Zöld
Nem a műanyag a hibás, hanem az ember, aki rosszul használja azokat
Az idei második félévtől Magyarországon tilos bizonyos egyszer használatos műanyagtermékek, továbbá oxidatív úton lebomló műanyagból készült termékek forgalomba hozatala. A kormány döntése egyaránt hatással volt a műanyagipari szereplőkre és a fogyasztókra is. Erről is beszélt egy interjúban Konkoly-Thege Máté, a Thege-Plastic Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint bizonyos gépoldali fejlesztések segíthetnek a hazai vállalatoknak abban, hogy az új szabályozásnak megfelelő termékeket gyárthassanak, a fogyasztóknak pedig a kényelmi szükségleteket kielégítő műanyagokkal kellene kezdeniük valamit.
A 2021. július 1-jén hatályba lépett kormányrendelet (301/2021. (VI. 1.) Korm. rendelet az egyes egyszer használatos, valamint egyes egyéb műanyagtermékek forgalomba hozatalának korlátozásáról) értelmében tilos forgalomba hozni műanyag fültisztító pálcikát, evőeszközöket, tányérokat, szívószálakat, italkeverő pálcikát, léggömbökhöz rögzítendő és azokat tartó pálcákat, expandált polisztirolból készült ételtároló edényeket, italtárolókat, poharakat, valamint kiterjed azon könnyű műanyag hordtasakok, közkeletű nevén „zacskók” forgalomba hozatalára is, amelynek falvastagsága 15 mikron és afeletti.
ÍGY HATOTT A TILTÁS A MŰANYAGIPARRA!
Noha a kormány az átállást előre jelezte, a szakma számára elfogadható eredménye mégsem lett a szervezetekkel történt egyeztetéseknek. Ennek okát a Thege-Plastic Kft. ügyvezetője abban látja, hogy a magyar törvényhozás az Európai Unió igen szigorú irányelvet vette át egy az egyben, ráadásul az átmenet – a környező országokkal összehasonlítva – kevésbé volt ütemezett. „Nem sikerült a szakma érdekeit jobban figyelembe venni, és biztosítani számukra a szükséges átmenetet. A magyar piaci szereplők annyi könnyítést kaptak, hogy a készletüket még elhasználhatják. A kérdés az, hogy például az a gyártó, amelyik a szabályozás előtt egészségügyi intézményeknek szállított műanyag termékeket, hogy lesz képes ugyanazon az áron értékesíteni, hiszen a felvevő piacának egy része kiesett, sokkal kisebb lett a gyártókapacitásának kihasználtsága” – mondja Konkoly-Thege Máté a Thege-Plastic Kft. honlapján is megjelent interjúban.
DRÁGUL A MŰANYAGZACSKÓ: A TAKARÉKOS FELHASZNÁLÁST KÍVÁNJÁK ÖSZTÖNÖZNI
Mint az interjúból kiderült, a kihívásra a gyártócégek a különböző pályázati támogatásokban találhatnak valamiféle megoldást. A kormany.hu oldalán megjelent hír szerint például a hagyományos műanyagból készült zacskók környezetvédelmi termékdíját a mostani kilogrammonkénti 57 forintról kilogrammonként 1900 forintra emelik, így a környezetvédelmi díjtétel zacskónként átlagosan öt forintra nő, ezzel a takarékos felhasználást szeretnék ösztönözni. Az érintett gyártókat a technológiai átállásban 2020-ban 10 milliárdos pályázati segítséggel ösztönözték. De kiírták a „Zöld Nemzeti Bajnokok – A zöldgazdaság területén működő mikro-, kis- és középvállalkozások technológiafejlesztésének támogatása” című pályázatot is, amelyet ugyancsak kifejezetten a gyártói oldal megsegítésére találtak ki. „Azt gondolom, a gyártók előbb-utóbb kénytelenek lesznek a többletköltségeiket áthárítani a fogyasztókra. Ezt még egy 10 milliárdos nagyságrendű pályázati segítség sem lesz képes orvosolni, hiszen a probléma ennél jóval összetettebb” – teszi hozzá a műanyagipari szakember.
„NEM A MŰANYAG A HIBÁS, HANEM AZ EMBER, AKI ROSSZUL HASZNÁLJA AZOKAT”
Az a terület, amely a tiltás szempontjából talán leginkább érint mindannyiunkat, az az élelmiszer-csomagolóanyagok, amelyek rendszerint műanyagból készülnek, mégpedig azért, mert egy korábban fennálló környezetterhelési problémára, nevezetesen, hogy bizonyos anyagokból – például az alumíniumból – nem állt rendelkezésre elegendő mennyiség, a műanyag lett a megfelelő alternatíva. Azon fogyasztók számára, akik pedig nem szívesen használnak műanyagot, választhatnak annak alternatívái közül. Gondoljunk csak a textilszatyorra! Viszont azt tudnunk kell, hogy ezek előállításához több vízre van szükség, mint a műanyag-szatyorhoz, nem beszélve a cellulózról. Ahogy az egyre több helyen árusított lebomlónak mondott műanyag-szatyornak is van alapanyaga, tehát minidig szükséges elvenni valahonnan – magyarázza a Thege-Plastic Kft. ügyvezetője.
