogszabályi vagy műszaki kötelezettségek miatt, de a hackerek sikeresen alkalmazhatják az alkalmazásokat mások figyelésére is. A lista folytatódhat gonosz ikrekkel, hamis AP-kel (hozzáférési pontokkal), rosszul beállított biztonsági beállításokkal és egyéb ad hoc kapcsolatokkal.

A biztonsági szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy az kellemetlen események nagy részét valójában emberi hibák okozzák, melyek a megfelelő biztonsági ismeretek hiányából adódnak. Ha engedélyezi a laptopjának vagy okostelefonjának, hogy automatikusan fedezzen fel és csatlakozzon új hálózatokhoz és bekapcsolja az automatikus megosztást, akkor könnyen rákapcsolódhat az eszköz hamis weboldalakhoz, mely megőrizheti az alapértelmezett jelszavakat, mely egyenes út lehet az Ön személyes adataihoz

fenyegetés nyilvános Wi-Fi

Hogyan lehet biztonságban maradni a nyilvános Wi-Fi-n keresztül?

A nyilvános Wi-Fi-fenyegetések elleni küzdelem legjobb módja az, ha megismerik azokat. A legjobb döntés ebben a tekintetben az, ha nem csatlakoztatja eszközeit a nyilvános, nem biztonságos hálózatokhoz. Ha azonban nincs más választása és ezeket a kapcsolatokat napi szinten használja, akkor a VPN-szolgáltatás az, amire szüksége van. A VPN nagymértékben csökkenti az adatok szivárgásának esélyét, ezzel jelentős mértékben kizárja, hogy illetéktelenek hozzáférhessenek a személyes adatok olvasásához.

A VPN úgy működik, hogy átirányítja az internetes forgalmat egy biztonságos kiszolgálón keresztül. Ezzel titkosítja az interneten keresztül elküldött információkat, miközben elfedi a tartózkodási helyét is. Ez utóbbi szolgáltatás akkor is hasznos lehet, amikor a tartalomhoz való hozzáférést földrajzi blokkolás korlátozza. A VPN használatával – még akkor is, ha a kapcsolata megszakad – a titkosítás miatt az adatok olvashatatlanok lesznek idegenek számára.

Hatékony és olcsó befektetés

Sokan óvatosan állnak magán VPN-szolgáltatásokhoz, mert nem ingyenes szolgáltatásokat kínálnak. Azonban a VPN-szolgáltatók már nagyon versenyképessé váltak, mivel havi mindössze kb. 5 dollárért az összes eszközre elérhető a banki szintű biztonsági szolgáltatás. Ráadásul a legnépszerűbb szolgáltatók optimalizálták az alkalmazásaikat a streaming, a torrent és a böngészés képességeinek maximalizálása érdekében, oly módon is, hogy online VPN-t használatával se veszítsen teljesítményt.

Különösen a korlátlan adatforgalmakhoz hasonlítva a VPN-k jelentik az egyik legjobb módját annak, hogy útközben is kapcsolatban maradjon. A távközlési szolgáltatókkal ellentétben ezek a vállalatok a használtban lévő kapcsolattól függetlenül biztosíthatják kommunikációjának biztonságát. A nyilvános Wi-Fi-t használó embereket célzó támadások és fenyegetések nagyléptékben fejlődnek, így az identitáslopások, csalások és még sok egyéb visszaélések elkerülése kiemelten fontos.

Az IP címek visszakövetése és a titkosított adatok visszakódolása nélkül egyetlen hacker sem tud hozzáférni a bizalmas információkhoz. A VPN-kapcsolat feltörése óriási erőforrásokat igényel, olyannyira, hogy még az FBI-hoz hasonló hivatalos szervezeteknek is a VPN-társaságok segítségét kell kérniük annak érdekében, hogy teljes hozzáférést kaphassanak a felhasználói adatokhoz.

Gazdaság

Egyre nagyobb probléma az öregedő hazai járműpark

Az Europ Assistance közelmúltban végzett reprezentatív felmérése rávilágít, hogy a magyar autósok közel fele (49%) 16 évesnél idősebb gépjárművet használ.

Ez azért is aggasztó, mert felmérés szerint a gépkocsi tulajdonosok csupán kicsivel több mint kétötöde (43%) rendelkezik olyan anyagi kockázatot csökkentő megoldással, mint a casco biztosítás és/vagy az asszisztencia-szolgáltatás így a tulajdonosok nagy többsége teljesen védtelen egy-egy autós vészhelyzet (karosszéria sérülés, vagy meghibásodás) esetén. A felmérésből az is kiderül, hogy a magyar háztartások közel háromnegyede (72%) rendelkezik saját gépkocsival, az autósok több mint fele (57%) pedig legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat.

