Zöld

Minden huszadik eladott autó elektromos vagy tölthető hibrid hazánkban

elektromos

Már 19 ezer teljesen elektromos és 20 ezer tölthető hibrid, azaz összesen 39 ezer zöld rendszámos autót helyeztek üzembe Magyarországon, tíz éven belül pedig akár meg is tízszereződhet a számuk – derült ki az E.ON Hungária Csoport szakmai rendezvényén, amelyen az e-mobilitás jövője és a hazai piac helyzete volt a téma.

Az eseményen kiderült, a teljesen elektromos autók száma csak októberben mintegy 6 százalékkal nőtt a pályázati lehetőségeknek köszönhetően.  A hazai töltőhálózaton vételezett áram mennyiségét nézve a nyilvános töltésekkel 42 millió kilométert tettek meg az e-autósok 2020-ban, ezzel 5100 tonna széndioxid-kibocsátástól kímélték meg a környezetet. Az elektromos meghajtású autók dinamikus növekedését a töltőhálózati infrastruktúra további fejlesztésével lehet kiszolgálni. Jelenleg Európában negyedmillió hagyományos és 38 ezer gyorstöltő található, de ahhoz, hogy a technológia minél könnyebben elérhető legyen minden környezettudatos autós számára, nélkülözhetetlen az otthoni, munkahelyi töltőpontok kiépítése. A világpiacon mindeközben fordult a trend: a tavalyi volt az első olyan év, amikor több új elektromos és hibrid autót helyeztek üzembe Európában (1,4 millió), mint Kínában (1,2 millió).

Az e-töltő mint alapinfrastruktúra

E-mobilitás szakértők szerint a jövőben két irányzat határozza majd meg a közlekedést. Az elektromos autózás már a mindennapjaink része, és folyamatosan egyre nagyobb teret nyer, míg a nehézgépjárművek esetében a hidrogén technológia elterjedésére számítanak a jövőben. Az elektromos autózáshoz egyre fejlettebb infrastruktúra társul: míg 6 éve egy-egy országon belüli utazásnál 4-5 alkalommal kellett megállni útközben tölteni, addig manapság egyetlen töltéssel kivitelezhető ugyanaz az utazás, és ez a rendszer folyamatosan fejlődik. A Jövő Mobilitása Szövetség felmérése szerint a hazai autósok is egyre nyitottabbak a zöld közlekedésre, több mint 80 százalékuk venne elektromos autót, ha tudná tölteni a munkahelyén.

„Országszerte több mint 1500 töltőpont, több mint 30 tisztán elektromos modell és az állami támogatás teszi könnyebbé a dolgát annak, aki a villanyautó mellett dönt”

– mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, aki hozzátette, az elektromos hajtás nemcsak az autók esetében egyre népszerűbb, az elektromos rollerek, robogók és kerékpárok piaca is dinamikusan növekszik.

Tévhit a magasabb költség

Az elektromos autózással szembeni fő aggály az ár, a legtöbben azonban jellemzően csak az autó vásárlási árát veszik figyelembe, nem számolják ki a teljes élettartamra vonatkozó költségeket, pedig érdemes. A villanyautóknak ugyanis amellett, hogy a „tankolás” díja is kedvezőbb, minimális a szervizigényük, ráadásul a szervizelés költsége negyede egy hagyományos autó szervizdíjának. Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. megoldásértékesítési igazgatója a szakmai rendezvényen kiemelte, hogy a fenntartható és tiszta közlekedés akkor tud igazán elterjedni, ha pénzügyileg is fenntartható, és az ügyfeleknek anyagilag is megéri az e-autó mellett dönteni.

E-flotta ügyfeleink tapasztalatai alapján a benzinüzemű autók esetében egy megtett kilométer teljes költsége 35 forintra jön ki, míg az elektromos autók esetében ez csak 9 forint. Ez már olyan különbség hosszú távon, amiért érdemes villanyautóra váltani, akár flottaszolgáltatásban, akár egyéni autóvásárlásban gondolkodunk

– mondta Tóth András István, aki azt is kiemelte, hogy az E.ON töltőhálózatán a villanyautósoknak megújuló energiaforrásokból származó, zöld áramot kínálnak, ezzel is segítve ügyfeleiknek a tudatos, fenntartható közlekedésben.

Az e-autós előre gondolkodik és tudatosan tervez

Az újautó-értékesítésben már most is jelentősen nő az elektromos autók aránya: 2021 szeptemberében európai szinten már az eladott járművek 23 százaléka volt tisztán elektromos vagy hibrid, ami duplája az egy évvel korábbinak. Hazánkban ez az arány egyelőre 5 százalék, ami magasabb, mint a környező közép-kelet-európai országokban. Reizer Levente, a Nissan Magyarország PR és e-mobilitás igazgatója kiemelte, hogy a pandémia miatt most komoly nehézségekkel néznek szembe az autóipar szereplői:

„A chiphiány, a gyártási problémák miatt érdemes fél-egy évvel előre megrendelni a járművet, de a bővülő választék, az egyre növekvő hatótávolság és az elérhető kényelmi funkciók miatt érdemes megfontolni, hogy az új autó elektromos legyen”.

Tóth András István ugyanakkor hozzátette, az e-mobilitáshoz szervesen hozzátartozik a tervezés is, a vezetőnek előre kell gondolkodnia, hol és mikor fogja járművét feltölteni. Ez most még nem ugyanazt a kényelmet biztosítja, mint a hagyományos közlekedés, de sorra jelennek meg a piacon azok a termékek és szolgáltatások, melyek ezekre az igényekre épülnek. A kényelmesebb és rugalmasabb töltésre például kézenfekvő megoldást jelenthet az otthoni vagy munkahelyi töltő telepítése, melyet az E.ON egyedi igények mentén, kulcsrakészen kínál ügyfeleinek.

Az E.ON Hungária Csoport fenntartható megoldásaival és szolgáltatásaival, energiahálózatának fejlesztésével azon dolgozik, hogy zöldebbé tegye az otthonok, cégek és városok mindennapjait. Az energiavállalat fő célja, hogy 2030-ig felére csökkentse károsanyag-kibocsátását, 2050-re pedig karbonsemlegessé tegye működését. Kulcsszerepet tölt be a fenntarthatóbb jövő infrastruktúrájának megteremtésében azzal, hogy intelligens, adatvezérelt villamos hálózatokat fejleszt, miközben például napelemes rendszerek telepítésével egyre több otthon és vállalkozás válhasson energiatermelővé. E-mobilitás szolgáltatásaival élen jár abban, hogy egyre többen, magánszemélyek, vállalkozások és önkormányzati intézmények élvezhessék a jövő közlekedését jelentő okos és zöld megoldást, az elektromos autózás élményét és az ehhez kapcsolódó kényelmi szolgáltatásokat.

Az E.ON szakmai rendezvényén készült videót ITT nézheti meg.

Zöld

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért

startup

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért.

Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startup-ok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

EIT Food az innovatív élelmiszeripari és mezőgazdasági ötletek támogatására

Az EIT Food az Európai Innovációs és Technológiai Intézet élelmiszer-szakterülettel foglalkozó, tudományos és innovációs közössége. Az EIT Food élelmiszeripari és mezőgazdasági területre fókuszáló oktatási, innovációs és vállalkozásfejlesztési programjai startupokat és innovátorokat támogatnak ötletük megvalósításában.  Magyarországon 2021-től érhetőek el programjaik magyar csapatok, startupok és Magyarországon élő külföldi csapatok számára egyaránt. A magyar Hub tagjai a Campden BRI Magyarország és a PANNON Pro Innovációs Szolgáltató Kft., előbbi az oktatási és innovációs tevékenységek, míg utóbbi a startup programok elsődleges kapcsolattartója.

Nemzetközi startup programok a kezdeti ötletfázistól a befektetésszerzésig

A programok résztvevői nemcsak szakmai segítséget kapnak, de akár befektetést is szerezhetnek ötleteik megvalósításához. A csapatok a kezdeti fázistól egészen a piacra lépésig juthatnak el, a legjobbak pedig vissza nem térítendő pénzbeli támogatást is kaphatnak. A startup programok továbbá lehetőséget biztosítanak nemzetközi kapcsolatépítésre is, amelynek köszönhetően a csapatok partnereket és támogatókat szerezhetnek a program alatt. Az EIT Food változatos programjai között bármilyen érettségi fázisban lévő startup találhat számára megfelelőt.

EIT Jumpstarter

Az EIT Jumpstarter az egyik legtágabb ágazatközi program, amelyet olyan korai stádiumú innovátorok számára terveztek, akik szeretnék kidolgozni az üzleti tervüket, eljuttatni ötleteiket potenciális befektetőkhöz és elindítani üzleti tevékenységüket. A program hat tudás- és innovációs közösség együttműködésével kerül megrendezésre: EIT Health, EIT Raw Materials, EIT Food, EIT InnoEnergy, EIT Manufacturing és EIT Urban Mobility.

TeamUP

A TeamUp összehozza a vezető technológusokat a legjobb üzleti szakemberekkel, és támogatja őket a hatékony agrár-élelmiszeripari vállalkozások építésében. A program segít megtalálni a megfelelő társalapítót, valamint szakértői útmutatást, képzést, hálózatépítést és finanszírozást nyújt az agrár-élelmiszeripari startupok növekedéséhez. A résztvevő csapatok havi 2.000 euró vissza nem térítendő támogatást kaphatnak.

Test Farms

A Test Farms program olyan startupok számára szól, akik már létrehoztak egy innovatív megoldást, amely javíthatja a mezőgazdasági gyakorlatokat. A program segít az agritech technológia vagy termék valós körülmények közötti validálásában és ezáltal növeli a kereskedelmi siker esélyeit. A résztvevő csapatok 3.000 euró vissza nem térítendő támogatást kaphatnak.

Seedbed

A Seedbed olyan vállalkozó tudósoknak, feltörekvő vállalkozóknak és újonnan alapított startupoknak nyújt támogatást, akik piaci validálás előtt állnak és szeretnék a kereskedelmi lehetőségeiket a lehető legjobban kihasználni. A résztvevő csapatok 6.000 euró vissza nem térítendő támogatást kaphatnak.

EIT Food Accelerator Network (FAN)

Az EIT Food Accelerator Network összekapcsolja az agrár-élelmiszeripari startupokat az iparág vezető vállalati és kutatási partnereivel annak érdekében, hogy teszteljék technológiájukat és sikeresen bevezessék azt a piacra.

RisingFoodStars

A RisingFoodStars olyan startupoknak szól, amelyek már rendelkeznek ügyfelekkel. A program lehetővé teszi a sikeres agrár-élelmiszeripari növekedést a nemzetközi piacra lépésen keresztül.

Az EIT Food startup programokról további információ a Klímainnovációs Közösség honlapján található.

Innovátoroknak szóló szakmai workshopok

A minden évben megrendezésre kerülő startup programokon kívül szakmai workshopok is várják az érdeklődőket, idén két ilyen rendezvényre került sor.

  • EIT Food Challenge Labs 2021: A jelenleg is futó EIT Food Challenge Labs eseménysorozat célja, hogy valós élelmiszeripari problémákra innovatív megoldásokat találjanak a különböző területekről érkező résztvevők. Iparági kutatás és szakértői vélemények alapján idén két fókuszterülethez tudtak csatlakozni a csapatok: célzott táplálkozás és alternatív fehérjék, valamint körkörös élelmiszer rendszerek és fenntartható mezőgazdaság. A kutatást, ötletelést és koncepcióalkotást tapasztalt design thinking és service design trénerek vezetik. A résztvevők továbbá iparági mentoroktól is kapnak visszajelzést a projektük kapcsán, a legjobb csapat pedig 2.000 euró nyereményben részesül.
  • EIT Food – Konfliktusmenedzsment workshop: A Konfliktusmenedzsment workshop célja olyan gyakorlati tudás átadása, amely segíti a startupokat a hatékony konfliktuskezelésben. Ez a téma azért kiemelten fontos, mert a startupok bukásának jelentős részét a csapaton belüli, valamint a csapat és a befektető közötti konfliktus vagy diszharmónia okozza. A konfliktusokkal járó feszültségek és nehézségek egy része elkerülhető hatékony konfliktuskezelési módszerek segítségével.

Elindult az előregisztráció a 2022-es nemzetközi startup programokra

A jövőre induló startup programokra érdemes már most előregisztrálni a Klímainnovációs Közösség oldalán található form kitöltésével!

További startup programok, eseményajánlók és friss hírek a Klímainnovációs Közösség Facebook oldalán.

Tovább

Zöld

Országszerte több mint 1000 fát ültet a Vodafone a 10 millió Fa Alapítvánnyal

vodafone

Az ültetésben a vállalat dolgozói is aktív szerepet vállalnak.

Országszerte 1600 facsemetét ültet a Vodafone Magyarország, jelentős részüket a 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködésben, ezzel is hozzájárulva a zöldebb és fenntarthatóbb jövőhöz. Az erdősítés idén Budapesten és Miskolcon veszi kezdetét, majd 2022 tavaszán számos vidéki városban folytatódik. A kiserdők telepítésében a Vodafone dolgozói is részt vesznek.

A csoportszintű fenntarthatósági kezdeményezések mellett a Vodafone Magyarország számos lokális környezetvédelmi programot indított az elmúlt időszakban. A vállalat most 1600 facsemetét ültet országszerte, nagy részüket a 10 millió Fa Alapítvánnyal közösen, ezzel is hozzájárulva a klíma- és a biodiverzitás védelméhez. Az erdősítés idén novemberben Budapest 4. kerületében kezdődik, majd még ebben az évben Miskolcon, a jövő év elején pedig Tatabányán, Szombathelyen, Győrben, Szegeden, Pécsen, Debrecenben, Székesfehérváron, Nyíregyházán, Nagykanizsán, Egerben, Szolnokon, Kecskeméten, Veszprémben, Zalaegerszegen és Sopronban folytatódik. A Vodafone fontosnak tartja, hogy munkatársait is bevonja az együttműködésbe, ezért minden helyszínen lehetőséget biztosítanak az adott városban található irodák és márkaüzletek dolgozóinak, hogy  részt vegyenek a fatelepítésben.

„A fenntarthatóság és bolygónk védelme közös ügyünk. Ahhoz, hogy érdemi előrelépés történjen ezeken a területeken, elengedhetetlen, hogy a nagyvállalatok – így a Vodafone is – felelős szerepet vállaljanak ebben. A 10 millió Fa Alapítvánnyal való együttműködésünk révén nem csak fontos lépést teszünk egy zöldebb jövő felé, de kollégáinkat is bevonjuk fenntarthatósági törekvéseinkbe. A karanténidőszak, majd a hibrid munkavégzés bevezetése óta még fontosabbá vált számunkra a közösségépítés, épp emiatt nagyon örülünk, hogy munkatársainkkal közösen egy ilyen különleges és jó célt szolgáló programon vehetünk részt.”

– mondta el a faültetés kapcsán Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettese.

A 10 millió Fa Alapítvány szakmai vezetésével a Vodafone olyan őshonos fafajtákat telepít a kijelölt területeken, mint például a magas kőris, ezüst hárs, hegyi juhar és bugás csörgőfa. A Vodafone nem csak a fák ültetésében működik együtt a 10 millió Fa Alapítvánnyal, hanem azok teljes körű gondozását is az ültetéstől számított első 3 évben, amely a legfontosabb időszak az elültetett facsemeték megerősödéséhez. Az így létrejövő kiserdők fái a megfelelő tápanyag-utánpótlásnak és szakszerű ápolásnak (öntözés, metszés, mulcsolás) köszönhetően megfelelő ütemben tudnak majd fejlődni, és kifejteni széndioxid-semlegesítő hatásukat.

„Minden egyes elültetett fa egy újabb lépés a 10 milliós célunk felé, így a Vodafone faültetési programja is nagyon fontos mérföldkő. Alapítványunk célja az is, hogy széles társadalmi bázison, hálózati kapcsolatrendszert kiépítve, közösségként dolgozzunk és minél több emberrel osszuk meg azt az örömöt, amit egy fa elültetése okoz. Épp ezért nagyon örülök annak, hogy a kiserdők telepítését a Vodafone munkatársaival együtt végezzük. Bízunk benne, hogy a Vodafone által indított kezdeményezés más nagyvállalatoknak is példaként szolgálhat.”

tette hozzá Bojár Iván András, a 10 millió Fa közösség alapítója és az Alapítvány vezetője.

A Vodafone Magyarország fenntarthatósági kezdeményezései

A Vodafone az elmúlt években számos kezdeményezést indított el és támogatott mind csoport, mind lokális szinten annak érdekében, hogy közelebb kerüljön csoportszintű céljához, miszerint 2030-ra a vállalatcsoport teljes karbonlábnyomát nettó nullára csökkentik. Ennek érdekében a szolgáltató június vége óta európai működésének energiaellátását 100%-ban megújuló energiaforrásokból fedezi – beleértve a mobil, illetve vezetékes hálózatok, az adatközpontok, a kiskereskedelmi egységek, valamint az irodák energiaigényét. Mindezt az európai leányvállalatok közül a Vodafone Magyarország teljesítette elsőként 2020 októberében.

A Vodafone Magyarország egyik lokális fenntarthatósági célkitűzése, hogy a több mint 400 autóból álló gépjármű-flottája 2025-től már csak elektromos autókból álljon. Ennek első lépésként 106 db ŠKODA Octavia IV plug-in hibrid gépjárművet vehettek át a kollégák szeptemberben, jövő év elejéig pedig 60 további környezettudatos gépjármű, köztük plug-in hibridek és tisztán elektromos autók érkeznek a vállalat flottájába.

A vállalat fenntarthatósági céljaival összhangban épül jelenleg a szolgáltató új székháza is a Budapest ONE irodaparkban. Az irodapark megfelel a WELL Building és a BREEM környezettudatos épületminősítési rendszer követelményeinek. Az új irodaházat energiatakarékos, intelligens központi épületirányítási rendszerrel szerelik fel, és a parkolóházban elektromos autótöltők is lesznek.

A Vodafone fontosnak tartja, hogy ügyfeleit is involválja fenntarthatósági törekvéseibe. 2020-ban a hitelkártya méretű SIM-kártya tartókat fele akkora méretűre csökkentették, ezzel a lépéssel pedig fél év alatt 1,6 tonna műanyagot spóroltak meg. Ezt követően idén augusztusban környezetkímélő, plasztikkártya nélküli eSIM-et tettek elérhetővé az ügyfelek számára. Mindezeken felül pedig az elmúlt hetekben jelentették be, hogy a nem eSIM-kompatibilis készülékek esetében 100%-ban újrahasznosított műanyagból előállított ecoSIM-eket igényelhetnek az ügyfelek.

Tovább

Zöld

Komposztáló robot lett a Planet Bootcamp legjobbja

planet bootcamp

Papírhulladékból magbonbon, kompozitból felni, közösségi csomagszállítás és egy szerethető robot, amely kukacok és szagok nélkül oldja meg otthonunkban a komposztálást.

Többek között ezeket a megoldásokat hozták a körforgásos gazdaság és piacvezető nagyvállalatok kihívásaira a Planet Bootcamp startupjai. 

A Kék Bolygó Alapítvány és a Design Terminal már második alkalommal fogott össze, hogy lépéseket tegyen az élhetőbb bolygóért. Aktuális kezdeményezésük, a Planet Bootcamp a körforgásos gazdaság kihívásaira kereste a legfrappánsabb, piacképes, innovatív válaszokat. Induló vállalkozásként már csak azért is érdemes volt jelentkezni a versenyre, mert olyan nagyvállalatok csatlakoztak az eseményhez, mint a BMW, a MOL Magyarország, a Nestlé Hungária, a Vajda Papír és az ALTEO Energiaszolgáltató.

A bootcampen kilenc startup vett részt, a fejlesztéseik workshopokon, mentorok segítségével végzett tökéletesítése mellett a legnagyobb értéket számukra az adta, hogy közvetlenül a nagyvállalati képviselőkkel tudtak egyeztetni megoldásaikról. A bootcamp egyik legfőbb célja ugyanis az volt, hogy a startupok és a nagyvállalatok egymás iránti nyitottságát segítse elő, bebizonyítsa, hogy eltérő méretű és kultúrájú szervezetek is tudnak közös célról, együtt gondolkodni.

A Cleango megoldása a nagyvárosi autómosásra hoz időtakarékosabb és környezetkímélőbb megoldást, a Compocity robotfejlesztése a beltéri komposztálást teszi hatékonnyá és szórakoztatóvá. A Kling Technology kompozit technológiával állít elő könnyű felniket, míg a Seed Bonbon Handmade Kft. papírhulladék újrahasznosításával készít ültethető reklámajándékokat. A Smart CapacitSystem a fogyasztóknak és a beszállítóknak segítene abban, hogy egyensúlyba hozzák az energiafogyasztásukat és -termelésüket. A tOURmix közösségi, környezetkímélő csomagszállítási megoldást fejleszt. Az Ugrinpack-Erdősi Kft. komposztálható, növényi alapanyagból készült csomagolóanyagokat állít elő. A Vilhemp is hasonló megoldással foglalkozik: természetes összetevőket tartalmazó, saját fejlesztésű alapanyagból gyártanak termékeket. A Violinda Design papírhulladék segítségével készíti el tartós minőségben táskáit, pénztárcáit.

A programot záró, november 18-i Demo Day-en Sódar Gabriella, a Kék Bolygó Alapítvány fenntarthatósági innovációs vezetője, Jónás László, a Design Terminal szakmai vezetője és Tatár Csilla szerkesztő, műsorvezető értékelte a startupok bemutatóit. A zsűri döntése alapján a bootcamp legjobb csapata a Compocity lett, a hatékony három nap legnagyobb hozadéka azonban kétségtelenül az a számtalan beszélgetés, ami érdemi lépéseket, együttműködéseket indíthat el a körforgásos gazdaságot illetően induló vállalkozások és nagyvállalatok között.

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss