Mozgásban
Hasznos együttműködés a magyar autósokért: összefogott az Oszkár telekocsi és az Autóőrszem
Az ország vezető telekocsirendszer üzemeltetőjének közel 160 ezer autósa számára automatikusan elérhetővé válik az Autóőrszem nevű ingyenes szolgáltatás által kínált védelem a két magyar cég együttműködésének köszönhetően.
Mától az Autóőrszem rendszámalapú üzenetküldő mobilapplikáció segítségével a sofőrök és járókelők egyszerűen értesíthetik az Oszkáron regisztrált autósokat is, ha probléma van járművükkel. Például olyan, sajnos gyakran előforduló kellemetlenségek esetén, mint a felkapcsolva hagyott világítás, lehúzva maradt ablak vagy épp, ha lapos a gépjármű gumiabroncsa.
A 2019-ben indított Autóőrszem magyar fejlesztésű, ingyenes mobilalkalmazás, melynek lényege, hogy gépjárművünket pusztán rendszámunk megadásával regisztrálni tudjuk. A rendszer további felhasználói az alkalmazásban, esetleg az Autóőrszem Viber vagy Messenger chatbotján közvetlen üzenetben, figyelmeztetést tudnak küldeni nekünk, ha például:
- parkolás során felkapcsolva maradt az autónk külső vagy belső világítása,
- épp megbüntetni készül minket a parkolóőr,
- lehúzva hagytuk az ablakot,
- szivárog valami a járműből,
- értéket hagytunk az ülésen,
- lapos a kerekünk, vagy netán
- szól a riasztónk.
A szolgáltatás tehát számos, mindennapos kellemetlenségtől óvhatja meg a sofőröket a közösség erejére építve.
Honnan indult az ötlet?
Az Autóőrszemet saját tapasztalatok alapján indította el egy fiatal magyar pár, akik maguk is többször hagyták felkapcsolva járművük lámpáját, így lemerítve az akkumulátort. Úgy vélik, a segítőkészség sokunkban benne van, s ha efféle problémát látunk az utcán, vagy menetközben, rengetegen vagyunk, akik örömmel értesítenénk a sofőrt, ha elérhetnénk valahogy.
A célkitűzéssel mélyen egyetért az Oszkár csapata is. A cég egyik alapítója, Prácser Attila az együttműködés kapcsán elmondta:
„Mi is többször láttunk már olyan autóst, akinek meghibásodott a féklámpája, sőt, elhagyott rendszámtáblát is találtunk. Ilyenkor megnéztük az Oszkár rendszerében a rendszámot, hátha a felhasználóink között szerepel az autós, és tudunk neki üzenni. Szóval már az Oszkárnál is felmerült, hogy kellene erre valamilyen megoldást fejleszteni a rendszerben, ha már Magyarország egyik legnagyobb autós közösségét építettük fel. Amikor megtudtuk, hogy az Autóőrszem csapata pont erre a problémára kínál megoldást, egyértelművé vált, hogy érdemes lenne együttműködnünk. Az Oszkár rendszerében jelenleg közel 160 ezer regisztrált autós található meg, összesen több mint 200 ezer rendszámmal. Utasokkal együtt 840 ezer felhasználóról beszélünk, szép nagyra duzzadt már a közösség az elmúlt 13 évben.”
Kiszűrik a zaklatókat, de az adatok titkosak
Az adatvédelemre nagy hangsúlyt fektettek az együttműködés tervezésekor: a rendszámnak csupán a kódolt alakja és a hozzá tartozó üzenet utazik a két rendszer között, mindez titkosított kapcsolaton keresztül. Így az Oszkárnak nem lesz tudomása róla, hogy ki küldte a riasztást, az Autóőrszem pedig nem fogja tudni, hogy az adott rendszám, amire a bejelentés érkezett, kihez tartozik, csupán arról értesül, hogy sikerült-e az Oszkáron kézbesíteni az üzenetet.
Az autósok viszont tudják jelezni, ha esetleg zaklató vagy téves bejelentést kaptak, ami alapján az Autóőrszem üzemeltetője meg tudja tenni a szükséges, korlátozó lépéseket a saját rendszerében a bejelentővel kapcsolatban.
A koronavírus felerősíti a jó célok fontosságát
A közösségi autózás piacvezető magyar szolgáltatójának célkitűzése, hogy minél kevesebb kihasználatlan hely maradjon a járművekben a vidéki utazások során. A rendszer segítségével megtalálják egymást az azonos útvonalon mozgó sofőrök és utasok, ezáltal mindenki jól jár: az utas az átlagosnál olcsóbban juthat el úticéljához, és nem kell az általában lassabb vonatot, távolsági buszt választania. A sofőrnek eközben csökken az üzemanyag-költsége. Ami pedig talán a legfontosabb pozitívum, hogy a közösségi autózásnak hála kevesebb jármű indul útjára, ez pedig hosszútávon jelentős lépést jelent a levegő tisztaságáért és a környezetvédelemért.
„A közösségi távolságtartás idején még nagyobb szükség van rá, hogy az emberek úgy érezzék, mégis összetartoznak, és tudnak segíteni másokon, ráadásul minimális erőfeszítéssel. Jó érzés jót tenni, akár egy vadidegennel szemben is! Ez az együttműködés egyikünknek sem hoz anyagi előnyt, egyszerűen csak azt gondoljuk, hogy az Oszkár használóinak és az autós közösségnek ez hasznos lehet, és valódi összekovácsoló ereje van”
– fogalmazott Prácser Attila.
Az Oszkár forgalma, így bevételei is jelentősen visszaestek a koronavírus járvány miatti korlátozások következtében, a cég felelősségteljes magatartásra buzdítja felhasználóit. Az alkalmazásban bevezették a „kötelező maszkhasználat” ikont, és arra kérik a közösség tagjait, hogy csak a feltétlenül szükséges utakra, és kizárólag tünetmentesen induljanak el. A cég bízik benne, hogy jövő tavasztól újra fellendülhet a telekocsis forgalom; a teljes visszarendeződéssel úgy kalkulál, hogy árbevétele és forgalma 2022-ben érheti el újra a járvány előtti szintet.
Mozgásban
Vissza az irodába vagy győzött a home office?
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.
A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.
Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.
A home office elterjedtsége ma
Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.
A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.
A hatékony munkavégzés ideális helyszíne
Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.
A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.
Amiben az iroda jobb, mint az otthon
A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).
Az ideális iroda ismérvei
A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).
A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.
Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Az összetett harmadik helyén zárta Molnár Martin a brit F4 idei szezonját
A magyar versenyző történelmet írt és hét F1-es superlicence-pontot is szerzett.
Brands Hatch-ben zárult a brit Forma–4 idei szezonja, egyúttal Molnár Martin F4-es pályafutása. A magyar versenyző az összetett harmadik helyén végzett, amivel magyar autósport-történelmet írt, az idén már nem először.
2 győzelem, 6 második hely, 2 harmadik hely, 3 pole pozíció. Ez Molnár Martin idei mérlege a brit Forma–4-ben, amivel a Virtuosi Racing pilótája az összetett 3. helyén zárta az évet a bajnok Fionn McLaughlin és a második helyezett James Piszcyk mögött. Magyar versenyző FIA által elismert formaautós bajnokságban még soha nem végzett ilyen kiemelkedő eredménnyel, így Martin ismét magyar autósport-történelmet írt, miután korábban ő lett az első magyar, aki futamot nyert és pole-t szerzett FIA-sorozatban. A harmadik helyének köszönhetően egyben ő lett az első olyan magyar versenyző is, akinek a neve felkerült a Forma–1-es superlicence-pontokat összegző táblázatba, hiszen a 3. helyért 7 ilyen pont jár.
Ami az utolsó versenyhétvégét illeti, Martin igyekezett kiélvezni annak minden pillanatát, miközben 5., 7. és 6. helyezésekkel fejezte be a szezont.
„Az idény előtt elfogadtam volna az összetett harmadik helyet, míg év közben természetesen voltak olyan időszakok, amikor nem, hiszen vezettem is a pontversenyt. Összességében viszont nem lehetek elégedetlen azzal, hogy a harmadik helyen végeztem egy ilyen erős bajnokságban, ilyen kiváló ellenfelek ellen. Ezúton is gratulálok mindegyiküknek, különösen Fionnak és James-nek. Igyekeztem élvezni az utolsó futamokat, amelyek eléggé eseménytelenül alakultak, lévén ezen a pályán nagyjából lehetetlen előzni”
– kezdte értékelését a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője.
„Eközben nemcsak az F4-es kategóriától, hanem a Virtuosi Racing csapatától is búcsúztam, noha remélem, a jövőben még keresztezik egymást az útjaink – folytatta Martin. – Mindent köszönök nekik, hiányozni fognak, és soha nem fogom elfelejteni, hogy velük tettem meg az első lépéseket; náluk váltam autóversenyzővé; majd velük lettem tavaly újoncbajnok; nyertem először futamot és szereztem pole pozíciót. Ezek az emlékek örökre velem maradnak.”
„Úgy érzem, hogy pozitív lezárása volt ez az idei évnek, és ha tavaly ilyenkor valaki elém tette volna a papírt, hogy Martin az összetett harmadik helyén zár, rögtön aláírtam volna – értékelt Kiss Pál Tamás, a Martin pályafutását menedzselő Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője. – Jó évet tudhat maga mögött győzelmekkel és dobogós helyezésekkel, miközben első magyarként ért el ilyen kiemelkedő eredményt, amit már senki nem vehet el tőle. Noha nem mindig sikerült eredményre váltani a tempóját, egész évben bizonyította, hogy a leggyorsabb versenyzők egyike.”
„Két éve ült először versenyautóban, ennyi idő alatt jutott el oda, hogy egy ilyen nívós mezőnyben és sorozatban harcban volt a bajnoki címért. Nagyon büszke vagyok rá és az idén nyújtott teljesítményére, az érettségére és arra, ahogyan helytállt a nehéz helyzetekben. Egyúttal büszke vagyok arra is, hogy a részese lehetek ennek az utazásnak, és itt szeretném megköszönni a Virtuosi Racingnek ezt a két közös évet.”
„Nagyon hamar eldöntöttük, hogy náluk szeretnénk versenyezni a brit F4-ben, ami utólag nézve a lehető legjobb döntésnek bizonyult. Az első pillanattól kezdve partnerként és családtagként kezeltek – ugyanazt a szemléletmódot tapasztaltam meg náluk, amit tizenegy évvel ezelőtt versenyzőként, ezért pedig nagyon hálás vagyok – mondta a korábban a Virtuosi Racing színeiben is versenyző ex-pilóta. – Egész szezonban kifogástalan munkát végeztek, hiszen Martinnak egyszer sem kellett feladnia versenyt műszaki probléma miatt, miközben hétvégéről hétvégére gyors autót kapott. Mostantól a következő kihívásra és lépcsőfokra koncentrálunk.”
Az utolsó versenyhétvége részletes eredményei ITT, a bajnokság végeredménye pedig ITT érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A Tesla új Supercharger állomást nyit Magyarországon
A Tesla megnyitotta első V4 Supercharger állomását Magyarországon a pécsi Shopland Bevásárlóparkban, a Makay István úton. Az új töltőponton 8 oszlop áll az autósok rendelkezésére, amelyek egyenként akár 250 kW teljesítményre is képesek.
A töltők nemcsak a Tesla alkalmazáson keresztül érhetők el, és nem kizárólag Tesla-tulajdonosok számára, más elektromos járművek vezetői is használhatják őket. A hosszabb töltőkábeleknek köszönhetően nőtt a kompatibilitás, sőt hamarosan bankkártyával, applikáció nélkül is lehet fizetni. Mindössze 15 perc alatt akár 275 kilométer hatótáv tölthető.
A töltőállomás közelében számos üzlet és étterem várja a látogatókat, a helyszínt a Tesla ügyfél-szavazásos „Voting Winner” programja alapján választották ki. Ez a 11. Supercharger állomás Magyarországon, és jól mutatja a Tesla V4 töltők folyamatos terjeszkedését az országban. Jelenleg több mint 120 töltőpont üzemel 11 különböző lokáción.
A pécsi töltőpont az első olyan Tesla töltőállomás, amely a Shopper Park Plus Nyrt-vel együttműködésben valósult meg. A zöld ingatlanbefektetéseket előnyben részesítő vállalat célja a portfóliójához kapcsolódó ökológiai lábnyom csökkentése. A Shopper Park Plus az Adventum Grouppal közösen támogatja a Teslát a stratégiailag fontos helyszínek kiválasztásában és a töltőhálózat bővítésében, ezzel megkönnyítve az e-mobilitást a gyorsan növekvő felhasználói kör számára.
A Tesla ezzel új szolgáltatást nyújt a bevásárlópark látogatóinak, és a forgalmat is növeli.
Meghívó a nyitóeseményre
Az ünnepélyes megnyitó alkalmából a Tesla különleges eseményt szervez, ahol a látogatók kipróbálhatják a legújabb Tesla modelleket és az új töltőállomásokat.
Időpont: 2025. október 17.
Helyszín: Shopland Pécs
7634 Pécs, Makay István út 7.
További információk:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar2 hét ago
Miközben az AI-felkészültségünk javul, a mesterséges intelligencia iránti bizalmatlanságunk fokozódik
-
Okoseszközök2 hét ago
Így válhat a Samsung Galaxy Watch8 okosóra-széria a biohackerek ideális technológiai társává
-
Ipar2 hét ago
Új kutatásokat és kezdeményezést jelentett be a Schneider Electric a New York-i Klímahéten
-
Mozgásban2 hét ago
Kupé és cabrio kivitelben is megérkezett a Maserati új szupersportautója, az MCPURA
-
Tippek2 hét ago
A tudatos AI-használat a túlélőképesség záloga
-
Szórakozás2 hét ago
HackTheMall: Innovációs verseny a jövő vásárlói élményéért
-
Ipar1 hét ago
Magyar siker: Dunavecsén készül az adatközpontok szíveként emlegetett kapcsolóberendezés
-
Gazdaság2 hét ago
Egyre kevesebb a csúszásban lévő adós, miközben kapkodnak a hitelekért a magyarok