Connect with us

Gazdaság

A Bosch 13 milliárd euró összegben kapott elektromobilitási megrendeléseket

A mobilitási üzletág ismét gyorsabban nő a piacnál

A Bosch az összes többi piaci szereplőnél nagyobb szaktudással rendelkezik és élen jár az elektromobilitás területén.

 A vállalat 2018 eleje óta mintegy 13 milliárd euró összegben kapott elektromobilitási megrendeléseket, többek között személygépkocsik és könnyű teherautók akkumulátoros erőátviteli rendszereire vonatkozó gyártási projekteket. E sikeres megrendeléseknek és saját innovatív erejének köszönhetően a Bosch a jelenlegi nehéz körülmények között is tartja pozícióját. 2019-ben a mobilitási megoldások üzleti szektor ismét gyorsabban fejlődik, mint a globális autógyártás. A piacon jelenleg érezhető komoly visszaesési trend ellenére a szektor üzemi eredményei alig maradnak majd el a tavalyi szinttől.

„A mobilitás átalakulása kihívásokkal jár, de lehetőségeket is kínál. Ezeket akarjuk megragadni”

– mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke. Technológiai szempontból a Bosch nyitottan közelít a jövő mobilitásához. Egyidejűleg végzi a hagyományos erőátviteli rendszerek további finomítását és a villamosítás felgyorsítását. Emellett a vállalat azon dolgozik, hogy a mobilitás automatizált, hálózatba kapcsolt és személyre szabott legyen. Ennek egyik kulcsát az elektronika és a szoftverek jelentik. A vállalat mobilitási részlege jelenleg mintegy 14 ezer szoftvermérnököt foglalkoztat, a szoftveres szaktudásra fordított éves kiadása pedig eléri a 3 milliárd eurót. A Bosch célja a környezetbarát mobilitás elérése és annak biztosítása, hogy a mobilitás mindenki számára elérhető legyen.

„A Bosch klímabaráttá és megfizethetővé teszi a mobilitást”

– szögezte le Denner.

Hatékony hajtásláncok: a belső égésű motoroktól az üzemanyagcellákig

A Bosch élen jár az éghajlatvédelem terén – és nem csupán azzal, hogy a jövő évtől kezdve a világon az összes telephelyét karbonsemlegessé teszi.

„Elkötelezetten dolgozunk olyan mobilitási megoldások kialakításán, amelyek nem gyakorolnak érzékelhető negatív hatást az éghajlatra és a levegőminőségre”

– tette hozzá Denner. A vállalat évente mintegy 400 millió eurót fektet a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitásba. Az elektromobilitás terén a Bosch más vállalatoknál szélesebb kínálattal rendelkezik már ma – a kerékpároktól a teherautókig, valamint a 48 voltos enyhe hibridtől a teljesen elektromos hajtásláncig. A Bosch piacvezető szerepet kíván betölteni a 48 voltos akkumulátorával, és a Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) kínai céggel már kötött is egy hosszú távú együttműködési megállapodást az ehhez szánt akkumulátorcellák gyártására. A Bosch az év elején még azt prognosztizálta, hogy a személygépkocsik és kishaszonjárművek elektromobilitási komponenseivel és rendszereivel szerzett árbevétele 2025-re eléri majd az ötmilliárd eurót. A vállalat azonban most már ennél is nagyobb forgalomra számít.

„Mindegy, hogy a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitást milyen technológiával valósítjuk meg, a piaccal el is kell azt fogadtatnunk. Ezt pedig csak megfizethető megoldásokkal érhetjük el. Ha nem ilyeneket kínálunk, nem tudunk majd segíteni az éghajlatváltozás megállításában”

– mondta Denner. A Bosch az üzemanyagcellák tömeggyártásra kifejlesztésén is dolgozik, és ezt követően megkezdi azok gyártását is. A méretgazdaságosság is segíti majd ennek a ma még mindig drága technológiának a költséghatékony előállítását.

„A Bosch megfizethetővé teszi az alternatív hajtásláncokat”

– jelentette ki Denner.

Új technológia: kevesebb részecske, kevesebb fékpor

Az új járművek háromnegyedében 2030-ban még mindig találunk majd hagyományos belső égésű motort is. Ezek egy része 48 voltos elektromos támogatással vagy hálózatról is tölthető hibrid hajtáslánccal működik majd. A Bosch ezért a dízelmotoroké mellett a benzinmotorok hatékonyságát is folyamatosan fokozza. Legújabb fejlesztéseinek eredményeként, a motor belső módosításai és korszerű kipufogógáz-utánkezelés alkalmazásával a benzinmotorok részecskekibocsátása az Euro 6d-TEMP károsanyag-kibocsátási szabvány határértékét 70 százalékkal múlja alul még valós vezetési körülmények között is. A Bosch a fékezésből származó részecskekibocsátást is minimálisra kívánja csökkenteni. A kapcsolódó fejlesztések közé tartozik az iDisc féktárcsa – használatával a hagyományos tárcsáknál megszokott mennyiségű fékpornak csupán 10 százaléka keletkezik. Másik ilyen megoldás a Bosch energia-visszatápláló fékrendszere, amely a villamosított járművek esetében több mint 95 százalékkal képes csökkenteni a fékpor mennyiségét.

Mérföldkő: első ízben kapott jóváhagyást a 4. szint

A Bosch az automatizált vezetés terén is komoly üzleti sikerről számolhat be. Ennek alapját a vezetéstámogató rendszerek biztosítják. Idén a Bosch 12 százalékos növekedést és 2 milliárd euró árbevételt realizál ezen a téren. 2022-ig a Bosch 4 milliárd eurót fektet az automatizált vezetés következő szintjeibe. Az amerikai és ázsiai piacok számára a Bosch jelenleg olyan második szintű rendszereket fejleszt, amelyek segítségével az autópályán haladó vezető leveheti kezét a kormányról. Németországban nemrégiben a világon elsőként kapott jóváhagyást a Bosch és a Daimler negyedik szintű rendszere – a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában működő automata parkolórendszer. Az automatizált parkolószolgáltatás ezzel túljutott a prototípus fázison. A várakozások szerint 2021 végére további egy tucat parkolóházban vezetik majd be az automata parkolómegoldást.

Személyre szabott mobilitás: ingajárat szolgáltatások és gördülőképes váz

A mobilitási iparágban zajló átmenet új piaci szereplők megjelenését eredményezi, akikkel a Bosch is felveszi a kapcsolatot. A vállalat együttműködik például a DiDi, Lyft és Uber cégekkel, vagyis azzal a három legnagyobb ride-hailing fuvarközvetítő szolgáltatóval, amelyek ma már több mint napi 50 millió fuvart szerveznek a világon. A vezető kínai mobilitási szolgáltatóként ismert DiDi a Bosch felhőalapú szolgáltatása útján növeli a járműveiben lévő akkumulátorok élettartamát.

A fentiekhez hasonló mobilitási szolgáltatók a jövőben egyre több ingajáratot fognak használni a személyre szabott mobilitás iránti igények kielégítéséhez. A várakozások szerint 2025-ben már több mint 2,5 millió ingajárat közlekedik majd a világ útjain. A villamosítás, az automatizálás, a hálózatba kapcsoltság területén nyújtott, és a személyre szabott megoldásaival a Bosch ezeket a maximális kényelmet és biztonságot kínáló fuvarközvetítési szolgáltatásokat kívánja segíteni. Az említett ingajáratok alváza gördülőképes vázat, vagyis olyan menetkész, modulszerű platformot jelenthet, amely rugalmasan használható különböző karosszéria-kialakításokhoz. Ezen a téren a Bosch az év elején szövetségre lépett a Benteler nevű gépjárműipari és alvázgyártó vállalattal. Első ügyfélként az Automobil Pininfarina használja majd a gördülőképes vázat saját járműveihez, továbbá a váz viszonteladójaként is közreműködik.

Gazdaság

Jelentős megtakarítás az önkormányzatoknál ‒ a tudatos településeknek áll a zászló

A nemzeti lobogó használata nemcsak hagyomány, de az önkormányzatok számára kötelezettség és költség is, ami még a falvakban is százezres kiadást jelent, a városokban pedig milliókról van szó.

Egy friss technológia segítségével a települések a zászlóhasználat költségein akár 50%-os megtakarítást is elérhetnek.

Sok olyan költség terheli a hazai önkormányzatok mindig forráshiányos kasszáját, amire a lakosság zöme nem is gondol. Ezek egyike, hogy Magyarországon nemcsak a hagyomány, hanem a törvény is kötelezi az önkormányzatokat a középületek fellobogózására az év minden napján, de bizonyos alkalmakkor is — mint például nemzeti ünnepek és egyéb helyi események ‒ szintén emelik az ünnep hangulatát. A nemzeti jelképekről szóló jogszabály nemcsak a zászlók használatát írja elő, de azt is, hogy ezeket megfelelő állapotban szabad csak kitűzni, hiszen egy megfakult, szakadt vagy koszos zászló nyilvánvalóan méltatlan az eredeti küldetésére. Ennek ellenére ‒ nyilván forráshiány miatt ‒ országszerte sok rossz példát látni. A helyzet oka, hogy a területenként változó erősségű szél, a hazánkban jellemző, magas UV-sugárzás idő előtt tönkreteszi a kültéri zászlókat. Egy itthon újdonságnak számító, friss technológia azonban érdemben tud javítani ezen a helyzeten, akár kétszeresére emelve azok hasznos élettartamát.

Nyári időszakban egy folyamatosan kihelyezett zászló funkcionális élettartama mindössze néhány hónap lehet, különösen például az Észak-Dunántúlhoz hasonló, erősen széljárta helyeken. Ha figyelembe vesszük, hogy egy kültéri zászlónak hosszú ideig színhelyesnek, élénknek, kontrasztosnak kell lennie, ez gyakran ennél is kevesebb lehet ‒ mutatott rá Papp János, az egyik legnagyobb múltú magyar gyártó, a Poliform vezetője.

Ezt az élettartamot emeli nagyjából duplájára a speciálisan kezelt, erősített kivitelű anyagok használata és egy új, ehhez illeszkedő, hazánkban unikálisnak számító nyomtatási technológia. Ez akár kevesebb, mint a felére csökkentheti a magyar települések vonatkozó éves költségét. Ez a teljes büdzsében nyilván nem domináns tétel, de plusz néhány százezer vagy millió forintnak minden önkormányzatnál van helye, miközben ez nemcsak pénz kérdése. Ugyanilyen fontos, hogy az önkormányzatok a zászlókultúrával is példát mutassanak a települések lakosainak, vállalkozásainak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

További adócsökkentéseket javasol a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

A Magyarország Kormánya és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közötti stratégiai megállapodás keretében múlt héten lezajlott egyeztetésen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Nagy Elek, az MKIK elnöke elvekben állapodtak meg a vállalkozások működését támogató intézkedésekről.

Ennek folyományaként a Kamara első körben a KKV-k adóterheinek a csökkentésére és az adóegyszerűsítésre tesz javaslatokat a kormánynak.

Az MKIK múlt csütörtökön bejelentette az áfa alanyi adómentességi határ többlépcsős emelésére tett javaslatát, amely szerint a következő három évben 20, 22, majd 24 millió forintra nőne a határ. A legkisebb vállalkozások érdekében a kamara most újabb intézkedéseket is javasol:

  • az átalányadózók költséghányadának 40-ről 50 százalékra emelését, valamint
  • a szociális hozzájárulási adó 112,5 százalékos szorzójának eltörlését.

Ezek a javaslatok összességében mintegy 5 százalékpontos adócsökkentést jelentenének az érintett vállalkozások számára.

A Kamara a különböző nagyságú KKV-kat érintő adórendszer könnyítésén dolgozik. Míg az előző intézkedések a legkisebbeknek áfa- és átalányadó-könnyítéseket tartalmaztak, addig a növekedésnek indult vállalkozások részére a kisvállalati adó (KIVA) bővítése hozhat tehercsökkentést. Jelenleg a KIVA-ba legfeljebb 50 fő létszám és 3 milliárd forintos árbevétel mellett lehet belépni, bennmaradási korlátként pedig 100 fő és 6 milliárd forint érvényes. Ezek a határok évek óta változatlanok.

Az MKIK javaslata szerint a mutatókat célszerű megduplázni – így 100 főig és 6 milliárd forint árbevételig lehetne belépni, illetve 200 főig és 12 milliárd forint árbevételig maradni a rendszerben. Ez lehetőséget teremtene arra, hogy több ezer, növekedni szándékozó kis- és középvállalkozás is élhessen ezzel az egyszerűbb és kedvezőbb adózási formával. Az intézkedés a kamara számításai szerint mintegy 3–5 ezer vállalkozást és nagyjából 150 ezer munkavállalót érinthet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Gazdaság

Otthon Start hitel: ezért lehet életveszélyes már most lefoglalózni bizonyos ingatlanokat

Az Otthon Start esetében fontos kérdés, hogy egy ingatlan lakás vagy ház. Igen ám, de ezt nem is olyan könnyű sokszor eldönteni.

Ezért a BiztosDöntés.hu szakértői szerint semmiképpen nem szabad lefoglalózni egy ingatlant addig, amíg ebben bizonytalanság van. Ugyanis, ha végül mégsem sikerül a hiteligénylés, a kifizetett foglaló összegét a vevő akár el is veszítheti.

A mindössze másfél hét múlva induló Otthon Start hitel kapcsán számos olyan ellentmondás, tisztázandó kérdés van még, amin akár az is múlhat, hogy valaki megkapja-e vagy sem a 3 százalékos hitelt. Például nem feltétlenül egyértelmű, hogy egy ingatlant lakásként vagy lakóházként vesz majd figyelembe a bank, miközben ezen múlik, hogy mekkora lehet a maximális vételár. Ezért a BiztosDöntés.hu szakértői szerint semmiképpen nem szabad lefoglalózni egy ingatlant addig, amíg van hasonló bizonytalanság. Ugyanis, ha végül mégsem sikerül a hiteligénylés, a kifizetett foglaló összegét a vevő akár el is veszítheti.

Miért fontos egyáltalán, hogy lakás vagy lakóház egy ingatlan?

Az Otthon Start hitel esetében a maximális vételár lakások esetében 100 millió forint, míg házaknál 150 millió forint a felső határ. Emiatt nagyon nem mindegy, hogy a bank lakásként vagy házként számol-e egy ingatlannal, már csak azért sem, mert Budapest és a nagyvárosok agglomerációjában bizony a fentebb említett háznak „látszó” lakások többnyire 100 millió forint feletti áron keresnek vevőt.

Miért nehéz eldönteni, hogy egy ingatlan lakás vagy ház?

Elsőre talán furcsának tűnhet, de nem minden esetben egyértelmű, hogy egy ingatlan lakás vagy lakóház. Főleg az újépítésű ingatlanoknál találkozhatunk azzal a megoldással, hogy például egy sorházi ingatlanban több külön bejáratú, saját kerttel rendelkező ingatlan van, de ikerházakból is van bőven az országban. Az ilyen megoldások előnye rendszerint az, hogy így az építési telek jobban beépíthető, ami csökkenti a költségeket.

Hiába azonban a „saját ház” élménye, amennyiben ezeket korábban társasházakká nyilvánították, akkor az úgynevezett albetétesítést követően mindegyik ingatlan külön tulajdoni lapot kapott, amelyen lakásként szerepelnek. Maga a társasházzá nyilvánítás egyébként nem volt hiba, hiszen a tulajdonviszonyokat a lehető legkorrektebb módon ez rendezi, nem véletlen, hogy a társasházi ingatlanok könnyebben eladhatók és hitelezhetők.

Amennyiben egy ugyanilyen ingatlan nem lett társasházzá alakítva, akkor osztatlan közös tulajdonú lakóházként szerepel a tulajdoni lapon. Alapvetően ez sem jelent komoly problémát, amennyiben készült a tulajdonosok által aláírt, vázrajzot is mellékelő használati megállapodás, amelyben a felek lefektették a közös tulajdonú ingatlan használatának szabályait, elsősorban a területet illetően.

tulajdoni lap alapján azok az ingatlanok is háznak számíthatnak majd az Otthon Start hitelnél, ahol úgynevezett épületkiemelés, amire az új Ptk. ad lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy a földterület és a rajta álló épület vagy épületek külön ingatlanként kerülnek nyilvántartásba. Ennek köszöngetően a tulajdoni lapon lakóház szerepel majd.

A közös telken álló egyes épületek ebben az esetben önálló ingatlanként saját tulajdoni lapon, lakóházként kerülnek nyilvántartásra, a tulajdonosok pedig használati joggal rendelkeznek a közös, ugyancsak külön tulajdoni lappal rendelkező telken.

Van még egy csavar, ami tovább bonyolítja a helyzetet

Egy dolog a tulajdoni lap, az ugyanis a családok otthonteremtését támogató kedvezményes CSOK Plusz hitelprogramról szóló 518/2023. (XI. 30.) Korm. rendelet maga is definiálja a lakás és az egylakásos lakóház fogalmát, ami nem minden esetben egyezik a tulajdoni lap tartalmával.

Egylakásos lakóépület: a tulajdoni formájától függetlenül olyan a) szabadon álló, oldalhatáron álló, zártsorú beépítési móddal vagy a telken meglévő épülethez csatlakozó módon épített egy lakást magába foglaló lakóépület, amely önálló tető- és épületszerkezettel és a terepszintről közvetlen bejárattal rendelkezik, vagy b) ikerház, sorház vagy láncház, amelyben a családi otthonteremtési kedvezménnyel érintett lakás önálló tető- és épületszerkezettel és a terepszintről közvetlen bejárattal rendelkezik.

Ez azt jelenti, hogy akár egy társasházzá nyilvánított, saját tulajdoni lappal rendelkező lakás is lehet egylakásos lakóépület, amennyiben például a terepszintről saját bejárattal rendelkezik, valamint önálló tető- és épületszerkezete van.

Kérdés ugyanakkor, hogy a bankok végül a tulajdoni lap, vagy a CSOK Plusz rendelet alapján határozzák majd meg, hogy egy ingatlan lakás vagy lakóház? Nagy ezzel kapcsolatban a bizonytalanság, pedig a CSOK Plusz kapcsán is felmerült már a probléma. Csak itt nem a maximális vételár miatt volt lényeges, hogy lakás vagy ház egy ingatlan, hanem az elvárt minimális alapterület miatt.

Mindenesetre, amíg nem tisztázódik a helyzet, addig életveszélyes hamarjában lefoglalózni egy 100 millió forint feletti vételárú ingatlant, ahol kérdéses, hogy végül lakásként vagy házként számolnak vele a bankok. Persze jó esély van arra, hogy a bankok végül a CSOK Pluszhoz hasonlóan, a rendeletben található definíció alapján döntenek majd, ám az óvatosság nem árt.

Még akkor is érdemes kivárni, ha valaki attól tart, hogy szeptemberben ugrásszerűen megemelkedhetnek esetleg az árak. Amennyiben ugyanis a vevő végül nem kapja meg rá az Otthon Start hitelt, emiatt pedig meghiúsul a szerződéskötés, akkor akár el is veszítheti a kifizetett foglaló összegét.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss