Ipar

Adatvédelem szintjén csak kevesen értenek az AI-hoz

Egyre több cég alkalmazza a mesterséges intelligenciát, de kevesen mondhatják el, hogy tisztában vannak azzal, hogy milyen hazai és nemzetközi, pénzügyi, felügyeleti és adatvédelmi szabályokat szükséges betartaniuk és hogyan alakíthatnak ki egy biztonságos, felkészült környezetet egy AI projekt megvalósulásakor.

Ezekre a kérdésekre is választ adott Nagy Ádám Péter, a K&H információbiztonsági igazgatója az IT Festen, ahol az ország egyetlen hangalapú digitális asszisztense, Kate megalkotása és működtetése példáján keresztül nyújtott támpontokat.

A mesterséges intelligencia, ezen belül is főként a ChatGPT által berobbant generatív AI használatáról már minden fórumon rengeteget lehet hallani és olvasni, mondhatni már majdnem mindenki ért hozzá. Más azonban a helyzet, ha egy olyan AI funkció, mint Kate, az ország egyetlen hangalapú digitális asszisztensének biztonsági környezetét kell megteremteni. A K&H saját, belső fejlesztéseként megvalósuló Kate ugyanis már több mint 200 élethelyzetben tud gördülékenyen kommunikálni és segítséget nyújtani a pénzügyek intézésekor. Eddig 570 ezer K&H lakossági és kkv ügyfél került vele kapcsolatba, 220 ezer beszélgetést kezdeményeztek, és az ügyfelek 10 százaléka már havi rendszerességgel használja.

„Kate nem egy alkalmazás vagy egy chatbot, hanem egy E2E digitális segítőtárs, ami azt jelenti, hogy a teljes ügyféligényt, azaz a kommunikációt és tranzakciót is megvalósítja. Ráadásul mindez kontrolláltan, biztonságosan történik, ugyanis minden információ, adat, amit az ügyfelek Kate-tel megosztanak, a bankon belül marad – szemben például az általánosságban használt generatív AI platformokkal, ahol a betáplált adatok egy publikus felhőben tárolódnak. Tehát a fejlesztés, a tesztelés és a működtetés is bankon belül történik”

– mondta el Nagy Ádám Péter, a K&H információbiztonsági igazgatója. Az IT Fest technológiai rendezvényen ezért a magyar nyelvi modellen alapuló AI létrehozásán és működtetésén keresztül három fő kockázati pontot és javaslatot mutatott be a szakember, kitérve arra, hogy hogyan lehet egy olyan projektet megvalósítani, ami figyelembe veszi a legfontosabb biztonsági szempontokat – ráadásul nagyvállalati környezetben.

A szervezet rugalmassága legalább olyan fontos, mint maga a technológia

Ahhoz, hogy egy olyan AI projekt, mint a Kate megvalósuljon, a klasszikus nagyvállalati folyamatokat és a bankon belül működő fejlesztői csapat munkáját össze kellett hangolni, ami komoly rugalmasságot igényelt. „A K&H IT csapata leginkább egy alkotó műhelyre hasonlít, ahol olyan területeken lehet fejlődni és izgalmas projektekben részt venni, mint az AI vagy a robotika. Kezdetben azt gondoltuk, hogy a sok éve gördülékenyen működő kontrollokhoz, egységesített eljárásokhoz fog illeszkedni a fejlesztés. Hamar rájöttünk azonban arra, hogy ehhez a kreatív munkához a bankon belül működő IT alkotói műhelyt is rugalmasan kell kezelni, ami kiterjedt a folyamatokra és a hardverek használatára egyaránt. A másik oldalon, a fejlesztők részéről szintén szükség volt rugalmasságra és pontosságra, hogy minden megfelelően dokumentált és nyomon követhető legyen” – mutatta be a szakember, hogyan hangolhatók össze a bevált folyamatok és a kreatív, agilis munkavégzés.

Etikai problémák és adatvédelem

Az AI projektek másik kritikus pontja az adatok védelme: ki, mit, hol és hogyan tárol. „Esetünkben az AI-ra vonatkozó használati megkötések mellett minden hazai és nemzetközi banki elvárást és adatvédelmi előírást figyelembe kellett venni. Ehhez egyrészt a projektben részt vevők egy külön kiválasztási folyamaton mentek keresztül, másrészt a fejlesztés bizonyos fázisainál olyan ellenőrzések történtek, kontrollpontok lettek beépítve, amelyek többek között például kiszűrik a szabályoknak nem megfelelő kódrészeket” – tájékoztatott a szakember.

Hallucináció tesztelése

Az AI alkalmazásának sikerességét befolyásoló harmadik kulcstényező a hallucináció, vagyis a téves vagy félrevezető eredmények tesztelése és kizárása, amit nem szabad megspórolni. Sőt, a magyar nyelv sajátosságai miatt ez a lépés még inkább kiemelten fontos. „Kate esetében, mivel nem nagy nyelvi modellel dolgozik (LLM, Large language model), a tesztelés és tanítás arra szolgált, hogy jobban felismerje az AI modell, hogy mi az ügyfél szándéka, és annak megfelelően adja vissza az előre definiált válaszokat” – mondta el Nagy Ádám Péter.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Integrált B2B és B2C e-kereskedelmi megoldások a cargo-partner Kft.-nél

cargo

A nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szolgáltató speciális szolgáltatásokat kínál világszerte, hogy optimalizálja ügyfelei ellátási láncait.

Az elmúlt hónapokban a cég  magyarországi csapata sikeres B2B (Buisness to Buisness) és B2C (Buisness to Customer) logisztikai folyamatot épített ki egy magyar tulajdonban lévő kozmetikai vállalat számára, lehetővé téve így ügyfelüknek, hogy webáruházuk rendeléseit egy kézben tartsák.

Hatalmas teret hódít a világban az e-kereskedelem, így nem csoda, hogy Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kap. Egyre több kisvállalkozás dönt saját webshop indítása mellett, amelyek szeretnék minél jobban leegyszerűsíteni logisztikai folyamataikat. A versenyképesség megőrzése érdekében a hatékony és gyors kiszállítások, valamint az integrált és rugalmas raktározási megoldások elengedhetetlenek. A cargo-partner innovatív, iparág-specifikus B2B és B2C megoldásokat kínál ezeknek a kihívásoknak a kezelésére és a vállalkozások növekedésének elősegítésére.

A cargo-partner több iparágat kiszolgáló raktárai nagyobb volumenű termékek kezelésére is alkalmasak, ami elengedhetetlen a B2B és B2C logisztikai folyamatok működéséhez. Ez az infrastruktúra lehetővé teszi a cargo-partner számára, hogy erős és skálázható logisztikai megoldásokat nyújtson, amelyek kielégítik a különböző iparágak és üzletek sokrétű igényeit.

Egy sikeres együttműködés kezdete

A közel egyéves tárgyalásokat és előkészületeket követően idén májusban a cég magyarországi csapata sikeres együttműködést kötött egy neves kozmetikai termékek forgalmazására és kereskedelmére specializálódott vállalattal, amelynek keretében komplex B2B és B2C logisztikai megoldásokat valósít meg.

„A kozmetikai céggel korábban még nem dolgoztunk együtt, így izgatottan vágtunk bele a közös munkába. A vállalat online áruházával való API kapcsolat integrálásának köszönhetően az ügyfél- és partnermegrendelések azonnal megjelennek a cargo-partner rendszerében, elkülönítve a B2B és B2C rendeléseket. Ez az integrált megoldás a webshop rendelésfeldolgozáshoz és nyomon követéshez szükséges API-kat használja, és biztosítja a teljes művelet ügyfélközpontú front-endjét a SPOT eWarehouse platformon.”

mondta Becze Attila, a cargo-partner magyarországi és romániai régiójának ügyvezetője.

A cargo-partner elsődleges szolgáltatása a kozmetikai cég számára a B2B és B2C bejövő és kimenő szállítási és raktározási szolgáltatásokat foglalja magába. B2B esetén standard raklapos szállítást, belföldi elosztást, karton- és darabszintű összekészítést, címkézést valamint kiszállítást végez a logisztikai cég. B2C esetén a csomagok összekészítését, címkézését és CEP partnerrel történő kiszállítását bonyolítják le. Fontos megjegyezni, hogy a B2B és B2C ügyfelek különböző igényekkel rendelkeznek, ezért különböző üzleti folyamatokra és webáruház funkciókra van szükségük. A B2B ügyfelek kiszolgálása érdekében a cargo-partner egyedi árajánlatot és fizetési lehetőségeket, valamint speciális funkciókat is kínál.

„Ez az első alkalom a cargo-partner magyarországi történelmében, hogy egy ügyfél számára egyidejűleg kezelünk B2B és B2C igényeket, ami egy jelentős lépés a digitalizációs törekvéseinkben és az E2E (Exchange to Exchange) megoldások terén. Ezzel a fejlesztéssel nemcsak hatékonyságunkat növeljük, hanem ügyfeleink számára is egyedülálló, integrált szolgáltatási élményt nyújtunk. Kezdetben ez a kettős menedzsment kihívások elé állított minket, de kiváló csapatunknak és a cég „személyes ügynek tekintjük” filozófiájának köszönhetően zökkenőmentes megoldásokat dolgoztuk ki ezekre a rendelési igényekre is.”

– ismertette Becze Attila.

Ezzel a projekttel Magyarország csatlakozik azon országok sorához, ahol a cargo-partner már sikeresen szolgálja ki ügyfeleit, egyszerre kezelve B2C és B2B igényeiket. A cargo-partner azon képessége, hogy különböző piacokon ügyfeleket fogadjon, lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy zökkenőmentesen terjeszkedjenek hazai határaikon túlra. Ez különösen előnyös az európai, amerikai és ázsiai online kiskereskedők számára, akik a magas keresletű piacokat, mint például az Egyesült Királyságot célozzák meg.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A Messer és a Toyota Tsusho a hidrogénmobilitás fejlesztésére közös vállalatot alapít

Az ipari gázokra specializálódott Messer és a Toyota Tsusho Europe bejelentette, hogy „SympH2ony” néven közös vállalatot létesít.

A SympH2ony GmbH a teljes flottaüzemeltetési láncra vonatkozóan nyújt hidrogén-mobilitási megoldásokat. Átfogó portfoliót kínál európai vállalatoknak, városoknak, önkormányzatoknak és kikötőüzemeltetőknek a környezetbarát, hidrogénüzemű járműflottára való átálláshoz.

A Toyota Tsusho Europe SA és a Messer SE & Co. KGaA saját erősségeiket hozzák be az újonnan létrehozott közös vállalatba: a Toyota Tsusho Europe, a Toyota Tsusho Corporation százszázalékos tulajdonú leányvállalata, mint a mobilitási értékláncok üzleti fejlesztésének elismert szereplője, a Messer pedig mint a világ legnagyobb magántulajdonban lévő, több évtizedes hidrogén tapasztalattal rendelkező ipari, orvosi és különleges gáz szakértője.

A SympH2ony tiszta hidrogénen alapuló flottamobilitási megoldásokat kínál, beleértve a zéró károsanyag-kibocsátású járműveket, hidrogéntöltő állomásokat és hidrogénellátást, opcionálisan on-site (helyszíni) H2 gyártással, valamint a megbízható működéshez szükséges szolgáltatásokat, mindezt az ügyfél egyedi igényeihez igazítva. A flotta által megtett kilométerek alapján történő elszámolás lehetősége kiszámítható működési költségeket biztosít.

A SympH2ony Bad Soden-i székhelyén, Németországban a Messer és a Toyota Tsusho Europe képviselői, köztük az igazgatósági tagok június 26-án hivatalosan is zöld utat adtak a közös vállalatnak.

„Lehetőséget kínálunk a magán- és közösségi flottaüzemeltetőknek, hogy biztonságosan elérjék a kibocsátásmentes mobilitással kapcsolatos céljaikat. A SympH2ony segít leküzdeni az olyan akadályokat, mint a technológiai bizonytalanság, a bonyolult kereskedelmi és szabályozási folyamatok és a finanszírozási háttér elérhetősége. Ezzel a szakértő támogatással a flottaüzemeltetőknek lehetőségük van arra, hogy stratégiai szempontokat előtérbe helyezve cselekedjenek, és jelentős lépéseket tegyenek a zéró kibocsátású üzemeltetés felé, miközben továbbra is az alaptevékenységükre összpontosíthatnak. “

– mondta Tim Evison, a Messer SVP Clean Hydrogen igazgatója.

Kenji Yamanaka, a Toyota Tsusho Europe Next Mobility vezetője hozzátette: „A SympH2ony olyan helyszíni megoldásokat épít ki és üzemeltet, amelyek lehetővé teszik az európai flottaüzemeltetők számára, hogy a fosszilis tüzelőanyagoktól való mai függőségtől a kibocsátásmentes jövő felé mozduljanak el.”

A Messer szinte a kezdetektől, több mint 125 évvel ezelőtti alapítása óta dolgozik hidrogénnel. Ma a világ legnagyobb üzemanyagcellás járműflottáit támogatja hidrogénszállítással és a hidrogéntöltés terén szerzett széleskörű tapasztalatainak alkalmazásával. A Messer megújuló, alacsony szén-dioxid-kibocsátású hidrogént állít elő, és egyedi, szabadalmaztatott fejlesztéseken dolgozik a hidrogénmobilitás elősegítése érdekében.

A Toyota Tsusho Corporation egy globális vállalat, amely világszerte számos üzleti szegmensben, például a mobilitás, zöld infrastruktúra és körkörös gazdaság területén tevékenykedik. Napjainkban a Toyota-csoport leányvállalatainak egyikeként hidrogén ökoszisztémát fejleszt, hogy hozzájáruljon a szén-dioxid-semlegességhez.

Európában a vállalat székhelye Toyota Tsusho Europe néven Belgiumban található, és itt, valamint Csehországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Magyarországon, Lengyelországban, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban működik. Mintegy 1300 embert foglalkoztat a régióban.

További információ a symph2ony.eu oldalon!


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Lakossági kivárás fékezte az építőipart májusban

A KSH adatai újra meglepetést okoztak: évekig tartó stagnálás után végre érdemben és mérhetően megmozdult az építőipari termelés, az éves ágazati növekedés a frissen közzétett adatok szerint már 7 százalék fölé nőtt.

Igaz az áprilisi 11 százalékos ugrás után májusban 3.8 százalékkal csökkent a havi termelési adat, ám ez az átmeneti megtorpanás valószínűleg az Otthonfelújítási programmal kapcsolatos piaci kivárásnak tudható be – véli Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója.

„A friss statisztikai adatok kapcsán úgy látom, hogy az emberek kezdenek felocsúdni a háború és az energiaárak emelkedése okozta sokkból, valamint az azt követő negatív gazdasági folyamatokból, mint amilyen a mára kissé lassuló infláció is. Így végre egy kicsit bátrabban költenek, de persze várják és igénylik az olyan állami támogatási akciókat, mint az Otthonfelújítási program. Az ágazat javuló teljesítményében nagy szerepe lehet annak is, hogy az emberek még mindig tartanak az árak emelkedésétől, így – aki teheti – idén nekilát az építésnek, bővítésnek. Ám közben – ahogyan a friss, május havi 3.8 százalékos csökkenés is mutatja – az óvatosság is jelen van: a többség inkább a támogatásokra vár, illetve kisebb felújításba kezd. Az óvatosságot így érdemben inkább a kormány támogatási programjai enyhítik. A lakosság manapság így is inkább csak a szükséges, korábban elhalasztott felújításokat vállalja, és kevesebben gondolkodnak nagyobb építkezésben vagy költözésben, mint néhány éve”

– fejti ki a Markovich Béla.

A szakember szerint a vállalati és intézményi beruházások visszafogása hatással volt a korábbi időszak visszafogott növekedésére. Az építőipar szereplői nem annyira a brüsszeli forrásokban, mint inkább a cégek beruházási kedvének növekedésében és a lakosság „ébredésében” bízhatnak idén és jövőre is.

„Az EU-s pénzek egy részének hónapokkal ezelőtti felszabadítása nem játszott érdemi szerepet az adatok javulásában, inkább az elhalasztott lakossági és a folytatódó céges beruházásoknak van, illetve lesz lényeges hatása idén. Sokkal kevésbé számít az ágazat egyelőre a kormányzati, az önkormányzati vagy más, frissebb EU-s támogatásokból megvalósuló újabb intézményi építkezésekre vagy akár felújításokra, korszerűsítésekre”

– jegyzi meg a Mapei Kft. vezetője.

Vegyes képet mutat a megkötött új szerződések volumene is, amelyek 1,3 százalékkal csökkentek, igaz ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 5 százalékkal magasabb, az egyéb építmények építésére vonatkozóké viszont 9 százalékkal alacsonyabb volt az egy évvel korábbinál. Jó hír viszont, hogy az építőipari vállalkozások május végi szerződésállományának volumene 6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.

Mi várható a következő hónapokban?

„Azt várom, hogy az otthonfelújítási támogatás indulásával végre élénkül a lakosság felújítási kedve. Nemcsak az energetikai felújítások, hanem immár az egyéb korszerűsítések is megkezdődhetnek”

– mondta Markovich Béla.

A korábban érkezett tavaszi időjárás segíthette volna az ágazatot, de ennek ellenére eddig inkább elhalasztották a vásárlók még az előre tervezett felújítások, építkezések elindulását is. Ennek az egyik fő oka az volt, hogy végül csak néhány hete, július elején indult el élesben a 2024-es Otthonfelújítási támogatási program, és a tényleges kifizetések elindulására pedig még várni kell. Az is előfordult, hogy már leadott előrendeléseket is visszamondtak az elmúlt hónapokban, éppen a kivárás miatt. Reményt ad a növekedésre azonban, hogy végül azért elindult az említett támogatási program és élénkül a kereslet.

A vállalat friss felmérései szerint az otthonfelújítást igénybe venni szándékozók több mint 50 százaléka szeretne egyéb felújításokat is elindítani. Ez a program így – végre-valahára – lökést adhat a felújítási piacnak, ami jó a kivitelezőknek, kereskedőknek és a gyártóknak egyaránt.

Újabb támogatásokra is szükség lenne!

A nagy kérdés az, hogy a fenti programban csak az 1991 előtt épült házak vehetnek részt, és a 2,5-3,5 millió forintos támogatás mellé már egy egyszerűbb szigetelési munka esetén is hitelt kell felvenni, ami korlátozó tényező lehet sokak számára. Arról nem is beszélve, hogy a legalább egymilliós önerőre és egyéb feltételek meglétére is szükség van. 

Ha minden feltétel teljesül, az ügyintézések átfutása miatt a tényleges kifizetések legkorábban ősszel indulhatnak, így a 2024-es felújítási-szigetelési szezon nagyobbik fele már eltelik, mire ezek az ágazati ösztönzők megkezdik hatásukat. Nem véletlen, hogy felmerült a szakmában az MNB zöld otthonteremtési programjának újraindítása, ami különösen fontos lenne a lakásépítés területén és a fenntarthatósági célokat is segítené, mivel így még a szigorodó szabályokhoz képest is magasabb energetikai elvárásoknak megfelelő lakóingatlanok épülnének.

Erős céges megrendelések, de jön a külföldi konkurencia

A céges, intézményi beruházások, megrendelések a vártnál jobban teljesítettek az elmúlt hónapokban, mert úgy tűnik, hogy a cégek folytatják a fejlesztéseiket, amelyekkel fel tudnak készülni a közeledő jobb gazdasági időszakra.

Ugyanakkor a nemzetközi konkurenciának eddig viszonylag kevéssé kitett építési piacon is tömegesen megjelentek az EU-n kívüli cégek. Törökök, kínaiak, koreaiak főként a termelő-beruházások és más nagy építkezések fővállalkozójaként bukkannak fel. Ezek a trendek nyilván nem tesznek jót a magyar cégeknek és a beszállítóknak sem, mert a nemzetközi kivitelezők gyakran hozzák saját alvállalkozóikat és beszállítóikat.

„A sok, jellemzően tőkeerős és a nagy megrendelőkkel szoros nemzetközi kapcsolatokat ápoló külföldi cég megjelenése nem csak a piacokat bolygatja meg, de megnehezíti a magyar cégek számára a munkaerő megtartását. Továbbá még jobban erősödik az egymás közötti verseny a jó munkaerőért”

– értékelt Makovich Béla.

Hogyan alakulhatnak az építőanyag árak?

Az alapanyagok nagy drágulási hulláma lecsengett, az energiapiac is megnyugodott, így a közeljövőben inkább attól függően fognak változni az árak, hogy a nemzetközi és helyi kereslet, illetve az euró árfolyama hogyan alakul. „Úgy gondolom, hogy drasztikus emelkedésre nem kell számítani, de néhány, legfeljebb 4-5 százalékos növekedésre azért idén még lehet számítani” – véli Markovich Béla.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss