Ipar

Csúcstechnológia az állattelepen

Schneider Electric EcoXpert Vill-kor állattelep

Schneider Electric megoldásokkal tették fenntarthatóbbá és energiahatékonnyá az állattartást

Az írországi fekete Angus szarvasmarhák és a legmodernebb energiamenedzsment rendszerek találkozását hozta a Vill-Korr alapítóinak Tényőn létrehozott állattelepe, ami így nem csak a finom falatok, de az energetikai csúcstechnológia fellegvára is lett. A Magyarországon eddig egyedülálló fejlesztés gyors megvalósítását segítette, hogy a Vill-Korr az egyik első résztvevője a Schneider Electric újonnan indult EcoXpert programjának.

Az vagy, amit megeszel – ez az egyszerű alapigazság volt az egyik mozgatórugója annak, hogy a villamossági tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozó Vill-Korr alapítói gondoltak egy merészet és állattenyésztésbe kezdtek. Bár a Gasztonyi család tagjai eredetileg egy kisebb léptékű beruházásban gondolkodtak, melynek része volt az állattartás, valamint egy főleg családi igényeket kiszolgáló, kiváló minőségű húst biztosító vágópont, a projekt jócskán túlnőtt az eredeti elképzeléseken. Jelenleg már közel 170, Írországból érkezett fekete Angus szarvasmarha van a gazdaságban és egy profi séfet is felfogadtak, hogy minőségi ételeket állítsanak elő a húsukból, amelyeket forgalmaznak.

A holisztikus gazdálkodás jegyében saját maguk termelik és állítják elő a marhatartáshoz szükséges takarmánymennyiséget is. A mintagazdaság jelenlegi fejlesztésének része az élelmiszerfeldolgozóüzem modernizálása, melyben a hagyományos, kézműves hús- és sajtelőállításra helyezik a fő hangsúlyt. A már meglévő gyümölcsös költséghatékony fenntartása érdekében innovatív öntözéstechnológiai megoldást telepítettek, mely a sokkolástól a gyökérzóna öntözéséig egy lépcsőzetes automatikával ellátott rendszeren keresztül valósul meg, egy 180 méter mély kútról.

Jól mutatja a tulajdonosok innovatív gondolkodását, hogy a farm megtervezésétől fogva kapcsolatban vannak a régió releváns felsőoktatási intézményével a Széchenyi István Egyetemmel. A birtok 2021-ben hivatalosan is a Mezőgazdaság és Élelmiszertudományi Kar mintagazdaságává vált.

Tényő festői fekvése pedig egy újabb gondolatot is beindított, hiszen akár össze lehetne kötni az új szenvedélyt, az állattartást a régi üzlettel, a cég ugyanis 1990-ben alakult. Ezért egy szálláshelyet is kialakítottak, ahol mintegy 30-40 főt tudnak vendégül látni, és kiváló lehetőséget nyújt a partnerekkel történő jobb megismerkedésre, vagy akár vadászturizmusra, táboroztatásra.

Ez utóbbi fejlesztés is indokolta, hogy a legmodernebb energiamenedzsment megoldásokat is használják a gazdaságban, de természetesen a telepített gépek, elosztók, illetve a 200 kilowatt teljesítményű napelempark adatainak hasznosítása is szerepelt a célok között. A társaság a Schneider Electric EcoStruxure rendszereit választotta, illetve a cég eszközeit használja a telepen. Ezt a döntést a két vállalat több évtizedes múltra visszatekintő szakmai együttműködése mellett az is indokolta, hogy a Vill-Korr tulajdonosai úgy látják, hogy jelenleg a Schneider Electric kínálja a legkomplexebb rendszert a piacon.

Bár a gazdaság kialakítása már lassan négy éve kezdődött, az energiamenedzsment rendszer kapcsán tavaly ősszel indultak meg az egyeztetések a Vill-Korr és a Schneider Electric szakemberei között. A projekt keretében kialakítottak egy rendszert, amely olyan jellegű mérések elvégzésére is alkalmas, ami még ipari környezetben is ritkaságnak számít. A különféle kommunikációs készülékeknek és az EcoStruxure Power Monitoring Expert (PME) energiamenedzsment rendszernek köszönhetően felhasználóbarát, az üzemeltetők számára könnyen elsajátítható felületen keresztül képesek monitorozni és elemezni a villamosenergia-ellátást biztosító berendezések állapot- és környezeti adatait, valamint a technológiai berendezések fogyasztási adatait is.

A Vill-Korr az egyik első résztvevője a Schneider Electric újonnan indult EcoXpert programjának.

A Gasztonyi család gazdaságában kialakított rendszer alkalmas arra is, hogy a Schneider Electric tanácsadói szoftverei közül az EcoStruxure Power Advisor (PA) platformmal kommunikáljon. Ez biztosítja a család és az üzemeltetési csapat számára a folyamatos műszaki tanácsadást a Schneider Electric szakemberei által kiértékelt PA elemzéseken keresztül, ezáltal tudják az állattelep és a szálloda működését biztosító hálózatot optimalizálni.

A tavaly őszi rajtot követően az energiamenedzsment rendszer már el is készült, jelenleg az éles beüzemelésen dolgoznak a szakemberek. A rövid fejlesztési idő annak is köszönhető, hogy a Vill-Korr egyike azon első cégeknek, amelyek részt vesznek a Schneider Electric EcoXpert Digital Panel Badge programjában. A minősítést megszerző cégek szakemberei a projektek során a berendezések elkészítése és telepítése mellett a Schneider Electric által fejlesztett nyílt, felhőalapú IoT platform, az EcoStruxure okosmegoldásainak telepítését, üzembe helyezését és karbantartását is képesek elvégezni.

A fejlesztés eredményeként olyan információk állnak rendelkezésre a tényői gazdaságról, amelyek lehetővé teszik annak energiahatékony működtetését, nagy lépést téve a fenntartható állattartás irányába. A kiépített rendszer a beruházók elképzelései szerint referenciaként is szolgálhat és abban bíznak, hogy idővel más hazai állattartó telepek, vagy gazdálkodók is felismerik a benne rejlő lehetőségeket.

www.se.com/hu/hu/

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss