Gazdaság
Magyar fejlesztésű hangszerinnováció segíti a szólista tubásokat
Twoba: Az 50 éve várt válasz
A tuba feltalálása óta nem történt akkora előrelépés a hangszer fejlődésében, mint amekkorát Szentpáli Roland és Juhász Zoltán hangszerinnovációja jelenthet. A kifejlesztett mechanika ugyanis lehetővé teszi, hogy a muzsikusok állva játszanak a hangszeren, és szabadon mozogjanak a színpadon. A hagyományos és az új játékpozíció közötti átszerelés pedig csupán két és fél percet vesz igénybe. A fejlesztést jelentőségét mutatja, hogy Gerhard Meinl, hetedik generációs német hangszerkészítő is részt vett az innováció világszabadalmában és terjesztésében.
A tubát 1835. szeptember 12-én szabadalmaztatták, azóta a többi rézfúvós hangszerhez hasonlóan csupán a billentyűrendszerét fejlesztették, valamint a mérete nőtt, igazodva a szabadtéri fúvószenekari megszólalás elvárásaihoz, miszerint szóljon minél nagyobbat. A 20. század közepéig – amíg Paul Hindemith, Ralph Vaughan Williams és Krzysztof Penderecki meg nem írta a hangszer szóló repertoárjának gerincét – fel sem merült, hogy a tuba komolyabb szóló szerepet kapjon. Az ezredforduló előtt egy újabb jelentős zeneszerző, John Williams komponált versenyművet tubára, ezzel egyre inkább megnyitva a hangszer előtt az utat, hogy szólóhangszerré váljon és szélesebb közönségeket érjen el. Manapság a tubajátékosok, technikailag és zeneileg is elég felkészültek ahhoz, hogy szólistaként recital jelleggel, vagy éppen zenekar által kísérve is helytálljanak. A tuba az evolúciója során azonban úgy fejlődött, hogy – súlyánál és tartási pozíciójánál fogva – csak ülve lehet rajta játszani. Ez elsőre nem tűnik olyan nagy problémának, hiszen például csellón és zongorán is ülve játszanak, de ezekkel ellentétben a tuba eltakarja a játékos arcának nagy részét és mozogni is csak nehezen lehet vele.
“Szólistaként évtizedek óta küzdöttem azzal a problémával, hogy a koncerteken ülnöm kell, és két rossz, statikus pozíció közül kell választanom. Ha szemben ülök a közönséggel, az arcom felét látják, így ha korlátozottan is, de kapcsolatot tudok teremteni velük, azonban a tuba tölcsére a színpad bal felső sarka felé pozícionál, így nem hallanak jól. Ha oldalt ülök a közönségnek, a hang a plafonról verődik vissza, így többet hallanak a játékomból, viszont az szinte teljesen személytelenné válik, hiszen csak kevesen látják az arcomat, ők is csupán oldalról. A statikus, szinte mozdulatlan ülő pozíció miatt ráadásul a játékos a karmesterrel és a zenészekkel sem tud kommunikálni, ami nagyon leszűkíti a tubaszólista expresszivitását. Magyar, francia és német hangszerkészítőkkel évek óta próbáltuk megoldást találni ennek feloldására”
– emeli ki Szentpáli Roland, tubaművész-zeneszerző, aki Magyarországról indulva elsőként ért el komoly sikereket szólistaként ezzel a hangszerrel.
Így lett a Twoba:
Végül a tubaművész ötletei alapján Juhász Zoltán, aranykoszorús hangszerkészítő mester készített egy új billentyű rendszert, ami úgy reformálja meg a hangszer tartási pozícióját, hogy azon állva lehet játszani. Mindezt úgy, hogy a tubához csak a most kifejlesztett új alkatrész szükséges, ami utólag is installálható bármely ilyen rendszerű hangszerre. Az innováció segítségével a zenésznek csak minimálisan kell balanszíroznia a hangszert, miközben szabadon mozoghat a színpadon. Tökéletesen látja a karmestert, a hangszer tölcsére minimálisan sem takarja el az arcát, mindeközben a tuba a közönségre targetál.
A kifejlesztett mechanika legnagyobb újítása, hogy a dugattyút nyomó helyett fordított, tehát húzó mozgásúra alakították át, így a korábbiaktól teljesen eltérő pozícióban működtetve, felső helyzetéből alulról húzza be a dugattyút a dugattyúházba. Így 180 fokkal át tudják fordítani a hangszert, melynek eredményeként a tölcsére a közönség felé néz játék közben. A hagyományos és az új játék pozíció közötti átszerelés ráadásul a muzsikus számára két és fél percet vesz igénybe.
