Napokig tartó, a közlekedést megbénító havazásra Magyarországon egyre ritkábban lehet számítani, az időjárás azonban egyre szélsőségesebb: a viszonylag enyhe téli napokat gyakran átmenet nélkül követi erős lehűlés sok csapadékkal. A telet tehát nem szabad félvállról venni, aki pedig autóba ül, annak a rossz látási viszonyok mellett a csúszós utakra is fel kell készülnie. A Hankook műszaki vevőszolgálatának vezetőjét, Tomin Istvánt és Majoros Ferencet, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosát kérdezte arról, hogyan készüljünk fel a zimankós hónapokra.
Noha az elmúlt években az átlagosnál enyhébbek voltak az európai – így a hazai – telek is, ez az évszak mégis sokszor kellemetlen meglepetéseket tartogat. Alig néhány éve, 2017-ben például 30 éves hidegrekordok dőltek meg, amikor a hónap leghidegebb éjszakáján mínusz 28,1 fokig süllyedt a hőmérő higanyszála Tésán. A szélsőséges időjárást várhatóan idén sem ússzuk meg: az MTA kutatói szerint „Európában minden eddiginél kiszámíthatatlanabbá válik az időjárás”, ezért fel kell készülnünk arra, hogy az enyhébb időszakokat időről időre extrém hidegbetörések szakítják meg. A téli gumikat tanácsos tehát időben felszerelni. Annál is inkább, mivel itthon többnyire nem a havas úttest jelenti a legnagyobb veszélyt, hanem a hideg aszfalt és a vizes, párás útburkolat kombinációja – figyelmeztet Tomin István.
Ne bízzuk a szerencsére
„Megnyugtató, hogy a hazai gépjármű-tulajdonosok egyre nagyobb arányban fordítanak figyelmet az évszaknak megfelelő abroncsok felszerelésére, és egyre kevesebben vannak azok, akik szkeptikusak a téli abroncsok előnyeivel kapcsolatban”
– mondja Majoros Ferenc, a Ma-Vi Gumiszerviz Kft. tulajdonosa. Ennek ellenére időről időre elhangzik az az ellenérv, miszerint 30 évvel ezelőtt még csak nem is hallottunk téli gumikról, mégis elboldogultunk valahogy”. Ez kétségkívül igaz, azonban azt is vegyük számításba, hogy néhány évtizeddel ezelőtt nem a mai, elképesztően nagy teljesítményű autókkal és távolról sem ekkora forgalomban „boldogultunk”. Ha innen közelítjük meg a kérdést, könnyű belátni, hogy a biztonságot ma már felelőtlenség a véletlenre bízni: független tesztek sora igazolja, hogy az évszaknak megfelelő abroncsgarnitúrával magabiztosabban, biztonságosabban autózhatunk.
Mérjük fel az igényeinket
Ha tavasszal úgy ítéltük meg, hogy a tavalyi garnitúra kibír még egy szezont, és gondoskodtunk a megfelelő tárolásról is, akkor nincs más dolgunk, mint időpontot kérni a gumiszerviztől a cserére. Ha azonban új téli abroncsok vásárlása mellett döntünk, már nem vagyunk annyira egyszerű helyzetben: a választék hatalmas, és az átlag autós könnyen elvész a műszaki jellemzők között.
A döntést tovább nehezíti, hogy a gyártók is évről évre újabb, továbbfejlesztett termékekkel rukkolnak elő. A Hankook például személyautók és SUV-k számára nem is egy, hanem rögtön kettő újonnan fejlesztett, ultramagas teljesítményű abronccsal készül a 2020-as téli szezonra. A gyártó új prémium termékeit kifejezetten a nyugat- és közép-európai téli körülményekhez fejlesztették, és Európa vezető autós magazinja, az Auto Bild független, mindenre kiterjedő tesztje alapján a Hankook Winter i*cept evo 3 abroncsa a legmagasabb, „Kiemelkedő” értékelést kapta.
Kipróbálják helyettünk
„Meglehet, hogy megkönnyítené a választást, ha magunk is több téli szettet próbálhatnánk ki”
– ismeri el Tomin István. Ez azonban rendkívül körülményes és időrabló művelet lenne. A személyes kipróbálást – legalábbis részben – a független nemzetközi gumiabroncs tesztek helyettesítik. A tesztelés során évről évre egy-egy népszerű autótípusra szerelik fel a gyártók abroncsait, majd hasonlítják össze ezek tulajdonságait. A menetpróbákon a száraz és nedves aszfalton mért fékút, a menetzaj, a kanyarsebesség, valamint a kopásállóság az elsődleges szempontok, amelyek alapján értékelik a vizsgált abroncsok teljesítményét.
A teszteredmények összehasonlítása önmagában persze nem különösebben szórakoztató olvasmány, azonban ezekből az is kiderül, hogy az egyes termékek mely jellemzőik alapján tűnnek ki a mezőnyből – vagy éppen miért nem javasolják a használatukat. Előfordul ugyanis, hogy bár valamelyik abroncs kiemelkedően jól szerepel nedves vagy száraz úton, de például az abroncskopás terén már egyáltalán nem mutat elfogadható eredményt. Ezért aztán ez a termék nem feltétlenül a legjobb választás azok számára, akik hosszabb távokat tesznek meg – hívja fel a figyelmet a szakember.
„A megfelelő abroncs kiválasztásához az autózási szokásainkat és az igényeinket is figyelembe kell venni”
– mutat rá Majoros Ferenc. Nem mindegy, mennyit autózunk egy évben, jellemzően milyen utakat járunk be, milyen a vezetési stílusunk, milyen teljesítményű az autónk vagy, hogy az eddig használt abroncsok mennyire szolgálták ki az igényeinket.
„Vegyük sorra a szempontokat, és mérlegeljük, mi a legfontosabb a számunkra azon túl, hogy az abroncs kiemelkedő teljesítményt nyújtson tapadás és kezelhetőség terén akár a legnagyobb hidegben is.”
Egy új abroncsgarnitúra megvásárlása jelentős tétel a családi költségvetésben, ráadásul többségünk nem is különösebben rutinos vásárló – ne féljünk a szakember segítségét kérni, hogy megtaláljuk a számunkra legoptimálisabb megoldást. A gumiszervizek ráadásul a szakszerű tanácsadáson és a szerelésen kívül számos egyéb, kiegészítő szolgáltatást is kínálnak az autósok számára. Ilyen szolgáltatás például az egyre népszerűbb bértárolás, ami elsősorban a nagyvárosi, kevés otthoni tárolókapacitással rendelkezdő autósok számára jelent kényelmes megoldást a nyári abroncsgarnitúra tárolására a következő szezonig.
Érdemes hát, nagy tapasztalattal rendelkező helyi szervizekben kikérni a szakemberek véleményét, hiszen az igényeinknek legjobban megfelelő abroncs kiválasztásán felül a szakszerű szerelés, tárolás, és az egyéb szolgáltatások is a kényelmünket és biztonságunkat szolgálják.