Az Europ Assistance a közelmúltban végzett átfogó, reprezentatív felmérést a magyarok autóhasználati és gépjárművel kapcsolatos biztosítási szokásai kapcsán. A kutatás megállapítja, hogy a 18-69 éves lakosság közel háromnegyedének (72%) háztartásában van saját autó, minden ötödik személy háztartásában pedig több gépjármű is megtalálható. A felmérés szerint hazai autók 49 százaléka legalább 16 éves, a 6-15 éves gépjárművek aránya 34 százalék, és csupán minden hatodik gépkocsi fiatalabb évjáratú: 1-5 éves. A megállapítások összecsengenek a KSH által közölt adatokkal is, melyek szerint a magyarországi személyautók átlagéletkora 2024-ben már elérte a 16,2 évet.

A kutatás továbbá rámutat, hogy a magyar autósok több mint fele (57%) legalább negyedévente tesz meg 100 kilométernél hosszabb belföldi utat autójával, minden harmadik autótulajdonos pedig havonta legalább egyszer. A lakosság másik harmada évente 1-3 alkalommal autózik országhatáron belül, és csak minden ötödik autósra igaz, hogy sosem vagy két évnél is ritkábban utazik ilyen távon.

Növelni kell a tudatosságot – vannak kockázatcsökkentő megoldások

Az elöregedő járműpark egyik szomorú következménye, hogy gyakrabban fordulnak elő meghibásodások, így emelkedik annak veszélye, hogy az autótulajdonosoknak hirtelen mélyen a zsebükbe kelljen nyúlni, ha valamilyen meghibásodás, vagy karosszéria sérülés történik. Ennek ellenére az autósok 53 százaléka semmilyen asszisztencia vagy CASCO biztosítással sem rendelkezik, melyek anyagi segítséget jelentenek a váratlan helyzetekben.

Legyen szó új vagy több éves járműről, bármikor történhet váratlan meghibásodás. Gyakran jelentkezhetnek akkumulátor problémák vagy elektromos hibák, előfordulhat a hűtőfolyadék szivárgása vagy hiánya, a vezérműlánc elszakadása, de egy defekt is komoly gondot okozhat. Modernebb autók esetében a szoftver és szenzorok hibái jelentkezhetnek.

„Mindössze a magyar autótulajdonosok alig több mint negyede (27%) köt asszisztencia biztosítást, ami professzionális vészhelyzeti, útközbeni segítségnyújtást jelent. Pedig érdemes előrelátónak lenni, hiszen az elöregedő autók esetében egyre nő a meghibásodás veszélye akár menetközben is, ami miatt az esetleges mentési, szállítási költségek is hirtelen megterhelhetik a családi kasszát, míg a havi körülbelül 1400 forinttól elérhető gépjármű asszisztencia-szolgáltatás egyfajta pénzügyi és pszichés védőhálót biztosít az útközben bekövetkező vészhelyzetek esetére, kiszámíthatóbbá téve a családi költségtervezést is”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.

A háztartásban saját autóval rendelkező 18-69 éves magyarok körülbelül ötöde rendelkezik CASCO biztosítással, 14 százalék kapott ingyenesen gépjármű asszisztencia szolgáltatást (márkakereskedéstől vagy szervíztől), 13 százalékuk pedig önálló asszisztencia szolgáltatást (amiért külön fizetnek egy szolgáltatónak) vesz igénybe.

A kutatás rámutat továbbá, hogy az autósok 91 százaléka hasznosnak tartja a gépjárműasszisztenciát, kétharmaduk számára pedig lényeges szempont, hogy a szolgáltatás bármilyen korú és kilométeróra-állású autóra is megköthető legyen.

Érdemes elővigyázatosnak lenni, rövidebb utakon is megtörténhet a baj

A vezetés során is érdemes körültekintően eljárni, baleset ugyanis rövidebb utakon, akár egy gyors városi bevásárlás alkalmával is megtörténhet. A KSH adatai szerint 2025 első félévében összesen 6629 személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, tehát nem kell külföldre utazni, hazánk határain belül, kisebb távolságokon is megtörténhet a baj.