Gerhard Meinl, hetedik generációs német hangszerkészítő, a Wenzel Meinl GmbH egykori tulajdonosa szerint a tuba szabadalma óta ez a legnagyobb előrelépés. A német szakember egy családi manufaktúrából építette fel a világ legjelentősebb tubaépítő műhelyét, a magyar fejlesztést védnökként támogatja. Az új átfordító mechanika gyártása Magyarországon, magyar cég által valósul meg, Juhász Zoltán és Szentpáli Roland szakmai és minőségi felügyelete alatt. Az alkatrész installációját a Meinl Weston 2250 típusú tubára világszerte bármely hangszerjavító szakember el tudja majd végezni. A most kifejlesztett alkatrészt – a rögzítés és a minimálisan ugyan, de márkánként eltérő méretek miatt – minden más tuba esetében az adott modellhez kell igazítani.
A hangszerinnovációt bemutató videó:
További információ: www.twoba.hu
Gazdaság
A Hankook 2025-ben is az Aranylabda hivatalos szponzora
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó idén újra az Aranylabda hivatalos szponzora.
Az arany trófea az elmúlt szezon legjobb labdarúgói teljesítményeit díjazza, és a világ legrangosabb egyéni labdarúgó-díja. Az idei díjátadó gálát 2025. szeptember 22-én a francia fővárosban, Párizsban a lenyűgöző Théâtre du Châtelet színházban rendezik.
Az Aranylabdát 1956-ban a „France Football” sportmagazin alapította, és azóta eltelt időben európai elismerésből a labdarúgás világszintű egyéni kiválóságának védjegyévé vált. A Hankook 2024 után idén is szponzorálja a díjat. A partnerség értelmében mindkét fél használhatja a másik márka logóját, és a Hankook emblémáját a vörös szőnyeg mentén és a sajtóterületen is jól láthatóan elhelyezik. Emellett az UEFA és a Hankook csatornáin folytatott digitális tevékenységek célja, hogy tovább erősítsék a szurkolók márkahűségét.
A Hankook és az Aranylabda: nemzetközi jelentőségű partnerség
Az Aranylabda iránti elköteleződés részeként a Hankook megerősíti globális szponzori stratégiáját, amely a nemzetközi hatású partneri kapcsolatokra összpontosít. A hangsúly az olyan nagy presztízsű és figyelemfelkeltő sporteseményekre koncentrál, mint az ABB FIA Formula E világbajnokság, a FIA World Rally világbajnokság, valamint a UEFA Europa League és a UEFA Conference League, valamint a Borussia Dortmund egyesülete.
Jongho Park, a Hankook Tire Europe elnöke és ügyvezető igazgatója kiemelte:
“Büszkék vagyunk, hogy folytathatjuk partnerségünket az Aranylabda szponzoraként. Ez az egyik legtekintélyesebb díj a világon. Az Aranylabda alakította a futball történelmét, és nemzetközi vonzereje messze túlmutat a sport világán. Partnerségünk alátámasztja közös elkötelezettségünket az innováció és a kiválóság iránt, melyek a nemzetközi labdarúgással összekötő értékeink.”
Az Aranylabda 2025-ös jelöltjeinek teljes listája itt található itt.
Az Aranylabda hivatalos weboldala: www.uefa.com/ballondor/
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Képtelenség utolérni a BMW SUV-okat
Továbbra is toronymagasan vezet a BMW X-sorozat a legnépszerűbb SUV-ok toplistáján – derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, 2025 első nyolc hónapjára vonatkozó statisztikáiból.
A toplistán szereplő modellek iránt összesen közel 224 ezer érdeklődés érkezett, ami azt mutatja: a SUV-ok töretlenül népszerűek a magyar piacon. A prémium kategóriás BMW-k mellett ugyanakkor a kedvezőbb árú és fenntartású Suzuki Vitara, Toyota RAV4 vagy Dacia Duster is stabilan tartja magát a vásárlók érdeklődésének középpontjában.
Prémium dominancia: a BMW X-sorozat továbbra is az élen
A BMW X-sorozat változatlanul a legkeresettebb SUV-kategóriás modell Magyarországon: több mint 51 ezer érdeklődést generált 2025 első nyolc hónapjában, ami minimális növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az átlagár is kis mértékben nőtt, 12,3 millió forintra, és a kínálat is bőséges maradt 7700+ aktív hirdetéssel. A magas átlag-futásteljesítmény (163 ezer km) és az átlagosan 8,7 éves életkor alapján jól látszik, hogy a vásárlók gyakran a prémium szegmens használt képviselői között keresik az értékállóságot.
A Vitara stabilan második, RAV4 is őrzi dobogós helyét
A Suzuki Vitara továbbra is a második legnépszerűbb SUV, 28 500 érdeklődővel, ami 9,3%-os növekedés 2024-hez képest. Átlagára 5,23 millió forintra emelkedett 4,93 millió forintról, miközben átlagos életkora és futásteljesítménye is csak enyhén nőtt, így Vitara a mai napig megfizethető és megbízható választás a vásárlók számára.
A Toyota RAV4 iránt közel 24 ezer érdeklődés érkezett, szemben a tavalyi közel 19 ezerrel, ami több mint 26%-os növekedés. Az átlagár viszont jelentősen megugrott, 6,85-ről 7,47 millió forintra. A megbízhatósága miatt azonban a RAV4 a magasabb ár és a szintén magas (157 ezer km) átlagos futásteljesítmény mellett is tartja a népszerűségét a vásárlók körében.
Felfutóban a fiatal hibrid modellek
A Toyota C-HR – alig több mint 4 éves átlagéletkorával – a toplista legfiatalabb szereplője. A hibrid modell iránt 16 400 érdeklődés érkezett 2025 első nyolc hónapjában, ami 17%-os emelkedés a tavalyi adatokhoz képest. A 8,7 millió forintos átlag ár és a kevesebb mint 70 ezer kilométeres futásteljesítmény is jól mutatja, hogy jellemzően fiatal, keveset futott példányok kerülnek a piacra.
A modell népszerűsége nem véletlen: a Toyota C-HR a városi SUV-ok kategóriájában hódít, elsősorban a korszerű hibrid hajtáslánca és a kompakt mérete miatt. A fiatalabb vevők körében is vonzó alternatíva, akik egy modern, környezetkímélő városi SUV-t keresnek.
„A SUV-ok továbbra is a hazai piac meghatározó szereplői, amit jól mutat, hogy a BMW X-sorozat toronymagasan vezeti a listát, több mint 51 ezer darab aktív hirdetéssel. A magyar vásárlók körében azonban nem csak a prémium szegmens népszerű: a Suzuki Vitara és a Toyota RAV4 stabilan tartják helyüket az élmezőnyben, köszönhetően megbízhatóságuknak és kedvező fenntartási költségeiknek. Érdekesség, hogy a Toyota C-HR a lista egyik legfiatalabb szereplőjeként, alig 4 éves átlagéletkorral is már a hatodik helyen áll, ami a hibrid SUV-ok térnyerését jelzi. A Dacia Duster ugyan olcsóbb átlagárral szerepel, de a magas érdeklődésszám mutatja, hogy az ár-érték arány továbbra is kiemelt szempont. Összességében a toplista egyszerre tükrözi a prémium és a megfizethetőbb, praktikus SUV-ok iránti folyamatos keresletet, miközben a hibrid modellek térnyerése is egyértelműen látszik.” – mondta Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
UEX: bemutatkozik az első Univerzális Tőzsde a világon
Elindult az UEX-forradalom
A Bitget, a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX) idén ünnepli 7. születésnapját. A #GearUpTo7 kampánnyal nemcsak a múlt sikereit idézi fel, hanem elindítja a pénzügyek új korszakát is – ahol a kripto, a hagyományos eszközök, az AI és a biztonság egyetlen platformon találkoznak.
Az elmúlt hét év alatt a Bitget a semmiből épített globális birodalmat: több mint 120 millió felhasználóval, 150 országban. Ehhez olyan ikonikus együttműködések is hozzájárultak, mint Lionel Messi, a Juventus FC, a MotoGP, a LaLiga vagy az UNTOLD zenei fesztivál. A márka kilépett a kripto-buborékból, és beépült a globális popkultúrába.
Közben társadalmi szerepvállalásban is élen jár: a Blockchain4Youth és a Blockchain4Her programjaikkal már több mint 15 000 fiatalnak segítettek világszerte, több mint 60 egyetem bevonásával. A UNICEF-fel kötött partnerség keretében pedig 2027-ig egymillió embert szeretnének oktatni a blokklánc-technológiáról.
UEX: a tőzsdék következő generációja
A Bitget most egy új korszakot nyit: hivatalosan is Univerzális Tőzsdeként (UEX) határozza meg magát – egy olyan vízióként, amit először Gracy Chen vezérigazgató osztott meg a közösséggel.
Az UEX célja, hogy feloldja a kriptotőzsdék „lehetetlen háromszögét”: egyszerre kínáljon kiemelkedő felhasználói élményt, óriási eszközválasztékot és kiemelt biztonságot.
Az átalakulás már elkezdődött: a Bitget Onchain már támogatja az Ethereum, BSC, Base és Solana eszközöket, az xStocks és Ondo partnerségek révén pedig tokenizált részvényeket és ETF-eket is lehet kereskedni a platformon. A Bitget bevezette az első Részvényindex Perpetual Futures terméket is, amely a hagyományos részvényeket (mint az AAPL vagy NVDA) is elérhetővé teszi a kriptoderivatívák világában.
Gracy Chen tervei szerint a Bitget nem áll meg a kriptóknál: a cél, hogy minden kereskedhető eszközt – részvényeket, ETF-eket, aranyat, forexet – egyetlen platformról lehessen elérni.
AI és biztonság: a Bitget új titkos fegyverei
A Bitget másik ütőkártyája az AI-integráció. Saját fejlesztésű AI-eszköze, a GetAgent, valós idejű adatelemzéssel és interaktív útmutatással segíti a felhasználókat személyre szabott stratégiák kialakításában. Ehhez társul egy automatizált kereskedési botcsomag, ami folyamatosan figyeli a piacot, így lerövidíti az elemzés és a cselekvés közti időt.
A biztonság terén az UEX egyesíti az on-chain és off-chain védelmet, intelligens kockázatjelző rendszert épít be, és mindezt egy több mint 700 millió dolláros Felhasználóvédelmi Alap erősíti.
Globális terjeszkedés, szabályozott keretek között
A Bitget növekedése mindig megfontolt, fenntartható ütemben zajlott. Erősen jelen van Délkelet-Ázsiában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten is, lokalizált közösségi programokkal, többnyelvű ügyfélszolgálattal és offline eseményekkel.
2025-ben a Bitget engedélyeket vagy regisztrációkat szerzett többek közt Olaszországban, Lengyelországban, Litvániában, Csehországban, Salvadorban, Argentínában, Bulgáriában és Grúziában is. A több mint 70 szakértőből álló compliance csapat szorosan együttműködik a szabályozó hatóságokkal, hogy hosszú távú bizalmat építsen a kriptopiacokon.
#GearUpTo7 – ünneplés világszerte
Egész szeptemberben zajlik a #GearUpTo7 kampány: világszerte MotoGP-motoros felvonulásokkal, 400 000 USDT nyereményalapú kihívásokkal, Lil Bubble által készített hivatalos születésnapi himnusszal, és egy TopGear Night afterpartyval a TOKEN2049 konferencián.
A Bitget első alkalommal rendezi meg a Smart Awards díjátadót, amellyel a legsikeresebb kereskedőit jutalmazza, bemutatva az ő kitartásukat és sikertörténeteiket is.
A cél egy olyan platform, amely összeköti a felhasználókat, eszközöket és piacokat – és közben új sztenderdeket állít a biztonság, a hozzáférhetőség és az innováció terén, nemcsak a kriptovilágban, hanem azon túl is.
A Bitget röviden
A Bitget 2018-ban alakult, és mára a világ legnagyobb Univerzális Tőzsdéje (UEX). Több mint 120 millió felhasználóval, 150+ országban működik. Úttörő Copy Trading funkciója, valós idejű Bitcoin és Ethereum árfolyamkövetése, valamint a Bitget Wallet – amely 130+ blokkláncot és több millió tokent támogat – egyetlen platformon kínálja a kereskedés, a staking, a fizetés és a DApp-használat lehetőségét.
A Bitget globális partnerségekkel támogatja a kriptovilág terjedését, például a LaLiga hivatalos kriptópartnereként, vagy a UNICEF-fel való együttműködéssel. A motorsport világában a MotoGP kizárólagos kriptotőzsde-partnere.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Tippek2 hét ago
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
-
Gazdaság2 hét ago
Vihar előtti csend volt a lakáshitelpiacon júliusban