Ipar
Zsugorodás helyett növekedés – a logisztika segíthet túllendíteni a vegyipart a válságon
A húszas évek viharos kezdete, ahogy az utókor tekint majd minden bizonnyal a mögöttünk álló néhány évre, a magyar vegyipari gyártók életében is nyomot hagyott.
A geopolitikai és gazdasági problémák, különösen az infláció és az emelkedő energiaárak következtében olyan folyamatok indultak el ezen a területen, amelyre a szereplőknek reagálniuk kell. Nem mindegy azonban, hogyan teszik ezt. A logisztika területén például előfordulhat, hogy végül drágább lesz a leves, mint a hús, azaz a költségcsökkentés visszaüthet, míg a plusz befektetésekből megtakarítások születhetnek, amelyek hozzájárulhatnak az egyes cégek és az ágazat újbóli fellendüléséhez.
A vegyipari gyártók piaca
A magyarországi vegyipari gyártás bevétele 2026-ra várhatóan a teljes feldolgozóipari hozzáadott érték 10 százalékát éri majd el. A piac éves szinten általában enyhén csökken, 1968 óta átlagosan évi 2,8 százalékponttal.
A tavalyi év bizonytalan jövőt mutatott az európai vegyipar számára. Az infláció ártott a fogyasztói kiadásoknak, a változó geopolitikai helyzet kockázatosabbá tette a hosszú távú befektetési és piaci pozicionálásra vonatkozó döntéseket. Az iparág fenntarthatóság iránti elkötelezettsége nagyszabású átalakulást igényel, és új szabályozások vannak a láthatáron, nem csak Európában.
A magyar vegyipari piacot a magas gáz- és energiaárak, az infláció, az árfolyam-ingadozások, a termeléshez szükséges nyersanyagok változó árai, valamint a rendeletek és jogszabályok változása is befolyásolta.
Az EMEA-térség vegyipara ellenszélben hajóz, és továbbra is bizonytalan a helyzet
A történelem során először fordult elő, hogy az EU több vegyi anyagot importált, mint amennyit exportált. Az export versenyképességének csökkenését az energiaárak hirtelen megugrása váltotta ki, majd az energiaköltségek szintje tartós piaci hátrányt okozott. Az iparági szereplők jelentős része erre reagálva költségmegtakarítási és létszámcsökkentési programokat jelentett be európai telephelyein. Az energiaigényes termelési kapacitásokat csökkentették, sőt néhány esetben véglegesen leállították. 2023 májusa óta a világgazdaságban szerény fellendülés tapasztalható, és az infláció túllendült a csúcspontján.
Hogyan lehet a befektetéseket megtakarítássá alakítani?
A válság különböző vegyipari ágazatokra gyakorolt hatására számos példát lehetne sorolni, de a kérdés továbbra is aktuális: hogyan lehet e kihívások közepette hatékonyan megvédeni a vállalat érdekeit, és nem súlyosbítani a már bekövetkezett veszteségeket? A gyors megoldásokat kereső vállalkozók első gondolata gyakran a költségek csökkentése. Vajon ez a legjobb irány?
Sérült termékek, szállítási késedelmek, helytelen vagy hiányzó jelölések, a szállítmánybiztosítással kapcsolatos problémák – ilyen és ezekhez hasonló gondok származhatnak abból, ha a látszólagos megtakarítások érdekében csupán ár alapján választanak logisztikai szolgáltatót. A vegyipari logisztika esetében ezek nagyon költséges mulasztások. Néhány egyéb szempont figyelembe vételével ezek a kockázatok azonban csökkenthetők – a Dachser szakértői szerint a legfontosabbak az alábbiak:
- Megbízhatóság
Válság idején, amikor az operatív likviditás fenntartása kulcsfontosságú, nincs helye késedelemnek, az áruk károsodásának vagy akár a kommunikáció hiányának.
„Bármely beszállító kiválasztásakor érdemes figyelembe venni annak tapasztalatát, hírnevét, valamint azt, hogy képes-e az elvárásoknak megfelelően szállítani az árukat vagy szolgáltatásokat. A Dachser Chem Logistics nagy tapasztalattal rendelkezik a vegyipari alapanyagok és késztermékek kezelésében, amelyek rendkívüli pontosságot és hatékonyságot igényelnek, hiszen a késedelmek gyakran a gyártók számára szerződéses kötbérrel, ismétlődés esetén akár a szerződés elvesztésével járnak”
– mondja Malomhegyi Tamás a magyarországi Dachser egyik értékesítési vezetője.
- Az ügyfélszolgálat minősége
Az ügyfél üzleti tevékenységét prioritásként kezelő, mindig minőségi szolgáltatást nyújtó logisztikai partnerrel való együttműködés jelentősen befolyásolhatja a túlélési, sőt, a gyarapodási képességet. Fontos, hogy a szolgáltató képes-e hatékonyan kommunikálni, rugalmasan reagálni a változó igényekre, és megoldani a felmerülő problémákat.
Gyakran előfordul például az iparágban, hogy a feladó a logisztikai szolgáltató helyett az ügyfelétől értesül arról, ha az áruja megsérült – holott a korai kommunikáció ilyen esetben lehetővé teheti a gyártó számára, hogy korrigáljon, a károkat enyhítő intézkedéseket tegyen, és csökkentse a veszteségeket. A minőségi ügyfélszolgálat része a problémák nyílt kezelése, ami jelentősen növelheti az ügyfelek bizalmát is.
- Biztonság és fenntarthatóság
A vegyi anyagok, különösen a veszélyes áruk szállítása során fontos, hogy a logisztikai szolgáltató még a szállítmány indulása előtt észlelni tudja a szállítási dokumentációban található eltéréseket. Ha ezekre a forgalmi ellenőrzések során derül fény, az büntetést vonhat maga után. A modern technológiákat használó, logisztikai folyamataikat monitorozó, a környezeti hatások minimalizálására figyelmet fordító üzemeltetők a szállítmányok nagyobb biztonságát garantálhatják, így hozzájárulhatnak a bolygóra gyakorolt negatív hatások csökkentéséhez is. Hosszú távon a felelős logisztikai szolgáltatóval való együttműködés pénzügyi és hírnevet erősítő előnyökkel járhat a vállalat számára.
„A szállítási szolgáltatások kiválasztásakor figyelmet kell fordítanunk a szállítási költséget alkotó valamennyi elemre, és meg kell válaszolnunk néhány kulcsfontosságú kérdést. Milyen szállítási időt vállal a logisztikai szolgáltató a veszélyes áruk esetében? Minden szállítási útvonal alkalmas az ilyen termékek szállítására? Rendelkezik-e a szállítmány valós idejű nyomon követéssel az ellátási lánc minden szakaszában? Összefoglalva, a szállítmány biztosításának nemcsak prioritásnak kell lennie, hanem hozzáadott értéket is kell jelentenie a vállalat számára. Nemcsak a költségek, hanem a minőség, a bizalom és az együttműködő vállalatok üzleti céljainak való megfelelés szempontjából is.”
– mondja Malomhegyi Tamás.
- Innováció és alkalmazkodás a változásokhoz
Az innováció és a változó követelményekre történő rugalmas reagálás képessége napjainkban kulcsfontosságúvá vált. Az a logisztikai partner, amely fejlett technológiákkal rendelkezik, lehetővé teszi a küldemények valós idejű nyomon követését, különböző szállítási formákat kínál és új logisztikai stratégiákat javasol, versenyelőnyt jelenthet és támogathatja a vállalat stabilitását.
„Amikor logisztikai partnert keresünk, érdemes figyelembe venni… a jövőt. Most, hogy az árak jelentős nyomást jelentenek, egyes beszállítók a minimálisra csökkentik a költségeket, és lemondanak a beruházásokról. Mi a Dachsernél az erőforrásaink fenntartására és fejlesztésére összpontosítunk. Áldozunk az ellátási lánc hatékonyságának javítására, hálózatbővítésre és innovatív megoldásokra, mint az AI és az AR használata például, amelyek közelebb visznek minket a fenntartható logisztika 4.0-hoz. Nem szabad elfelejteni, hogy ha a gazdaság ismét növekedésnek indul, a szállítási volumenek növekedni fognak, és mi felkészültünk ezek kezelésére – ez jelentős érték, amelyet ügyfeleinknek nyújtunk.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Új lendület a Bitgetnél: Ignacio Aguirre Franco lett a vállalat globális marketingigazgatója (CMO)
A Bitget, a világ legnagyobb Universal Exchange-e (UEX), tovább erősíti globális márkanarratíváját és felhasználói elköteleződési stratégiáját Ignacio Aguirre Franco kinevezésével, aki a vállalat új Marketingigazgatója (CMO) lett.
Ignacio több mint tizenöt évnyi tapasztalatot hoz a technológia, a fintech és a blockchain világából, karrierje pedig az engineering és a marketing területeit köti össze. A Bitgethez való csatlakozása előtt vezető pozíciókat töltött be többek között az Adobe-nál, a SAP-nál, a Scorechain-nél és a Xapo Banknál, ahol globális termékek növekedését támogatta, a piaci pozíciót erősítette, és jelentős felhasználói bővülést ért el. Saját bevallása szerint „alkotó típus”, aki mérnöki precizitást és marketinges történetmesélést ötvöz – képes a komplex technológiát kulturákon átívelő, érthető és vonzó üzenetté formálni.
A Bitgetnél Ignacio feladata a Universal Exchange (UEX) víziójának előmozdítása: a CeFi, a DeFi és a TradFi világának összekapcsolása egy mindenki számára könnyen elérhető ökoszisztémában. Ő irányítja majd a márka globális marketingkezdeményezéseit, különös hangsúlyt fektetve a felhasználói elköteleződés növelésére, a termék-storytelling megerősítésére, valamint a Bitget innovatív megoldásainak – többek között az Onchain, a GetAgent és a Stock Futures – tömeges adaptációjára. Hozzáállása a technikai termékek egyszerűsítésére, kreatív megközelítésére és a Bitget kulturális-pénzügyi platformként való pozicionálására épül, a következő generációs felhasználók számára.
„Minden nagyszerű technológia alapja az, hogy hozzáférést és új lehetőségeket teremt a változásra. A pénzügyek világa túl régóta széttöredezett; a Bitgetnél az a küldetésem, hogy lebontsuk ezeket a régi korlátokat”
– mondta Ignacio Aguirre Franco, a Bitget CMO-ja.
„Gondoskodni fogok arról, hogy az UEX története – a jövő pénzügyi tervrajza – milliárdokhoz jusson el, és a biztonságos hozzáférés a kriptóhoz és a valós világ eszközeihez (RWA) minden ember számára valósággá váljon.”
Ignacio érkezése egy új korszak kezdetét jelzi a Bitget életében, amelynek célja a globális jelenlét erősítése, valamint az innováció, a biztonság és a bizalom terén betöltött vezető szerep megszilárdítása. A Bitget célja, hogy 2026-ra elérje a 150 milliós felhasználói bázist, miközben egyre több, piacok közötti kereskedést támogató megoldást vezet be – ezzel is közelebb kerülve a pénzügyi befogadás hosszú távú víziójához.
„Ignacio technológiai szakértelme és kreatív víziója tökéletes összhangban van a küldetésünkkel. Irányítása meghatározza majd, hogyan kapcsoljuk össze az innovációt, a kultúrát és a közösséget világszinten, ahogy a Bitget valódi Universal Exchange-gé fejlődik”
– hangsúlyozta Gracy Chen, a Bitget vezérigazgatója.
A Bitget idén ünnepli 7. születésnapját, és ezzel párhuzamosan kulturális lábnyomát is bővíti olyan globális partnerségeken keresztül, mint a LALIGA, a MotoGP és az UNTOLD Fesztivál. Ignacio kinevezése egyben azt is jelzi, hogy a Bitget továbbra is elkötelezett a technológia és az emberi élmény összekapcsolása mellett – közelebb hozva az embereket egy szabadabb pénzügyi jövőhöz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Újra indul a verseny a Magyar Innovációs Nagydíjért
A Magyar Innovációs Szövetség 34. alkalommal hirdeti meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat és további 9 ágazatai innovációs díjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2025. évben mérhető üzleti, illetve társadalmi hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek.
A szervezésben közreműködő partnerek közé idén csatlakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is annak érdekében, hogy még több hazai vállalat mutathassa meg innovációs eredményeit, és adhassa át a legjobb innovációs gyakorlatokat a hazai gazdaság e téren még kevésbé járatos szereplőinek. Újdonság, hogy idén az egyéni pályázatok mellett jelöléssel is bekerülhetnek cégek a versenybe. Pályázni 2026. február 9-ig a Magyar Innovációs Szövetség weboldalán lehet.
A Magyar Innovációs Szövetség a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal főtámogatásával, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával és a Nemzeti Innovációs Ügynökséggel együttműködésben hirdeti meg a pályázatot, amelynek fő üzenete, hogy az innováció tanulható, és a legjobb gyakorlatokat érdemes a hazánkban már bizonyítottan eredményes innovációs gyakorlattal rendelkező vállalatoktól átvenni. Ennek jegyében a pályázat célja az, hogy megtalálja és elismerésben részesítse a hazai innováció legkiemelkedőbb eredményeit, és megmutassa a legjobb gyakorlatokat a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontoknak is megfelelő, innovatív termékek és technológiák létrehozása terén.
A korábbi években már megszokott pályázási folyamat mellett idén újdonság, hogy a hazai innovációra rálátással rendelkező szervezetek ajánlásával is bekerülhetnek cégek a pályázók körébe. E szervezetek a pályázatban támogatóként, illetve társszervezőként közreműködő partnerek, valamint hozzájuk csatlakozott az Entrepreneurship Club of Corvinus, a Hungarian Business Angel Network, a Magyar Nemzeti Bank, a Startup Hungary és az STRT Holding. A jelölő szervezetek november 30-ig nominálhatnak kiemelkedő innovációs eredményt elért hazai vállalkozásokat.
Az innovációs teljesítmények még szélesebb körű elismerése érdekében az idei évben társszervezőként csatlakozó Magyar Kereskedelmi és Iparkamara egy új díjjal is hozzájárul a hazai cégek teljesítményének elismeréséhez a KKV innovációs Díj létrehozásával.
A 2025. év legkiemelkedőbb teljesítményét elismerő Magyar Innovációs Nagydíj mellett összesen kilenc ágazati díj talál majd gazdára:
- a 2025. évi Ipari Innovációs Díj,
- a 2025. évi Informatikai Innovációs Díj,
- a 2025. évi KKV Innovációs Díj,
- a 2025. évi Agrár Innovációs Díj,
- a 2025. évi Energiaügyi Innovációs Díj,
- a 2025. évi Környezetvédelmi Innovációs Díj,
- a 2025. évi SZTNH Iparjogvédelmi Innovációs Díj,
- a 2025. évi Deep Tech „Alapkutatástól az Innovációig” Díj, és a
- a „2025. év legjobb startup vállalkozása” Díj.
Az elmúlt harminchárom évben, az évente kiírt Magyar Innovációs Nagydíj pályázati felhívásra összesen több mint 1500 pályamű érkezett be, ezekből 255 kapott különböző innovációs díjat. Ezek a díjazottak alkotják a hazai innováció „elitjét”, a Magyar Innovációs Klubot, amely a most meghirdetett nyertesek előtt is nyitva áll.
A Magyar Innovációs Nagydíj, és az ezzel együtt kiosztott további Innovációs Díjak kiemelkedő marketing értéket képviselnek és jelentős publicitást biztosítanak a díjazottak számára, növelve a termékeik, szolgáltatásaik iránti bizalmat, innovatív megoldásaik szakmai rangját. A rangos díj szakmai színvonalát a Magyar Innovációs Alapítvány Kuratóriuma által felkért tudósokból, vezető gazdasági szakemberekből álló bírálóbizottság biztosítja, amelynek elnöke Dr. Hankó Balázs, kultúráért és innovációért felelős miniszter.
Dr. Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség tiszteletbeli elnöke beszédében hangsúlyozta: „A közgazdasági Nobel-díj nyertesei szerint ahol nincs innováció, ott nincsen gazdasági növekedés!”
Bőthe Csaba, a MISZ ügyvezetője, a szervezőbizottság elnöke kiemelte:
„Az 1992-ben útjára indított Magyar Innovációs Nagydíj pályázat az elmúlt évtizedekben nagy rangot szerzett azzal, hogy a kiemelkedő innovációs teljesítményeket megtalálta és példaként mutatta be. Maga a pályázat is egy „legjobb gyakorlatnak” tekinthető tehát. Az idén mégis jelentősen megújított formában kerül kiírásra a pályázat, mivel még a legjobb megoldásokat is folyamatosan fejleszteni kell. Bízunk abban, hogy pályázat mögött felsorakozó széles körű együttműködés és az új megoldások révén még több kiváló innovációs eredményt megvalósító céget ismerhetünk meg, illetve díjazhatunk.”
A vállalatok minél szélesebb körének elérése érdekében az idei évben az Indamédia Csoport média támogatóként csatlakozott a díj meghirdetéséhez és népszerűsítéséhez.
A Magyar Innovációs Nagydíjra, illetve a további 9 innovációs díjra pályázni 2026. február 9-ig lehet a www.innovacio.hu/innonagydij weboldalon, a pályázati kiírás részletei pedig megtalálhatók itt: https://innovacio.hu/magyar-innovacios-nagydij/#nagydijaktualis.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Az újgenerációs adatközpontok igényeire optimalizálva fejleszt a Schneider Electric
A megawattos teljesítményű rackek támogatására fejleszt új, átfogó megoldást a Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve.
A 800 VDC-re történő átállást segítő berendezés egyszerre kínál áramátalakítást, fokozott biztonságot és energiatárolási képességet.
A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat megerősítette elkötelezettségét az adatközponti szektor 800 VDC-s architektúrákra való átállásának támogatása iránt, ami elengedhetetlen a következő generációs adatközpontokban alkalmazott, új, nagy sűrűségű rack rendszerek használatához.
„A 800 VDC-re való átállás a számítási sűrűség növekedésével járó természetes fejlődés. A Schneider Electric célja, hogy segítse ügyfeleit a biztonságos és megbízható átállásban. Szakértelmünk a teljes energiaellátási ökoszisztéma megértésében rejlik, a hálózattól a szerverig, és olyan megoldásokat tervezünk, amelyek zökkenőmentesen integrálhatók, kiszámítható teljesítményt nyújtanak és biztonságosan működnek”
– mondta el Jim Simonelli, a Schneider Electric adatközpontokért felelős technológiai igazgatója.
Rendszerszintű megközelítés
A mai adatközpontokban használt hagyományos 54 voltos energiaelosztást kilowatt-méretű rackekhez tervezték, ami nem képes támogatni a modern mesterségesintelligencia-gyárakban (MI) hamarosan megjelenő, megawatt-méretű rackeket. Emiatt skálázható, integrált energiatárolóval rendelkező 800 VDC-s elosztórendszerek bevezetése szükséges. A Schneider Electric az NVIDIA-val együttműködve olyan 800 VDC-s úgynevezett „sidecar”-t fejleszt, amely akár 1,2 MW teljesítményű rackeket is képes táplálni, támogatva ezzel a következő generációs NVIDIA GPU-kat és az NVIDIA gyorsított számítási infrastruktúrájának jövőbeli verzióit.
A „sidecar” az adatközpontba bejövő váltakozó áramot 800 VDC-re alakítja át, lehetővé téve a hatékony és biztonságos megawatt-nagyságrendű rack-teljesítményt, mindezt minimális anyag- és infrastruktúra-költségekkel. Az új megoldás rendelkezik moduláris áramalakító polcokkal, moduláris energiatároló egységgel a rövid idejű áramkimaradások áthidalására, illetve Live Swap képességgel a fokozott biztonság érdekében.
A „sidecar” fejlesztése során is érvényesül a Schneider Electric innovációs stratégiája, ami a rendszerszintű megközelítésre épül az áramellátás kapcsán is. Ahelyett, hogy kizárólag az egyes komponensekre koncentrálna, a Schneider Electric holisztikus szemléletet alkalmaz az energiainfrastruktúra vonatkozásában. Ez az átfogó megközelítés központi szerepet játszik a nagy sűrűségű rack-telepítések támogatásában, amelyek szigorúbb ellenőrzést igényelnek az áramellátás és a megbízhatóság kapcsán.
„A skálázható energiaellátási architektúrák képezik az alapját a következő generációs MI-infrastruktúrának, amely a teljesítményt és a hatékonyságot egyaránt maximalizálja. Az NVIDIA és a Schneider Electric hosszú távú partnerségre építve fejleszti és szállítja a 800 VDC rendszerekhez szükséges fejlett energiaellátási architektúrákat, amelyek a mesterséges intelligencia alkalmazásokat futtatják majd, és meghatározó szerepet játszanak az MI-forradalomban”
– jelezte Dion Harris, az „NVIDIA HPC, Cloud, and AI Infrastructure Solutions GTM” részlegének vezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Zöldebbé válhat a rajongás digitális ajándéktárgyakkal
-
Ipar2 hét ago
IT OPEX stabilizáció: Stratégiák és lehetőségek a kiadások optimalizálására
-
Tippek2 hét ago
Extra tippek a legújabb netes csalások felismerésére
-
Mozgásban2 hét ago
Újra megjelenik a Honda választékában a Prelude
-
Okoseszközök1 hét ago
Olimpikonokkal tesztelték a Xiaomi 15T Pro okostelefonok fotós képességeit
-
Tippek2 hét ago
A csendes gyilkos nem alszik télen sem: minden, amit a szén-monoxid-érzékelőről tudni kell
-
Gazdaság2 hét ago
Már most keresik a diákokat a karácsonyi szezonra
-
Gazdaság1 hét ago
Mínuszban az e-kereskedelmi mérleg: ezek a cégek javíthatják az egyensúlyt