ELKÉPZELHETETLEN MODERN ÉLETÜNK A MŰANYAG NÉLKÜL
„A műanyag szuper anyag, és nagyon jó felhasználási területei vannak. Bizonyos területeken, így az egészségügyi szektorban nem is tudnánk mivel helyettesíteni. Inkább a kényelmi szükségleteket kielégítő műanyagokkal kellene kezdeni valamit. Ehhez mindannyiunknak együtt kell lépéseket tennünk. Amíg látványos változásra vágyunk, de a reggeli kávénkat egy műanyagpohárból fogyasszuk el, nem lesz előrelépés, csak hangzatos szavak” – mondja, majd hozzáteszi, hogy ma már a Thege-Plastic Kft. partnerei is kiemelt figyelmet fordítanak az energiatakarékosságra a teljes gyártási folyamat során. Ebben a technológiai fejlődés nagy segítséget jelent. „Az európai gép-gyártók mellett megtalálhatóak a kínálatunkban a kedvezőbb áru kínai vagy a drágább japán gépek is. Távol-Kelet sok szempontból az európai piac előtt jár, különösen igaz ez a darálógépekre, amelyek rendkívül fontosak a selejtek feldolgozása, az extrudálás szempontjából. Magyarországon egy viszonylag nagy piacról beszélünk, egyre többen állítanak üzembe gépsorokat, hogy regranuláljanak. De már majdnem minden gyártónál, így a Thege-Plastic Kft. által képviselt sanghaji Jwell, valamint a japán JSW-nél is dedikált gépek állnak rendelkezésre a lebomló műanyagok gyártására is” – olvasható a Konkoly-Thege Mátéval megjelent interjúban, amelyben szó esik arról is, miért lenne fontos az újrahasznosított műanyagok összetevőinek szabályozására.
Zöld
Az LG közzétette 2024-2025-ös fenntarthatósági jelentését
Közzétette 2024–2025-ös fenntarthatósági jelentését az LG Electronics (LG), amelyben hivatalosan is beszámolt a 2030-as környezetvédelmi célok elérése felé tett jelentős előrelépésekről, beleértve az üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátásának csökkentését és a körforgásos gazdálkodás terén elért eredményeket.
A jelentés bemutatja a vállalat átfogó erőfeszítéseit a fenntarthatóság céges működésbe való beépítése kapcsán, összhangban a Jobb élet mindenkinek nevet viselő fenntarthatósági víziójával.
2024-ben az LG Scope 1 (közvetlen) és Scope 2 (közvetett) kibocsátása összesen 910 000 tonna szén-dioxid-egyenértéket (CO₂eq) tett ki, amellyel a vállalat már közel került a 2030-ra kitűzött, 878 000 tonnás célhoz. A vállalat korábban azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ra 54,6 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2017-es szinthez képest. A cél idő előtti elérését a több gyártási folyamatban alkalmazott energiahatékony berendezések és szén-dioxid-kibocsátást csökkentő technológiák proaktív alkalmazása tette lehetővé.
Az LG szintén lépéseket tesz a Scope 3 kibocsátások – azaz a termékek használatából származó szén-dioxid-kibocsátás – csökkentéséért a mesterséges intelligencia és más energiatakarékos technológiák szélesebb körű alkalmazásával. 2024-ben a vállalat 19,4 százalékkal csökkentette a termékek használatából származó szén-dioxid-kibocsátást a 2020-as szinthez képest. Külön figyelemre méltó, hogy az LG volt az első dél-koreai háztartásigép-gyártó, amelynek kibocsátáscsökkentési céljait a Science Based Targets kezdeményezés (SBTi) hivatalosan is elismerte. Az SBTi célkitűzései közé tartozik a Scope 3 kibocsátások 20 százalékos csökkentése hét kulcsfontosságú termékkategóriában 2030-ig, a 2020-as bázisévhez viszonyítva.