„Koccanás vagy az autó meghibásodása esetén senki sem szeretne az autópálya mentén vagy adott esetben egy forgalmas út közepén vesztegelni. Ilyen esetekben nyújt megnyugtató megoldást az AutoSOS szolgáltatás. Egyetlen telefonszám tárcsázásával érhető el a gyors, 0-24 órában hívható segítség, a szolgáltató kiérkezéséről pedig e-mail vagy SMS üzenet formájában kapnak automatikus értesítést az érintettek. Szakértő kollégáink többek között az autó helyszíni javítását és szervízbe szállítását is intézik. Azoknak sem kell aggódniuk, akik idősebb autóval rendelkeznek, hiszen asszisztencia-szolgáltatásunk bármilyen korú, és futásteljesítményű autóra vonatkozik”

– mondta Timár Gábor Szabolcs, az Europ Assistance operációs vezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

A teljes nyomdai szektort veszélyezteti a brutális adóemelés

Egyik napról a másikra több mint duplájára, 114%-kal, kilogrammonként 94 Ft-ról 204 Ft-ra emelte a reklámhordozó papírok EPR-díját egy, a Magyar Közlöny 2025/106. számában szeptember 22-én kihirdetett minisztériumi rendelet.

A nyomdák, illetve nyomdai anyagokat megrendelő vállalkozások által közvetlenül a Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nek fizetendő összeg súlyos csapást mér a nyomdaágazatra, ezért az annak jelentős részét tömörítő Nyomda- és Papíripari Szövetség írásban tiltakozott a rendeletet hozó Energiaügyi Minisztériumnál, illetve Lantos Csaba Energiaügyi miniszternél, kérve a rendelet haladéktalan felülvizsgálatát és az ágazati egyeztetést.

Mint kifejtik, a döntés teljesen felkészületlenül éri az iparágat, és indokolatlanul rontja az üzleti bizalmat a nyomdatermékekkel szemben. Mindezt annak ellenére, hogy a papír az összes reklámhordozó közül az egyik legjobban újrahasznosítható anyag, melynek újrahasznosítási aránya itthon is meghaladja a 80%-ot, így a lépés környezetvédelmi szempontokkal sem indokolható. Emiatt az intézkedés teljes mértékben figyelmen kívül hagyja a Kiterjesztett Gyártói Felelősség rendszerének alapelveit, különösen az „indokolt költség” elvét. Nem véletlen, hogy az EU-ban sehol máshol nem működik olyan EPR-rendszer, ami külön „büntetné” a reklámhordozó papírt ‒ hiszen újrahasznosítás szempontjából mindegy, mi áll a papíron. Ennek EPR-díjai eddig is a legmagasabbak között voltak Magyarországon, miközben más, európai országokban ez a 40-80 Ft közötti ársávban mozog.

A Nyomda- és Papíripari Szövetség tiltakozó levelet is jegyző elnöke, Orgován Katalin rámutatott: az október 1-től hatályos intézkedés azonnal 50-80%-kal emeli a nyomdai papírok árát, ami nemcsak közvetlen inflációs hatással jár, hiszen végül a költség a lakosságra hárul, de közel lehetetlen helyzetbe hozza azokat a nagy nyomdai vállalkozásokat, amelyek megbízóikkal éves megállapodások alapján dolgoznak, rögzített díjakon. Mindez többezer iparági munkahelyet veszélyeztet, és nemcsak a szegmenst, de az idősebb korosztályt és a nyugdíjasokat is sújtja, illetve azokat, akik elsősorban papíralapú kommunikációt használnak, innen tájékozódnak. A rendelet a gyakorlatban a szomszédos országok vállalkozásait, a szürke importot és a feketegazdaságot támogatja majd, további versenyhátrányba hozva az itthon adózó, tisztességes hazai vállalkozásokat.

A Szövetség indoklásában szerepel az is, hogy az intézkedés fiskális szempontból is kontraproduktív lehet. A döntés látszólag a MOHU bevételeit hivatott növelni, de szakmai tapasztalatok alapján minden ilyen, akár ennél enyhébb intézkedésnél is drasztikusan visszaesnek a nyomdai megrendelések. Egy ilyen mértékű emelés várhatóan 40-50%-os megrendelés-csökkenést hoz majd, így még a MOHU-nak sem jelent majd többletbevételt. Ha pedig emiatt a nagy megrendelők végleg a digitális csatornák felé fordulnak, az hamar a MOHU számára is kiesést jelent majd, miközben a hirdetésre fordított díjak nem a hazai nyomdáknál, hanem a jellemzően külföldi tulajdonú, nagy, nemzetközi digitális hirdetési hálózatoknál csapódnak majd le.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Új, rugalmas üzleti tarifacsalád és digitális app KKV-knak

Azonnal, alkalmazásból menedzselhető szolgáltatások, aszerint, hogy éppen növekszik vagy csökken a vállalkozás telekommunikációs igénye.

A hazai vállalkozások számára a számos lehetőség mellett kihívást jelent a nehezen kiszámítható üzleti környezet; még a stabil cégek esetén is előfordul, hogy míg az egyik hónapban bővül, a másikban már visszafogja a költségeit. Rugalmasság, digitális ügyintézés, költséghatékonyság – ezt kínálja a Yettel új üzleti megoldása azoknak a KKV-knak, amelyek nemcsak alkalmazkodni, hanem fejlődni is szeretnének.

A magyar kis- és középvállalkozások (KKV-k) adják a hazai foglalkoztatottság 65%-át, és becslések szerint 50-55%-kal járulnak hozzá a hazai GDP termeléshez, miközben a cégek számára a folyamatosan változó gazdasági környezetben a költséghatékonyság és a rugalmasság kulcsfontosságú tényezőkké váltak. A vállalkozásoknak gyorsan kell alkalmazkodniuk: miközben a digitalizáció és a technológiai fejlődés új lehetőségeket teremt, egyúttal új elvárásokat is támaszt feléjük. A Yettel most bejelentett legújabb fejlesztései pontosan ezekre az igényekre adnak választ: elindul a Yettel Business ReFlex hűségnélküli, mégis kedvező feltételeket biztosító tarifacsalád, valamint a Yettel Business mobilalkalmazás, amely a mobilról menedzselhető üzleti funkciók révén teljesen új szintre emeli az üzleti ügyfélélményt.

Rugalmas tarifa, hűségidő nélkül, mégis kedvező feltételekkel

A Yettel Business ReFlex tarifák lényege, hogy a vállalkozások igényeire, kötelező hűségidő vállalása nélkül alakíthatóak: nincs kötelező 2 éves hűségidő, mégis kedvező árak és feltételek érhetők el, szabadon lehet váltani nagyobb vagy kisebb tartalmú tarifacsomagok között, akár havonta. Így a cégek gyorsan reagálhatnak a piaci változásokra, valamint bővülő vagy éppen csökkenő telekommunikációs igényeikre. A hűség nélküli ajánlatokhoz havi visszatérítés is jár, amelyet a vállalkozás akár készülékvásárlásra, tartozékokra vagy számlajóváírásra is felhasználhat – akár összevontan, egy nagyobb értékű telefonbeszerzéshez is.

Yettel Business app: digitális ügyfélélmény, egy helyen minden

Az új Yettel Business app kifejezetten a társaság kis- és középvállalati méretű üzleti ügyfelei számára készült, egyedülálló fejlesztés a hazai mobilkommunikációban. Az alkalmazás lényegében azt a digitális élményt kívánja biztosítani, amit a Yepp tarifa kínál a lakossági ügyfelek számára: egyetlen alkalmazáson keresztül elérhető kényelmes és rugalmas ügyintézés, költségkontroll és kedvezmény-érvényesítés. A Yettel Business appban az ügyfelek önállóan menedzselhetik előfizetéseiket, módosíthatják tarifáikat, rendelhetnek extra szolgáltatásokat attól függően, hogy növekszik vagy csökken a vállalkozás igénye a telekommunikációs szolgáltatásokra. A tranzakciók azonnal teljesülnek, nem szükséges Yettel üzletbe látogatni ezek elintézésére. A platform folyamatosan bővül, az ügyfelek visszajelzései alapján újabb hasznos funkciókkal és lehetőségekkel.

Technológiai háttér és ügyfélközpontúság

A Yettel az elmúlt években közel 100 milliárd forintos hálózatfejlesztést hajtott végre, így ma már országosan 99% feletti – lakosságra vetített, kültéri – lefedettségű 4G és több mint 1000 bázisállomáson elérhető szupergyors 5G hálózat áll az üzleti ügyfelek rendelkezésére. A vállalat 2028-ig további több tízmilliárd forintos fejlesztést tervez Magyarországon.

„A KKV-szektor a hazai foglalkoztatás kétharmadát biztosítja, és becslések szerint a GDP több mint felét állítja elő, így gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű. A Yettelnél az elmúlt évek hálózatfejlesztései mellett arra törekszünk, hogy olyan üzleti megoldásokat kínáljunk, amelyek valódi válaszokat adnak a vállalkozások működési, növekedési céljaihoz. A ReFlex tarifacsalád és a Yettel Business app bevezetésével a rugalmasságot, a digitális ügyintézést és az egyedi igényekre szabható költségstruktúrát helyezzük előtérbe – mindezt egy technológiailag élenjáró, országos lefedettségű mobilhálózatra építve.”

– mondta Fülöp Gábor, a Yettel üzleti értékesítési és marketing igazgatója.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss