Ipar

Liverpoolban üzembe helyezték az Egyesült Királyság elektromos hálózatának stabilitását szolgáló ABB szinkronkompenzátorokat

Az ABB befejezte a Statkraft, Európa legnagyobb megújulóenergia-termelőjének fontos, kulcsrakész projektjét, amelynek célja, hogy segítsen helyreállítani az Egyesült Királyság elektromos hálózatának stabil működéséhez nélkülözhetetlen hiányzó rendszerinercia-szintet.

Ez alapvető fontosságú, mivel az ország a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiák, például a szél- és napenergia használatára tér át. A projekt keretében az ABB két magas inerciájú, szinkronkompenzációs rendszert telepített a liverpooli Lister Drive Greener Grid Parkban. Az üzembe helyezett két rendszer az Egyesült Királyság 2025-re tervezett inerciaigényének körülbelül egy százalékát biztosítja.

Hagyományosan a fosszilis tüzelőanyaggal működő turbinák biztosították a stabil energiahálózatok fenntartásához elengedhetetlenül szükséges forgási tehetetlenséget. Azonban napjainkban ezeket leállítják, így a hálózatok tehetetlensége (inerciája) csökken. Az olyan innovatív megoldások, mint a Greener Grid Parks, egy szélesebb körű program részét képezik, amelynek célja az öt széntüzelésű erőmű által biztosított tehetetlenségi szint visszaállítása, így az Egyesült Királyság fogyasztói hat év alatt mintegy 122 millió dollárt takaríthatnak meg.

A szinkronkompenzátorok olyan nagyteljesítményű forgógépek, amelyek a szén- vagy gáztüzelésű generátorok működését utánozzák, és alternatív forgási inerciát biztosítanak. Az ABB világszerte számos projektben alkalmaz szinkronkompenzátorokat a villamosenergia-hálózatok megerősítésére. A Lister Drive azonban a világon az első nagy inerciájú rendszer, amelyben egy szinkronkompenzátort egy 40 tonnás lendkerékkel kombináltak. Ez a megoldás 3,5-szeresére növeli a pillanatnyi inerciát, és ezáltal biztosítja, hogy a hálózati frekvencia és feszültség megbízhatóan, stabilan, a hálózat fenntartásához elengedhetetlenül szükséges szűk határok között maradjon.

Heikki Vepsäläinen, az ABB Nagymotorok és Generátorok divíziójának vezetője elmondta:

„Az energiatermelés szén-dioxid-mentessé tétele létfontosságú a világ nettó nulla kibocsátási céljának elérésben. Számunkra kihívás ezt a célt úgy elérni, hogy közben stabil és megbízható villamosenergia-hálózatokat tartunk fenn. E feladat sikeres megoldásában a szinkronkompenzátorok kulcsszerepet fognak játszani. Ezért nagy örömünkre szolgál, hogy a Statkrafttal együtt dolgozhattunk ezen a projekten, amely már most igazolja, hogy az innovatív technológia miként képes megoldani az inerciával kapcsolatos problémákat.”

Az ABB magas inerciájú, szinkronkompenzátoros rendszereit Svédországban gyártották, telepítésüket az ABB UK műszaki csapata végezte. A létfontosságú rendszerek folyamatos rendelkezésre állásának biztosítása érdekében a Statkraft 10 éves szerződést kötött az ABB-vel, amelynek keretében az ABB tervszerű karbantartási szolgáltatásokat és hibaelhárítást végez. Az ABB Ability™ digitális állapotfigyelő megoldásainak teljes csomagja is telepítésre került; ezek alkalmazása a teljesítmény optimalizálását és a karbantartási igények előrejelzését biztosítja. A valós idejű adatok felhőalapú elemzéssel történő értékelésével a karbantartásért felelős csapat még a problémák megjelenése előtt meg tudja tervezni a javítási intézkedéseket, így biztosítva a rendszer megbízhatóságát.

A Statkraft Európa legnagyobb megújulóenergia-termelője, és a vízenergia-termelés területén is nemzetközi vezető szerepet játszik. A vállalatcsoport vízenergiát, szélenergiát, napenergiát és gáztüzelésű erőműben előállított villamos energiát termel, valamint távfűtést biztosít. A Statkraft az energiapiac globális szereplője. A Statkraft 5300 alkalmazottat foglalkoztat 21 országban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss