Mozgásban
Technológiai versenyfutás a teherautó- és autóbusz abroncsok terén
Napjainkban a közlekedési ágazatban tapasztalható technológiai fejlődés, valamint az egyre növekvő igény a hatékonyabb, fenntarthatóbb és környezettudatos mobilitási megoldások iránt jelentősen felgyorsítják a változások ütemét.
A prémium gumiabroncsgyártók jelenleg kemény technológiai versenyben vannak egymással, hogy egyre jobb menetteljesítményt nyújtsanak az utakon, mindezt fenntarthatóbb anyagok felhasználásával, kisebb szén-dioxid kibocsátással, a teljes termelési folyamaton keresztül, az alapanyagoktól egészen az abroncsok végfelhasználásáig. Emellett azt tapasztaljuk, hogy az új járművek jelentette kihívások még nagyobb nyomást gyakorolnak a gyártókra az innováció területén.
Az innovációnak három kulcsfontosságú irányzata van, amelyek lehetővé teszik, hogy az abroncsok jobb menetteljesítményt nyújtsanak az utakon, és konzisztens minőséget biztosítsanak a futófelület első milliméterétől az utolsóig: a mesterséges intelligencia, az anyagtudomány és a vulkanizáló formák 3D nyomtatása. Ez a három technológiai ágazat olyan gyors ütemben fejlődik, hogy alig néhány éve még a mai abroncsok megtervezése és gyártása szinte lehetetlen feladat lett volna.
MI/ szuperszámítógépek
A digitális átalakulás teljes sebességre kapcsolt az autóiparban. A Hankook új tehergépjármű- és autóbusz-termékeket fejleszt egy virtuális gumiabroncsmodell segítségével. Rendszerint a gumiabroncs-fejlesztési folyamat a tényleges gumiabroncsminták gyártásából és számos alkalommal történő teszteléséből áll a kívánt teljesítmény elérése érdekében. A virtuális gumiabroncs-modellel a termékfejlesztés egy számítógépes programot használ, amely megtervezi a virtuális gumiabroncsot, valamint felbecsüli és ellenőrzi a teljesítményt a különböző fizikai adatok, korábbi tesztadatok és MI-algoritmusok alapján. Ez a folyamat csak egy végső fizikai ellenőrző tesztet igényel, így a fejlesztési költség és idő hatékonyan csökkenthető.
A gumikeverék a gumiabroncs legfontosabb alkotóeleme. Ez különböző alapanyagok összekeverésével készül, mint például természetes és szintetikus kaucsuk, valamint korom. A fejlesztési folyamat meglehetősen összetett, mivel a tulajdonságok olyan változóktól függenek, mint a hőmérséklet, a keverési folyamat és a nyomás. A keverékek tulajdonságainak kiszámítására a Hankook kifejlesztette a Virtual Compound Design (VCD) modellt. A gumiabroncs-keverék fejlesztése közben a VCD-technológia az MI által készített elemzéseket használja és optimális keverékkombinációkat hoz létre. A legújabb VCD-rendszer a számítások eredményeit többször teszteli virtuális szimulációkkal egy felhőplatformon. Az adatok felhasználásával a fejlesztési idő jelentősen csökkenhet, mivel a keverékek tényleges létrehozása és tesztelése immár nem szükséges.
Anyagtechnika
A Hankook „E.Circle” fenntarthatósági stratégiája alapján a cég elkötelezett aziránt, hogy 2050-re a hagyományos, kőolaj-alapú alapanyagokat 100%-ban fenntartható anyagokra cserélje, ezáltal csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, nem csak a haszongépjárművekre gyártott termékek esetében. Ma a Hankook csaknem 30%-ban fenntartható alapanyagokat használ a legújabb teherautó- és autóbuszabroncs generációhoz.
Az általánosságban használatos fenntartható nyersanyagok közé tartozik a természetes gumi, a visszanyert szén, az újrahasznosított gumi stb. Tervezik továbbá a különböző fenntartható anyagok használatát, köztük az újrahasznosított mezőgazdasági hulladékból készült biotöltőanyagokat, valamint az ISCC által ellenőrzött szintetikus kaucsukot, amelyet újrahasznosított műanyagból kinyert nyersanyagokból készítenek.
Európában az új Euro-7 előírás van érvényben, amely – amellett, hogy szabályozza a kibocsátást – tartalmaz szabályozásokat a TRWP (gumikopásból és útkopásból adódó részecskék) tekintetében. Emellett az elektromos teherautók és buszok elterjedése is várhatóan egyre gyorsabb lesz, így a Hankook támogatja a gumiabroncs-keverékek fejlesztését és javítását, elsősorban a kopás és a gördülési ellenállás csökkentését célozva.
3D nyomtatott vulkanizáló formák fémből
A fém 3D nyomtatási technológiának köszönhetően a Hankook prémium abroncsok futófelületének kialakítása tartalmazhat olyan funkciókat, amelyek nem láthatók az új gumiabroncson. Ezek a rejtett barázdák és futófelületi elemek növelik a futófelületi blokkok merevségét azáltal, hogy alakzáró kapcsolatot hoznak létre az úttal való érintkezés során. A stabilabb futófelületi blokkok kevesebb hőt, kisebb mértékű kopást és alacsonyabb gördülési ellenállást jelentenek, megnövelve ezáltal az üzemanyag-hatékonyságot és az élettartamot. Az abroncs kopásával a gumiabroncs rejtett elemei megjelennek, ez pedig új tapadási felületeket és vízelvezető csatornákat eredményez. A gumiabroncs ezáltal megőrzi tapadását és vontatási teljesítményét még akkor is, ha az abroncs 70%-os vagy annál nagyobb mértékben kopott.
Szinte lehetetlen ilyen típusú mintázatokat létrehozni kifinomult 3D nyomtatott vulkanizálóformák és gyártási technológia nélkül. A Hankook már 2013-ban megkezdte az additív gyártási technológia, a „3D nyomtatás” tanulmányozását, valamint a gumiabroncs-tervezési iparágba való integrálásának lehetőségeit. A Hankook immár ezt a technológiát használja a 3D lamellák, barázdák és csatornák gyártásához a prémium abroncsok legújabb generációjánál. Mára a Hankooknak sikerült fokozatosan javítania az élettartamot, a tapadást, az üzemanyag-hatékonyságot és a kormányozhatóságot a futófelület első milliméterétől az utolsóig.
Az előző generációs termékekhez képest 20%-os javulás érhető el e három kulcsfontosságú technológia gyors fejlődésének köszönhetően. Ez az oka annak, hogy a Hankook megújítja a termékpalettát. Mára az európai eladások több mint 80%-át a kevesebb mint 3 évvel ezelőtt bevezetett abroncsok teszik ki, és ez a szám növekedni fog a legújabb generációs termékek bevezetésének köszönhetően, amelyek ezeket a technológiákat használják.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Forradalmi autómosási módszerek a jövő jegyében
Az autómosás világa gyorsan változik, a technológiai fejlődés itt is új utakat nyitott. Ám gondoltál már arra, hogy autódat végre anélkül tisztíthatod meg, hogy aggódnod kéne a vízfüggőség vagy az eszközigény miatt? Az innovatív megoldások között egyre inkább teret nyer a gyors autómosás technikája, amely elhozza neked a jövő technológiáját, miközben csökkenti az ökológiai lábnyomot.
Működik megújuló energiák nélkül?
A hagyományos autómosók által használt százliteres vízfelhasználást a gyors autómosás váltotta fel, amely mindössze fél liter vizet igényel. De hogyan lehetséges ez? A nanotechnológia segítségével a tisztítószerek molekulái olyan hatékonyan oldják fel és vonják körbe a szennyeződéseket, hogy azok egyszerűen letörölhetők, karcolások nélkül. Az ilyen innovációval dolgozó csapatok igyekeznek bebizonyítani, hogy a jármű tisztítása nem jelent egyet a pazarlással. Emellett az eszközeik többsége akkumulátoros, így az áramhasználatot is minimalizálják.
Védelem a karcolások ellen
Többen kérdezik, nem rongálja-e a fényezést ez az új módszer? Gyakran hallani, hogy a hagyományos autómosó szivacsok karcolásokat hagynak a kocsi felületén. Ennek elkerülése végett a nanotechnológiás tisztítószerek védőréteget képeznek a szennyeződéseken, így azok nem karcolják a fényezést. A prémium mikroszálas törlőkendőkkel történő tisztítás pedig biztosítja, hogy járműved ragyogó és sértetlen maradjon.
Mobilitás a zsebben
Ahogyan az életünk egyre inkább a digitális térbe terelődik, úgy az autómosó szolgáltatások is átléptek erre a színtérre. Egy applikáció segítségével gyerekjáték megtekinteni a különféle szolgáltatásokat és árakat, majd akár a kanapéról időpontot foglalni. A rendszer automatikusan besorolja a járműved méretét, így biztosan az arányos díjszabás szerint fizetsz. Ha már a modern kényelemmel élünk, miért ne lehetne a tiszta autó is egy kattintásra?
Hogyan működik a fizetési rendszer?
A digitális korban a fizetési lehetőségek is átalakultak. Bár sokan még a készpénzhez ragaszkodnak, itt főként bankkártyás, valamint Google és Apple Pay opciók állnak rendelkezésre. Ez megkönnyíti a folyamatot, és az alkalmazás gyors és biztonságos tranzakciókat garantál. Elavult a készpénz, amikor a telefonod úgyis mindig nálad van, nem?
Hogyan talál rád az autómosó szakember?
Megvan a helyed, lefixáltad az időpontot. De mi történik akkor, ha megérkezik az autómosó szakember? A munkavállalók a megadott időben felveszik veled a kapcsolatot telefonon, így nem kell a távollét miatt aggódnod, hiszen minden gördülékenyen zajlik. A munka befejeztével szintén értesítenek, így átnézheted az elkészült munkát és elismerheted, hogy járműved tisztán és ragyogóan vár rád.
Mi van, ha extra szolgáltatásra lenne szükséged?
Előfordulhat, hogy az alap mosás mellett további tisztítási igényed merül fel a helyszínen. Ebben az esetben is egyszerű a dolog, elég szólnod a helyszínen lévő szakembernek, aki továbbítja a kérésedet. A további költségeket banki átutalással tudod rendezni, ezzel elkerülve a készpénzes fizetést.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amit a négyévszakos gumikról tudnod kell
A négyévszakos gumiabroncsok egyre népszerűbbek azok körében, akik elsősorban városi környezetben autóznak, hiszen így nem kell évente kétszer a gumicserével bajlódni. Ezek az abroncsok kellemes kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli abroncsok között, azonban a teljesítményük nagyban függ az időjárási viszonyoktól és az vezetés egyéb körülményeitől.
Azzal viszont érdemes biztosra menni, hogy az adott gumi tényleg négyévszakos-e. Ehhez nem kell tech gurunak lenni, az alábbi cikkben bemutatjuk, hogyan ismerheted fel a megfelelő jelöléseket. Emellett azt is eláruljuk, milyen tényezőket érdemes figyelembe venned, ha Royal Black gumiabroncsot vennél az Olcsobbgumi.hu webáruházból négyévszakos kivitelben.
A négyévszakos gumiabroncsok azonosítása
A négyévszakos abroncsokat jellemzően különféle jelölésekkel látják el, hogy megkülönböztethetők legyenek a kifejezetten nyári vagy téli gumikhoz képest. Az egyik leggyakrabban előforduló jelzés az M+S, azaz Mud & Snow, amely arra utal, hogy az abroncs mintázata és felépítése bizonyos mértékig alkalmassá teszi sáros vagy havas útfelületen való használatra. Fontos azonban tudni, hogy az M+S jelölés nem kizárólag a négyévszakos gumikra jellemző – akár egyes nyári abroncsokon is megtalálható lehet –, és önmagában nem jelent valódi téli teljesítményt. A gyártók ezt a jelzést saját hatáskörben tüntethetik fel, így nem nyújt garanciát a tényleges téli alkalmasságra.
Ha biztosra akarsz menni, akkor az M+S mellett még keress olyat is, hogy 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake), ehhez tartozik egy három hegycsúcsból és egy hópehelyből álló ábra is, ami már tényleges téli megfelelőséget kódol. Egyes gyártók használják még az All season, illetve a 4S (Four Seasons) jelöléseket is, ezek is egyértelmű négyévszakos alkalmasságot biztosítanak.
Neked való a négyévszakos abroncs?
A négyévszakos abroncsok leginkább azok számára ideálisak, akik kevésbé tapasztalnak jelentős havazást, illetve extrém hidegeket, és az utakat is rendszeresen takarítják az általuk járt útvonalakon. Ez elsősorban mifelénk városi körülményeket jelent, tehát az ilyen közegben használt autóra nyugodtan lehet négyévszakos gumit tenni.
Minden más esetben érdemes vállalni a külön téli és nyári gumi cserélgetésével járó kellemetlenségeket, mivel egy négyévszakos abroncs teljesítménye komoly próbatétel esetén bőven elmarad egy tisztességes téli gumiétól. Emellett akkor is érdemes a szezonális gumi mellett döntened, ha sportosabban vezetsz, mivel a négyévszakos tapadása hirtelen kialakult extrém helyzetekben nem mindig elégséges.
Hogyan válassz négyévszakost?
Ha ezek után is úgy ítéled meg, hogy a négyévszakos a neked való választás, akkor mindenképpen figyelj a jelölésekre, az M+S és a 3PMSF együttes megléte például kellő biztosítékot jelenthet a minőségre.
Emellett a márka sem mindegy, ha árérzékeny vagy, akkor is érdemes például nagyobb gyártók gazdaságos márkáit választanod, hiszen ezek hosszú távon kifizetődő megoldást kínálnak.
A négyévszakos gumik kényelmes és költséghatékony megoldást jelenthetnek elsősorban a városi közlekedéshez, azonban érdemes körültekintően eljárni, hogy a biztonságot és a vezetési élményt ne tedd kockára a fenti szempontokért.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák
Átlagosan 1-16 százalékkal csökkentik a városi autópályák a társas kapcsolatok számát azok között, akik az út két oldalán élnek – állapítja meg egy friss, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével lezajlott nemzetközi kutatás.
A forgalmas utak és a társadalmi kapcsolatok csökkenése közötti kapcsolatot a városfejlesztési kutatások már az 1960-as évek óta széles körben ismerik, de eddig soha nem mérték empirikusan. Az ITU Copenhagen, a bécsi Complexity Science Hub, a Budapesti Corvinus Egyetem és a University of Amsterdam kutatói most számszerűsítették ezt a hatást, az eredményeket március elején publikálták a Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) folyóiratban.
A kutatócsoport 1 millió Twitter-felhasználó 2013-as, becsült lakóhely-adatait és online kapcsolatait elemezte az Egyesült Államok 50 legnagyobb városának városi autópálya-hálózatával összevetve. Ez alapján, egy az autópályák elhelyezkedésére nem érzékeny random kapcsolathálózatot készítettek, mellyel összehasonlítva mérhetővé vált az autópályák befolyása a társas kapcsolatokra, egy elválasztási pontszámon (barrier score) keresztül.
Az eredmények szerint a városi autópályák minden egyes amerikai városban csökkentették a társadalmi kapcsolatok számát, átlagosan 1-16 százalékkal. Ez a hatás különösen erős 5 kilométeren belül, és összhangban áll olyan múltbeli amerikai állami törekvésekkel, amikor az autópályákat kifejezetten arra építették, hogy közösségeket szigeteljenek el, különösen a feketéket. A társas kapcsolatok legnagyobb csökkenését Clevelandben és Orlandóban tapasztalták, míg legkevésbé Portlandben és New Yorkban zavarják az autópályák a társas életet.
„A várakozásaink szerint a városi autópályák elválasztó hatása nemcsak az Egyesült Államokban, de más országokban, így Magyarországon is kimutatható lesz, ehhez azonban további kutatások szükségesek”
– mondta Juhász Sándor, a Budapesti Corvinus Egyetem CIAS Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a tanulmány egyik szerzője.
A kutatócsoportnak köszönhetően most először kvantitatív bizonyítékok állnak a rendelkezésre arról, hogy a közlekedési infrastruktúra kialakítása szétzilálhatja a szociális hálózatokat és szegregálhatja a városrészeket. Ennek fényében a döntéshozóknak érdemes olyan infrastrukturális döntéseket hozni, amelyek figyelembe veszik a társadalmi szövetre tett hatást és újra összekapcsolhatják a városi közösségeket.
A kutatást a Carlsberg Alapítvány COCOONS projektje, az EU Horizont Projekt JUST STREETS és az EU Marie Skłodowska-Curie Posztdoktori Programja finanszírozta.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Hasznosnak tartjuk a mesterséges intelligenciát, mégsem élünk vele
-
Gazdaság2 hét ago
A vállalatok miatt kell fenntartani a bankfióki pénztárakat
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja eddigi legerősebb szívóteljesítményű vezeték nélküli álló porszívóját, a Bespoke AI Jet Ultra-t
-
Mozgásban2 hét ago
Szétzilálják a társas kapcsolatainkat a városi autópályák
-
Okoseszközök2 hét ago
A Philips Monitors első modellje 5 év garanciával és TCO Certified, generation 10 tanúsítvánnyal
-
Ipar6 nap ago
Kiberbiztonsági ellenőrzés CNC gépekhez
-
Egészség2 hét ago
Az egészséges fogíny a szervezet fontos védelmi vonala
-
Egészség1 hét ago
Még nem késő: itt az idő felkészülni a Balaton-átúszásra!