Előrelépés történt a körforgásos gazdálkodás terén is. Az LG 2024-ben globális gyártóüzemeiben 97,4 százalékos hulladék-újrahasznosítási arányt ért el, ezzel túlteljesítve a 2030-ra kitűzött 95 százalékos célt. A vállalat emellett tavaly 56 ország 91 helyszínéről összesen 532 630 tonna használt elektronikai eszközt gyűjtött be, így 2006 óta több mint 5 millió tonnára nőtt az összegyűjtött mennyiség. Az LG emellett 36 százalékkal növelte a termékeiben felhasznált újrahasznosított műanyagok mennyiségét is az előző évhez képest.
Az LG továbbra is elkötelezett amellett, hogy termékei és szolgáltatásai mindenki számára könnyen hozzáférhetőek és használhatóak legyenek. Az LG Comfort Kit – amelyet azért terveztek, hogy a háztartási gépek használata kortól, nemtől és fizikai képességektől függetlenül egyszerűbbé váljon – immár 14 terméket foglal magában. Az olyan akadálymentesítési funkciók, mint az LG OLED TV-ken elérhető képernyőfelolvasás és a hallókészülékeken és hangszórókon történő egyidejű hangkimenet, valamint az állítható magasságú és tapintható billentyűzettel ellátott kioszkok, mind bizonyítják ezt az elköteleződést. A vállalat emellett inkluzív szolgáltatásokat is nyújt, például fogyatékossággal élőknek szóló gondozási programokat, jelnyelvi konzultációkat, idősek támogatását, valamint bolti oktatási foglalkozásokat biztonság, informatika és kultúra témákban.
Az LG folyamatosan erősíti felelős vállalatirányítási gyakorlatát is, egy megfelelésre és etikára épülő irányítási struktúrán keresztül. A vállalat igazgatótanácsa a függetlenség, szakértelem és átláthatóság elvei mentén működik, míg az ESG Bizottság egyre fontosabb szerepet játszik a fenntarthatósági kezdeményezések felügyeletében. Az ellátási láncában az LG a közös fejlődést támogatja harmadik fél által végzett ESG-auditokon keresztül, amelyek a Responsible Business Alliance (RBA) szabványainak megfelelően zajlanak.
Folyamatos erőfeszítéseinek eredményeként az LG második egymást követő évben került be az S&P Global vállalati fenntarthatósági értékelésének (Corporate Sustainability Assessment – CSA) „Top 1%”-ába. A vállalat emellett öt egymást követő éven át „A” minősítést kapott a Morgan Stanley Capital International (MSCI) értékelésében, és immár 13 éve folyamatosan szerepel a Dow Jones „Best-in-Class World Index” fenntarthatósági rangsorában.
Az LG 2006 óta évente teszi közzé fenntarthatósági jelentését. A teljes 2024–2025-ös jelentés a vállalat weboldalán angol nyelven érhető el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
A világ legfenntarthatóbban működő vállalata a Schneider Electric a TIME és a Statista rangsora alapján
A világ legfenntarthatóbban működő vállalatának választotta 2025-ben a TIME magazin és a Statista a Schneider Electric-et. A vállalat sorban a második évben végzett az 500 céget tartalmazó rangsor élén.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat következetesen halad saját fenntarthatósági céljai megvalósítása felé, emellett pedig elkötelezett aziránt, hogy segítse ügyfeleit az energiahatékonyság növelésében és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében. A társaság céljai között szerepel, hogy a teljes értékláncában 2030-ra 25 százalékkal csökkentse a CO2-kibocsátást, 2050-re pedig elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást. A vállalat SBTi-validált „Net Zero” programja és a „Schneider Sustainability Impact 2021-2025” (SSI) kezdeményezése olyan térképként szolgál, amely nemcsak a Schneider Electric és partnerei, hanem ügyfelei és a helyi közösségek számára is lehetővé teszi a fenntartható fejlődést.
„Hihetetlenül megtisztelő számunkra, hogy már második éve a világ legfenntarthatóbb vállalataként ismernek el minket. Technológiai cégként az a célunk, hogy ügyfeleink megbízható partnere legyünk a hatékonyság és a fenntarthatóság érdekében. A fenntarthatóság áll minden tevékenységünk középpontjában. Arra törekszünk, hogy jövőformáló vállalat legyünk, amelynek a teljesítmény az alapja. Célunk arra ösztönöz minket, hogy bevonjuk az egész ökoszisztémát, küldetésünk a megoldás részeként pozícionál minket, kultúránk pedig megkülönböztet minket. Ez a holisztikus megközelítés biztosítja, hogy működésünk és értékláncunk minden aspektusa hozzájáruljon egy fenntarthatóbb világ megteremtéséhez”
– mondta el Olivier Blum, a Schneider Electric vezérigazgatója.
Eco-friendly building in the modern city. Sustainable glass office building with trees for reducing heat and carbon dioxide. Office building with green environment. Corporate building reduce CO2.
A TIME és a Statista rangsorának készítése során 5700 vállalatot értékeltek 20 kulcsfontosságú teljesítménymutató alapján, és közülük választották ki a világ 500 legfenntarthatóbb cégét. Többek között olyan tényezőket értékeltek, mint a Scope 1 és 2 kibocsátások, az energiafogyasztás a vállalat méretéhez viszonyítva, a kibocsátáscsökkentés, valamint a működés során felhasznált megújuló energia aránya.
A Schneider Electric része lett a TIME magazin „2025 TIME100 Most Influential Companies” kampányának, valamint elsőként kapta meg az „Impact in Sustainability” díjat. A cég kapcsán kiemelték azt is, hogy támogatta a Fortune 500 listán szereplő társaságok 40 százalékának fenntarthatósági törekvéseit.
A Schneider Electricet a Corporate Knights 2025-ben a világ legfenntarthatóbban működő vállalatának nevezte, és ezzel az egyetlen lett, amely kétszer is az első helyen végzett a Global 100-as listán. A Corporate Knights a legfenntarthatóbban működő európai és a franciaországi cég címet is odaítélte a társaságnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Zöld
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. átadta első afrikai napelemes rendszerét a Zaso Children’s Home gyermekotthonban
Az A1 Solar Zanzibar Ltd. hivatalosan is megkezdte afrikai tevékenységét: a vállalat első projektje keretében 21 kW teljesítményű napelemes rendszert és 30 kWh kapacitású energiatárolót telepített a Zaso Children’s Home gyermekotthonban.
Az ünnepélyes átadón a zanzibári Energetikai Minisztérium képviselői is jelen voltak, ezzel is hangsúlyozva a kezdeményezés jelentőségét a fenntartható fejlődés és a társadalmi felelősségvállalás szempontjából.
A projekt révén az intézmény mostantól teljes mértékben megújuló, ingyenes energiával működik, ami nemcsak a működési költségek csökkenését jelenti, hanem egyúttal példát is mutat arra, hogyan valósulhat meg az energiafüggetlenség a fejlődő térségekben.
Egy otthon, ahol új esélyt kapnak a gyerekek
A Zaso Children’s Home egy szeretetteljes menedék, amely hátrányos helyzetű, árva vagy elhagyott gyermekek számára nyújt biztonságos otthont, oktatási lehetőségeket és teljes körű gondoskodást. Az itt élő több tucat gyermek mind HIV-pozitív, ami miatt – a betegség körüli társadalmi megbélyegzés következtében – gyakran kiszorulnak saját közösségükből, és másutt nem kaphatják meg a szükséges támogatást.
A Zaidí Foundation által működtetett intézményben a gyermekek rendszeres orvosi kezelésben, pszichológiai támogatásban, valamint egyéni igényeikhez igazított, tápanyagban gazdag étrendben részesülnek – ezáltal esélyt kapnak arra, hogy a nehézségek ellenére is teljes életet élhessenek.
Az intézmény célja, hogy olyan környezetet biztosítson, ahol a gyermekek nemcsak fizikailag, hanem lelkileg és szellemileg is fejlődhetnek – a most telepített napelemes rendszer pedig hosszú távon garantálja az ehhez szükséges stabil és költséghatékony működést, így még több erőforrás juthat közvetlenül a gyerekek jólétére.
A1 Solar: elkötelezetten a jövő energiájáért
Az A1 Solar célja, hogy megbízható, megújuló és mindenki számára elérhető energiaforrásokat biztosítson a világ azon pontjain is, ahol ezek hiánya gátat szab a fejlődésnek. A vállalat hisz abban, hogy az energiához való hozzáférés alapvető emberi jog, és aktívan tesz azért, hogy a technológiai innovációval társadalmi értéket teremtsen. A Zaso Children’s Home projekt csak az első lépés azon törekvésben, hogy az A1 Solar – különösen afrikai jelenlétén keresztül – hosszú távú, fenntartható és emberközpontú energetikai megoldásokat nyújtson közösségeknek világszerte.
Fotókredit: A1 Solar Zanzibar Ltd.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik Magyarországra az LG vezeték nélküli csúcstévéje, az LG OLED evo M5
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung kiterjeszti a Galaxy AI-t
-
Okoseszközök2 hét ago
A Kingston új formátummal bővíti NV3 PCIe 4.0 NVMe SSD-i választékát
-
Gazdaság1 hét ago
Legalább 1,2 milliós nettó kereset kell majd az Otthon Start és a CSOK Plusz teljes kihasználásához
-
Gazdaság2 hét ago
A magyarok szerint az influenszer a legkevesebbre tartott szakma
-
Gazdaság2 nap ago
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
-
Ipar2 hét ago
Hankook Dynapro AT2 Xtreme: sokoldalú és tartós