Connect with us

Mozgásban

Technológiai versenyfutás a teherautó- és autóbusz abroncsok terén

Napjainkban a közlekedési ágazatban tapasztalható technológiai fejlődés, valamint az egyre növekvő igény a hatékonyabb, fenntarthatóbb és környezettudatos mobilitási megoldások iránt jelentősen felgyorsítják a változások ütemét.

A prémium gumiabroncsgyártók jelenleg kemény technológiai versenyben vannak egymással, hogy egyre jobb menetteljesítményt nyújtsanak az utakon, mindezt fenntarthatóbb anyagok felhasználásával, kisebb szén-dioxid kibocsátással, a teljes termelési folyamaton keresztül, az alapanyagoktól egészen az abroncsok végfelhasználásáig. Emellett azt tapasztaljuk, hogy az új járművek jelentette kihívások még nagyobb nyomást gyakorolnak a gyártókra az innováció területén.

Az innovációnak három kulcsfontosságú irányzata van, amelyek lehetővé teszik, hogy az abroncsok jobb menetteljesítményt nyújtsanak az utakon, és konzisztens minőséget biztosítsanak a futófelület első milliméterétől az utolsóig: a mesterséges intelligencia, az anyagtudomány és a vulkanizáló formák 3D nyomtatása. Ez a három technológiai ágazat olyan gyors ütemben fejlődik, hogy alig néhány éve még a mai abroncsok megtervezése és gyártása szinte lehetetlen feladat lett volna.

MI/ szuperszámítógépek

A digitális átalakulás teljes sebességre kapcsolt az autóiparban. A Hankook új tehergépjármű- és autóbusz-termékeket fejleszt egy virtuális gumiabroncsmodell segítségével. Rendszerint a gumiabroncs-fejlesztési folyamat a tényleges gumiabroncsminták gyártásából és számos alkalommal történő teszteléséből áll a kívánt teljesítmény elérése érdekében. A virtuális gumiabroncs-modellel a termékfejlesztés egy számítógépes programot használ, amely megtervezi a virtuális gumiabroncsot, valamint felbecsüli és ellenőrzi a teljesítményt a különböző fizikai adatok, korábbi tesztadatok és MI-algoritmusok alapján. Ez a folyamat csak egy végső fizikai ellenőrző tesztet igényel, így a fejlesztési költség és idő hatékonyan csökkenthető.

A gumikeverék a gumiabroncs legfontosabb alkotóeleme. Ez különböző alapanyagok összekeverésével készül, mint például természetes és szintetikus kaucsuk, valamint korom. A fejlesztési folyamat meglehetősen összetett, mivel a tulajdonságok olyan változóktól függenek, mint a hőmérséklet, a keverési folyamat és a nyomás. A keverékek tulajdonságainak kiszámítására a Hankook kifejlesztette a Virtual Compound Design (VCD) modellt. A gumiabroncs-keverék fejlesztése közben a VCD-technológia az MI által készített elemzéseket használja és optimális keverékkombinációkat hoz létre. A legújabb VCD-rendszer a számítások eredményeit többször teszteli virtuális szimulációkkal egy felhőplatformon. Az adatok felhasználásával a fejlesztési idő jelentősen csökkenhet, mivel a keverékek tényleges létrehozása és tesztelése immár nem szükséges.

Anyagtechnika

A Hankook „E.Circle” fenntarthatósági stratégiája alapján a cég elkötelezett aziránt, hogy 2050-re a hagyományos, kőolaj-alapú alapanyagokat 100%-ban fenntartható anyagokra cserélje, ezáltal csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást, nem csak a haszongépjárművekre gyártott termékek esetében. Ma a Hankook csaknem 30%-ban fenntartható alapanyagokat használ a legújabb teherautó- és autóbuszabroncs generációhoz.

Az általánosságban használatos fenntartható nyersanyagok közé tartozik a természetes gumi, a visszanyert szén, az újrahasznosított gumi stb. Tervezik továbbá a különböző fenntartható anyagok használatát, köztük az újrahasznosított mezőgazdasági hulladékból készült biotöltőanyagokat, valamint az ISCC által ellenőrzött szintetikus kaucsukot, amelyet újrahasznosított műanyagból kinyert nyersanyagokból készítenek.

Európában az új Euro-7 előírás van érvényben, amely – amellett, hogy szabályozza a kibocsátást – tartalmaz szabályozásokat a TRWP (gumikopásból és útkopásból adódó részecskék) tekintetében. Emellett az elektromos teherautók és buszok elterjedése is várhatóan egyre gyorsabb lesz, így a Hankook támogatja a gumiabroncs-keverékek fejlesztését és javítását, elsősorban a kopás és a gördülési ellenállás csökkentését célozva.

3D nyomtatott vulkanizáló formák fémből

A fém 3D nyomtatási technológiának köszönhetően a Hankook prémium abroncsok futófelületének kialakítása tartalmazhat olyan funkciókat, amelyek nem láthatók az új gumiabroncson. Ezek a rejtett barázdák és futófelületi elemek növelik a futófelületi blokkok merevségét azáltal, hogy alakzáró kapcsolatot hoznak létre az úttal való érintkezés során. A stabilabb futófelületi blokkok kevesebb hőt, kisebb mértékű kopást és alacsonyabb gördülési ellenállást jelentenek, megnövelve ezáltal az üzemanyag-hatékonyságot és az élettartamot. Az abroncs kopásával a gumiabroncs rejtett elemei megjelennek, ez pedig új tapadási felületeket és vízelvezető csatornákat eredményez. A gumiabroncs ezáltal megőrzi tapadását és vontatási teljesítményét még akkor is, ha az abroncs 70%-os vagy annál nagyobb mértékben kopott.

Szinte lehetetlen ilyen típusú mintázatokat létrehozni kifinomult 3D nyomtatott vulkanizálóformák és gyártási technológia nélkül. A Hankook már 2013-ban megkezdte az additív gyártási technológia, a „3D nyomtatás” tanulmányozását, valamint a gumiabroncs-tervezési iparágba való integrálásának lehetőségeit. A Hankook immár ezt a technológiát használja a 3D lamellák, barázdák és csatornák gyártásához a prémium abroncsok legújabb generációjánál. Mára a Hankooknak sikerült fokozatosan javítania az élettartamot, a tapadást, az üzemanyag-hatékonyságot és a kormányozhatóságot a futófelület első milliméterétől az utolsóig.

Az előző generációs termékekhez képest 20%-os javulás érhető el e három kulcsfontosságú technológia gyors fejlődésének köszönhetően. Ez az oka annak, hogy a Hankook megújítja a termékpalettát. Mára az európai eladások több mint 80%-át a kevesebb mint 3 évvel ezelőtt bevezetett abroncsok teszik ki, és ez a szám növekedni fog a legújabb generációs termékek bevezetésének köszönhetően, amelyek ezeket a technológiákat használják.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke

A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.

Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.

A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.

A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka

AntOn by Jungheinrich

A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.

„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.

„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”

Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.

A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.

A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.

Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.

Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Vissza az irodába vagy győzött a home office?

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.

A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.

Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.

A home office elterjedtsége ma

Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.

A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.

A hatékony munkavégzés ideális helyszíne

Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.

Amiben az iroda jobb, mint az otthon

A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).

Az ideális iroda ismérvei

A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).

A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet

A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.

Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss