Okoseszközök
Kínai cserekijelzőt az iPhone-ba? Gyakran nincs más választásunk!
Az Apple termékei, de különösen az iPhone okostelefonok már évek óta egyfajta státuszszimbólumként vannak jelen a piacon, ezáltal sokan csak azért vásárolják őket, mert a hírességek is ezekre esküsznek, vagy mert sokkal drágábbak és értéktartóbbak, mint a legtöbb hasonló kaliberű, ámde Androidot futtató készülék.
Noha a trend már-már kézzelfogható, azért az egyes iPhone-modellek népszerűségének rengeteg logikus magyarázata is van. A nagyszerű dizájn, a könnyen szerelhető hardverkészlet, a saját tervezésű hardverelemek, vagy az ezekre optimalizált stabilabb és biztonságosabb operációs rendszer például kivétel nélkül ebbe a kategóriába sorolhatók. Ezek a tulajdonságok mind hozzájárulnak a magas vételárhoz, ami mellett azt is tudni kell, hogy probléma esetén a javítási költségek úgyszintén prémium szintet képviselnek.
Rengeteg szerviz trükközik itthon
Mivel egy közönséges kijelző cseréje akár egy vadonatúj Android OS-re épülő okostelefon árába kerülhet, ezért Magyarországon is egyre több szerviz vet be különféle trükköket annak érdekében, hogy olcsóbban kínálhassa szolgáltatásait, mint a nevesebb, ezáltal megbízhatóbb szerelőműhelyek. Sokaknak már az is elegendő, ha tízezer forinttal kevesebbet kell fizetniük az elvégzett munkáért, bátran ugranak bele a felkínálkozó lehetőségbe, miközben fel sem merül bennük, hogy az alacsonyabb ár nem a szakemberek fizetéséből kerül levonásra, hanem a beszerelt cseretermék minőségén lesz észrevehető.
Itt érkeztünk el a hazai iPhone szervizek egy jelentős részének legnagyobb problémájához, az utángyártott alkatrészek minőségéhez. Azt ugyanis határozottan ki kell jelenteni, hogy minden egyes Apple okostelefonba szerelt cserekijelző Kínából származik – mint a készülék legtöbb alkotóeleme –, tehát alapvetően nem a célországgal van probléma, sokkal inkább azzal, hogy milyen nagy minőségbeli eltérések vannak az utólag gyártott alkatrészek között. Első ránézésre talán nem is észrevehető ez a differencia, azonban a panelek teljesítménye, színhűsége, tapintása és élettartama rendszeresen bebizonyítja, hogy az olcsó húsnak mindig híg a leve.
Nyilván nem arról van szó, hogy az iPhone-tulajdonosok direkt rossz minőségű alkatrészt akarnak vásárolni maguknak meghibásodás esetén, sokkal inkább arról, hogy csak a munka végösszegét nézik, azt viszont már nem – hiszen nincs rálátásuk a dologra –, hogy milyen gyártmányú, honnan származó cseredarab kerül szeretett készülékükbe. Emiatt az olcsóbb javítás gyakran újabb meghibásodáshoz vezet, újabb cserét tesz indokolttá, vagyis az egész folyamat egy ördögi körré alakul, aminek óriási ráfizetés lesz az eredménye.
Nem a kínai kijelző a probléma
Az elhangzottak alapján sokan talán azt a következtetést vonták le, hogy egy meghibásodott iPhone-kijelző esetében nem szabad olyan szervizt választani, ahol kínai panelekkel dolgoznak. Ez ebben a formában azonban óriási tévedés – világított rá Nagy Gábor, a budapesti iSamurai Apple Szerviz és Kereskedés tulajdonosa, akitől megtudtuk, hogy kizárólag az iPhone 7 esetében 14 eltérő gyártmányú cserekijelző van a piacon, melyek mindegyikét Kínából szerzik be a magyar javítóműhelyek is, de közülük csak néhány biztosítja azt a minőséget, amit az Apple gyárilag beszerelt paneljeitől elvárhatunk.
Kevesen tudják ugyanis, hogy bár az Apple egy amerikai vállalat, a legtöbb termékük viszont főként Kínában készül, tehát nem meglepő, hogy a cserekijelzők is onnan érkeznek. Köztudott viszont, hogy az ázsiai országban szinte mindent hamisítanak, tehát ma már sokkal több a rosszabb minőségű hardver, mint azok, amelyek megfelelnek a gyári előírásoknak. Nagy Gábor szerint a helyzet a jövőben tovább romolhat, mert „egyre több kínai gyártó szakosodik olcsóbb, gyengébb minőségű iPhone kijelzőkre.”
Nagyobb a baj a szerviztulajdonos szerint, hogy néhány kínai gyártó még a nagykereket is átveri:
„Jelenleg sajnos egyedül a szervizek felelőssége, hogy kiszűrjék ezeket a piacot elárasztó, rossz minőségű kijelzőket. Ez minden esetben nagy tapasztalatot igényel, valamint sok utánajárást, hiszen a termékek minőségellenőrzésére folyamatosan szükség van, amit itthon kizárólag a nagyobb szervizek tudnak elvégezni – természetesen a reklamációval egyetemben. Emiatt van az, hogy a kisebb műhelyek gyakran nem is tudják, hogy rossz kvalitású panellel dolgoznak, vagy ha rájönnek, akkor sem tudnak mit kezdeni a dologgal.”
Csak a legnagyobb szervizek tudnak minőséget garantálni
Természetesen itthon is megjelentek azok a javítóműhelyek, akik kifejezetten és tudatosan arra építenek, hogy a rossz minőségű, ámde alacsony árú cseretermékekkel megfogják a leendő ügyfeleket, hiszen jelenleg nem létezik más opció arra, hogy fel tudják venni a versenyt a nagyobbakkal. Emiatt van az, hogy sok helyen kizárólag bizonyos alkatrészek meghibásodását vállalják – főként kijelzőkét és akkumulátorokét –, hiszen ezek azok az összetevők, melyekből léteznek olcsó, rosszabb minőségű másolatok, cseréjük pedig nem igényel különösebb szerszámokat vagy szakértelmet, tehát a szerelés az átlaghoz mérten alacsony áron teljesíthető.
Ezek az alkatrészek azonban a tapasztalatok alapján nem bírják sokáig, továbbá a kijelzők sem hozzák azt a színhűséget, mint a drágább, de jó minőségű panelek, az akkumulátorok pedig nélkülözik azokat a biztonsági elemeket vagy technológiákat, melyek megakadályozzák az esetleges túlmelegedést vagy kigyulladást. Az ilyen javítások hosszabb távon mindig extra költségeket jelentenek majd a gyenge minőség miatt, amit az átlagos felhasználók nehezen szűrnek ki, így Nagy Gábor szerint sem egyszerű feladat ma Magyarországon megfelelő iPhone szervizt találni magunknak.
Mint enyhe iróniával megjegyezte: „itthon mindenki gyári alkatrészeket használ, piacvezető árakkal dolgozik, és sokkal jobb a másiknál. Az olyan nagyobb szervizek, mint amilyen az iSamurai is, egyszerűen nem engedhetjük meg maguknak, hogy gyenge minőségű összetevőket használjunk. Ezzel mi teljesen aláásnánk az évek alatt felépített jó hírnevünket, és a rengeteg visszajáró ügyfél, vagy a számtalan internetes pozitív megnyilvánulás azt mutatja, hogy jó úton járunk ezzel a szemléletmóddal. Ha tehát jó szervizt akarunk választani, akkor a kiszemelt általános megítélése, avagy a többi vásárló véleménye után soha ne az alacsony árakat nézzük, mert az a legtöbb esetben egyet jelent a minőségi problémákkal, amire később többszörösen is ráfizethetünk.”
Okoseszközök
AI-funkciókkal és díjmentes előfizetésekkel érkezik a T Phone 3 Pro
A Deutsche Telekom október 14-én vezeti be Magyarországon legújabb AI-készülékét, a T Phone 3 Pro-t, amely fejlett mesterséges intelligencia funkciókat és díjmentes szolgáltatásokat kínál a felhasználóknak.
A készülékhez 12 hónapos díjmentes Picsart Pro előfizetés jár, amely közvetlenül a kamerához kapcsolódva biztosít kreatív funkciókat – köztük AI-avatar készítést, AI háttérképszerkesztést és a képek kiválasztott részeinek egyszerű cseréjét mesterséges intelligencia használatával (AI-replace). A felhasználók hozzáférhetnek továbbá a Perplexity-hez, ráadásul egy 18 hónapos, díjmentes Perplexity Pro előfizetést is kapnak, amely AI-asszisztensként segít a mindennapokban: információt keres, ügyeket intéz, szöveget fordít, mesét olvas fel, vagy akár receptötleteket is ad. A szolgáltatás a Magenta gombbal, hangutasítással vagy közvetlenül a zárolási képernyőről is elérhető.
A T Phone 3 Pro nagy teljesítményű hardverrel, 6,8 hüvelykes, 120 Hz-es kijelzővel és hármas kamerarendszerrel rendelkezik, amelyet – a Picsartnak köszönhetően – AI-alapú képoptimalizálás támogat. Az új modell nemcsak a mindennapi felhasználók, hanem a nagy erőforrásigényű alkalmazások kedvelői számára is ideális választás. A készülék ráadásul fenntarthatósági szempontból is kiemelkedő: elnyerte a #GreenMagenta minősítést, és 88/100-as öko-besorolást ért el.
A Deutsche Telekom az AI-termékcsalád – köztük a T Phone 3, a T Tablet 2, és most az új Pro modell – révén egyre több ember számára teszi elérhetővé a generatív mesterséges intelligenciát. A Telekom alkalmazás Magenta AI funkciójának használatával azonban bizonyos AI-funkciókhoz azok a Telekom-előfizetők is hozzáférhetnek, akik más márka készülékeit használják a Telekom kínálatából.
A T Phone 3 Pro 2025. október 14-től érhető el Magyarországon a Telekom ügyfélszolgálatán, online áruházában, üzleteiben és partnereinél. A T Phone 3 Pro listaára 99 880 forint.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Extrém ellenállóképességgel vértezték fel a G-Shock újdonságát
Megérkezett a G-Shock márka legtökéletesebb MR-G karórája? „Az újdonság láttán elfogyhatnak a jelzők, a japán óramanufaktúra új szintre emelte az ellenálló és strapabíró karórákat. Az MRG-B2000-es az MR-G széria csúcsának tekinthető” – hangsúlyozta Nagy Sándor, a Casio termékmenedzsere.
A 54.7 × 49.8 × 16.9 mm-es tok teljes egészében titánból készül, ami egy rendkívül erős, mégis könnyű fém. Az újdonság is éppen ezért alig 138 grammot nyom, vagyis csak akkora súlya van, mint egy okostelefonnak. Ennek az anyagnak a felhasználása az orvostudománytól egészen az űriparig terjed. Kedvező tulajdonsága továbbá, hogy nem vált ki allergiás reakciót, így fémallergiások is viselhetik.
Az MRG-B2000-es csapdába ejti a természetes fényt és a saját ragyogásához használja fel azt. És ezt a vizualitást további speciális megoldásokkal éri el. A lünetta például újra kristályosított titánból készül, amely olyan fényjátékot kelt, mint amilyen a japán szamuráj kardokon látható. Megjelenését a tükröződésmentes bevonattal ellátott zafír kristályüveg teszi teljessé, amely mögött egy 3D-s számlap rajzolódik ki, amit a szamuráj páncélzat mintázata ihletett. Különleges sötét zöldes, fakó színe az oxidált vas mintázatával kombinálva szintén az ősi szamuráj páncélokon gyakran használt „Kurogane-Iro” tónusra emlékeztet.
A könnyű leolvashatóságot a nagy méretű óra- és percmutatók, valamint a hangsúlyos indexek biztosítják. A foszforeszkáló elemeknek köszönhetően éjszaka, vagy rossz látási viszonyok között is egy pillantás alatt ellenőrizhető az aktuális idő.
„A karóra tokját, valamint a lünettát DLC, vagyis gyémántszerű szénbevonattal látták el. Ez egy rendkívül kemény, sima és kopásálló réteg, amit különféle anyagokra visznek fel a tartósság és a teljesítmény növelése érdekében”
– hangsúlyozta a Casio termékmenedzsere.
Az G-SHOCK óráknál alapvető extrém ütés- és rázkódásállóság pedig annak is köszönhető, hogy az újdonság Clad Guard szerkezettel rendelkezik, ami lényegében egy hibrid tokfelépítést tükröz. Fontos ismérve, hogy kompakt ütéselnyelő elemeket tartalmaz a tok különböző részein. Ennek köszönhetően a több irányból – elölről, oldalról, felülről – érkező behatásokat is képes elnyelni. Az MRG-B2000 emellett 20 bar nyomásig vízálló így úszni és fürdeni is lehet benne.
Emellett olyan fontos jellemzőket vonultat fel, mint például az okostelefonhoz való csatlakoztathatóság, a 27 időzóna, az otthoni (alapértelmezett zóna-) idő kijelzés, a stopper, a LED-es számlapvilágítás, valamint a napenergiával működő szerkezet.
A MRG-B2000RG-3A magyarországi megjelenése után várhatóan 1.449.990 forintért vásárolható majd meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
GDPR-Barát kamerarendszer – Biztonság bírságok nélkül
A modern irodaházak, kereskedelmi központok és ipari létesítmények biztonsága ma már nem csak technikai kérdés: az emberek jogainak a védelme érdekében az adatvédelem ugyanolyan fontos.
A SMARTme Building Technologies Kft. GDPR-Barát kamerarendszerei ezért egyszerre valósítják meg a biztonságot és az adatvédelmet.
GDPR: lassan évtizedes elvárások, jelentős büntetések
Az Európai Unió Adatvédelmi Rendeletét, a GDPR-t az Európai Parlament 2016 áprilisában fogadta el, majd 2018. május 25-től lépett hatályba az egész Európai Unióban. Európában 2025. március 1-ig csak a GDPR megsértése miatt a hatóságok mintegy 5,65 milliárd eurónyi bírságot szabtak ki 2.245 esetben. Az ellenőrzések és a bírságok szinte exponenciálisan növekvő számát az is alátámasztja, hogy csak 2024-ben az európai adatvédelmi hatóságok által kiszabott bírság mértéke meghaladta az 1,2 milliárd eurót a DLA Piper nemzetközi ügyvédi iroda által közzétett adatok szerint. A legjelentősebb és a legnagyobb nyilvánosságot kapott bírságok természetesen az olyan tech-óriásokat sújtották, mint a Meta vagy a TikTok, de a nemzeti hatóságok az ezekhez képest sokkal kisebb esetekre is nagy hangsúlyt fektetnek.
Magyarország sem kivétel
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) beszámolója szerint 2024-ben 335 millió forint bírságot szabtak ki, ami az adatvédelem fontosságát mutatja. A jogsértések között volt például egy munkahelyi öltözőben működő videókamera, amelyet például az erről szóló magyar jogszabályi rend taxatív formában még tilt is. Ráadásul a munkáltató térfigyelő nem is tájékoztatta a munkavállalókat arról, hogy a videókamerákkal olyan területeket is érint, amire nem is számíthattak. Ez az egy eset például 15 millió forint bírságot eredményezett, mert a NAIH többek között megállapította, hogy a munkáltató megsértette a munkavállalók tájékoztatásra vonatkozó kötelezettségét, továbbá megfelelő jogalappal sem rendelkezett arra, hogy ezt a tevékenységet ellássa. Mindezek azonban már csak a jogsértés súlyában jelentek meg, hiszen nyilvánvalónak kellett volna lennie, hogy nem lehet olyan helyen videókamerát alkalmazni, ahol az emberi méltóság sérülhet. Ebből következik, hogy szinte már csak futólag említette meg a hatóság azt, hogy a videókameráknak sem az elhelyezkedése, sem az azok alkalmazása nem is lehetett arányos az elérni kívánt céllal. Hasonlóképpen eredményezett számottevő bírságot egy olyan bankfiókban elhelyezett videórögzítő rendszer, ahol „mindössze” a megfigyelésről szóló hiányos tájékoztatás – a „szokásosan” hibás és hiányos ajtóra kitett tábla – miatt 60 millió, vagy egy szépségszalonban alkalmazott 32 kamerás, a jogszabályoknak nem megfelelően kiépített és alkalmazott megfigyelőrendszer miatt szabott ki 30 millió forint bírságot a hatóság.
A biztonságát csak úgy tudja megvédeni, ha megfelel az előírásoknak is
Az építészet és biztonságtechnika világában a technológia is folyamatosan fejlődik. Az új épületekben ma már ajtónyitók, videókamerák, távoli felügyeleti rendszerek szolgálják a kényelmet és a biztonságot, amelyek bár már szinte hétköznapinak tűnnek, mégsem szabad megfelejtkezni arról, hogy azoknak meg kell felelnie a GDPR előírásainak. Egy rosszul tervezett vagy beállított kamerarendszer nemcsak a privát szférát sértheti, hanem súlyos jogi következményekkel is járhat.
Az Európai Unióban tehát az ezen rendszerek által kezelt adatok, és különösen a videókamerával történő megfigyelés és a videófelvételek készítése során mindig személyes adatok keletkeznek. Ezért az a jogi személy, amely ezt megvalósítja – az ún. „adatkezelő” – köteles pontosan meghatározni a megfigyelés célját (pl. vagyonvédelem), nyilvántartást vezetni arról, hogy ki, mikor és milyen céllal fér hozzá a felvételekhez, és gondoskodni a hozzáférési jogosultságok megfelelő kezeléséről.
A GDPR szabályok szerint a felvételek tárolási idejének például mindig arányosnak kell lennie az elérni kívánt céllal. Az Európai Unióban az erről szóló releváns iránymutatás szerint például mindössze 24 óra az az időtartam, ami „külön indoklás” nélkül elfogadható, amely időtartam „esetleg” a hétvégi zárva tartással hosszabbodhat meg. Minden más időtartam esetén annak az „értelmét”, „szükségességét” és az „arányosságát” meg kell tudni indokolni, és ez már nem egy könnyed ujjgyakorlat. Minden olyan megőrzési idő tehát csak akkor lehet elvben is jogszerű, ha meg lehet indokolni, hogy miért van szükség a videófelvételek hosszabb időn keresztül történő megőrzésére. Ezen időtartam alatt pedig mindazok számára biztosítani kell az őket megillető adatvédelmi jogokat, akik a videófelvételem szerepelnek. Ők az „érintettek”, akik ezen időtartam alatt bármikor kérhetnek másolatot a felvételekről (pl. bizonyíték megőrzésére), vagy betekinthetnek a róluk készült felvételekbe, amely eseményeket ráadásul minden esetben jegyzőkönyvvel is el kell látni.
A magyar szabályozás az európai jogrenden túlmutatóan taxatív formában is kimondja, hogy egyáltalán nem alkalmazható elektronikus megfigyelőrendszer a korábban említett öltözőn kívül próbafülkében, mosdóban, illemhelyen, kórházi szobában és szociális intézmény lakóhelyiségében sem.
Ezen túlmutatóan a videókamerákkal mindig csak a saját tulajdonú terület figyelhető meg, vagyis a közterület megfigyelésére az extrém kivételektől eltekintve nincs lehetőség. Ezért a videókamerákkal nem lehet megfigyelni sem a közterületet (pl. járdát, utcát), vagyis, ha a videókamera nem helyezhető el úgy, hogy részben se lásson rá ilyen területekre, akkor a csak jogsértő formában megfigyelhető részeket ki kell maszkolni. Fontos arra is utalni, hogy a hatóságok töretlen gyakorlata szerint a hang rögzítését a gyakorlatban – szinte – semmi sem indokolhatja, és amely véleménynek általában 15-60 milliós bírságokkal szoktak nyomatékot adni még Magyarországon is.
„Egy szakszerűen telepített és szabályosan használt, GDPR-Barát kamerarendszer valódi biztonságot ad és a jogi megfelelést is garantálja. Az automatizált hozzáférési naplózás, a megfelelő tájékoztatás és rögzítési idő megválasztása szinte már elegendő is az alapvető elvárásoknak való megfeleléshez. A megfelelő tájékoztató táblák, a kamerák elhelyezése, azok esetleges maszkolása, az informatikai biztonság – például titkosított adatátvitel – alkalmazása teljes jogszabályi megfelelést biztosíthat”
– hangsúlyozta Móró Tibor, a SMARTme Building Technologies Kft. ügyvezető igazgatója.
Ezek mellett a bizalomépítés sem utolsó szempont, hiszen a GDPR-megfelelés nem adminisztratív teher, hanem egy erős üzenet az ügyfelek és üzleti partnerek felé, tehát a biztonság és az adatvédelem egy kézben tartása növeli a vállalat reputációját – tette hozzá a szakember. Megjegyezte továbbá, hogy minden látszat és ezzel ellentétes véleménnyel szemben a jogszabályi elvárásoknak megfelelő rendszerek kiépítése és alkalmazása az olcsóbban és gyorsabban megvalósítható megoldás, minthogy a gyakorlatban ezek az elvárások pont a hatékonyságot és az egyszerű üzemeltetést kényszerítik ki.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Huawei-újdonságok Párizsból: számos új okoseszköz debütált a vállalat termékbemutatóján, köztük a WATCH GT 6 sorozat
-
Zöld2 hét ago
Önkéntes Vízadás: 400 000 liter vizet kaptak Budapest fái
-
Gazdaság2 hét ago
Mennyibe kerül egy átlagos használt autó és mennyit veszít egy év alatt az értékéből?
-
Ipar2 hét ago
Magyar víztisztító projekt Egyiptomban
-
Gazdaság2 hét ago
Minden ötödik igénylőnek kevés az Otthon Start 50 milliója
-
Ipar2 hét ago
Cooptech – Gyógyszeripari beruházás Costa Ricában
-
Mozgásban2 hét ago
Visszakapott dobogós helyezés adhat új lendületet Molnár Martin bajnoki reményeinek a brit F4-ben
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai megállapodás a jövő gazdasági szakembereiért